Consiliul Concurenței: Trebuie realizate investiții și restructurate tarifele pentru a crește atractivitatea porturilor fluviale românești

Infrastructura fluvială are nevoie de investiții semnificative pentru a fi dezvoltată, iar tarifele trebuie restructurate, pentru a utiliza eficient porturile și pentru a valorifica potențialul de transport fluvial, mai ieftin și mai puțin poluant, conform unui studiu realizat de Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval (CSDN) din cadrul Consiliului Concurenței.
CSDN a analizat modul de organizare și administrare a infrastructurii de transport fluvial, precum și activitățile economice relevante desfășurate în fiecare port de la Dunăre, cu scopul de a identifica noi oportunități de dezvoltare, care să crească competitivitatea acestui tip de transport, se menționează într-un comunicat al autorității de concurență.
Astfel, în urma studiului, CSDN a constatat că porturile fluviale românești au o infrastructură slab dezvoltată, neadecvată pentru un transport fluvial modern, comparativ cu celelalte porturi europene dunărene.
În România, cu excepția infrastructurii de transport fluvial administrată prin zone libere, există un număr de 43 de porturi/locuri de operare/puncte de lucru, din care 53,5% se află în administrarea Companiei Naționale Administrația Porturilor Dunării Fluviale SA Giurgiu (CN APDF SA), 25,6%% sunt gestionate de Compania Națională Administrația Porturilor Dunării Maritime SA Galați (CN APDM SA), 9,3% din porturile fluviale sunt administrate de Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile SA Constanța (CN CAN SA), restul fiind în administrarea Unităților Administrativ Teritoriale.
Un loc important în asigurarea navigației pe Dunăre revine Regiei Autonome 'Administrația Fluvială a Dunării de Jos' Galați (RA AFDJ Galați), ale cărei atribuții sunt stabilite în concordanță cu prevederile Convenției de la Belgrad, convenție aplicabilă tuturor statelor riverane Dunării, la care România este parte.
'Dintre cele 23 de porturi administrate de CN APDF SA, doar 11 au înregistrat trafic de mărfuri în perioada 2021-2023, 70% din trafic derulându-se în 5 porturi. În același timp, 10 din cele 23 de porturi nu dețin dotări tehnice sau facilități de operare și nu au acces la utilități (apă, energie electrică, canalizare), în unele dintre acestea, acostarea realizându-se la mal natural (neamenajat). Doar 41,14% din suprafața portuară administrată de CN APDF SA este utilizată, existând porturi/puncte de lucru ce nu sunt deloc utilizate (Baziaș, Dr. Turnu Severin - agabaritice, Dubova, punctul de lucru Rast, și Svinița). În decurs de trei ani (2021-2023), CN APDF SA a efectuat investiții în 10 din cele 23 porturi ale sale, în sumă de aproximativ 1.000.000 lei, atât din surse proprii (36,79%), cât și din alte surse (63,21%)', se arată în comunicat.
Pe de altă parte, toate cele 9 porturi administrate de către CN APDM SA sunt conectate la rețeaua electrică, două se află în curs de reabilitare și modernizare (Tulcea și Măcin, cu locurile de operare Gura Arman și Turcoaia), dar doar patru porturi sunt racordate la rețeaua de apă și canalizare (Galați, Brăila, Isaccea și Chilia Veche).
'CN APDM SA are un grad de utilizare a suprafeței portuare de 86,07% (porturi fluvio-maritime) și de 74,26% (porturi interioare). Dintre porturile fluvio-maritime, portul Galați are cel mai are grad de utilizare, de 95,12%. În porturile aflate în administrarea autorităților locale investițiile sunt aproape inexistente, doar trei administrații (Turnu Măgurele, AZL Sulina, AZL Galați) realizând investiții în dezvoltarea infrastructurii portuare', subliniază sursa citată.
