logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

GĂRI DE ISTORIE/ Gara Buziaş - întoarcere la farmecul vremurilor de altădată

Image

Gara Buziaş este locul în care trecutul şi-a lăsat amprenta, astăzi având mai puţină culoare decât în vremurile de altădată.

Acum gara nu mai aduce cu ce era odinioară, când împăratul Franz Josef a poposit în zonă; a rămas doar amintirea unor vremuri demult apuse, păstrate în istorie.

În mai puţin de un veac şi jumătate, Gara Buziaş a decăzut, acum pe aici mai trec zilnic două trenuri, unul cu doi-trei navetişti şi InterRegio Iaşi - Timişoara.

Legendele locului spun că prin această gară şi-au purtat paşii numeroase personalităţi invitate la evenimente culturale organizate în oraşul timişean sau care veneau la băi pentru a-şi îngriji sănătatea: Nicolae Bălcescu, Ion Luca Caragiale, prezent la premiera piesei "O noapte furtunoasă" (1911), George Enescu şi Bartok Bela, care au concertat aici (1929), apoi Constantin Tănase, Nicolae Iorga, Nicolae Titulescu, Petre Comărnescu, Ştefan Octavian Iosif, Mihail Sadoveanu, Gala Galaction, Octavian Goga sau generalii Berthelot şi Mackensen.

Pentru corifeii culturii române - Caragiale, Eminescu şi Bălcescu -, în Parcul din Buziaş au fost ridicate busturi.

Dar dincolo de legende, împărăteasa Sisi, despre care se spune că ar fi venit aici de nenumărate ori, plăcându-i să se plimbe pe aleea colonadei din staţiune, unică în Europa, construită special pentru ea la iniţiativa lui Franz Josef, în realitate nu a trecut niciodată prin Buziaş, preferând Budapesta.

Gara din Buziaş rămâne şi martora tăcută a vizitei istorice pe care împăratul Franz Josef, împreună cu nepotul său, prinţul moştenitor Franz Ferdinand, a efectuat-o în septembrie 1898 aici, asistând la manevrele militare ale soldaţilor Coroanei campaţi în apropierea Pădurii Dumbrava şi a Dealului Silagiului.

 

Sosirea împăratului Franz Josef I în gara Buziaş – 1898

Foto: (c) Buziaş Nostalgii Feroviare/Valentin Ivănescu



Profesorul Valentin Ivănescu, din Buziaş, pasionat de gările şi trenurile din Banat, cărora le-a dedicat, ca autor, mai multe volume publicate după Revoluţie, a relatat pentru AGERPRES că împăratul Franz Josef "a fost întâmpinat în Gara Buziaş de notabilităţile locale ale vremii, iar pe peron a fost amenajat un foişor special. De la gară, împăratul şi principele moştenitor au fost conduşi cu trăsura imperială''.

 

 

''Îl putem vedea în fotografii în gară, apoi pe câmp, lângă tunuri, alături de soldaţi, pe parcursul vizitei prilejuite de manevrele militare de dinaintea Primului Război Mondial. Manevrele militare se efectuau lângă Pădurea Dumbrava, spre Lugoj, la 4 km de Buziaş, între Dealul Silagiului - Pădurea Dumbrava şi satul Căpăt. A fost o vizită liniştită, pe parcursul căreia nu au fost semnalate incidente. În schimb, împărăteasa Sisi nu a venit niciodată în Buziaş. Este doar o legendă privind prezenţa ei aici, care nu a fost atestată niciodată, de nimeni", a spus acesta.


În cea de-a doua jumătate a secolului XIX, odată cu dezvoltarea industrială a Banatului aflat încă sub Coroana de la Viena, a început să se extindă reţeaua de căi ferate, care a ajuns să aibă patru principale noduri feroviare pe raza actualului judeţ Timiş: Timişoara, Buziaş, Lugoj şi Gătaia.

Buziaşul se distinge pentru că ajunsese să aibă pe lângă calea feroviară de stat şi una privată, construită de industriaşul Jacob Muschong, singura din ţară, de ecartament normal, nu cu linii înguste, care a rămas funcţională, sub acest statut, până în 1948.

Linia publică Timişoara - Buziaş a fost construită de Societatea Căilor Ferate Locale Timişoara - Buziaş şi dată în exploatare la 18 noiembrie 1896.

