logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Ziua Culturii / INTERVIU Adrian Cioroianu: Dimensiunea culturală este extrem de importantă pentru păstrarea identităţii

Imagine din galeria Agerpres

Dimensiunea culturală este extrem de importantă pentru păstrarea identităţii, pentru transmiterea mai departe a identităţii şi pentru modelarea identităţii, a afirmat Adrian Cioroianu, directorul Bibliotecii Naţionale a României, într-un interviu acordat AGERPRES cu ocazia Zilei Culturii Naţionale.

El a spus că pentru a putea câştiga de pe urma culturii, trebuie mai întâi să investim, iar ideea de voluntariat este frumoasă şi nobilă, dar cultura nu se poate clădi pe bază de voluntariat. Cioroianu a adăugat că pentru promovarea culturii naţionale este nevoie şi de o susţinere oficială şi asumată a statului.

AGERPRES: Pe 15 ianuarie sărbătorim Ziua Naţională a Culturii. Cât de importantă este o astfel de zi a culturii?

Adrian Cioroianu: Dimensiunea culturală este extrem de importantă pentru păstrarea identităţii, pentru transmiterea mai departe a identităţii şi pentru modelarea identităţii. Cultura este cea care dă sentimentul apartenenţei. Or, din acest punct de vedere, mi s-a părut de la bun început o foarte bună idee stabilirea unei zile a culturii naţionale, mai ales legată de poetul Mihai Eminescu, care este probabil unul dintre stâlpii identitari şi culturali ai societăţii româneşti de mai bine de un secol, şi faptul că fiecare român se recunoaşte mai mult sau mai puţin în opera altor poeţi, dar se recunoaşte cu siguranţă în poezia lui Mihai Eminescu, acesta e un bun prilej pentru noi toţi, cei care lucrăm în domenii legate de ariile culturale, de educaţie, de învăţământ, comunicare, mai nou, e un bun prilej pentru a le aminti concetăţenilor care este importanţa culturii în societate, pentru că deseori ni se pare că e un apendice, dar în realitate, cultura este cea care modelează societăţile, modelează cetăţenii şi le dă o scară valorică pentru acţiunea lor de zi cu zi.

AGERPRES: Ce credeţi că s-ar putea face pentru creşterea vizibilităţii culturii? Ce s-ar putea face pentru a fi mai accesibilă cultura pentru persoanele de toate vârstele, de la tineri până la vârstnici?

Adrian Cioroianu: Cred că ea este accesibilă. Problema accesibilităţii deseori mi se pare a fi discutată în note puţin false, pentru că, din păcate, la noi, consumul cultural e relativ mic. Consumul cultural e surprinzător de mic, dar alte capitole ale consumului, cum ar fi tutunul sau cum ar fi alcoolul, risipa alimentară, pierderile energetice de care suferă toate clădirile noastre, inclusiv clădirile oficiale şi instituţionale, deci sunt capitole la care acest consum este exagerat de mare şi fără rezultate, în timp ce consumul cultural e surprinzător de mic. În cadrul Ministerului Culturii, la noi există de câţiva ani un centru care se ocupă cu analiza consumului cultural şi din momentul în care eu am luat legătura cu aceste date, recunosc că am fost surprins. În schimb, ce am putea face cu siguranţă şi chiar, într-un fel, am speranţa că ar duce şi la creşterea consumului cultural este încurajarea creativităţii, aproape la orice vârstă şi mai ales vârstele tinere.

Din acest punct de vedere, cred că am putea să punem la dispoziţia generaţiilor succesive de tineri spaţii în care efectiv să-şi dezvolte creativitatea - de la muzică la ce le trece lor prin cap, la robotică sau altele. De câte ori am văzut astfel de spaţii în ţară, fie prin şcoli, fie prin biblioteci, fie prin diverse instituţii care şi-au permis alocarea unor spaţii pentru tineri, de câte ori le-am văzut la lucru, am fost surprins de rezultatele lor şi mai ales de entuziasmul cu care tinerii vin spre aceste spaţii în care sunt invitaţi să fie creativi. Or, asta cred eu că ar duce şi la creşterea consumului cultural, pentru că probabil atenţia noastră e plasată greşit. Ne uităm la cei care merg la teatre şi ne mulţumim cu faptul că teatrele noastre, marile teatre, în orice caz, sunt relativ pline la fiecare spectacol, vedem consumul cultural prin prisma cinematografelor, ceea ce să zicem că nu e totdeauna firesc. În schimb, ne facem puţine probleme în legătură cu ceea ce se cheamă consumul de idei, de idei scrise, consumul de carte, cumpărarea de carte.

