logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

FRAGMENT DE ISTORIE: 110 ani de la primul zbor al unui avion cu reacţie, inventat de Henri Coandă

Imagine din galeria Agerpres

La 16 decembrie 1910, a avut loc, în localitatea Issy-les-Moulineaux, de lângă Paris, primul zbor experimental din lume al unui avion cu reacţie, inventat şi pilotat de Henri Coandă. Conform site-ului www.armataromaniei.ro, invenţia avionului cu reacţie a făcut ca Henri Coandă să intre în istoria aviaţiei mondiale şi ca pionier al aviaţiei cu reacţie.

Henri Coandă a realizat, la Arsenalul Armatei din Bucureşti, macheta unui avion echipat cu un motor-rachetă cu combustibil solid. În 1910, la cel de-al doilea Salon Internaţional de Aeronautică de la Paris, a expus un avion bazat pe propulsia prin reacţie (Avionul "Coandă 1910"), experimentat în acelaşi an lângă Paris, la Yssy-les-Moulineaux.

Avionul cu reacţie "Coandă 1910", era un biplan care se distingea printr-o perfectă linie aerodinamică şi o serie de elemente originale dintre care: sistemul de propulsie asigurat de un motor aeroreactiv fără elice, dispus în partea din faţă a avionului, structura rezistentă a aripilor, folosirea învelişului de placaj lustruit şi lăcuit, instalarea pentru prima oară a rezervoarelor de combustibil şi lubrifiant în interiorul aripii groase, lungirea planului superior faţă de cel inferior, cu decalarea lor, pentru a reduce interacţiunea aerodinamică a acestora. Aparatul era lung de 12,5 metri, cu anvergura aripilor de 10,3 metri, iar în zbor avea o greutate de 420 kg.

După închiderea Salonului de Aeronautică, la 16 decembrie 1910, avionul "Coandă 1910" a fost transportat la aerodromul Issy les Moulineaux, în scopul stabilirii caracteristicilor motorului şi a efectuării unor probe de rulaj. Cu această ocazie a fost efectuat şi primul zbor aeroreactiv din lume, pe câmpul de zbor de la Issy-les-Moulineaux, avându-l ca pilot pe însuşi Henri Coandă.

În timpul unei încercări de zbor din decembrie 1910, aparatul pilotat de Henri Coandă a scăpat de sub control din cauza lipsei lui de experienţă, s-a lovit de un zid de la marginea terenului de decolare şi a luat foc, mai notează www.armataromaniei.ro. Din fericire, Coandă a fost proiectat din avion înaintea impactului, alegându-se cu doar câteva contuzii pe faţă şi pe mâini.

Inventatorul povesteşte, într-o scrisoare trimisă, în 1964, lui Constantin C. Gheorghiu, membru al Asociaţiei internaţionale a istoricilor aviaţiei, despre acest prim zbor al unui aeroplan propulsat prin reacţie: "...după câteva minute de încălzire, am manevrat manetele de comandă, aeroplanul s-a pus în mişcare rulând din ce în ce mai repede, apoi s-a ridicat, cam prea iute, n-a fost vina mea, dar la un moment dat a alunecat pe o aripă şi s-a prăbuşit şi a ars complet. Norocul meu că nu aveam nici capotaj, nici nu eram legat de scaun, aşa că am fost aruncat afară şi nu am ars".

* * *

Inginerul Henri Coandă s-a născut la 7 iunie 1886, la Bucureşti.

 

Foto: (c) ARHIVA ISTORICĂ AGERPRES


 

A urmat cursurile Liceului "Sf. Sava" din Bucureşti şi ale Liceului Militar din Iaşi, potrivit ''Dicţionarului 1866-2003 - Membrii Academiei Române'' (Ed. Enciclopedică / Ed. Academiei Române). Pasionat de mic de creaţia tehnică şi ştiinţifică, a construit, la liceul din Iaşi, macheta unui avion propulsat de o rachetă. Reîntors la Bucureşti, a urmat cursurile Şcolii de Artilerie, Geniu şi Marină, la terminarea cărora, în 1905, i s-a acordat gradul de sublocotenent.

S-a înscris, în 1906, la Şcoala Superioară de Aeronautică şi Construcţii Mecanice, înfiinţată la Paris în acelaşi an, prima de acest fel din lume, pe care a absolvit-o ca şef de promoţie. S-a perfecţionat la Institutul de Electricitate Montefiore din Torino, la Technische Hochschule de la Charlottenburg şi la Universitatea din Liege. A lucrat apoi la Nisa, în Franţa, în şantierele conduse de inginerul Gustave Eiffel. S-a întors în ţară şi a realizat, la Arsenalul Armatei din Bucureşti, macheta unui avion echipat cu un motor-rachetă cu combustibil solid.

