logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Aproape jumătate dintre români spun că ceea ce cumpără în prezent reprezintă strictul necesar (studiu)

Imagine din galeria Agerpres

În proporție de 46%, românii consideră că ceea ce cumpără în prezent este strictul necesar pentru a-și asigura supraviețuirea, relevă un studiu Reveal Marketing Research dat joi publicității.

Potrivit cercetării, inflația ridicată i-a determinat pe români să prioritizeze cheltuielile pentru acoperirea nevoilor de bază. Astfel, 46% dintre ei sunt de acord, în mare și foarte mare măsură, că achizițiile lor actuale sunt strict necesare pentru traiul zilnic.

În ultima lună, românii au cheltuit cel mai mult pe produse alimentare (89%), utilități (82%), produse de igienă personală (73%), produse pentru îngrijirea casei (67%) și medicamente sau suplimente (66%).

Pe de altă parte, 16% dintre români au alocat sume reduse pentru cărți, călătorii și vacanțe (13%) sau produse destinate hobby-urilor (7%).

Comparativ cu 2022, datele recente arată o creștere semnificativă a cheltuielilor realizate în ultima lună pentru categoriile de bază, precum produsele alimentare (+17%), utilitățile (+16%), produsele de igienă corporală (+11%), produsele pentru curățenie (+8%) și medicamentele și suplimentele (+12%). Aceste evoluții indică o orientare accentuată a consumului către necesitățile zilnice. În schimb, românii au cheltuit mai puțin față de 2022 pe produse cosmetice și parfumuri (-3%), articole destinate hobby-urilor (-3%) și accesorii precum ceasuri și bijuterii (-2%), reflectând o tendință de prioritizare a cheltuielilor esențiale în contextul economic actual.

Conform rezultatelor studiului realizat de Reveal Marketing Research, jumătate dintre români (50%) au sentimente predominant pozitive în această perioadă. Dintre aceștia, 27% se declară optimiști și cu energie iar 23% spun că se simt relaxați și privesc cu calm ceea ce se întâmplă în jur, ambele atitudini fiind mai des întâlnite în rândul seniorilor (+60 ani), în proporție de 35%, respectiv 32%.

Pe de altă parte, 32% dintre români recunosc că se enervează ușor și experimentează deseori sentimente de furie, un fenomen accentuat în special în rândul persoanele din Generația Y (29-44 ani) - 38%, iar 18% se simt mai degrabă plictisiți sau obosiți în viața de zi cu zi.

Percepția românilor asupra celor din jur este predominant negativă, majoritatea descriindu-i ca fiind nervoși și furioși (58%) sau obosiți și plictisiți (29%). Discrepanța dintre evaluarea propriei stări (50% sentimente negative) și percepția generală asupra celorlalți (87% sentimente negative) poate fi explicată prin tendința de a vedea propria stare mai favorabil decât pe cea a altora.

Majoritatea românilor se declară mulțumiți de relațiile cu familia și prietenii (92%) și de nivelul de dezvoltare personală atins (79%).

Comparativ cu datele din 2022, românii se declară ușor mai mulțumiți de relațiile cu familia și prietenii (+3%). Cu toate acestea, satisfacția față de carieră și mediul de lucru a scăzut semnificativ, cu 7%, iar percepția asupra situației financiare s-a deteriorat cu 4%. Aceste tendințe reflectă provocările actuale cu care se confruntă societatea și subliniază importanța măsurilor menite să îmbunătățească echilibrul dintre viața personală și profesională.

Cele mai mari surse de satisfacție în viața de zi cu zi a românilor provin din relațiile interpersonale: 92% declară că sunt mulțumiți de relațiile cu familia și prietenii, 79% de nivelul lor de dezvoltare personală și 76% de relațiile sentimentale. Totuși, persoanele cu venituri sub 3.000 de lei raportează un nivel mai scăzut de satisfacție în viața de cuplu (63%).

La polul opus, cele mai scăzute scoruri de satisfacție se înregistrează în sfera profesională (locul de muncă - 65%), în cea economică (situația financiară personală - 59%) și în domeniul socio-politic (situația economică a României - 25% și situația politică a României - 24%).