Raportul mai semnalează că porturile fluviale românești sunt administrate atât de companii naționale, precum și de companii locale aflate în subordinea unităților administrativ - teritoriale, iar o parte din infrastructura de transport fluvial se află în subordinea unor companii. De exemplu, Casa de Cultură a Municipiului Brăila a preluat activitatea portuară administrată de către Serviciul de Transport Public Local de Călători și Administrare Portuară Brăila.
De asemenea, administrarea unui port de către mai multe administrații portuare (Brăila este administrat de APDM, Administrația Zonei Libere Brăila și Casa de Cultură a Municipiului Brăila), precum și existența a numeroase administrații în sectorul românesc al Dunării, organizate diferit (regie autonomă, companie națională, societate, instituție publică în subordinea primăriei sau chiar administrație organizată în cadrul primăriei), cu viziuni, bugete și priorități diferite, creează dificultăți legate modalitatea de stabilire a tarifelor și nu permite elaborarea unei strategii unitare de dezvoltare a porturilor românești de la Dunăre.
'În acest context, CSDN consideră că este necesară reoganizarea administrării porturilor, având în vedere că actualul mod de administrare s-a dovedit ineficient. Astfel, CSDN recomandă reorganizarea în așa fel încât porturile fluviale, în special cele care fac parte din rețeaua TEN-T, să fie administrate integral de către o singură entitate, în timp ce altele pot fi desființate, încredințate spre administrarea autorităților locale sau, dacă există cerere, operatorilor privați, așa cum se întâmplă în țările membre UE', precizează Consiliul Concurenței.
În ceea ce privește tarifele, analizele arată faptul că porturile românești nu sunt atractive comparativ cu alte porturi europene și din acest punct de vedere.
Pe fondul conflictului de Ucraina și al reorientării traseelor de transport prin România, traficul de mărfuri a înregistrat o majorare semnificativă în porturile de la gurile Dunării, ceea ce a condus la reducerea tarifului de tranzitare a Canalului Sulina cu 49,8% față de anul 2023. În același timp, în ultimii ani, a scăzut numărul de nave intrate/ieșite din celelalte porturi fluviale.
'Tarifele trebuie să fie stabilite în mod corect, iar administrațiile nu trebuie să își recupereze, prin tarife, de mai multe ori sumele cheltuite. Rolul nostru, al autorității de supraveghere, este să ne asigurăm că aceste tarife sunt fundamentate corect și asigură predictibilitate pentru operatorii economici care își desfășoară activitatea în porturi și pentru transportatorii de mărfuri', a declarat Dan Virgil Pascu, președintele CSDN, vicepreședinte al Consiliului Concurenței, citat în comunicat.
În anul 2024 s-au înregistrat diminuări de tarife, față de 2023, în cazul mai multor administrații portuare. Spre exemplu, în cazul Administrației Canalelor Navigabile SA Constanța, tariful de tranzitare a canalelor navigabile (tranzit tone capacitate) s-a redus cu 14,2%, în timp ce tariful de pilotaj a înregistrat o diminuare cu 57,3%. De asemenea, Compania Națională Administrația Porturilor Dunării Fluviale SA Giurgiu a diminuat tariful de acces în limita zonei portuare cu 20% în anul 2024 comparativ cu 2023.
Din datele deținute și analizate de CSDN, reiese că cea mai mare parte a cheltuielilor directe ale administrațiilor portuare sunt cheltuieli cu salarizarea personalului. În unele cazuri (RA AFDJ Galați), cheltuielile cu salarizarea depășesc 70% din totalul cheltuielilor. Aceste cheltuieli s-au majorat semnificativ de la un an la altul, având un impact direct asupra tarifului plătit de beneficiarii serviciilor portuare.
Ca urmare, CSDN a recomandat Ministerului Transporturilor să realizeze o analiză aprofundată din perspectiva alocării eficiente a resurselor umane implicate, analiză care ar trebui să aibă în vedere și costurile cu forța de muncă ale fiecărei administrații, în special a celor organizate sub formă de regii autonome
O altă recomandare se referă la restructurarea tipurilor de tarife practicate, care să confere o mai mare predictibilitate și o identificare facilă a acestora de către transportatorii de mărfuri. De asemenea, trebuie avută în vedere și o posibilă stabilire prin act normativ a unei rate rezonabile a profitului practicată de administrațiile portuare.
