DaVinci500/ Cele mai incredibile invenţii ale sale

Leonardo da Vinci (1452-1519) a creat unele dintre cele mai frumoase opere de artă din toate timpurile. Însă pe lângă faptul că era un artist strălucit, Da Vinci a fost şi om de ştiinţă, inginer şi inventator talentat, informează historylists.org.
Maestrul renascentist a fost un inventator foarte bun, după cum o demonstrează schiţele lui extraordinare. Unele dintre cele mai fascinante invenţii ale sale au fost:
Paraşuta
Foto: (c) historylists.org
Inventarea paraşutei este tradiţional atribuită lui Leonardo da Vinci, deşi el nu a fost primul om care a creat acest concept. O schiţă a unui dispozitiv foarte asemănător cu cel imaginat de Da Vinci apare într-un manuscris al unui autor necunoscut, ce precede paraşuta în formă piramidală şi cu cadru din lemn desenată de Leonardo în celebrul "Codex Atlanticus". Mai mult, există indicii despre folosirea unor dispozitive asemănătoare paraşutelor în China, în secolul al XI-lea e.n.
Paraşuta desenată de Leonardo da Vinci era o structură cu formă piramidală, cusută din lenjerie de pat. "Dacă un om are un cort de pânză din care au fost eliminate toate găurile şi acesta are 12 braţe în diametru şi 12 braţe în înălţime, atunci va putea să se arunce de pe orice punct aflat la mare înălţime fără să sufere nicio accidentare", explica maestrul renascentist în textele sale.
Paraşutele din zilele noastre au o structură similară, însă în epocă viabilitatea designului creat de Leonardo a fost întâmpinată cu mult scepticism. Pentru a dovedi că acea paraşuta funcţiona, cascadorul Adrian Nichols a construit o paraşută după designul lui Da Vinci în anul 2000, apoi s-a aruncat de pe un pisc înalt. A remarcat că paraşuta lui Da Vinci oferea o călătorie în aer mult mai lină decât cele furnizate de produsele actuale cu designuri convenţionale.
Elicea ("Şurubul aerian")
Foto: (c) historylists.org
Aceasta este o altă invenţie a lui Da Vinci care se aseamănă mai mult cu tehnologia din secolul al XX-lea şi al XXI-lea decât cu aceea folosită în epoca Renaşterii. Maşinărie cu "şurub aerian" folosea designul unei morişti care, dacă s-ar fi învârtit suficient de repede, ar fi produs o forţă care să asigure o mişcare de ascensiune. Pe măsură ce presiunea aerului s-ar acumula sub paletele sale din pânză, ea ar forţa maşinăria să se ridice în aer. Acest design pentru zborul pe verticală este folosit şi în zilele noastre de către elicoptere.
"Ornithopter"
Foto: (c) historylists.org
Leonardo Da Vinci a creat planurile pentru mai multe maşini de zburat, inclusiv pentru "ornithopter". Inspirat de păsări şi zborul păsărilor, "ornithopterul" lui Da Vinci ar fi trebuit să se ridice de la sol şi să fie acţionat de aripi batante, care, la rândul lor, erau "alimentate" cu energie musculară. Această maşinărie impunea ca o persoană să se lungească în interiorul unui compartiment central. Picioarele pilotului ar fi trebuit să fie utilizate pentru a pedala o manivelă, conectată la un sistem de scripeţi care făceau să bată aripile dispozitivului, la fel ca aripile unei păsări. Oamenii care au reprodus acest design au dovedit că el poate să zboare (pe distanţe scurte). Totuşi, singura problemă era ridicarea maşinăriei în aer. Puterea insuficientă dezvoltată de musculatura umană s-a dovedit prea limitată pentru ca "ornithopterul" să decoleze de pe sol, în timpul vieţii lui Da Vinci. Totuşi, însemnările şi schiţele lui Leonardo da Vinci demonstrează o înţelegere profundă a aerodinamicii şi a conceptelor asociate zborului, iar multe dintre acestea s-au dovedit a fi fundamentale pentru dezvoltarea aviaţiei moderne.
