Burduja: Voi continua să sprijin prosumatorii, pentru că România Viitorului are nevoie de energie în 3D-descentralizată, digitalizată şi decarbonizată

Proiectul de Ordonanţă care prevede eliminarea taxei pe soare pentru prosumatori aduce claritate în cadrul legislativ şi elimină incertitudinile şi potenţialele ameninţări ale dezvoltării prosumatorilor în România, afirmă ministrul Energiei, Sebastian Burduja.
"Când am fost învestit ministru al energiei, am spus din prima zi că voi asculta mereu vocea cetăţenilor pentru un proiect naţional comun: energie pentru o nouă Românie. La fix 9 luni de atunci, în urma numeroaselor discuţii, întâlniri şi dezbateri, inclusiv prin demersuri la Comisia Europeană, eliminăm taxa pe soare pentru prosumatori. Am pus în consultare publică proiectul de Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului prin care am demarat procedurile legale pentru eliminarea posibilităţii introducerii acestei taxe. Prin acest demers aducem claritate în cadrul legislativ şi eliminăm incertitudinile şi potenţialele ameninţări ale dezvoltării prosumatorilor în România", a scris Burduja pe pagina sa de Facebook.
El a subliniat că în prezent sunt peste 120.000 de prosumatori în România, cu o putere instalată de 1.500MW, peste cea a centralei nuclearo-electrice de la Cernavodă.
"Voi continua să sprijin prosumatorii, pentru ca România Viitorului are nevoie de energie în 3D: descentralizată, digitalizată şi decarbonizată", a transmis ministrul.
De asemenea, a menţionat că, pentru restul românilor, "care încă nu au şansa să îşi producă singuri energia", va continua schema de sprijin prin măsurile de plafonare-compensare. Totodată, va fi redus costul energiei electrice şi gazelor naturale, ceea ce va duce, în condiţii normale, la facturi mai mici pentru români şi pentru companiile româneşti.
"Până acum, conform celor mai recente date publicate de Comisia Europeană, luând în calcul preţurile plafonate, nu cele din contracte, ci cele plătite efectiv de consumatori, românii au al patrulea cel mai ieftin gaz şi a cincea cea mai ieftină energie electrică din Uniunea Europeană", a punctat Sebastian Burduja.
Ministerul Energiei a lansat vineri în dezbatere publică modificarea OUG 27/2022 privind plafonarea preţurilor la energie, obiectivele fiind un preţ corect pe facturile românilor, în contextul scăderii preţurilor la energie electrică şi gaze naturale, şi crearea cadrului pentru trecerea etapizată la o piaţă mai competitivă.
În plus, conform unui comunicat al ministerului, se propune eliminarea "taxei pe soare".
Astfel, având în vedere importanţa asigurării în plan economic şi social a unui nivel ridicat de protecţie a clienţilor finali de energie electrică/gaze naturale, Autoritatea de Reglementare a propus etapizarea măsurilor de ieşire din schema de sprijin, în sensul introducerii unei perioade de tranziţie de un an, începând de la data de 1 aprilie 2025 şi până la data de 31 martie 2026.
În această perioadă este stabilită valoarea maximă a componentei de achiziţie a energiei electrice/gazelor naturale din preţul aferent ofertelor de furnizare, aplicabil în perioada de tranziţie, pe baza unei formule, luând în considerare media ponderată a preţurilor rezultate din toate tranzacţiile cu produse standardizate pe termen mediu şi lung realizate pe pieţele la termen şi media ponderată a preţurilor de închidere a PZU, la care se aplică un coeficient de 1,1, care acoperă eventuale dezechilibre/profilare.
"Din analiza datelor disponibile, pentru energie electrică, ca exemplu, în anul 2021, când piaţa era complet liberalizată, PZU avea o pondere de aproximativ 46%, şi astfel, în vederea stimulării tranzacţionării pe pieţele la termen se propune o pondere de 40%, iar pentru gaze naturale, ponderea PZU este între 5-10%", explică sursa citată.
De asemenea, va fi stabilită valoarea maximă a componentei de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale din preţul aferent ofertelor de furnizare, aplicabil în perioada de tranziţie, şi din preţurile realizate, precum obligaţia furnizorilor de energie electrică/gaze naturale de a elabora oferte pentru perioade subsecvente de cel puţin 3 luni.
Preţul energiei electrice/gazelor naturale din contractele cu clienţii finali aferent fiecărei perioade subsecvente pentru perioada 1 aprilie 2025 - 31 martie 2026 va fi stabilit ca sumă a componentei de achiziţie şi a componentei de furnizare, iar preţul energiei electrice/gazelor naturale realizat aferent fiecărei luni din perioada de tranziţie se determină ca sumă a componentei de furnizare şi a componentei de achiziţie a energiei electrice/gazelor naturale determinată pe baza cantităţilor achiziţionate şi a preţurilor aferente acestor tranzacţii.
La calculul preţul final facturat pentru consumul realizat în perioada de tranziţie va fi luat în considerare minimul dintre preţul energiei electrice/gazelor naturale din contract şi preţul energiei electrice/gazelor naturale realizat.