Revistele literare, practic, au devenit un fel de samizdat. Revistele literale, la noi, au un ecou cu totul şi cu totul marginal în societate. Or, revistele culturale din secolul 19 obişnuiau să dea tonul, obişnuiau să impună ierarhiile. Astăzi, din păcate, cred că generaţia din care fac parte, generaţie trecută de 50 de ani, probabil suntem una dintre ultimele generaţii care mai cumpărăm reviste literare, reviste de idei, săptămânale, care au ajuns la noi la un tiraj insignifiant. De la zeci de mii de exemplare, încă mai aveau acum 20 de ani, eu ştiu, peste 10.000 de exemplare, săptămânalele noastre culturale astăzi sunt realmente marginale. Nu-mi dau seama ce s-ar putea face - şi când spun revistă nu mă refer neapărat la forma lor de hârtie, că nu asta e problema, esenţial este să se citească, indiferent de suport, dar cred că ar trebui să ne focalizăm ceva mai mult pe tineri, să-i încurajăm, să investim în educaţie şi în cultură. Înainte de a câştiga de pe urma culturii trebuie investit. Or, la noi, investiţiile în educaţie şi în cultură sunt relativ reduse. Şi să abandonăm ideea că se poate face educaţie sau cultură pe bază de voluntariat. Voluntariatul e nobil, e frumos, are virtuţile sale, dar nu poţi clădi o cultură pe bază de voluntariat. Trebuie investiţie. Cu cât mai repede învăţăm acest lucru, cu atât mai bine.

AGERPRES: Am văzut la târgurile de carte destul de multe lansări de volume de poezie. Mai este interesantă poezia pentru, să spunem, tineri în special, fiindcă despre ei ar trebui să fie vorba?

Adrian Cioroianu: Da, mi-e greu să spun, pentru că nu cunosc foarte bine acest mediu, deşi am foarte mulţi prieteni şi am cunoscut în ultimii ani, într-adevăr, foarte mulţi poeţi de diverse vârste. Aş zice că se scrie poezie în România cum nu s-a scris niciodată. Publicarea cărţilor nu mai e o problemă, pentru că în măsura în care eşti dispus să sponsorizezi o carte sau găseşti pe cineva să sponsorizeze o carte, practic, în România poţi publica orice vrei. Problema este impactul şi răspândirea acestui mesaj. Aici cred eu că este problema reală. Altfel, volume de poezie, aparent, primim, recenzăm, suntem invitaţi la lansări.

E drept, în România se publică astăzi mai mult decât s-a publicat oricând în istoria noastră ca număr de titluri, dar întrebarea reală ţine de impactul mesajului. Şi asta e valabil şi pentru cartea de poezie: care e impactul mesajului şi ce consecinţe are la nivelul societăţii, pentru că în şcoală, modelul de astăzi e total diferit faţă de modelul în care generaţia mea, care începea şcoala în anii '70, debuta atunci. Atunci încă se învăţau poezii pe de rost, mă rog, poeziile clasicilor literaturii române, astăzi nu se mai încurajează învăţarea pe de rost şi, în genere, dacă noi încă mai reuşim să mai recităm câteva strofe din anumite poezii celebre, acest lucru nu mai e valabil neapărat la generaţia elevilor din şcoala de azi, la cei care termină opt clase în şcoala de azi şi nu-mi dau seama de consecinţele acestei schimbări de paradigmă educaţională.

Am avut atâtea reforme în învăţământ în ultimii 30 de ani, încât uneori te gândeşti dacă nu cumva singura reformă necesară ar fi fost să scoatem trimiterile la Ceauşescu şi la comunism din manuale, că altfel educaţia avea atunci un statut destul de bun în societate, era oricum mai valorizată decât este azi, când mai curând devii simpatic dacă spui că n-ai învăţat în şcoală, dar ai reuşit în viaţă.

AGERPRES: Care credeţi, din punctul dumneavoastră de vedere, că ar fi punctele tari şi punctele slabe în cultura română?

