logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Consiliul Concurenței: Trebuie realizate investiții și restructurate tarifele pentru a crește atractivitatea porturilor fluviale românești

Imagine din galeria Agerpres

Infrastructura fluvială are nevoie de investiții semnificative pentru a fi dezvoltată, iar tarifele trebuie restructurate, pentru a utiliza eficient porturile și pentru a valorifica potențialul de transport fluvial, mai ieftin și mai puțin poluant, conform unui studiu realizat de Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval (CSDN) din cadrul Consiliului Concurenței.

CSDN a analizat modul de organizare și administrare a infrastructurii de transport fluvial, precum și activitățile economice relevante desfășurate în fiecare port de la Dunăre, cu scopul de a identifica noi oportunități de dezvoltare, care să crească competitivitatea acestui tip de transport, se menționează într-un comunicat al autorității de concurență.

Astfel, în urma studiului, CSDN a constatat că porturile fluviale românești au o infrastructură slab dezvoltată, neadecvată pentru un transport fluvial modern, comparativ cu celelalte porturi europene dunărene.

În România, cu excepția infrastructurii de transport fluvial administrată prin zone libere, există un număr de 43 de porturi/locuri de operare/puncte de lucru, din care 53,5% se află în administrarea Companiei Naționale Administrația Porturilor Dunării Fluviale SA Giurgiu (CN APDF SA), 25,6%% sunt gestionate de Compania Națională Administrația Porturilor Dunării Maritime SA Galați (CN APDM SA), 9,3% din porturile fluviale sunt administrate de Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile SA Constanța (CN CAN SA), restul fiind în administrarea Unităților Administrativ Teritoriale.

Un loc important în asigurarea navigației pe Dunăre revine Regiei Autonome 'Administrația Fluvială a Dunării de Jos' Galați (RA AFDJ Galați), ale cărei atribuții sunt stabilite în concordanță cu prevederile Convenției de la Belgrad, convenție aplicabilă tuturor statelor riverane Dunării, la care România este parte.

'Dintre cele 23 de porturi administrate de CN APDF SA, doar 11 au înregistrat trafic de mărfuri în perioada 2021-2023, 70% din trafic derulându-se în 5 porturi. În același timp, 10 din cele 23 de porturi nu dețin dotări tehnice sau facilități de operare și nu au acces la utilități (apă, energie electrică, canalizare), în unele dintre acestea, acostarea realizându-se la mal natural (neamenajat). Doar 41,14% din suprafața portuară administrată de CN APDF SA este utilizată, existând porturi/puncte de lucru ce nu sunt deloc utilizate (Baziaș, Dr. Turnu Severin - agabaritice, Dubova, punctul de lucru Rast, și Svinița). În decurs de trei ani (2021-2023), CN APDF SA a efectuat investiții în 10 din cele 23 porturi ale sale, în sumă de aproximativ 1.000.000 lei, atât din surse proprii (36,79%), cât și din alte surse (63,21%)', se arată în comunicat.

Pe de altă parte, toate cele 9 porturi administrate de către CN APDM SA sunt conectate la rețeaua electrică, două se află în curs de reabilitare și modernizare (Tulcea și Măcin, cu locurile de operare Gura Arman și Turcoaia), dar doar patru porturi sunt racordate la rețeaua de apă și canalizare (Galați, Brăila, Isaccea și Chilia Veche).

'CN APDM SA are un grad de utilizare a suprafeței portuare de 86,07% (porturi fluvio-maritime) și de 74,26% (porturi interioare). Dintre porturile fluvio-maritime, portul Galați are cel mai are grad de utilizare, de 95,12%. În porturile aflate în administrarea autorităților locale investițiile sunt aproape inexistente, doar trei administrații (Turnu Măgurele, AZL Sulina, AZL Galați) realizând investiții în dezvoltarea infrastructurii portuare', subliniază sursa citată.

Raportul mai semnalează că porturile fluviale românești sunt administrate atât de companii naționale, precum și de companii locale aflate în subordinea unităților administrativ - teritoriale, iar o parte din infrastructura de transport fluvial se află în subordinea unor companii. De exemplu, Casa de Cultură a Municipiului Brăila a preluat activitatea portuară administrată de către Serviciul de Transport Public Local de Călători și Administrare Portuară Brăila.

