logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

REVOLUŢIA DE LA 1821: Tudor Vladimirescu intră în Bucureşti, în fruntea oastei de panduri

Imagine din galeria Agerpres

Dezavuarea de către Rusia şi accentuarea caracterului social al mişcării au provocat fuga peste graniţă, în Transilvania, a unei mari părţi a boierimii din Ţara Românească. Potrivit lucrării "Tudor Vladimirescu şi mişcarea eteristă în ţările româneşti" a istoricului Andrei Oţetea (publicată de Institutul de Studii şi Cercetări Balcanice, Bucureşti, 1945), Tudor a luat oficial cunoştinţă de dezavuarea mişcării sale de către ţarul Alexandru la 18 sau 19 martie 1821, printr-un pitac al marelui vistier Alexandru Filipescu, însoţit de o notă a consulului rus Pini.

La 20 martie 1821, în preziua intrării în Bucureşti, Tudor a dat o a treia proclamaţie, făcând un apel direct la solidaritatea tuturor locuitorilor ţării, indiferent de condiţia lor socială, pentru a lucra "cu toţii dimpreună obşteasca fericire, făr de care norocire în parte nu poate fi (...) Să ne unim dar cu toţii, mici şi mari, şi ca nişte fraţi, fii ai uneia maici, să lucrăm cu toţii împreună, fieştecare după destoinicia sa, câştigarea şi naşterea a doua a dreptăţilor noastre" ("Istoria militară a poporului român", Editura Militară, Bucureşti, 1987).

La 21 martie 1821, oastea revoluţionară a lui Tudor Vladimirescu a intrat în Bucureşti.

"În ziua de 21 martie/2 aprilie 1821, călare, având în dreapta un preot şi în stânga pe Dimitrie Macedonschi, înaintea sa fiind purtat steagul larg desfăşurat şi el ducând o pâine mare albă, semn al belşugului pe care intenţiona să-l dea ţării, Vladimirescu a intrat în Bucureşti, în fruntea pandurilor, pe Podul Calicilor (actuala Cale a Rahovei). Reşedinţa şi-a ales-o în casele Zoiţei Brâncoveanu, sub Dealul Mitropoliei. Două zile mai târziu, acordul cu boierii rămaşi în oraş a fost perfectat, în zilele în care dezavuarea lui Ipsilanti devenise un fapt cert. Cancelarului Consulatului general habsburgic, slugerul Tudor îi declara tot în acele zile că nu voia să zădărnicească "planuri secrete ale unei mari puteri" - aluzia la Rusia fiind evidentă - dar că, totodată, îl somase pe Ipsilanti să prezinte dovada sprijinirii sale de către Rusia, deoarece nu era dispus "să verse sângele valahilor pentru Grecia" ", se arată în ampla lucrare "Istoria românilor", apărut sub egida Academiei Române, Secţia de Ştiinţe Istorice şi Arheologie (Editura Enciclopedică, Bucureşti, 2003).

Stabilindu-şi cartierul general în casele brâncoveneşti de lângă Mitropolie, preluând în scurtă vreme controlul principalelor puncte şi obiective întărite din oraş şi evitând pe cât posibil complicaţiile cu forţele lui bimbaşa Sava, fidele Eteriei, Tudor Vladimirescu s-a străduit să realizeze de la început o colaborare cu boierii din Divanul ţării, indică lucrarea "Istoria militară a poporului român" (Editura Militară, Bucureşti, 1987). Tratativele s-au încheiat repede, la 23 martie 1821, prin semnarea "Cărţii de adeverire" dată de boieri slugerului Tudor Vladimirescu. Astfel, se instituia un regim politic nou, în cadrul căruia acţiona o dualitate a puterii: pe de o parte, a lui Tudor, reprezentantul "Adunării norodului" - al oastei revoluţionare devenită acum o instituţie politico-militară -, deţinând conducerea şi iniţiativa într-o serie de probleme principale, inclusiv de politică externă, pe de altă parte, autoritatea reprezentată de "vremelniceasca ocârmuire", cu atribuţii politice şi administrative - definite în linii generale prin "jurământul lui Tudor", din aceeaşi zi de 23 martie 1821.

