Peste 79% dintre români intenţionează să îşi petreacă Sărbătorile Pascale în familie; 16% îşi doresc să călătorească (studiu)

Peste 79% dintre români intenţionează să îşi petreacă Sărbătorile Pascale acasă, în familie, iar 75% vor să participe la slujba de Înviere din acest an, conform unui studiu realizat de Reveal Marketing Research.
De asemenea, 32% dintre români consideră că Paştele este mai mult despre conexiunea şi comunicarea cu cei dragi, în timp ce 31% se concentrează mai mult pe tradiţii şi obiceiuri. Peste 67% dintre români intenţionează să cumpere cadouri cu ocazia Paştelui, în special copiilor (64%) sau partenere/ului de viaţă (60%), iar procentul celor care doresc să călătorească în timpul Sărbătorilor Pascale a crescut de la 11% în 2023 la 16% în 2024.
Studiul derulat de Reveal Marketing Research şi-a propus să afle mai multe detalii despre cum se pregătesc românii în aşteptarea sărbătorilor de Paşte şi în ce măsură comportamentele şi nevoile acestora s-au schimbat comparativ cu studiul similar desfăşurat anul trecut. Acesta a arătat că 44% dintre români au observat transformări în sărbătorirea Paştelui în ultimii ani.
"Ca o tendinţă notabilă, observăm o creştere semnificativă în procentul celor care doresc să călătorească, în ţară sau în străinătate, cu ocazia Sărbătorilor Pascale, de la 11% (2023) la 16% (2024). De asemenea, se remarcă faptul că cei cu vârste cuprinse între 35-44 de ani sunt cei mai dornici să aleagă astfel de experienţe (21%). În ceea ce priveşte persoanele în compania cărora se va petrece ziua de Paşte, tradiţia se păstrează, cei mai mulţi români alegând să petreacă această sărbătoare în familie, alături de partenerul de viaţă (67%), copii (51%) sau părinţi (46%). Totodată, tinerii cu vârste cuprinse între 18-24 de ani sunt cei care menţionează în măsură semnificativ mai mare petrecerea sărbătorii alături de grupul de prieteni (41% vs. 27% total eşantion)", se menţionează în studiul Reveal Marketing Research.
Referitor la însemnătatea Paştelui pentru români, 32% dintre aceştia pun accentul pe conexiunea şi comunicarea cu cei dragi, în timp ce 31% se concentrează mai mult pe tradiţii şi obiceiuri. Interesant este că pentru 27% dintre respondenţi, Paştele înseamnă o combinaţie echilibrată între legăturile interpersonale şi tradiţii.
Paştele este despre conexiuni interpersonale, 66% dintre respondenţi menţionând că există persoane dragi în viaţa lor care locuiesc în afara localităţii, cu care şi-ar dori să petreacă Sărbătorile Pascale. Astfel că, cei mai mulţi vor folosi tehnologia pentru a se simţi mai aproape de cei dragi care sunt departe, transmiţându-le urări de Paşte prin mesaje text (62%) sau optând pentru apeluri telefonice sau video (59%).
"Simbolistica tradiţiilor pascale este percepută diferit în rândul românilor, cei mai mulţi (41%) considerând că acestea reprezintă o ancoră în trecut şi o conexiune profundă cu familia şi valorile fundamentale, în timp ce pentru 32% aceste tradiţii reprezintă o oază de linişte şi tradiţie într-o lume modernă tehnologizată excesiv. În aceeaşi ordine de idei, 18% susţin că tradiţiile pascale s-au estompat în timp, din dorinţa de a le adapta stilului de viaţă actual, atitudine mai des întâlnită în rândul celor cu vârste cuprinse între 35-44 ani (24%)", relevă sursa citată.
În general, românii se simt confortabil să participe la activităţile pascale şi să sărbătorească în mod tradiţional (58%), acest sentiment de confort fiind mai pronunţat în rândul persoanelor mature, peste 55 de ani, în cazul cărora procentul ajunge la 65%.
Pe de altă parte, reprezentanţii generaţiei tinere, cu vârste între 18 şi 34 de ani, declară într-o mai mare măsură că se simt presaţi să participe la anumite activităţi pascale, chiar dacă îşi menţin propriile preferinţe (38% vs. 22% total eşantion), iar 11% dintre români simt că trebuie să facă compromisuri în ceea ce priveşte modul de sărbătorire a Paştelui.
Potrivit cercetării, 44% dintre români au observat schimbări în modul în care sărbătoresc Paştele în ultimii ani, cu o creştere semnificativă în cazul tinerilor cu vârste cuprinse între 18-34 de ani (58%) şi o rată mai mică în rândul persoanelor mature peste 55 de ani (32%).
