Timiş: Istoria comunicaţiilor şi evoluţia curieratului din Poşta Română, în expoziţie, la Bastionul Therezia (GALERIE FOTO)
.jpeg)
Comitetul Român de Istoria şi Filosofia Ştiinţei şi Tehnicii al Academiei Române a vernisat, marţi, în Bastionul Therezia din Timişoara, o expoziţie unicat, despre "Istoria tehnologiei de transport, transmitere şi prelucrare a trimiterilor poştale", susţinută de o bogată colecţie de miniaturi care vorbesc despre parcursul comunicaţiilor, dar şi despre sacrificiul curierilor, de-a lungul timpului, în îndeplinirea misiunii lor.
Colecţia îi aparţine lectorului universitar Caius Lăzărescu, membru titular al Diviziei de Istoria Tehnicii, Comitetul Român de Istoria şi Filosofia Ştiinţei şi Tehnicii al Academiei Române, şi conţine zeci de exponate, reproduceri după originalele aflate în diverse muzee sau colecţii ale lumii, altele cumpărate de acesta din colecţii private sau comandate special de el.
Foto: (c) Otilia HALUNGA / AGERPRES
Comerţul electronic ar rămâne doar virtual, dacă nu ar exista poşta şi curieratul, a subliniat el pentru AGERPRES.
Pasiunea lui Caius Lăzărescu pentru întocmirea colecţiei a presupus şi studii de aproape trei decenii şi cercetări din neolitic, pentru a prezenta evoluţia mijloacelor de transport şi transmitere a mesajelor în istoria omenirii.
Multe dintre exponate sunt însoţite de poveşti, legende sau istorii adevărate.
"În neolitic nu existau mijloace de comunicare la distanţă. Poşta este un prim canal de comunicare. În studiile mele am observat că populaţia din Asia care emigrase în Noua Zeelandă, a găsit la mijlocul secolului XX băştinaşi care, fiind retraşi, nu au mai avut contact nimeni şi erau în neolitic (ca evoluţie, n.r.), ei nu acceptau nici măcar faptul că focul este artificial. Aceasta a demonstrat lipsa lor de comunicare, iar aceasta i-a menţinut în neolitic. Primele mesaje recunoscute şi atestate de istoria poştelor au fost transmise de om prin voce şi prin alergător, atestat istoric fiind cel de la Maraton, Fidipide, cel care era curier şi se zice că ar fi primul care a adus ştirile de la Maraton. Adresându-li-se magistraţilor care erau nerăbdători să afle rezultatul bătăliei de la Maraton (490 î.Hr.), Filipide, complet epuizat, nu a mai putut să le spună decât 'Bucurie vouă, am câştigat!'. În vremea aceea, erau selectaţi şi antrenaţi cei mai buni maratonişti care trebuiau să ducă mesajele", a relatat Caius Lăzărescu, pentru AGERPRES.
Foto: (c) Otilia HALUNGA / AGERPRES
După om, care avea o viteză limitată de deplasare, au fost folosite animalele pentru transmiterea mesajelor: câinii în zonele arctice, cămilele în deşert, elefanţii în ruralul Indiei, pentru că tigrii nu atacă elefanţii. Elefantul simte apropierea tigrului, iar curierul poştal urcă pe spinarea uriaşului animal şi se salvează, dar de-a lungul timpului, curierii au dat multe jertfe, potrivit cercetătorului Poştei Române.
Apoi, mesajele au fost transmise prin porumbel. Şi astăzi, porumbeii poştaşi se folosesc la scară largă şi sunt scumpi. Un astfel de exemplar a fost vândut în urmă cu câţiva ani, la Bruxelles, de un columbofil din Republica Moldova, cu 450.000 de euro. Porumbeii străbat aerul pe câmpuri magnetice ale pământului şi de aceea nu greşesc destinaţia niciodată. Aceste păsări, simboluri ale păcii, au fost utilizate şi în cele două Războaie Mondiale, folosite de armată în spionaj, în armată.
Foto: (c) Otilia HALUNGA / AGERPRES
Porumbelul Cher Ami are o poveste frumoasă şi pentru meritele sale din Primul Război Mondial, când a salvat o unitate militară, mesajul solicitării ajutorului fiindu-i legat de picior, armata franceză i-a acordat medalia "Croix de guerre". Porumbelul a fost rănit la picior de artileria germană.
