GĂRI DE ISTORIE/ Gara Giurgiu - trecut şi prezent; arc peste timp

Prima cale ferată din Principatele Române - Bucureşti - Giurgiu - a fost pusă în funcţiune la 31 octombrie 1869, iar de atunci şi până acum prin Gara Giurgiu oraş au trecut regi, savanţi, şefi de stat.
Din scrierile vremii reiese faptul că în anul 1866 Guvernul român a semnat un contract cu compania engleză ''John Trevor Barclay & John Staniforth'' pentru construcţia unei căi ferate din Bucureşti spre portul dunărean Giurgiu.
Traseul începea din Bucureşti de la Gara Filaret, iar primul tren care a plecat spre Giurgiu a fost condus de un englez - sir John Trevor Barklay, care nu era un mecanic oarecare, ci chiar reprezentantul companiei engleze care a vrut să demonstreze că s-a făcut o lucrare de bună calitate.
De-a lungul timpului, de mai multe ori, membrii Familiei regale au venit la Giurgiu, pentru că din port se îmbarcau pentru a face croaziere pe Dunăre. Principele Suveran Carol I a inaugurat oficial linia de cale ferată Bucureşti - Giurgiu şi prima gară a Bucureştilor, Gara Filaret.
Pe 7 septembrie 1869, cu o lună şi jumătate înainte de inaugurarea oficială, din Gara Filaret a plecat primul tren spre Giurgiu, avându-l ca pasager pe Principele Suveran, drumul de 67 de kilometri fiind parcurs atunci în 90 de minute.
La 152 de ani de la înfiinţarea primei linii de cale ferată din România, Giurgiu - Bucureşti, trenurile care fac acest traseu ocolesc prin Videle, deoarece podul de la Grădiştea este prăbuşit de 16 ani, linia nu este nici acum electrificată şi cursa Giurgiu - Bucureşti este parcursă în trei ore.
Prima locomotivă care a circulat pe acest traseu poartă numele ''Călugăreni'', se află şi astăzi în stare bună la Muzeul CFR Bucureşti după 152 de ani de la inaugurare şi este una dintre puţinele locomotive din România care a scăpat de bombardamentele din cel de-Al Doilea Război Mondial, pentru că în 1944 când a fost bombardat şi Muzeul CFR locomotiva se afla la vopsit.
Potrivit documentelor din acea perioadă, vagoanele de atunci erau scurte, de aproximativ opt metri, aveau între trei şi cinci compartimente cu uşi care dădeau direct afară şi erau iluminate cu lămpi cu ulei de rapiţă. Instalaţiile sanitare şi de încălzire lipseau.
Această legătură feroviară avea o importanţă, în principal, pentru transporturile de marfă, deoarece permitea transportul de produse agricole din interiorul ţării către Dunăre şi mai departe spre Marea Neagră. Pe de altă parte, această cale ferată a servit la aprovizionarea Capitalei cu produse finite importate. După construirea Podului Prieteniei Giurgiu - Ruse, în perioada 1952 - 1954, a fost stabilită legătură feroviară şi între România şi Bulgaria.
Nici în prezent calea ferată Bucureşti - Giurgiu nu este electrificată şi din cauza săpăturilor făcute la piciorul podului pentru extragerea de nisip, în timpul inundaţiilor din 2005, podul peste râul Argeş s-a prăbuşit în dreptul localităţii Grădiştea. Acum este folosit doar tronsonul de la Grădiştea la Giurgiu, trenurile rapide între Bucureşti şi Ruse - Bulgaria, care trec prin Giurgiu Nord, sunt redirecţionate prin Videle.
Călătorii care merg în Capitală aleg acum transportul rutier şi ajung la Bucureşti în aproximativ o oră, iar gara devine mai mult un reper istoric decât un centru de transport rapid.
La înfiinţarea Gării Giurgiu, acum 152 de ani, plecau de aici trei perechi de trenuri - adică în 24 de ore trei trenuri plecau spre Bucureşti şi trei soseau la Giurgiu, iar acum pleacă în 24 de ore tot atâtea trenuri pe această rută, dar prin Videle, în restul timpului gara fiind pustie. Dacă asculţi atent, plăcile de granit şi bazalt ale peronului, ceasul din fier forjat şi zidurile înalte ale clădirii originale a Gării Giurgiu încă îşi spun povestea.
