logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

GĂRI DE ISTORIE/ Dolj: Gările cu elemente istorice şi arhitecturale de valoare de pe magistrala Craiova-Calafat, în stare avansată de degradare

Image

Cele 14 gări cu elemente istorice, arhitecturale şi urbanistice de valoare de pe magistrala Craiova - Calafat, linie încă neelectrificată, se află astăzi într-o avansată stare de degradare, situaţia acestor clădiri fiind în simbioză cu cea a infrastructurii de rulare, adesea veche de peste un secol, care nu permite viteze mai mari de 30 - 40 km/h.
 


De altfel, distanţa de circa 100 km între Craiova şi Calafat este astăzi parcursă cu trenul în peste 3 ore, magistrala, considerată linia cu cele mai frumoase gări din Câmpia Română, fiind cuprinsă pentru modernizare în mai multe exerciţii financiare al căror termen de execuţie a expirat demult.
 


"Epoca lui Alexandru Ioan Cuza şi a lui Carol I este una de schimbări profunde în istoria românilor. Pe parcursul a doar câtorva generaţii, societatea românească, în general, şi oraşul, în special, sunt smulse dintr-o anume letargie istorică şi aruncate, aproape cu forţa, în vârtejul modernităţii. Calea ferată devine, în acest context, cauză şi simbol ale unui proces extrem de intens şi de rapid. Coordonatele definitorii ale evoluţiei infrastructurii feroviare prezintă o coerenţă şi o continuitate ce nu pot fi rodul întâmplării sau al unor circumstanţe excepţionale. Ele nu pot rezulta decât din urmărirea, cu perseverenţă şi obstinaţie, de-a lungul mai multor decenii, a unor mize care întrunesc consensul unor largi categorii de 'actori', atât publici, cât şi privaţi. Astfel, putem subsuma aceste eforturi coerente şi perene sintagmei de 'Proiect feroviar românesc'. Acest proiect va debuta prin încercarea de copiere mecanică a experienţei occidentale, urmată în faza de maturitate, de construirea conştientă a unui discurs, a unei doctrine şi a unor practici specifice", a declarat pentru AGERPRES şeful Secţiei de istorie-arheologie a Muzeului Olteniei din Craiova, Radu Dumitrescu.
 


În cadrul ''Proiectului feroviar românesc'', construirea tronsonului de cale ferată Craiova - Calafat a fost cuprins în al doilea program guvernamental ce a fost promovat prin Decretul nr. 1.050 din 29 martie 1885, potrivit datelor prezentate de Toader Popescu în lucrarea "Proiectul feroviar românesc (1842-1916)", Bucureşti, 2014.

"Deşi textul adoptat prevedea ca linia de cale ferată să fie finalizată cel târziu în anul 1888, din cauza insuficienţei fondurilor şi a ineficienţei administrative, lucrările de execuţie debutează în 1890, iar aceasta este dată în funcţiune abia în anul 1895. Construirea acestui tronson a fost determinată de utilitatea militară şi agricolă a sa, intenţia Guvernului fiind aceea de a include Calafatul în reţeaua feroviară a porturilor dunărene din sudul ţării, al căror principal scop era de a servi drept puncte de încărcare a producţiei de cereale destinate exportului", mai spune istoricul Radu Dumitrescu.

 


Din Magistrala Craiova-Calafat fac parte gările Craiova, Podari, Sălcuţa, Segarcea, Portăreşti, Afumaţi, Băileşti, Moţăţei, Boureni, Maglavit, Golenţi, Cobuz, Calafat şi Calafat Port, cu o lungime totală de 106 km.

"Acest tronson feroviar conţine mai multe monumente arhitectonice printre care şi două viaducte cu bolţi simple de beton, gările istorice de pe acest traseu fiind 'în stil CFR de generaţia a doua'. Gările de acest tip sunt caracterizate de o serie de elemente comune, definitorii, cum ar fi: folosirea aproape exclusivă a cărămizii aparente ca material de parament, utilizarea unor compoziţii simetrice şi ierarhizate, utilizarea unei game restrânse de goluri, alternarea cărămizii cu piatra de talie pentru anumite elemente decorative, precum şi folosirea brâielor, profilaturilor şi rezaliturilor pentru ritmarea şi ordonarea suprafeţelor mari de faţadă. De asemenea, pot fi surprinse anumite variaţii arhitectonice care pot fi clasificate în două mari tipologii. Pe de o parte sunt construcţiile de dimensiuni medii şi mici, în care alternanţa dintre cărămidă şi piatra aparentă este elementul cheie al articulării faţadelor. Din punct de vedere compoziţional, ele cuprind un corp central, dispus perpendicular pe linii, şi două aripi laterale, paralele cu liniile; dimensiunile corpurilor variază în funcţie de importanţa staţiei. Copertina care adăposteşte peroanele nu este prezentă, ceea ce conferă gărilor o imagine mai domestică. Acestei clasificări arhitectonice îi corespund clădirile gărilor de la Segarcea, Portăreşti, Băileşti, Moţăţei, Podari, Sălcuţa, Afumaţi şi Boureni", explică şeful Secţiei de istorie a Muzeului Olteniei din Craiova.

