GĂRI DE ISTORIE/ Gara Giurgiu - trecut şi prezent; arc peste timp

Prima cale ferată din Principatele Române - Bucureşti - Giurgiu - a fost pusă în funcţiune la 31 octombrie 1869, iar de atunci şi până acum prin Gara Giurgiu oraş au trecut regi, savanţi, şefi de stat.
Din scrierile vremii reiese faptul că în anul 1866 Guvernul român a semnat un contract cu compania engleză ''John Trevor Barclay & John Staniforth'' pentru construcţia unei căi ferate din Bucureşti spre portul dunărean Giurgiu.
Traseul începea din Bucureşti de la Gara Filaret, iar primul tren care a plecat spre Giurgiu a fost condus de un englez - sir John Trevor Barklay, care nu era un mecanic oarecare, ci chiar reprezentantul companiei engleze care a vrut să demonstreze că s-a făcut o lucrare de bună calitate.
De-a lungul timpului, de mai multe ori, membrii Familiei regale au venit la Giurgiu, pentru că din port se îmbarcau pentru a face croaziere pe Dunăre. Principele Suveran Carol I a inaugurat oficial linia de cale ferată Bucureşti - Giurgiu şi prima gară a Bucureştilor, Gara Filaret.
Pe 7 septembrie 1869, cu o lună şi jumătate înainte de inaugurarea oficială, din Gara Filaret a plecat primul tren spre Giurgiu, avându-l ca pasager pe Principele Suveran, drumul de 67 de kilometri fiind parcurs atunci în 90 de minute.
La 152 de ani de la înfiinţarea primei linii de cale ferată din România, Giurgiu - Bucureşti, trenurile care fac acest traseu ocolesc prin Videle, deoarece podul de la Grădiştea este prăbuşit de 16 ani, linia nu este nici acum electrificată şi cursa Giurgiu - Bucureşti este parcursă în trei ore.
Prima locomotivă care a circulat pe acest traseu poartă numele ''Călugăreni'', se află şi astăzi în stare bună la Muzeul CFR Bucureşti după 152 de ani de la inaugurare şi este una dintre puţinele locomotive din România care a scăpat de bombardamentele din cel de-Al Doilea Război Mondial, pentru că în 1944 când a fost bombardat şi Muzeul CFR locomotiva se afla la vopsit.
Potrivit documentelor din acea perioadă, vagoanele de atunci erau scurte, de aproximativ opt metri, aveau între trei şi cinci compartimente cu uşi care dădeau direct afară şi erau iluminate cu lămpi cu ulei de rapiţă. Instalaţiile sanitare şi de încălzire lipseau.
Această legătură feroviară avea o importanţă, în principal, pentru transporturile de marfă, deoarece permitea transportul de produse agricole din interiorul ţării către Dunăre şi mai departe spre Marea Neagră. Pe de altă parte, această cale ferată a servit la aprovizionarea Capitalei cu produse finite importate. După construirea Podului Prieteniei Giurgiu - Ruse, în perioada 1952 - 1954, a fost stabilită legătură feroviară şi între România şi Bulgaria.
Nici în prezent calea ferată Bucureşti - Giurgiu nu este electrificată şi din cauza săpăturilor făcute la piciorul podului pentru extragerea de nisip, în timpul inundaţiilor din 2005, podul peste râul Argeş s-a prăbuşit în dreptul localităţii Grădiştea. Acum este folosit doar tronsonul de la Grădiştea la Giurgiu, trenurile rapide între Bucureşti şi Ruse - Bulgaria, care trec prin Giurgiu Nord, sunt redirecţionate prin Videle.
Călătorii care merg în Capitală aleg acum transportul rutier şi ajung la Bucureşti în aproximativ o oră, iar gara devine mai mult un reper istoric decât un centru de transport rapid.
La înfiinţarea Gării Giurgiu, acum 152 de ani, plecau de aici trei perechi de trenuri - adică în 24 de ore trei trenuri plecau spre Bucureşti şi trei soseau la Giurgiu, iar acum pleacă în 24 de ore tot atâtea trenuri pe această rută, dar prin Videle, în restul timpului gara fiind pustie. Dacă asculţi atent, plăcile de granit şi bazalt ale peronului, ceasul din fier forjat şi zidurile înalte ale clădirii originale a Gării Giurgiu încă îşi spun povestea.