De asemenea, administrarea unui port de către mai multe administrații portuare (Brăila este administrat de APDM, Administrația Zonei Libere Brăila și Casa de Cultură a Municipiului Brăila), precum și existența a numeroase administrații în sectorul românesc al Dunării, organizate diferit (regie autonomă, companie națională, societate, instituție publică în subordinea primăriei sau chiar administrație organizată în cadrul primăriei), cu viziuni, bugete și priorități diferite, creează dificultăți legate modalitatea de stabilire a tarifelor și nu permite elaborarea unei strategii unitare de dezvoltare a porturilor românești de la Dunăre.

'În acest context, CSDN consideră că este necesară reoganizarea administrării porturilor, având în vedere că actualul mod de administrare s-a dovedit ineficient. Astfel, CSDN recomandă reorganizarea în așa fel încât porturile fluviale, în special cele care fac parte din rețeaua TEN-T, să fie administrate integral de către o singură entitate, în timp ce altele pot fi desființate, încredințate spre administrarea autorităților locale sau, dacă există cerere, operatorilor privați, așa cum se întâmplă în țările membre UE', precizează Consiliul Concurenței.

În ceea ce privește tarifele, analizele arată faptul că porturile românești nu sunt atractive comparativ cu alte porturi europene și din acest punct de vedere.

Pe fondul conflictului de Ucraina și al reorientării traseelor de transport prin România, traficul de mărfuri a înregistrat o majorare semnificativă în porturile de la gurile Dunării, ceea ce a condus la reducerea tarifului de tranzitare a Canalului Sulina cu 49,8% față de anul 2023. În același timp, în ultimii ani, a scăzut numărul de nave intrate/ieșite din celelalte porturi fluviale.

'Tarifele trebuie să fie stabilite în mod corect, iar administrațiile nu trebuie să își recupereze, prin tarife, de mai multe ori sumele cheltuite. Rolul nostru, al autorității de supraveghere, este să ne asigurăm că aceste tarife sunt fundamentate corect și asigură predictibilitate pentru operatorii economici care își desfășoară activitatea în porturi și pentru transportatorii de mărfuri', a declarat Dan Virgil Pascu, președintele CSDN, vicepreședinte al Consiliului Concurenței, citat în comunicat.

În anul 2024 s-au înregistrat diminuări de tarife, față de 2023, în cazul mai multor administrații portuare. Spre exemplu, în cazul Administrației Canalelor Navigabile SA Constanța, tariful de tranzitare a canalelor navigabile (tranzit tone capacitate) s-a redus cu 14,2%, în timp ce tariful de pilotaj a înregistrat o diminuare cu 57,3%. De asemenea, Compania Națională Administrația Porturilor Dunării Fluviale SA Giurgiu a diminuat tariful de acces în limita zonei portuare cu 20% în anul 2024 comparativ cu 2023.

Din datele deținute și analizate de CSDN, reiese că cea mai mare parte a cheltuielilor directe ale administrațiilor portuare sunt cheltuieli cu salarizarea personalului. În unele cazuri (RA AFDJ Galați), cheltuielile cu salarizarea depășesc 70% din totalul cheltuielilor. Aceste cheltuieli s-au majorat semnificativ de la un an la altul, având un impact direct asupra tarifului plătit de beneficiarii serviciilor portuare.

Ca urmare, CSDN a recomandat Ministerului Transporturilor să realizeze o analiză aprofundată din perspectiva alocării eficiente a resurselor umane implicate, analiză care ar trebui să aibă în vedere și costurile cu forța de muncă ale fiecărei administrații, în special a celor organizate sub formă de regii autonome

O altă recomandare se referă la restructurarea tipurilor de tarife practicate, care să confere o mai mare predictibilitate și o identificare facilă a acestora de către transportatorii de mărfuri. De asemenea, trebuie avută în vedere și o posibilă stabilire prin act normativ a unei rate rezonabile a profitului practicată de administrațiile portuare.

În același timp, CSDN consideră necesară delimitarea clară a atribuțiilor administrațiilor portuare, respectiv a celor în baza cărora acestea acționează în calitate de autoritate publică și pentru care nu ar trebui să existe profit, de cele în care acționează ca o companie, desfășurând activități economice, prin aplicarea principiului transparenței relațiilor financiare, respectiv evidența contabilă separată pe cele două tipuri de activități.