''Prima linie ferată din România extracarpatică este în Dobrogea, făcută de englezi pentru turci, încă şapte-opt linii pe teritoriul de azi al României sunt în Banat, în Transilvania şi în Bucovina, provincii care atunci erau în Imperiul Austro-Ungar. Această linie Bucureşti Filaret - Giurgiu este prima sub administraţia feroviară românească gândită încă în perioada domniei lui Alexandru Ioan Cuza, când au existat nişte tratative între Guvernul de la Bucureşti şi o companie engleză reluate după venirea lui Carol I şi finalizate în 1869, când la 31 octombrie primul tren care a circulat de la Bucureşti la Giurgiu a ajuns în această gară. Aici avem un întreg ansamblu istoric pentru că, pe lângă clădirea originală, mai există un turn de apă, un depou şi alte instalaţii, aceasta fiind cea mai veche staţie CFR în funcţiune din România de astăzi. Staţia de la celălalt capăt - Bucureşti Filaret a ieşit din circuitul CFR mai demult, în regimul comunist, a fost transformată în autogară, în perioada postdecembristă s-au bătut pe ea diverşi revendicatori, cert este că nu este ceea ce ar trebui să fie, adică muzeul CFR să fie acolo. Aici, la Giurgiu, ar putea să fie gara transformată într-un muzeu tehnic al CFR, nu al oraşului, numai că situaţia ei nu permite la ora asta, în condiţiile ruperii căii ferate la Grădiştea între Bucureşti şi Giurgiu, să mai funcţioneze această cea mai veche linie de cale ferată din România'', a declarat pentru AGERPRES muzeograful Emil Păunescu, fost director al Muzeului Judeţean Giurgiu.
Potrivit acestuia, clădirea originală a Gării Giurgiu oraş a supravieţuit distrugerilor din cele două războaie mondiale.
''Mai păstrează din câte ştiu o instalaţie tehnică de schimbare a macazurilor, deci pentru impiegatul de mişcare, care este unică în România. Practic, Carol I când a venit la Giurgiu a făcut două ore cu zece minute pauză la Comana unde trebuia alimentată locomotiva cu abur cu apă şi se ajunsese la paradoxul căci, cu locomotivele moderne, vorbesc de acum 30 de ani, se făceau tot aproape două ore fiindcă se şi oprea în zece staţii şi fiindcă linia are porţiuni cu restricţii de circulaţie, mai corect spus avea, pentru că acum nu ştim cât de sigure mai sunt, ceea ce este pur şi simplu jenant pentru secolul XXI'', precizează muzeograful.
El spune că, în mod normal, ar trebui să fie reparat şi Podul de la Grădiştea, iar linia ar trebui dublată şi electrificată şi să permită ceea ce se numeşte în toată lumea civilizată circulaţia de trenuri de mare viteză. Un asemenea proiect este în Master planul Euroregiunii Giurgiu - Ruse, Bulgaria, dar este pe hârtie.
''Revenind la istorie, sunt martor la două mari aniversări, prima în 1969 când eram student şi a fost sărbătorit centenarul căii ferate Bucureşti - Giurgiu, fiind pus în funcţiune trenul de epocă cu locomotiva istorică Călugăreni. Trenul a fost încărcat cu actori îmbrăcaţi în costume de epocă şi a parcurs această distanţă Bucureşti - Giurgiu fiind aşteptat în Gara Giurgiu de câteva mii de oameni, deci, practic toată populaţia activă de atunci cu mulţi copii au venit să vadă acest spectacol gratuit oferit de CFR. Şi, în 1994, în alte condiţii istorice când am negociat, de data aceasta ca director al Muzeului Judeţean, cu Ministerul Transporturilor, sărbătorirea a 125 de ani de cale ferată Bucureşti-Giurgiu. Preşedintele Uniunii Feroviare Europene şi alţi specialişti din ţări străine au fost invitaţi şi am făcut o expoziţie şi cu ajutorul unor muzee bucureştene, fiindcă noi aveam un patrimoniu limitat, expoziţia fiind vizitată chiar de ministrul Transporturilor de atunci, Aurel Novac. Tot atunci a venit iar locomotiva Călugăreni cu trenul cu vagoane originale din secolul XIX care e proprietatea Muzeului CFR, cu actori în costume de epocă, deci s-a repetat la 25 de ani distanţă ceea ce fusese în 1969'', povesteşte Emil Păunescu.
De-a lungul timpului, membrii Familiei regale au venit la Giurgiu pentru că făceau croaziere pe Dunăre. Regina Elisabeta a României a şi descris într-o carte de călătorie această plimbare pe Dunăre, primirea în Portul Ramadan şi faptul că a sosit cu trenul în Gara Giurgiu.
