Pandemia a schimbat obiceiurile de vacanţă ale românilor (studiu)
Pandemia a schimbat obiceiurile de vacanţă ale românilor din mediul urban, 2020 fiind anul vacanţelor mai rare, petrecute alături de familie şi prieteni în locuri izolate din ţară, conform unui nou studiu realizat de o agenţie de media.
Dacă anul trecut 6 din 10 utilizatori de internet din mediul urban nu au renunţat la vacanţe, în acest an 95% dintre ei intenţionează să meargă în vacanţă.
Studiul Starcom România "Impactul COVID-19 asupra obiceiurilor de vacanţă" face parte din HumanGraphExperience, o serie de infografice lunare realizate de Starcom România, bazate pe studii cantitative.
"Anul 2020 nu a fost lipsit de vacanţe, însă românii din mediul urban au încercat să fie mai precauţi, să călătorească în grupuri mai mici, cu persoane apropiate, cei mai mulţi cu maşina personală, în locaţii în care s-au simţit în siguranţă. Deşi anul 2021 se anunţă unul plin de vacanţe odată cu relaxarea restricţiilor, comportamentul preventiv se menţine, astfel că persoanele din mediul urban iau în calcul posibile evenimente şi îşi aleg cu atenţie destinaţiile. 2020 a reprezentat şi un prilej de a descoperi locuri frumoase pe teritoriul ţării şi a deschis un apetit pentru vacanţele petrecute în România", a explicat Andreea Zanfir, Consumer Insights & Research Coordinator, Starcom România.
Potrivit documentului citat, principalele motive pentru care românii au renunţat la vacanţa din 2020 au fost restricţiile impuse de autorităţi (52%), protejarea sănătăţii proprii şi a celor dragi (36%), dar şi motive de ordin financiar - lipsa resurselor (31%), instabilitatea financiară (22%) sau dorinţa de a economisi (11%).
Dintre românii care au fost în vacanţă anul trecut, jumătate au declarat că au organizat mai puţine plecări faţă de anii dinainte de pandemie.
"2020 a fost anul vacanţelor în familie: 8 din 10 românii din mediul urban au preferat să călătorească cu familia sau cei apropiaţi pentru a se simţi în siguranţă. Printre comportamentele observate, se numără faptul că majoritatea au renunţat la destinaţiile dorite din cauza restricţiilor de circulaţie (74%), au călătorit cu propria maşină din motive de siguranţă (76%), au evitat în mod intenţionat anumite ţări cu risc ridicat (70%), au organizat şederi mai scurte (55%) şi au preferat camping-ul şi spaţiile deschise (52%). Comparativ cu perioada pre-pandemică, în 2020, românii din mediul urban şi-au petrecut vacanţele în locaţii mai puţin accesibile, atât din punct de vedere geografic, cât şi financiar (locaţii de lux, staţiuni, locuri exotice, locaţii care nu sunt expuse riscului). Întrucât au călătorit mai puţin decât în alţi ani, şi-au permis să se bucure de o experienţă mai scumpă", arată autorii studiului.
Pe de altă parte, dorinţa de a-şi petrece vacanţa descoperind noi locuri şi ţări, interacţionând şi conectându-se cu alte persoane a scăzut în timpul pandemiei, din cauza preocupării pentru sănătate. Similar, a scăzut interesul pentru locaţii animate, în timp ce a crescut cel pentru vacanţele petrecute acasă.
În perioada pandemiei, a crescut interesul pentru vacanţele petrecute în România. În topul destinaţiilor preferate se află litoralul, urmat de Braşov şi Prahova. În paralel, românii din mediul urban care au continuat să îşi petreacă vacanţele în străinătate au optat pentru destinaţii precum Bulgaria, Grecia şi Turcia.
Cât priveşte planificarea vacanţelor viitoare, majoritatea românilor din mediul urban declară că le este dor de vacanţă, indiferent dacă au renunţat la ea anul trecut sau nu. Sentimentul este mai acut printre femei şi tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 şi 24 de ani.
