logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Fiscul anunţă intensificarea activităţii de control; în 2020, instituţia a pierdut aproape jumătate din disputele cu contribuabilii (consultanţi)

Imagine din galeria Agerpres

Autoritatea Fiscală anunţă intensificarea activităţii de control în acest an însă, în anul 2020, instituţia a pierdut aproape jumătate din disputele fiscale cu contribuabilii, atrag atenţia reprezentanţii EY.

"Campania de controale comune ale ANAF cu Inspecţia Muncii, pentru "prevenirea" muncii nedeclarate şi proiectul-pilot pentru realizarea de controale în timp real, planificat să se deruleze în viitorul apropiat, pentru îmbunătăţirea conformării voluntare sunt două dintre cele mai recente proiecte anunţate de autoritatea fiscală română. De altfel, ANAF a vorbit şi despre creşterea cu 10% a numărului de inspecţii fiscale până la finele anului 2025, dar şi despre majorarea colectării cu 2,5 puncte procentuale din PIB în acelaşi interval de timp şi reducerea decalajului de colectare a TVA, priorităţi prevăzute, de altfel, de Planul Naţional de Rezilienţă şi Redresare a României", arată un punct de vedere semnat de Emanuel Băncilă, partener, coordonatorul Practicii de inspecţii şi controverse fiscale, şi Adrian Rus, partener, liderul departamentului Preţuri de transfer, EY România.

Aceştia amintesc faptul că ANAF a creat o structură specifică de management al riscului, care, cel puţin în teorie, ar trebui să ajute la eficientizarea inspecţiilor fiscale prin crearea de clase de risc, în funcţie de care urmează ca toţi contribuabilii să fie planificaţi pentru inspecţia fiscală. Conform raportului de activitate al ANAF pe anul 2020, Direcţia de Management al Riscului a testat deja aproximativ 100 de indicatori de risc, urmând ca, până la sfârşitul lui 2022, să îi definitiveze pe aceia în funcţie de care se vor stabili clasele de risc.

Momentan, pentru activitatea de inspecţie fiscală se folosesc doar 11 indicatori de risc, a căror analiză este obligatorie înaintea începerii unei inspecţii fiscale. De asemenea, la acest moment, procedura în urma căreia un contribuabil este clasificat ca fiind cu grad de risc fiscal mare este netransparentă, neputând fi contestată, subliniază reprezentanţii companiei de consultanţă.

Pe de altă parte, strategia ANAF menţionează între obiective şi intensificarea acţiunilor de control în domeniul preţurilor de transfer, inclusiv prin gestionarea eficientă a informaţiilor obţinute ca urmare a utilizării instrumentelor de cooperare administrativă, cum este raportarea ţară cu ţară sau Country-by-Country Reporting. În practică, însă, nu este clar cum foloseşte ANAF informaţiile din aceste raportări, menite, în principal, să evalueze potenţialele riscuri asociate preţurilor de transfer şi cum identifică acele ţinte pentru controalele vizând preţurile de transfer.

Potrivit sursei citate, modul în care inspectorii fiscali colectează informaţii, cum selectează afacerile cu risc fiscal crescut şi le inspectează este în permanentă transformare în ultimii ani, interpretarea umană fiind completată, mai nou, şi de analize de date. În schimb, ceea ce evidenţiază practica este că ANAF îşi va intensifica şi mai mult acţiunile de control.

"Mai îngrijorătoare decât creşterea volumului de inspecţii fiscale sunt, însă, schimbările în modalităţile de abordare a inspecţiilor fiscale în domeniul preţurilor de transfer şi în volumul informaţiilor solicitate de către ANAF. Astfel, companiile care operează în România ar trebui să se întrebe dacă sunt pregătite adecvat pentru a răspunde nu doar rapid şi cu încredere, ci, mai ales, într-un mod cât mai cuprinzător la întrebările detaliate din zona preţurilor de transfer adresate de ANAF. Vedem din ce în ce mai mult din partea ANAF nu numai solicitări de informaţii detaliate privind preţurile de transfer (care, însă, uneori nu sunt disponibile pentru societăţile din România care sunt parte a unui grup de multinaţionale), dar şi contestări ale profilelor funcţionale şi de risc ale companiilor româneşti", atrage atenţia analiza EY.

