logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

CORECTURĂ România se află în pericol de infringement dacă nu asanează legislația din domeniul feroviar (ASFR)

Imagine din galeria Agerpres

În știrea cu titlul 'România se află în pericol de infringement dacă nu asanează legislația din domeniul feroviar(ASFR)' difuzată luni, la ora 19:07, pe fluxul Economic Intern, în paragraful trei se va citi directorul general al Autorității de Siguranță Feroviară Română (ASFR), Petru Bogdan.

Reluăm știrea în forma corectă:

 

România se află în pericol de infringement dacă nu asanează legislația din domeniul feroviar, conform Directivei 798/2016 privind siguranța feroviară, autoritățile din domeniu estimând că acest lucru se va întâmpla la sfârșitul anului 2025.

Termenul până la care procesul de asanare trebuia finalizat, prevăzut de directivă, era decembrie 2018, însă acesta a tot fost prelungit.

'Comisia Europeană a transmis către România 54 de întrebări referitoare la transpunerea Directivei 798/2016 privind siguranța feroviară. La întrebarea 11 este consemnat următorul aspect: 'Vă rugăm să furnizați dovezi care să arate modul în care România și-a îndeplinit obligația în temeiul art. 8, alin. 2, în special au fost revizuite și abrogate normele naționale în conformitate cu criteriile prevăzute la art. 8 alin. 2 din directivă'. Totodată, la finalul acestui document, Comisia precizează: 'Comisia invită autoritățile române să răspundă la întrebările de mai sus. În absența unui răspuns satisfăcător, Comisia poate decide să inițieze o procedură de constatare a neîndeplinirii obligațiilor în temeiul art. 258 din tratat pentru necomunicarea, neconformitatea măsurilor naționale cu Directiva 798'. Procesul de asanare a plecat de aici. Nu avem alt termen acordat nici de ERA, nici de Comisia Europeană. Este posibil să fie emise opinii tehnice, este posibil să fie reactivată procedura de infringement, este posibil ca astăzi Comisia Europeană să spună: de mâine abrogați toate normele naționale și intrați pe legislația europeană. Riscul este major. Împreună, trebuie să stabilim forma regulamentului, astfel încât să nu fie pusă în pericol siguranța feroviară și tot împreună să decidem și momentul în care proiectul va fi transmis către agenție (ERA - n. r.) și Comisia Europeană', a declarat, luni, directorul general al Autorității de Siguranță Feroviară Română (ASFR), Petru Bogdan.

ASFR a organizat luni o reuniune de consultare a factorilor implicați și a părților interesate din sistemul feroviar din România, pentru a oferi clarificări cu privire la procesul de asanare a legislației naționale în domeniul feroviar, la stadiul actual al acestui proces și cu privire la proiectul de Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii (OMTI) privind exploatarea și gestionarea traficului feroviar ce se află în consultare publică.

'Până în 2022 s-a lucrat pe asanarea unor proiecte în grupuri restrânse. S-a luat decizia din 2022 să lucrăm împreună cu reprezentanții sectorului feroviar mai intens. S-au constituit subgrupuri. Au venit peste 50 de reprezentanți ai operatorilor și CFR SA. S-a înaintat foarte greu și s-a luat o decizie de eficientizare a lucrului la asanare într-un grup mai restrâns - ASFR, MTI, CFR SA și câțiva operatori - și s-a ajuns la un proiect care să fie supus dezbaterii publice. Ãsta este stadiul la care am ajuns acum cu regulamentul care trebuie să înlocuiască Regulamentul 005. Prin asanarea legislației se urmărește abrogarea dispozițiilor legale care sunt desuete sau care devin contrare cu reglementările actuale. Efectiv ce se dorește este o curățare, adică o aducere la zi a legislației, deci nu este o chestie specifică doar domeniului feroviar. Dimpotrivă, este o activitate care se face permanent pentru suplețe, pentru ușurința înțelegerii cadrului de reglementare', a explicat Mihai Roșca, reprezentant ASFR.

Potrivit acestuia, modalitățile principale de asanare se realizează fie prin abrogare de acte normative desuete, fie prin actualizare, proces care presupune revizuire, modificare și completare.