Proiectul de OUG mai prevede abrogarea prevederilor art. 21 alin. (3) privind taxa pe soare din cuprinsul Ordonanţei nr. 163/2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, ca urmare a punctului de vedere exprimat de CE la solicitarea autorităţilor române conform căruia neincluderea prevederii în legislaţia naţională nu afectează transpunerea Directivei (UE) 2018/2001 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile.
Totodată, în proiect a fost introdusă, pentru claritate, obligaţia furnizorului de a defalca preţul final pe aceleaşi componente în oferta de furnizare, în contractul de furnizare şi în preţul final facturat clientului final, în concordanţă cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/1952 al Parlamentului European şi al Consiliului privind statisticile europene referitoare la preţurile la gaze naturale şi energie electrică, potrivit cărora preţul practicat în cazul clienţilor finali de gaze naturale/energie electrică pe tranşă de consum este suma celor trei componente principale: componenta referitoare la energie şi la furnizare, componenta referitoare la sistem/reţea (de transport şi distribuţie) şi componenta care cuprinde impozitele, comisioanele, taxele şi tarifele
"Luând în considerare evoluţiile costurilor pe care le înregistrează furnizorii de gaze naturale, este necesară actualizarea componentei de furnizare pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale şi luarea în considerare a noii valori la stabilirea preţului final", se precizează în comunicat.
Proiectul propune şi scăderea preţului gazelor naturale pe care producătorii de gaze naturale care desfăşoară atât activităţi de extracţie onshore şi/sau offshore, indiferent de data începerii acestei activităţi, cât şi activităţi de vânzare a gazelor naturale au obligaţia să le livreze, începând cu data de 1 aprilie 2024, furnizorilor clienţilor casnici, furnizorilor producătorilor de energie termică sau direct către producătorii de energie termică şi operatorului de transport şi sistem/operatorilor concesionari de distribuţie titulari ai unei licenţe de operare - operatori de reţea de la 150 lei/MWh la 120 lei/MWh.
De asemenea, având în vedere scăderea preţurilor pe pieţele de energie electrică, se propune reducerea plafonului pentru care se plăteşte taxa de solidaritate de către producătorii de energie electrică la 400 de lei/MWh în vederea asigurării sursei financiare necesare susţinerii schemei de sprijin.
Pe baza aceloraşi considerente, se propune reducerea valorii de tranzacţionare prin Mecanismul de achiziţie centralizată de la valoarea de 450 de lei/MWh la 400 de lei/MWh, această măsură asigurând reducerea impactului bugetar, în procesul de compensare, şi fluidizarea circuitelor financiare în sensul că furnizorii vor avea sume mai mici blocate în desfăşurarea activităţii.
O altă prevedere a proiectului de act normativ se referă la reducerea perioadei de aplicare a Mecanismului de achiziţie centralizată de la data de 31 martie 2025 la data de 31 martie 2024, participarea voluntară la acest mecanism începând cu data de 1 aprilie 2024, precum şi posibilitatea tuturor producătorilor de energie electrică de a participa în mod voluntar la acest mecanism pentru a se putea relua tranzacţiile pe baza mecanismelor concurenţiale şi pentru a se stimula creşterea lichidităţii, astfel încât să se permită furnizorilor achiziţia de energie necesară prin contracte pe termen mediu şi lung.
Proiectul propune şi creşterea marjei prevăzute în cadrul art. 5 din cuprinsul anexei nr. 6.1 de la 2% la 10% în vederea stimulării reluării cumpărării şi vânzării pe piaţa angro care va avea ca efect crearea de surse pentru susţinerea schemei de compensare şi creşterea lichidităţii în piaţa concurenţială, ceea ce va conduce la preţuri de referinţă relevante şi la restabilirea echilibrului în pieţele de energie.AGERPRES/(AS-editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Irina Giurgiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
FPIOR: Orice creștere de TVA va închide multe afaceri din industria ospitalității din România
Orice creștere de TVA, chiar și de 1%, va închide foarte multe business-uri de dimensiuni mici și medii din industria ospitalității din România și va îngreuna activitatea tuturor celor care vor rămâne pe piață, se menționează într-un comunicat al Federației Patronatelor din Industria Ospitalității din România (FPIOR).
