logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Opt din zece companii nu sunt pregătite pentru a începe emiterea facturilor prin RO e-Factura de la 1 ianuarie (studiu)

Image

Opt din zece companii (83%) declară că nu ar fi pregătite pentru data de 1 ianuarie 2024 ca dată de începere a emiterii facturilor prin sistemul RO e-Factura, în timp ce doar 17% afirmă că sunt pregătite, conform unei companii de consultanţă.

EY România a organizat marţi un webinar pe agenda căruia s-au regăsit teme precum cât de pregătite sunt companiile româneşti pentru a implementa sistemul RO e-Factura începând cu 1 ianuarie 2024, care sunt necunoscutele în etapa premergătoare trecerii la noul sistem, care sunt implicaţiile pentru companiile care nu sunt înrolate în prezent in sistemul RO e-Factura, dar şi ce rezultate aşteaptă autorităţile fiscale urmare implementării e-Factura.

La sfârşitul lunii iulie a acestui an, Consiliul Uniunii Europene a acordat României derogarea de a adopta facturarea electronică obligatorie, decizia fiind aplicabilă pentru perioada 1 ianuarie 2024 - 31 decembrie 2026. Astfel, sistemul RO e-Factura ar putea deveni obligatoriu la nivel generalizat, cel mai devreme începând cu 1 ianuarie 2024, pentru tranzacţiile între firmele stabilite în România.

"Niciunde nu am văzut o transformare mai accelerată a raportărilor fiscale în format digital decât în România. SAF-T, RO-transport, e-Factura pentru bunuri cu risc fiscal ridicat şi canalul B2G şi iată-ne acum în aşteptarea următorilor paşi pentru factura electronică B2B la nivel generalizat", a precizat moderatorul webinarului, Georgiana Iancu, partener, coordonator Practică de Taxe Indirecte şi Digitalizare Fiscală EY România.

În aşteptarea legislaţiei naţionale, sunt o serie de aspecte pentru care se aşteaptă clarificări din partea autorităţilor, începând cu data de la care se va adopta e-Factura, dacă se va lua în considerare extinderea raportării datelor din facturi prin platforma RO e-Factura care se aplică în prezent bunurilor cu risc fiscal ridicat la nivel generalizat sau, dimpotrivă, dacă se va adopta încă de la bun început platforma RO e-Factura ca unic canal de facturare.

În spiritul derogării primite de România din partea Consiliului UE, direcţia aşteptată ar fi aceea că singurul mesaj care dobândeşte calitatea de factură să fie cel transmis electronic prin sistemul RO e- Factura. Pe de altă parte, în contextul în care România are la dispoziţie doar trei ani în care e-Factura să devină aplicabilă la nivel generalizat, poate fi luată în considerare şi alternativa implementării (poate pe o perioadă de tranziţie) unui sistem în care datele din facturile emise să fie raportate prin sistemul RO e-Factura (aşa cum se întâmplă acum în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat), astfel încât în paralel furnizorii să îşi comunice facturile către clienţi prin canalul agreat comercial, precizează compania.

Experienţa privind facturarea electronică la nivelul UE arată situaţii diferite. Astfel, Italia a fost primul stat care a implementat e-Factura, urmând Polonia, Franţa şi Germania. Italia a implementat în mai puţin de un an, iar practica celorlalte state arată că au avut nevoie de circa doi ani. Germania a obţinut derogarea din partea Consiliului UE odată cu România, termenul propus spre implementare fiind anul 2026.

"În privinţa implementării e-Factura generalizată în relaţia B2B, este important să ne uităm şi la ceea ce au făcut alte state membre din UE. Italia, Polonia şi Franţa au început de ceva vreme demersurile pentru adoptarea e-Factura la nivel generalizat, România şi Germania tocmai ce au obţinut derogarea Consiliului UE. O analiză a celor mai bune practici privind e-Factura la nivelul UE ar trebui să contribuie la aşezarea unui sistem cât mai eficient, odată ce se trece către e-Factura la nivel generalizat. Principalele direcţii observate sunt: timpul pe care ţările şi l-au luat pentru implementarea e-Factura - între 9 luni până la 2 ani şi jumătate, implementare etapizată în funcţie de categoriile de contribuabili - Franţa, Polonia, Italia, precum şi e-Factura ca document original pentru tranzacţiile domestice", a spus Georgiana Constantin, senior manager, Taxe indirecte, EY România.

