Apostol (FPE): Proiectul privind impozitul pe construcții speciale, așa cum e lansat în transparență, presupune ca această taxă să devină permanentă

Proiectul privind impozitul pe construcții speciale, așa cum este lansat în transparență decizională, presupune ca această taxă să devină una permanentă, ceea ce ar însemna o penalizare permanentă a proiectelor de investiții, a declarat, pentru AGERPRES, directorul general al Federației Patronale a Energiei (FPE), Daniel Apostol.
''România are nevoie de dezvoltare economică, iar aceasta nu se poate obține decât cu investiții majore. Statul trebuie să încurajeze realizarea de investiții. Dar impozitul pe construcții speciale este o taxare a investițiilor, este o povară fiscală care va descuraja semnificativ investițiile în sectoare strategice, de interes național, va reduce locurile de muncă și va aduce incertitudini cu privire la prețurile finale suportate de consumatori. Acest impozit va afecta semnificativ contribuabilii care au investit foarte mult și pe termen lung (dat fiind faptul că impozitul este direct proporțional cu valoarea investițiilor efectuate). Noi înțelegem nevoia statului de a face eforturi de diminuare a deficitului bugetar aflat la cote alarmante, noi solicităm și am solicitat limitarea în timp a aplicării impozitului de construcții speciale. Așa cum este proiectul lansat în transparență, presupune ca aceasta taxă să devină una permanentă. Ceea ce ar însemna o penalizare permanentă a proiectelor de investiții'', a explicat Daniel Apostol.
El a subliniat că Ministerul Finanțelor a ținut cont de unele dintre observațiile FPE și a acceptat ca acest impozit să fie calculat la valoarea contabilă netă a construcțiilor, ceea ce ar diminua povara fiscală pe care statul dorește să o impună.
''Totuși, calcule independente preliminare arată că impozitul pe construcții speciale nu este o măsură fiscală eficientă și nu adresează problemele structurale ale bugetului întrucât acest impozit are un efect marginal asupra veniturilor statului, dar un impact negativ semnificativ asupra economiei și poate descuraja investițiile, afectând astfel competitivitatea economică a României'', a punctat directorul general al FPE.
Ministerul Finanțelor a lansat în dezbatere publică, la finele săptămânii trecute, proiectul de OUG pentru modificarea și completarea titlului X din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
Conform proiectului, impozitul pe construcții anual se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii nete a construcțiilor, altele decât cele prevăzute pentru care nu se datorează impozit pe clădiri/taxa pe clădiri, indiferent de valoarea care a reprezentat baza pentru determinarea impozitului/taxei pe clădiri, existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcții.
Potrivit Notei de fundamentare a proiectului, o modificare prevăzută vizează introducerea unei cote de impozitare de 0,5% pentru calcularea impozitului pe construcții în cazul contribuabililor care, la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul, au în administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere construcții de natura domeniului public/privat al statului sau al unităților administrativ teritoriale, luând în considerare faptul că pentru aceste construcții nu poate fi stabilită o valoare netă.
Nu intră sub incidența prevederilor construcțiile situate în marea teritorială a României astfel cum este definită de Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al mării teritoriale, al zonei contigue și al zonei economice exclusive ale României, republicată.
Proiectul prevede că valoarea netă a construcțiilor reprezintă valoarea evidențiată în soldul debitor al conturilor corespunzătoare construcțiilor din care se scade valoarea contabilă cumulată a amortizării acestora.
Nu sunt considerate construcții, investițiile efectuate de contribuabili la construcțiile care sunt utilizate în baza unor contracte de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere/locație de gestiune/asociere în participațiune și altele asemenea, dacă, până la sfârșitul anului respectiv, aceste investiții nu se concretizează în construcții definite.
Totodată, nu se datorează impozit pe construcții pentru construcțiile care sunt scutite de impozitul pe clădiri/taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal.
Conform proiectului, contribuabilii care încetează să existe în cursul anului recalculează, în mod corespunzător, impozitul pe construcții, aferent perioadei din anul calendaristic/anul modificat pentru care contribuabilul a existat, prin împărțirea impozitului pe construcții anual la 365 de zile calendaristice și înmulțirea cu numărul de zile aferent perioadei din anul calendaristic/anul modificat pentru care contribuabilul a existat.