Roboţi
Foto: (c) historylists.org
Ceea ce a construit Da Vinci nu au fost roboţi în sensul modern al cuvântului. El a creat o maşină auto-funcţională, denumită "automaton". Înţelegerea profundă de către Da Vinci a anatomiei umane i-a permis geniului renascentist să creeze un cavaler robotizat, care era capabil să imite mişcări umane simple. Se spune că acel cavaler-robot putea să meargă, să se aşeze, să îşi mişte capul şi să îşi ridice viziera graţie unui sistem de scripeţi şi roţi zimţate. Robotul era folosit doar pentru amuzament în cadrul unor petreceri, însă designul său era impresionant. În 2002, expertul în robotică Mark Rosheim a construit un model al robotului lui Da Vinci, bazat pe schiţele disponibile ale acestuia. Noua versiune putea să se aşeze şi să stea în picioare. Unele dintre principiile aflate la baza robotului-cavaler au fost de asemenea utilizate în roboţii folosiţi în cadrul programelor de explorare planetară.
Mitraliera
Foto: (c) historylists.org
Mitraliera lui Leonardo - un dispozitiv cu 33 de focuri - nu semăna deloc cu mitralierele moderne. Tunurile erau îngrozitor de ineficiente în epoca în care a trăit maestrul renascentist, întrucât trebuiau să fie reîncărcate manual după fiecare lovitură. Pentru a îmbunătăţi designul acestei arme, Da Vinci şi-a imaginat un sistem cu 33 de focuri de muschetă, fapt ce permitea unui număr de 11 muschete să tragă în acelaşi timp. În cadrul acestui strămoş al mitralierei, 11 muschete erau dispuse pe un panou dreptunghiular. Trei seturi de astfel de arme au fost plasate unele lângă altele, iar o osie le conecta pe fiecare pentru a asigura o rotaţie uşoară. Ideea era aceasta: se putea trage cu un set de muschete, în timp ce alt set se răcea, iar cel de-al treilea era reîncărcat. Graţie acestui proces continuu, puteai avea muchete care trăgeau focuri de armă rapide, practic fără încetare. Tocul cu 33 focuri creat de Leonardo nu a fost construit niciodată şi nici folosit pe timp de război, însă designul lui este important, deoarece a introdus conceptul mitralierei moderne. Această armă a ajuns pe câmpurile de luptă abia în secolul al XIX-lea, iniţial sub forma unor arme cu tragere rapidă.
Viola organista
Foto: (c) historylists.org
Printre numeroasele schiţe şi desene realizate de Leonardo da Vinci se află şi aşa-zisa "viola organista", mărturie a numeroaselor interese şi talente pe care le avea celebrul artist renascentist. Totuşi, se pare că el nu a construit niciodată acest instrument muzical inovator, care reprezenta un fel de clavecin acţionat printr-o claviatură. Instrumente similare au fost construite mai târziu, însă nu este clar dacă ele s-au inspirat din "viola organista" imaginată de Da Vinci sau dacă au fost create într-un cadru independent de aceasta.
Costumul de scafandru
Foto: (c) historylists.org
La fel ca în cazul paraşutei, Da Vinci nu a fost primul care a avut ideea unui costum ce permite purtătorului să respire sub apă. Dar, încă o dată, designul lui este uluitor de similar cu primele prototipuri ale costumului de scafandru modern: consta într-o jachetă din piele, pantaloni, o cască echipată cu ochelari din sticlă încorporaţi şi un tub de respirat ce furniza aer de la suprafaţa apei. O altă versiune a costumului avea o vezică urinară umplută cu aer, un fel de precursor al tubului de oxigen modern. Şi - acesta fiind cel mai important aspect - a devansat primele costume de scafandru moderne cu câteva sute de ani. Acest concept a fost promovat în timp de război. Ideea era de a permite unor oameni care purtau costume de acest tip să se scufunde în apele din golful Veneţiei şi să facă găuri în carenele navelor inamice. Costumul ar fi putut să fie utilizat în timpul vieţii lui Leonardo da Vinci dacă navele invadatoare nu ar fi fost alungate înainte ca dispozitivul să fie finalizat. Astfel, sabotajul subacvatic nu a devenit niciodată necesar în timpul războaielor purtate în acea epocă.