 


Potrivit istoricului Radu Dumitrescu, pe de altă parte sunt gările de dimensiuni mari şi medii, cu o arhitectură specifică, utilizând compoziţii originale, elemente morfologice distinctive, cum sunt turnul cu acoperiş piramidal sau elementele decorative de faţadă, lucrate din piatră naturală.
 


"Gările de dimensiuni mari, simetrice, din această categorie au un corp principal cu două niveluri, paralel cu liniile şi cu două turnuri de trei niveluri, acoperite piramidal. Faţadele sunt tratate în cărămidă aparentă, cu goluri dreptunghiulare, cu ancadramente şi cornişe din piatră naturală. Lipseşte din nou copertina peronului. Acest tip a fost folosit o singură dată, în cazul Gării Calafat. Gările de dimensiuni medii, asimetrice, au un corp principal de două niveluri şi un turn de trei niveluri, dispus excentric şi acoperit piramidal. Conformaţia asimetrică îi conferă acestui tip o imagine mai citadină şi este întâlnit în cazul staţiei CFR de la Golenţi. Studiile pentru construirea căii ferate Craiova - Calafat au fost conduse de inginerul Elie Radu, iar proiectarea gărilor a fost opera arhitectului Florian Pantelly, a cărui semnătură olografă se păstrează pe unele dintre planşele din documentaţia de construire", menţionează Dumitrescu.

De-a lungul secolului al XIX-lea, gările au constituit un teren fertil pentru căutări ale expresiei arhitecturale, ele reuşind să sintetizeze, în mod original, trei trăsături esenţiale ale epocii: mândria şi spiritul naţional, raţiunea şi spiritul ştiinţific al inginerilor şi nostalgia romantică pentru călătorie şi pentru lumile exotice. "Nu multe alte programe de arhitectură pot pretinde acelaşi lucru. Astfel, gările devin o oglindă a marelui proiect modernizator, în care putem identifica atât punctele cheie ale discursului politic, cât şi avatarurile specifice etapelor succesive ale acestuia. În acest complex proces al 'Proiectului feroviar românesc' îşi găseşte locul şi linia de cale ferată Craiova - Calafat", sintetizează istoricul Radu Dumitrescu, în legătură cu spiritul epocii construcţiei sistemului feroviar din România.

 


Mărturia faptului că proiectul feroviar românesc a fost realizat de oameni vizionari sunt bătrânii tei din faţa gărilor din Podari, Segarcea sau Sălcuţa, care au fost plantaţi imediat după finalizarea clădirilor, ca fiind elemente de identitate a acestora. Impozanţii arbori, care protejează aceste clădiri de arşiţa verilor din sudul României, par astăzi în disonanţă cu peisajul dezolant, aproape pustiu: drumurile care duc la gară sunt de pământ, pline de gropi, pe margine a crescut vegetaţia luxuriantă, locurile de aşteptare şi trotuarele sunt în paragină.
 


Pentru opt din cele 14 gări de pe magistrala Craiova - Calafat, Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" - SA a organizat anul trecut o licitaţie pentru întocmirea studiilor istorico-arhitecturale ca acestea să fie incluse pe lista monumentelor istorice. Acesta ar fi un pas ca, la un moment dat, gările Podari, Sălcuţa, Segarcea, Portăreşti, Băileşti, Moţăţei, Golenţi şi Calafat, aflate pe secţia de circulaţie Craiova - Calafat, să fie monumente istorice reabilitate, iar linia de cale ferată să fie modernizată. AGERPRES/(AS - autor: Maria Mitrică, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Gabriela Badea) 

 

