România trebuie să implementeze venitul minim european adecvat până în 2024 (analiză)

România trebuie să implementeze venitul minim european adecvat până în 2024, iar salariatul român va avea doar de câştigat, fiindcă venitul său minim ar creşte simţitor, conform unei analize realizate de reprezentanţii EY România.
Potrivit analizei, din cele mai recente date Eurostat cu privire la salariul minim lunar, reiese că România (cu puţin peste 600 euro) se poziţionează printre ultimele ţări din UE, pe locul 20 din 22, doar înaintea Ungariei şi Bulgariei, pe o scară a acestui indicator cuprins între 2.387 euro în Luxemburg şi 399 euro în Bulgaria. Deşi reprezintă o problemă stringentă doar pentru o parte dintre ţările membre, tema venitului minim este poziţionată în continuare cu prioritate pe agenda de lucru a instituţiilor europene.
Un pas important în acest sens a fost adoptarea de către Parlamentul European, în toamna anului trecut, a Directivei 2041/2022 privind salariul minim adecvat în UE, iar din momentul intrării în vigoare a acesteia (octombrie 2022), statele membre au la dispoziţie doi ani pentru a transpune prevederile acesteia în legislaţia locală.
Conform reprezentanţilor companiei de consultanţă, momentul "zero" al iniţiativei a fost anul 2017, când întreg ansamblul instituţional al Uniunii Europene a proclamat Pilonul european al drepturilor sociale. Principiul numărul 6 al acestuia se referă la "salariul minim adecvat" ("fair minimum wage"), cu menţiunea expresă că în UE este nevoie de asigurarea unui venit decent tuturor lucrătorilor, considerându-se că salariile minime adecvate au un rol important în protejarea categoriilor vulnerabile.
Prin aceasta Directivă se urmăreşte ca venitul minim să poată fi determinat transparent şi previzibil de către fiecare stat membru, în conformitate cu realitatea socială şi în acord cu legislaţiile naţionale. Asta deoarece, în ciuda faptului că toate ţările UE au o formă sau alta de asigurare a unor venituri minime prin diferite sisteme de protecţie socială, în majoritatea cazurilor această remuneraţie nu acoperă toate costurile unui aşa-zis trai decent.
Autorii susţin că digitalizarea, noile forme de muncă atipice, globalizarea, alături de consumerismul exacerbat, au erodat şi au remodelat piaţa muncii, generând discrepanţe mari între anumite domenii, atunci când este vorba despre venituri.
Rolul acestor praguri de venit minim devine şi mai important în contextul economic şi social actual, complicat şi complex deopotrivă, după anii de pandemie, crize sanitare, de mobilitate şi inflaţie în creştere, plus un război regional în Europa. Astfel, această iniţiativă este caracterizată de ambivalenţa dată în primul rând de necesitatea ameliorării condiţiilor de trai şi de muncă în Uniunea Europeană, dar şi de ideea de a asigura progresul economic şi social în cadrul acesteia.
Realizatorii analizei precizează că nu toate ţările UE vor avea acelaşi venit minim adecvat. Fiecare stat va stabili nivelul acestuia în funcţie de condiţiile sociale şi economice, puterea de cumpărare, nivelul productivităţii şi evoluţiile indicatorilor macroeconomici la nivel naţional, însă având drept ghid tocmai prevederile directivei europene şi principiile pe care aceasta le cuprinde.
Astfel, ţările care deja au un salariu minim pe economie stabilit se angajează să modifice nivelul acestuia după o formulă care să asigure un trai decent, să fie în concordanţă cu rata inflaţiei şi să poată acoperi coşul de cumpărături minim pentru diverse bunuri şi servicii necesare (fără însă a se limita doar la lista celor esenţiale, ci să poată acoperi adiţional chiar şi anumite cheltuieli dedicate bunăstării şi derulării unor activităţi recreaţionale, culturale, educaţionale sau sociale).
Nu în ultimul rând, directiva precizează că statele care au deja implementate politici de protecţie socială privind venitul minim garantat prin acorduri colective, nu vor fi obligate să introducă acest nou set de reguli privind venitul minim adecvat european, cu condiţia să aibă deja prevăzute, prin legislaţia naţională, condiţii şi standarde mai avantajoase decât ceea ce ar rezulta din implementarea acestui concept.
