GĂRI DE ISTORIE/ Gara Buziaş - întoarcere la farmecul vremurilor de altădată
Gara Buziaş este locul în care trecutul şi-a lăsat amprenta, astăzi având mai puţină culoare decât în vremurile de altădată.
Acum gara nu mai aduce cu ce era odinioară, când împăratul Franz Josef a poposit în zonă; a rămas doar amintirea unor vremuri demult apuse, păstrate în istorie.
În mai puţin de un veac şi jumătate, Gara Buziaş a decăzut, acum pe aici mai trec zilnic două trenuri, unul cu doi-trei navetişti şi InterRegio Iaşi - Timişoara.
Legendele locului spun că prin această gară şi-au purtat paşii numeroase personalităţi invitate la evenimente culturale organizate în oraşul timişean sau care veneau la băi pentru a-şi îngriji sănătatea: Nicolae Bălcescu, Ion Luca Caragiale, prezent la premiera piesei "O noapte furtunoasă" (1911), George Enescu şi Bartok Bela, care au concertat aici (1929), apoi Constantin Tănase, Nicolae Iorga, Nicolae Titulescu, Petre Comărnescu, Ştefan Octavian Iosif, Mihail Sadoveanu, Gala Galaction, Octavian Goga sau generalii Berthelot şi Mackensen.
Pentru corifeii culturii române - Caragiale, Eminescu şi Bălcescu -, în Parcul din Buziaş au fost ridicate busturi.
Dar dincolo de legende, împărăteasa Sisi, despre care se spune că ar fi venit aici de nenumărate ori, plăcându-i să se plimbe pe aleea colonadei din staţiune, unică în Europa, construită special pentru ea la iniţiativa lui Franz Josef, în realitate nu a trecut niciodată prin Buziaş, preferând Budapesta.
Gara din Buziaş rămâne şi martora tăcută a vizitei istorice pe care împăratul Franz Josef, împreună cu nepotul său, prinţul moştenitor Franz Ferdinand, a efectuat-o în septembrie 1898 aici, asistând la manevrele militare ale soldaţilor Coroanei campaţi în apropierea Pădurii Dumbrava şi a Dealului Silagiului.
Sosirea împăratului Franz Josef I în gara Buziaş – 1898
Foto: (c) Buziaş Nostalgii Feroviare/Valentin Ivănescu
Profesorul Valentin Ivănescu, din Buziaş, pasionat de gările şi trenurile din Banat, cărora le-a dedicat, ca autor, mai multe volume publicate după Revoluţie, a relatat pentru AGERPRES că împăratul Franz Josef "a fost întâmpinat în Gara Buziaş de notabilităţile locale ale vremii, iar pe peron a fost amenajat un foişor special. De la gară, împăratul şi principele moştenitor au fost conduşi cu trăsura imperială''.
''Îl putem vedea în fotografii în gară, apoi pe câmp, lângă tunuri, alături de soldaţi, pe parcursul vizitei prilejuite de manevrele militare de dinaintea Primului Război Mondial. Manevrele militare se efectuau lângă Pădurea Dumbrava, spre Lugoj, la 4 km de Buziaş, între Dealul Silagiului - Pădurea Dumbrava şi satul Căpăt. A fost o vizită liniştită, pe parcursul căreia nu au fost semnalate incidente. În schimb, împărăteasa Sisi nu a venit niciodată în Buziaş. Este doar o legendă privind prezenţa ei aici, care nu a fost atestată niciodată, de nimeni", a spus acesta.
În cea de-a doua jumătate a secolului XIX, odată cu dezvoltarea industrială a Banatului aflat încă sub Coroana de la Viena, a început să se extindă reţeaua de căi ferate, care a ajuns să aibă patru principale noduri feroviare pe raza actualului judeţ Timiş: Timişoara, Buziaş, Lugoj şi Gătaia.
Buziaşul se distinge pentru că ajunsese să aibă pe lângă calea feroviară de stat şi una privată, construită de industriaşul Jacob Muschong, singura din ţară, de ecartament normal, nu cu linii înguste, care a rămas funcţională, sub acest statut, până în 1948.