În ceea ce privește mândria națională, aproximativ jumătate dintre români (51%) se simt mândri în mare sau foarte mare măsură că sunt români, însă acest procent este semnificativ mai scăzut în rândul tinerilor: doar 35% dintre cei din Gen Z (18-28 ani) și 42% dintre cei din Generația Y (29-44 ani) împărtășesc acest sentiment.

Într-un context economic și emoțional dificil, românii consideră că brandurile ar trebui să se concentreze mai mult pe mesaje motivaționale și optimiste (59%), pe promovarea sănătății, protecției și siguranței (50%) și pe susținerea produselor și antreprenorilor locali (42%).

Românii se așteaptă ca firmele și companiile să protejeze angajații și să evite concedierile (57%), să susțină comunitățile prin donații (44%) și să utilizeze resursele pentru producerea de bunuri esențiale (40%).

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.

Studiul s-a desfășurat online în perioada 5-12 martie 2025 pe un eșantion reprezentantiv național pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban și peri-urban. Mărimea eșantionului a fost de 1.003 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%. AGERPRES/(AS - redactor: Cristian Anghelache, editor: Andreea Marinescu, editor online: Andreea Lăzăroiu)

Afisari: 163

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 20-03-2025 22:08

BERD alocă 15 milioane de euro Fondului Morphosis Capital II, pentru a susține IMM-urile

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a alocat 15 milioane de euro către Morphosis Capital Fund II, un fond de private equity administrat de Morphosis Capital Partners, pentru a susține întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri) și companiile din segmentul lower mid-market din România și din întreaga regiune a Europei Centrale și

Economic 20-03-2025 20:09

Ministerul Finanțelor a atras aproape 452 milioane euro prin a doua ofertă de titluri de stat Fidelis

Ministerul Finanțelor (MF) a atras peste 1,4 miliarde lei și, respectiv, 168 milioane euro, valori însumând peste 2,2 miliarde lei (aproape 452 milioane euro), prin a două oferta primară de vânzare de titluri de stat pentru populație (Fidelis) derulată în acest an prin sistemele Bursei de Valori București (BVB). 'A

Economic 20-03-2025 19:10

FPIOR: Mediatizarea unor probleme izolate din industria ospitalității aduce grave prejudicii României

Mediatizarea unor probleme izolate din industria ospitalității aduce grave prejudicii României, susțin reprezentanții Federației Patronatelor din Industria Ospitalității din România (FPIOR), care își reafirmă angajamentul pentru o colaborare constructivă cu Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și alte autorități de control.

Economic 20-03-2025 18:41

MADR: Toate proiectele declarate eligibile în cadrul Submăsurii privind investițiile în exploatații agricole primesc finanțare

Bugetul aferent Submăsurii 4.1.1. - Investiții în exploatații agricole a fost suplimentat, în așa fel încât toate proiectele declarate eligibile să poată fi susținute financiar pentru implementare, a anunțat, joi, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR). Majorarea bugetului a fost posibilă în urma dem

Economic 20-03-2025 18:22

Peste 342,4 de milioane de lei pentru susținerea producției de legume cultivate în spații protejate în 2025 (proiect)

Legumicultorii vor putea beneficia de un sprijin de 1,5 euro/mp pentru cultivarea legumelor în spații protejate, resursele financiare necesare aplicării acestei scheme de ajutor de minimis fiind de 342,4 milioane de lei pentru anul 2025, informează Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR). Proiectul de Hotărâre a Guve

Economic 20-03-2025 17:26

CCF: Noile prevederi fiscale pregătite de Ministerul Finanțelor în privința TVA vor afecta micile întreprinderi

Proiectul privind noile reguli ale viitorului plafon de TVA de 395.000 lei are prevederi problematice pentru micile întreprinderi, iar alte state UE procedează diferit, susțin reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF). Potrivit unui comunicat transmis joi de CCF, noile prevederi fiscale pregătite de Ministerul Finanțelor î