Căruciorul cu autopropulsie
Foto: (c) historylists.org
La fel ca multe dintre alte invenţii ale lui Leonardo da Vinci, şi aceasta şi-a depăşit cu mult epoca. Aşa ar putea fi explicat, probabil, motivul pentru care această maşinărie incredibilă a fost "descoperită" în desenele sale abia la începutul secolului al XX-lea. Căruciorul cu autopropulsie a fost creat original pentru a fi utilizat în spectacole de teatru şi putea să se deplaseze fără a fi împins de cineva, graţie unui arc spiralat care funcţiona după principiul jucăriilor întoarse cu o cheie. Un sistem de direcţie era controlat printr-un set de frâne poziţionate pe axul transmisiei, deşi se spune că maşinăria putea să execute doar viraje la dreapta.
Tanc / Vehicul blindat
Foto: (c) historylists.org
Tancul a fost folosit pentru prima dată abia în timpul Primului Război Mondial (1914-1918), însă, potrivit unor experţi, conceptul pentru prototipul acestui dispozitiv a fost creat de Leonardo da Vinci cu 500 de ani mai devreme. Primul tanc blindat a fost o maşină greoaie, cu forma unei carapace de broască ţestoasă, concepută pentru a fi alimentată cu forţa manuală provenind de la opt oameni. Treizeci şi şase de puşti ieşeau din toate părţile carcasei, oferind un unghi de tragere de 360 de grade. În interior, toţi cei opt operatori făceau tancul să se deplaseze cu ajutorul unui sistem de transmisie ce era acţionat manual prin intermediul unor manivele. Totuşi, schiţa conţinea o eroare: din cauza sistemului de transmisie astfel creat, roţile din faţă şi cele din spate se mişcau în direcţii opuse. Cu toate acestea, istoricii se îndoiesc că eroarea de proiectare a fost făcută din greşeală. Ei sunt de părere că era vorba despre o tactică de design cu rol strategic, ce l-a făcut pe Da Vinci să devină singura persoană care putea să asambleze tancul într-o manieră potrivită. În cazul în care ar fi ajuns în mâinile inamicilor, tancul devenea o armă inutilă.
Primul pod mobil
Războiul prezintă provocarea de a mobiliza mii de oameni şi tone de provizii de-a lungul şi de-a latul unor forme de relief diverse. Pentru a ajuta la mobilizarea armatei ducelui de Milano, Leonardo da Vinci a conceput un pod mobil care putea fi construit cu rapiditate deasupra cursurilor de apă. După ce soldaţii treceau podul, acesta putea fi "împachetat" şi transportat spre următorul curs de apă ce trebuia să fie traversat. Acest pod includea un sistem de frânghii şi scripeţi, care îl făceau să fie mai uşor de asamblat şi de transportat. Folosea, de asemenea, un rezervor cu rol de contragreutate, folosit la echilibrarea structurii în timpul deplasării pe pasarelă a unor greutăţi mari.
