GĂRI DE ISTORIE/ Vrancea: La Focşani, civilizaţia a ajuns ... cu trenul

La Focşani, civilizaţia a ajuns cu trenul, este de părere Valentin Muscă, directorul Muzeului Vrancei. Asta după ce mai mulţi oameni politici ai vremii şi-au dat mâna pentru a aduce linia ferată la Focşani, care, în ciuda statutului său de oraş al Unirii, rămânea izolat de restul României.
"A fost o ambiţie a Regelui Carol I de a racorda România la Europa prin căi ferate. La fel ca şi astăzi, România era ruptă de Europa. Acum e ruptă prin autostrăzi, atunci nu aveam căi ferate, iar cea mai rapidă cale de legătură cu restul Europei era Dunărea. Astfel, a prins contur linia ferată spre Buzău. S-a construit o linie ferată de la Roman la Mărăşeşti, care trecea Siretul la Tecuci şi apoi mergea la Galaţi. Iar Focşaniul, oraşul Unirii, rămânea la mijloc, pe frontieră, fără a fi legat nici de Moldova, nici de Muntenia. După 1870, au existat la Focşani câţiva parlamentari ambiţioşi, care îşi doreau să iasă din provincialism, din lumea asta uitată, să meargă şi ei cu trenul la Bucureşti. Era normal să mergi cu trenul la Bucureşti. Printre ei, Gheorghe Orleanu, care a făcut multe interpelări în Parlamentul României să se finanţeze acest proiect de cale ferată care să lege Focşaniul de cele două regiuni istorice. Şi s-a aprobat în cele din urmă şi astfel s-a început construcţia căii ferate Buzău - Focşani -Mărăşeşti", povesteşte, pentru AGERPRES, Valentin Muscă.
Sursa foto: focsaniulvechi.ro
Potrivit "Cronicii Vrancei", unul dintre cei mai entuziaşti susţinători ai proiectului Focşănenilor a fost şi Mihail Kogălniceanu care, la 11 martie 1979, trimitea Primăriei oraşului Focşani o telegramă prin care îi înştiinţa că proiectul pentru calea ferată Mărăşeşti - Buzău a fost votat şi de către Senat. La rândul ei, conducerea instituţiei răspundea printr-o telegramă de mulţumire: "Consiliul comunal de Focşani, recunoscător Dv. pentru sprijinul ce întotdeauna aţi dat intereselor vitale ale acestei urbe, vă roagă a fi interpretul său pe lângă Senat şi Guvern, exprimând mulţumirile şi recunoştinţa orăşenilor pentru votarea căii ferate Mărăşeşti - Buzău".
Aşa cum reiese din documentele epocii aflate în Arhivele Naţionale ale judeţului, focşănenii s-au bucurat foarte mult de această realizare, pentru că "au văzut în ea un viitor şi un progres al oraşului nostru, căruia atât Convenţia de la Paris, cum şi Divanul Ad-hoc şi Unirea Principatelor chiar i-au promis multe, dar în realitate nimic putem zice (nu ni s-a dat), ba până şi Curtea de Apel, singura cu care am fost dotaţi adesea, am fost ameninţaţi a ni se lua".
Sursa foto: focsaniulvechi.ro
Construcţia căii ferate s-a încheiat în numai doi ani, în ciuda faptului că au fost necesare numeroase poduri peste râul Buzău, Siret sau Milcov. Primele măsurători topografice au fost începute la 13 mai 1879, munca efectivă în noiembrie 1879, iar în iunie 1881 au trecut prin Gara Focşani primele trenuri de călători.
Calea ferată a fost inaugurată oficial la 18 octombrie 1881, în prezenţa Regelui Carol I, a Reginei Elisabeta şi a lui Ion C. Brătianu.
Sursa foto: focsaniulvechi.ro
"Cu certitudine, când s-a tăiat panglica, nu doar calea ferată era cea inaugurată, ci şi ansamblul de construcţii, instalaţii, amenajări situate pe aceasta, în dreptul cărora opreau trenurile, de unde se dirija mişcarea lor, unde urcau şi coborau călătorii, se încărcau şi se descărcau mărfurile, în special clădirea unde erau instalate birourile, sala de aşteptare pentru călători, adică, într-un cuvânt, fosta Gară Focşani. Iar ca dovadă, în februarie 1882, autorităţile locale şi primarul Gheorghe Orleanu, în vederea justificărilor bugetare, au început să strângă toate actele de la furnizori, cele care atestau cheltuielile făcute pentru primirea cât mai onorabilă a Majestăţilor Regale după cum urmează: cheltuieli pentru iluminat, pentru montarea arcurilor de triumf, în vederea procurării bucatelor alese, a trăsurilor pentru alaiul regal şi a vizitiilor, pentru aducerea şi nivelarea pietrişului pe toate drumurile pe unde va trece alaiul până la locul ales să-şi petreacă noaptea de 18 octombrie 1881 Regele şi Regina, şi anume casa prefectului de la acea vreme, Panaite Tufelcică, situată azi cam pe unde ar fi Spitalul Militar, şi alte mărunţişuri care au făcut posibilă şi cât se poate de plăcută vizita Majestăţilor Sale în micul oraş de provincie Focşani", povesteşte Florin Dârdală, istoric şi specialist în cadrul Arhivelor Naţionale Vrancea.