'Avem nevoie de asanare în primul rând pentru unul dintre cele două obiective principale ale Uniunii Europene, ale politicii în domeniul transporturilor, care este interoperabilitatea. Și asta înseamnă că nu este suficient să ne bazăm pe siguranța dată prin normele existente la nivel național, ci trebuie să punem în corelare toate normele din statele membre UE, astfel încât să nu existe impedimente pentru intrarea pe o anumită piață națională feroviară a unui alt operator, iar asta este valabil și pentru operatorii din România. Nu sunt foarte mulți operatori care să plece din România în exterior, dar sunt, de exemplu Grup Feroviar Român. Și, atunci, ușurința de a intra pe alte piețe, pe alte rețele este un avantaj reciproc. La fel, sunt admise prin legislația europeană norme specifice la nivel național cum ar fi sistemele preexistente - ca de exemplu faptul că se circulă pe secții cu viteză redusă, pentru condiții de semnalizare specifice sau dacă se demonstrează caracterul excepțional al unor condiții tehnice locale sau naționale', a adăugat Mihai Roșca.

Pe lista 'asanării' trimisă la ERA se află 40 de acte normative, din care 8 au fost acceptate, 4 au fost acceptate parțial, în sensul că pot fi revizuite și acceptate în forma revizuită, iar 28 au fost respinse, iar în marea majoritatea a cazurilor s-a propus chiar abrogarea.

'S-a început să se lucreze la asanarea celor 28 de norme pe care statul român le-a considerat norme naționale și agenția (ERA - n. r.) nu le-a considerat', a mai spus el.

Cel mai recent proiect de act normativ supus consultării publice, care a făcut obiectul întâlnirii de luni, a fost cel privind exploatarea și gestionarea traficului feroviar, care modifică și actualizează trei acte normative actuale, respectiv OMTCT nr. 1.816/2005 pentru aprobarea Regulamentului pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare - nr. 005, OMTCT nr. 2.229/2006 - Instrucțiunile pentru activitatea personalului de locomotivă în transportul feroviar - nr. 201 și OMTI nr. 256/2013 - Normele privind serviciul maxim admis pe locomotivă, efectuat de personalul care conduce și/sau deservește locomotive în sistemul feroviar din România.

Anul trecut, ASFR a promovat și alte proiecte de acte normative care au ca obiectiv general asanarea, actualizarea și armonizarea cadrului național de reglementare în domeniul feroviar cu legislația Uniunii Europene. Printre acestea, se află și proiectul de Hotărâre a Guvernului privind verificarea, constatarea și sancționarea consumului de alcool și substanțe psihoactive în cazul personalului cu responsabilități în siguranța feroviară și pe rețeaua de transport cu metroul, proiecte de revizuire ale OMTCT nr. 1.815/2005 pentru aprobarea Regulamentului de remorcare și frânare - nr. 006, OMTCT nr. 1.817/2005 - Instrucțiunile pentru revizia tehnică și întreținerea vagoanelor în exploatare - nr. 250, OMTI nr. 815/2010 pentru aprobarea Normelor privind implementarea și dezvoltarea sistemului de menținere a competențelor profesionale pentru personalul cu responsabilități în siguranța circulației și pentru alte categorii de personal etc.

'Proiectul de HG pentru aprobarea noului regulament de investigare a accidentelor și incidentelor pe căile ferate - are în vedere actualizarea HG 117 - este în curs de avizare. Un alt proiect de HG la care se lucrează și este în curs de avizare, de interes pentru toată lumea - se pare că se lucrează greu, se obțin puncte de vedere și de la Ministerul Afacerilor Interne și de la Ministerul Sănătății, este un schimb de corespondență - este cel pentru aprobarea normelor pentru verificarea, constatarea și sancționarea consumului de alcool și de substanțe psihoactive. Înlocuiește un ordin cu adevărat perimat din 1986 și care nu mai are nicio legătură cu arhitectura actuală a sistemului feroviar. Un alt ordin este 815/2010. Se lucrează la un proiect de revizuire pentru aprobarea normelor pentru implementarea și dezvoltarea sistemului de menținere a competențelor profesionale pentru personalul cu responsabilități în siguranța circulației și pentru alte categorii de personal care desfășoară activități specifice în operațiunile de transport pe căile ferate din România', a arătat Roșca.

