logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

GĂRI DE ISTORIE/ Gara Buziaş - întoarcere la farmecul vremurilor de altădată

Image

Gara Buziaş este locul în care trecutul şi-a lăsat amprenta, astăzi având mai puţină culoare decât în vremurile de altădată.

Acum gara nu mai aduce cu ce era odinioară, când împăratul Franz Josef a poposit în zonă; a rămas doar amintirea unor vremuri demult apuse, păstrate în istorie.

În mai puţin de un veac şi jumătate, Gara Buziaş a decăzut, acum pe aici mai trec zilnic două trenuri, unul cu doi-trei navetişti şi InterRegio Iaşi - Timişoara.

Legendele locului spun că prin această gară şi-au purtat paşii numeroase personalităţi invitate la evenimente culturale organizate în oraşul timişean sau care veneau la băi pentru a-şi îngriji sănătatea: Nicolae Bălcescu, Ion Luca Caragiale, prezent la premiera piesei "O noapte furtunoasă" (1911), George Enescu şi Bartok Bela, care au concertat aici (1929), apoi Constantin Tănase, Nicolae Iorga, Nicolae Titulescu, Petre Comărnescu, Ştefan Octavian Iosif, Mihail Sadoveanu, Gala Galaction, Octavian Goga sau generalii Berthelot şi Mackensen.

Pentru corifeii culturii române - Caragiale, Eminescu şi Bălcescu -, în Parcul din Buziaş au fost ridicate busturi.

Dar dincolo de legende, împărăteasa Sisi, despre care se spune că ar fi venit aici de nenumărate ori, plăcându-i să se plimbe pe aleea colonadei din staţiune, unică în Europa, construită special pentru ea la iniţiativa lui Franz Josef, în realitate nu a trecut niciodată prin Buziaş, preferând Budapesta.

Gara din Buziaş rămâne şi martora tăcută a vizitei istorice pe care împăratul Franz Josef, împreună cu nepotul său, prinţul moştenitor Franz Ferdinand, a efectuat-o în septembrie 1898 aici, asistând la manevrele militare ale soldaţilor Coroanei campaţi în apropierea Pădurii Dumbrava şi a Dealului Silagiului.

 

Sosirea împăratului Franz Josef I în gara Buziaş – 1898

Foto: (c) Buziaş Nostalgii Feroviare/Valentin Ivănescu



Profesorul Valentin Ivănescu, din Buziaş, pasionat de gările şi trenurile din Banat, cărora le-a dedicat, ca autor, mai multe volume publicate după Revoluţie, a relatat pentru AGERPRES că împăratul Franz Josef "a fost întâmpinat în Gara Buziaş de notabilităţile locale ale vremii, iar pe peron a fost amenajat un foişor special. De la gară, împăratul şi principele moştenitor au fost conduşi cu trăsura imperială''.

 

 

''Îl putem vedea în fotografii în gară, apoi pe câmp, lângă tunuri, alături de soldaţi, pe parcursul vizitei prilejuite de manevrele militare de dinaintea Primului Război Mondial. Manevrele militare se efectuau lângă Pădurea Dumbrava, spre Lugoj, la 4 km de Buziaş, între Dealul Silagiului - Pădurea Dumbrava şi satul Căpăt. A fost o vizită liniştită, pe parcursul căreia nu au fost semnalate incidente. În schimb, împărăteasa Sisi nu a venit niciodată în Buziaş. Este doar o legendă privind prezenţa ei aici, care nu a fost atestată niciodată, de nimeni", a spus acesta.


În cea de-a doua jumătate a secolului XIX, odată cu dezvoltarea industrială a Banatului aflat încă sub Coroana de la Viena, a început să se extindă reţeaua de căi ferate, care a ajuns să aibă patru principale noduri feroviare pe raza actualului judeţ Timiş: Timişoara, Buziaş, Lugoj şi Gătaia.

Buziaşul se distinge pentru că ajunsese să aibă pe lângă calea feroviară de stat şi una privată, construită de industriaşul Jacob Muschong, singura din ţară, de ecartament normal, nu cu linii înguste, care a rămas funcţională, sub acest statut, până în 1948.

Linia publică Timişoara - Buziaş a fost construită de Societatea Căilor Ferate Locale Timişoara - Buziaş şi dată în exploatare la 18 noiembrie 1896.

