DOCUMENTAR: 120 de ani de la moartea filosofului Friedrich Nietzsche (25 august)

Filosof, critic cultural, poet, psiholog şi filolog, germanul Friedrich Wilhelm Nietzsche s-a născut la Rocken, în familia unui pastor luteran, în ziua de 15 octombrie 1844.
A beneficiat de o educaţie riguroasă la şcoala-internat de la Pforta, lângă Naumburg. Apoi a studiat filologia la Universităţile din Bonn şi Leipzig. În vremea studenţiei, s-a familiarizat cu operele celor care aveau să-i influenţeze gândirea din tinereţe, compozitorul Richard Wagner (1813-1883) şi filosoful Arthur Schopenhauer (1788-1860).
În urma remarcabilelor realizări academice, Nietzsche a fost numit, la vârsta de douăzeci şi cinci de ani, profesor de filologie clasică la Universitatea din Basel.
Din cauza unei maladii psihosomatice recurente, Nietzsche este nevoit să abandoneze catedra în 1879, după care, timp de zece ani, încearcă să-şi recupereze sănătatea în staţiuni balneare din Elveţia, Italia şi Franţa.
În ianuarie 1889 suferă un colaps mintal, în urma căruia nu avea să-şi mai revină complet niciodată. Până în 1897 este îngrijit de mama sa, apoi, până în ziua morţii, 25 august 1900, se află sub îngrijirea surorii sale, Elisabeth.
Cele mai importante scrieri ale sale sunt: "Naşterea Tragediei" ("Die Geburt der Tragodie", 1872); cele patru "Consideraţii inactuale" ("Unzeitgemasse Betrachtungen", 1873-1876); "Ştiinţa voioasă" ("Die frohliche Wissenschaft", 1882); "Aşa grăit-a Zarathustra" ("Also sprach Zarathustra", 1883); "Dincolo de bine şi de rău" ("Jenseits von Gut und Bose", 1886); "Genealogia moralei" ("Zur Genealogie der Moral", 1887) şi "Anticristul" ("Der Antichrist", 1895).
Printre temele şi preocupările principale expuse în operele sale se numără: sinteza dintre lumea dionisiacă a dorinţelor şi cea apolinică a înţelepciunii, respingerea moralei creştine ca fiind "o morală de sclavi", teoria "Supraomului" şi cea a "veşnicei reîntoarceri", perspectivismul, relaţia dintre doctrine sau credinţe şi geneza lor istorică şi socială etc.
Dominantă la Nietzsche este, însă, "voinţa de putere" ("Der Wille zur Macht"), pe care o considera impulsul fundamental ce stă în spatele oricărei aspiraţii umane, inclusiv al oricărei filosofări. În viziunea lui Nietzsche, aceasta este nevoia oricărui individ de a controla şi domina forţele interioare şi exterioare care operează asupra sa. De aici şi influenţa avută de scrierile sale asupra existenţialiştilor precum Sartre, care vorbesc despre puterea de a fi stăpânul propriului destin.
Ideea că voinţa este motorul fundamental al lumii se găseşte şi la Schopenhauer. Însă la acesta, voinţa universală subjugă individul, devenind cauza tuturor suferinţelor sale şi, ca urmare, trebuie să i se opună rezistenţă. La Nietzsche, din contră, voinţa este venerată, este afirmarea vieţii sănătoase, "exuberanţa primăverii", singura forţă capabilă să ne salveze de nihilism şi decadenţă. "Oriunde am aflat viaţă, am aflat voinţă de putere; chiar şi în voinţa servitorului am aflat voinţa de a fi stăpân", scrie Nietzsche în "Aşa grăit-a Zarathustra".
Importanţa pe care voinţa de putere o are în filosofia lui Nietzsche este evidentă chiar din prima pagina a "Anticristului": "Ce este bun? Tot ceea ce face să crească în om sentimentul puterii, voinţa de putere, puterea însăşi. Ce este rău? Tot ceea ce provine din slăbiciune. Ce este fericirea? Sentimentul a tot ceea ce face puterea să crească, sentimentul că va fi învinsă o împotrivire. Nu mulţumire de sine, ci mai multă putere".
Cei care nu reuşesc să se impună, caracterele slabe, cei înclinaţi spre "negarea vieţii" dezvoltă, susţine Nietzsche, un resentiment faţă de cei puternici. Astfel explică gânditorul german religia creştină, "sclavii" imaginând o forţă infinită care să îi "pedepsească" în numele lor pe cei puternici într-o fictivă viaţă de apoi.
Barbarul care, prin forţa armelor, pune stăpânire pe un teritoriu manifestă o formă primitivă de voinţă de putere. Forma supremă a voinţei de putere este întruchipată în ceea ce Nietzsche numeşte "Supraomul" ("Ubermensch"), creatorul de valori, cel capabil să interpreteze în sens propriu realitatea înconjurătoare. În acest fel, nu doar că ia în "stăpânire" metafizica, dar îşi dobândeşte independenţa faţă de ceilalţi gânditori şi valorile lor, ambele aspecte fiind forme de glorificare a sinelui. După cum scrie Nietzsche în primele pagini din "Dincolo de bine şi de rău": "Am descoperit încetul cu încetul că orice mare filosofie de până acum a fost confesiunea autorului ei, constituind un fel de memorii neintenţionate sau neobservate".