În același timp, CSDN consideră necesară delimitarea clară a atribuțiilor administrațiilor portuare, respectiv a celor în baza cărora acestea acționează în calitate de autoritate publică și pentru care nu ar trebui să existe profit, de cele în care acționează ca o companie, desfășurând activități economice, prin aplicarea principiului transparenței relațiilor financiare, respectiv evidența contabilă separată pe cele două tipuri de activități.
Pe de altă parte, CSDN consideră că este importantă asigurarea finanțării pentru construirea canalului București - Dunăre, astfel încât să se conecteze cel mai mare pol de dezvoltare locală, București - Ilfov, cu portul Constanța. În plus, amenajarea râurilor Argeș și Dâmbovița va asigura necesarul de apă pentru irigații, protecția împotriva inundațiilor și amenajări piscicole. Astfel, activitatea economică, zonele logistice și parcurile industriale ar urma să se dezvolte.
În plus, este importantă implementarea de soluții digitale integrate pentru a spori siguranța și securitatea transporturilor de mărfuri, prin automatizarea containerelor, monitorizare în timp real a traficului de nave și integrarea cu rețelele logistice digitale. Astfel, eficiența operațională va fi îmbunătățită, iar timpii de transport ai mărfurilor vor scădea.
O altă recomandare a CSDN vizează investiția în terminale multimodale, pentru a reduce transporturile poluate și a utiliza versiunile fluvial-feroviare, respectând, astfel, țintele privind reducerea emisiilor poluante până în anul 2050. AGERPRES/(AS-autor: Nicoleta Gherasi, editor: Mariana Nica, editor online: Ady Ivaşcu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
McDonald's oprește temporar utilizarea aparatelor de gheață din restaurantele sale din România,după controlul ANPC
McDonald's va opri temporar utilizarea aparatelor de gheață din restaurantele sale din România pentru verificări suplimentare a calității apei potabile, au informat marți reprezentanții companiei. Anunțul vine după ce Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a sancționat operatorul economic Premier Restaurants SRL
Ministrul Agriculturii: La sfârșitul lunii aprilie ar trebui să fim cu utilajele pe Canalul Siret-Bărăgan
Creditele de angajament prevăzute în acest an pentru infrastructura principală de irigații, inclusiv pentru Canalul Siret-Bărăgan, se ridică la 2,8 miliarde de lei, iar pentru cele 41 de amenajări aflate în lucru mai avem un miliard de euro, a declarat, pentru AGERPRES, ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Florin Barbu.
Bursa de Valori București a premiat performerii anului bursier 2024
Bursa de Valori București (BVB) a acordat marți, în cadrul celei de-a 12-a ediții BVB Awards, 20 de premii pentru rezultatele obținute în 2024 de către companiile listate, companiile de brokeraj, fondurile de pensii private și de investiții și jurnaliști, conform unui comunicat de presă al Bursei. Evenimentul care a adus în p
ICI București a prezentat proiecte de cercetare și dezvoltare în domenii cheie, în cadrul întâlnirii cu ministrul Finanțelor
Reprezentanții Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI București au prezentat, marți, în cadrul întrevederii cu ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, proiectele de cercetare și dezvoltare în domenii cheie precum securitatea cibernetică, inteligența artificială și blockchain, a anunțat instituția. Conform sursei c
Popa (BNR): Este important să avem și o piață de capital dezvoltată, dar și o piață bancară de asemenea dezvoltată
Capitalul trebuie să curgă nu doar din depozite în credite, ci și din economisire în companii private care creează locuri de muncă și de aceea este important să avem și o piață de capital dezvoltată, dar și o piață bancară de asemenea dezvoltată, consideră Cristian Popa, membru în Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României (BNR)
