TEATRU ŞI FILME ROMÂNEŞTI: ''De-aş fi... Harap Alb'' (1965)

Filmul fantastic pentru copii "De-aş fi... Harap Alb", regizat de Ion Popescu-Gopo, după un scenariu scris tot de regizor şi inspirat din basmul "Harap Alb" de Ion Creangă, a avut premiera în 1965.
" 'De-aş fi... Harap Alb' este prima ecranizare a lui Ion Popescu Gopo a povestirilor lui Ion Creangă, o explozie de umor folcloric ce a prins de minune la publicul românesc de la mijlocul anilor '60. De asemenea, decorul somptuos pe fundalul căruia se derulează întreagă poveste, a câştigat aprecierile criticilor.", notează site-ul https://www.cinemaraton.ro/, în prezentarea filmului.
Basmul lui Creangă este binecunoscut, iar transpunerea sa cinematografică a fost realizată cu mult umor de regizor, dar şi cu participarea unei pleiade de actori, la acea vreme foarte tineri - Florin Piersic (în rolul lui Harap Alb), Irina Petrescu, Puiu Călinescu (rolul Gerilă), Cristea Avram (rolul Spânul), Anca Pandrea, Constantin Codrescu, Fory Etterle (rolul Verde Împărat), Emil Botta (rolul Roş Împărat), Liliana Tomescu, Florin Vasiliu (rolul Flămânzilă), Paul Sava (rolul Ochilă), Nucu Păunescu, Lica Gheorghiu, Eugenia Popovici, Septimiu Sever, Nae Roman, Mircea Bogdan, Valeria Rădulescu, Viorica Popescu, Viorel Manta, Ana Maria Oţetea, Andreea Constantinescu, Silviu Gurău, Gabriela Iacobescu, Ion Alexe, Roxana Deleanu, Rodica Bîrzeanu, conform site-ului https://www.cinemagia.ro/.
Actorul Florin Piersic povestea impresii de la filmări în revista "Cinema" nr. 11, din noiembrie 1965:
"Ideea lui Gopo mi s-a părut straşnică. Rolul m-a cucerit prin simplitatea şi candoarea lui. O candoare de care am dat şi eu dovadă de vreo câteva ori în viaţă; mai ales cu ocazia debutului meu în cinematografic. (...) Dar cele mai 'tari' momente din scurta mea biografie de actor de film le-am trăit tot la Harap Alb. Filmam pe câmpul de la Străuleşti. Într-o dimineaţă Gopo mi-a spus: 'Florine, azi filmăm bătaia cu ursul'. 'Filmăm', i-am răspuns eu liniştit. Bineînţeles, îmi imaginam că o să mă bat cu un om îmbrăcat într-o blană de urs, pe care, conform scenariului, o să-l înving cu uşurinţă. Nu mică mi-a fost spaima când am văzut coborând dintr-un camion un urs adevărat, adus de la circ. 'Apropie-te Florine, dă-i zahăr, mângâie-l. Hai, Florine, înşfacă-l! Ia-te la trântă cu el', mă îmbia Gopo. Dresorul, pe de altă parte: 'Florin, ăsta nu-i câine, e urs, nu-mi iau nicio răspundere'. Copiii tocmai ieşeau de la şcoală. Spectatori în jur cu duiumul. Harap Alb trebuia să fie viteaz. Septimiu Sever îmi şoptea: 'Dacă-ţi dă ăsta o labă nu mai joci teatru toată viaţa'. Eu mi-am făcut zece cruci, am luat zahăr în palmă. Ursul s-a apropiat. A început să lingă zahărul. Am închis ochii, l-am prins într-un dublu Nelson şi a început o bătaie din care, dacă aş fi vrut să scap, tot n-ar fi fost cu putinţă, pentru că mai mult ursul era deasupra. Loveam în el din toate puterile, dar ursul credea că-mi arde de joacă şi, cum era într-o dispoziţie prielnică pentru aşa ceva, a început să se joace şi el cu mine. Când, în sfârşit, i-am scăpat din braţe, mi se părea că m-am născut a doua oară. Pe urmă, trei zile, până când materialul a ieşit din laborator, am avut nişte emoţii... N-aş mai fi refăcut secvenţa aceasta cu riscul de a nu mai face film niciodată. Din fericire, materialul a fost bun. Acum, tot ce-mi mai doresc este ca filmul să placă marelui public.", declara Florin Piersic, în 1965, după terminarea filmărilor, conform site-ului http://aarc.ro/.