Şi alte capete încoronate, cum ar fi Familia regală a Suediei, a ajuns în această zonă. Venea din sud după ce fusese la Constantinopol. A ajuns până la Ruse, a fost primită de reprezentanţii ţării noastre, apoi şi-a continuat drumul.
De notat sunt şi vizitele unor savanţi străini. Spre exemplu, prin anii 1906 - 1908, o delegaţie din Franţa a venit în zonă, dorind să călătorească pe Dunăre până în Dobrogea. Călătoria lor a fost comentată şi în presa franceză, celebre reviste de epocă, printre care şi Le Monde, având reporteri la faţa locului. Atunci, membri ai Academiei Române i-au primit pe savanţii francezi în Gara Giurgiu.
''În perioada comunistă, preşedintele Ceauşescu a fost de mai multe ori la Giurgiu, el însă nu venea cu trenul, dar a fost o excepţie la o întâlnire cu Todor Jivkov pentru a discuta problemele Combinatului Chimic din Giurgiu şi, după vizitarea zonei industriale, în mod normal, Ceauşescu pleca cu elicopterul, dar Jivkov avea rău de înălţime şi a refuzat să meargă cu elicopterul, asta se întâmpla prin 1986, şi atunci a fost chemat trenul prezidenţial la Giurgiu Nord. Atunci ştim sigur că preşedintele Ceauşescu s-a urcat împreună cu preşedintele Bulgariei din Gara Giurgiu ca să plece mai departe la Bucureşti, atunci a venit la Giurgiu trenul prezidenţial cu locomotivă de la Electroputere'', menţionează Emil Păunescu.
În perioada 2011 - 2015, Gara Giurgiu oraş a fost reabilitată printr-un proiect cu fonduri europene în valoare de peste 95 milioane de lei, peronul, instalaţiile şi liniile sunt noi, însă clădirea este cea originală şi renovată.
Clădirea Gării Giurgiu oraş nu a avut niciodată decoraţiuni sau stucaturi deosebite, a fost o clădire funcţională simplă, cu parter şi un etaj, însă este înaltă şi cu ziduri groase şi are aceeaşi structură şi compartimentare ca la înfiinţare.
''Despre peron pot spune că nu erau nişte materiale deosebite, dar atunci se construia serios, nu era cu materiale scumpe, dar tot oraşul cât şi peronul gării au fost pavate cu dale de granit şi de bazalt aduse de la carierele din Dobrogea. În Gara Giurgiu există şi un ceas mare din metal, ceasul nu este chiar de la înfiinţare, dar şi acesta are peste un secol de la instalare'', ne spune Emil Păunescu.
El ne-a mărturisit că are şi un proiect pentru ca muzeul, gara şi municipiul Giurgiu să devină atractive pentru turişti - şi anume înfiinţarea unui muzeu CFR în clădirea gării şi a unui parc de distracţii în municipiu în care primul tren care a circulat pe ruta Bucureşti - Giurgiu să fie principalul punct de atracţie.
''De parc de distracţii aţi auzit? Suntem într-o ţară europeană şi aici un tren de epocă funcţional amenajat în cadrul unui parc de distracţii ar fi bucuria copiilor, asta e propunerea mea. Avem spaţiul, un teren viran de câteva zeci de hectare în centrul oraşului denumit Valea lui Gheorghiţă, ar fi minunat pentru acest proiect. Deci, excursioniştii vin fie pe şosea, fie pe calea ferată până la Giurgiu, iar parcul de distracţii să fie amenajat pe terenul acela care este neproductiv, acolo să circule trenul de epocă cu locomotiva Călugăreni. Eu am văzut chestia asta la americani care sunt în stare să facă muzeele rentabile, aş vedea chiar un muzeu cu locomotiva Călugăreni circulabilă, dar trebuie făcut pentru că rugineşte. Acesta este genul de excursie care îi face fericiţi pe copii, inclusiv pe părinţi, pe bunicii care îi însoţesc, nu îi oboseşte, în câteva ore ai ajuns de la Bucureşti la Giurgiu şi te şi întorci la tine acasă. Propunerea asta am făcut-o de prin 2008, (...) nu am primit niciun răspuns'', mai spune fostul director al muzeului.
Gândind la viitorul tehnic şi funcţional al primei căi ferate Giurgiu - Bucureşti, Emil Păunescu menţionează că există un studiu, un proiect pentru podul de la Grădiştea, dar consideră că şi acesta ar putea fi îmbunătăţit.