Economic 20-03-2025 17:09

CCIR promovează mediul de afaceri românesc în America Latină și Caraibe

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), Mihai Daraban, promovează zona Americii Latine în rândul oamenilor de afaceri din România, ca fiind o destinație de afaceri foarte importantă. Potrivit unui comunicat al CCIR, Mihai Daraban a avut, joi, o întâlnire oficială cu Grupul șefilor de m

Economic 20-03-2025 16:46

Președintele Curții de Conturi a României și președintele IBAN, discuții despre întărirea cooperării între cele două instituții

Președintele Curții de Conturi a României, Mihai Busuioc, a discutat joi cu președintele Consiliului Internațional al Auditorilor pentru NATO (IBAN), Radek Visinger, despre întărirea cooperării între cele două instituții, în contextul Memorandumului de Înțelegere semnat la data de 26 martie 2024, la sediul NATO, potrivit unui comunicat r

Economic 20-03-2025 16:41

Greenpeace solicită demisia ministrului Energiei pentru 'instigarea publică la procese împotriva societății civile'

Activiștii organizației de mediu Greenpeace solicită demisia ministrului Energiei, Sebastian Burduja, invocând faptul că 'este inacceptabil, într-un stat democratic, ca ministrul Energiei să iasă public cu mesaje prin care cere directorilor companiilor de stat să atace în instanță ONG-urile care contestă proiecte controversate'.

Economic 20-03-2025 15:36

Tichetele de valoare au generat 32 miliarde de lei în PIB-ul României, reprezentând peste 2% din economia națională (studiu)

Tichetele de valoare sunt un motor important al economiei românești, contribuind cu peste 32 de miliarde de lei la Produsul Intern Brut (PIB) al României în 2023, ceea ce reprezintă peste 2% din PIB-ul național, potrivit unui studiu realizat de Academia de Studii Economice (ASE), se menționează într-un comunicat de presă.

Economic 20-03-2025 15:19

Recompensele financiare, cel mai important factor de apreciere pentru nouă din zece angajați români (studiu)

Recompensele financiare reprezintă cel mai important factor de apreciere pentru nouă din zece angajați români, iar cele mai dorite forme de recunoaștere sunt bonusurile, potrivit studiului care analizează evoluția și tendințele actuale din industria beneficiilor extrasalariale din România. Studiul anual Benefit, realizat de Edenred

Economic 20-03-2025 14:54

AFIR: Buget de 86,64 milioane de euro pentru proiecte de investiții în sectorul forestier

Prima sesiune de primire a proiectelor de investiții în sectorul forestier va avea loc în perioada 7 aprilie - 4 iulie 2025, alocarea financiară fiind de peste 86,64 milioane de euro, informează Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR), într-un comunicat de presă transmis, joi, AGERPRES. Instituția a publicat pe

Economic 20-03-2025 14:50

Poșta Română a implementat o soluție informatică pentru digitalizarea proceselor interne ale companiei

Poșta Română a finalizat implementarea aplicației 'Control Numerar' - o soluție informatică dezvoltată integral 'in-house', ce permite monitorizarea precisă a fluxului de numerar, de la nivel central până la fiecare subunitate poștală, oferind un control sporit asupra fondurilor companiei. 'Implementarea aplicaț

Economic 20-03-2025 14:35

Păunescu (BNR): Este de datoria noastră să solicităm dreptul real, cert și imprescriptibil privind creanța pe care o avem față de Rusia

Consilierul guvernatorului BNR, Cristian Păunescu, susține că este de datoria noastră să solicităm dreptul 'real, cert și imprescriptibil' privind creanța pe care o avem față de Rusia, de peste un secol, fiind încrezător în ajutorul pe care Comisia Europeană și Parlamentul European îl acordă României. Banca Nați

Economic 20-03-2025 14:34

Importurile la prețuri de dumping și lipsa finanțării ''ofilesc'' afacerile producătorilor de flori din România

Producătorii români de flori solicită autorităților un ajutor financiar pentru a evita falimentul, având în vedere dificultățile majore cu care se confruntă din cauza importurilor masive de flori la prețuri de dumping, mult sub costurile lor de producție, din țări în care totul se subvenționează, de la producție până la desfacere.