''Prima linie ferată din România extracarpatică este în Dobrogea, făcută de englezi pentru turci, încă şapte-opt linii pe teritoriul de azi al României sunt în Banat, în Transilvania şi în Bucovina, provincii care atunci erau în Imperiul Austro-Ungar. Această linie Bucureşti Filaret - Giurgiu este prima sub administraţia feroviară românească gândită încă în perioada domniei lui Alexandru Ioan Cuza, când au existat nişte tratative între Guvernul de la Bucureşti şi o companie engleză reluate după venirea lui Carol I şi finalizate în 1869, când la 31 octombrie primul tren care a circulat de la Bucureşti la Giurgiu a ajuns în această gară. Aici avem un întreg ansamblu istoric pentru că, pe lângă clădirea originală, mai există un turn de apă, un depou şi alte instalaţii, aceasta fiind cea mai veche staţie CFR în funcţiune din România de astăzi. Staţia de la celălalt capăt - Bucureşti Filaret a ieşit din circuitul CFR mai demult, în regimul comunist, a fost transformată în autogară, în perioada postdecembristă s-au bătut pe ea diverşi revendicatori, cert este că nu este ceea ce ar trebui să fie, adică muzeul CFR să fie acolo. Aici, la Giurgiu, ar putea să fie gara transformată într-un muzeu tehnic al CFR, nu al oraşului, numai că situaţia ei nu permite la ora asta, în condiţiile ruperii căii ferate la Grădiştea între Bucureşti şi Giurgiu, să mai funcţioneze această cea mai veche linie de cale ferată din România'', a declarat pentru AGERPRES muzeograful Emil Păunescu, fost director al Muzeului Judeţean Giurgiu.
Potrivit acestuia, clădirea originală a Gării Giurgiu oraş a supravieţuit distrugerilor din cele două războaie mondiale.
''Mai păstrează din câte ştiu o instalaţie tehnică de schimbare a macazurilor, deci pentru impiegatul de mişcare, care este unică în România. Practic, Carol I când a venit la Giurgiu a făcut două ore cu zece minute pauză la Comana unde trebuia alimentată locomotiva cu abur cu apă şi se ajunsese la paradoxul căci, cu locomotivele moderne, vorbesc de acum 30 de ani, se făceau tot aproape două ore fiindcă se şi oprea în zece staţii şi fiindcă linia are porţiuni cu restricţii de circulaţie, mai corect spus avea, pentru că acum nu ştim cât de sigure mai sunt, ceea ce este pur şi simplu jenant pentru secolul XXI'', precizează muzeograful.
El spune că, în mod normal, ar trebui să fie reparat şi Podul de la Grădiştea, iar linia ar trebui dublată şi electrificată şi să permită ceea ce se numeşte în toată lumea civilizată circulaţia de trenuri de mare viteză. Un asemenea proiect este în Master planul Euroregiunii Giurgiu - Ruse, Bulgaria, dar este pe hârtie.
''Revenind la istorie, sunt martor la două mari aniversări, prima în 1969 când eram student şi a fost sărbătorit centenarul căii ferate Bucureşti - Giurgiu, fiind pus în funcţiune trenul de epocă cu locomotiva istorică Călugăreni. Trenul a fost încărcat cu actori îmbrăcaţi în costume de epocă şi a parcurs această distanţă Bucureşti - Giurgiu fiind aşteptat în Gara Giurgiu de câteva mii de oameni, deci, practic toată populaţia activă de atunci cu mulţi copii au venit să vadă acest spectacol gratuit oferit de CFR. Şi, în 1994, în alte condiţii istorice când am negociat, de data aceasta ca director al Muzeului Judeţean, cu Ministerul Transporturilor, sărbătorirea a 125 de ani de cale ferată Bucureşti-Giurgiu. Preşedintele Uniunii Feroviare Europene şi alţi specialişti din ţări străine au fost invitaţi şi am făcut o expoziţie şi cu ajutorul unor muzee bucureştene, fiindcă noi aveam un patrimoniu limitat, expoziţia fiind vizitată chiar de ministrul Transporturilor de atunci, Aurel Novac. Tot atunci a venit iar locomotiva Călugăreni cu trenul cu vagoane originale din secolul XIX care e proprietatea Muzeului CFR, cu actori în costume de epocă, deci s-a repetat la 25 de ani distanţă ceea ce fusese în 1969'', povesteşte Emil Păunescu.
De-a lungul timpului, membrii Familiei regale au venit la Giurgiu pentru că făceau croaziere pe Dunăre. Regina Elisabeta a României a şi descris într-o carte de călătorie această plimbare pe Dunăre, primirea în Portul Ramadan şi faptul că a sosit cu trenul în Gara Giurgiu.