El a mai spus că procesul de asanare este estimat a se finaliza spre finele anului.

'Procesul de asanare - ne-am propus să îl finalizăm spre sfârșitul lui 2025. Este un proces care nu ține doar de ASFR sau de MTI. De exemplu, HG pe are o propunem pentru sancționarea consumului de alcool și de substanțe psihoactive ne-a dus la concluzia că trebuie să punem în dialog mai multe ministere. Șansa noastră este că nici celelalte state (ale UE - n. r.) nu au finalizat asanarea'', a subliniat Roșca.

La reuniune au participat, pe lângă reprezentanții conducerilor MTI, ASFR, AGIFER, și reprezentanți ai operatorilor feroviari de marfă și de călători, ai administratorului infrastructurii feroviare publice CFR S.A., ai federațiilor sindicale din calea ferată, precum și reprezentanți ai presei. AGERPRES/(A - autor: Oana Tilică, editor: Nicoleta Gherasi)

Afisari: 213

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 20-01-2025 21:46

ASFR se străduiește de doi ani să revizuiască un ordin din 1986 pentru sancționarea ceferiștilor care au consumat alcool

Autoritatea de Siguranță Feroviară Română (ASFR) face eforturi pentru a revizui un Ordin din 1986, în vederea sancționării consumului de băuturi alcoolice sau de substanțe psihoactive de către ceferiști și personalul de la metrou. Într-o ședință de consultare cu conducerea ASFR, AGIFER, cu reprezentanții Ministerului Transpor

Economic 20-01-2025 18:01

Ministerul Finanțelor:România a primit câștig de cauză în dosarul ARB 20/35, cu privire la energia regenerabilă

România a primit săptămâna trecută câștig de cauză în dosarul ARB 20/35, cu privire la energia regenerabilă, și urmează să primească de la reclamanți peste 1,7 milioane euro, reprezentând jumătate din costurile de reprezentare, și 218.458,76 dolari, reprezentând 50% din costurile de arbitraj, informează Ministerul Finanțelor printr

Economic 20-01-2025 17:09

Grindeanu: O firmă românească a câștigat contractul pentru proiectarea și execuția lotului de autostradă Pipirig-Vânători Neamț

O firmă românească a câștigat contractul pentru proiectarea și execuția lotului Pipirig - Vânători Neamț (Leghin) a tronsonului de autostradă Târgu Mureș-Târgu Neamț, a anunțat, luni, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. 'A fost desemnat constructorul pentru încă un lot din A8 (Autostrada Unirii).

Economic 20-01-2025 16:52

Războiul din Ucraina a afectat economia României cu 1,6 pp în 2022; inflația ar fi crescut, în absența războiului, mai puțin cu 1 pp (studiu)

Războiul din Ucraina a afectat economia României cu 1,6 puncte procentuale în 2022, iar inflația ar fi crescut mai puțin cu 1 punct procentual, arată studiul 'Macroeconomic Consequences of the War in Ukraine on Central and Eastern European Economies: A SVAR Analysis' publicat pe website-ul BNR, având ca autori pe Daniel Dăianu, Tudor Grosu,

Economic 20-01-2025 16:42

Prim-vicepreședintele IMM România, Sterică Fudulea, a fost ales președinte al CES din partea patronatelor

Prim-vicepreședintele IMM România, Sterică Fudulea, a fost ales, luni, în unanimitate, președinte al Consiliului Economic și Social (CES) din partea patronatelor pentru un mandat de patru ani, în conformitate cu Legea nr. 248/2013, republicată, și Regulamentul de organizare și funcționare. Potrivit unui comunicat al IMM Rom&a

Economic 20-01-2025 15:36

'Trenul Unirii' va face legătura între București și Iași, de Ziua Unirii Principatelor Române

