Anca Sinea (ORSE): România are nevoie urgent de o strategie naţională pentru tratarea sărăciei energetice

România are nevoie urgent de o strategie naţională pentru tratarea sărăciei energetice, în contextul în care aceasta s-a acutizat, iar consumatorii vulnerabili sunt în continuare expuşi viitoarelor crize, a declarat Anca Sinea, coordonator al Observatorului Român al Sărăciei Energetice.
"În plină criză energetică, ajutoarele pentru plata facturilor reprezintă un instrument de intervenţie rapidă necesar în sprijinul consumatorilor vulnerabili. Însă astfel de măsuri nu fac decât să pompeze bani într-un sac fără fund, dacă nu sunt însoţite de investiţii care să protejeze cu adevărat consumatorii în faţa crizelor viitoare. Aproape 17 miliarde de lei (peste 3,4 miliarde de euro) din bugetul de stat a costat până acum schema de plafonare şi compensare a preţurilor la energie, pentru perioada noiembrie 2021 - aprilie 2023. Bani de la buget pentru plafonare nu mai sunt şi ne-am întors de unde am plecat, ba chiar mai rău. Sărăcia energetică în România s-a acutizat, iar consumatorii vulnerabili sunt în continuare expuşi viitoarelor crize. În faţa acestei realităţi, e mai mult decât evident că România are nevoie urgent de o strategie naţională pentru tratarea sărăciei energetice. O misiune dificilă, dar nu imposibilă", a spus Anca Sinea, conform unei opinii transmise, miercuri, AGERPRES.
Ea subliniază că România nu doar că nu are o strategie pentru a aborda sărăcia energetică, dar "îşi încalcă o obligaţie legală" de peste 10 ani în Legea Energiei din 2012, care prevede crearea unui Plan naţional de acţiune pentru combaterea sărăciei energetice.
Potrivit coordonatorului ORSE, pentru a lua cu adevărat măsuri eficiente de sprijinire a populaţiei şi a preîntâmpina şocurile unor alte crize viitoare, e nevoie urgent să se ştie exact situaţia consumatorilor în risc de sărăcie energetică (aşa-numiţii consumatori vulnerabili) sau care se confruntă deja cu această situaţie.
"Trebuie ca autorităţile să ştie cine sunt aceştia, unde se află, ce venituri au, în ce fel de locuinţe se încălzesc, ce tip de energie folosesc, care este vârsta lor, starea de sănătate etc. În al doilea rând, întrucât efectele acestor crize sunt complexe, iar capacitatea populaţiei de a le face faţă este limitată, este nevoie să anticipăm efectele şi tipul de măsuri necesare pentru un spectru mult mai larg de populaţie. Cunoaştem faptul că vulnerabilitatea energetică este o situaţie dinamică, iar în funcţie de o serie largă de factori, dimensiunea populaţiei afectate poate varia. Spre urmare, este nevoie de un instrument tehnic complex şi coordonat politic la nivel înalt, capabil să înţeleagă dimensiunea problemelor şi să ia decizii optime. Acest lucru nu se poate realiza fără un instrument de consultare tripartită la nivelul Guvernului, care să includă autorităţile responsabile cu toate ministerele relevante (obligatoriu Ministerul Energiei, Ministerul Muncii, Ministerul Dezvoltării, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Ministerul Mediului, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, dar şi autorităţi cu portofolii mai îndepărtate, precum sunt Ministerul Finanţelor, Ministerul Sănătăţii, etc.), companiile din sectorul energetic şi ONG-uri / asociaţiile de consumatori", a punctat Anca Sinea.
Ea a subliniat că, în prezent, lipsa de comunicare şi declinarea de competenţe între instituţiile responsabile, inclusiv între autorităţile la nivel central şi cele de la nivel local, reprezintă una dintre cauzele majore care conduc la dificultăţi în evaluarea riscurilor, stabilirea şi aplicarea unor măsuri de sprijin optime pentru consumatori.
