Companiile, reticente să apeleze la transportul multimodal, din cauza infrastructurii de transport inadecvată și a lipsei de terminale moderne (studiu)

Companiile sunt reticente să apeleze la transportul multimodal, având în vedere infrastructura de transport inadecvată, lipsa unor terminale multimodale moderne conectate la toate modurile de transport, lipsa unor lanțuri logistice multimodale și a unor depozite pentru containere, costurile mari de transport și de transfer, timpul de tranzit ridicat și navigabilitatea redusă pe Dunăre, relevă un studiu publicat joi de Consiliul Concurenței.
Practic, concluzia studiului realizat de Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval (CSDN) și Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF), din cadrul autorității de concurență, arată că transportul multimodal de mărfuri este puțin utilizat de companiile din țară, din cauza dezvoltării insuficiente a infrastructurii, însă atragerea investițiilor ar crește fluxurile de marfă, valorificând potențialul de transport de care dispune România (fluvial, maritim, feroviar, rutier și aerian).
'România are o poziție geografică avantajoasă, însă, lipsa unei infrastructuri integrate și moderne limitează opțiunile companiilor și reduce competitivitatea. Prin investiții și o strategie coerentă, transportul multimodal poate deveni un pilon esențial al economiei naționale și o alternativă sustenabilă pentru viitor', este de părere președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.
CSDN și CNSDF au analizat transportul multimodal de mărfuri din România, pe baza informațiilor transmise de companiile care își desfășoară activitatea în industria prelucrătoare, case de expediții de mărfuri, terminale intermodale/multimodale de mărfuri, precum și a informațiilor furnizate de instituții publice, formulând recomandări pentru dezvoltarea acestuia.
Potrivit documentului dat joi publicității, rețeaua de drumuri publice utilizată pentru transportul rutier a crescut cu 0,2%, în 2023 ajungând la 86.388 kilometri, în timp ce lungimea căilor ferate în exploatare s-a diminuat cu 1,4% față de anul 2021, până la 10.611 kilometri.
Referitor la infrastructura de transport naval, România are 2.763 de kilometri de căi navigabile, 43 de porturi fluviale și fluvio-maritime/locuri de operare/puncte de lucru, cel mai mare port maritim, Constanța și canalul Dunăre-Marea Neagră.
În ceea ce privește transportul aerian, cu toate că România are 17 aeroporturi, doar nouă aeroporturi au fost utilizate pentru transportul mărfurilor, respectiv: Otopeni, Cluj, Timișoara, Constanța, Craiova, Iași, Suceava, Arad și Sibiu.
În prezent, în România există 58 de terminale inter/multimodale de transport (care utilizează două sau mai multe moduri de transport), din care doar 27 sunt active.
Din numărul total de terminale, 33 sunt proprietatea CFR Marfă (56,9%), însă doar patru sunt active. Din cele 27 de terminale active, aproape jumătate deservesc principala poartă de intrare a mărfurilor în țară, respectiv portul Constanța, fiind situate în regiunea de sud-est a țării.
Transportul multimodal este utilizat, însă, de doar 2,3% dintre companiile active în România care au răspuns solicitărilor CNSDF și CSDN, transportul rutier clasându-se pe prima poziție, datorită duratei scurte a livrării mărfurilor la destinatar și a dezvoltării mai bune a rețelei rutiere decât cea feroviară sau navală.
Și din punct de vedere al cantității totale de mărfuri transportate, transportul rutier se clasează pe primul loc (84,1%), urmat de transportul feroviar (11,1%) și cel multimodal (3,1%), în timp ce transportul aerian nu reprezintă o opțiune întâlnită frecvent în rândul companiilor, din cauza lipsei unor terminale cargo specializate și a costurilor foarte mari de transport.
Din cantitatea totală de mărfuri transportată multimodal în 2023 (2,5 milioane de tone), 43,63% a fost transportată feroviar-rutier (1,1 milioane de tone), în timp ce 38,57% (aproximativ 1 milion de tone) a fost transportată rutier-feroviar-naval.
Astfel, companiile sunt reticente să apeleze la transportul multimodal, având în vedere infrastructura de transport inadecvată, lipsa unor terminale multimodale moderne conectate la toate modurile de transport, lipsa unor lanțuri logistice multimodale și a unor depozite pentru containere, costurile mari de transport și de transfer, timpul de tranzit ridicat și navigabilitatea redusă pe Dunăre.