Avrămescu (ASF): Atunci când vorbim despre reforma statului, ea trebuie privită ca o măsură pe termen lung
Reforma statului trebuie privită ca o măsură pe termen lung și nu ca una pompieristică, în care 'să tăiem' este la modă, susține prim-vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Gabriel Avrămescu. 'Avem câteva momente extrem de importante anul acesta. Primul dintre ele va fi probabil în luna mai
MIPE lansează în 2025 finanțări de aproape 2,4 miliarde euro pentru educație și locuri de muncă
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a lansat 38 de linii de finanțare în cadrul Programului Educație și Ocupare, cu o valoare totală de aproximativ 2,4 miliarde euro. Potrivit unui comunicat al MIPE, remis marți AGERPRES, această inițiativă reprezintă un pas major pentru oricine vrea să învețe, să-și găsească un
Hunedoara: Conducerea Complexului Energetic Valea Jiului neagă o posibilă externalizare a termocentralei Paroșeni
Conducerea Complexului Energetic Valea Jiului (CEVJ) a negat, marți, unele informații vehiculate în spațiul public referitoare la o posibilă externalizare a termocentralei Paroșeni, care folosește cărbunele extras din minele aflate în proces de închidere și ecologizare. Reacția conducerii CEVJ a apărut în contextul în care Sindica
Livrările de locuințe noi au scăzut cu 15% la nivel național și cu 20% în București, în 2024 (analiză)
Livrările de locuințe noi au scăzut cu 15% la nivel național și circa 20% în București, în timp ce cererea a crescut cu 7% în 2024, potrivit raportului anual Colliers. Conform sursei citate, accesul tot mai dificil la finanțare și costurile ridicate ale materialelor de construcție frânează dezvoltările viitoare, amplifi
RetuRO caută furnizori de transport care vor asigura fluxul logistic al ambalajelor din cadrul SGR
RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare, a lansat licitația pentru selectarea furnizorilor de transport care vor asigura fluxul logistic al ambalajelor din cadrul SGR, a anunțat, marți, compania. Licitația se va desfășura în perioada 25 februarie - 17 martie 2025, data limită pentru primirea ofertelor.
ANPC: Cuburi de gheață contaminate la un operator economic; amendă de 30.000 de lei și oprirea temporară a utilizării aparatului de gheață
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a sancționat operatorul economic Premier Restaurants SRL cu o amendă de 30.000 lei, după ce reprezentanții autorității au constatat, în urma prelevării analizelor microbiologice, cuburi de gheață contaminate cu enterococi intestinali și bacterii coliforme, potrivit unui comunicat remis AGERPRES.
Hanga (BVB): Cea mai importantă realizare a anului 2024 este numărul de 226.000 de conturi deschise la bursă
Cea mai importantă realizare a anului 2024 este numărul de 226.000 de conturi deschise la bursă și o rată de creștere de aproximativ 10.000 -15.000 pe trimestru, a declarat, marți, președintele Bursei de Valori București, Radu Hanga, la cea de-a 12-a ediție a BVB Awards 2025 - ceremonia anuală de premiere a performanțelor de pe piața de capital din anul anterior
Implementarea programului e-Proprietatea va aduce schimbări semnificative în sectorul imobiliar și al creditării (specialist)
Implementarea programului e-Proprietatea, care introduce impozitarea pe baza valorii reale de piață a proprietăților, va aduce schimbări semnificative în sectorul imobiliar și al creditării ipotecare, este de părere Valentin Anghel, specialist în brokeraj de credite. ''Prin reevaluarea activelor imobiliare conform valorilor
Depozitele la bănci ale firmelor și populației au scăzut cu 1,2% în ianuarie
Depozitele rezidenților clienți neguvernamentali au scăzut în luna ianuarie 2025 cu 1,2% față de luna anterioară, până la nivelul de 624,836 miliarde lei, iar comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior s-au majorat cu 9% (3,8% în termeni reali), informează Banca Națională a României printr-un comunicat. Depozitele