La cel de-al doilea Salon Internaţional de Aeronautică de la Paris din 1910, a expus un avion bazat pe propulsia prin reacţie (Avionul "Coandă 1910"). Avionul era un biplan care se distingea printr-o perfectă linie aerodinamică şi o serie de elemente originale dintre care: sistemul de propulsie asigurat de un motor aeroreactiv fără elice, dispus în partea din faţă a avionului, structura rezistentă a aripilor, folosirea învelişului de placaj lustruit şi lăcuit, instalarea pentru prima oară a rezervoarelor de combustibil şi lubrifiant în interiorul aripii groase, lungirea planului superior faţă de cel inferior, cu decalarea lor, pentru a reduce interacţiunea aerodinamică a acestora. Aparatul era lung de 12,5 metri, cu anvergura aripilor de 10,3 metri, iar în zbor avea o greutate de 420 kg.

În 1911 a prezentat la Reims, cu prilejul unui concurs de avioane militare, primul avion bimotor din lume. În acelaşi an, a fost angajat ca inginer la Uzinele de Avioane din Bristol (Marea Britanie), unde, în perioada anilor 1911-1912, a construit primul avion "Bristol-Coandă", realizat mai târziu în mai multe variante, unul dintre cele mai bune avioane intrate în dotarea aviaţiei din mai multe ţări, inclusiv din România. Anul 1914 l-a găsit în Franţa, la uzinele "Delauney-Belleville" din St. Denis, unde, în 1916, a construit un avion echipat cu două elice propulsive, montate la extremitatea posterioară a fuzelajului.

Potrivit ''Dicţionarului 1866-2003 - Membrii Academiei Române'', numele său rămâne legat şi de fenomenul aerodinamic, cunoscut sub numele de "Efectul Coandă", brevetat în 1934 sub denumirea de "procedeu şi dispozitiv pentru devierea unui fluid într-un alt fluid". Preocupările sale au cuprins domenii variate: prospecţiuni geologice, fizica matematică, aplecându-se îndeosebi asupra vechilor manuscrise de matematică, cu largă circulaţie în Moldova.

A obţinut peste 250 de brevete care au avut aplicaţii în diverse domenii: construirea de prefabricate pentru locuinţe pe baza unui material inventat de el însuşi, crearea unui nou sistem de transport tubular de mare viteză, preconizarea unei instalaţii de desalinizare a apei marine, realizarea unui tun fără recul destinat echipării avioanelor; în anii Primului Război Mondial, în condiţiile lipsei de metal, a inventat rezervoare pentru hidrocarburi construite din beton armat.

"Honorary Fellow" al Societăţii Regale de Aeronautică din Londra (1971), membru de onoare al Centrului Internaţional de Cercetări Biologice de la Geneva (1956). Doctor Honoris Causa al Institutului Politehnic din Bucureşti (1967). A primit Medalia de aur pentru invenţii, Padova (1930), Medalia Aeronautică, Paris (1961); comandor al Ordinului de Merit pentru cercetare şi invenţie, Paris (1960). A fost distins cu Ordinul "Meritul Ştiinţific" (1970). Membru titular al Academiei Române din 16 decembrie 1970.

Henri Coandă a murit la 24 noiembrie 1972, la Bucureşti. AGERPRES/(Documentare - Cristian Anghelache, editor: Marina Bădulescu, editor online: Anda Badea)

Afisari: 20

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Documentare 09-03-2025 11:00

PERSONALITATEA ZILEI: Protosinghelul Nicodim Măndiță - Mănăstirea Agapia (1889-1975)

Protosinghelul Nicodim Măndiță a fost un iscusit apărător al Ortodoxiei și un călugăr misionar fără egal în monahismul nostru contemporan. Acest preacuvios părinte s-a născut în satul Bunești, județul Argeș, din părinți credincioși. Între anii 1916-1918 a luat parte la primul război mondial, iar în anul 1920 a intrat în nevoința m

Documentare 09-03-2025 10:00

SÃRBÃTORI: Sfinții 40 de Mucenici din Sevastia (9 martie)

Sfinții 40 de Mucenici din Sevastia și-au dat sufletele în mâinile Domnului pe vremea împăratului persecutor al creștinilor Liciniu (308-324), în ziua în care sunt sărbătoriți de Biserică, la 9 martie. Cei patruzeci de mucenici n-au avut o singură patrie; fiecare se trăgea din altă parte, dar împreună erau deosebiți de ceila

Documentare 09-03-2025 09:30

DOCUMENTAR: Actrița Ornella Muti împlinește 70 de ani (9 martie)

Actrița Ornella Muti s-a născut la 9 martie 1955, la Roma, Italia. Este cunoscută pentru rolurile din ''Flash Gordon'' (1980), ''Oscar'' (1991) și ''La moglie piu bella'' (1970), menționează imdb.com. Fiică a unui tată napolitan, jurnalist, și a unei mame estone

Documentare 09-03-2025 09:00

9 martie - Ziua deținuților politici anticomuniști din perioada 1944-1989

Ziua deținuților politici anticomuniști din perioada 1944-1989 este marcată în fiecare an la data de 9 martie. Proiectul de lege privind declararea zilei de 9 martie drept 'Ziua deținuților politici anticomuniști din perioada 1944-1989' a fost adoptat de Camera Deputaților în ședința din 22 noiembrie 2011, cu 285 de voturi favorabile, trei

Documentare 09-03-2025 08:00

Conferința HumanX 2025, eveniment dedicat Inteligenței Artificiale, la Fontainebleu Las Vegas (10-13 martie)