Pe de altă parte, CSDN consideră că este importantă asigurarea finanțării pentru construirea canalului București - Dunăre, astfel încât să se conecteze cel mai mare pol de dezvoltare locală, București - Ilfov, cu portul Constanța. În plus, amenajarea râurilor Argeș și Dâmbovița va asigura necesarul de apă pentru irigații, protecția împotriva inundațiilor și amenajări piscicole. Astfel, activitatea economică, zonele logistice și parcurile industriale ar urma să se dezvolte.

În plus, este importantă implementarea de soluții digitale integrate pentru a spori siguranța și securitatea transporturilor de mărfuri, prin automatizarea containerelor, monitorizare în timp real a traficului de nave și integrarea cu rețelele logistice digitale. Astfel, eficiența operațională va fi îmbunătățită, iar timpii de transport ai mărfurilor vor scădea.

O altă recomandare a CSDN vizează investiția în terminale multimodale, pentru a reduce transporturile poluate și a utiliza versiunile fluvial-feroviare, respectând, astfel, țintele privind reducerea emisiilor poluante până în anul 2050. AGERPRES/(AS-autor: Nicoleta Gherasi, editor: Mariana Nica, editor online: Ady Ivaşcu)

Afisari: 338

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 05-06-2025 20:59

Finanțare de 300 milioane de euro pentru creșterea eficienței energetice pentru 14.800 de gospodării

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a admis la finanțare 28 de proiecte depuse de operatorii economici, în valoare de aproximativ 300 milioane euro, prin care va fi asigurată creșterea eficienței energetice pentru 14.800 de gospodării. 'Vin astăzi cu o veste bună pentru cei care așteaptă voucherele pentru repararea locuințelor: colegii a

Economic 05-06-2025 19:35

ANM vrea să devină hub regional de pregătire profesională în domeniul schimbărilor climatice pentru Europa

Administrația Națională de Meteorologie vrea să devină hub regional de pregătire profesională în domeniul schimbărilor climatice pentru Europa, având deja finalizat Centrul European de Agrometeorologie, care va deveni operațional în această toamnă, a declarat, joi, directorul general al Administrației Naționale de Meteorologie, Elena Mateescu, la Forumul Na

Economic 05-06-2025 18:28

Alexandru Nazare: Autostrăzile se reflectă ca și cheltuială și în datoria publică și în deficit, de aceea sunt blocaje pe Autostrada Moldovei astăzi

Autostrăzile se reflectă ca și cheltuială atât în datoria publică, cât și în deficit, iar dacă erau gestionate prin Banca de Dezvoltare, prin bănci sau prin alte structuri nu mai erau o presiune în plus pentru stat, a afirmat, joi, fostul ministru al Finanțelor Alexandru Nazare, în prezent membru al Consiliului de Administrație al BNR.

Economic 05-06-2025 18:21

Cinci din șase atacuri cibernetice majore exploatează aplicații legitime deja instalate (analiză)

Circa 84% dintre atacurile informatice se folosesc de programe sau aplicații legitime, deja instalate pe dispozitive, arată o analiză a 700.000 de incidente de securitate efectuată de către cercetătorii Bitdefender. Potrivit unui comunicat remis, joi, AGERPRES, atacatorii nu mai instalează programe periculoase noi, ci folosesc aceleași instrumente pe c

Economic 05-06-2025 17:42

Alexandru Nazare: Ne așteaptă minimum 18 luni, dacă nu mai mult, de perioadă dificilă sau foarte dificilă

Rezolvarea problemelor de deficit trebuie să fie parte a unui plan de relansare economică a României și ne așteaptă minimum 18 luni, dacă nu mai mult, de perioadă dificilă, ca să nu zic că poate să fie foarte dificilă, a afirmat, joi, fostul ministru al Finanțelor Alexandru Nazare, în prezent membru al Consiliului de Administrație al BNR. 'Ne a

Economic 05-06-2025 17:00

Scădere de 3,2% a înmatriculărilor de autoturisme ecologice, în luna mai (APIA)

Înmatriculările de autoturisme ecologice (full electrice, mild-hibrid și full hibrid) au scăzut cu 3,2% în luna mai a acestui an față de perioada similară din 2024, arată datele Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), citate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA). Cota de piață a acestei c

Economic 05-06-2025 16:52

Barbu: Nu am fost mulțumit de modul în care sistemul bancar din România a finanțat fermierii în 2024