* Foto: (c) MARIA MITRICĂ / AGERPRES

 

** Citiţi şi:

 

Anul European al Căilor Ferate/Gări în care nu regreţi dacă ai pierdut trenul: Berlin Hauptbahnhof  

 

VIDEO Anul European al Căilor Ferate/Gări în care nu regreţi dacă ai pierdut trenul: Napoli Afragola 

 

VIDEO Anul European al Căilor Ferate/Gări în care nu regreţi dacă ai pierdut trenul: Madrid Atocha 

 

Anul European al Căilor Ferate/Gări în care nu regreţi dacă ai pierdut trenul: Hoofdstation Groningen  

 

Anul European al Căilor Ferate/Gări în care nu regreţi dacă ai pierdut trenul: Antwerpen-Centraal  

 

GĂRI DE ISTORIE/ Gara Buziaş - întoarcere la farmecul vremurilor de altădată  

 

GĂRI DE ISTORIE/ Vrancea: La Focşani, civilizaţia a ajuns ... cu trenul

 

GĂRI DE ISTORIE/ Prahova: Sinaia - unul dintre puţinele oraşe din Europa cu două gări regale

 

GĂRI DE ISTORIE/ Gara Giurgiu - trecut şi prezent; arc peste timp

 

GĂRI DE ISTORIE/ Gara CFR Piatra-Neamţ - locul de unde România a intrat în Al Doilea Război Mondial 

Afisari: 62

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Social 14-03-2025 19:12

UPDATE Sibiu: Incendiul de la vopsitoria auto a fost lichidat; nimeni nu a fost rănit

Pompierii au reușit să lichideze incendiul de la vopsitoria auto din apropierea Gării din municipiul Sibiu, unde mai multe mașini au fost afectate de flăcări, dar nu a fost rănită nicio persoană, informează purtătoarea de cuvânt a Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Sibiu, Andreea Ștefan. 'Incendiul a fost lichidat. Se l

Social 14-03-2025 15:27

Timiș: Consultări publice pentru valorificarea Sinagogii Fabric

Sinagoga din cartierul timișorean Fabric va deveni un spațiu destinat evenimentelor culturale și al întâlnirilor comunității evreiești din oraș, după ce a fost închisă de multe decenii iar clădirea nu mai prezenta siguranță pentru public. Primarul municipiului Timișoara, Dominic Fritz, a declarat, vineri, că împreună cu

Social 14-03-2025 15:07

Nicușor Dan: Compania care modernizează 21 de km de linii de tramvai va finanța lucrările până la obținerea fondurilor UE

Compania austriacă PORR, care urmează să modernizeze 21 de kilometri de linii de tramvai, a acceptat să finanțeze lucrările până ce Primăria Capitalei va obține fondurile europene dedicate mobilității, anunță edilul Nicușor Dan. El s-a întâlnit vineri, la sediul Primăriei Capitalei, cu membrii conducerii companiei austriece,

Social 14-03-2025 14:38

TPBI prelungește programul a opt linii de transport în comun pentru preluarea spectatorilor meciului FCSB - Rapid

Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București - Ilfov (TPBI) prelungește programul a opt linii de transport în comun, pentru preluarea spectatorilor meciului FCSB - Rapid. Astfel, liniile 1, 10, 40, 55, 86, 90, 104 și 311 vor avea un program de circulație prelungit în seara zilei de duminică, 16.03.2025, pentru a

Social 14-03-2025 14:13

VIDEO Gorj: Alpiniști utilitari vor descărca plasele de retenție pe Defileul Jiului, unde au căzut blocuri de piatră pe carosabil

O echipă de alpiniști utilitari va interveni pe Defileul Jiului, în zona Polatiște, unde au căzut blocuri de piatră pe carosabil, pentru a disloca bucățile de stâncă rămase prinse în plasele de retenție, a declarat, vineri, Cristi Tudor, reprezentat al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova. 'O să intervi

Social 14-03-2025 13:54

Vaslui: Peste 800 de arbori și arbuști, plantați în cadrul unei campanii derulate de primăria municipiului reședință

Primăria Vaslui, în parteneriat cu Federația Tinerilor din Vaslui, a demarat, vineri, o campanie de plantare de material săditor pe aliniamentul centurii ocolitoare a municipiului reședință, acțiunea fiind desfășurată sub egida Proiectului ''Vaslui, Capitala Tineretului din România 2025''. Potrivit primarului munici