"Ultimii ani ne-au demonstrat faptul că efortul care trebuie depus pentru a acţiona în această direcţie este deosebit de mare şi că el nu poate fi depus unilateral. Vorbim de colectarea şi interpretarea de date, de expertiză la nivel de piaţă, de reţele, etc. Actorii de piaţă, administrativi sau organizaţiile neguvernamentale cunosc diferite laturi ale problemei, iar angajarea lor în dialog nu poate decât să îmbunătăţească capacitatea de răspuns a autorităţilor, să crească performanţa politicilor publice, să reducă costurile de luare a deciziilor şi să producă efecte mai bune la nivel de populaţie într-un climat generalizat de încredere. Atenţie: nicio piaţă nu poate performa într-un vid de încredere. Fără o asemenea abordare, niciun plan de acţiune nu va sta în picioare. Aşadar, în primul rând de aici trebuie să plecăm", a precizat sursa citată.
Coordonatorul ORSE a menţionat printre măsurile ce pot fi luate: instrumente de finanţare cu dobândă subvenţionată şi garantate de stat pentru renovarea clădirilor, scheme de sprijin pentru instalarea de tehnologii sustenabile de producere a energiei (panouri pentru apă caldă, panouri fotovoltaice cu sisteme de stocare, pompe de căldură etc.), politici de susţinere pentru crearea de comunităţi de energie din surse regenerabile, campanii de promovare a modurilor de reducere a consumului prin utilizarea mai eficientă a energiei şi combaterea risipei, până la consultanţă personalizată prin ghişee unice în primării.
"Fondurile disponibile de la bugetul de stat, dar mai ales fondurile europene nerambursabile de miliarde de euro destinate tranziţiei energetice în România trebuie direcţionate cu prioritate către acest gen de investiţii. În esenţă, cu cât soluţiile sunt mai pliate pe nevoile reale ale gospodăriilor, cu atât se risipesc mai puţine resurse şi efectele sunt mai scontate. În acest sens, este necesară rularea unor instrumente de diagnoză adecvate. Aceste instrumente există deja atât în politicile europene, cât şi în cele naţionale. Vorbim despre audit energetic şi date despre clădiri, despre baze de date privind diferite tipuri de ajutoare şi forme de sprijin, date socio-economice ale gospodăriilor, date de consum, etc. Colectarea lor sistematică este necesară, la fel ca şi centralizarea şi integrarea lor. Odată ce cauzele sunt mai uşor de identificat, ele sunt şi mai uşor de tratat", a precizat Sinea.
Ea a semnalat că, până în prezent, compensarea facturilor a costat aproape 17 miliarde de lei (peste 3,4 miliarde de euro) şi cifra încă se actualizează. Comparativ, suma depăşeşte întregul buget alocat în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă pentru creşterea eficienţei energetice în clădiri prin componenta Valul de Renovare, de 2,2 miliarde de euro.
Cu cele 17 miliarde de lei cheltuite pe compensarea creşterii preţurilor la energie în ultimul an şi jumătate, s-ar fi putut sprijini instalarea de panouri fotovoltaice prin programul Casa Verde Fotovoltaice pentru 850.000 de gospodării, la valoarea actuală a sprijinului de maximum 20.000 lei/beneficiar, a punctat Anca Sinea.
"Altfel spus, aproape una din cinci gospodării care trăiesc în locuinţe individuale în România, din cele 4,5 milioane existente (INS, 2021), ar fi putut beneficia de această subvenţie. La un buget total de 1,75 miliarde de lei alocat în 2023 de Administraţia Fondului pentru Mediu acestui program, fondurile s-au epuizat în câteva minute, în fiecare regiune a ţării. Aceasta demonstrează încă o dată interesul uriaş al românilor pentru astfel de sisteme ce le permit o mai mare autonomie energetică şi facturi mai mici la electricitate", a menţionat coordonatorul ORSE.
Conform datelor prezentate de aceasta, în România 8 din 10 clădiri au nevoie de renovare energetică, fiind vechi şi ineficiente energetic, dar în continuare rata de reabilitare termoenergetică a clădirilor este foarte redusă, mai ales în mediul rural, pentru care nu au existat niciodată programe dedicate de renovare a locuinţelor. În locuinţele din mediul rural, cel mai expus sărăciei energetice, procentul gospodăriilor care se încălzesc cu lemn este de 80%, neavând acces la alte surse sau forme de încălzire. Totodată, alte câteva zeci de mii de gospodării din România sunt într-o situaţie inimaginabilă: nu au acces nici măcar la electricitate, o nevoie minimală fără de care nu ne mai putem imagina astăzi viaţa.