Şi alte capete încoronate, cum ar fi Familia regală a Suediei, a ajuns în această zonă. Venea din sud după ce fusese la Constantinopol. A ajuns până la Ruse, a fost primită de reprezentanţii ţării noastre, apoi şi-a continuat drumul.
De notat sunt şi vizitele unor savanţi străini. Spre exemplu, prin anii 1906 - 1908, o delegaţie din Franţa a venit în zonă, dorind să călătorească pe Dunăre până în Dobrogea. Călătoria lor a fost comentată şi în presa franceză, celebre reviste de epocă, printre care şi Le Monde, având reporteri la faţa locului. Atunci, membri ai Academiei Române i-au primit pe savanţii francezi în Gara Giurgiu.
''În perioada comunistă, preşedintele Ceauşescu a fost de mai multe ori la Giurgiu, el însă nu venea cu trenul, dar a fost o excepţie la o întâlnire cu Todor Jivkov pentru a discuta problemele Combinatului Chimic din Giurgiu şi, după vizitarea zonei industriale, în mod normal, Ceauşescu pleca cu elicopterul, dar Jivkov avea rău de înălţime şi a refuzat să meargă cu elicopterul, asta se întâmpla prin 1986, şi atunci a fost chemat trenul prezidenţial la Giurgiu Nord. Atunci ştim sigur că preşedintele Ceauşescu s-a urcat împreună cu preşedintele Bulgariei din Gara Giurgiu ca să plece mai departe la Bucureşti, atunci a venit la Giurgiu trenul prezidenţial cu locomotivă de la Electroputere'', menţionează Emil Păunescu.
În perioada 2011 - 2015, Gara Giurgiu oraş a fost reabilitată printr-un proiect cu fonduri europene în valoare de peste 95 milioane de lei, peronul, instalaţiile şi liniile sunt noi, însă clădirea este cea originală şi renovată.
Clădirea Gării Giurgiu oraş nu a avut niciodată decoraţiuni sau stucaturi deosebite, a fost o clădire funcţională simplă, cu parter şi un etaj, însă este înaltă şi cu ziduri groase şi are aceeaşi structură şi compartimentare ca la înfiinţare.
''Despre peron pot spune că nu erau nişte materiale deosebite, dar atunci se construia serios, nu era cu materiale scumpe, dar tot oraşul cât şi peronul gării au fost pavate cu dale de granit şi de bazalt aduse de la carierele din Dobrogea. În Gara Giurgiu există şi un ceas mare din metal, ceasul nu este chiar de la înfiinţare, dar şi acesta are peste un secol de la instalare'', ne spune Emil Păunescu.
El ne-a mărturisit că are şi un proiect pentru ca muzeul, gara şi municipiul Giurgiu să devină atractive pentru turişti - şi anume înfiinţarea unui muzeu CFR în clădirea gării şi a unui parc de distracţii în municipiu în care primul tren care a circulat pe ruta Bucureşti - Giurgiu să fie principalul punct de atracţie.
''De parc de distracţii aţi auzit? Suntem într-o ţară europeană şi aici un tren de epocă funcţional amenajat în cadrul unui parc de distracţii ar fi bucuria copiilor, asta e propunerea mea. Avem spaţiul, un teren viran de câteva zeci de hectare în centrul oraşului denumit Valea lui Gheorghiţă, ar fi minunat pentru acest proiect. Deci, excursioniştii vin fie pe şosea, fie pe calea ferată până la Giurgiu, iar parcul de distracţii să fie amenajat pe terenul acela care este neproductiv, acolo să circule trenul de epocă cu locomotiva Călugăreni. Eu am văzut chestia asta la americani care sunt în stare să facă muzeele rentabile, aş vedea chiar un muzeu cu locomotiva Călugăreni circulabilă, dar trebuie făcut pentru că rugineşte. Acesta este genul de excursie care îi face fericiţi pe copii, inclusiv pe părinţi, pe bunicii care îi însoţesc, nu îi oboseşte, în câteva ore ai ajuns de la Bucureşti la Giurgiu şi te şi întorci la tine acasă. Propunerea asta am făcut-o de prin 2008, (...) nu am primit niciun răspuns'', mai spune fostul director al muzeului.
Gândind la viitorul tehnic şi funcţional al primei căi ferate Giurgiu - Bucureşti, Emil Păunescu menţionează că există un studiu, un proiect pentru podul de la Grădiştea, dar consideră că şi acesta ar putea fi îmbunătăţit.