Totodată, a fost reactivat un instrument existent din 2016 în legislaţia din România, care a fost ignorat până la finele lui 2021. Astfel, începând din acest an, aceste "verificări documentare" urmează să fie utilizate din ce în ce mai mult: autoritatea fiscală română şi-a propus ca acest tip de control să reprezinte 60% din totalul verificărilor până în 2025. Consultanţii precizează, în context, faptul că această specie de control nu prezintă garanţiile legale necesare, nerespectând principiile general acceptate pentru o inspecţie fiscală clasică.

"Astfel, se poate ajunge în situaţia în care un contribuabil este controlat fără să ştie, în opoziţie cu inspecţia fiscală clasică, care este o procedură transparentă, ce nu poate începe fără un aviz de inspecţie, cu delimitarea clară a obiectului controlului, într-o perioadă de timp bine determinată şi cu respectarea dreptului la apărare pe întreg parcursul inspecţiei. Din păcate, în luna martie 2022 o serie de contribuabili persoane fizice se confruntă cu decizii de impunere emise în baza unor verificări documentare cu stabilirea eronată a bazei de impunere", subliniază Emanuel Băncilă şi Adrian Rus.

În context, reprezentanţii EY arată că raportarea SAF-T reprezintă un mijloc de eficientizare a inspecţiilor fiscale având în vedere că, prin gradul mare de detaliu, SAF-T solicită completarea obligatorie a 260 de câmpuri dintr-un total de 800 şi se creează premisele unor controale fiscale de la distanţă.

"Anul acesta este pentru România anul SAF-T (Fişierul Standard de Audit Fiscal), obligatoriu pentru marii contribuabili de la 1 ianuarie 2022, cu o perioadă de graţie de şase luni pentru anumite companii, intrate la finele lui 2021 în rândul marilor contribuabili. Raportarea SAF-T, reprezintă într-adevăr un mijloc de eficientizare a inspecţiilor fiscale. Prin gradul mare de detaliu - SAF-T solicită completarea obligatorie a 260 de câmpuri dintr-un total de 800, se creează premisele unor controale fiscale de la distanţă şi, pe termen mediu, eliminarea sau simplificarea anumitor declaraţii din zona TVA. În acest fel, o companie va putea beneficia de o inspecţie fiscală de la distanţă, cu timpi reduşi şi interacţiune limitată", explică analiza.

Pe de altă parte, însă, consultanţii solicită acordarea unei atenţii deosebite corectitudinii actului de inspecţie fiscală în condiţiile în care în România, finalizarea definitivă a unei proceduri de contestare a unui act inspecţie fiscală poate dura între cinci şi şase ani.

Aceştia amintesc că, în anul 2020, în aproximativ 30% dintre cazuri (raportat la totalul de sume impuse de ANAF), contribuabilii au avut câştig de cauză în faţa instanţelor de judecată, desfiinţând actele de impunere emise de inspecţia fiscală. La acest procent, trebuie adăugat şi un altul, de 15%, pentru care contribuabilii au obţinut anularea actelor de impunere în faza administrativă a contestării (fără a mai fi necesară parcurgerea procedurii judiciare în faţa instanţelor de judecată). Totodată, autoritatea fiscală a raportat că, în peste 300 de cauze, instanţele au dispus reluarea procedurii de soluţionare. Astfel, dacă ulterior aceste cauze vor fi soluţionate în favoarea contribuabilului, este probabil ca acest procent să se crească semnificativ.