Prin "Cartea de adeverire" semnată de boieri la 23 martie, aceştia declarau că "pornirea dumnealui slugerului Theodor Vladimirescu nu este rea şi vătămătoare, nici în parte fieştecăruia, nici patriei, ci folositoare şi izbăvitoare şi norodului spre uşurinţă" şi se angajau "a nu cugeta împotriva vieţei şi a cinstei" sale. La rândul său, slugerul făgăduia să nu "cugete" împotriva vieţii, "cinstei" şi - în plus - a averii boierilor "patrioţi", să ceară "toate trebuincioasele oştirilor a se împlini prin poruncile acestei stăpâniri" - deci conlucrare în administraţie cu reprezentanţii acestor boeiri -, să ia măsuri "spre încetarea pagubelor şi a răutăţilor ce au cercat drumeţii şi alţii" şi să determine poporul "a da toată supunerea şi ascultarea la stăpânirea ţării". ("Istoria românilor", Editura Enciclopedică, Bucureşti, 2003).

Despre împrejurările intrării în Bucureşti a lui Tudor Vladimirescu scrie şi istoricul Florin Constantiniu în cartea sa ''O istorie sinceră a poporului român'' (Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2002): "Tudor, rămas acum singur, avea - deşi în alte condiţii decât cele imaginate la începutul acţiunii sale - o totală libertate de acţiune. El a intrat în Bucureşti (21 martie) şi, pentru a păstra continuitatea politică şi cadrul legal, ambele necesare, din momentul spulberării speranţei în "umbrela protectoare" a Rusiei, a încheiat o înţelegere cu boierii rămaşi - între care figura cea mai proeminentă era marele vistier Alexandru Filipescu-Vulpe -, lăsându-le lor aparenţa puterii. După câteva zile, Tudor s-a întâlnit cu Alexandru Ipsilanti, dar cei doi conducători, aflaţi acum cu totul în afara scenariului iniţial, nu s-au putut pune de acord decât asupra unei delimitări teritoriale a autorităţii lor: zona de sub munte din Muntenia intra sub controlul eteriştilor, Oltenia şi judeţele din câmpia munteană sub acela al lui Tudor".

La rândul său, istoricul Vlad Georgescu (1937-1988) remarcă în cartea "Istoria românilor de la origini până în zilele noastre" (reeditată de Editura Humanitas, Bucureşti, 1992): "Lăsaţi singuri, Tudor şi Ipsilanti şi-au măcinat repede puţina încredere pe care o avuseseră unul în altul; românii se aliaseră cu eteriştii cu condiţia ca aceştia să treacă spre Grecia, un plan care acum nu se mai putea înfăptui. Rămas în ţară, Ipsilanti şi-a instaurat conducerea asupra părţii de nord-est a principatului, venind astfel în conflict cu pământenii care nu înţelegeau să scape de fanarioţi doar pentru a cădea sub cârmuirea eteristă". AGERPRES/ (Documentare - Ruxandra Bratu; editor: Horia Plugaru)

 

Explicaţie foto:  Statuie a lui Tudor Vladimirescu. (Bucureşti, 12 febr. 2007)

Afisari: 3

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Flux Documentare 15-01-2025 08:00

15 ianuarie - Ziua Culturii Naționale

La 15 ianuarie este marcată, în fiecare an, începând din 2011, Ziua Culturii Naționale, data aleasă fiind aceea a nașterii poetului național al românilor, Mihai Eminescu (1850-1889). Născut la Botoșani, 'poetul nepereche' a fost și prozator, dramaturg și jurnalist, iar critica literară postumă l-a catalogat drept cea mai importa

Flux Documentare 15-01-2025 07:45

CITATUL ZILEI

'Explozia titanică a voinței individuale, aspirația către un absolut al neatârnării, către 'a nu avea alt stăpân în afara rațiunii proprii', capătă, uneori, de la Renaștere încoace, o tentă ușor maniacală: libertatea devine un scop în sine când nu e pură demagogie sociologică. Din unghiul acestei epidemii a emancipării, nu e li

Flux Documentare 15-01-2025 07:30

SÃRBÃTORI RELIGIOASE - 15 ianuarie

Ortodoxe Sf. Cuv. Pavel Tebeul și Ioan Colibașul Greco-catolice Sf. cuv. Pavel Tebeul și Ioan Colibașul Romano-catolice Ss. Arnold Janssen, pr.; Arsenie, pustnic Sfinții Cuvioși Pavel Tebeul și Ioan Colibașu sunt pomeniți în calendarul cr

Flux Documentare 15-01-2025 05:30

EFEMERIDE ASTRONOMICE - 15 ianuarie

Este a 15-a zi a anului 2025. Au mai rămas 350 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 07 h 48 m și apune la 17 h 02 m. Luna apune la 09 h 05 m și răsare la 18 h 40 m. AGERPRES/(Documentare - Daniela Dumitrescu, editor: Roxana Losneanu)

Flux Documentare 14-01-2025 10:00

DOCUMENTAR: Anul Nou pe stil vechi (14 ianuarie)