Gara Focşani nu a legat doar oraşul Unirii de restul ţării, dar a schimbat vizibil şi oraşul în sine, fiind necesară o resistematizare a bulevardului care ducea spre gară, lucru care s-a făcut prin exproprierea celor care aveau terenuri în zonă.
Sursa foto: focsaniulvechi.ro
"Gara a schimbat vizual Focşaniul. La Gară, aşa cum fusese gândită ea, se ajungea din oraş anevoios, pe un drum îngust şi anevoios, care şerpuia printre proprietăţile localnicilor din zonă, majoritatea armeni. A fost o luptă a conducerii oraşului de la acea vreme să alinieze într-un fel străzile şi să facă un bulevard al Gării. Care s-a făcut cu mari sacrificii, pentru că oamenii au trebuit să cedeze bucăţi din grădinile lor, din teritoriile lor, pentru că erau toate proprietăţi private. Au fost chemaţi la primărie proprietarii sau reprezentanţii lor, s-a discutat cu ei şi au fost convinşi că era în interesul tuturor să accepte exproprierile care erau necesare. S-a dat o lege pentru despăgubiri, prin care s-a stabilit preţul şi terenurile au fost trecute în proprietatea statului. S-a făcut astfel un bulevard modern, cu castani, care era locul de protipendadă al focşănenilor. Pentru că civilizaţia la Focşani nu a venit cu vaporul, pentru că nu avem deschidere la mare, a venit cu trenul. Şi atunci, spre gară era locul cel mai frumos. Acolo se amenajaseră şi magazine, cofetării. Iar la gară era un loc de întâlnire pentru cei ce veneau în Focşani. Călătorii erau aşteptaţi cu birja la gară, iar Bulevardul Gării era Champs-Elysee-ul Focşaniului", ne spune Valentin Muscă.
De-a lungul vremii, bulevardul Gării s-a mai numit şi Lascăr Catargiu sau Karl Marx, dar aceasta a fost cu siguranţă prima arteră modernă a oraşului Unirii, prima arteră pietruită din localitate, mărginită de castani, aşa cum stau mărturie fotografiile vremii, locul deosebit care îi întâmpina pe vizitatorii care coborau în Gara Focşani.
Sursa foto: focsaniulvechi.ro
Cele mai multe cărţi poştale cu clădiri din Focşani din perioada Primului Război Mondial sunt cele care ilustrează Gara Focşani. Deoarece gara era şi în acel moment locul de tranzit şi de transport al trupelor militare, al conducerii armatei, al personalităţilor care ajungeau la Focşani. Şi toţi ajungeau la Focşani cu trenul.
Cu trecerea timpului, Gara Focşani, devenită între timp monument istoric, a rămas în paragină, iar 120 de ani mai târziu a fost dărâmată de autorităţile locale pentru a face loc unei construcţii moderne.
Foto: (c) TRAIAN NEGULESCU / AGERPRES FOTO
"O primă palmă a fost dată gării de regimul de dinainte de 1989. Vechea gară a fost dezafectată, iar circulaţia călătorilor a fost redirecţionată prin noua gară construită de ei, care acum adăposteşte sediul poştei şi al Poliţiei Feroviare. Drama este că 120 de ani mai târziu, în 2001, având la bază interese economice, oameni politici din Vrancea şi oameni de afaceri au decis construcţia unei noi gări, cu fonduri Phare, deşi la acel moment gara era monument istoric. Dar a fost declasată şi astfel a fost posibilă demolarea sa, aceasta fiind detonată pentru a face loc unei clădiri noi, moderne. Din păcate, Focşaniul devine din ce în ce mai sărac, iar istoria ne fuge de sub picioare. Focşaniul este astăzi un oraş cu o gară mare, tristă şi goală, şi de conţinut, dar şi de istorie. Este o gară europeană, într-un oraş de provincie. Are o arhitectură care ar putea fi considerată futuristă, dar mediul înconjurător în care este amplasată această gară nu se lipeşte de gară, nu e prietenoasă cu ceea ce mediul înconjurător oferă", este de părere Valentin Muscă.