''Am şi văzut studiul de fezabilitate care este foarte serios făcut din punct de vedere tehnic şi din punct de vedere ştiinţific, dar refacerea căii ferate de la Grădiştea şi până la staţia Comana, pe o porţiune de 12 kilometri, prevede tot un singur fir de circulaţie, iar noi suntem prea săraci pentru asta, ar trebui făcut pe două fire. Podul de la Grădiştea a fost distrus în mod criminal de ilegalităţile comise de balastierele de pe râul Argeş care au săpat la piciorul podului. Când s-a făcut mare scandal în presă la epoca respectivă societatea civilă din Grădiştea, cetăţenii, preotul, alţii au făcut presiuni şi, într-un final, s-a făcut o anchetă combinată a tuturor instituţiilor care au cădere (...). Motivul prăbuşirii podului de la Grădiştea este cel cunoscut de toată lumea, a căzut din cauza schimbării cursului prin aceste săpături ilegale ale balastierelor. Povestea podului de la Grădiştea este povestea societăţii româneşti, pe de o parte corupţie, pe de o parte interese ciudate ca să mă exprim aşa şi, pe de altă parte, impotenţă administrativă, dar asta este altă poveste'', încheie muzeograful. AGERPRES/(A - autor: Camelia Bigan, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Simona Aruştei)
Foto: (c) Camelia Bigan / AGERPRES
Citiţi şi:
Anul European al Căilor Ferate/Gări în care nu regreţi dacă ai pierdut trenul: Berlin Hauptbahnhof
VIDEO Anul European al Căilor Ferate/Gări în care nu regreţi dacă ai pierdut trenul: Napoli Afragola
VIDEO Anul European al Căilor Ferate/Gări în care nu regreţi dacă ai pierdut trenul: Madrid Atocha
Anul European al Căilor Ferate/Gări în care nu regreţi dacă ai pierdut trenul: Antwerpen-Centraal
GĂRI DE ISTORIE/ Gara Buziaş - întoarcere la farmecul vremurilor de altădată
GĂRI DE ISTORIE/ Vrancea: La Focşani, civilizaţia a ajuns ... cu trenul
GĂRI DE ISTORIE/ Prahova: Sinaia - unul dintre puţinele oraşe din Europa cu două gări regale
GĂRI DE ISTORIE/ Gara CFR Piatra-Neamţ - locul de unde România a intrat în Al Doilea Război Mondial
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Hunedoara: Alpinistul Adrian Ahrițculesei, pe cel mai înalt vârf din Oceania, în circuitul 'Seven Summits'
Alpinistul Adrian Ahrițculesei, din Petroșani, a cucerit vârful Pincak Jaya, denumit și 'Piramida Cartensz' (4.884 m), cel mai înalt din Oceania, în cadrul circuitului Seven Summits, ce reunește cele mai înalte vârfuri de pe fiecare continent al planetei. 'On Top of Oceania! Mulțumesc tuturor parteneri
Constanța: Popescu Piedone - șeful ANPC, în amplu control în portul maritim; vizate și importurile din China
Verificări de amploare ale Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au loc joi, în Portul Constanța Sud - Agigea, în special asupra containerelor cu mărfuri sosite din China. Informația a fost confirmată de șeful instituției, Cristian Popescu Piedone. Comisarii ANPC sunt sprijiniți în acțiunea aflată î
ANAF avertizează cu privire la mesaje SMS false, transmise în numele instituției
Agenția Națională de Administrare Fiscală avertizează asupra apariției unor mesaje SMS false, transmise în numele instituției, prin care contribuabilii sunt informați că Fiscul le-a poprit conturile, indicându-li-se totodată un link pentru a fi accesat. 'Aceste mesaje nu sunt emise de ANAF și urmăresc să obțină datele personale și financiare al
Tănase (BVB): Cred foarte tare în egalitatea de gen; muncim continuu pentru a promova aceste valori
Bursa de Valori București crede în oportunitatea de a avea mai multe femei implicate în activitatea organizației și cred foarte tare în egalitatea de gen, a declarat, joi, la un eveniment de specialitate, Adrian Tănase, CEO al BVB. 'N-am vreo prejudecată și cred foarte tare în egalitatea de gen și spun platitudini. Bursa de Valori B
Yasser El-Gammal (Banca Mondială): Mai este un drum lung de parcurs în privința drepturilor și egalității de gen
Femeile sunt implicate în anumite sectoare, precum antreprenoriat, Consilii de administrație, reprezentare politică sau pe piața muncii, însă mai este un drum lung de parcurs în ceea ce privește drepturile, egalitatea de gen și emanciparea, a declarat, joi, la un eveniment de specialitate, managerul de țară pentru România și Ungaria al Băncii Mondiale
Bursa de la București a deschis cu creșteri pe majoritatea indicilor ședința de tranzacționare de joi