Primul oraş modern
Leonardo da Vinci a trăit într-o epocă în care Europa a fost devastată de ciuma neagră, o maladie care a făcut milioane de victime. Da Vinci a remarcat că boala era mai prezentă la oraşe decât la sate. Deşi în zilele noastre acest lucru pare evident, teoriile despre microbi şi răspândirea bolilor reprezentau un mister pentru oamenii de atunci. Epidemia de ciumă bubonică l-a inspirat pe Da Vinci să creeze una dintre cele mai mari invenţii ale sale de până atunci, un oraş modern care să fie protejat de ravagiile făcute de viitoarele epidemii de ciumă. Oraşul era împărţit pe mai multe niveluri, iar deşeurile şi produsele reziduale erau transportate la cel mai de jos nivel prin intermediul unei reţele de canale. Apa curată era distribuită printr-un sistem hidraulic până la nivelurile superioare, cu mult timp înainte ca instalaţiile de apă şi canalizare moderne să fie inventate. Din păcate, această invenţie a lui Leonardo da Vinci nu a părăsit niciodată carnetele sale de însemnări şi schiţe. Pentru a fi transpusă în realitate, ar fi avut nevoie nu doar de o cantitate uriaşă de resurse, ci şi de capacitatea de a construi un întreg oraş nou pornind de la zero. AGERPRES/(AS - autor: Florin Bădescu, editor: Mariana Ionescu, editor online: Gabriela Badea)
*** Sursa fotografiei din deschidere: fineartamerica.com
Citiţi şi:
* DaVinci500/ ADN-ul lui Leonardo da Vinci ar putea fi descoperit cu ajutorul unei şuviţe de păr
* DaVinci500/ Un artist pasionat de anatomie
* DaVinci500/ Un sculptor foarte talentat, dar fără lucrări finalizate
* DaVinci500/ Detalii insolite despre ''Cina cea de Taină''
* DaVinci500/ Teorii şi controverse despre mesaje secrete şi coduri ascunse în "Cina cea de Taină"
* DaVinci500/ Impactul talentului său de pictor asupra universului artelor
* DaVinci500/ Un geniu a cărui moştenire cultural-artistică a intrat în memoria colectivă a omenirii
* DaVinci500/ Cine ''îl deţine'' pe Leonardo? Un război cultural se duce între Italia şi Franţa
* DaVinci500/ ''Omul Renaşterii'' care a reuşit să schimbe lumea
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
VIDEO Ecuador: Cel puțin 20 de răniți și pagube materiale după un seism cu magnitudinea 6,3
Un cutremur cu magnitudinea 6,3 grade s-a produs vineri în provincia Esmeraldas, nord-vestul Ecuadorului, cel puțin 20 de persoane fiind rănite și peste 100 de locuințe distruse, potrivit unui bilanț publicat vineri de autorități, relatează AFP și Reuters. Cutremurul s-a produs la o adâncime de 35 de kilometri, în jurul orei
Cel mai mare telescop solar din lume, dotat cu un nou instrument pentru observații de detaliu
Performanțele Telescopului Solar Daniel K. Inouye, amplasat pe vârful unui munte de pe insula hawaiană Maui, și deja cunoscut pentru capacitatea sa de a obține imagini de mare detaliu ale suprafeței solare, au fost îmbunătățite prin adăugarea unui nou instrument, Visible Tunable Filtergraph (VTF), transmite vineri agenția WAM. Acest observa
Turcia/ Cutremur cu magnitudinea 4,5, fără răniți sau pagube materiale
Un cutremur cu magnitudinea 4,5 s-a produs în provincia turcă Kutahya, la aproximativ 350 km sud de Istanbul, vineri, la două zile după un puternic seism, cu magnitudinea 6,2. Nu au fost înregistrate persoane rănite sau pagube materiale, însă cutremurul de vineri a stârnit îngrijorare în rândul locuitorilor, transmit agențiil
India/ Un sistem de alertă pentru a preveni atacurile elefanților
În pădurile din centrul Indiei o echipă caută urme ale trecerii elefanților pentru a alimenta un sistem de alertă menit să limiteze incidentele dintre aceste animale și oameni, în urma cărora își pierd viața anual sute de persoane, notează AFP. ''Nu trebuie să facem zgomot pentru a evita orice confruntare'', ș
Cuba/ Un incendiu a distrus peste 1.900 ha de pădure în vestul țării
Un incendiu forestier de amploare a mistuit peste 1.900 de hectare de pădure în provincia Pinar del Río din vestul Cubei, transmite vineri agenția EFE. Incendiul, izbucnit în urmă cu cinci zile într-o zonă cunoscută sub numele de Arenales din Minas de Matahambre, s-a răspândit rapid, alimentat de vântul car
VIDEO Capsula misiunii chineze cu echipaj uman Shenzhou-20 a andocat la stația spațială Tiangong
Capsula chineză a misiunii Shenzhou-20, cu trei astronauți la bord, a andocat cu succes la modulul central, Tianhe, al stației spațiale Tiangong, a anunțat vineri Agenția spațială chineză pentru misiuni cu echipaj uman, transmite EFE.