Pe de altă parte, se doreşte încurajarea negocierilor colective asupra nivelului salariilor, dar şi monitorizarea condiţiilor de muncă printr-un sistem de controale şi inspecţii pe teren pentru a evita fie subcontractarea abuzivă, activitatea independentă fictivă ori nedeclararea orelor suplimentare. Astfel, se recomandă statelor membre să-şi actualizeze salariile minime cel puţin o dată la doi ani, iar în ţările care folosesc un mecanism de indexare automată, cel puţin o dată la patru ani.
În vederea calculării corecte a acestui venit, oficialii europeni recomandă statelor membre să ia ca punct de pornire valoarea coşului de consum (aşa cum este prevăzut de rapoartele statistice naţionale) ori să seteze acest venit la 60% din salariul median sau la 50% din salariul mediu brut pe economie. Spre exemplu, un coş de consum pentru un trai decent poate fi compus din costuri pentru: alimentaţie, îmbrăcăminte şi încălţăminte, asigurarea unei locuinţe, dotarea şi întreţinerea acesteia, produse de uz casnic şi igienă personală, servicii, educaţie şi cultură, îngrijirea sănătăţii, recreere şi vacanţă, fond de economii.
Analiza arată că România face parte din grupul ţărilor cu venituri minime statutare, adică în grupul majoritar al statelor cu venituri reglementate prin legi sau statute. Spre deosebire, veniturile minime negociate colectiv se găsesc în Uniunea Europeană în doar 6 ţări, şi anume: Austria, Cipru, Danemarca, Finlanda, Italia şi Suedia (unde sunt stabilite prin negocieri între sindicate şi angajatori). Din păcate, România nu se situează pe o poziţie avantajoasă când vorbim despre salariul minim garantat la nivel naţional, dar nici când vine vorba despre indicele nivelului preţurilor pentru consumul final al gospodăriilor - actualmente, 55% fiind punctul la care se află ţara noastră.
Cu privire la veniturile medii, ţările din Europa de Est se regăsesc tot în jumătatea de jos a clasamentului. Unele au înregistrat creşteri semnificative în această direcţie (de exemplu, Letonia, Slovacia, Bulgaria şi Lituania), pe când România şi Estonia prezintă evoluţii mai lente, potrivit unui Raport Eurofound aferent anului 2021.
Potrivit autorilor analizei, este important însă să se ţină cont de marile diferenţe între economiile ţărilor membre, pe indicatori esenţiali, cum sunt produsul intern brut (PIB) şi nivelul preţurilor de consum. Spre exemplu, în 2021, Irlanda a înregistrat cel mai ridicat nivel al preţurilor dintre statele membre, cu 44% peste media UE (care a fost stabilită la 100%), în timp ce în România nivelul preţurilor a fost cu 45% sub media UE.
Separat, conform celor mai recente date statistice disponibile pentru anul 2022 în ţara noastră, autorii menţionează următoarele serii de date relevante: câştigul salarial mediu brut este 6.430 lei; câştigul salarial mediu net este 3.974 lei; valoarea coşului minim de consum pentru un trai decent pentru o persoană adultă singură este 2.708 lei pe lună (astfel cum este prevăzut în Raportul Avocatului Poporului); salariul lunar minim brut la nivel naţional (de la 1 ianuarie 2023): 3.000 lei (căruia îi revine, în funcţie de deduceri, un net de aproximativ 1.900 lei).
Potrivit analizei, se remarcă faptul că în România salariul minim garantat este cu mult mai mic decât ar fi venitul minim necesar unui trai decent (aşa cum prevede Directiva), iar discrepanţele pot fi subliniate astfel: determinat în funcţie de coşul de consum zilnic pentru un trai decent, atunci venitul (net) minim garantat în România ar trebui să fie mai mare cu cel puţin 800 lei net; dacă venitul minim garantat în România s-ar calcula având ca reper echivalentul a 50% din câştigul mediu brut pe economie - una dintre alternativele de calcul propuse de Directivă - (i.e., 50% din 6.430 lei = 3.215 lei), decalajul ar creşte cu încă aproximativ 500 lei net şi deci venitul minim garantat în România ar trebui să crească cu aproximativ 1.300 lei.