''Am şi văzut studiul de fezabilitate care este foarte serios făcut din punct de vedere tehnic şi din punct de vedere ştiinţific, dar refacerea căii ferate de la Grădiştea şi până la staţia Comana, pe o porţiune de 12 kilometri, prevede tot un singur fir de circulaţie, iar noi suntem prea săraci pentru asta, ar trebui făcut pe două fire. Podul de la Grădiştea a fost distrus în mod criminal de ilegalităţile comise de balastierele de pe râul Argeş care au săpat la piciorul podului. Când s-a făcut mare scandal în presă la epoca respectivă societatea civilă din Grădiştea, cetăţenii, preotul, alţii au făcut presiuni şi, într-un final, s-a făcut o anchetă combinată a tuturor instituţiilor care au cădere (...). Motivul prăbuşirii podului de la Grădiştea este cel cunoscut de toată lumea, a căzut din cauza schimbării cursului prin aceste săpături ilegale ale balastierelor. Povestea podului de la Grădiştea este povestea societăţii româneşti, pe de o parte corupţie, pe de o parte interese ciudate ca să mă exprim aşa şi, pe de altă parte, impotenţă administrativă, dar asta este altă poveste'', încheie muzeograful. AGERPRES/(A - autor: Camelia Bigan, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Simona Aruştei)
Foto: (c) Camelia Bigan / AGERPRES
Citiţi şi:
Anul European al Căilor Ferate/Gări în care nu regreţi dacă ai pierdut trenul: Berlin Hauptbahnhof
VIDEO Anul European al Căilor Ferate/Gări în care nu regreţi dacă ai pierdut trenul: Napoli Afragola
VIDEO Anul European al Căilor Ferate/Gări în care nu regreţi dacă ai pierdut trenul: Madrid Atocha
Anul European al Căilor Ferate/Gări în care nu regreţi dacă ai pierdut trenul: Antwerpen-Centraal
GĂRI DE ISTORIE/ Gara Buziaş - întoarcere la farmecul vremurilor de altădată
GĂRI DE ISTORIE/ Vrancea: La Focşani, civilizaţia a ajuns ... cu trenul
GĂRI DE ISTORIE/ Prahova: Sinaia - unul dintre puţinele oraşe din Europa cu două gări regale
GĂRI DE ISTORIE/ Gara CFR Piatra-Neamţ - locul de unde România a intrat în Al Doilea Război Mondial
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
INHGA: Cod galben de inundații pe râul Prut în județul Botoșani, până marți dimineața
Institutul Național de Hidrologie și Gospodărire a Apelor (INHGA) a emis o atenționare Cod galben de inundații pe râul Prut, în județul Botoșani, valabilă până marți dimineața. ''Având în vedere situația hidrometeorologică actuală și prognoza meteorologică pentru următoarele 48 de ore, ca urmare a propagăr
VIDEO Incendiu de vegetație în Argeș - 240 tone de apă aruncate în trei zile cu elicopterele Black Hawk
Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a informat duminică seara că operațiunile de stingere a incendiului de vegetație de la Cetățeni, județul Argeș, efectuate cu cele două elicoptere Black Hawk din dotarea IGAv s-au încheiat, fiind efectuate 50 de aruncări. 'În total, în cele trei zile, au fost efectuate 96 de
Prahova: Alertă de urs pe o stradă din stațiunea Bușteni
Un urs a fost văzut, duminică după-amiază, pe o stradă din stațiunea montană Bușteni, localnicii și turiștii din zonă fiind avertizați prin sistemul RO-ALERT. Conform Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Prahova, animalul sălbatic a apărut pe strada Amurgului, iar la fața locului se deplasează un echipaj SMURD. &Icir
Sibiu: Coliziune între trei mașini, soldată cu rănirea a două femei, din care una însărcinată
Două femei, dintre care una însărcinată, au fost transportate la Spitalul Clinic Județean de Urgență Sibiu, după ce au fost rănite într-o coliziune în lanț a trei autoturisme, duminică, pe strada Bahluiului din municipiul reședință de județ, au anunțat reprezentanții Inspectoratelor de Poliție și pentru Situații de Urgență. &
UPDATE Maramureş: Ucraineanul cu probleme la picior - coborât din munte; a fost localizat la 1.700 metri altitudine
Cetățeanul ucrainean care a trecut granița în România prin Munții Maramureșului la peste 1.700 metri altitudine a fost recuperat și coborât din munte, a informat, duminică seara, directorul Serviciului Public Județean Salvamont Maramureș, Dan Benga. 'Bărbatul ucrainean de 40 ani a fost găsit exact în locul în
Gorj: Un băiețel de 10 ani a cântat ''Hristos a Înviat'' la vioară în noaptea de Înviere, la o biserică din Târgu Jiu
Un băiețel de 10 ani din Târgu Jiu a cântat ''Hristos a Înviat'' la vioară, în noaptea de Înviere, la biserica din zona Paralela 45 din municipiu, fiind ''dorința lui cea mai mare''. Purtătorul de cuvânt al Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradițion
Tulcea: În bisericile starovere, se sfințesc preparatele de Paști
Curțile bisericilor de rit vechi și străvechi din județul Tulcea se umplu, duminică dimineața, de coșuri pline cu cozonaci, ouă și alte preparate specifice sărbătorilor pascale, care așteaptă să fie sfințite de preoți la finele ceremonialului religios din prima zi de Paști.