"Astăzi, nimeni nu poate trăi într-un mod demn şi sănătos fără energie. Accesul la energie este un drept esenţial al omului, stipulat în Pilonul european al drepturilor sociale. Datoria oricărui stat este de a asigura accesul tuturor cetăţenilor la acest serviciu esenţial vieţii. În faţa unor ierni care nu se ştie ce ne vor aduce în privinţa preţurilor la energie, cele mai recente date Eurostat indică o realitate dură: unul din zece români (10,1% din populaţie) nu şi-a putut menţine locuinţa suficient de caldă, în 2021. Acest procent este peste media UE de 6,9% şi ne plasează în topul ţărilor celor mai vulnerabile din acest punct de vedere. Aşadar, e nevoie urgent de soluţii consistente, pe termen lung, ca românii să nu tremure de frig în case. Iar aceste soluţii nu pot fi găsite decât împreună, prin dialog, cooperare şi printr-un plan concret de acţiuni! Sărăcia energetică este o problemă a întregii societăţi", a punctat Anca Sinea.
Observatorul Român al Sărăciei Energetice (ORSE) este un proiect iniţiat de Centrul pentru Studiul Democraţiei, think-tank înfiinţat în anul 2006 în cadrul Departamentului de Ştiinţe Politice, Facultatea de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării, Universitatea "Babeş-Bolyai" din Cluj, în cadrul căreia funcţionează ca centru de cercetare acreditat. Scopul acestei iniţiative este de a oferi o perspectivă de 360 de grade asupra sărăciei energetice la nivel naţional, precum şi expertiza necesară pentru combaterea acestui fenomen complex, ce afectează o mare parte a populaţiei. AGERPRES/(AS-autor: Nicoleta Gherasi, editor: Andreea Marinescu, editor online: Ada Vîlceanu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Valentin Ștefan: Vom continua să colaborăm cu partenerii ucraineni pentru a aduce ajutor concret, cât va fi necesar
Poșta Română a fost și va rămâne un partener de încredere al colegilor noștri din Ucraina și vom continua să colaborăm pentru a aduce ajutor concret, atâta vreme cât va fi necesar, a declarat directorul general al Poștei Române, Valentin Ștefan. 'Poșta Română, prin solidaritatea angajaților săi, a fost și va răm&ac
Salarizarea personalului și administrarea taxelor locale, printre deficiențele identificate în misiunile de audit la nivelul comunelor
Salarizarea personalului, modul de atribuire și de administrare al contractelor de prestări servicii și achiziții publice și administrarea impozitelor și taxelor locale se numără printre principalele deficiențe identificate în misiunile de audit desfășurate la nivelul comunelor, potrivit președintelui Curții de Conturi, Mihai Busuioc. Ac
UCRAINA-TREI ANI DE RÃZBOI/Păun: România este afectată în măsura în care vecinătatea cu zona de conflict ridică îngrijorare investitorilor
România este afectată de războiul din Ucraina în măsura în care acesta stârnește îngrijorarea investitorilor și agențiilor de rating, care nu văd întotdeauna cu ochi buni vecinătatea cu zonele de conflict, susține Cristian Păun, profesor universitar de economie. 'Acest război ne afectează î
Reportul la categoria I la Loto 6/49 a depășit patru milioane de euro
Reportul la categoria I la Loto 6/49 a ajuns la peste 20,25 milioane de lei (peste 4,06 milioane de euro), la Noroc este în joc un report cumulat de peste 12,75 milioane de lei (peste 2,56 milioane de euro), iar la Joker, la categoria I, se înregistrează un report de peste 11,83 milioane de lei (peste 2,37 milioane de euro), a anunțat, luni, Loteria Română.