Autorii consideră că venitul minim încasat în prezent, de 1.900 lei, de un român este cu 50% mai mic, 1.000 lei, în medie, în valori absolute, decât pragul care se presupune că îi asigură traiul decent. Calculele sunt exemple pentru o persoană adultă singură. Dacă, pe de altă parte, dacă se are în vedere o familie mai numeroasă, care eventual include şi copii şi/sau alte persoane în întreţinere, atunci discrepanţele devin cu atât mai mari şi putem constata că nivelul de trai din România, pentru o bună parte a populaţiei, este departe de a fi "decent".
Conform autorilor, statul va trebui să găsească, odată cu transpunerea Directivei, formula de calcul cea mai potrivită şi adaptată realităţii cotidiene din România. Aparent, în orice ipoteză de calcul ne-am încadra (după cum ne arată şi calculele simpliste de mai sus), salariatul român va avea doar de câştigat, fiindcă venitul său minim ar creşte simţitor.
Aceştia susţin că impactul directivei va putea fi însă măsurat în ani buni de-acum încolo, după o perioadă de implementare, probabil graduală, din partea statelor membre. Speranţele sunt însă că acest act normativ UE va genera o mai mare transparenţă, certitudine, stabilitate şi predictibilitate pe piaţa muncii, iar în vremuri de criză va deveni o ancoră pentru cetăţenii vulnerabili din ţările UE, implicit şi pentru cei din România. AGERPRES/(AS - autor: George Bănciulea, editor: Oana Tilică, editor online: Simona Aruştei)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Piața de capital din România a fost recunoscută de furnizorul global de indici MSCI ca Piață de Frontieră Avansată
Piața de capital din România a fost recunoscută de furnizorul global de indici MSCI ca Piață de Frontieră Avansată (Advanced Frontier Market), acesta fiind un moment de referință în direcția obținerii statutului de Piață Emergentă, a anunțat, miercuri, Bursa de Valori București (BVB). Această clasificare este un nou pas înain
Negrescu (Unicredit): România va avea cel mai mare deficit bugetar din regiune, chiar și după începerea ajustării fiscale
România are și va continua să aibă cel mai mare deficit bugetar din regiune, chiar și după ce începe ajustarea fiscală, care va fi suportată de mai multe sectoare ale economiei, conducând la o încetinire a consumului și a investițiilor private, susține economistul UniCredit Bank, Anca Negrescu. 'România are și
DNSC atenționează utilizatorii față de tentativele de fraudă în care se folosește numele CEC Bank
O serie de apeluri telefonice frauduloase care pretind că sunt reprezentanți CEC Bank vizează, în aceste zile, diverse persoane, avertizează Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică (DNSC). 'Diverse persoane sunt contactate de indivizi care pretind a fi reprezentanți CEC Bank, susținând că s-ar fi depus o cerere de c
Diana Buzoianu a numit doi consilieri onorifici pe protecția mediului, biodiversitate și adaptarea la schimbările climatice
Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu, anunță numirea a doi consilieri onorifici pe zona protejării mediului înconjurător, conservării biodiversității și adaptării la schimbările climatice. 'Pentru că lucrurile bune se întâmplă în echipă, astăzi am decis să-i numesc în calitate de consilieri
Miruță: 982 de dosare din programul Start-Up Nation au fost deblocate și își vor primi banii
Peste 980 de dosare din programul Start-Up Nation au fost deblocate, cele mai multe vor primi finanțarea luni, iar restul în următoarele 2 - 3 zile, a anunțat, miercuri, ministrul Economiei și Digitalizării, Radu Miruță, pe pagina sa de
Structurile de Combatere a Criminalității Organizate gestionau 928 de dosare despre fraude informatice, în primele 4 luni
Structurile de Combatere a Criminalității Organizate gestionau 928 de dosare despre fraude informatice în primele 4 luni din acest an, iar 169 de dosare au fost soluționate, a declarat miercuri Flavius Nistor, șef serviciu Direcția de Combatere a Criminalității Organizate din cadrul IGPR. 'Numai în primele patru luni al anului