"Înainte de construcţia căii ferate, de la Gara Buziaş până în staţiunea balneară funcţiona un omnibus tras de cai. După Primul Război Mondial, Muschong a construit o cale ferată (pentru marfă şi călătorii care doreau să ajungă din gara oraşului în staţiunea balneară Buziaş - n.r.) pe care a circulat prima locomotivă, 'Etelka', numită aşa după numele soţiei mecanicului de locomotivă, Lazăr, care era o femeie zdravănă, iar când apărea locomotiva oamenii spuneau 'Uite, vine Lazăr cu Etelka'. Pentru sezonul de iarnă, Muschong a mai cumpărat o locomotivă de fabricaţie germană, care funcţiona cu benzină grea, pentru că era mai rentabilă, şi pe care au denumit-o 'George'. 'Etelka' şi 'George' au funcţionat alternativ, până în anul 1948, fiind singura cale ferată privată de ecartament normal din România. După naţionalizare, a trecut în proprietatea statului cu tot cu materialul rulant şi cu angajaţii. Ulterior, celor de la APEMIN (producători de apă minerală - n.r.) nu le-a mai fost rentabil să plătească CFR-ului manevra, fiind introdusă o locomotivă Diesel, 'Muki', până în 1974", a detaliat prof. Valentin Ivănescu.

Apoi, APEMIN s-a mutat din staţiune în afara oraşului, iar trenul nu-şi mai avea rostul pentru transportul de marfă, deşi putea fi menţinut în scop turistic. Astăzi, linia feroviară nu mai există.

"A venit un primar care a considerat că Buziaşul este oraş şi a înlocuit trenul cu autobuzele care iarna nu porneau, iar vara te toropea căldura din ele. Categoric, liniile trenului turistic nu mai pot fi revigorate, liniile au fost scoase, pe locul vechiului traseu fiind construite blocurile cartierului Griviţa. S-a pus punct şi traseului trenului turistic", arată Ivănescu.

 

Locomotiva “Etelka”(1598/1885, Krauss & Co, Linz)în Parcul Băilor Buziaş în anul 1936

Foto (c): Cronica Ilustrata a Regionalei de Cai Ferate Timisoara/Valentin Ivănescu



Acesta dezvăluie că pentru 10 ani (1904 - 1914) o atracţie a oraşului a fost şi Lacul Sfântul Anton, format în jurul unui izvor mineral care a izbucnit spontan în timpul unei forări, lângă linia "trenului mic". Fiind un teren umed, în jurul izvorului s-a format acest lac, care iarna era folosit ca patinoar, iar vara, ca loc de agrement, pentru plimbări cu bărcile. Situat în proximitatea unor utilaje de îmbuteliere ale APEMIN, izvorul s-a epuizat brusc, după 10 ani, iar lacul nu mai există.

 

Lacul Sfântul Anton

Foto: (c) Buziaş Nostalgii Feroviare/Valentin Ivănescu



După Marea Unire, localnicilor maghiari din Buziaş care au vrut să plece în Ungaria li s-a pus la dispoziţie un tren cu destinaţiile Gyula şi Szeged.

Mecanicii de pe locomotivele private din Buziaş respectau semnalizarea feroviară care era asigurată electric încă de pe timpul vechiului imperiu. Foşti ceferişti i-au relatat lui Valentin Ivănescu o întâmplare care putea avea final tragic.

"În timpul unei furtuni, un fulger a lovit semnalul, l-a întors şi a apărut semnalizarea 'liber'. Ambele trenuri care veneau din sensuri opuse (din Buziaş şi din Timişoara - n.r.) aveau astfel semnalul verde. Norocul a fost că mecanicii celor două locomotive au încetinit preventiv viteza de rulare şi au putut opri înaintea producerii unui dezastru", povesteşte Valentin Ivănescu.

Gara Buziaş şi-a pierdut aproape total atât farmecul de odinioară, cât şi utilitatea. Dacă altădată era unul dintre cele patru noduri feroviare importante din zonă, azi mai trec doar două trenuri pe zi, unul cu doi-trei călători navetişti şi trenul Interregio care leagă Timişoara de Iaşi. Farmecul călătoriilor cu trenul a fost înlocuit în noul mileniu cu traficul rutier.