Linia publică Timişoara - Buziaş a fost construită de Societatea Căilor Ferate Locale Timişoara - Buziaş şi dată în exploatare la 18 noiembrie 1896.
"Înainte de construcţia căii ferate, de la Gara Buziaş până în staţiunea balneară funcţiona un omnibus tras de cai. După Primul Război Mondial, Muschong a construit o cale ferată (pentru marfă şi călătorii care doreau să ajungă din gara oraşului în staţiunea balneară Buziaş - n.r.) pe care a circulat prima locomotivă, 'Etelka', numită aşa după numele soţiei mecanicului de locomotivă, Lazăr, care era o femeie zdravănă, iar când apărea locomotiva oamenii spuneau 'Uite, vine Lazăr cu Etelka'. Pentru sezonul de iarnă, Muschong a mai cumpărat o locomotivă de fabricaţie germană, care funcţiona cu benzină grea, pentru că era mai rentabilă, şi pe care au denumit-o 'George'. 'Etelka' şi 'George' au funcţionat alternativ, până în anul 1948, fiind singura cale ferată privată de ecartament normal din România. După naţionalizare, a trecut în proprietatea statului cu tot cu materialul rulant şi cu angajaţii. Ulterior, celor de la APEMIN (producători de apă minerală - n.r.) nu le-a mai fost rentabil să plătească CFR-ului manevra, fiind introdusă o locomotivă Diesel, 'Muki', până în 1974", a detaliat prof. Valentin Ivănescu.
Apoi, APEMIN s-a mutat din staţiune în afara oraşului, iar trenul nu-şi mai avea rostul pentru transportul de marfă, deşi putea fi menţinut în scop turistic. Astăzi, linia feroviară nu mai există.
"A venit un primar care a considerat că Buziaşul este oraş şi a înlocuit trenul cu autobuzele care iarna nu porneau, iar vara te toropea căldura din ele. Categoric, liniile trenului turistic nu mai pot fi revigorate, liniile au fost scoase, pe locul vechiului traseu fiind construite blocurile cartierului Griviţa. S-a pus punct şi traseului trenului turistic", arată Ivănescu.
Locomotiva “Etelka”(1598/1885, Krauss & Co, Linz)în Parcul Băilor Buziaş în anul 1936
Foto (c): Cronica Ilustrata a Regionalei de Cai Ferate Timisoara/Valentin Ivănescu
Acesta dezvăluie că pentru 10 ani (1904 - 1914) o atracţie a oraşului a fost şi Lacul Sfântul Anton, format în jurul unui izvor mineral care a izbucnit spontan în timpul unei forări, lângă linia "trenului mic". Fiind un teren umed, în jurul izvorului s-a format acest lac, care iarna era folosit ca patinoar, iar vara, ca loc de agrement, pentru plimbări cu bărcile. Situat în proximitatea unor utilaje de îmbuteliere ale APEMIN, izvorul s-a epuizat brusc, după 10 ani, iar lacul nu mai există.
Lacul Sfântul Anton
Foto: (c) Buziaş Nostalgii Feroviare/Valentin Ivănescu
După Marea Unire, localnicilor maghiari din Buziaş care au vrut să plece în Ungaria li s-a pus la dispoziţie un tren cu destinaţiile Gyula şi Szeged.
Mecanicii de pe locomotivele private din Buziaş respectau semnalizarea feroviară care era asigurată electric încă de pe timpul vechiului imperiu. Foşti ceferişti i-au relatat lui Valentin Ivănescu o întâmplare care putea avea final tragic.
"În timpul unei furtuni, un fulger a lovit semnalul, l-a întors şi a apărut semnalizarea 'liber'. Ambele trenuri care veneau din sensuri opuse (din Buziaş şi din Timişoara - n.r.) aveau astfel semnalul verde. Norocul a fost că mecanicii celor două locomotive au încetinit preventiv viteza de rulare şi au putut opri înaintea producerii unui dezastru", povesteşte Valentin Ivănescu.
Gara Buziaş şi-a pierdut aproape total atât farmecul de odinioară, cât şi utilitatea. Dacă altădată era unul dintre cele patru noduri feroviare importante din zonă, azi mai trec doar două trenuri pe zi, unul cu doi-trei călători navetişti şi trenul Interregio care leagă Timişoara de Iaşi. Farmecul călătoriilor cu trenul a fost înlocuit în noul mileniu cu traficul rutier.