"Înainte de construcţia căii ferate, de la Gara Buziaş până în staţiunea balneară funcţiona un omnibus tras de cai. După Primul Război Mondial, Muschong a construit o cale ferată (pentru marfă şi călătorii care doreau să ajungă din gara oraşului în staţiunea balneară Buziaş - n.r.) pe care a circulat prima locomotivă, 'Etelka', numită aşa după numele soţiei mecanicului de locomotivă, Lazăr, care era o femeie zdravănă, iar când apărea locomotiva oamenii spuneau 'Uite, vine Lazăr cu Etelka'. Pentru sezonul de iarnă, Muschong a mai cumpărat o locomotivă de fabricaţie germană, care funcţiona cu benzină grea, pentru că era mai rentabilă, şi pe care au denumit-o 'George'. 'Etelka' şi 'George' au funcţionat alternativ, până în anul 1948, fiind singura cale ferată privată de ecartament normal din România. După naţionalizare, a trecut în proprietatea statului cu tot cu materialul rulant şi cu angajaţii. Ulterior, celor de la APEMIN (producători de apă minerală - n.r.) nu le-a mai fost rentabil să plătească CFR-ului manevra, fiind introdusă o locomotivă Diesel, 'Muki', până în 1974", a detaliat prof. Valentin Ivănescu.

Apoi, APEMIN s-a mutat din staţiune în afara oraşului, iar trenul nu-şi mai avea rostul pentru transportul de marfă, deşi putea fi menţinut în scop turistic. Astăzi, linia feroviară nu mai există.

"A venit un primar care a considerat că Buziaşul este oraş şi a înlocuit trenul cu autobuzele care iarna nu porneau, iar vara te toropea căldura din ele. Categoric, liniile trenului turistic nu mai pot fi revigorate, liniile au fost scoase, pe locul vechiului traseu fiind construite blocurile cartierului Griviţa. S-a pus punct şi traseului trenului turistic", arată Ivănescu.

 

Locomotiva “Etelka”(1598/1885, Krauss & Co, Linz)în Parcul Băilor Buziaş în anul 1936

Foto (c): Cronica Ilustrata a Regionalei de Cai Ferate Timisoara/Valentin Ivănescu



Acesta dezvăluie că pentru 10 ani (1904 - 1914) o atracţie a oraşului a fost şi Lacul Sfântul Anton, format în jurul unui izvor mineral care a izbucnit spontan în timpul unei forări, lângă linia "trenului mic". Fiind un teren umed, în jurul izvorului s-a format acest lac, care iarna era folosit ca patinoar, iar vara, ca loc de agrement, pentru plimbări cu bărcile. Situat în proximitatea unor utilaje de îmbuteliere ale APEMIN, izvorul s-a epuizat brusc, după 10 ani, iar lacul nu mai există.

 

Lacul Sfântul Anton

Foto: (c) Buziaş Nostalgii Feroviare/Valentin Ivănescu



După Marea Unire, localnicilor maghiari din Buziaş care au vrut să plece în Ungaria li s-a pus la dispoziţie un tren cu destinaţiile Gyula şi Szeged.

Mecanicii de pe locomotivele private din Buziaş respectau semnalizarea feroviară care era asigurată electric încă de pe timpul vechiului imperiu. Foşti ceferişti i-au relatat lui Valentin Ivănescu o întâmplare care putea avea final tragic.

"În timpul unei furtuni, un fulger a lovit semnalul, l-a întors şi a apărut semnalizarea 'liber'. Ambele trenuri care veneau din sensuri opuse (din Buziaş şi din Timişoara - n.r.) aveau astfel semnalul verde. Norocul a fost că mecanicii celor două locomotive au încetinit preventiv viteza de rulare şi au putut opri înaintea producerii unui dezastru", povesteşte Valentin Ivănescu.

Gara Buziaş şi-a pierdut aproape total atât farmecul de odinioară, cât şi utilitatea. Dacă altădată era unul dintre cele patru noduri feroviare importante din zonă, azi mai trec doar două trenuri pe zi, unul cu doi-trei călători navetişti şi trenul Interregio care leagă Timişoara de Iaşi. Farmecul călătoriilor cu trenul a fost înlocuit în noul mileniu cu traficul rutier.