Iulian Ardeleanu, director general, Direcţia Generală de Legislaţie Fiscală şi Reglementări Vamale şi Contabile, Ministerul Finanţelor, a explicat, în cadrul evenimentului, că pentru autorităţi principalul obiectiv al trecerii la sistemul e-Factura este cel al prevenirii şi combaterii fraudei.

"Principalul obiectiv, pentru autorităţi, al trecerii la sistemul e-Factura, este cel al prevenirii şi combaterii fraudei, pentru că vom avea posibilitatea identificării tuturor neconcordanţelor apărute în datele raportate de contribuabili şi vom putea interveni în timp real pentru remedierea acestora. La fel de important este obiectivul creşterii transparenţei fiscale, mai ales în zona achiziţiilor publice. Implementarea sistemului e-Factura este, de altfel, benefic pentru ambele părţi, autorităţi şi mediul de afaceri, care va avea la dispoziţie un foarte bun instrument de lucru, atât în relaţia cu statul, cât şi în relaţia cu ceilalţi parteneri de afaceri", a explicat Iulian Ardeleanu.

Reprezentantul MF a subliniat că firmele noi care vor trebui să se conformeze vor avea nevoie de investiţii în noi sisteme IT şi de pregătire personal, arătând însă că şi la nivelul autorităţilor vor trebui resurse pentru înrolarea eficientă a companiilor. "Analizăm dacă acest lucru să se facă în etape, astfel încât să integrăm eficient e-Factura în sistemul fiscal din România. Nu se pune acum problema unor sancţiuni pentru cei care nu vor reuşi o conformare perfectă, pentru că interesul nostru este să avem cât mai multe companii în sistem", a mai precizat Ardeleanu.

La rândul său, Antoine Avram, director general, Unitatea de Management al Informaţiei, ANAF, a menţionat faptul că instituţia asigură cheltuielile publice printr-o colectare eficientă, pentru care este nevoie de o administrare fiscală digitalizată. Factura electronică reprezintă un element dintr-un întreg al digitalizării fiscale, a susţinut Avram.

"Trebuie să devenim cea mai performantă agenţie fiscală din UE. Urmărim să realizăm un profil al contribuabilului, în stânga patrimoniul, în dreapta obligaţia fiscală, între care trebuie să existe un echilibru perfect", a menţionat reprezentantul ANAF.

Albert Fruth, Şef Birou, Elaborare Strategii şi Informatizare - Unitatea de Management al Informaţiei, ANAF, a amintit că proiectul e-Factura a fost demarat conceptual în anul 2020, fiind desfăşurate mai multe activităţi la începutul anului 2021, şi a intrat în linie dreaptă din noiembrie 2021, când platforma RO e-Factura a devenit disponibilă pentru agenţii economici. Detaliile care susţin facturarea electronică se regăsesc atât pe site-ul ANAF, cât şi pe cel al Ministerului Finanţelor Publice, unde este postat şi link către asro.ro, de unde se poate descărca în mod gratuit standardul european de facturare electronică ce stă la baza RO e-Factura, a explicat Albert Fruth.

Facturarea electronică ar trebui să contribuie semnificativ, nu doar în România, ci la nivelul administraţiilor fiscale internaţionale la reducerea decalajului de TVA, dar şi la îmbunătăţirea capabilităţilor de management al riscului.

"Cât priveşte detectarea timpurie a schemelor de fraudă, desprindem atât în contextul discuţiilor privind e-Factura cu reprezentanţii administraţiei fiscale din România, cât şi din discuţiile la nivelul UE pentru adoptarea pachetului ViDA - TVA în era digitală, o preocupare pentru a crea o legătură între bunuri/servicii, factură şi plată", a concluzionat Georgiana Iancu.

Pe parcursul webinarului EY, a fost relansat sondajul de la finele lunii iunie 2023, pentru a lua pulsul mediului de afaceri şi a vedea cât de pregătite sunt companiile din România să adopte e-Factura. Astfel, 83% din respondenţi spun că nu sunt pregătiţi să aplice factura electronică la nivel generalizat de la 1 ianuarie 2024.

Întrebate care ar fi un interval considerat rezonabil pentru conformarea la regulile de facturare electronică prin intermediul platformei RO e-Factura de la data publicării legislaţiei, companiile au indicat astfel: 25% din respondenţi s-ar putea încadra într-un termen de până la 6 luni. Majoritatea însă au nevoie de mai mult timp, astfel că 45% din companii au nevoie de 6 luni până la 1 an şi 25% din companii au nevoie de 1 până la 2 ani.