"Din analiza cifrelor publicate de ANAF putem concluziona că un procent destul de mare, între 45% - 50% din sumele impuse de ANAF în urma inspecţiilor fiscale sunt anulate ulterior prin contestare de către contribuabili. Având în vedere că sumele câştigate de contribuabili sunt purtătoare de dobânzi (7,3% pe an), iar o dispută fiscală durează în principiu peste 5 ani, rezultă că ANAF va returna ulterior contribuabililor o dobândă de peste 40% aplicată la sumele anulate. Dar, până să ajungă în instanţă, riscurile pot veni de oriunde - chiar şi din controlul activităţilor de rutină sau din controlul companiilor solide din punct de vedere comercial. Recalificarea tranzacţiilor capătă noi accente, autorităţile fiscale chestionând autorităţile de reglementare specifice fiecărei industrii, pentru acest tip de controverse şi dispute fiscale neexistând niciun fel de precedent", subliniază consultanţii.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 312.250 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 40 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2021.

Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piaţa serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, juridică, strategie şi tranzacţii, consultanţă către companii multinaţionale şi locale. AGERPRES/(AS - editor: Andreea Marinescu, editor online: Adrian Dãdârlat)

Afisari: 2

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 20-01-2025 21:46

ASFR se străduiește de doi ani să revizuiască un ordin din 1986 pentru sancționarea ceferiștilor care au consumat alcool

Autoritatea de Siguranță Feroviară Română (ASFR) face eforturi pentru a revizui un Ordin din 1986, în vederea sancționării consumului de băuturi alcoolice sau de substanțe psihoactive de către ceferiști și personalul de la metrou. Într-o ședință de consultare cu conducerea ASFR, AGIFER, cu reprezentanții Ministerului Transpor

Economic 20-01-2025 19:07

CORECTURĂ România se află în pericol de infringement dacă nu asanează legislația din domeniul feroviar (ASFR)

În știrea cu titlul 'România se află în pericol de infringement dacă nu asanează legislația din domeniul feroviar(ASFR)' difuzată luni, la ora 19:07, pe fluxul Economic Intern, în paragraful trei se va citi directorul general al Autorității

Economic 20-01-2025 18:01

Ministerul Finanțelor:România a primit câștig de cauză în dosarul ARB 20/35, cu privire la energia regenerabilă

România a primit săptămâna trecută câștig de cauză în dosarul ARB 20/35, cu privire la energia regenerabilă, și urmează să primească de la reclamanți peste 1,7 milioane euro, reprezentând jumătate din costurile de reprezentare, și 218.458,76 dolari, reprezentând 50% din costurile de arbitraj, informează Ministerul Finanțelor printr

Economic 20-01-2025 17:09

Grindeanu: O firmă românească a câștigat contractul pentru proiectarea și execuția lotului de autostradă Pipirig-Vânători Neamț

O firmă românească a câștigat contractul pentru proiectarea și execuția lotului Pipirig - Vânători Neamț (Leghin) a tronsonului de autostradă Târgu Mureș-Târgu Neamț, a anunțat, luni, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. 'A fost desemnat constructorul pentru încă un lot din A8 (Autostrada Unirii).

Economic 20-01-2025 16:52

Războiul din Ucraina a afectat economia României cu 1,6 pp în 2022; inflația ar fi crescut, în absența războiului, mai puțin cu 1 pp (studiu)

Războiul din Ucraina a afectat economia României cu 1,6 puncte procentuale în 2022, iar inflația ar fi crescut mai puțin cu 1 punct procentual, arată studiul 'Macroeconomic Consequences of the War in Ukraine on Central and Eastern European Economies: A SVAR Analysis' publicat pe website-ul BNR, având ca autori pe Daniel Dăianu, Tudor Grosu,

Economic 20-01-2025 16:42

Prim-vicepreședintele IMM România, Sterică Fudulea, a fost ales președinte al CES din partea patronatelor

Prim-vicepreședintele IMM România, Sterică Fudulea, a fost ales, luni, în unanimitate, președinte al Consiliului Economic și Social (CES) din partea patronatelor pentru un mandat de patru ani, în conformitate cu Legea nr. 248/2013, republicată, și Regulamentul de organizare și funcționare. Potrivit unui comunicat al IMM Rom&a

Economic 20-01-2025 15:36

'Trenul Unirii' va face legătura între București și Iași, de Ziua Unirii Principatelor Române