"După 1974, Ceauşescu construia la greu cartiere muncitoreşti, se făceau fabrici, iar mâna de lucru era adusă de la ţară cu trenurile de navetă, dimineaţa la ora 5,00, apoi la ora 16,00 pentru schimbul II şi noaptea era 'Marinică', ultimul tren din zi, care mergea până la Reşiţa cu muncitorii, pentru schimbul III. Până la Revoluţie era trafic pe linie şi Gara Buziaş îşi avea rostul. Azi, prin Gara Buziaş nu este linie principală şi mai trec trenuri foarte puţine. Cele de navetă s-au desfiinţat, au fost înlocuite cu un automotor care vine cu câte unul - trei pasageri de la Timişoara - Buziaş - Lugoj - Margina şi mai trece InterRegio de Iaşi. Trenuri de marfă nu mai sunt", dezvăluie Valentin Ivănescu.

Clădirea Gării Buziaş încă mai este conservată. Aici locuiesc şeful gării, impiegatul şi mai sunt câteva spaţii în care se ţine periodic instrucţia personalului.

Fotografiile rămân, peste timp, singura dovadă a gloriei feroviare, cu parfum de epocă, a Gării Buziaş. AGERPRES/(A - autor: Otilia Halunga, editor: Georgiana Tănăsescu, editori online: Irina Giurgiu, Alexandru Cojocaru)

 

* Explicatie foto deschidere: Gara Buzias

Afisari: 146

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Social 06-06-2025 09:40

Bistrița-Năsăud: Vechiul obicei agrar de Rusalii - ''Împănatul boului'', perpetuat de locuitorii din zona Becleanului

Sărbătoarea Rusaliilor este prilej pentru locuitorii din zona Becleanului, din județul Bistrița-Năsăud, să continue practicarea unui vechi obicei agrar numit ''Împănatul'' sau ''înstruțatul boului''. La Figa, localitate componentă a orașului Beclean, coroana de flori cu care va fi ''împ

Social 06-06-2025 09:33

ITPF Oradea: Restricții de circulație pentru camioanele de peste 7,5 tone, pe teritoriul Ungariei

Camioanele de mare tonaj (peste 7,5 tone) vor avea restricții de a circula pe teritoriul Ungariei de Rusalii, din seara de 8 iunie, ora 23:00, ora României, până luni seară, aceeași oră, transmite Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră (ITPF) Oradea. ''În conformitate cu prevederile legale în vigoare,

Administratie 06-06-2025 08:30

Bihor: Județul va avea, în opt luni, o strategie de dezvoltare turistică, cu un plan de acțiune pe zece ani

Județul Bihor va avea, în opt luni, o strategie de dezvoltare turistică, în urma semnării unui contract în valoare de 200.000 de lei cu o firmă de specialitate, a anunțat, vineri, Consiliul Județean (CJ). ''Județul Bihor are unul dintre cele mai mari și mai diversificate potențiale turistice din țară. Acesta se concen

Social 06-06-2025 05:05

Seară dedicată Societății Naționale de Geografie - la Palatul Elisabeta

Principele Radu va găzdui, vineri, în numele Majestății Sale Margareta, Seara Palatului Elisabeta dedicată celebrării a 150 de ani de la înființarea Societății de Geografie din România. Potrivit unui comunicat al Casei Regale, la eveniment, care va avea loc în grădina Palatului Elisabeta, de la ora 17:00, vor lua parte

Social 05-06-2025 20:54

Sălaj: Incendiu la locomotiva unui tren de pasageri; 30 de persoane s-au autoevacuat

Un incendiu a izbucnit, în seara zilei de joi, la locomotiva unui tren de pasageri de pe ruta Baia Mare - București, în gara Băbeni, pompierii militari din cadrul Secției de Pompieri Jibou intervenind pentru limitarea și lichidarea focului, a informat Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) Sălaj. 'La fața locului s-au deplasat d

Administratie 05-06-2025 20:20

ANRE a emis autorizația pentru unul dintre cele mai mari parcuri eoliene din România (ministru)

Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE) a emis, joi, autorizația de înființare pentru unul dintre cele mai mari parcuri eoliene din România, Ialomița Nord, cu o capacitate totală de peste 246 MW, a anunțat ministrul Energiei, Sebastian Burduja. Este un proiect deținut de compania portugheză Greenvolt, prin Țăndărei Solar, și v

Social 05-06-2025 20:13

REPORTAJ: Geoparcul Internațional UNESCO Țara Hațegului, motor în dezvoltarea comunității și a turismului local

Numărul turiștilor care vizitează Țara Hațegului și rămân în zonă mai multe zile a crescut de trei ori în ultimii ani, în contextul în care zona a fost promovată cu ajutorul Geoparcului Internațional UNESCO, au remarcat, joi, participanții la Gala aniversară ce a marcat împlinirea a 20 de ani de la înființarea acestei structuri.