Un rol important în realizarea filmului l-au avut Ion Oroveanu - care a semnat scenografia şi costumele, dar şi compozitorul Dumitru Capoianu, care a realizat muzica filmului. Pe coloana sonoră se regăsesc şi cântece compuse de Henry Mălineanu şi Nicolae Kirculescu, interpretate de Ion Alexe şi Andreea Constantinescu, precizează site-ul http://aarc.ro/.
Criticul de film D.I. Suchianu scria, într-o cronică apărută în revista "Cinema" nr. 11, din noiembrie 1965, că în film există "o încercată şi izbutită îndrăzneală a lui Gopo, prin găsirea acelei categorii de comic foarte rară şi subtilă", pe care o numeşte "enormitate umoristică".
"În loc să repovestească basmul lui 'Harap Alb', Gopo pune pe un fecior de împărat oarecare, cam prostuţ şi cam fricos, să-şi închipuie că este Harap Alb, eroul unei poveşti auzite de el. Acesta îşi zice că va izbândi sigur în glorioasele isprăvi (...). Gopo a avut amuzanta idee să-l facă pe eroul său să se angajeze într-un basm, să se supună tuturor evenimentelor obligatorii ale fabulei alese, să cunoască, exact ca zeii, viitorul. Un viitor, ca şi al zeilor, cumplit de plicticos, lipsit de tot ce dă pigment şi preţ umanei existenţe, adică surpriza, izbânzile şi catastrofele neaşteptate. Gopo a evocat bine această lehamite a lui Harap Alb care e mereu agasat că cutare alt personaj îi pune beţe în roate. (...) Dar asta nu e tot. Harap Alb-ul lui Gopo jonglează în permanenţă cu două planuri. El este, pe de o parte, un fel de pseudo-zeu condamnat la monotonia unei biografii prestabilite, dar în acelaşi timp a păstrat şi purtări de om ca toţi oamenii; deşi se ştie 'angajat' şi-şi îndeplineşte conştiincios sarcinile dictate de poveste, el totuşi se comportă şi ca omul din viaţa reală, cu întreaga zestre de inconveniente ale acestei prozaice şi nesigure condiţiuni. (...) Cele două purtări el le desfăşoară paralel şi oarecum simultan. Iar la urmă punctul de vedere uman învinge punctul de vedere magico-divin. Într-adevăr, în momentul cel mai palpitant al poveştii, la virajul ei decisiv, puterea magico-divină, atotştiinţa suferă, vai, o pană. Foarte omeneşte, Harap Alb se fâstâceşte, se zăpăceşte şi uită soluţia din poveste. Dar încă şi mai omeneşte, Harap Alb va ieşi din încurcătură graţie unui şiretlic, prin care trişează şi câştigă partida.", scria criticul de film.
În opinia sa, filmul "marchează o dată" în istoria genului comic, precizând că "a marca nu înseamnă a 'inaugura' o eră, ci a pune şi tu un semn într-o ordine de lucruri care, încet sau mai repede, mărcile înmulţindu-se, vor constitui o 'epocă' ".