"Poşta cu porumbei a fost şi este folosită şi în prezent militar, în chestii de spionaj. Se spune că spionajul şi contra-spionajul dresau în Noua Zeelandă şi vulturi pentru că imediat ce vedeau porumbeii în aer îi înhăţau şi mesajele ajungeau în bazele inamice. Şi atunci, spionajul punea un fluier mic în coada porumbeilor purtători de mesaj, iar când zburau, scotea un şuier care îndepărta răpitorii lor, iar mesajele ajungeau la destinaţie", a precizat Lăzărescu.
Câinii au fost folosiţi de poşta Arcticii, înhămaţi la sănii, apoi, au fost folosiţi şi ca "cercetaşi" în armată. Unul dintre câinii reprezentaţi în expoziţie are povestea lui.
"Se spune că un soldat rănit, care avea câinele, i-a pus animalului un bilet la gât pe care scria că nu mai au cartuşe, iar patrupedul a traversat târâş un sector de mitraliere şi a ajuns la tancul de unde s-a trimis apoi muniţia", a punctat colecţionarul.
Foto: (c) Otilia HALUNGA / AGERPRES
În România, nu putem vorbi de poştă fără a aminti despre poşta romană, despre poştalionul roman şi despre carele de poştă.
"În evul mediu avem poştalioanele noastre, care transportau şi pasageri şi colete. Înainte de poştalion a fost calul. Poştalioanele erau la 20 km de poştă şi de regulă se schimbau doar caii, ca să nu afecteze viteza de deplasare, coletele erau înmânate stil ştafetă, din fugă, de la un poştalion la altul care le prelua. O poveste ne spune că marele scriitor Andersen a trecut cu un poştalion prin România în perioada ciumei şi a fost de la Mehadia în carantină poştală, perioadă în care a început să picteze, fiind impresionat de portul popular al fetelor românce", spune Caius Lăzărescu.
Foto: (c) Otilia HALUNGA / AGERPRES
Au urmat maşinile de epocă, poşta aeriană, care a început cu balonul cu aer cald din care erau lăsate să cadă coletele la destinaţie. Primul transport aerian în România a adus 6.000 de scrisori.
Foto: (c) Otilia HALUNGA / AGERPRES
Expoziţia prezintă şi un bombardier din Primul Război Mondial care ar fi trebuit să fie distrus, dar a fost salvat de un general francez, care a propus ca aparatul să fie dat poştei pentru transportul corespondenţei.
Au fost curieri care şi-au dat viaţa pentru a duce la destinaţie corespondenţa, oamenii s-au sacrificat, pe Nil erau atacaţi de crocodili.
"În România, nu putem vorbi despre istoria Poştei fără să amintim curierii mănăstirilor sau de istoria României. În Războiul de Independenţă, soldaţii nu mai ascultau de ordine şi atunci au pus staţiile telegrafice în spatele frontului, iar salariaţii Poştei mergeau în faţă voluntari cu scrisori şi pachete, iar Poşta Română de la acea vreme a hotărât ca toate scrisorile care merg sau vin de pe front să aibă transport gratuit. Este un mare merit al poştei Române, dar nimeni nu scrie despre el. Pe mine, ca cercetător de poştă, mă întristează profund. A fost un merit care trebuie evidenţiat. Al doilea moment a fost cel al ciumei. Nimeni nu avea voie să circule, dar curierii trebuiau să distribuie corespondenţa. Am văzut un astfel de sistem la Lotrioara: într-o încăpere era un cuptor imens, pe vatră ardeau cărbunii, deasupra o tavă cu oţet, iar peste, se trecea corespondenţa desfăcută din plic sau cu plicul înţepat astfel încât să se poată face sterilizarea, după care se aplica ştampila 'Carantina', ca să se ştie că nu a fost violată corespondenţa, ci a fost trecută prin filtrul de dezinfectare. Astfel, omul avea siguranţa că nimeni nu i-a violat scrisoarea, dar şi Poşta avea responsabilitatea justificării în caz că vreun destinatar ar fi murit de ciumă, că nu era Poşta sursa infectării. Când ajungeau în punctul poştal, curierii erau dezbrăcaţi până la piele, hainele li se ardeau, treceau prin mai multe băi şi primeau haine noi pentru a continua. Dar au murit mulţi curieri. Ştiau că vor muri, dar şi-au făcut datoria", a detaliat cercetătorul Poştei Române.
Poşta pe CFR era cea mai sigură, iar după marele furt din America, vagoanele poştale erau ataşate imediat după locomotivă.