AGERPRES vă urează Paște fericit!
Echipa Agenției Naționale de Presă AGERPRES vă urează Paște binecuvântat alături de cei dragi! Vă mulțumim pentru colaborare și pentru încrederea pe care ne-o acordați în fiecare zi. Paște fericit!
Bistrița-Năsăud: Trei persoane rănite într-un accident rutier, la Florești; a intervenit elicopterul SMURD
Trei persoane, printre care și un copil de 12 ani, au fost rănite, sâmbătă după-amiază, într-un accident rutier produs în localitatea Florești din județul Bistrița-Năsăud. Potrivit Inspectoratului pentru Situații de Urgență, o femeie de 28 de ani, care conducea mașina în care se aflau și celelalte două persoane, a fost cel mai grav răni
UPDATE Incendiu de vegetație într-o zonă greu accesibilă din Argeș; elicopterul IGAv a efectuat 11 aruncări cu apă
Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a informat sâmbătă că suprafața afectată de incendiul de la Cetățeni, județul Argeș, este de aproximativ 30 de hectare. Până în prezent, elicopterul Black Hawk a efectuat 21 de aruncări cu apă. 'Resursele de intervenție vor fi suplimentate cu încă o aeronavă a Inspector
Pompierul căzut în lacul Siriu a fost găsit decedat; trupul neînsuflețit a fost adus la mal
Pompierul căutat în lacul de acumulare de la Siriu a fost găsit decedat și a fost adus la mal de echipele de intervenție, a anunțat ISU Buzău. 'Persoana căutată a fost identificată decedată și adusă la mal de echipele de intervenție. La fața locului este așteptat Serviciul criminalistic, care va efectua cercetările specifice în astfel de situaț
Neamț: Mesaj RO-ALERT după apariția unei ursoaice cu doi pui, la Farcașa
Inspectoratul pentru Situații de Urgență Neamț a emis, sâmbătă, un mesaj RO-ALERT după apariția unei ursoaice cu doi pui, în apropierea gospodăriilor, în comuna Farcașa. 'În jurul orei 11:15 a fost semnalată prezența unei ursoaice cu doi pui în comuna Farcașa, zona Vadu Rău. ISU Neamț a transmis mesaj RO-ALERT cetățenilor din
Poliția, Jandarmeria și Pompierii - la datorie de Paște; zilnic acționează 9.600 de polițiști, 6.000 de jandarmi și 5.000 de pompieri
Un număr de 9.600 de polițiști vor fi prezenți, zilnic, în proximitatea lăcașurilor de cult în perioada Sărbătorilor Pascale, pentru asigurarea siguranței publice, a informat, sâmbătă, purtătorul de cuvânt al Poliției Române, comisar șef de poliție Bogdan Ghebaur, într-o declarație de presă susținută pe Dealul Patriarhiei.
O echipă de la Salvamont Brașov participă la acțiunea de căutare a pompierului căzut în lacul Siriu
O echipă de căutare-salvare din cadrul Serviciului Public Județean Salvamont - Salvaspeo Brașov s-a deplasat sâmbătă la barajul Siriu, în județul Buzău, cu un scanner acvatic dotat cu inteligență artificială, pentru a sprijini operațiunea de căutare a pompierului căzut în lacul de acumulare. Potrivit Dispeceratului Național Salvamont, echipa
UPDATE Cinci scafandri îl caută pe pompierul căzut în lacul de acumulare Siriu
Inspectoratul pentru Situații de Urgență Buzău a declanșat vineri, în jurul orei 17:00, o misiune de căutare-salvare pe lacul de acumulare Siriu, după ce o hidrobicicletă cu trei persoane, între care și un pompier, s-a răsturnat în larg. Cinci scafandri și echipamentele necesare au ajuns în zona de intervenție, fiind tr