"După 1974, Ceauşescu construia la greu cartiere muncitoreşti, se făceau fabrici, iar mâna de lucru era adusă de la ţară cu trenurile de navetă, dimineaţa la ora 5,00, apoi la ora 16,00 pentru schimbul II şi noaptea era 'Marinică', ultimul tren din zi, care mergea până la Reşiţa cu muncitorii, pentru schimbul III. Până la Revoluţie era trafic pe linie şi Gara Buziaş îşi avea rostul. Azi, prin Gara Buziaş nu este linie principală şi mai trec trenuri foarte puţine. Cele de navetă s-au desfiinţat, au fost înlocuite cu un automotor care vine cu câte unul - trei pasageri de la Timişoara - Buziaş - Lugoj - Margina şi mai trece InterRegio de Iaşi. Trenuri de marfă nu mai sunt", dezvăluie Valentin Ivănescu.
Clădirea Gării Buziaş încă mai este conservată. Aici locuiesc şeful gării, impiegatul şi mai sunt câteva spaţii în care se ţine periodic instrucţia personalului.
Fotografiile rămân, peste timp, singura dovadă a gloriei feroviare, cu parfum de epocă, a Gării Buziaş. AGERPRES/(A - autor: Otilia Halunga, editor: Georgiana Tănăsescu, editori online: Irina Giurgiu, Alexandru Cojocaru)
* Explicatie foto deschidere: Gara Buzias
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Primarul Ciprian Ciucu anunță că intenționează să înființeze o companie pentru organizarea de evenimente
Primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu, a anunțat că intenționează să înființeze o companie pentru organizarea de evenimente, West Side Events, care se va autofinanța integral în primul an, iar de anul viitor va aduce bani la buget. El a scris, luni, pe Facebook, că West Side Events va fi mică în privința personalului, cu maxim
Fechet: Cine gestionează avuția națională e dator să arate respect față de români; la Romsilva am văzut sfidare
Ministrul Mediului a convocat miercuri conducerea Romsilva pentru discuții cu privire la reorganizarea Regiei și a anunțat că va solicita o propunere rezonabilă de contract colectiv de muncă. 'Cine gestionează avuția națională e dator să arate respect față de români, iar la Romsilva, care administrează pădurile țării (și subliniez ac
Satu Mare: A fost inaugurat noul terminal al Aeroportului
Noul terminal al Aeroportului Internațional Satu Mare a fost inaugurat luni, fiind îmbarcați pasagerii pentru zborul către Londra, informează un comunicat de presă al Consiliului Județean (CJ). 'Noul terminal dispune de patru porți de îmbarcare, un sistem inteligent de benzi de bagaje, ghișee automate de pre-boarding și un sistem de det
Mureș: Autoturism lovit de un tren automotor la o trecere la nivel cu calea ferată; trei răniți ușor
Trei persoane au fost rănite ușor, luni, în urma unui accident petrecut la Târgu Mureș, la trecerea la nivel cu calea ferată de pe strada Tamas Erno, după ce un automotor a lovit un autoturism. 'Pompierii militari au fost solicitați cu puțin timp în urmă să intervină în municipiul Târgu Mureș pe strada Tamas Erno la un acciden
Președintele Asociației Victimelor Holocaustului: Privim ce se întâmplă în jurul nostru și spun: 'Iar începe'
Israel Taner, președintele Asociației Victimelor Holocaustului din România, a atras atenția că mulți dintre europenii interveviați de Claims Conference, dar și 44% dintre români cred că un fenomen similar Holocaustului s-ar putea repeta. 'Am fost atât de mic, doi ani, când am fost deportat în Transnistria, unde imediat mi-am p
Lei de mare, foci și pinguini Humboldt - în premieră națională la Zoo Brașov
Grădina Zoologică din Brașov este prima din țară care oferă vizitatorilor săi posibilitatea de a vedea trei specii deosebite marine - lei de mare californieni, foci și pinguini Humboldt, în urma unei investiții de 23 de milioane de lei în adăposturile care le oferă habitatul de care aceste animale au nevoie. Aceste adăposturi sunt și ele unice &ici
Patriarhia Română lansează aplicația 'Calendarul Ortodox' pentru dispozitive mobile