"Supraomul", cel capabil să canalizeze cele mai intense izvoare creative, nu exclude altruismul. Dar chiar şi în această privinţă, primează voinţa de putere: "În prim-plan se află sentimentul belşugului, al prea-plinului puterii, fericirea unei înalte tensiuni, conştienţa unei avuţii dornice de a se dărui şi cheltui - şi aristocratul vine într-ajutor nefericiţilor, dar aproape niciodată nu o face din milă, ci mai degrabă mânat de imboldul abundenţei de putere" ("Dincolo de bine şi de rău", 260).
În 1901, însemnări ale lui Nietzsche au fost publicate postum, numele dat de editori compilaţiei fiind chiar "Voinţa de putere". Exegeţii lui Nietzsche privesc cu scepticism, însă, o bună parte din fragmentele adunate, cu suspiciunea că au fost alterate de sora gânditorului.
Numele lui Nietzsche este strâns legat de şocanta sintagmă "Dumnezeu a murit" sau "Dumnezeu este mort" ("Gott ist tot"), pe care o avansează în "Ştiinţa voioasă" şi o reia în "Aşa grăit-a Zarathustra". Evident, moartea divinităţii nu trebuie înţeleasă la Nietzsche în mod literal, în sensul că a existat o fiinţă supranaturală care, ulterior, cumva a dispărut sau a trecut în nefiinţă. Constatarea lui Nietzsche se referă la faptul că influenţa dominantă pe care ideea existenţei lui Dumnezeu a avut-o asupra gândirii Occidentale începând cu sfârşitul Imperiului Roman şi până în secolul al XVIII-a s-a pierdut în urma Epocii Luminilor. Asaltul raţionalist întreprins de iluminişti asupra apologeticii şi dogmelor religioase a distrus dincolo de orice recuperare credibilitatea teismului, care, credea Nietzsche, nu mai poate fi luat în serios, cel puţin în cercurile intelectuale.
Nietzsche nu se mulţumeşte doar să constate această stare de fapt. El o consideră o realitate profund benefică, deoarece dispariţia credinţei în dogme revelate oferă sens şi rost existenţei Supraomului, fiind condiţia dezvoltării depline a abilităţilor creative umane.
În concepţia lui Nietzsche, explică filosoful John Shand, "faptul de a susţine adevărurile universale şi valorile unanim acceptate este, el însuşi, o manifestare a voinţei de putere, de control; dar este şi un semn de slăbiciune, deoarece credinţa în viziuni obiective universale şi în valori unanim acceptate face dovada unei lipse de putere sau de forţă şi creativitate - lipsă care nu caracterizează 'tipurile superioare' sau 'spiritele libere' -, putere de a transfigura lumea cu ajutorul unor viziuni şi a unor interpretări personale şi de a susţine aceste viziuni şi interpretări fără a avea nevoie de suportul unei credinţe în universalitatea şi absoluta lor obiectivitate". ("Introducere în filosofia occidentală", Ed. Univers Enciclopedic, trad. Laurenţiu Hanganu, 1998).
Esenţa filosofiei nietzscheene este cuprinsă în prima parte a lucrării "Aşa grăit-a Zarathustra", secţiunea XXII, 3: "Morţi sunt toţi zeii: acum noi vrem ca Supraomul să trăiască". AGERPRES/(Documentare - Horia Plugaru, editor: Ruxandra Bratu, editor online: Alexandru Cojocaru)
Sursa foto: (c) Friedrich Nietzsche/facebook
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
EFEMERIDE ASTRONOMICE - 11 aprilie
Este a 101-a zi a anului 2025. Au mai rămas 264 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 06 h 39 m și apune la 19 h 55 m. Luna răsare la 18 h 35 m și apune la 05 h 57 m. AGERPRES/(Documentare - Horia Plugaru, editor: Cerasela Bădiță)
DOCUMENTAR: Fostul mare pugilist, campion mondial, Leonard Doroftei împlinește 55 de ani (10 aprilie)
Leonard Doroftei, unul dintre cei mai titrați pugiliști români, cu o carieră formidabilă la amatori și la profesioniști, s-a născut la Ploiești, la 10 aprilie 1970. A fost descoperit de antrenorul emerit Titi Tudor la sala din urbea ploieșteană unde antrena acesta, punând pentru prima dată mănușile în mâini la clubul 'Prahova' P
DOCUMENTAR: 15 ani de la tragedia aviatică de la Smolensk (10 aprilie)
În dimineața zilei de 10 aprilie 2010, un avion Tupolev 154M s-a prăbușit în apropiere de Smolensk, Rusia, fără să existe supraviețuitori. Aeronava decolase din capitala Poloniei, Varșovia, și se îndrepta spre Federația Rusă unde urmau să aibă loc ceremoniile de comemorare ale victimelor masacrului din 1940 din pădurea de la Katyn, din apropi