Contribuabilii nou-înființați datorează impozit pe construcții începând cu anul înființării, iar impozitul pe construcții se determină luând în considerare construcțiile din patrimoniu și/sau din contractele de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere, existente în a 30-a zi inclusiv de la data înregistrării contribuabililor, potrivit legii, în situația în care această dată nu depășește ultima zi a anului înființării. În acest caz, impozitul pe construcții se recalculează pentru perioada cuprinsă între data înregistrării contribuabililor și ultima zi inclusiv a anului anului calendaristic/anului modificat, în care contribuabilul s-a înființat, prin împărțirea impozitului pe construcții anual la 365 de zile calendaristice și înmulțirea cu numărul de zile aferent perioadei respective.
Calcularea și declararea impozitului pe construcții se efectuează până la data de 25 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat pentru care se datorează impozitul. Plata impozitului pe construcții se efectuează în două rate egale până în ultima zi inclusiv a celei de a șasea luni a anului fiscal modificat, respectiv până în ultima zi inclusiv a celei de a zecea luni a anului fiscal modificat, pentru care se datorează impozitul.
Prevederile privind impozitul pe construcții speciale intră în vigoare la data publicării ordonanței de urgență în Monitorul Oficial al României, Partea I și se aplică începând cu anul fiscal 2025/anul fiscal modificat care începe în anul 2025. AGERPRES/(AS-redactor: Nicoleta Gherasi, editor: Andreea Marinescu, editor online: Gabriela Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Burduja: Dacă te uiți pe hartă, nu trebuie să fii geniu pentru a realiza că nu suntem interconectați
Bruxelles - Trimisul special al AGERPRES, Nicoleta Gherasi, transmite: Tranziția energetică și criza climatică nu pot fi rezolvate dacă nu stăm împreună și, dacă te uiți pe hartă, nu trebuie să fii un geniu pentru a realiza că nu suntem interconectați, a declarat, marți, ministrul Energiei, Sebastian Burduja, la Eurelectric Power Summit. 'Traversăm &
Niculescu: ANRE a făcut mai multe scenarii cu privire la impactul unei scăderi a TVA asupra facturilor la energie
Bruxelles - Trimisul special al AGERPRES, Nicoleta Gherasi, transmite: Experții din Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei au făcut săptămâna trecută mai multe scenarii cu privire la impactul asupra facturilor de energie al unei măsuri de scădere a TVA, iar diferența ar fi, în cazul unei TVA de 9%, din semestrul al doilea, de 900 milioan
Spătaru: Una dintre problemele cu care noul Guvern se va confrunta în perioada următoare este definiția consumatorului vulnerabil
Una dintre problemele cu care noul Guvern se va confrunta în perioada imediat următoare constă în stabilirea criteriilor în baza cărora va fi definit consumatorul vulnerabil, a declarat, marți, Florin Spătaru, consilier de stat la Cancelaria prim-ministrului. 'Tranziția energetică nu este o tranziție simplă, nu este o tranziție ieftină și
AHK România: Schimbările climatice și insecuritatea la nivel global impun noi măsuri de protecție civilă
Contextul geopolitic tot mai complicat și nesigur, dar și schimbările climatice tot mai vizibile, cu consecințe dramatice, necesită mai multă protecție pentru populație, prin tehnologii avansate, inclusiv inteligența artificială, dar și acțiuni de conștientizare și informare corectă, potrivit unui comunicat al Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germane (AHK Rom&acir
Suciu (DEER): Este greu să atragem din piață profesioniști; absolvenții de facultăți merg spre zona IT
Resursa umană specializată în domeniul distribuției de energie electrică este tot mai greu de atras, în condițiile în care absolvenții de facultăți merg în general spre zona IT, a declarat, luni, Mihaela Suciu, director general al Distribuție Energie Electrică România (DEER), la un eveniment de specialitate. 'O problemă care n
ANAF a publicat Ghidul privind veniturile realizate din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal
Agenția Națională de Administrare Fiscală a publicat Ghidul privind veniturile realizate din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, potrivit Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice Galați. Conform sursei citate, acest Ghid se adresează contribuabililor persoane fizice care realizează în anul 2025 venituri din arendarea bunurilor
