DOCUMENTAR: 125 de ani de la inaugurarea metroului din Budapesta, primul metrou electric din Europa

La 2 mai 1896, a fost inaugurată oficial, la Budapesta, prima cale ferată subterană electrificată din Europa, în prezenţa lui Francisc Iosif I împărat al Austriei din Casa de Habsburg, rege al Ungariei şi Boemiei, rege al Croaţiei (1867-1916), potrivit new.siemens.com.
La doar un metru sub bulevardul Andrássy din Budapesta, se află Linia Millennium, care împreună cu bulevardul, devenit unul dintre cele mai elegante din capitală, fac parte din Patrimoniul Mondial UNESCO, din 2002. Este prima linie de metrou din Europa continentală şi al doilea din lume după London Underground.
Deşi metroul londonez cu aburi a fost inaugurat primul, în 1863, Budapesta revendică primul metrou electric de pe continent. Magistrala M1 din Budapesta funcţionează constant din 1896, fiind folosită zilnic de mii de persoane.
M1 şi-a câştigat titlul de "Millenium Underground" datorită rolului pe care l-a avut în cadrul sărbătorilor din 1896 care au marcat aniversarea a 1.000 de ani de la cucerirea regiunii de către Ungaria.
La sfârşitul lunii ianuarie 1894, Budapest Electric City Railway Ltd. şi Budapest City Railroad Co. au prezentat autorităţilor municipale responsabile pentru transportul din oraş o propunere de la Siemens & Halske pentru o cale ferată subterană, solicitând aprobarea proiectului.
Municipalitatea a abordat numeroase proiecte de anvergură în perioada Expoziţiei Mileniului din Budapesta din 1896. Având în vedere festivităţile care urmau expoziţiei naţionale, extinderea reţelei de transport public a avut prioritate. Traseul de 3,75 kilometri urma să ruleze - în cea mai mare parte subteran - din Piaţa Gisela din centrul oraşului Pest, prin bulevardul Waitzner şi bulevardul Andrássy până la terenul expoziţional. Scopul principal al acestei investiţii, ce a devenit cunoscută sub numele de metrou electric Franz-Josef, a fost de a asigura un transport sigur şi rapid pentru numeroşii vizitatori aşteptaţi să participe la expoziţia naţională.
Sursa foto: www.dailynewshungary.com
Deoarece timpul era esenţial, proiectul a fost aprobat de comitetele competente cu o viteză excepţională, în doar câteva luni. Pe 9 august 1894, a fost emisă o licenţă de construcţie şi funcţionare - cu condiţia ca proiectul să fie gata de funcţionare pentru Expoziţia Mileniului.
Designerul construcţiei liniei de metrou a fost firma germană Siemens & Halske. Pământul, betonul şi lucrările de instalare au fost încredinţate contractorului Wünsch Róbert Budapesta. Ödön Vojtek a fost directorul de şantier. Gresia albă şi maro care îmbracă staţiile au fost făcute la Fabrica de stat din Zsolnay.
Ca timp însemna doar 21 de luni în care să se construiască sistemul de metrou şi să furnizeze echipamentul electric pentru locomotive, potrivit welovebudapest.com. Construcţia a început pe 13 august şi, din cauza timpului limitat, s-a lucrat în două schimburi. Odată cu lăsarea nopţii, muncitorii continuau la lumina lămpilor cu arc. Au fost excavate în total 138.000 de metri cubi de sol, iar pentru structura de sprijin au fost necesari 47.000 de metri cubi de ciment şi 3.000 de tone de fier.
Au fost utilizate cele mai moderne tehnici de construcţie, cum ar fi malaxoare, pompe şi excavatoare şi a fost nevoie de 2.000 de muncitori, pentru ca tronsonul să fie gata în mai puţin de doi ani, potrivit www.budapest.com/city_guide. Acest tronson a fost construit în întregime de la suprafaţă, metoda taie şi acoperă folosită în realizarea tranşeelor pe front. Pentru fundaţia tunelului, pereţii laterali de susţinere şi tavanul înalt de 2,85 metri a fost folosit beton. Stâlpii de oţel au fost ridicaţi pe placa de bază pentru a susţine grinzile de oţel ale tavanului tunelului. După finalizarea construcţiei din oţel, spaţiile dintre suporturile individuale au fost umplute cu beton.