"Principalele motivaţii ce stau la baza acestor schimbări sunt dorinţa de a sărbători Paştele în afara agitaţiei comerciale, într-un mod mai autentic şi profund (39%), adoptarea unor obiceiuri mai simplificate şi eco-friendly în celebrarea Paştelui, pentru a evita consumul excesiv (30%), şi tranziţia de la o abordare tradiţională la una mai modernă în celebrarea acestei sărbători (22%). Aruncând o privire în trecut, românii păstrează cu afecţiune cele mai intense amintiri legate de Sărbătorile Pascale din copilărie. Acestea includ mersul la biserică în noaptea de Înviere (56%), bucuria de a vopsi ouă împreună cu familia (43%), şi momentele când familia se aduna în jurul mesei festive de Paşte (42%)", se explică în studiul citat motovaţiile transformările în sărbătorirea Paştelui din ultimii ani.
În acest an, 75% dintre români planifică să participe la slujba de Înviere, în mai mare măsură femeile (77%) comparativ cu bărbaţii (72%).
De asemenea, 67% dintre români intenţionează să cumpere cadouri cu ocazia Paştelui, în special copiilor (64%) sau partenerei/ului de viaţă (60%). În Săptămâna Mare, românii sunt în mod predominant entuziasmaţi, pregătirea pentru Paşte fiind o ocazie minunată de a petrece timpul în familie (44%) sau încântaţi deoarece perioada de pregătire pentru Paşte îi motivează să fie creativi (34%). De asemenea, există şi categoria celor care se simt relaxaţi şi liniştiţi, având încredere că partenerul de viaţă se ocupă de toate aspectele pregătirilor pentru Paşte, atitudine mai des întâlnită în rândul bărbaţilor (26% bărbaţi vs. 14% femei).
Tot din categoria pregătirilor pentru Paşte, 67% dintre români intenţionează să ofere cadouri în această perioadă, iar principalii destinatari vor fi copiii (64%), partenerul de viaţă (60%), părinţii (40%) şi prietenii (26%), neînregistrându-se schimbări semnificative în intenţiile de a face cadouri comparativ cu anul trecut.
Ca tendinţă, reprezentanţii Generaţiei Z (18-24 ani) sunt mai înclinaţi să ofere cadouri părinţilor (79%) sau prietenilor (46%), în timp ce persoanele de peste 45 de ani oferă în mod predominant cadouri copiilor (76%).
Pentru cei mai mulţi dintre români aspecte precum achiziţionarea de cadouri, decorarea şi prepararea mâncărurilor festive de Paşte aduc un plus de bucurie şi entuziasm acestei sărbători (33%). Pentru 28% aceste activităţi nu afectează în mod deosebit percepţia asupra autenticităţii sărbătorii, în timp ce 21% consideră că acestea adaugă un farmec suplimentar, dar şi că pot distruge autenticitatea sărbătorii.
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 18-24 aprilie 2024 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban si rural. Mărimea eşantionului a fost de 1003 respondenţi, iar eroarea maximă de eşantionare este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piaţă full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. AGERPRES/(AS - autor: Mariana Nica, editor: Constantin Balaban, editor online: Adrian Dădârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Ministrul Mediului: Undă verde pentru finalizarea lucrărilor la Amenajarea Hidroenergetică Cerna - Belareca
Acordul de mediu pentru finalizarea lucrărilor la Amenajarea Hidroenergetică Cerna - Belareca a fost emis marți, a anunțat ministrul Mediului, Mircea Fechet. 'Undă verde pentru finalizarea lucrărilor la Amenajarea Hidroenergetică Cerna - Belareca, un proiect care face parte din pachetul de investiții strategice care pun România pe dr
Fenomenul șomajului în rândul tinerilor în România ia amploare; este nevoie de o politică socială și economică dedicată tinerilor (raport)
România a devenit țara din UE cu cea mai mare rată a șomajului în rândul tinerilor sub 25 de ani (26,3%), conform datelor Eurostat din decembrie 2024, astfel că țara noastră a depășit state precum Spania și Grecia, unde șomajul în rândul tinerilor a fost mereu o problemă constantă, se arată în Monitorul Social, un proiect al Fundaț
Consumul de bere la terasă rămâne scăzut în România; un factor important, puterea redusă de cumpărare a populației
Consumul de bere la draft a crescut cel mai mult anul trecut, respectiv cu 13%, față de 2023, însă România se află în continuare sub vârful pe care l-a avut 'în perioada de glorie' din 2008, puterea scăzută de cumpărare a populației fiind unul din factorii care au dus la această situație. De altfel, î
Piața asigurărilor din România a crescut cu 11% în 2024, la 23,4 miliarde lei
Piața asigurărilor din România a înregistrat, în 2024, un volum total al primelor brute subscrise de 23,4 miliarde lei, în creștere cu 11% față de anul anterior, potrivit unui raport publicat marți de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF). Conform sursei citate, ponderea asigurărilor generale în total subsc
Comănescu (Consiliul Concurenței): Înțeleg tentația ca un monopolist să-și încurajeze companiile din grup, dar îl sfătuiesc să nu facă asta
Tentația ca un monopolist să-și încurajeze companiile din grup este mare, dar totuși îl sfătuiesc să nu facă acest lucru, pentru că poate să contravină legislației pe concurență, a declarat, marți, la o dezbatere despre rolul sectorului energetic în dezvoltarea economică a României, Adrian Comănescu, membru al boardului Consiliului Concurenței
Lorant Antal: Rețelele de distribuție au fost dintotdeauna în urma economiei, din nefericire
Rețelele de distribuție nu au fost niciodată cu un pas înaintea economiei, ci dintotdeauna au fost în urmă, a declarat, marți, la o dezbatere despre rolul sectorului energetic în dezvoltarea economică a României, președintele Comisiei pentru energie, infrastructură energetică și resurse minerale din Senat, Istvan-Lorant Antal.
