Psiholog: Copilul este oglinda comportamentelor propriilor săi părinți

Copilul este oglinda comportamentelor propriilor părinți și, dacă asistă la acte de violență sau discuții frecvente în familie, va internaliza acest model ca fiind potrivit pentru a-și impune propria perspectivă, spune pishologul Cristian Grigore.
'Efectiv, va considera că prin agresivitate va obține ceea ce dorește. Disciplinarea copilului prin intermediul pedepselor fizice va face ca acesta să devină fie o persoană care va recurge des la violență, fie va deveni o persoană foarte retrasă, inhibată, anxioasă. Agresivitatea copilului nu se stinge tot prin agresivitate', a explicat Cristian Grigore, psiholog clinician în cadrul Centrului de Sănătate Mintală 'Dr. Ghelerter' Iași.
În opinia specialistului, mediul familial joacă un rol crucial în dezvoltarea comportamentului copiilor.
Un aspect adesea trecut cu vederea, afirmă Cristian Grigore, este importanța calității timpului petrecut cu copiii. În loc de daruri sau promisiuni, subliniază psihologul, un dialog constant și o conexiune emoțională pot preveni acumularea de tensiuni care duc la agresivitate fizică sau verbală.
'Unul dintre limbajele iubirii dintre părinți și copil este timpul petrecut împreună. Când părinții stau în aceeași încăpere cu copilul, dar atenția lor este înspre cu totul altceva decât asupra lui, nu este un timp petrecut împreună. Dacă tatăl se uită la TV și mama citește o carte, iar copilul se joacă, nu înseamnă că este un timp intim de conectare între membrii familiei. Timpul petrecut împreună presupune ca aceștia să comunice despre ei: nevoi, dorințe, așteptări, experiențe, temeri, frustrări. Din această perspectivă, mulți copii se simt neglijați de către părinți', afirmă Cristian Grigore.
Potrivit psihologului ieșean, cel mai adesea copilul caută să obțină atenția părinților prin comportamente pozitive precum note bune la școală sau să fie cuminți.
'Dacă părinții neglijează eforturile depuse de copil, el se va simți invizibil. Iar pentru a se remarca și ieși în evidență va crește probabilitatea de a adopta comportamente agresive. Practic, violența copilului devine un strigăt că are nevoie de prezența conștientă a părinților în viața lui emoțională', explică psihologul.
Cristian Grigore avertizează că hărțuirea, remarcile dure și chiar și violența fizică pot deveni o constantă în viața multor elevi. În acest sens, spune acesta, studiile arată că victimele bullying-ului tind să dezvolte comportamente reactive, transformându-se, adesea, în agresori.
'Elevii care se simt adesea hărțuiți, abuzați de unii dintre colegi, dezvoltă, de multe ori, comportamente violente ca reacție la abuzurile suferite. Vor căuta să facă tot posibilul pentru a nu pierde din imaginea socială pe care și-au construit-o, căci modul în care este perceput un copil de către colegi este unul esențial în perioada pubertății și adolescenței', a precizat Cristian Grigore.
Însă și apartenența la un grup sau tehnologia pot influența comportamentul individual, iar pentru a evita perpetuarea agresivității, cultura școlară trebuie să combată astfel de manifestări.
'Pot fi colegi care îl încurajează să răspundă cu agresivitate la provocările care vin către el. Astfel, presiunea socială de a deveni agresiv, chiar dacă e cu intenția de a se apăra de agresor, poate duce la exacerbarea acestei pulsiuni', afirmă psihologul.
În opinia sa, jocurile video violente, filmele care glorifică ura sau postările agresive de pe rețelele de socializare sunt stimuli care mențin o tensiune psihologică latentă care ar putea contribui la dezvoltarea unui comportament violent, mai ales în rândul celor mai vulnerabili.
'Expunerea la jocuri video și filme agresive sau la postări pe rețelele de socializare care incită la violență și ură, pot activa și menține o tensiune interioară care să ducă instant la agresivitate. La o mică remarcă a unui coleg, elevul care petrece mult timp pe tehnologie poate să nu mai fie capabil să-și gestioneze furia. Se va confrunta cu o lipsă de empatie care îl va impiedica să înțeleagă cum propriile acțiuni îi afectează pe ceilalți', spune Cristian Grigore.