Astfel, 95% intenţionează să meargă în vacanţă anul acesta. Dintre aceştia, peste 90% vor să îşi petreacă vacanţa în România, în destinaţii precum litoralul, zonele montane sau Maramureş, în timp ce Grecia rămâne cea mai populară destinaţie externă.
În ceea ce priveşte motivele pentru care majoritatea românilor din mediul urban optează şi anul acesta pentru o vacanţă în ţară, preocuparea pentru sănătate şi siguranţă rămâne prioritară, în special în rândul persoanelor mature, cu vârsta peste 55 de ani (51%). Alte motive invocate includ costurile reduse, mai ales de segmentul de vârstă 25-44 (38%), lipsa obligativităţii unui test COVID, un motiv susţinut de cei cu vârsta cuprinsă între 35 şi 44 de ani (38%) sau dorinţa de a susţine economia locală, mai prezentă printre respondenţii de peste 55 de ani (38%).
"Dintre românii din mediul urban care intenţionează să meargă în vacanţă în 2021, majoritatea au de gând să îşi folosească propria maşină, similar cu comportamentul pre-pandemic. În schimb, comparativ cu perioada pre-pandemică, numărul persoanelor care intenţionează să călătorească cu trenul şi autobuzul a scăzut (-4%), în timp ce numărul celor care aleg să călătorească cu avionul a crescut (+5%). Şi anul acesta, majoritatea preferă să îşi petreacă vacanţele alături de familie şi prieteni. Totuşi, aşa cum era de aşteptat, concediul arată diferit în funcţie de segmentul de vârstă: persoanele de peste 45 de ani prioritizează relaxarea şi odihna, îşi doresc să viziteze obiective turistice, să descopere diferite culturi şi să încerce mâncăruri exotice, în timp ce persoanele cu vârsta sub 34 de ani intenţionează să facă fotografii pentru a le păstra ca amintiri, să fie active, să se distreze şi să lege prietenii", se mai arată în studiul referitor la impactul Covid-19 asupra planurilor de vacanţă.
Pe de altă parte, incertitudinea are impact asupra comportamentului legat de organizarea vacanţelor, în condiţiile în care 53% dintre românii utilizatori de Internet din mediul urban amână planificarea vacanţei până în ultimul moment, temându-se de introducerea neaşteptată a unor noi restricţii, iar 46% dintre ei nu sunt siguri că vor călători în ţări care nu au luat măsuri împotriva COVID-19.
Cu toate acestea, românii par optimişti, 67% dintre ei se simt mai confortabil faţă de anul trecut să plece în vacanţă.
Studiul a fost realizat de agenţia de media Starcom, prin interviuri online, pe un eşantion de 805 persoane, de sex feminin şi masculin, cu vârsta peste 18 ani, utilizatori de internet, din mediul urban, în perioada 17-25 Iunie 2021.
