logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Companiile, reticente să apeleze la transportul multimodal, din cauza infrastructurii de transport inadecvată și a lipsei de terminale moderne (studiu)

Imagine din galeria Agerpres

Companiile sunt reticente să apeleze la transportul multimodal, având în vedere infrastructura de transport inadecvată, lipsa unor terminale multimodale moderne conectate la toate modurile de transport, lipsa unor lanțuri logistice multimodale și a unor depozite pentru containere, costurile mari de transport și de transfer, timpul de tranzit ridicat și navigabilitatea redusă pe Dunăre, relevă un studiu publicat joi de Consiliul Concurenței.

Practic, concluzia studiului realizat de Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval (CSDN) și Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF), din cadrul autorității de concurență, arată că transportul multimodal de mărfuri este puțin utilizat de companiile din țară, din cauza dezvoltării insuficiente a infrastructurii, însă atragerea investițiilor ar crește fluxurile de marfă, valorificând potențialul de transport de care dispune România (fluvial, maritim, feroviar, rutier și aerian).

'România are o poziție geografică avantajoasă, însă, lipsa unei infrastructuri integrate și moderne limitează opțiunile companiilor și reduce competitivitatea. Prin investiții și o strategie coerentă, transportul multimodal poate deveni un pilon esențial al economiei naționale și o alternativă sustenabilă pentru viitor', este de părere președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.

CSDN și CNSDF au analizat transportul multimodal de mărfuri din România, pe baza informațiilor transmise de companiile care își desfășoară activitatea în industria prelucrătoare, case de expediții de mărfuri, terminale intermodale/multimodale de mărfuri, precum și a informațiilor furnizate de instituții publice, formulând recomandări pentru dezvoltarea acestuia.

Potrivit documentului dat joi publicității, rețeaua de drumuri publice utilizată pentru transportul rutier a crescut cu 0,2%, în 2023 ajungând la 86.388 kilometri, în timp ce lungimea căilor ferate în exploatare s-a diminuat cu 1,4% față de anul 2021, până la 10.611 kilometri.

Referitor la infrastructura de transport naval, România are 2.763 de kilometri de căi navigabile, 43 de porturi fluviale și fluvio-maritime/locuri de operare/puncte de lucru, cel mai mare port maritim, Constanța și canalul Dunăre-Marea Neagră.

În ceea ce privește transportul aerian, cu toate că România are 17 aeroporturi, doar nouă aeroporturi au fost utilizate pentru transportul mărfurilor, respectiv: Otopeni, Cluj, Timișoara, Constanța, Craiova, Iași, Suceava, Arad și Sibiu.

În prezent, în România există 58 de terminale inter/multimodale de transport (care utilizează două sau mai multe moduri de transport), din care doar 27 sunt active.

Din numărul total de terminale, 33 sunt proprietatea CFR Marfă (56,9%), însă doar patru sunt active. Din cele 27 de terminale active, aproape jumătate deservesc principala poartă de intrare a mărfurilor în țară, respectiv portul Constanța, fiind situate în regiunea de sud-est a țării.

Transportul multimodal este utilizat, însă, de doar 2,3% dintre companiile active în România care au răspuns solicitărilor CNSDF și CSDN, transportul rutier clasându-se pe prima poziție, datorită duratei scurte a livrării mărfurilor la destinatar și a dezvoltării mai bune a rețelei rutiere decât cea feroviară sau navală.

Și din punct de vedere al cantității totale de mărfuri transportate, transportul rutier se clasează pe primul loc (84,1%), urmat de transportul feroviar (11,1%) și cel multimodal (3,1%), în timp ce transportul aerian nu reprezintă o opțiune întâlnită frecvent în rândul companiilor, din cauza lipsei unor terminale cargo specializate și a costurilor foarte mari de transport.

Din cantitatea totală de mărfuri transportată multimodal în 2023 (2,5 milioane de tone), 43,63% a fost transportată feroviar-rutier (1,1 milioane de tone), în timp ce 38,57% (aproximativ 1 milion de tone) a fost transportată rutier-feroviar-naval.

Astfel, companiile sunt reticente să apeleze la transportul multimodal, având în vedere infrastructura de transport inadecvată, lipsa unor terminale multimodale moderne conectate la toate modurile de transport, lipsa unor lanțuri logistice multimodale și a unor depozite pentru containere, costurile mari de transport și de transfer, timpul de tranzit ridicat și navigabilitatea redusă pe Dunăre.