Adrian Cioroianu: Principalul punct slab ţine de, inevitabil, caracterul, hai să spunem, regional al limbii române şi de faptul că noi n-am investit în traduceri. Practic, din anii '70 ai regimului comunist, România n-a mai investit foarte mult în traduceri. Nici acum nu o facem. Şi mă refer la programe, hai să zicem, oficiale de traduceri, care să promoveze nume contemporane, nume clasice. Şi, în genere, atunci când se fac, există aşa un aer anecdotic în tratarea problemei, vezi cei care se distrează sau, mă rog, îi reproşează lui Mircea Cărtărescu faptul că, deşi a fost susţinut de Institutul Cultural Român, n-a câştigat Premiul Nobel pentru literatură. Asta e o perspectivă total greşită. Pe de o parte, că nu numai Cărtărescu ar trebui încurajat, adică, vă daţi seama, sunt mulţi autori care ar trebui traduşi, multe stiluri, de la literatură poliţistă până la literatură ezoterică sau onirică sau roman de beletristică, poezie, de ce nu, literatura noastră clasică. Sunt decenii de când n-au mai existat programe de traduceri sau chiar dacă au fost programe începute, ele n-au fost totdeauna duse la capăt. Ăsta mi se păre mie a fi principalul punct, cum să spun..., nevralgic.

Punctele tari ale culturii române rezidă tocmai în faptul că cel care ia contact cu ea, neavând foarte mari aşteptări, este totdeauna surprins. Mie mi s-a întâmplat în mod frecvent acest lucru cu oameni care se apropiau de cultura română, dar fără să aibă multe aşteptări, considerând-o cultură din spaţiul est-european sau central şi est-european sau spaţiul balcanic. Or, pe urmă îţi dai seama că fiecare cultură, inclusiv în spaţiul balcanic, are particularităţile ei. Cultura română, inclusiv aici, şi poate chiar în mod special, pentru că are o mulţime de particularităţi faţă de ceea ce îndeobşte numim Balcani, adică faptul că în cultura română, de un secol şi jumătate, se îmbină ceva din spiritul austro-german al Europei Centrale, spiritul acesta greco-bizantin al Balcanilor şi ceva din sensibilitatea slavă a Răsăritului. În cultura română vezi aceste note, vezi aceste linii şi e o valoare adăugată, o valoare certă a culturii româneşti şi, repet, cei care o descoperă totdeauna sunt foarte surprinşi.

Dar cele două trebuie să meargă mână în mână, adică, dat fiind că pentru mulţi cultura română începe ca o notă de exotism şi se termină ca o surpriză, cu atât mai mult un program naţional de traduceri şi o investiţie în traduceri şi promovare, evident, trebuie făcut. Aşa, măcar la nivelul la care, să zicem, în prima parte a secolului trecut, acum 100 de ani, multe dintre cărţile pe care Nicolae Iorga sau alţi istorici le publicau în Franţa erau stipendiate, erau susţinute de statul român. Nu erau numai publicaţii pe cheltuiala autorului sau pe renumele autorului, multe dintre ele erau susţinute de statul român de la sfârşitul secolului al 19-lea până la al Doilea Război Mondial. Apoi, sigur, în perioada comunistă era numai treaba statului. Ca autor nu puteai să publici nimic în afară de capul tău, statul era cel care era impresarul suprem al oricărui om de artă. Astăzi, statul nu mai trebuie să fie impresar neapărat, dar promovarea culturii naţionale nu se poate face fără o susţinere oficială şi asumată a statului, care să treacă dincolo de guverne, de la un guvern la altul. Aici nu e o problemă de politică de partide, acesta ar trebui să fie un proiect bipartizan, cum spun americani, adică indiferent din ce parte a spectrului politic priveşti, aceasta ar trebui să rămâne prioritate. AGERPRES/(A - autor: Petronius Craiu, editor: Florin Marin, editor online: Andreea Preda)

 

Citeşte şi:

 

Ziua Culturii/ Mesaje ale preşedintei Republicii Moldova Maia Sandu şi şefei guvernului Natalia Gavriliţa

 

Ziua Culturii / Cârciu: Educaţia şi cultura - domenii prioritare pe agenda de lucru a Departamentului pentru Românii de Pretutindeni

 