Foto: (c) Otilia HALUNGA / AGERPRES
"Poşta nu înseamnă doar transport, ci şi telefon şi radio. Au urmat centralele automate instalate în poştă, erau cabinele separate şi izolate fonic, să nu se audă ce vorbesc clienţii. Azi, toată lumea vorbeşte la telefon pe stradă, fără izolare fonică, fără secretul corespondenţei. După poştă a apărut telegraful, primul fiind cel cu foc şi apă, şi apoi, radioul. Comerţul electronic ar rămâne doar virtual dacă nu ar exista poşta şi curieratul. Despre poşta secretă, pot menţiona că primul mesaj secret a fost prin anii 700, când a fost luat un curier poştal, a fost ras pe cap, i s-a tatuat mesajul şi au aşteptat să-i crească părul. Aşa a ieşit primul mesaj secret", a arătat Caius Lăzărescu.
Colonel în rezervă Dănuţ Şerban, vicepreşedinte al Diviziei de Istoria Tehnicii Comitetul Român de Istoria şi Filosofia Ştiinţei şi Tehnicii al Academiei Române, coparticipant la organizarea evenimentului, dacă ar fi întrebată Inteligenţa Artificială (IA) de azi care va fi viitorul poştei, nu ar avea răspuns.
"Ce ar răspunde IA, dacă am întreba care este viitorul Poştei, Telefonului sau Radioului? Nu cred că ar şti. Dispozitivele de comunicare devin tot mai mici, ceasurile au şi aplicaţii medicale, financiare. Şi Poşta vine cu simplificări în maniera de comunicare, dar unii pot trimite corespondenţe periculoase, pot fi atentate. Dacă nu există personal calificat, riscurile cresc", a explicat, în context, Dănuţ Şerban.
Expoziţia rămâne deschisă pentru o săptămână. AGERPRES/(A - autor: Otilia Halunga, editor: Antonia Niţă, editor online: Gabriela Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.
Alte știri din categorie
Ioan Aurel Pop, la Oradea : Conciliul de la Niceea a oferit un model de urmat: unitatea Bisericii și chiar a lumii
Președintele Academiei Române, profesorul universitar dr. Ioan Aurel Pop, a declarat joi, la Muzeul Țării Crișurilor din Oradea, în cadrul conferinței 'Niceea 1700', că sinodul ecumenic din anul 325 a avut o importanță capitală pentru evoluția vieții bisericești, oferind un model de urmat: unitatea Bisericii și chiar a lumii.
REPORTAJ Mureș: Coiful celtic de la Ciumești, unic în lume, expus la Palatul Culturii, alături de Soldații de Teracotă
Coiful celtic descoperit la Ciumești, în județul Satu Mare, unic în lume, datând din secolul al IV-lea î.Hr., considerat a fi una dintre cele mai spectaculoase descoperiri din lumea celților, este expus la Palatul Culturii din Târgu Mureș, alături de Soldații de Teracotă ai împăratului Qin Shi Huang, și poate fi admirat inclusiv &i
Vaslui: Concerte, expoziții și concursuri, organizate în cadrul Nopții Muzeelor
Asociația 'Museum vasluiensis' derulează proiectul 'Noaptea muzeelor - orașul tineretului în lumină', în cadrul 'Nopții muzeelor'. Desfășurat sub egida Vaslui - Capitala Tineretului în România 2025, proiectul este implementat prin programul local pentru finanțarea nerambursabilă a activităților n
Sibiu: Un angajat al Filarmonicii în greva foamei; conducerea instituției acuză că anterior a fost sechestrată de sindicaliști
Conflictul de câțiva ani între conducerea Filarmonicii de Stat din Sibiu și sindicat a luat amploare și, pentru prima dată, cei din conducere acuză sindicaliștii că i-ar fi sechestrat și că unul dintre aceștia l-ar fi împins pe manager, după care a intrat în greva foamei, potrivit unui comunicat de presă. Conducerea Filarmonicii
Proiect: Parcul Rozelor din Timișoara ar putea fi inclus în lista monumentelor istorice de importanță națională
Parcul Rozelor din Timișoara ar putea fi declarat monument istoric de importanță națională, având în vedere valoarea sa istorică, culturală, peisagistică și educațională, potrivit unei propuneri legislative care a fost depusă de un grup de parlamentari. Potrivit proiectului, Parcul Rozelor va fi inclus în lista monumentelor istorice, conform
UNITER: Cristina Deleanu - o prezență caldă, o fire senină, cu un licăr luminos în privire
Actrița Cristina Deleanu va rămâne în memoria colectivă a teatrului românesc, se arată într-un mesaj al Uniunii Teatrale din România publicat, joi, pe Facebook. 'O prezență caldă, o fire senină, cu un licăr luminos în privire, actrița Cristina Deleanu va rămâne în memoria colectivă a teatrului românesc.