În ciuda diferitelor adversităţi care erau imprevizibile atunci când a fost planificat proiectul de pionierat, metroul a fost finalizat la timp. El funcţiona cu 20 de vagoane care fost realizate în Fabrica din Budapesta a companiei Schlick. Întregul echipament electric, inclusiv motoarele şi dispozitivele de comutare, au fost furnizate de Siemens & Halske, potrivit new.siemens.com.
Trenurile circulau pe două şine în tunelul subteran cu lăţimea de şase metri. Datorită dimensiunilor tunelului subteran, vagoanele erau relativ mici, astfel încât linia era cunoscută şi sub numele de "micul metrou". Fiecare vagon avea 28 de scaune iar în picioare spaţiul era disponibil pentru 14 persoane. Spre deosebire de tramvaiele obişnuite ale zilei, cabina şoferului era complet separată de habitaclu.
Metroul a circulat de la ora 6 dimineaţa până la ora 1, după miezul nopţii pe durata expoziţiei, iar în perioadele de vârf exista un tren la fiecare două minute.
Prima linie de metrou de pe continentul european - cunoscută acum sub denumirea de "metrou Millennium" - a fost modernizată de mai multe ori şi este încă o parte stabilită a reţelei de metrou din Budapesta. În 1955, în momentul construirii liniei de metrou Est-Vest, una dintre secţiunile de tunel originale ale "metroului Millennium", a fost retrasă din circulaţie, fiind astfel deschisă oportunitatea de a crea un muzeu cu scopul de a prezenta istoria metroului din Budapesta într-un cadru autentic. Muzeul subteran Millennium a fost deschis publicului din 1975, iar în 1996, la 100 de ani de la lansarea metroului - pe lângă întreaga linie de metrou -, muzeul însuşi a fost reînnoit. Astfel, pe lângă vagoanele expuse, machete, documente, fotografii, pereţii în sine evocă o atmosferă istorică unică în inima centrului oraşului Budapesta, potrivit www.bkv.hu.
Metroul din capitala Ungariei, devenit operaţional pentru prima dată odată cu deschiderea liniei 1 în mai 1896, are în prezent patru linii. Liniile M1 şi M2 au fost prelungite în 1973 până la lungimile lor actuale de 4,4 km şi 10,3 km. Linia M3 a fost inaugurată în 1976, ceea ce a marcat începutul celor trei linii cu coduri de culoare galben pentru M1, roşu pentru M2 şi albastru pentru M3. Sistemul dispune de prima linie de metrou automatizată din Europa de Est pe linia M4, care a fost deschisă în martie 2014, potrivit www.railway-technology.com. AGERPRES/(Documentare - Daniela Dumitrescu, editor: Ruxandra Bratu, editor online: Alexandru Cojocaru)
Sursa foto: www.dailynewshungary.com
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
26 aprilie - Ziua internațională de reamintire a dezastrului de la Cernobîl (ONU)
O explozie la Centrala Nucleară de la Cernobîl în 1986 a răspândit un nor radioactiv peste mari părți ale Uniunii Sovietice, în prezent teritorii ale Belarusului, Ucrainei și Federației Ruse. Aproape 8,4 milioane de oameni din cele trei țări au fost expuși radiațiilor. Guvernul sovietic a recunoscut nevoia de asistență internațională ab
26 aprilie - Ziua mondială a proprietății intelectuale (ONU)
La 26 aprilie 2025 este marcată Ziua mondială a proprietății intelectuale, conform www.wipo.int. Proprietatea intelectuală vizează recunoașterea dreptului asupra unei anumite invenții, creații sau idei și în special privind drepturile legale rezultate în urma activității intelectuale depuse. Dreptur
26 aprilie, zi de doliu național pe teritoriul României, în memoria Sanctității Sale Papa Francisc
Guvernul a aprobat, la 24 aprilie 2025, în ședință, declararea zilei de 26 aprilie 2025, ca zi de doliu pe teritoriul României, în memoria Sanctității Sale Papa Francisc, chiar în ziua funeraliilor de la Vatican. 'Lider spiritual și moral, Papa Francisc s-a remarcat prin implicarea activă în viața societății contemporane, o pe
CITATUL ZILEI
'Numai de unul singur ai de ce să te temi: de tine însuți când te privești în față.' - N. Iorga ('Cugetări', Ed. Albatros, 1972) AGERPRES/(Documentare - Cerasela Bădiță, editor: Ionela Gavril)
SĂRBĂTORI RELIGIOASE - 26 aprilie