CFR Călători va numi simbolic 'Trenul Unirii' - trenurile IR 1661/IR 1664 care duc mesajul național din București către Iași și retur, potrivit unui comunicat remis AGERPRES. 'Vineri, 24 ianuarie 2025, angajații feroviari din toată țara, alături de toți românii, sărbătoresc 166 de ani de la Unirea Principatelor Române s

Economic 20-01-2025 15:24

Burduja: Nu vom lăsa securitatea energetică a Europei în mâinile celor care au folosit energia ca armă de șantaj

Europa trebuie să fie echitabilă în ceea ce privește prețurile la energie, iar pentru asta, fiecare dintre statele membre trebuie să își îndeplinească obligațiile privitoare la interconexiuni, așa cum a făcut și România, susține ministrul Energiei, Sebastian Burduja. Potrivit unui comunicat remis luni AGERPRES, ministru

Economic 20-01-2025 14:26

Asociații patronale din 7 țări, inclusiv România, au semnat o Declarație comună pentru o strategie industrială eficientă a UE

Asociațiile patronale din Austria, Croația, Cehia, Ungaria, România, Slovacia și Slovenia au semnat o Declarație comună prin care își exprimă sprijinul deplin pentru o strategie industrială cuprinzătoare și eficientă a Uniunii Europene (UE), care să completeze Pactul verde european (EU Green Deal) și industriile strategice, mari consumatoare de resurse și

Economic 20-01-2025 14:09

Consiliul Concurenței a sancționat două companii cu 1,4 milioane lei pentru trucarea unei licitații

Consiliul Concurenței a sancționat Societatea de Construcții Napoca SA și compania Beton Constructorul SRL cu amendă în valoare totală de 1,42 milioane de lei (286.758 euro), pentru trucarea unei licitații lansate de Primăria comunei Chinteni, din județul Cluj, informează instituția într-un comunicat transmis luni AGERPRES. Societa

Economic 20-01-2025 13:52

CSALB susține că ANPC dezinformează în ce privește soluționarea litigiilor dintre consumatori și operatorii financiar-bancari

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor Bancare (CSALB) atrage atenția consumatorilor de servicii financiar-bancare că au fost grav dezinformați prin ultima comunicare transmisă de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), potrivit căreia consumatorii care întâmpină dificultăți în relația cu operatorii economici financiar

Economic 20-01-2025 12:25

România, printre statele UE cu cele mai mari creșteri ale lucrărilor de construcții în luna noiembrie

Lucrările de construcții au crescut atât în Uniunea Europeană cât și în zona euro, în luna noiembrie 2024, comparativ cu luna octombrie 2024, iar Slovenia, Slovacia și România au fost țările membre cu cel mai puternic avans pe acest segment, de la o lună la alta, arată datele publicate, luni, de Eurostat. Co

Economic 20-01-2025 12:01

Transelectrica va implementa un plan de dezvoltare în valoare de 9,49 miliarde de lei, în următorii 10 ani

Compania Națională de Transport al Energiei Electrice Transelectrica S.A. va implementa un plan de dezvoltare în valoare de 9,49 miliarde de lei a Rețelei Electrice de Transport pentru perioada 2024 - 2033, aprobat de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), cu peste două miliarde de lei mai mult decât planul precedent, inf

Economic 20-01-2025 10:55

Loteria Română: Câștiguri de peste 3,6 milioane de lei la tragerile loto de duminică

Loteria Română a acordat 25.950 de câștiguri în valoare totală de peste 3,6 milioane de lei la tragerile loto de duminică, 19 ianuarie, informează instituția într-un comunicat transmis luni. La tragerea Joker, la categoria a II-a, s-a înregistrat un câștig în valoare de 1,147 milioane de lei. Biletul n

Economic 20-01-2025 10:39

Autoritățile pregătesc alocări de peste două miliarde euro, fonduri nerambursabile, pentru investiții în start-up-uri, în T1 (analiză)

Peste două miliarde de euro, fonduri nerambursabile, sunt disponibile în primul trimestru al acestui an, pentru investiții în start-up-uri, tehnologie, AI, energie verde, agricultură sau turism, arată o analiză realizată de o companie de consultanță. Potrivit datelor REI Group, publicate luni, în primele luni din 2025, autori