"Un film ca Harap Alb ar fi fost păcat să fie interpretat actoriceşte altfel decât cu perfecţiunea de care efectiv s-a bucurat. Piersic este de o naturaleţe remarcabilă în rolul său aşa de complicat, combinaţie de viteaz şi poltron, şmecher şi găgăuţă, când frumos şi majestuos ca o statuie, când caraghios împleticit în mişcări ca un personaj de comedie bufă. Celălalt 'frumos', Spânul (Cristea Avram), e remarcabil prin felul lui aşa de diferit de al lui Piersic, de a fi 'frumos ca-n basme'. (...) Într-o poveste în genere şi într-un basm în special, personajele trebuie să fie cât mai diferite unele de altele. De aceea, chiar au adeseori porecle care-s ca nişte psihologice cărţi de vizită. Diversitatea caracterelor trebuie însă să fie ajutată de o tot atât de bogată variaţie în interpretarea actoricească. În filmul lui Gopo aceste cerinţe au fost îndeplinite. Afară de contrastul de joc între 'cei doi frumoşi', (...) găsim la tot momentul contraste. Stilul burlesc şi funambulesc al lui Florin Vasiliu, stilul ironic, sfătos al Eugeniei Popovici, stilul dinadins naiv al lui Flămânzilă, stilul tenebros al lui Emil Botta, toată această diversitate este nespus de agreabilă. Botta a compus un personaj mult mai plăcut decât cel din basmul lui Creangă, care era doar un al treilea împărat, incolor.", mai nota D.I. Suchianu.
Criticul de film mai scrie că "Gopo practică anacronismul umoristic", iar prin acest lucru "are o delicioasă savoare". El oferă drept exemple săgeata lui Păsărilă - "desfăşurată în formă de rachetă cosmică în mai multe trepte" sau apariţia unui... sifon la ospăţul din casa vrăjitorului, subliniind că "multe alte schimbări aduse basmului lui Creangă au fost excelente".
Filmul "De-aş fi... Harap Alb" a fost prezentat în 1965 la Festivalul filmului de la Mamaia - unde a câştigat Premiul special al juriului şi Premiul pentru scenografie, precum şi la festivalul de la Milano - unde a primit Premiul UNIATEC pentru originalitatea imaginii color, precizează site-ul http://aarc.ro/.AGERPRES/(Documentare - Marina Bădulescu, editor: Ionela Gavril, editor online: Andreea Preda)
Sursa fotografiilor: cinemagia.ro
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
20 iunie - Ziua mondială a refugiatului (ONU)
În fiecare an, la 20 iunie este marcată Ziua mondială a refugiatului (World Refugee Day), desemnată, potrivit Rezoluției 55/76 a Adunării Generale a Națiunilor Unite, din 4 decembrie 2000, pentru a onora refugiații din întreaga lume, se menționează pe site-ul Înaltului Comisariat al Națiunilor Unite pentru Refugiați (UNHCR),
CITATUL ZILEI
'Limbajul este o creație perpetuă.' Benedetto Croce ('Cugetări și reflecții despre cultură și civilizație', Colecția Cogito, Ed. Albatros, București 1984)
SĂRBĂTORI RELIGIOASE - 20 iunie
Ortodoxe Sf. Sfințit Mc. Metodie, episcopul Patarelor; Sf. Ier. Calist, patriarhul Constantinopolului; Sf. Nicolae Cabasila Greco-catolice Sf. ep. m. Metodie al Olimpului Romano-catolice Fer. Margareta Ball, văduvă, m. Sfântul Sfințit Muc
Consiliul Afaceri Economice și Financiare al UE (ECOFIN): pe agendă, și mecanismele de redresare și reziliență (20 iunie)
Consiliul Afaceri Economice și Financiare al UE (ECOFIN) se reunește la 20 iunie 2025, la Luxemburg, luând în discuție mecanismul de redresare și reziliență, semestrul european 2025, pactul de stabilitate și creștere, extinderea zonei euro, impozitarea etc, informează site-ul https://www.consilium.europa.