'În acest context, CNSDF și CSDN recomandă actualizarea strategiei naționale de dezvoltare a transportului multimodal în România, având în vedere că acest mod de transport reprezintă o opțiune flexibilă, din ce în ce mai utilizată pe plan internațional. Așadar, este vitală realizarea investițiilor în dezvoltarea infrastructurii de transport multimodal, prin extinderea rețelei de linii electrificate, a capacităților de staționare în zona terminalelor, extinderea rețelei feroviare pentru integrarea terminalelor multimodale, dar și creșterea vitezei de deplasare a trenurilor de marfă. De asemenea, este importantă construirea unor terminale multimodale moderne, inclusiv în porturi, pentru transportul containerizat de mărfuri, care, în anul 2023, a reprezentat 5% din cantitatea totală de mărfuri transportată. În plus, terminalele deținute de CFR Marfă trebuie modernizate, iar cele care nu sunt active trebuie operaționalizate, cu opțiunea ca exploatarea acestor infrastructuri de servicii să fie atribuită, în condițiile legii, companiilor feroviare interesate', arată studiul privind 'Transportul multimodal de marfă în România - evoluții și perspective'.

Având în vedere capacitatea de depozitare insuficientă, CNSDF și CSDN recomandă creșterea acesteia, inclusiv prin crearea unor zone specializate pentru depozitarea mărfurilor, ceea ce va reduce timpii de tranzit ai mărfurilor.

Digitalizarea transportului multimodal va permite o mai bună coordonare a transportului de marfă între diferite tipuri de transport, ceea ce va crește calitatea serviciilor și va spori rentabilitatea în cadrul lanțului logistic, susțin autorii studiului.

O altă recomandare vizează asigurarea unui regim fiscal echilibrat pentru toate modurile de transport, astfel încât să nu fie favorizată, de exemplu, prin sistemul de taxe, o anumită modalitate de transport în defavoarea unor opțiuni mai puțin poluante.

În plus, modernizarea și dezvoltarea portului Constanța ar facilita transportul multimodal de mărfuri, iar extinderea rețelei de autostrăzi va reduce timpii de transport.

În ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii de transport naval, sunt necesare investiții pentru asigurarea continuă a navigabilității pe Dunăre, realizarea de conexiuni între toate porturile cu rețeaua feroviară și rutieră, dar și asigurarea tuturor utilităților publice în porturi.

'Actualul context internațional și evoluțiile transporturilor de mărfuri pot crește fluxurile de marfă din alte state, în condițiile unui transport multimodal dezvoltat, cu costuri și timp reduse. De asemenea, valorificarea potențialului de transport feroviar și naval de care dispune România va permite și atingerea obiectivelor UE în domeniul transportului multimodal. Astfel, 30% din transportul rutier de mărfuri pe distanțe de peste 300 de kilometri ar trebui să fie transferat către ale moduri de transport (feroviar/naval), mai ecologice, procent care va trebui să ajungă la 50%, în anul 2050, contribuind astfel la reducerea emisiilor de carbon', mai relevă lucrarea. AGERPRES/(AS - redactor: Oana Tilică, editor: Mariana Nica, editor online: Adrian Dădârlat)

Afisari: 188

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 31-05-2025 12:38

Directorul Salrom: Asociația Europeană a Producătorilor de Sare și-a exprimat disponibilitatea de a trimite echipamente și experți la Praid

Asociația Europeană a Producătorilor de Sare și-a exprimat disponibilitatea de a trimite echipamente și experți la Praid pentru a ajuta la rezolvarea situației, a anunțat, sâmbătă, directorul Salrom, Constantin Dan Dobrea. 'Asociația Europeană a Producătorilor de Sare și-a arătat solidaritatea și toate țările care au producători de sare în Euro

Economic 31-05-2025 11:49

Ministrul Bogdan Ivan, la Praid: Ne interesează să găsim soluția prin care vom redeschide mina

Ministrul Economiei, Bogdan Ivan, a declarat sâmbătă, la Praid, că se caută cele mai bune soluții pentru redeschiderea salinei din localitate, muncitorii de acolo vor fi plătiți, urmând să fie acordate compensări și pensiunilor și hotelurilor care au suferit pierderi. Acesta a punctat, însă, că situația este complicată, iar la o primă evaluar

Economic 30-05-2025 21:05

Investiție de urgență de aproximativ 300 de milioane de lei pentru a rezolva situația de fond la Salina Praid (ministru)

Ministerul Economiei și Ministerul Mediului vor emite o Hotărâre de Guvern (HG) prin care se va stabili o investiție de urgență estimată la 300 de milioane de lei pentru a rezolva situația de fond la Salina Praid, a anunțat vineri ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan Ivan. 'Împreună cu mi

Economic 30-05-2025 19:17

Ministerul Energiei: România nu va pierde niciun ban pe jalonul 121 din PNRR

România nu va pierde niciun ban pe jalonul 121 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) referitor la îmbunătățirea guvernanței corporative a companiilor de stat din sectorul energetic, a anunțat, vineri, Ministerul Energiei. ''Ministerul Energiei reafirmă angajamentul total și necondiționat față de reformele as

Economic 30-05-2025 19:05

ANPC a înregistrat 108 reclamații referitoare la achiziționarea online a biletelor pentru concertul Metallica din 2026

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a înregistrat până în prezent 108 reclamații care vizează o serie de nereguli consemnate la achiziționarea online a biletelor pentru concertul Metallica din mai 2026, care va avea loc pe Arena Națională din București. Potrivit informațiilor transmise vineri de ANPC,

