Aproape jumătate dintre români spun că ceea ce cumpără în prezent reprezintă strictul necesar (studiu)

În proporție de 46%, românii consideră că ceea ce cumpără în prezent este strictul necesar pentru a-și asigura supraviețuirea, relevă un studiu Reveal Marketing Research dat joi publicității.
Potrivit cercetării, inflația ridicată i-a determinat pe români să prioritizeze cheltuielile pentru acoperirea nevoilor de bază. Astfel, 46% dintre ei sunt de acord, în mare și foarte mare măsură, că achizițiile lor actuale sunt strict necesare pentru traiul zilnic.
În ultima lună, românii au cheltuit cel mai mult pe produse alimentare (89%), utilități (82%), produse de igienă personală (73%), produse pentru îngrijirea casei (67%) și medicamente sau suplimente (66%).
Pe de altă parte, 16% dintre români au alocat sume reduse pentru cărți, călătorii și vacanțe (13%) sau produse destinate hobby-urilor (7%).
Comparativ cu 2022, datele recente arată o creștere semnificativă a cheltuielilor realizate în ultima lună pentru categoriile de bază, precum produsele alimentare (+17%), utilitățile (+16%), produsele de igienă corporală (+11%), produsele pentru curățenie (+8%) și medicamentele și suplimentele (+12%). Aceste evoluții indică o orientare accentuată a consumului către necesitățile zilnice. În schimb, românii au cheltuit mai puțin față de 2022 pe produse cosmetice și parfumuri (-3%), articole destinate hobby-urilor (-3%) și accesorii precum ceasuri și bijuterii (-2%), reflectând o tendință de prioritizare a cheltuielilor esențiale în contextul economic actual.
Conform rezultatelor studiului realizat de Reveal Marketing Research, jumătate dintre români (50%) au sentimente predominant pozitive în această perioadă. Dintre aceștia, 27% se declară optimiști și cu energie iar 23% spun că se simt relaxați și privesc cu calm ceea ce se întâmplă în jur, ambele atitudini fiind mai des întâlnite în rândul seniorilor (+60 ani), în proporție de 35%, respectiv 32%.
Pe de altă parte, 32% dintre români recunosc că se enervează ușor și experimentează deseori sentimente de furie, un fenomen accentuat în special în rândul persoanele din Generația Y (29-44 ani) - 38%, iar 18% se simt mai degrabă plictisiți sau obosiți în viața de zi cu zi.
Percepția românilor asupra celor din jur este predominant negativă, majoritatea descriindu-i ca fiind nervoși și furioși (58%) sau obosiți și plictisiți (29%). Discrepanța dintre evaluarea propriei stări (50% sentimente negative) și percepția generală asupra celorlalți (87% sentimente negative) poate fi explicată prin tendința de a vedea propria stare mai favorabil decât pe cea a altora.
Majoritatea românilor se declară mulțumiți de relațiile cu familia și prietenii (92%) și de nivelul de dezvoltare personală atins (79%).
Comparativ cu datele din 2022, românii se declară ușor mai mulțumiți de relațiile cu familia și prietenii (+3%). Cu toate acestea, satisfacția față de carieră și mediul de lucru a scăzut semnificativ, cu 7%, iar percepția asupra situației financiare s-a deteriorat cu 4%. Aceste tendințe reflectă provocările actuale cu care se confruntă societatea și subliniază importanța măsurilor menite să îmbunătățească echilibrul dintre viața personală și profesională.
Cele mai mari surse de satisfacție în viața de zi cu zi a românilor provin din relațiile interpersonale: 92% declară că sunt mulțumiți de relațiile cu familia și prietenii, 79% de nivelul lor de dezvoltare personală și 76% de relațiile sentimentale. Totuși, persoanele cu venituri sub 3.000 de lei raportează un nivel mai scăzut de satisfacție în viața de cuplu (63%).
La polul opus, cele mai scăzute scoruri de satisfacție se înregistrează în sfera profesională (locul de muncă - 65%), în cea economică (situația financiară personală - 59%) și în domeniul socio-politic (situația economică a României - 25% și situația politică a României - 24%).
În ceea ce privește mândria națională, aproximativ jumătate dintre români (51%) se simt mândri în mare sau foarte mare măsură că sunt români, însă acest procent este semnificativ mai scăzut în rândul tinerilor: doar 35% dintre cei din Gen Z (18-28 ani) și 42% dintre cei din Generația Y (29-44 ani) împărtășesc acest sentiment.
Într-un context economic și emoțional dificil, românii consideră că brandurile ar trebui să se concentreze mai mult pe mesaje motivaționale și optimiste (59%), pe promovarea sănătății, protecției și siguranței (50%) și pe susținerea produselor și antreprenorilor locali (42%).
Românii se așteaptă ca firmele și companiile să protejeze angajații și să evite concedierile (57%), să susțină comunitățile prin donații (44%) și să utilizeze resursele pentru producerea de bunuri esențiale (40%).
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.