Foto: (c) TRAIAN NEGULESCU / AGERPRES FOTO
La câţiva zeci de metri de vechea Gară Focşani, pe acelaşi aliniament, stă mărturie timpurilor de altădată un imobil vechi, din perioada construcţiei gării, ca acum 120 de ani. Este clădirea unde veneau locomotivele cu abur şi primeau apă. Clădirea a fost bombardată în timpul Primului Război Mondial, dar a scăpat şi este în picioare şi acum. Deşi închisă, este martoră a arhitecturii feroviare a căilor ferate. Pentru că Gara Focşani nu a fost construită ca o entitate de sine stătătoare, ci a fost încadrată într-o arhitectură a căilor ferate. Spre exemplu, planurile Gării din Râmnicu Sărat au fost identice cu cele ale Gării Focşani, singura diferenţă între cele două fiind aceea că una era orientată spre răsărit, iar cealaltă spre apus.
Foto: (c) Dana Lepădatu / AGERPRES
Astăzi, Gara Focşani este străbătută zilnic de zeci de trenuri de marfă şi călători, însă farmecul vremurilor de demult mai poate fi reconstituit doar din fotografiile de arhivă. Există speranţă însă că viitorul căilor ferate va fi unul luminos.
Foto: (c) TRAIAN NEGULESCU / AGERPRES FOTO
"În Occident, cele mai mari sume de bani se investesc în calea ferată, care s-a dovedit a fi cel mai puţin poluant mijloc de transport. Şi noi facem parte din coridoarele internaţionale şi vom fi obligaţi să modernizăm căile ferate. Nu putem rămâne o insulă de primitivi într-o Europă civilizată. Din fericire, facem parte din spaţiul comunitar şi vom fi obligaţi să ne modernizăm", afirmă Valentin Muscă, directorul Muzeului Vrancei. AGERPRES/ (A - autor: Dana Lepădatu, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Adrian Dădârlat)
Citeşte şi:
GĂRI DE ISTORIE/ Gara Buziaş - întoarcere la farmecul vremurilor de altădată
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Hunedoara: Alpinistul Adrian Ahrițculesei, pe cel mai înalt vârf din Oceania, în circuitul 'Seven Summits'
Alpinistul Adrian Ahrițculesei, din Petroșani, a cucerit vârful Pincak Jaya, denumit și 'Piramida Cartensz' (4.884 m), cel mai înalt din Oceania, în cadrul circuitului Seven Summits, ce reunește cele mai înalte vârfuri de pe fiecare continent al planetei. 'On Top of Oceania! Mulțumesc tuturor parteneri
Constanța: Popescu Piedone - șeful ANPC, în amplu control în portul maritim; vizate și importurile din China
Verificări de amploare ale Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au loc joi, în Portul Constanța Sud - Agigea, în special asupra containerelor cu mărfuri sosite din China. Informația a fost confirmată de șeful instituției, Cristian Popescu Piedone. Comisarii ANPC sunt sprijiniți în acțiunea aflată î
ANAF avertizează cu privire la mesaje SMS false, transmise în numele instituției
Agenția Națională de Administrare Fiscală avertizează asupra apariției unor mesaje SMS false, transmise în numele instituției, prin care contribuabilii sunt informați că Fiscul le-a poprit conturile, indicându-li-se totodată un link pentru a fi accesat. 'Aceste mesaje nu sunt emise de ANAF și urmăresc să obțină datele personale și financiare al
Tănase (BVB): Cred foarte tare în egalitatea de gen; muncim continuu pentru a promova aceste valori
Bursa de Valori București crede în oportunitatea de a avea mai multe femei implicate în activitatea organizației și cred foarte tare în egalitatea de gen, a declarat, joi, la un eveniment de specialitate, Adrian Tănase, CEO al BVB. 'N-am vreo prejudecată și cred foarte tare în egalitatea de gen și spun platitudini. Bursa de Valori B
Yasser El-Gammal (Banca Mondială): Mai este un drum lung de parcurs în privința drepturilor și egalității de gen
Femeile sunt implicate în anumite sectoare, precum antreprenoriat, Consilii de administrație, reprezentare politică sau pe piața muncii, însă mai este un drum lung de parcurs în ceea ce privește drepturile, egalitatea de gen și emanciparea, a declarat, joi, la un eveniment de specialitate, managerul de țară pentru România și Ungaria al Băncii Mondiale
Bursa de la București a deschis cu creșteri pe majoritatea indicilor ședința de tranzacționare de joi