Puţine sunt companiile cărora le-ar trebui mai mult de 2 ani, respectiv doar 5%, în scădere de la 20% cât indica sondajul făcut de EY la finele lunii iunie 2023, "ceea ce poate să însemne şi că, odată ce Consiliul UE a avizat favorabil derogarea solicitată de România, companiile au început deja analiza şi demersurile pentru conformarea la noile cerinţe de facturare", a explicat Georgiana Iancu.

"Concluzia principală care se desprinde din webinarul susţinut alături de invitaţii noştri din cadrul Ministerului de Finanţe şi ANAF este aceea că, odată ce se va trece către e-Factura la nivel generalizat în spiritul derogării primite din partea Consiliului UE, e-Factura devine singurul exemplar care să susţină deducerea TVA. Ori, acest lucru prezintă o importanţă majoră pentru companii. Aşadar, recomand companiilor să trateze implementarea e-Factura nu doar dintr-o perspectivă de soluţie IT, ci să ia în calcul toate implicaţiile fiscale, dar şi pe cele de natură comercială, precum şi o analiză de business detaliată pornind de la standardul de facturare electronică", a concluzionat Georgiana Iancu în încheierea webinarului. AGERPRES/(AS - autor: George Bănciulea, editor: Andreea Marinescu, editor online: Andreea Lăzăroiu)

 

Sursa foto: Ministerul Finanţelor/Facebook.com

Afisari: 25

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 24-04-2025 19:30

ONRC: 1.628 de firme și PFA au intrat în insolvență în primul trimestru din 2025, în scădere cu 9,7%

Numărul societăților comerciale și al persoanelor fizice autorizate (PFA) intrate în insolvență în primul trimestru din 2025 a fost de 1.628, în scădere cu 9,71% față de perioada similară din 2024, când au fost înregistrate 1.803 insolvențe, conform datelor publicate pe site-ul Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC).

Economic 24-04-2025 17:33

Consiliul Economic și Social invită candidații la Președinția României la o dezbatere electorală

Consiliul Economic și Social îi invită pe candidații la Președinția României la o dezbatere electorală, miercuri, 30 aprilie 2025, la sediul CES, pentru a-și prezenta viziunea într-un dialog reprezentanții organizațiilor patronale, sindicale și neguvernamentale. 'În fața provocărilor actuale cu care se confruntă societatea româ

Economic 24-04-2025 16:20

Bugetul AFM pentru 2025 depășește 16,42 miliarde de lei și include finanțarea a 7 noi programe (minister)

Bugetul Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), pentru anul 2025, va fi depăși 16,42 miliarde de lei, în creștere cu aproape 18% față de suma din anul anterior, potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), transmis joi AGERPRES. 'Bugetul AFM aprobat astăzi (în ședința de Guvern, n.r.) este unul isto

Economic 24-04-2025 15:43

România va avea un Program Național de Achiziții Ecologice pentru perioada 2025-2030

Guvernul a aprobat, joi, la propunerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), Programul Național de Achiziții Ecologice (PNAE) 2025-2030, prin care va fi stimulată achiziționarea la nivel de administrație centrală și locală a produselor, serviciilor și lucrărilor cu un impact redus asupra mediului, informează ministerul de resort, într-un comunicat de presă

Economic 24-04-2025 15:16

Companiile, reticente să apeleze la transportul multimodal, din cauza infrastructurii de transport inadecvată și a lipsei de terminale moderne (studiu)

Companiile sunt reticente să apeleze la transportul multimodal, având în vedere infrastructura de transport inadecvată, lipsa unor terminale multimodale moderne conectate la toate modurile de transport, lipsa unor lanțuri logistice multimodale și a unor depozite pentru containere, costurile mari de transport și de transfer, timpul de tranzit ridicat și navigabili

Economic 24-04-2025 14:40

UPDATE Trafic feroviar reluat în condiții normale în gara Brașov

Circulația feroviară a fost reluată la ora 13:40, în condiții normale de trafic, pe raza stației CF Brașov, inclusiv pe intervalele CF Dârste - Brașov și Brașov - Bod, a anunțat joi CFR SA. 'Regretăm disconfortul creat și asigurăm călătorii de faptul că personalul feroviar al SRCF Brașov a depus toate eforturile necesare pentru finalizarea operativă