În calitate de ministru al Agriculturii încă nu am înțeles de ce fermierii români nu au fost finanțați de sistemul bancar, pentru că toate creditele din România care au intrat în agricultură - vorbim de vegetal, zootehnie și procesare - au fost garantate de stat, a declarat, joi, ministrul de resort, Florin Barbu, la un eveniment de specia

Economic 05-06-2025 16:40

DNSC a identificat o tentativă de fraudă, propagată printr-o pagină de Facebook cu milioane de urmăritori

Specialiștii Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC) au identificat, recent, o tentativă de fraudă ce se propagă prin intermediul unei pagini de Facebook, cu milioane de urmăritori, prin care sunt lansate anunțuri sponsorizate scrise în diverse limbi europene. 'În contextul digital actual, atacurile cibernetice devin din ce &ic

Economic 05-06-2025 16:38

Gala 'Women in Economy' se extinde la nivel european

Gala 'Women in Economy' se extinde la nivel european, prima ediție internațională urmând a avea loc pe 6 iunie 2025, la Viena, sub Înaltul Patronaj al Ambasadei României în Republica Austria, conform unui comunicat al Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF). 'De la București la Viena, de la inițiativă n

Economic 05-06-2025 15:56

Șase organizații din societatea civilă au transmis Președinției un apel la transformarea digitală a României

Șase organizații din societatea civilă au transmis, joi, Administrației Prezidențiale un 'apel pentru transformarea digitală a României' și și-au arătat disponibilitatea de a contribui activ, cu toată expertiza echipelor, la transpunerea obiectivelor strategice în realitate și la reconstruirea încrederii românilor în stat.

Economic 05-06-2025 14:38

FPIOR: Un Minister al Turismului separat, cu o viziune clară, ar putea fi esențial în accelerarea progresului în acest sector

Un Minister al Turismului separat, cu un mandat ferm și cu o viziune clară, ar putea fi un pas esențial pentru accelerarea progresului în acest sector, susține Federația Patronatelor din Industria Ospitalității din România (FPIOR), într-un comunicat de presă transmis, joi, AGERPRES. 'Pentru România, cred că a venit momentul să ne de

Economic 05-06-2025 14:00

Cioloș: În multe țări UE cu agricultură dezvoltată mediul de business asigură strategia, nu statul; miniștrii și premierii se schimbă

În multe state membre al Uniunii Europene cu agricultură și sector agroalimentar foarte dezvoltate mediul profesional și de business este responsabil de predictibilitatea și continuitatea unei viziuni de dezvoltare a sectorului, și nu statul, pentru că în politică suntem într-o logică de termen scurt, a afirmat, joi, fostul comisar european al agriculturii,

Economic 05-06-2025 13:49

Spirits România: Creșterea accizei la alcool va duce la reducerea încasărilor la buget și la proliferarea pieței negre a băuturilor spirtoase

Asociația patronală Spirits România atrage atenția că majorarea accizei pentru alcool nu va duce la creșterea veniturilor la bugetul de stat ci va determina creșterea pieței negre, nefiscalizate, cu efecte deosebit de grave, atât economice cât și sociale. Conform unui comunicat remis, joi, AGERPRES, în trecut, majorarea

Economic 05-06-2025 13:24

Cioloș: Piața se schimbă, modelul de consum alimentar se diversifică, iar eu n-am impresia că ne gândim dacă producem ce se cere

Piața se schimbă, evoluează, iar eu n-am impresia că atunci când decidem anumite investiții, mai ales cu fonduri europene, ne gândim dacă producem ceea ce se cere, ci în general producem ceea ce putem și apoi vedem când și cum vindem, a transmis, fostul comisar european pentru Agricultură Dacian Cioloș, la Forumul Național ''Viitorul A

Economic 05-06-2025 12:53

Ciolacu (CFR): O problemă nu poate fi rezolvată cu aceeași gândire cu care am creat-o; propunem un model de dezvoltare integrată a ecosistemului agroalimentar

Clubul Fermierilor Români (CFR) propune un nou model de dezvoltare integrată a ecosistemului agroalimentar, cu programe de formare de tineri lideri și de antreprenori, cu un cadru legal predictibil și cu un program de înnoire generațională, o creștere a influenței României în negocierile europene pe politică agricolă europeană la nivelul cel m