Burduja: După 1 iulie, continuăm cu sprijin pentru consumatorii vulnerabili; nimeni nu va fi lăsat în urmă
Consumatorii vulnerabili vor primi sprijin pentru facturile la energie după 1 iulie, odată cu liberalizarea pieței, mecanismul general de plafonare a prețurilor la energie urmând să fie înlocuit cu o abordare mai direcționată, mai eficientă și mai corectă social, menționează ministrul Energiei, într-un raport publicat, duminică, pe pagina sa de Face
Hidroelectrica alocă peste 4,6 milioane lei pentru servicii de dezvoltare software
Hidroelectrica alocă, din surse proprii, 4,61 milioane lei, fără TVA, pentru servicii de dezvoltare software, contractul urmând să fie încheiat pentru o perioadă de 37 de luni, potrivit unui anunț de participare postat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP). Conform sursei citate, obiectul achiziției implică, în principal, s
Bursa de la București a pierdut peste 9 miliarde lei la capitalizare, în această săptămână
Bursa de Valori București (BVB) a pierdut 9,02 miliarde de lei la capitalizare, respectiv 2,27%, în această săptămână, în timp ce valoarea tranzacțiilor cu acțiuni a scăzut cu 187,8 milioane de lei (-43,78%), în comparație cu săptămâna anterioară. Potrivit datelor publicate de BVB și consultate de AGERPRES, capitalizarea bursieră
Fondurile de pensii facultative, creștere cu 17%, la nivelul lunii aprilie
Fondurile de pensii facultative aveau active în valoare de 5,88 miliarde de lei, la finalul lunii aprilie 2025, în creștere cu 17% comparativ cu nivelul înregistrat la aceeași dată a anului anterior, conform unui raport al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). 'Cele mai multe investiții au fost efectuate local (95%), majoritatea f
Aprovizionarea cu apă în cultura de porumb, în limite satisfăcătoare în cea mai mare parte a țării (agrometeo)
Aprovizionarea cu apă în cultura de porumb se va situa în limite satisfăcătoare pe parcursul următoarelor zile, apropiate de optim și optime, în cea mai mare parte a țării, potrivit prognozei agrometeorologice emisă de Administrația Națională de Meteorologie (ANM) valabilă până pe 20 iunie. 'În cultura de porumb, aprovizionare
Producția de gaze a scăzut cu 1,4% în primele patru luni din 2025; importurile s-au majorat cu 72,5% (INS)
Producția de gaze naturale utilizabile a României a fost, în primele patru luni din 2025, de peste 2,532 milioane tone echivalent petrol, cu 36.800 tep sub cea din perioada similară a anului trecut (minus 1,4%), conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Pe de altă parte, în perioada ianuarie-aprilie 2025, import
Reportul la Joker a ajuns la peste 4,35 milioane de euro
Reportul la Loto 6/49, la categoria I, este de peste 6,44 milioane de lei (peste 1,28 milioane de euro), în timp ce reportul la Joker, la categoria I, a ajuns la peste 21,91 milioane de lei (peste 4,35 milioane de euro), informează Loteria Română. Duminică, vor avea loc noi trageri Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc, după
CNAIR: Lucrările pe lotul 1 al A0 Nord se află într-un stadiu avansat
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) susține, într-o postare pe Facebook, că lucrările pe lotul 1 al A0 Nord se află într-un stadiu avansat. Astfel, pe acest lot, în lungime de 17,5 km, cei doi antreprenori din Asocierea rom
CFR Călători reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor sale pe 2025 care pun în pericol transportul public
CFR Călători reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 care pun în pericol transportul public de călători. 'Situația prezentată în adresa conducerii CFR Călători către autoritățile în domeniu reprezintă o radiografie a situației financiare existente în acest moment prezentând, în acelaș
Cristian Popescu Piedone: ANPC nu emite autorizații de funcționare sau autorizații de construire
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) nu emite autorizații de funcționare sau autorizații de construire, a precizat Cristian Popescu Piedone, președintele ANPC, într-o postare pe Facebook, în contextul începerii Comandamentului Litoral și Delta Dunării 2025 al instituției. ANPC informează, astfel, publicul și operatorii
INS: Producția de țiței a României a scăzut cu 7,1% în primele patru luni; importurile s-au majorat cu aproape 37%
România a produs, în primele patru luni din 2025, o cantitate de țiței de 840.000 tone echivalent petrol (tep), cu 63.900 tep mai mică (-7,1%) față de cea din perioada similară a anului anterior, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Importurile de țiței au totalizat, în ianuarie-aprilie 2025, peste 2,98 mil
AmCham: România nu mai are luxul de a amâna deciziile dificile și de a tergiversa asumarea unor politici
Întârzierea unui acord politic pentru formarea unui Guvern stabil care să-și asume măsurile economice și fiscale de care România are nevoie crește îngrijorarea în rândul comunității de afaceri, tensiunea în societate și transmite semnale negative către partenerii instituționali, finanțatori și agențiile de rating, avertizează
USLM: Metroul este la un pas să cadă; solicităm aprobarea bugetului Metrorex pe 2025
Uniunea Sindicatului Liber din Metrou (USLM) solicită aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al societății Metrorex, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, pentru a putea achiziționa materialele necesare unei bune funcționări a metroului bucureștean. ''Noi, cei din metrou, nu cerem d
Ministerul Finanțelor a atras, vineri, 90 de milioane de lei de la bănci, suplimentar la licitațiile de joi
Ministerul Finanțelor a atras, vineri, 90 milioane de lei de la bănci, suplimentar la licitațiile de joi, când a împrumutat 1,11 miliarde de lei, la dobânzi de 7,52% pe an, respectiv 7,46% pe an, prin două emisiuni de obligațiuni de stat de tip benchmark. Valoarea nominală a celor două emisiuni suplimentare a fost de 75 de mi