Social 05-06-2025 20:12

Perdele de apă în Sectorul 6, în contextul temperaturilor ridicate, și fântâni cu apă potabilă și cișmele publice în Sectorul 2

Perdele de apă au fost pornite, joi, în mai multe zone din Sectorul 6, în contextul temperaturilor ridicate, iar în Sectorul 2 cetățenii au la dispoziție fântâni cu apă potabilă și cișmele publice pentru hidratare. Angajați ai Administrației Domeniului Public și Dezvoltare Urbană Sector 6 au fabricat anul trecut în atelierul

Social 05-06-2025 19:35

Harghita: O fetiță de 3 ani posibil căzută în râul Târnava Mare, la Betești, căutată de echipele de intervenție

Echipe mixte de intervenție caută o fetiță de trei ani, posibil căzută în râul Târnava Mare, la Betești, localitate componentă a orașului Cristuru Secuiesc, a informat Biroul de Presă al Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Harghita. La fața locului s-au deplasat două echipaje de pompieri din cadrul Detașamentului Odorheiu Secuies

Social 05-06-2025 19:19

Mateescu (ANM): În iunie e posibil să continuăm în aceeași notă - alternanțe de temperaturi foarte ridicate cu instabilitate deosebit de accentuată

Ultima lună din primăvara anului 2025 este a cincea mai cea mai rece lună din istoria măsurătorilor meteorologice, cu abatere termică negativă de minus 2,2 grade Celsius, și a patra mai cea mai ploioasă lună, cu o cantitate medie de 120,6 litri pe metru pătrat la nivel național, a declarat, joi, directorul general al Administrației Naționale de Meteorologie, Elena Mateescu,

Social 05-06-2025 18:37

Vâlcea: Tânăr motociclist rănit după ce s-a izbit de o autoutilitară care a luat foc

Un tânăr de 17 ani din Horezu a ajuns joi după-amiază la spital cu multiple traumatisme la nivelul membrelor inferioare, după ce s-a izbit cu motocicleta de o autoutilitară pe drumul național DN 65 C, în localitatea Măldărești. Potrivit reprezentanților Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Vâlcea, în urma impactului dintre c

Social 05-06-2025 18:00

Linie specială de autobuz pentru meciul de retragere al Cristinei Neagu

Spectatorii care vor participa la meciul de retragere al handbalistei Cristina Neagu, programat duminică, 8 iunie 2025, de la ora 16:00, la Sala Polivalentă din București, vor avea la dispoziție o linie temporară de transport - linia 8, care va asigura legătura între Pasajul Mihai Bravu și Piața Victoriei, informează Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Trans

Administratie 05-06-2025 17:06

Timiș: Se reiau cursele cu vaporetele pe Bega spre ecluza din Sânmihaiu Român

Societatea de Transport Public Timișoara a anunțat, joi, că începând cu acest weekend, vor fi reluate cursele cu vaporetele pe Bega, până la ecluza din Sânmihaiu Român. Cursele vor porni de la stația Catedrala Mitropolitană, în fiecare sâmbătă și duminică, de la la ora 13:00, durata unei astfel de călătorii fiind de ap

Administratie 05-06-2025 17:05

Mureș: Prima insulă ecologică din cele 200 cu finanțare prin PNRR, montată în municipiul reședință

În municipiul Târgu Mureș a fost instalată, joi, prima insulă ecologică din totalul celor 200 prevăzute în cadrul unui proiect în valoare de 23,8 milioane de euro, finanțat prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). 'Așa cum am promis, au început instalarea insulelor ecologice în Târgu Mureș. Precum

Social 05-06-2025 16:39

Botoșani: Un microbuz cu șapte ucraineni a lovit o căruță în care se aflau două persoane

Un microbuz în care se aflau șapte persoane, cu cetățenie ucraineană, a lovit în plin, joi, o căruță care se deplasa pe drumul județean DJ 282 B, între localitățile Flămânzi și Prăjeni. Potrivit Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Botoșani, la fața locului s-au deplasat pompierii din cadrul Punctului de Lucru Flămânzi