'În acest context, CNSDF și CSDN recomandă actualizarea strategiei naționale de dezvoltare a transportului multimodal în România, având în vedere că acest mod de transport reprezintă o opțiune flexibilă, din ce în ce mai utilizată pe plan internațional. Așadar, este vitală realizarea investițiilor în dezvoltarea infrastructurii de transport multimodal, prin extinderea rețelei de linii electrificate, a capacităților de staționare în zona terminalelor, extinderea rețelei feroviare pentru integrarea terminalelor multimodale, dar și creșterea vitezei de deplasare a trenurilor de marfă. De asemenea, este importantă construirea unor terminale multimodale moderne, inclusiv în porturi, pentru transportul containerizat de mărfuri, care, în anul 2023, a reprezentat 5% din cantitatea totală de mărfuri transportată. În plus, terminalele deținute de CFR Marfă trebuie modernizate, iar cele care nu sunt active trebuie operaționalizate, cu opțiunea ca exploatarea acestor infrastructuri de servicii să fie atribuită, în condițiile legii, companiilor feroviare interesate', arată studiul privind 'Transportul multimodal de marfă în România - evoluții și perspective'.
Având în vedere capacitatea de depozitare insuficientă, CNSDF și CSDN recomandă creșterea acesteia, inclusiv prin crearea unor zone specializate pentru depozitarea mărfurilor, ceea ce va reduce timpii de tranzit ai mărfurilor.
Digitalizarea transportului multimodal va permite o mai bună coordonare a transportului de marfă între diferite tipuri de transport, ceea ce va crește calitatea serviciilor și va spori rentabilitatea în cadrul lanțului logistic, susțin autorii studiului.
O altă recomandare vizează asigurarea unui regim fiscal echilibrat pentru toate modurile de transport, astfel încât să nu fie favorizată, de exemplu, prin sistemul de taxe, o anumită modalitate de transport în defavoarea unor opțiuni mai puțin poluante.
În plus, modernizarea și dezvoltarea portului Constanța ar facilita transportul multimodal de mărfuri, iar extinderea rețelei de autostrăzi va reduce timpii de transport.
În ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii de transport naval, sunt necesare investiții pentru asigurarea continuă a navigabilității pe Dunăre, realizarea de conexiuni între toate porturile cu rețeaua feroviară și rutieră, dar și asigurarea tuturor utilităților publice în porturi.
'Actualul context internațional și evoluțiile transporturilor de mărfuri pot crește fluxurile de marfă din alte state, în condițiile unui transport multimodal dezvoltat, cu costuri și timp reduse. De asemenea, valorificarea potențialului de transport feroviar și naval de care dispune România va permite și atingerea obiectivelor UE în domeniul transportului multimodal. Astfel, 30% din transportul rutier de mărfuri pe distanțe de peste 300 de kilometri ar trebui să fie transferat către ale moduri de transport (feroviar/naval), mai ecologice, procent care va trebui să ajungă la 50%, în anul 2050, contribuind astfel la reducerea emisiilor de carbon', mai relevă lucrarea. AGERPRES/(AS - redactor: Oana Tilică, editor: Mariana Nica, editor online: Adrian Dădârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Hackerii utlizează kituri specifice pentrru a crea instantaneu pagini de phishing cu aspect credibil (expert)
Phishing-ul rămâne o amenințare deosebit de tenace în peisajul securității cibernetice, iar atacatorii apelează la kituri dedicate care generează automat astfel de pagini web înșelătoare, susțin experții Eset, într-un articol de specialitate publicat recent pe blogul din România. 'O metodă care a devenit tot m
ANM: Procesele de dezvoltare ale culturilor de primăvară se vor desfășura mai lent în zonele depresionare în nord și centru (agrometeo)
Ritmurile de vegetație la speciile de câmp și pomi-viticole vor avea o evoluție în general normală pe majoritatea suprafețelor agricole, pe parcursul următoarelor zile, iar în zonele depresionare din nordul și centrul țării procesele de creștere și dezvoltare ale culturilor de primăvară se vor desfășura ușor mai lent, potrivit prognozei agrometeorol
CNPP: 11.637 de beneficiari de pensii de serviciu, în aprilie 2025
Numărul beneficiarilor de pensii de serviciu a fost, în aprilie 2025, de 11.637 persoane, în creștere cu 35 persoane comparativ cu luna anterioară, din care 7.871 de beneficiari cu pensie din Bugetul Asigurărilor Sociale de Stat - BASS (contributivitate), conform datelor centralizate de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP). Cei
INS: Producția de țiței a României a scăzut cu 7,4% în primul trimestru din 2025; importurile s-au majorat cu 28,5%