10 aprilie - Ziua Sportului Curat
Ziua Sportului Curat este marcată în fiecare an la data de 10 aprilie, pentru a atrage atenția asupra luptei globale împotriva dopajului, un flagel care afectează sportul, dar și întreaga societate, potrivit site-ului oficial al Agenției Naționale Anti-Doping, www.anad.gov.ro. Această zi a
Nou summit al 'Coaliției voluntarilor' pe 10 aprilie, la Bruxelles
Miniștrii apărării din țările 'voluntare' aliate ale Ucrainei se vor reuni pe 10 aprilie 2025, la Bruxelles, pentru a contura viitoarele garanții se securitate pentru Kiev, în caz de încetare a focului, a anunțat, la 28 martie 2025, o sursă din Ministerul Apărării francez, conform AFP și https://www.ukri
CITATUL ZILEI
'Deși ploaia, după natura ei, este la fel de generoasă, în grădină cresc lalele, iar în pustiu mărăcini.' ('Cugetări persane', antologie și traducere de Viorel Bageacu, Ed. Albatros, București 1983)
Prezidențiale2025/ Reguli privind etichetarea materialelor de publicitate politică
Campania electorală pentru alegerile prezidențiale din mai 2025 se desfășoară în intervalul 4 aprilie, ora 00:00 - 3 mai, ora 7:00. Actorii politici participanți la alegeri au obligația de a însoți toate materialele politice publicitare, cu excepția celor de natură exclusiv audio sau exclusiv de tipul unui text publicat în mediul online, de o etichetă care
SĂRBĂTORI RELIGIOASE - 10 aprilie
Ortodoxe Sf. Mc. Terentie, Pompei, African, Maxim și Dima Greco-catolice Sf. m. Terenție, Pompei, Maxim, Macarie, African și cei împreună cu ei; Sf. Gemma Galgani Romano-catolice Ss. Apoloniu, pr. m.; Macarie Sfinții Mucenici Terentie, Pompei, Af
Prezidențiale2025/ Prezența la vot a românilor din diaspora la alegerile prezidențiale (1992-2024)
Din datele privind participarea românilor din străinătate la alegerile prezidențiale de după 1989 reiese că cea mai slabă prezență s-a înregistrat în anul 2000, iar cea mai ridicată participare s-a evidențiat la scrutinul din 2019. O prezență și mai mare decât în 2019 s-a înregistrat, la primul tur al alegerilor prezidențiale, dar acesta a
Prezidențiale2025/ Prezența la vot la alegerile prezidențiale din perioada 1990-2024
Alegerile prezidențiale din 1990 au fost singurele, din istoria electorală de după 1989, în urma cărora Președintele României a fost ales din primul tur de scrutin. S-au prezentat la urne 86,19% dintre cetățenii cu drept de vot, procent care nu a putut fi egalat ulterior. În 1992, la primul tur al alegerilor prezidențiale au
EFEMERIDE ASTRONOMICE - 10 aprilie
Este a 100-a zi a anului 2025. Au mai rămas 265 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 06 h 41 m și apune la 19 h 54 m. Luna răsare la 17 h 32 m și apune la 05 h 41 m. AGERPRES/(Documentare - Horia Plugaru, editor: Cerasela Bădiță)
FRAGMENT DE ISTORIE: Armata sovietică ocupă orașul german Königsberg (9 aprilie 1945)
Bătălia pentru Prusia de Est s-a încheiat cu asediul armatei sovietice, în 1945, asupra orașelor Königsberg (9 aprilie, devenit apoi Kaliningrad) și Pillau (26 aprilie, devenit Baltiysk), potrivit https://eng.navalmuseum.ru/. Bătălia de la Königsberg a fost unul dintre cele mai dis
Nordic EV Summit, conferința anuală dedicată mașinilor electrice, la Oslo (9-10 aprilie)
La 9-10 aprilie 2025, are loc, la Oslo, în Capitala Norvegiei, unul dintre cele mai importante eveniment de pe continentul european dedicat mașinilor electrice, Nordic EV Summit, aducând laolaltă din spațiul internațional o comunitate amplă a celor implicați în industria dedicată mobilității electrice, potrivit
CITATUL ZILEI
'Nu-i pe lume comoară pe care s-o găsești fără trudă; omul nepăsător comoară nu va găsi.' ('Cugetări persane', antologie și traducere de Viorel Bageacu, Ed. Albatros, București 1983)
SĂRBĂTORI RELIGIOASE - 9 aprilie
Ortodoxe Sf. Mc. Eupshie; Sf. Cuv. Vadim Greco-catolice Sf. m. Eupsihie din Cezareea Romano-catolice Fer. Ubald, călug. Sfântul Mucenic Eupshie este pomenit în calendarul creștin ortodox la 9 aprilie. S-a născut în Cezareea Capadociei d