În ceea ce privește reducerea violenței școlare, psihologul recomandă organizarea de programe de educație emoțională precum jocurile de rol despre empatie și managementul conflictelor, pentru creșterea nivelului de inteligență emoțională prin conștientizarea și gestionarea propriilor emoții, precum și conștientizarea și gestionarea emoțiilor celorlalți colegi, dar și înțelegerea cauzelor comportamentului violent.
'Este important de analizat contextul familial și stilul de parenting. Un părinte cu un stil de parenting foarte autoritar sau foarte permisiv va crea condiții favorabile pentru exprimarea furiei într-o manieră toxică', a spus psihologul Cristian Grigore.
El subliniază și importanța unui climat școlar sigur, motiv pentru care e important să fie implementate politici anti-bullying și de promovare a unei comunicări non-violente, asertive, cât și consilierea psihologică pentru copiii care manifestă agresivitate.
'În ceea ce privește atitudinea profesorului față de comportamentele agresive ale unui școlar, este esențial ca acesta să mențină o stare de calm și stăpânire de sine și, pe cât posibil, să evite corectarea copilului în prezența celorlalți colegi. Preferabil este să aibă o discuție în privat, să clarifice regulile școlii, să îi insufle totodată ideea că profesorul îi este aliat nu adversar', a menționat Cristian Grigore.
Acesta a punctat că reducerea agresivității școlare necesită o abordare complexă ce implică familiile, școlile și reglementarea influenței tehnologice.
'Profesorii și elevii sunt tot mai conștienți de prezența bullying-ului și sesizează aceste acte. Chiar dacă în trecut pedeapsa fizică era o formă comună de control al agresivității, în prezent profesorii și părinții sunt descurajați să pedepsească fizic copiii. Însă nu trebuie să uităm că în prezent expunerea la tehnologiile cu un conținut violent, formele de exprimare a stresului la copii pot fi mult mai diversificate. La asta contribuie și scăderea interesului unor părinți de a presăra un set de valori morale', a adăugat psihologul Cristian Grigore. AGERPRES/(A - autor: Daniela Malache, editor: Cătălin Alexandru, editor online: Simona Aruştei)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Universitățile cunoscute din Olanda, Germania, Belgia vor fi prezente la The International University Fair
Universitățile cu 'cele mai mari rate' de angajabilitate după absolvire din peste 10 țări vor fi prezente în București sâmbătă și duminică la The International University Fair. Astfel, în weekend, vizitatorii The International University Fair pot interacționa cu reprezentanții și studenții a 40 de universități internaționale d
Iași: Patru medalii de argint și bronz obținute de studenții TUIASI la Olimpiada Internațională de Matematică
Echipa studenților de la Universitatea Tehnică 'Gh Asachi' Iași (TUIASI) a obținut două medalii de argint și două medalii de bronz la ediția a XIX-a a Olimpiadei Internaționale de Matematică 'South Eastern European Mathematical Olympiad for University Students - SEEMOUS 2025'. Potrivit unui comunicat remis, joi, presei, cele do
Arad: La școala din Ususău, dascălii poartă aceeași uniformă cu elevii
Dascălii de la Școala gimnazială din comuna Ususău poartă aceeași uniformă ca elevii, toate fiind făcute pe comandă, pentru ca nimeni să nu se simtă discriminat și pentru a se elimina discuțiile legate de vestimentație, inițiativa fiind unică în județul Arad. Șeful Inspectoratului Școlar Județean Arad, Marius Gondor, a declarat joi, pentru AGERPR
Galați: Universitatea 'Dunărea de Jos' sărbătorește împlinirea a 77 de ani de existență printr-o serie de manifestări cultural-artistice
Universitatea 'Dunărea de Jos' din Galați împlinește, pe 20 martie, 77 de ani existență, eveniment care va fi marcat prin organizarea de dezbateri, colocvii, spectacole, târguri educaționale, concursuri și o gală a excelenței în cercetare, manifestări programate în săptămâna 17-21 martie. Astfel, luni, 17
SNSPA a decis nominalizarea președintelui SUA pentru Premiul Nobel pentru Pace
Senatul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA) a hotărât, joi, declanșarea procedurilor pentru nominalizarea președintelui SUA, Donald Trump, pentru Premiul Nobel pentru Pace. 'Această decizie vine ca o recunoaștere a eforturilor susținute ale președintelui Donald Trump în promovarea păcii și stabilității