Patriarhia Română anunță lansarea oficială a aplicației 'Calendarul Ortodox' pentru dispozitive mobile cu sisteme de operare Android și iOS. Potrivit unui comunicat al Biroului de Presă al Patriarhiei Române, transmis luni AGERPRES, aplicația vine în sprijinul credincioșilor Bisericii Ortodoxe Române care doresc să fie informați
Galați: Incendiu cu degajare mare de fum într-un bloc; un bărbat a suferit răni grave, 25 de persoane - evacuate
Un incendiu cu degajare mare de fum s-a produs, luni, într-un bloc din municipiul Galați, proprietarul locuinței, un bărbat de 56 de ani suferind răni grave și 25 de persoane fiind evacuate, din cauza fumului dens care cuprinsese întreaga scară a blocului, informează ISU Galați. ISU Galați a fost alertat prin Dispeceratul 112 despre un incendiu izb
Satu Mare: Primele autobuze electrice achiziționate prin PNRR au fost puse în funcțiune
Primele patru autobuze electrice achiziționate prin PNRR au fost puse în funcțiune pe străzile din municipiul Satu Mare, urmând să mai ajungă încă 13, informează administrația locală, luni, pe pagina de Facebook. 'Primele 4 autobuze electrice, din cele 17 achiziționate de Primăria Municipiului Satu Mare, au ieșit pe străzile din oraș. Aut
Protest al angajaților de la Parlament
Angajați ai Parlamentului au protestat, luni, la Camera Deputaților, în contextul reducerilor de personal anunțate. Ei au susținut că reforma trebuie să înceapă parlamentarii, nu cu funcțiile de execuție. 'La instituțiile bugetare (reforma) să se înceapă cu adevăratele sinecuri și să înceapă cu ei - au suma forfetară
Bihor: Întâlnire interinstituțională la Primăria Oradea privind soluții pentru limitarea impactului castorilor
Reprezentanții mai multor instituții care au fost solicitați de Primăria Oradea să găsească soluții pentru limitarea impactului castorilor asupra arborilor din centrul orașului au în plan relocarea naturală a castorilor spre periferia orașului, dar, ca măsură de urgență, se vor monta plase de protecție în jurul trunchiurilor arborilor expuși.
Președintele CJ Timiș, Alfred Simonis, ales președinte al Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România
Președintele Consiliului Județean (CJ) Timiș, Alfred Simonis, a fost ales, luni, președinte al Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România (UNCJR), informează organizația, printr-un comunicat de presă. În cadrul ședinței Adunării Generale a UNCJR, desfășurată la București, Alfred Simonis a primit votul unanim al colegilor
Bihor: Patru campinguri mari, amenajate în zone turistice bihorene, vor fi inaugurate în primăvară
Patru campinguri mari, cu o suprafață totală de 11,26 hectare, amenajate, cu iluminat inteligent, clădiri pentru igienă, foișoare și zone speciale pentru focuri de tabără sau grătar, vor fi inaugurate în primăvară în cele mai frecventate zone turistice montane din județ, la Vadu Crișului, Șuncuiuș, Bratca și Dobrești, amenajări realizate printr-un proiect
ANM: Vreme cu oscilații ale temperaturilor minime și maxime, în următoarele două săptămâni
Vremea va fi oscilantă, dar în general, mai caldă decât ar trebui să fie în mod normal pentru data din calendar, cu maxime termice de până la 18 grade Celsius în Crișana, precum și cu minime de 6 grade în majoritatea regiunilor, în timp ce la nivel de precipitații, acestea își vor face simțită prezența spre finalul luni
Arad: Casa Urbarială din Sântana, monument de la 1749, a fost restaurată și devine centru cultural
Casa Urbarială din orașul Sântana, monument istoric de la 1749, în care a funcționat una dintre primele școli gimnaziale din această parte a Europei, dar folosită și ca instituție în care se colectau taxele pentru Viena, a fost restaurată cu fonduri europene, proiect care a costat 8,7 milioane de lei și care transformă imobilul într-un centru