CFR Călători va numi simbolic 'Trenul Unirii' - trenurile IR 1661/IR 1664 care duc mesajul național din București către Iași și retur, potrivit unui comunicat remis AGERPRES. 'Vineri, 24 ianuarie 2025, angajații feroviari din toată țara, alături de toți românii, sărbătoresc 166 de ani de la Unirea Principatelor Române s

Economic 20-01-2025 15:24

Burduja: Nu vom lăsa securitatea energetică a Europei în mâinile celor care au folosit energia ca armă de șantaj

Europa trebuie să fie echitabilă în ceea ce privește prețurile la energie, iar pentru asta, fiecare dintre statele membre trebuie să își îndeplinească obligațiile privitoare la interconexiuni, așa cum a făcut și România, susține ministrul Energiei, Sebastian Burduja. Potrivit unui comunicat remis luni AGERPRES, ministru

Economic 20-01-2025 14:26

Asociații patronale din 7 țări, inclusiv România, au semnat o Declarație comună pentru o strategie industrială eficientă a UE

Asociațiile patronale din Austria, Croația, Cehia, Ungaria, România, Slovacia și Slovenia au semnat o Declarație comună prin care își exprimă sprijinul deplin pentru o strategie industrială cuprinzătoare și eficientă a Uniunii Europene (UE), care să completeze Pactul verde european (EU Green Deal) și industriile strategice, mari consumatoare de resurse și

Economic 20-01-2025 14:09

Consiliul Concurenței a sancționat două companii cu 1,4 milioane lei pentru trucarea unei licitații

Consiliul Concurenței a sancționat Societatea de Construcții Napoca SA și compania Beton Constructorul SRL cu amendă în valoare totală de 1,42 milioane de lei (286.758 euro), pentru trucarea unei licitații lansate de Primăria comunei Chinteni, din județul Cluj, informează instituția într-un comunicat transmis luni AGERPRES. Societa

Economic 20-01-2025 13:52

CSALB susține că ANPC dezinformează în ce privește soluționarea litigiilor dintre consumatori și operatorii financiar-bancari

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor Bancare (CSALB) atrage atenția consumatorilor de servicii financiar-bancare că au fost grav dezinformați prin ultima comunicare transmisă de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), potrivit căreia consumatorii care întâmpină dificultăți în relația cu operatorii economici financiar

Economic 20-01-2025 12:25

România, printre statele UE cu cele mai mari creșteri ale lucrărilor de construcții în luna noiembrie

Lucrările de construcții au crescut atât în Uniunea Europeană cât și în zona euro, în luna noiembrie 2024, comparativ cu luna octombrie 2024, iar Slovenia, Slovacia și România au fost țările membre cu cel mai puternic avans pe acest segment, de la o lună la alta, arată datele publicate, luni, de Eurostat. Co

Economic 20-01-2025 12:01

Transelectrica va implementa un plan de dezvoltare în valoare de 9,49 miliarde de lei, în următorii 10 ani

Compania Națională de Transport al Energiei Electrice Transelectrica S.A. va implementa un plan de dezvoltare în valoare de 9,49 miliarde de lei a Rețelei Electrice de Transport pentru perioada 2024 - 2033, aprobat de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), cu peste două miliarde de lei mai mult decât planul precedent, inf

Economic 20-01-2025 10:55

Loteria Română: Câștiguri de peste 3,6 milioane de lei la tragerile loto de duminică

Loteria Română a acordat 25.950 de câștiguri în valoare totală de peste 3,6 milioane de lei la tragerile loto de duminică, 19 ianuarie, informează instituția într-un comunicat transmis luni. La tragerea Joker, la categoria a II-a, s-a înregistrat un câștig în valoare de 1,147 milioane de lei. Biletul n

Economic 20-01-2025 10:39

Autoritățile pregătesc alocări de peste două miliarde euro, fonduri nerambursabile, pentru investiții în start-up-uri, în T1 (analiză)

Peste două miliarde de euro, fonduri nerambursabile, sunt disponibile în primul trimestru al acestui an, pentru investiții în start-up-uri, tehnologie, AI, energie verde, agricultură sau turism, arată o analiză realizată de o companie de consultanță. Potrivit datelor REI Group, publicate luni, în primele luni din 2025, autori