Sălaj: Utilaje de ultimă generație, donate de o companie unui colegiu tehnic din Zalău
O freză cu comandă numerică, identică celor din unitățile de producție, și trei standuri electrice educaționale, în valoare totală de peste 1,3 milioane de lei, au fost donate de o companie multinațională Colegiului Tehnic 'Alesandru Papiu Ilarian' din Zalău, unitate liceală ce are în prezent cel mai modern laborator de practică pentru instalații
Universitatea din București, prima universitate din România în topul QS by Subject în cinci domenii
Universitatea din București (UB) este prima universitate din România în ceea ce privește domeniile Lingvistică, Limbi moderne, Filosofie, Informatică și Tehnologia informației și Chimie, conform clasamentului realizat de Quacquarelli Symonds (QS) și publicat miercuri. La ediția din 2025, topul QS by Subject evidențiază performanțele a 1.730 de univ
ASE - în clasamentul QS World University Rankings by Subject 2025
Academia de Studii Economice din București continuă să fie prezentă, alături de zece alte universități din România, în clasamentul QS World University Rankings by Subject 2025, dat publicității miercuri. 'ASE se situează pe locuri superioare la nivel internațional față de cele ocupate în ediția 2024, în domeniul Științe sociale&
Iași: Cercetători români și francezi au făcut un nou studiu despre analogi ai prafului interstelar
Cercetători de la Universitatea 'Alexandru Ioan Cuza' (UAIC) Iași și Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară 'Horia Hulubei' (IFIN-HH), în colaborare cu parteneri de la Universitatea din Lille, au publicat într-o prestigioasă revistă internațională un nou studiu despre analogi ai prafului interstelar
Reguli de redactare a lucrărilor scrise de la simularea Evaluării naționale la clasa a VIII-a, publicate de Ministerul Educației
Ministerul Educației și Cercetării a publicat, miercuri, mai multe informații pentru redactarea lucrărilor scrise adresate elevilor de clasa a VIII-a care vor susține simularea Evaluării naționale. Potrivit sursei citate, elevii vor avea voie la proba de Limba și literatura română și/sau maternă să sublinieze pe text cu creion sau stilou
Constanța: Gresie spartă, gândaci, calorifere ruginite - nereguli găsite de Protecția Consumatorilor în cămine studențești
Șeful Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Constanța, Horia Constantinescu, a tras, marți, un semnal de alarmă referitor la condițiile deficitare de trai din căminele studențești, în urma unor controale pe care comisarii instituției le-au făcut la câteva astfel de structuri. Potrivit lui Constantinescu, la cămine ale Unive
Mureș: Profesori din șapte țări, la un atelier de inovare educațională pentru studiile schimbărilor climatice
Peste 40 de profesori din șapte țări participă, de marți până sâmbătă, la un atelier de inovare educațională pentru studiile schimbărilor climatice, organizat la Târgu Mureș în cadrul proiectului ASSET (Assistance for skilled environmental teaching). Potrivit Fundației Focus Eco Center, evenimentul internațional este organizat &ici
Infrastructura educațională a Școlii Gimnaziale Politehnica, dezvoltată printr-un proiect de aproape patru milioane de lei
Infrastructura educațională a Școlii Gimnaziale Politehnica a fost dezvoltată printr-un proiect de aproape patru milioane de lei finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Potrivit unui comunicat al Universității Naționale de Știință și Tehnologie Politehnica București transmis marți, în cadrul proiectului s-au atins următoarele obiective:
Mureș: UMFST va fi gazda Olimpiadei Naționale de Biologie 2025
Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie 'George Emil Palade' din Târgu Mureș a anunțat, luni, că în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Mureș și Ministerul Educației și Cercetării va organiza Olimpiada Națională de Biologie 2025, în perioada 5-10 aprilie. 'Olimpiada Națională de Biologie 2025 se va desf
Argeș: 60 de echipe vor participa la Campionatul Național de Robotică de la Pitești, în perioada 14-16 martie
Ediția din acest an a Campionatului Național de Robotică se va desfășura la Pitești, în perioada 14-16 martie. Campionatul Național al sezonului cu numărul nouă al competiției FIRST Tech Challenge România este organizat de Asociația Nație Prin Educație, în colaborare cu Municipiul Pitești și Rotary Club Pitești.