VIDEO Arheologie/ Rămășițele unei femei care ar fi aparținut civilizației Caral, descoperite în Peru
O echipă de arheologi a anunțat joi că a descoperit în Peru rămășițele unei femei, datând de aproximativ 5.000 de ani, care ar fi aparținut civilizației Caral, cea mai veche din America, informează AFP. Această descoperire recentă prezintă un interes deosebit pentru oamenii de știință, deoarece ar constitui dovada că femeile jucau
Oameni de știință din mai multe țări pot accesa eșantioanele din cadrul misiunii Chang'e-5
Administrația Națională a Spațiului din China (CNSA) a anunțat joi că oameni de știință de la institute din Franța, Germania, Japonia, Pakistan, Marea Britanie și Statele Unite ale Americii vor primi acces la eșantioanele de regolit selenar adunate în cadrul misiunii Chang'e-5, în scopuri de cercetare, transmite Xinhua. Î
Racheta misiunii Shenzhou-20 a decolat spre stația spațială chineză
O rachetă chineză care transportă trei astronauți spre stația spațială chineză Tiangong a decolat joi de la centrul său de lansare, transmit AFP și DPA. Într-un nor de flăcări și fum, racheta Long March-2F a părăsit platforma de la centrul de lansare spațială din Jiuquan, situat în deșertul Gobi (nord-vestul Chinei), marcând începutul m
Peninsula Kamceatka/ Cenușa vulcanică provenită din erupția vulcanului Bezimianîi a acoperit trei sate
Cenușa vulcanică provenită din erupția vulcanului Bezimianîi din Peninsula Kamceatka, situată în Extremul Orient al Rusiei, a acoperit trei sate din districtul Milkovo, au anunțat joi serviciile locale de urgență, informează Xinhua. 'În prezent, cenușa vulcanică cade în trei sate din cauza emisiilor provenite de la vulcanul Bezimian
Istanbulul, zguduit de peste 185 de replici după seismul cu magnitudinea 6,2
O serie de cutremure au continuat să zguduie Istanbulul joi, Autoritatea pentru Gestionarea Dezastrelor și Situațiilor de Urgență (AFAD) din Turcia raportând noi replici, dintre care una cu magnitudinea 4,1, transmite agenția DPA. Replicile au fost înregistrate după
Peste 50 de replici la Istanbul după seismul de magnitudine 6,2
Peste 50 de replici s-au produs după seismul de magnitudine 6,2 înregistrat miercuri la Istanbul, a anunțat ministrul turc de interne Ali Yerlikaya, transmite AFP. 'Un cutremur de magnitudine 6,2 s-a produs în Marea Mar
Google nu renunță la cookie-urile publicitare
Google a anunțat marți că nu va renunța la utilizarea, în browserul său Chrome, a cookie-urilor, care permit urmărirea utilizatorilor pe site-urile pe care le vizitează, la cinci ani după ce a promis că le va elimina treptat, transmite AFP. Începând din 2022, gigantul californian și-a exprimat intenția de a realiza o tranziți
Turcia/ Cutremur cu magnitudinea 6,2 resimțit la Istanbul
Un puternic seism, cu magnitudinea 6,2, a zguduit orașul Istanbul miercuri, a anunțat Autoritatea pentru Gestionarea Dezastrelor și Situațiilor de Urgență (AFAD) din Turcia. Acesta a fost unul dintre cele mai puternice cutremure înregistrate în ultimii ani în orașul cu 16 milioane de locuitori, transmite Reuters. În urm
Climă/ Albirea coralilor la nivel global doboară record după record
Episodul masiv de albire a coralilor din ultimii doi ani continuă să doboare recorduri, circa 84% dintre recifele de corali de pe planetă fiind în prezent afectate, ceea ce pune în pericol supraviețuirea acestor ecosisteme esențiale pentru viața marină și pentru sute de milioane de persoane, notează AFP. Coralii sunt extrem de vuln