Bursa de Valori București (BVB) a deschis cu creșteri pe majoritatea indicii ședința de joi, iar rulajul se cifra la 8,76 milioane de lei (1,76 milioane euro), după 30 de minute de la debutul tranzacțiilor. Indicele principal BET, care arată evoluția celor mai lichide 20 de companii, înregistra o apreciere de 0,52%, iar indicele BET-Plus, care arată evol
Chitu (BVB): Educația financiară, mentoratul și leadeship-ul feminin reprezintă priorități pentru întreaga piață
Educația financiară, mentoratul și leadeship-ul feminin sunt priorități pentru întreaga piață și, în special, pentru Bursa de Valori București (BVB), a declarat, joi, la un eveniment de specialitate, Loredana Chitu, membră în Consiliul de Administrație al BVB. 'Astăzi, reafirmăm sprijinul BVB pentru o piață de capital cât mai incluz
Scădere de peste 19 % a cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul în ianuarie 2025, față de finele anului 2024
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a scăzut în prima lună a anului în curs față de decembrie 2024, ca serie brută, cu 19,4%, iar ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate a crescut cu 0,1%, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS) d
Maramureș: Zăpada în Munții Rodnei la stația meteo Iezer - aproape o jumătate de metru
Stratul de zăpadă în Munții Rodnei este de aproape o jumătate de metru, deși, temperatura exterioară a crescut ușor, a informat, joi, purtătorul de cuvânt al Prefecturii Maramureș, Dan Bucă. 'Stratul de zăpadă este prezent doar în zona de munte și măsura până la 45 cm la stația meteo Iezer din Munții Rodnei. În ultimele zile,
Ultimul pălărier din Mărginimea Sibiului, nepotul proprietarului primei fabrici românești de pălării
Ultimul pălărier din Mărginimea Sibiului, Radu Ilieș Dădârlat, duce mai departe acest meșteșug în orașul Săliște, unde bunicul său, Ioan Dădârlat, a înființat în urmă cu aproape 130 de ani 'Prima Fabrică Română de Pălării', a anunțat joi, Consiliul Județean (CJ) Sibiu, pe pagina sa de socializare, în cadrul campaniei
Investitorii din România vor resimți în acest an impactul pozitiv generat de aderarea la Spațiul Schengen (ministru)
Firmele care au investit deja în România vor resimți încă din acest an impactul pozitiv generat de viteza crescută de circulație a bunurilor și serviciilor, în urma aderării la Spațiul Schengen, consideră ministrul Finanțelor, Tanczos Barna. 'Aderarea la Spațiul Schengen a crescut atractivitatea României pentru investițiile st
MARTIE LA FEMININ/Angela și Melania, paramedici SMURD: Lucrând cu băieții, ești tratată ca o mică prințesă
Angela Nemes Sikolodi și Melania Kovacs, paramedici pe ambulanțele SMURD ale Stației de Pompieri din Miercurea Nirajului, ambele mame a câte doi copii, lucrează în ture de câte 24 de ore, dar sunt fericite că au ales această meserie, mai ales că, lucrând mai mult alături de bărbați, se simt tratate ca niște 'mici prințese'.
Brașov: O persoană a murit și alte două au ajuns la spital după un accident pe DN 1, în zona Predealului
O persoană a murit, iar alte două au ajuns la spital după un accident care s-a petrecut, joi dimineață, pe DN 1, în zona Predealului, în apropiere de limita dintre județele Brașov și Prahova. În accident au fost implicate două mașini, iar în urma impactului dintre acestea, au rezultat patru victime, dintre care una era în stop car
Vâlcea: Accident cu trei răniți pe DN 64, în localitatea Orlești; două dintre victime sunt inconștiente
Trei persoane au fost rănite, joi dimineața, într-un accident rutier produs pe DN 64, în localitatea Orlești, două dintre victime fiind inconștiente, au anunțat autoritățile din Vâlcea. Potrivit reprezentanților Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Vâlcea, în accident au fost implicate două autoturisme care se aflau în
VIDEO Hunedoara: 90 de hectare de pășuni și litieră de pădure afectate de incendii de vegetație uscată
Peste 90 de hectare de pășuni și litieră de pădure au fost afectate, miercuri seara, de incendii de vegetație uscată în mai multe zone ale județului Hunedoara, cele mai mari suprafețe care au ars fiind în zonele Petroșani, Cernișoara Florese, Boșorod și Râu de Mori. Potrivit unei informări transmisă de Inspectoratul pentru Si