"După 1974, Ceauşescu construia la greu cartiere muncitoreşti, se făceau fabrici, iar mâna de lucru era adusă de la ţară cu trenurile de navetă, dimineaţa la ora 5,00, apoi la ora 16,00 pentru schimbul II şi noaptea era 'Marinică', ultimul tren din zi, care mergea până la Reşiţa cu muncitorii, pentru schimbul III. Până la Revoluţie era trafic pe linie şi Gara Buziaş îşi avea rostul. Azi, prin Gara Buziaş nu este linie principală şi mai trec trenuri foarte puţine. Cele de navetă s-au desfiinţat, au fost înlocuite cu un automotor care vine cu câte unul - trei pasageri de la Timişoara - Buziaş - Lugoj - Margina şi mai trece InterRegio de Iaşi. Trenuri de marfă nu mai sunt", dezvăluie Valentin Ivănescu.

Clădirea Gării Buziaş încă mai este conservată. Aici locuiesc şeful gării, impiegatul şi mai sunt câteva spaţii în care se ţine periodic instrucţia personalului.

Fotografiile rămân, peste timp, singura dovadă a gloriei feroviare, cu parfum de epocă, a Gării Buziaş. AGERPRES/(A - autor: Otilia Halunga, editor: Georgiana Tănăsescu, editori online: Irina Giurgiu, Alexandru Cojocaru)

 

* Explicatie foto deschidere: Gara Buzias

Afisari: 63

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Social 06-03-2025 11:53

Hunedoara: Alpinistul Adrian Ahrițculesei, pe cel mai înalt vârf din Oceania, în circuitul 'Seven Summits'

Alpinistul Adrian Ahrițculesei, din Petroșani, a cucerit vârful Pincak Jaya, denumit și 'Piramida Cartensz' (4.884 m), cel mai înalt din Oceania, în cadrul circuitului Seven Summits, ce reunește cele mai înalte vârfuri de pe fiecare continent al planetei. 'On Top of Oceania! Mulțumesc tuturor parteneri

Social 06-03-2025 11:50

Constanța: Popescu Piedone - șeful ANPC, în amplu control în portul maritim; vizate și importurile din China

Verificări de amploare ale Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au loc joi, în Portul Constanța Sud - Agigea, în special asupra containerelor cu mărfuri sosite din China. Informația a fost confirmată de șeful instituției, Cristian Popescu Piedone. Comisarii ANPC sunt sprijiniți în acțiunea aflată î

Administratie 06-03-2025 11:48

ANAF avertizează cu privire la mesaje SMS false, transmise în numele instituției

Agenția Națională de Administrare Fiscală avertizează asupra apariției unor mesaje SMS false, transmise în numele instituției, prin care contribuabilii sunt informați că Fiscul le-a poprit conturile, indicându-li-se totodată un link pentru a fi accesat. 'Aceste mesaje nu sunt emise de ANAF și urmăresc să obțină datele personale și financiare al

Administratie 06-03-2025 11:47

Tănase (BVB): Cred foarte tare în egalitatea de gen; muncim continuu pentru a promova aceste valori

Bursa de Valori București crede în oportunitatea de a avea mai multe femei implicate în activitatea organizației și cred foarte tare în egalitatea de gen, a declarat, joi, la un eveniment de specialitate, Adrian Tănase, CEO al BVB. 'N-am vreo prejudecată și cred foarte tare în egalitatea de gen și spun platitudini. Bursa de Valori B

Administratie 06-03-2025 11:35

Yasser El-Gammal (Banca Mondială): Mai este un drum lung de parcurs în privința drepturilor și egalității de gen

Femeile sunt implicate în anumite sectoare, precum antreprenoriat, Consilii de administrație, reprezentare politică sau pe piața muncii, însă mai este un drum lung de parcurs în ceea ce privește drepturile, egalitatea de gen și emanciparea, a declarat, joi, la un eveniment de specialitate, managerul de țară pentru România și Ungaria al Băncii Mondiale

Administratie 06-03-2025 10:45

Bursa de la București a deschis cu creșteri pe majoritatea indicilor ședința de tranzacționare de joi

Bursa de Valori București (BVB) a deschis cu creșteri pe majoritatea indicii ședința de joi, iar rulajul se cifra la 8,76 milioane de lei (1,76 milioane euro), după 30 de minute de la debutul tranzacțiilor. Indicele principal BET, care arată evoluția celor mai lichide 20 de companii, înregistra o apreciere de 0,52%, iar indicele BET-Plus, care arată evol