Burduja: Susțin 100% interzicerea gazului rusesc și cred că România poate contribui la reducerea sau eliminarea dependenței
Bruxelles - Trimisul special al AGERPRES, Nicoleta Gherasi, transmite: România poate contribui la reducerea sau eliminarea dependenței europene de gazul rusesc prin proiecte precum Neptun Deep sau cel de la Caragele, a declarat, marți, ministrul Energiei, Sebastian Burduja. '100% susținem interzicerea gazului rusesc (din 2027 - n. r.) și cred că Rom&
Aplicarea de corecții bugetare va duce la proteste și la blocarea totală a activității caselor de pensii (sindicate)
Federația Națională Solidaritatea Socială a Muncii se arată îngrijorată cu privire la discuțiile purtate la nivel guvernamental referitoare la măsurile fiscale ce se doresc a fi luate în privința salariaților din sistemul bugetar și avertizează că aplicarea acestora va duce la proteste și la blocarea totală a activității caselor de pensii. 'Org
Poșta Română instalează în oficiile sale terminale pentru alimentarea conturilor cu criptomonede
Compania Națională 'Poșta Română' (CNPR) va instala în cadrul oficiilor sale poștale terminale pentru alimentarea conturilor cu criptomonede, în cadrul unui proiect pilot inovator, în parteneriat cu BTR Exchange (Bitcoin România), principala platformă de schimb crypto din țară. Potrivit unui comunicat al operatorului națio
FGA a soluționat anul trecut aproape 151.000 de cereri de plată (raport)
Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) a soluționat anul trecut 150.882 cereri de plată, în creștere cu 57% față de 2023, conform raportului anual de activitate pentru anul 2024. 'În cursul anului 2024, Fondul s-a axat pe instrumentarea cererilor de plată, prin mărirea capacității de instrumentare, fiind depuse eforturi susținute pentru creșt
Burduja: Fiecare zi în care centrala de la Iernut nu e terminată înseamnă bani pierduți pentru Romgaz și pentru România
Bruxelles - Trimisul special al AGERPRES, Nicoleta Gherasi, transmite: Singurele provocări privind proiectul centralei de la Iernut sunt din cauza Duro Felguera, care se află într-o situație delicată la nivel global, dar, recent, compania și-a prelungit scrisorile de garanție, ceea ce înseamnă că există o șansă să ducă proiectul până la capăt, a dec
ANIS: Suprataxarea frânează dezvoltarea; economia României are nevoie de investiții și de înțelepciune în cheltuirea banilor publici
Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii (ANIS) atrage atenția asupra necesității unui cadru economic predictibil, orientat spre dezvoltare și investiții și susține că, în contextul unei presiuni bugetare ridicate, soluțiile sustenabile vin din digitalizare, eficiență administrativă, colectarea eficace a taxelor existente și stimularea inițiativ
Leul s-a depreciat, marți, în raport cu principalele valute
Moneda națională s-a depreciat, marți, în raport cu euro, care a fost calculat de Banca Națională a României (BNR) la 5,0587 lei, în creștere cu 0,15 bani (+0,03%) față de cotația precedentă, de 5,0572 lei. De asemenea, leul a pierdut teren în fața dolarului american, care a fost cotat la 4,4330 lei, în creștere c
Burduja: O cotă redusă de TVA la energie poate fi o soluție, dacă vrem să aibă românii facturi mai mici
Bruxelles - Trimisul special al AGERPRES, Nicoleta Gherasi, transmite: Ministerul Energiei și-a propus să vină cu măsuri de reducere a anumitor costuri pentru scăderea facturilor la energie și una dintre soluții poate fi o cotă mai mică de TVA, însă decizia va fi a Guvernului și a Ministerului de Finanțe, a declarat, marți, ministrul Energiei, Sebastian Burduja
Ghiță (Nuclearelectrica):ConvEx-3 reprezintă un moment definitoriu în consolidarea capacității noastre de răspuns în situații de urgență nucleară și radiologică
Exercițiul ConvEx-3 reprezintă un moment definitoriu în consolidarea capacității noastre de răspuns în situații de urgență nucleară și radiologică, a declarat, marți, directorul general al Nuclearelectrica, Cosmin Ghiță, la conferința de lansare a Exercițiului internațional ConvEx-3 (2025). 'Din partea Nuclearelectrica, î