Economic 30-05-2025 18:26

ANPC: Amenzi totale de 250.500 de lei în urma unor controale efectuate vineri; două unități - Kaufland și Profi - închise temporar

Comisarii pentru protecția consumatorilor au aplicat, vineri, amenzi în valoare de 250.500 lei, în urma unor controale tematice și operative desfășurate la șapte operatori economici, și au oprit temporar activitatea la o unitate Kaufland din sectorul 2 și un magazin Profi din sectorul 4. ''În data de 30.05.2025, din d

Economic 30-05-2025 17:47

Apele Române: Intervențiile la Salina Praid vor fi reluate imediat ce condițiile de siguranță permit accesul echipelor în teren

Administrația Națională ''Apele Române'' (ANAR), prin Administrația Bazinală de Apă (ABA) Mureș, nu poate efectua investiții sau intervenții directe la o exploatare minieră care nu se află în patrimoniul instituției, conform legislației în vigoare, însă dă asigurări că intervențiile la Salina Praid vor fi reluate imediat ce con

Economic 30-05-2025 16:50

ANSVSA: Un transport cu peste 40.000 de animale românești va pleca vineri către Algeria

Un nou transport cu peste 40.000 animale românești - bovine și ovine - va pleca vineri către Anaba (Algeria) din Portul Constanța, a anunțat Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) într-o postare pe Facebook. ''Astăzi, 30 mai 2025, un nou transport semnificativ de ovine și bovine p

Economic 30-05-2025 16:05

Jianu (IMM România): Aderarea la OECD este cel mai important obiectiv al României în perioada următoare

Aderarea la OECD este cel mai important obiectiv al României în perioada următoare, având în vedere că 70% din comerțul global și 90% din investițiile străine directe din România sunt reprezentate de cele 38 de țări membre ale organizației, a declarat Florin Jianu, președinte de onoare IMM România, la cea de-a XXXII-a ediție a '

Economic 30-05-2025 15:18

CFR Călători modifică circulația unor trenuri, în 11 și 13 iunie, pentru efectuarea unor lucrări la infrastructura feroviară

CFR Călători modifică circulația unor trenuri de călători în zilele de 11 și 13 iunie 2025, ca urmare a unor lucrări la infrastructura feroviară între stațiile Lugoj - Chizătău - Topolovăț, solicitate și realizate de către CNCF CFR SA - managerul căii ferate, a anunțat vineri compania. Astfel, trenul IR 72 Craiova - Budapes

Economic 30-05-2025 15:09

Ministerul Finanțelor lansează din 6 iunie a cincea ediție FIDELIS din 2025, cu dobânzi de până la 8,35%

Ministerul Finanțelor (MF) lansează a cincea ediție FIDELIS din 2025, care se va desfășura în perioada 6 - 16 iunie și va oferi dobânzi de până la 8,35% la emisiunile în lei și de până la 6,50% la cele în euro, în timp ce donatorii de sânge vor putea cumpăra titluri de stat cu scadența la 2 ani.

Economic 30-05-2025 14:40

Ministrul Boloș nu crede că România poate strânge 30 de miliarde de lei fără creșteri de taxe

Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, s-a declarat pesimist că România ar putea să strângă la bugetul de stat 30 de miliarde de lei fără creșteri de taxe. Întrebat, vineri, într-o conferință de presă organizată la Guvern, oficialul a menționat că este nevoie de un mix de soluții între refo

Economic 30-05-2025 14:20

Bociu (ANSVSA): România este încadrată ca țară cu risc scăzut al despăduririlor; fermierii nu vor fi afectați de directiva UE privind defrișările

România a semnat alături de alte 10 state membre UE un document privind revizuirea directivei privind defrișările și amânarea datei de intrare în vigoare a acestui regulament, stabilită pentru sfârșitul anului 2025, întrucât cerințele impuse agricultorilor și silvicultorilor sunt imposibil de pus în practică.

Economic 30-05-2025 14:12

Boloș: Nu știu în ce măsură Comisia Europeană ar putea să fie de acord cu reducerea de cheltuială ca soluție a reducerii deficitului

Nu știu în ce măsură Comisia Europeană ar putea să fie de acord cu reducerea de cheltuială ca soluție pentru reducerea deficitului bugetar, dar dacă acceptă acest lucru ar trebui să se modifice planul fiscal și Planul Național de Redresare și Reziliență, ceea ce e puțin probabil, a declarat, vineri, într-o conferință de presă, ministrul Investițiilor și P

Economic 30-05-2025 13:57

Tramvaiele liniei 11 vor circula pe un traseu modificat sâmbătă și vor întoarce la Gara Basarab; linia 44 va fi suspendată

Linia de tramvai 11 va funcționa pe un traseu modificat sâmbătă, urmând să întoarcă la Gara Basarab, iar linia 44 va fi suspendată, ca urmare a executării lucrărilor de intervenție asupra căii de rulare a tramvaielor de pe Calea Giulești, a anunțat Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București - Ilfov (TPBI).