Administratie 06-03-2025 10:37

Chitu (BVB): Educația financiară, mentoratul și leadeship-ul feminin reprezintă priorități pentru întreaga piață

Educația financiară, mentoratul și leadeship-ul feminin sunt priorități pentru întreaga piață și, în special, pentru Bursa de Valori București (BVB), a declarat, joi, la un eveniment de specialitate, Loredana Chitu, membră în Consiliul de Administrație al BVB. 'Astăzi, reafirmăm sprijinul BVB pentru o piață de capital cât mai incluz

Administratie 06-03-2025 09:51

Scădere de peste 19 % a cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul în ianuarie 2025, față de finele anului 2024

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a scăzut în prima lună a anului în curs față de decembrie 2024, ca serie brută, cu 19,4%, iar ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate a crescut cu 0,1%, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS) d

Social 06-03-2025 09:41

Maramureș: Zăpada în Munții Rodnei la stația meteo Iezer - aproape o jumătate de metru

Stratul de zăpadă în Munții Rodnei este de aproape o jumătate de metru, deși, temperatura exterioară a crescut ușor, a informat, joi, purtătorul de cuvânt al Prefecturii Maramureș, Dan Bucă. 'Stratul de zăpadă este prezent doar în zona de munte și măsura până la 45 cm la stația meteo Iezer din Munții Rodnei. În ultimele zile,

Social 06-03-2025 09:13

Ultimul pălărier din Mărginimea Sibiului, nepotul proprietarului primei fabrici românești de pălării

Ultimul pălărier din Mărginimea Sibiului, Radu Ilieș Dădârlat, duce mai departe acest meșteșug în orașul Săliște, unde bunicul său, Ioan Dădârlat, a înființat în urmă cu aproape 130 de ani 'Prima Fabrică Română de Pălării', a anunțat joi, Consiliul Județean (CJ) Sibiu, pe pagina sa de socializare, în cadrul campaniei

Administratie 06-03-2025 09:06

Investitorii din România vor resimți în acest an impactul pozitiv generat de aderarea la Spațiul Schengen (ministru)

Firmele care au investit deja în România vor resimți încă din acest an impactul pozitiv generat de viteza crescută de circulație a bunurilor și serviciilor, în urma aderării la Spațiul Schengen, consideră ministrul Finanțelor, Tanczos Barna. 'Aderarea la Spațiul Schengen a crescut atractivitatea României pentru investițiile st

Social 06-03-2025 09:00

MARTIE LA FEMININ/Angela și Melania, paramedici SMURD: Lucrând cu băieții, ești tratată ca o mică prințesă

Angela Nemes Sikolodi și Melania Kovacs, paramedici pe ambulanțele SMURD ale Stației de Pompieri din Miercurea Nirajului, ambele mame a câte doi copii, lucrează în ture de câte 24 de ore, dar sunt fericite că au ales această meserie, mai ales că, lucrând mai mult alături de bărbați, se simt tratate ca niște 'mici prințese'.

Social 06-03-2025 08:43

Brașov: O persoană a murit și alte două au ajuns la spital după un accident pe DN 1, în zona Predealului

O persoană a murit, iar alte două au ajuns la spital după un accident care s-a petrecut, joi dimineață, pe DN 1, în zona Predealului, în apropiere de limita dintre județele Brașov și Prahova. În accident au fost implicate două mașini, iar în urma impactului dintre acestea, au rezultat patru victime, dintre care una era în stop car

Social 06-03-2025 08:17

Vâlcea: Accident cu trei răniți pe DN 64, în localitatea Orlești; două dintre victime sunt inconștiente

Trei persoane au fost rănite, joi dimineața, într-un accident rutier produs pe DN 64, în localitatea Orlești, două dintre victime fiind inconștiente, au anunțat autoritățile din Vâlcea. Potrivit reprezentanților Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Vâlcea, în accident au fost implicate două autoturisme care se aflau în

Social 05-03-2025 22:02

VIDEO Hunedoara: 90 de hectare de pășuni și litieră de pădure afectate de incendii de vegetație uscată

Peste 90 de hectare de pășuni și litieră de pădure au fost afectate, miercuri seara, de incendii de vegetație uscată în mai multe zone ale județului Hunedoara, cele mai mari suprafețe care au ars fiind în zonele Petroșani, Cernișoara Florese, Boșorod și Râu de Mori. Potrivit unei informări transmisă de Inspectoratul pentru Si