Studiul s-a desfășurat online în perioada 5-12 martie 2025 pe un eșantion reprezentantiv național pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban și peri-urban. Mărimea eșantionului a fost de 1.003 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%. AGERPRES/(AS - redactor: Cristian Anghelache, editor: Andreea Marinescu, editor online: Andreea Lăzăroiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Burduja: Consumul mic de energie din Duminica Rusaliilor nu creează probleme pentru sistemul energetic național
Sistemul energetic național funcționează fără probleme, chiar dacă, în Duminica Rusaliilor, se înregistrează un consum mic de energie, aproximativ 3.700 MW, similar celui din zilele de Paște, a anunțat duminică ministrul Energiei, Sebastian Burduja. Potrivit ministrului Energiei, la această oră producția de energie a României
Românii aleg tot mai mult în ultimii ani vacanțele organizate cu experiențe autentice
Românii preferă tot mai mult vacanțele organizate, atât în țară cât și în străinătate, punând accent pe explorarea tradițiilor, descoperirea culturii locale și a gastronomiei autentice, susține Marilena Milian, ghid turistic cu peste 14 ani de experiență. 'Turiștii sunt tot mai interesați de destinații c
Experții în securitate cibernetică recomandă 'curățenia de primăvară' digitală a conturilor online nefolosite
Conturile online inactive reprezintă un risc de securitate, atât în plan personal, cât și profesional, întrucât acestea pot deveni o țintă ușoară pentru infractorii cibernetici, iar ca atare este nevoie de o 'curățenie de primăvară' digitală, recomandă specialiștii în securitate cibernetică. 'Ave
Mediul de afaceri cere partidelor politice menținerea cotei unice și reducerea cheltuielilor publice neesențiale
Menținerea cotei unice, reducerea cheltuielilor publice neesențiale, accelerarea digitalizării și maximizarea absorbției fondurilor europene sunt câteva din recomandările formulate de organizațiile mediului de afaceri într-un apel comun transmis duminică liderilor partidelor parlamentare, în contextul dezbaterilor privind măsurile de redresare econo
ONRC: Numărul firmelor dizolvate, în creștere cu 6,81% în primele patru luni din 2025
Numărul firmelor dizolvate a crescut cu 6,81%, în primele patru luni din 2025, până la 17.253, față de 16.153 în perioada similară din 2024, conform datelor centralizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Cele mai multe dizolvări au fost înregistrate în București, respectiv 3.375 de firme (&icir
Arieratele bugetului general consolidat au crescut cu 7,6% în aprilie 2025
Arieratele bugetului general consolidat au crescut cu 7,6%, în luna aprilie 2025, comparativ cu luna precedentă, până la 594,9 milioane de lei, de la 552,5 milioane de lei în februarie, conform datelor publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor (MF) și consultate de AGERPRES. Arieratele de peste 90 de zile s-au majorat cu 4
Report la Joker de peste 4,19 milioane de euro, la tragerile de duminică
Noi trageri Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc sunt programate duminică, după ce la tragerile de joi s-au acordat peste 17.000 de câștiguri în valoare totală de peste 1,16 milioane de lei, a anunțat Loteria Română. La Loto 6/49, la categoria I, se înregistrează un report în valoare de pe
ONRC: 6.584 firme și-au suspendat activitatea în primele patru luni ale anului
Numărul firmelor care și-au suspendat activitatea în primele patru luni din 2025 a fost de 6.584, în scădere cu 13,3% comparativ cu perioada similară din 2024, conform datelor publicate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Cele mai multe companii care și-au suspendat activitatea au fost din București, respectiv 759
Ministerul Agriculturii modifică unele termene de sprijin financiar pentru fermierii din sectorul vitivinicol
Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) modifică unele termene de sprijin financiar în favoarea fermierilor din sectorul vitivinicol afectați de condițiile meteorologice nefavorabile din primăvara acestui an. Ministerul a publicat în transparență decizională proiectul de Ordin pentru completarea anexei la Ordinul nr. 1
Grindeanu: Lucrările la drumul de legătură dintre A1 (Arad - Timișoara) și DN 69 se apropie de 70%
Stadiul lucrărilor la drumul de legătură dintre Autostrada A1 (Arad - Timișoara) și DN 69 se apropie de 70%, a declarat, sâmbătă, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, într-o postare pe Facebook.
Alexandru Bociu (ANSVSA): Siguranța alimentară este rezultatul unui efort colectiv
Siguranța alimentară este rezultatul unui efort colectiv: autorități, profesioniști din industrie, cercetători și consumatori, a afirmat, sâmbătă, dr. Alexandru Bociu, președintele Autorității Naționale Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), de Ziua Internațională a Siguranței Alimentare, sărbătorită anual pe 7 iunie.
BNR: Rata creditelor neperformante a urcat la 2,53%, la finele lunii martie 2025
Rata creditelor neperformante era, la finele lunii martie 2025, de 2,53%, în creștere față de nivelul din decembrie 2024, de 2,48%. În martie 2024, rata creditelor neperformante a fost de 2,41%, conform datelor centralizate de Banca Națională a României (BNR). La sfârșitul lunii martie, în Româ
România trebuie să acționeze urgent pentru combaterea sărăciei energetice și reducerea volatilității pieței (federații din energie)
O eventuală reducere a TVA la energie este o măsură echitabilă, cu potențialul de a atenua efectele volatilității pieței, iar România trebuie să adopte de urgență mai multe măsuri concrete și echitabile pentru a combate sărăcia energetică, consideră Federația Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE) și Federația Patronală a Energiei (FPE).
Tentativă de fraudă folosind identitatea DNSC
Directoratul Național de Securitate Cibernetică atrage atenția asupra unei noi tentative de înșelătorie care circulă online sub forma unei așa-zise citații oficiale. Potrivit unei postări pe pagina de Facebook a in
Consumatorii de energie care depășesc 255 kWh pe lună ar putea beneficia de facturi mai mici, din iulie
Aproximativ 1,45 milioane locuri de consum, 17% din total, au un consum mediu lunar mai mare de 255 kWh, unde prețul final facturat al energiei electrice nu poate depăși 1,3 lei/kWh, iar pentru aceștia, după 1 iulie, facturile ar putea să scadă cu 20%, a precizat vineri ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'Din 8,7 milioane de locuri de consum casnic, pe