Social 14-03-2025 13:30

Dolj: Ford Otosan începe livrarea primelor vehicule electrice fabricate în România (GALERIE FOTO)

Fabrica Ford Otosan din Craiova a marcat, vineri, livrarea primelor vehicule electrice fabricate în România, spre clienți din Europa plecând cele trei modele - Puma Gen-E, E-Transit Courier și E-Tourneo Courier. ''Evenimentul de astăzi subliniază angajamentul Ford Otosan față de inovație, electrificare și excelență &i

Social 14-03-2025 12:53

Vaslui: Moment de reculegere pentru pompierul Adrian Păduraru, în toate unitățile ISU din județ

Un moment de reculegere a fost ținut, vineri, în toate unitățile aparținând Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Vaslui, în memoria plutonierului adjutant Adrian Păduraru, decedat în urma unei explozii în care a fost surprins în timpul unei misiuni de stingere a unui incendiu în județul Prahova.

Social 14-03-2025 12:12

Harghita: Lucrările la DJ 137, îngreunate după ce mai multe borduri au fost deteriorate de localnici

Lucrările de reabilitare a drumului județean DJ 137, care face legătura între Odorheiu Secuiesc și Cristuru Secuiesc, sunt îngreunate, după ce mai multe borduri au fost deteriorate de unii localnici din comuna Feliceni, autoritățile făcând apel la cetățeni să coopereze pentru finalizarea investiției. ''Constructorul &

Administratie 14-03-2025 11:39

Arad: O nouă stație de tren va fi construită în municipiu, în mijlocul celui mai mare cartier

O nouă stație de tren va fi construită în municipiul Arad, în mijlocul cartierului Micălaca, cel mai mare din oraș, iar pe viitor ar putea fi folosită pentru un metrou de suprafață care să lege centrul orașului de cartierele Micălaca și Aradul Nou. Reprezentanții Consiliului Județean Arad (CJ) Arad au declarat vineri, pentr

Social 14-03-2025 10:44

INHGA: Cod galben de viituri pe râuri din șapte județe, până duminică la prânz

Institutul Național de Hidrologie și Gospodărire a Apelor (INHGA) a emis, vineri, o atenționare Cod galben de inundații, valabilă până duminică, la prânz, pe râuri care traversează șapte județe. Astfel, în intervalul 14 martie, ora 12:00 - 16 martie, ora 12:00, se vor înregistra viituri rapide, creșteri de debite

Administratie 14-03-2025 10:42

Harghita: Peste 4.000 de elevi , înscriși în acest an în programul ''Micii Grădinari'', al CJ; copiii - încurajați să mănânce sănătos

Peste 4.000 de elevi s-au înscris, în acest an, la programul ''Micii Grădinari'', derulat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de Dezvoltare Rurală a Consiliului Județean (CJ) Harghita, care îi încurajează pe cei mici să înființeze grădini de legume proprii, să mănânce sănătos și să petreacă mai mult timp &ici

Social 14-03-2025 10:42

Vreme deosebit de caldă în Capitală până duminică seara; luni, temperaturile maxime vor scădea cu 20 de grade

Meteorologii prognozează pentru zona Capitalei o vreme mai caldă decât în mod normal pentru această perioadă, în zilele de vineri și sâmbătă, însă de duminică valorile termice vor coborî, iar luni se vor semnala perioade cu ploi, posibil și lapoviță. Conform Administrației Naționale de Meteorologie (ANM), &i

Social 14-03-2025 10:37

Atenționări de vânt în jumătate din țară, vineri și sâmbătă; precipitații mixte și vreme rece în România, până luni

Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis, vineri, atenționări Cod galben de intensificări ale vântului, valabile până sâmbătă seara în zone din Banat, Crișana și în cea mai mare parte a Transilvaniei, respectiv o informare de cantități de apă însemnate, vânt, precipitații mixte și vreme rece, ce vizează într

Administratie 14-03-2025 09:40

Constanța: Angajați ai CJ, scoși pe teren pentru un studiu de trafic; instituția a economisit 40.000 de euro

Președintele Consiliului Județean (CJ) Constanța, Florin Mitroi, a anunțat vineri că a fost finalizat un studiu de trafic pentru eficientizarea desfășurării transportului în comun în județ, care a fost realizat cu angajați ai instituției care au fost prezenți în stațiile de transport, fiind astfel economisiți peste 40.000 de euro.