Timiș: Expoziție dedicată mănăstirii medievale de la Igriș, prima construită de regalitatea maghiară în Europa de Est
Pasionații de istorie și arheologie pot descoperi, de joi, expoziția 'Mănăstirea cisterciană de la Igriș (1179-1500), din perspectiva cercetărilor arheologice', care va rămâne la Muzeul Național al Banatului (MNB) din Timișoara timp de patru luni. Mănăstirea de la Igriș a fost prima și cea mai mare construită de regii maghiari în Europa de
Noaptea Muzeelor/ Expoziție cu peste 160 de obiecte de colecție ale unor celebrități - la Galeriile Artmark
Galeriile Artmark prezintă, sâmbătă, la Noaptea Muzeelor, 'All Stars' - o expoziție cu peste 160 de obiecte de colecție cu autografele marilor staruri, autohtone și internaționale, din sport, muzică ori cinema, precum Hagi, Pele, Verstappen, Schumacher, George Foreman, Cassius Clay, Ilie Năstase, dar și Alice Cooper ori Sylvester Stallone.
Sibiu: Cea mai veche casă expusă într-un muzeu din România este în Muzeul ASTRA
Cea mai veche casă expusă într-un muzeu din România este o locuință din lemn din județul Hunedoara, veche de 225 de ani, din Muzeul ASTRA, cel mai mare obiectiv de gen în aer liber din Europa, aflat în pădurea Dumbrava Sibiului, la marginea municipiului reședință de județ, a anunțat joi, pe Facebook, Consiliul Județean (CJ). 'S-a sc
A murit actrița Cristina Deleanu
Actrița Cristina Deleanu a murit la vârsta de 84 de ani, a anunțat, joi, realizatoarea de televiziune Marina Almășan. 'Doamne! Sunt în stare de șoc! Cel mai vechi și fidel colaborator al meu de la TVR, actorul Eugen Cristea, prieten de suflet cum puțini am, tocmai a primit cea mai cruntă veste: minunata sa soție, Cristina Deleanu, nu mai este!&
Iași: Poetul Radu Vancu și profesorul Ioan Stanomir a prezentat caruselul 'Democrației Ideilor', la RCW
Pacea și democrația se construiesc dificil și se pierd foarte ușor, a afirmat poetul și eseistul Radu Vancu în timpul conferinței 'Democrația Ideilor', organizată la Sala Teatru la Cub din cadrul Teatrului Național 'Vasile Alecsandri' din Iași, în cadrul Romanian Creative Week (RCW), eveniment la care a fost invitat special și politologul
Natalia Intotero: Într-o societate în continuă schimbare, credința rămâne o resursă de stabilitate, de sens și de speranță
Într-o societate în continuă schimbare, în fața crizelor succesive și a ideologiilor pentru care nu există valori universale, credința rămâne o resursă de stabilitate, de sens și de speranță, afirmă ministrul interimar al Culturii, Natalia Intotero. Natalia Intotero a participat, miercuri, la Palatul Patriarhiei, la des
CNA: Somații publice - România TV, Canal 33 și decizii privind ordinul de a acționa împotriva conținutului ilegal
Consiliul Național al Audiovizualului a sancționat, miercuri, cu somații publice, posturile România TV și Canal 33 și a emis o serie de decizii privind ordinul de a acționa împotriva conținutului ilegal pentru materiale audiovizuale identificate pe Facebook, YouTube și Instagram. Potrivit unui comunicat al CNA, transmis miercuri AG
Mureș: Descoperiri arheologice valoroase și enigmatice ale detectoriștilor, expuse la Muzeul Județean
Muzeul Județean Mureș a anunțat, miercuri, că premergător evenimentului Noaptea Muzeelor vernisează expoziția 'Enigmele comorilor', care va cuprinde materiale arheologice valoroase și enigmatice descoperite cu detectoarele de metale de către cei numiți 'căutătorii de comori'. 'Secția de Arheologie are plăcerea de a anunța d
Iași: Romanian Creative Week - eveniment fanion al industriilor creative din România și UE
Cea de-a cincea ediție a Romanian Creative Week (RCW), evenimentul-fanion dedicat industriilor creative din România și cel mai amplu de acest tip din Uniunea Europeană, care se desfășoară începând de miercuri până pe 25 mai, transformă Iașiul într-un centru pentru artă, design, muzică, conferințe și instalații multidisciplinare, în