Wizz Air a deschis la Băneasa o nouă bază operațională și a prezentat o aeronavă Airbus A321neo de ultimă generație
Wizz Air a prezentat, marți, aeronava Airbus A321neo de ultimă generație, care va deservi baza nou înființată de la Aeroportul Internațional București Băneasa - Aurel Vlaicu, oferind opțiuni de călătorie din Capitală către șapte destinații, a anunțat compania aeriană, într-un comunicat. O aeronavă suplimentară va opera și de pe Aer
Câștigătorul premiului de categoria I la tragerea Loto 6/49 de duminică și-a ridicat câștigul
Câștigătorul premiului de categoria I la tragerea Loto 6/49 de duminică, 30 martie 2025, și-a ridicat câștigul în valoare de 31,56 milioane lei (peste 6,34 milioane de euro), a anunțat marți Loteria Română. 'Un tânăr corporatist de 39 de ani, stângaci, dar nu și în ceea ce privește norocul, s-a pre
Rezervele valutare ale BNR au scăzut la 61,993 miliarde euro, în martie
Rezervele valutare ale Băncii Naționale a României totalizau 61,993 miliarde de euro la finele lunii martie 2025, în scădere cu 0,96% comparativ cu nivelul de 62,593 miliarde de euro înregistrat la 28 februarie 2025, se arată într-un comunicat al Băncii Centrale, transmis marți AGERPRES. În cursul lunii au avut lo
ASF: Finanțarea cu peste 96 milioane lei a proiectului de transformare digitală a instituției cu fonduri europene a fost aprobată
Finanțarea proiectului de transformare digitală a Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), depus în decembrie 2024 în cadrul apelului de proiecte aferent Programului Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare (PoCIDIF), a fost aprobată, a anunțat marți instituția. 'Digitalizarea ASF constituie una dintre
Bende Sandor: Repornirea industriei nu se poate face fără energie
O repornire a industriei românești nu se poate face fără energie, iar relansarea economică a României și energia merg oarecum 'mână în mână', a declarat, marți, la o dezbatere despre rolul sectorului energetic în dezvoltarea economică a României, președintele Comisiei pentru industrii și servicii din Camera Deputaților, Bende
Curtea de Conturi a României găzduiește cea de-a 16-a întâlnire anuală a Subcomitetului Auditului Performanței al INTOSAI
Curtea de Conturi a României organizează, în perioada 1-2 aprilie 2025, la București, a 16-a întâlnire anuală a Subcomitetului Auditului Performanței (PAS ) al INTOSAI, conform unui comunicat de presă al instituției. Întâlnirea reunește reprezentanți ai instituțiilor supreme de audit (SAI) membre PAS din întreaga lume
Șeful ANRE: Luăm în considerare eliminarea Avizului Tehnic de Racordare pentru o reducere a birocrației
Autoritățile analizează o nouă modificare a Regulamentului de racordare la rețea, pentru eliminarea Avizului Tehnic de Racordare, potrivit președintelui Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), George Niculescu. 'Din punctul de vedere al autorității de reglementare, această rată de rentabilitate trebuie să țină cont de nivel
Burduja: Lucrăm la o definiție clară pentru consumatorul vulnerabil și direcționarea sprijinului către acei consumatori după 1 iulie
România își păstrează obiectivul de a-i proteja pe românii aflați în sărăcie energetică și tocmai de aceea Ministerul Muncii și-a asumat să avem o definiție clară a acestui tip de consumator, a declarat, marți, ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'Guvernul României a extins schema de compensare-plafonare tocmai ținând
Creșterea prețurilor și posibilele măsuri punitive din partea SUA ar putea afecta economia românească (analiză)
Creșterea prețurilor și posibilele măsuri punitive din partea SUA ar putea afecta economia românească, în special sectoarele care colaborează strâns cu piața americană, susține Alex Milcev, liderul departamentului de Asistență fiscală și juridică, EY România, într-o analiză. 'În contextul actual al relațiilor comerciale