În noaptea de 13 spre 14 ianuarie, credincioșii ortodocși de rit vechi sărbătoresc, la o săptămână după Crăciunul pe stil vechi (7 ianuarie), trecerea în noul an. Anul Nou este marcat, conform calendarului iulian sau pe stil vechi, în data de 14 ianuarie. În țara noastră, Crăciunul și Anul Nou pe stil vechi sunt sărbătorite în comunitățile

Flux Documentare 14-01-2025 09:00

14 ianuarie - Ziua mondială a logicii (UNESCO)

Ziua mondială a logicii este sărbătorită, în fiecare an, la 14 ianuarie, având ca scop încurajarea cooperării internaționale, promovarea dezvoltării logicii, atât în cercetare, cât și în predare, sprijinirea activităților asociațiilor, universităților și a altor instituții care au ca obiectiv logica, îmbunătățirea înțeleg

Flux Documentare 14-01-2025 07:45

CITATUL ZILEI

'Legea morală nu are sens decât într-o lume a ordinii perfecte. Hazardul nu poate fi administrat. Pentru a veni în cuprinsul realului cu un set de comandamente legitime, trebuie, mai întâi, să postulezi coerența lui de principiu. Dacă realul e arbitrar, întâmplător, haotic, el nu poate valida nicio lege și nu are nevoie de lege.

Flux Documentare 14-01-2025 07:30

SÃRBÃTORI RELIGIOASE - 14 ianuarie

Ortodoxe Odovania praznicului Botezului Domnului; Sf. Cuv. Mucenici din Sinai și Rait; Sf. Nina, luminătoarea Georgiei Greco-catolice Sf. cuv. m. uciși în Sinai și în Rait Romano-catolice Ss. Felix de Nola, pr. m.; Ioan-Anton Farina, ep.

Flux Documentare 14-01-2025 05:30

EFEMERIDE ASTRONOMICE - 14 ianuarie

Este a 14-a zi a anului 2025. Au mai rămas 351 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 07 h 49 m și apune la 17 h 01 m. Luna apune la 08 h 33 m și răsare la 17 h 26 m. Lună Plină 00 h 26 m. AGERPRES/(Documentare - Daniela Dumitrescu, editor: Roxana Losneanu)

Flux Documentare 13-01-2025 03:30

CITATUL ZILEI

'Etica tradițională alunecă, adesea, într-un delir al generalizării. Ea își construiește normativitatea pe genul proxim al individualității umane, trecând, totalitarist, peste tot ce e diferență specifică. Or, în plan moral, ca și în patologia medicală, nu există boli, ci bolnavi.' - Andrei Pleșu, ('Minima moralia', Editura Carte

Flux Documentare 13-01-2025 03:15

SÃRBÃTORI RELIGIOASE - 13 ianuarie

Ortodoxe Sf. Mc. Ermil și Stratonic; Sf. Ier. Iacob, episcop de Nisibe Greco-catolice Sf. m. Ermil și Stratonic; Sf. ep. Ilarie de Poitiers Romano-catolice Sf. Ilarie, ep. înv. Sfinții Mucenici Ermil și Stratonic sunt pomeniți în calendarul creștin ortodox în ziua de 13 ianuarie.

Flux Documentare 13-01-2025 03:00

EFEMERIDE ASTRONOMICE - 13 ianuarie

Este a 13-a zi a anului 2025. Au mai rămas 352 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 07 h 49 m și apune la 17 h 00 m. Luna apune la 07 h 52 m și răsare la 16 h 12 m.

Flux Documentare 12-01-2025 07:45

CITATUL ZILEI

'Cei fricoși mor de multe ori înainte de moarte, în timp ce luptătorii viteji gustă doar o singură dată în viață moartea.' - 'Mica Filocalie', Cuviosul Paisie Aghioritul (Traducere: Preot Victor Manolache, Editura Cartea Ortodoxă, 2009) 

Flux Documentare 12-01-2025 07:30

SÃRBÃTORI RELIGIOASE - 12 ianuarie

Ortodoxe Sf. Mc. Tatiana diaconița și Eutasia Duminica după Botezul Domnului Greco-catolice Duminica după Botezul Domnului. Sf. m. Tatiana Romano-catolice Botezul Domnului Ss. Arcadie, m.; Cezara, călug.; Tatiana, m. Sfânta Muceniță

Flux Documentare 12-01-2025 05:30

EFEMERIDE ASTRONOMICE - 12 ianuarie

Este a 12-a zi a anului 2025. Au mai rămas 353 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 07 h 50 m și apune la 16 h 59 m. Luna apune la 06 h 57 m și răsare la 15 h 03 m.