România a produs, în primele trei luni din 2025, o cantitate de țiței de 631.700 tone echivalent petrol (tep), cu 50.300 tep mai mică (-7,4%) față de cea din perioada similară a anului anterior, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). În schimb, importurile de țiței au totalizat, în ianu
Reportul la tragerea Joker depășește 3,7 milioane de euro
Reportul la tragerea Joker la categoria I a ajuns la peste 18,93 milioane de lei (peste 3,7 milioane de euro), informează Loteria Română. Duminică, vor avea loc noi trageri Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc, după ce la tragerile loto de joi Loteria Română a acordat peste 22.800 de câștiguri î
INS: Producția de cărbune a scăzut cu 2,2% în trimestrul I 2025; importurile s-au redus cu 50,5%
Producția de cărbune a României s-a cifrat în primele trei luni din 2025 la 505.000 tone echivalent petrol (tep), fiind cu 2,2% mai mică (minus 11.200 tep) față de cea din perioada similară a anului trecut, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Importurile de cărbune au fost, în perioada men
Bitdefender: Escrocherie deepfake cu candidații la Președinție
Producătorul global de soluții de securitate informatică Bitdefender avertizează asupra unei noi escrocherii online care folosește tehnologia deepfake pentru a crea videoclipuri false cu figuri politice cunoscute, în preajma alegerilor prezidențiale din România. 'Aceste clipuri generate cu ajutorul inteligenței artificiale &ici
Greenpeace, despre cererea de chemare în judecată formulată de Romgaz: Nu am primit nicio înștiințare de plată
Greenpeace România transmite că nu a primit nicio înștiințare de plată privind cheltuielile de judecată către Romgaz, că nu este în incapacitatea de plată și că acest dosar este doar o încercare de intimidare. Aceste precizări vin în urma anunțului de vineri al ministrului Energiei, Sebastian Burduja, conform căro
Control operativ al ANPC la depozitele Antrefrig din sectorul 2; amenzi de 207.000 lei
Comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor au efectuat vineri un control operativ la depozitele Antrefrig din sectorul 2 și au aplicat, în urma deficiențelor constatate, amenzi în valoare de 207.000 lei, informează ANPC printr-un comunicat.
TPBI prelungește programul mai multor linii, pentru transportul spectatorilor meciului FCSB - Universitatea Craiova
Liniile 1, 4, 10, 40, 55, 86, 90, 104 și 311 vor avea un program de circulație prelungit în seara zilei de sâmbătă, 17 mai, pentru a asigura transportul spectatorilor ce vor asista la meciul de fotbal FCSB - Universitatea Craiova, programat de la ora 20:00, pe Arena Națională, informează Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucu
O schemă frauduloasă de colectare a datelor personale și bancare utilizează identitatea brandului Notino (DNSC)
O tentativă de fraudă care folosește numele brandului Notino este în desfășurare în mediul online, iar această schemă este menită să colecteze datele personale și bancare ale utilizatorilor, atenționează Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică (DNSC), într-o
Experții DNSC avertizează asupra unui risc cu impact ridicat de malware livrat prin Google Calendar
Un malware este livrat prin intermediul invitațiilor din Google Calendar care conțin linkuri către fișiere sau pagini controlate de către hackeri, avertizează experții Directoratului Național pentru Securitate Cibernetică (DNSC), într-un articol postat, vineri, pe site-ul instituției. 'Cercetătorii în securitate cibernetică de
BNR: Rata anuală a inflației își va prelungi evoluția fluctuantă până în trimestrul III 2025
Rata anuală a inflației își va prelungi evoluția fluctuantă până în trimestrul III 2025, pe fondul unor efecte de bază și al expirării schemei de plafonare a prețului la energia electrică, dar va descrește apoi, timp de patru trimestre, potrivit unui comunicat de presă al Băncii Naționale a României. În ședința de
Prezidențiale2025 / Boloș: Am votat astăzi la Bruxelles pentru calea europeană a României
Ministrul Investițiile și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a transmis că a votat vineri, la Bruxelles, pentru calea europeană a României, deoarece Uniunea Europeană, 'cu toate rigiditățile ei', ne-a împins să facem reforme necesare pentru țară. 'Am votat astăzi la Bruxelles. Din inima Europei, pentru calea europeană
BNR: Perioada electorală prelungită și tensiunile politice în creștere au inversat mișcările de capital de pe piața financiară locală
Perioada electorală prelungită și tensiunile politice în creștere au inversat mișcările de capital de pe piața financiară locală, iar în ultima perioadă, ieșirile de capital au crescut semnificativ, sub diverse forme, se arată într-un comunicat al Băncii Naționale a României. Potrivit BNR, aceste schimbări au avut un im