Economic 24-04-2025 14:06

Burduja: Guvernul pregătește un sistem de compensații financiare ce vor fi acordate persoanelor vulnerabile pentru cheltuielile cu energia electrică

Guvernul României pregătește un sistem prin care persoanele vulnerabile vor primi compensații financiare directe pentru cheltuielile cu energia electrică după data de 1 iulie 2025 și, în același timp, românii pot beneficia deja de prețuri corecte prin piața concurențială, a scris joi ministrul Energiei, Sebastian Burduja, într-o postare publicată pe p

Economic 24-04-2025 13:33

Leul s-a apreciat, joi, în raport cu euro, dar a scăzut față de dolarul american

Moneda națională s-a apreciat, joi, în raport cu euro, care a fost calculat de Banca Națională a României (BNR) la 4,9772 lei, în scădere cu 0,03 bani (-0,01%) față de cotația precedentă, de 4,9775 lei. În schimb, leul a pierdut teren în fața dolarului american, care a fost cotat la 4,3734 lei, &i

Economic 24-04-2025 13:20

Akos Molnar (Tușnad): Reducerea valorii voucherelor de vacanță pune frână pe turismul intern

Măsurile de reducere a valorii voucherelor de vacanță pun frână pe turismul intern, iar diminuarea pieței interne ar putea fi compensată prin atragerea turiștilor străini, a afirmat, joi, directorul general al societății Tușnad SA, Akos Molnar, la un eveniment de specialitate. ''Cu măsurile de reducere a valorii voucherelor se pu

Economic 24-04-2025 13:05

Controale ANPC în sectorul 6: 55.000 de lei amenzi și două unități alimentare temporar închise

Comisarii pentru protecția consumatorilor au aplicat amenzi de 55.000 de lei în urma unor controale realizate miercuri la trei societăți cu puncte de lucru în Bulevardul Timișoara și, respectiv, Bulevardul Iuliu Maniu, și s-a dispus oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficiențelor la Sushi Torry și Patiseria Ioanid.

Economic 24-04-2025 12:41

Plata taxei de pod de la Fetești - Cernavodă, disponibilă prin aplicația 24pay

Plata taxei de pod de la Fetești - Cernavodă este disponibilă prin aplicația 24pay, potrivit unui comunicat remis joi AGERPRES. ''24pay app vine cu o noutate îndelung așteptată de utilizatori, chiar înainte de începerea sezonului estival: de acum, plata taxei de trecere a podului de la Fetești - Cernavodă se poate fac

Economic 24-04-2025 12:36

Frăsineanu: Implementarea unui sistem ''Clearing House'' va ajuta la uniformizarea colectării separate a deșeurilor de ambalaje municipale

Implementarea unui sistem ''Clearing House'' va conduce la uniformizarea în ceea ce privește colectarea separată a deșeurilor de ambalaje, generate în flux municipal, a declarat, joi, consilierul de stat în Cancelaria prim-ministrului, Mihaela Frăsineanu, la conferința ''SGR în România''.

Economic 24-04-2025 12:01

Asociația Micilor Comercianți: Ar trebui introduse de urgență PET-urile de spirt, apă distilată și ambalajele de 5 litri în SGR

PET-urile de spirt, apă distilată și ambalajele de 5 litri trebuie introduse de urgență în Sistemul Garanție-Returnare (SGR) pentru o funcționare îmbunătățită a acestuia, este de părere vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii (ANCMM), Feliciu Paraschiv. ''Recunosc că la început ne-am op

Economic 24-04-2025 11:46

Investiții de 169 milioane euro pe piața imobiliară din România, în primele trei luni

Piața imobiliară din România a consemnat un început de an pozitiv, cu un volum total al investițiilor de 169 milioane euro în primele trei luni, mai mult decât dublu față de trimestrul anterior și aproape la același nivel cu perioada similară a anului trecut, semnalând o revenire susținută a interesului investitorilor pentru active local

Economic 24-04-2025 11:40

Webb (RetuRo): Peste un miliard de ambalaje cu sigla SGR au fost colectate în primele trei luni ale acestui an

Peste un miliard de ambalaje SGR au fost colectate în primele trei luni ale acestui an, iar peste 90% dintre acestea au fost deja reciclate, a declarat, joi, la conferința ''SGR în România'', director general și președinte al RetuRO, Gemma Webb. ''Cu RetuRo, am început acum al doilea an de activi