Piața asigurărilor din România a crescut cu 7% în primul trimestru, la 6 miliarde lei
Piața asigurărilor din România a înregistrat, în primul trimestru al acestui an, un volum total al primelor brute subscrise de aproximativ 6 miliarde lei, în creștere cu 7% față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit unui raport publicat miercuri de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Conform surse
Ioan Mircea Pașcu cere înființarea unui grup de lucru la guvern pentru achizițiile militare
Fostul ministru al Apărării Ioan Mircea Pașcu, în prezent consilier al guvernatorului BNR, a susținut, miercuri, la o conferință de specialitate, înființarea unui grup de lucru la nivelul Guvernului pentru atragerea de fonduri europene necesare industriei de apărare românești. Consiliul Uniunii Europene a votat recent inițiat
Gheorghe: Stocurile de produse 'non SGR' din piață, una dintre problemele cu caracter de urgență
Stocurile de produse 'non SGR' de pe piață reprezintă una dintre problemele cu caracter de urgență care trebuie rezolvate, având în vedere că termenul limită pentru comercializarea acestora este 30 iunie 2025, susține Ovidiu Gheorghe, fost consilier de stat în Cancelaria Prim-Ministrului. 'Punctual, cu caracter de
Scutaru: Guvernul să-și asume decizia numirii unui secretar de stat politic pentru achizițiile de apărare
Guvernul Bolojan trebuie să-și asume decizia numirii unui secretar de stat politic pentru achizițiile în industria de apărare, a declarat, miercuri, George Scutaru, director executiv New Strategy Center, fost parlamentar și fost consilier prezidențial. 'Una din deciziile pe care guvernul trebuie să și le asume este să avem un secreta
Nuclearelectrica: Ambele unități ale CNE Cernavodă funcționează la parametri normali
Sursa degajării de fum din partea administrativă a amplasamentului CNE Cernavodă a fost identificată și gestionată, în prezent neexistând niciun risc aferent și ambele unități ale centralei funcționează la parametri normali, informează Nuclearelectrica printr-un comunicat. 'În data de 25 iunie 2025, în partea admini
Nicoleta Pauliuc: Mă aștept ca Guvernul Bolojan să vină cu un plan concret de finanțare a industriei de apărare
Președintele Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională din Senat, Nicoleta Pauliuc (PNL), a declarat, miercuri, la o dezbatere de specialitate, că așteaptă ca Guvernul Ilie Bolojan și miniștrii Economiei, Apărării și Finanțelor, să prezinte un plan concret pentru atragerea de finanțare pentru industria de apărare. 'Așt
Ministrul Finanțelor a dispus trimiterea de urgența a Corpului de Control la Vama Constanța
Ministrul Finanțelor a dispus trimiterea de urgență a Corpului de Control la Vama Constanța după apariția în spațiul public a informațiilor referitoare la blocaje și întârzieri nejustificate în procesul de vămuire a mărfurilor, precum și a acuzațiilor aduse unor funcționari vamali, conform unui comunicat al Ministerului Finanțelor.
Adjunct DNSC: O parte din banii alocați unui proiect trebuie să meargă și spre securitatea cibernetică
Adoptarea tehnologiilor emergente pentru managementul instalațiilor de apă este o prioritate suportată atât prin finanțare, cât și prin parteneriate, iar o parte din resursa financiară alocată unui proiect trebuie să meargă și spre securitatea cibernetică, a declarat, miercuri, la un workshop pe teme de securitate cibernetică în industria apei din R
Consiliul Concurenței va realiza un studiu despre cum funcționează piața imobiliară rezidențială din București
Consiliul Concurenței va realiza un studiu cu scopul de a înțelege mai bine cum funcționează piața imobiliară rezidențială din Municipiul București și pentru a identifica eventualele disfuncționalități sau bariere care afectează consumatorii. Potrivit unui comunicat de presă al autorității de concurență, transmis miercuri AGERPRES, perso