Ortodoxe Sf. Mc. Chiril, Chindeu și Tasie din Axiopolis (Cernavodă); Sf. Sfințit Mc. Vasilevs, episcopul Amasiei; Sf. Glafira Greco-catolice Sf. ep. m. Vasile al Amasiei Romano-catolice Sf. Anaclet, pp. Sfinții Mucenici din Dobrogea: Chiril, Chindeu și
Ritualurile funerare pentru Suveranul Pontif
Funeraliile Papei Francisc au loc sâmbătă, 26 aprilie 2025, la ora 10:00 a.m. (8:00 GMT), la Bazilica Sfântul Petru din Roma unde sunt așteptați să sosească sute de mii de credincioși, alături de 170 de delegații străine, șefi de stat și capete încoronate din întreaga lume. Ceremonia va fi oficiată de decanul Colegiului Cardinalilor, Giovanni Battista
EFEMERIDE ASTRONOMICE - 26 aprilie
Este a 116-a zi a anului 2025. Au mai rămas 249 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 06 h 14 m și apune la 20 h 14 m. Luna răsare la 05 h 16 m și apune la 18 h 46 m. AGERPRES/(Documentare - Horia Plugaru, editor: Ruxandra Bratu)
Săptămâna europeană 21-25 aprilie 2025
Comisia Europeană a anunțat sancțiuni financiare împotriva companiilor americane Apple și Meta pentru încălcări ale legislației europene privind concurența. Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a transmis că Executivul Comunitar va prezenta în următoarele două săptămâni o foaie de parcurs cu măsuri menite să elimine complet importurile
DESTINAȚII DE WEEKEND: sfârșit de săptămână în București și în țară
* Muzeul Național al Țăranului Român va fi redeschis din data de 25 aprilie, după un îndelungat șantier de consolidare, început în 2016, și după o vreme necesară primenirii, a informat instituția muzeală, într-un comunicat transmis AGERPRES. 'Am (re)așezat obiectele în locurile lor (pe care le-au părăsit
FRAGMENT DE ISTORIE: 80 de ani de la Conferința de la San Francisco, crearea ONU (25 aprilie - 26 iunie 1945)
Organizarea postbelică a lumii a început încă de la 21 august 1941, când președintele american Franklin Delano Roosevelt a prezentat în fața Congresului Carta Atlanticului, document care viza, printre altele, crearea unei asociații generale de națiuni care să ofere garanții pentru independența politică și integritatea teritorială a statelor mari și mi
DOCUMENTAR: Actorul Al Pacino împlinește 85 de ani (25 aprilie)
Actorul Al Pacino s-a născut la 25 aprilie 1940 în Bronx, un cartier al New Yorkului. A fost crescut de bunici, care l-au dus la cinema de când era mic. La 17 ani a început să se întrețină singur, lucrând ca vânzător, poștaș, lucrător de farmacie, portar, administrator de bloc. A început să joace teatru ca amator, a scris cuplete pen
25 aprilie - Ziua internațională a delegaților (ONU)
Ziua internațională a delegaților marchează aniversarea primei zile a Conferinței de la San Francisco, cunoscută drept Conferința Națiunilor Unite. La 25 aprilie 1945, delegații din cincizeci de țări s-au reunit pentru prima dată la San Francisco. Polonia nu a trimis un reprezentant deoarece componența noului său guvern nu a fost anunțată decât prea târziu pentru
Evenimentul East European Comic Con (25-27 aprilie)
În intervalul 25-27 aprilie 2025, are loc, la complexul Romexpo din București, evenimentul East European Comic Con (EECC), dedicat iubitorilor de filme, seriale, jocuri video, cosplay, benzi desenate și nu numai, potrivit comic-con.ro. Lista actorilor care sunt invitați speciali la această ediție cuprinde
25 aprilie - Ziua mondială de combatere a malariei (OMS)
Ziua mondială de combatere a malariei este marcată, anual, la 25 aprilie, potrivit who.int. A fost adoptată de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) în cadrul sesiunii cu numărul 60, din mai 2007, pentru a evidenția progresele care au fost realizate în prevenirea și controlul malariei, dar și pentru a accelera lupta împotriva acestei boli. T
25 aprilie - Ziua Justiției Militare
Ziua Justiției Militare este marcată în fiecare an la 25 aprilie. La această dat, în 1919 a luat ființă Serviciul Contencios al Ministerului de Război, prin Decretul-lege nr. 1625, semnat de regele Ferdinand, act ce a marcat înființarea unei structuri specializate în asigurarea asistenței juridice pentru armată, potrivit