Ziua Culturii / Premierul Nicolae Ciucă: Omagiez memoria tuturor creatorilor români din toate timpurile

 

Ziua Culturii / INTERVIU Daniela Nane: O zi extrem de importantă; oamenii au nevoie de frumuseţe, de poezie, de muzică

 

Ziua Culturii / Lamia Beligan: Singura celebrare se face fiind creator sau iubitor de cultură, în fiecare zi

 

Ziua Culturii / Călin Stegerean (MNAR): Publicul tânăr este în mod special interesat de artă

 

Ziua Culturii/Evenimente, activităţi şi manifestări organizate de muzee şi teatre din ţară

 

Ziua Culturii / Concerte, recitaluri şi expoziţii organizate în Bucureşti

Afisari: 37

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Cultura - Media 07-02-2025 19:41

'Cenușăreasa' - în coregrafia lui Renato Zanella - premieră, sâmbătă, la Opera Națională București; spectacolul - sold out

Premiera de balet 'Cenușăreasa' de Serghei Prokofiev va fi prezentată, sâmbătă, pe scena Operei Naționale București (ONB), managerul instituției, dirijorul Daniel Jinga, precizând că biletele pentru spectacol sunt epuizate. 'O să vă spun ce înseamnă 'Cenușăreasa' pentru Opera Națională București în a

Cultura - Media 07-02-2025 15:50

Ministrul Culturii anunță noi reglementări pentru realizarea de expoziții românești în străinătate

Ministerul Culturii va propune înăsprirea cadrului legislativ care reglementează condițiile în care se pot realiza expoziții în străinătate, o propunere de hotărâre de guvern urmând să fie publicată, vineri, pe site-ul ministerului, a anunțat ministrul Natalia Intotero. 'Lucrăm la înăsprirea cadrului leg

Cultura - Media 07-02-2025 15:50

Alba: Un sfert dintre vizitatorii Sălii Unirii, interesați să viziteze, contra cost, expoziția permanentă

Doar un sfert dintre persoanele care au vizitat anul trecut Sala Unirii din Alba Iulia, simbol al unității naționale a poporului român, au plătit bilet să vadă expoziția permanentă dedicată actului de la 1 Decembrie 1918, unde sunt expuse printre altele, biroul lui Aurel Lazăr, la care a fost scrisă 'Declarația de independență' din 12 octombrie 1918, și

Cultura - Media 07-02-2025 12:28

Iași: Premieră la Teatrul Național, la 173 de ani de la nașterea lui Caragiale

Teatrul Național 'Vasile Alecsandri' Iași marchează aniversarea lui Ion Luca Caragiale cu premiera spectacolului 'D'ale Carnavalului', eveniment care va avea loc pe 8 și 9 februarie, pe scena Sălii Mari. Spectacolul, a cărui regie îi aparține lui Claudiu Goga, este lansat la doar câteva zile de la împlinir

Cultura - Media 07-02-2025 10:09

Volumul 'Poesii' de Eminescu - primul și singurul tipărit în timpul vieții poetului, adjudecat la 6.000 de euro

Volumul 'Poesii' de Mihai Eminescu - primul și singurul tipărit în timpul vieții poetului - a fost adjudecat, joi seara, la prețul de 6.000 de euro în licitația de carte rară și autografe organizată de Casa Artmark la Palatul Cesianu-Racoviță și online. Sesiunea a inclus o secțiune dedicată lui Mihai Eminescu.

Cultura - Media 07-02-2025 09:00

Muntele Athos - Grădina Maicii Domnului, locul unde găsești multă liniște și rugăciune

Credință, istorie, cunoaștere, smerenie, rugăciune, natură, frumusețe, liniște - asta înseamnă Muntele Athos pentru cei care ajung acolo, dar și pentru cei care aspiră să vadă, măcar o dată în viață, Grădina Maicii Domnului, cum este supranumit acest loc încărcat de istorie și de spiritualitate.