Bursa de Valori București (BVB) a deschis cu creșteri pe majoritatea indicii ședința de joi, iar rulajul se cifra la 8,76 milioane de lei (1,76 milioane euro), după 30 de minute de la debutul tranzacțiilor. Indicele principal BET, care arată evoluția celor mai lichide 20 de companii, înregistra o apreciere de 0,52%, iar indicele BET-Plus, care arată evol
Chitu (BVB): Educația financiară, mentoratul și leadeship-ul feminin reprezintă priorități pentru întreaga piață
Educația financiară, mentoratul și leadeship-ul feminin sunt priorități pentru întreaga piață și, în special, pentru Bursa de Valori București (BVB), a declarat, joi, la un eveniment de specialitate, Loredana Chitu, membră în Consiliul de Administrație al BVB. 'Astăzi, reafirmăm sprijinul BVB pentru o piață de capital cât mai incluz
Scădere de peste 19 % a cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul în ianuarie 2025, față de finele anului 2024
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a scăzut în prima lună a anului în curs față de decembrie 2024, ca serie brută, cu 19,4%, iar ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate a crescut cu 0,1%, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS) d
Maramureș: Zăpada în Munții Rodnei la stația meteo Iezer - aproape o jumătate de metru
Stratul de zăpadă în Munții Rodnei este de aproape o jumătate de metru, deși, temperatura exterioară a crescut ușor, a informat, joi, purtătorul de cuvânt al Prefecturii Maramureș, Dan Bucă. 'Stratul de zăpadă este prezent doar în zona de munte și măsura până la 45 cm la stația meteo Iezer din Munții Rodnei. În ultimele zile,
Ultimul pălărier din Mărginimea Sibiului, nepotul proprietarului primei fabrici românești de pălării
Ultimul pălărier din Mărginimea Sibiului, Radu Ilieș Dădârlat, duce mai departe acest meșteșug în orașul Săliște, unde bunicul său, Ioan Dădârlat, a înființat în urmă cu aproape 130 de ani 'Prima Fabrică Română de Pălării', a anunțat joi, Consiliul Județean (CJ) Sibiu, pe pagina sa de socializare, în cadrul campaniei
Investitorii din România vor resimți în acest an impactul pozitiv generat de aderarea la Spațiul Schengen (ministru)
Firmele care au investit deja în România vor resimți încă din acest an impactul pozitiv generat de viteza crescută de circulație a bunurilor și serviciilor, în urma aderării la Spațiul Schengen, consideră ministrul Finanțelor, Tanczos Barna. 'Aderarea la Spațiul Schengen a crescut atractivitatea României pentru investițiile st
MARTIE LA FEMININ/Angela și Melania, paramedici SMURD: Lucrând cu băieții, ești tratată ca o mică prințesă
Angela Nemes Sikolodi și Melania Kovacs, paramedici pe ambulanțele SMURD ale Stației de Pompieri din Miercurea Nirajului, ambele mame a câte doi copii, lucrează în ture de câte 24 de ore, dar sunt fericite că au ales această meserie, mai ales că, lucrând mai mult alături de bărbați, se simt tratate ca niște 'mici prințese'.
Brașov: O persoană a murit și alte două au ajuns la spital după un accident pe DN 1, în zona Predealului
O persoană a murit, iar alte două au ajuns la spital după un accident care s-a petrecut, joi dimineață, pe DN 1, în zona Predealului, în apropiere de limita dintre județele Brașov și Prahova. În accident au fost implicate două mașini, iar în urma impactului dintre acestea, au rezultat patru victime, dintre care una era în stop car
Vâlcea: Accident cu trei răniți pe DN 64, în localitatea Orlești; două dintre victime sunt inconștiente
Trei persoane au fost rănite, joi dimineața, într-un accident rutier produs pe DN 64, în localitatea Orlești, două dintre victime fiind inconștiente, au anunțat autoritățile din Vâlcea. Potrivit reprezentanților Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Vâlcea, în accident au fost implicate două autoturisme care se aflau în
VIDEO Hunedoara: 90 de hectare de pășuni și litieră de pădure afectate de incendii de vegetație uscată
Peste 90 de hectare de pășuni și litieră de pădure au fost afectate, miercuri seara, de incendii de vegetație uscată în mai multe zone ale județului Hunedoara, cele mai mari suprafețe care au ars fiind în zonele Petroșani, Cernișoara Florese, Boșorod și Râu de Mori. Potrivit unei informări transmisă de Inspectoratul pentru Si