EFEMERIDE ASTRONOMICE - 20 iunie
Este a 171-a zi a anului 2025. Au mai rămas 194 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 05 h 31 m și apune la 21 h 03 m. Luna răsare la 01 h 42 m și apune la 15 h 19 m. AGERPRES/(Documentare - Horia Plugaru, editor: Liviu Tatu)
PATRIMONIUL MONDIAL UNESCO: Orașul minier Roros și Circumferința (Norvegia)
Orașul minier Roros și Circumferința sunt legate de minele de cupru înființate în secolul al XVII-lea și exploatate timp de 333 de ani, până în 1977. Situl cuprinde orașul și peisajele sale culturale industrial-rurale, Femundshytta, o topitorie cu zona aferentă, și Vinterleden - ruta de iarnă pentru transport. Complet reconstruit după distrugerea sa d
Consultări președinte-partide în vederea desemnării premierului (procedură și cronologie)
Președintele Nicușor Dan a invitat, la 19 iunie 2025, la Palatul Cotroceni, președinții partidelor și formațiunilor politice reprezentate în parlament, pentru consultări oficiale privind desemnarea candidatului la funcția de prim-ministru, a informat Administrația Prezidențială. Consultările vor avea loc după următorul program: ora 11:00 - Partidul Social Democrat (PSD
19 iunie - Ziua internațională pentru eliminarea violenței sexuale în timpul conflictelor (ONU)
La 19 iunie 2025 este marcată Ziua internațională pentru eliminarea violenței sexuale în timpul conflictelor. Ziua internațională, celebrată sub auspiciile Organizației Națiunilor Unite, este marcată ca urmare a adoptării, la 19 iunie 2015, a textului Rezoluției 69/293 a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite. Prin marcarea acestei zile, se at
CITATUL ZILEI
'Originalitatea unui scriitor stă nu numai în stil, dar și în felul de a gândi, în convingeri și altele.' A.P. Cehov ('Cugetări și reflecții despre cultură și civilizație', Colecția Cogito, Ed. Albatros, București 1984)
SÃRBÃTORI RELIGIOASE - 19 iunie
Ortodoxe Sf. Ap. Iuda, rudenia Domnului; Sf. Cuv. Paisie cel Mare Greco-catolice Sf. ap. Iuda Tadeul Romano-catolice Trupul și Sângele Domnului Ss. Romuald, abate ; Iuliana Falconieri, fc. Sfântul Apostol Iuda este pomenit &i
EFEMERIDE ASTRONOMICE - 19 iunie
Este a 170-a zi a anului 2025. Au mai rămas 195 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 05 h 31 m și apune la 21 h 03 m. Luna răsare la 01 h 22 m și apune la 14 h 02 m. AGERPRES/(Documentare - Horia Plugaru, editor: Suzana Cristache Drăgan)
PERSONALITATEA ZILEI: Gimnasta Sandra Izbașa
Gimnasta Sandra Raluca Izbașa s-a născut la 18 iunie 1990, la București, potrivit volumului ''Enciclopedia personalităților feminine din România''. (George Marcu, Rodica Ilinca, București, Editura Meronia, 2012). A început să practice gimnastica la Clubul Sportiv Steaua București.
FRAGMENT DE ISTORIE: 210 ani de la Bătălia de la Waterloo (18 iunie)
La 18 iunie 1815 a avut loc una dintre cele mai încrâncenate lupte din epoca modernă a războiului, respectiv bătălia de la Waterloo, care a opus armata franceză, condusă de Napoleon, unei armate de coaliție, condusă de ducele de Wellington și de mareșalul Blucher. Această bătălie a pus capăt unei lungi perioade de războaie, de 23 de ani, începute de Napoleo
18 iunie - Ziua internațională pentru combaterea discursului instigator la ură (ONU)
'Astăzi, așa cum ne amintește tema acestui an, discursul instigator la ură se răspândește mai repede și mai departe ca niciodată, amplificat de Inteligența Artificială. Algoritmii părtinitori și platformele digitale răspândesc conținut toxic și creează noi spații pentru hărțuire și abuz', susține secretarul general al ONU, António Guterres.
18 iunie - Ziua gastronomiei durabile (ONU)
Gastronomia este o expresie culturală a diversității naturale și culturale a lumii. La 18 iunie, marcăm Ziua gastronomiei durabile (Sustainable Gastronomy Day) și recunoaștem, astfel, că fiecare persoană joacă un rol în alegerea unor diete durabile pentru o alimentație sănătoasă și un viitor sigur din punct de vedere alimentar, arată site-ul oficial al Zilei Gastronomi