Cultura - Media 07-02-2025 09:00

REPORTAJ Un tezaur monetar din Sălaj, regăsit după 40 de ani într-o consignație din București

Un tezaur monetar descoperit într-o fântână din Sălaj în 1978, tezaur format din 30 de creițari din argint, monedă de largă circulație pe actualul teritoriu al României în secolele XVIII-XIX, cunoscută în epocă drept 'sfaț', a fost găsit întâmplător de un muzeograf din Zalău într-o consignație din București,

Culte 06-02-2025 19:51

Sinodul BOR: ''Dojană sinodală scrisă'' pentru cei care nu au respectat hotărârile față de viața politică

Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, reunit joi în ședință de lucru, a aprobat ''dojană sinodală scrisă'' pentru cei care nu au respectat disciplina canonică și statutară, precum și hotărârile referitoare la poziția BOR față de viața politică și campaniile electorale, reafirmând obligația tuturor ierarhilor, cleric

Cultura - Media 06-02-2025 18:29

Alba: Un nou sediu pentru Muzeul de Istorie Aiud, închis pentru vizitare din 2012

Muzeul de Istorie Aiud, deschis în 1951 în incinta Castelului Bethlen și închis pentru public din 2012, se va muta într-un imobil în care a funcționat o grădiniță, potrivit unei decizii luate de Consiliul Local Aiud. '''Casă' nouă pentru Muzeul de Istorie Aiud. În ultima ședință a Consiliului

Cultura - Media 06-02-2025 17:23

Mureș: Încep lucrările de renovare și extindere la Ansamblul Memorial Petőfi Sándor din Albești (GALERIE FOTO)

Muzeul Județean Mureș a anunțat, joi, că a fost dat acordul oficial pentru începerea lucrărilor de renovare și extindere la Ansamblul Memorial Petőfi Sándor din Albești, o investiție în valoare de 6,4 milioane de lei, finanțată prin Consiliul Județean Mureș și prin Fondul Cultural Național Maghiar - Proiectul ''Petőfi200''.

Cultura - Media 06-02-2025 13:45

Cluj: Superstarul american Post Malone va concerta la Untold, în premieră în România

Superstarul american Post Malone, câștigător al premiilor Billboard și nominalizat la Grammy, va concerta în august la Untold, pe Cluj-Arena, în premieră pentru România, anunță organizatorii festivalului. 'Artistul american care a colaborat cu Taylor Swift și Beyonce va concerta la ediția aniversară Untold. (...) Post Malone, una di

Cultura - Media 06-02-2025 13:34

Mini-festival de traduceri literare - în februarie, la Centrul Cultural Maghiar București

Un mini-festival de traduceri literare, organizat de Institutul Liszt - Centrul Cultural Maghiar București și Institutul Cultural Român, va avea loc în zilele de 6, 12 și 13 februarie, la sediul celor două instituții. Manifestarea, care sărbătorește pentru a treia oară Ziua Culturii Naționale din România și Ziua Culturii Maghiare prin

Cultura - Media 06-02-2025 12:04

'Women crafting the future' - expoziție dedicată creativității feminine, din 11 februarie, la Muzeul Literaturii Române

Expoziția 'Women crafting the future', un concept unic, dedicat creativității și puterii feminine, va fi prezentată, în perioada 11-22 februarie, la sediul din Calea Griviței, nr. 64-66 al Muzeului Național al Literaturii Române. Cu această ocazie vor fi expuse colecții de pictură, bijuterii, decorațiuni și piese vestimentare realizate de a

Cultura - Media 06-02-2025 11:39

Iași: Conducerea Palatului Culturii vrea înapoi tezaurul princiar getic de la Cucuteni-Băiceni

Managerul Palatul Culturii din Iași - Complexul Muzeal Național 'Moldova', Andrei Apreotesei, vrea să să readucă în Iași tezaurul princiar getic de la Cucuteni-Băiceni, un tezaur asemănător cu cel furat din muzeul din Olanda. Andrei Apreotesei a declarat, pentru AGERPRES, că tezaurul princiar getic de la Cucuteni-Băiceni, a

Cultura - Media 06-02-2025 10:11

Picturi de Adrian Ghenie și două portrete-surpriză cu Ion Iliescu - la Licitația de Artă Postmodernă și Contemporană

O importantă pictură de tinerețe a lui Adrian Ghenie, 'Untitled', și două portrete-surpriză cu Ion Iliescu vor fi scoase la licitație în noul eveniment al Casei A10 by Artmark, Licitația de Artă Postmodernă și Contemporană. Potrivit unui comunicat al Casei de Licitație Artmark transmis, joi, AGERPRES, pictura 'Untitled a lui Adrian Ghenie - a