La 10-13 martie 2025, are loc în luxoasa locație Fontainebleu Las Vegas conferința inaugurală HumanX dedicată domeniului inteligenței artificiale, prilej cu care profesioniști din acest domeniu, din companii dedicate, din mediul academic și cercetare, din media, vor dezbate pe marginea temelor stabilite de organizatori în cadrul uneia dintre cele mai importante r

Documentare 09-03-2025 03:30

CITATUL ZILEI

'Națiunile cele mai avansate sunt cele care acordă femeilor cele mai mari libertăți: în aceasta constă adevăratul criteriu al progresului social.' - Charles Fourier ('Femeia în proverbele și cugetările lumii', Colecția Cogito, Editura Albatros, 1975) AGERPRES/(Documentare - Irina Andreea Cristea, editor: Doina Lecea)

Documentare 09-03-2025 03:15

SÃRBÃTORI RELIGIOASE - 9 martie

Ortodoxe Sf. 40 de Mucenici din Sevastia Duminica întâi din Post Greco-catolice Duminica 1 din Post. Sf. 40 m. din lacul Sebaste Romano-catolice Duminica 1 din Postul Mare Ss. Francisca Romana, călug.; Dominic Savio; 40 de soldați, m. Sfinții 40 de mucenici, pomeniți în

Documentare 09-03-2025 03:00

EFEMERIDE ASTRONOMICE - 9 martie

Este a 68-a zi a anului 2025. Au mai rămas 297 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 06 h 39 m și apune la 18 h 14 m. Luna apune la 04 h 31 m și răsare la 12 h 57 m. AGERPRES/(Documentare - Daniela Dumitrescu, editor: Ionela Gavril)

Documentare 08-03-2025 11:00

PERSONALITATEA ZILEI: Franțuzoaica Élisa Léontine Deroche, pilot de avion

La 8 martie 1910, Élisa Léontine Deroche a fost prima femeie din lume, care a obținut oficial o licență de pilot - Pilot License No. 36 - acordată de Aeroclubul Franței, notează https://www.thisdayinaviation.com/. Élisa Léontine Deroche s-a născut la 22 august 1882, &i

Documentare 08-03-2025 09:00

DOCUMENTAR: Romancierul Jeffrey Eugenides împlinește 60 de ani (8 martie)

Autor al mai multor nuvele, eseuri și povestiri, dar și al romanelor elogiate de critici - 'The Virgin Suicides' (1993), 'Middlesex' (2002), pentru care a primit Premiul Pulitzer pentru Ficțiune în 2003 și 'The Marriage Plot' (2011), romancierul Jeffrey Eugenides s-a născut la 8 martie 1960, în Detroit, Michigan, într-o familie de or

Documentare 08-03-2025 08:30

DOCUMENTAR: Scriitorul Radu Ciobanu împlinește 90 de ani (8 martie)

Radu Ciobanu, prozator, romancier, eseist și publicist, s-a născut la 8 martie 1935, la Timișoara. A absolvit, în 1953, Liceul 'C.D.Loga' din Timișoara. A studiat la Facultatea de Agronomie din Timișoara (1954-1958), abandonând cursurile în anul IV, apoi a absolvit, în 1964, Facultatea de Filologie, secția Limba și Literatura Ro

Documentare 08-03-2025 08:00

8 martie - Ziua internațională a femeii (ONU)

Pe 8 martie 2025, Ziua internațională a femeii este sărbătorită având tema 'Pentru toate Femeile și Fetele: Drepturi. Egalitatea. Împuternicire'. (sursa: https://www.un.org) Tema din acest an face apel la acțiuni care pot debloca drepturi egale, putere și oportunități pentru toți și un viitor

Documentare 08-03-2025 07:45

CITATUL ZILEI

'Femeia, mai mult decât oricine, îl educă pe copil către omenie. Tatăl este creierul, dar femeia este inima omenirii. El este gândirea, ea este simțirea. El e forța, iar ea drăgălășenia, podoaba și mângâierea.' - S. Smiles, 'Fii om de caracter' ('Buna-cuviință oglindită în proverbe și maxime din toată lumea', culese

Documentare 08-03-2025 07:30

SĂRBĂTORI RELIGIOASE - 8 martie

Ortodoxe Sf. Preot Mucenic Liviu-Galaction de la Cluj; Sf. Ier. Mărturisitori Teofilact, episcopul Nicomidiei Greco-catolice Sf. ep. Teofilact al Nicomediei; Sf. Teodor Romano-catolice Sf. Ioan al lui Dumnezeu, călug. Sfântul Preot Mucenic

Documentare 07-03-2025 09:00

DESTINAȚII DE WEEKEND: sfârșit de săptămână în București și în țară

* Vineri, 7 martie, Art Safari deschide sezonul cu un program expozițional de excepție: 'Ioan Andreescu. Adevărul și imaginația' - expoziția, organizată la 175 de ani de la nașterea marelui artist, își asumă dificila misiune de a reuni pentru public o bună parte din cele mai importante lucrări semnate de Ioan Andreescu, răsp&acir