Daraban (CCIR): România are nevoie de proiecte economice comune cu state aparținând G20
România are nevoie de proiecte economice comune cu state aparținând G20, a declarat, luni, președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), Mihai Daraban, la o întâlnire cu ambasadoarea Statelor Unite Mexicane în România, Amparo Erendira Anguiano Rodriguez. 'CCIR și-a exprimat în nenumărate r&ac
Hanga: Trebuie să ne gândim că vom avea și noi o cotă de contribuție la sumele pentru reconstrucția Ucrainei
Înainte de a ne gândi la ce beneficii ar putea avea România de pe urma participării la acțiunea de reconstrucție a Ucrainei va trebui să ne gândim că vom avea și noi o cotă de contribuție la sumele care se vor cheltui pentru reconstrucția acestei țări, a declarat, luni, președintele Bursei de Valori București, Radu Hanga, la un eveniment de specialita
Precup: Ne dorim să stăm la masă cu cele mai bogate țări din lume,fiind parte din OECD
Faptul că România a stat la masă cu cele mai bogate țări din Uniunea Europeană a fost un factor foarte pozitiv pentru țara noastră, care acum își dorește să stea la masă cu cele mai bogate țări din lume, fiind parte din OECD, a afirmat, luni, Mihai Precup, secretar de stat în Cancelaria prim-ministrului. 'Un an plin de provocări (2025 - n
UCRAINA-TREI ANI DE RÃZBOI/România poate deveni o platformă logistică uriașă de pe care să plece investiții către Ucraina (consultant)
Procesul de reconstrucție al Ucrainei va genera o afacere de peste 500 de miliarde de dolari, iar România poate deveni o platformă logistică uriașă de pe care să plece aceste investiții, însă avem nevoie de o legislație specială care să favorizeze dezvoltarea de parcuri industriale, să atragă capitalul străin și să impulsioneze mai ales zona logistică, susține co
Nanu (MF): Dobânzile sus la care ne împrumutăm sunt rezultatul unor politici bugetare super relaxate
Dobânzile ridicate la care se împrumută statul sunt rezultatul unor politici bugetare super relaxate, a declarat, luni, directorul general din Ministerul Finanțelor (MF), Ștefan Nanu, la 'Forumul investitorilor - 2025: Provocările și oportunitățile anului', eveniment organizat de Ziarul Bursa. 'Prețurile la care se împrumută statu
ASF: Activele totale ale sistemului de pensii private au depășit pragul de 9% din PIB în 2024
Piața pensiilor private din România a ajuns, la finalul lui 2024, la active totale de 156,4 miliarde de lei, în creștere cu 19% față de sfârșitul anului 2023, depășind pragul de 9% din PIB, a anunțat luni Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). 'Performanța consemnată de fondurile de pensii private confirmă solidita
Fondurile de pensii private obligatorii aveau active de 150,9 miliarde lei, în decembrie
Fondurile de pensii private obligatorii aveau active în valoare de 150,9 miliarde lei, la finalul lunii decembrie 2024, în creștere cu 19% față de nivelul înregistrat la aceeași dată din 2023, potrivit statisticii Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). 'Investițiile fondurilor de pensii administrate privat s-au rea
Fondurile de pensii facultative, creștere cu 17%, la nivelul lunii decembrie
Fondurile de pensii facultative aveau active în valoare de 5,55 miliarde de lei, la finalul lunii decembrie 2024, în creștere cu 17% comparativ cu nivelul înregistrat la aceeași dată a anului anterior, conform unui raport al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). 'Cele mai multe investiții au fost efectuate local (
Bursa de la București evolua mixt după prima oră de tranzaționare
Bursa de Valori București (BVB) evolua mixt după prima oră de la debutul ședinței de luni, iar valoarea tranzacțiilor se cifra la 9,61 milioane de lei (1,93 milioane de euro). Indicele principal BET, care arată evoluția celor mai lichide 20 de companii, înregistra o apreciere de 0,11%, iar indicele BET-Plus, care arată evoluția celor mai
ANOFM: 117 programe de formare profesională, în martie, la nivel național
Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) va organiza, în luna martie, 117 programe de formare profesională pentru 1.719 de persoane care beneficiază, conform legii, de servicii de formare profesională gratuite, informează instituția într-un comunicat transmis luni AGERPRES. Programele de formare profesională cu cel
ING Bank și Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică avertizează cu privire la înșelătoriile romantice
ING Bank și Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică (DNSC) avertizează cu privire la înșelătoriile romantice, care iau amploare în luna iubirii, exploatând emoțiile potențialelor victime, conform unui comunicat de presă. Cele mai populare măști folosite de infractorii romantici sunt ale unor actori celebri sau per