Agenţia Starcom este parte din cea mai mare reţea de media din lume, Starcom Worldwide. Înfiinţată în 2000, Starcom este prima agenţie de media din România premiată la Cannes, dar şi alte festivaluri, precum Eurobest, Ad'Or, Golden Drum, Effie şi Webstock. Cu o experinţă de aproape două decenii în industria românească de comunicare, Starcom pune la dispoziţia clienţilor săi specializări diverse, precum Consumer Understanding, Inovaţie, Digital, Planning, Buying sau Proiecte Speciale. AGERPRES/(AS - autor: Andreea Marinescu, editor: Mariana Nica, editor online: Gabriela Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Percepția că nivelul datoriei publice a României este gestionabilă reduce presiunea implementării de reforme relevante și urgente (analiză)
Datoria publică a României, sub media Uniunii Europene, oferă decidenților politici și publicului ideea că există ''spațiu fiscal'', chiar dacă deficitele continuă să se adâncească, riscul major al acestei percepții fiind acela că reduce presiunea implementării de reforme fiscale și structurale relevante și urgente, susține Victor Iancu, P
Piața terenurilor, dominată de investitorii români, se adaptează incertudinilor politice și evoluțiilor economice (analiză)
Piața terenurilor din România a încheiat anul 2024 cu un rezultat solid de tranzacții de aproximativ 450 milioane euro, în pofida climatului dificil, marcat de incertudini politice și evoluții economice, nivelul fiind comparabil celui din 2023, reiese dintr-o analiză de specialitate publicată miercuri de către compania de consultanță imobiliară Coll
Produsele agroalimentare românești, promovate la ''Săptămâna Verde 2025''
Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) participă la expoziția internațională ''Săptămâna verde 2025'' cu un stand de informare privind politicile aplicate în domeniul agriculturii și dezvoltării rurale, în cadrul căruia experți din MADR promovează produsele agroalimentare românești recunoscute la nivel național și
Bursa de la București a deschis cu scăderi pe majoritatea indicilor ședința de miercuri
Bursa de Valori București (BVB) a deschis miercuri în scădere pe aproape toți indicii, iar rulajul se cifra la 2,79 milioane de lei (562.046 euro) după 45 de minute de la debutul ședinței. Indicele principal BET, care arată evoluția celor mai lichide 20 de companii, înregistra o depreciere de 0,18%, iar indicele
Producția industrială a scăzut cu 1,8% în primele 11 luni din 2024 (INS)
Producția industrială a scăzut, în primele 11 luni din 2024, comparativ cu perioada similară din 2023, cu 1,8% ca serie brută și cu 1,6% ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, potrivit datelor publicate miercuri d
Burduja: La hidro am pierdut anul trecut circa 4.000 GWh; 2% din producția de energie a fost de la prosumatori
Producția de energie hidroelectrică a scăzut anul trecut cu circa 4.000 GWh, din cauza secetei, dar s-a înregistrat o creștere pe partea de fotovoltaice, iar prosumatorii au asigurat 2% din toată producția de electricitate, a anunțat, marți, ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'La nuclear suntem cu cifre similare (celor din 2023 n.r), mizăm și am
Burduja: Capacitatea de interconexiune a României a crescut și putem miza pe aproape 4.000 de MW, în prezent
Capacitatea de interconexiune a României a crescut ca urmare a investițiilor derulate de Transelectrica în ultimii ani și în prezent putem miza pe importuri de aproape 4.000 de MW, a declarat, marți, ministrul Energiei, Sebastian Burduja, la finalul ședinței Comandamentului energetic de iarnă. 'Vreau să felicit Transelectrica pentru inves
Echipamentul electric al Unității 0 de la Cernavodă, afectat de un incendiu minor, este izolat și se fac investigații; fără impact pe partea nucleară (Nuclearelectrica)
Echipamentul electric al Unității 0 (sistem auxiliar), situat în partea clasică a CNE Cernavodă, afectat marți de un incendiu minor, este în prezent izolat și se fac investigații pentru i
Arcada și Alstom, câștigătoarele licitației pentru modernizarea infrastructurii CF dintre stațiile București Nord-Jilava-Giurgiu Nord-Frontieră-lot 2
Asocierea Railworks, formată din Arcada Company (lider asociere) și Alstom Transport (asociat), a câștigat procedura de licitație publică pentru proiectarea și execuția lucrărilor de modernizare a infrastructurii de cale ferată dintre stațiile București Nord - Jilava - Giurgiu Nord - Giurgiu Nord Frontieră - lot 2, informează, marți, CFR SA. Oferta finan
Izvoranu (Confederația 'Patronatul Român'): Abordarea asta rigidă de înăsprire a mediului fiscal este cea mai proastă opțiune
Abordarea rigidă, de înăsprire a mediului fiscal, este cea mai proastă opțiune pe care o poate lua la ora actuală Guvernul, a declarat, marți, Adrian Izvoranu, vicepreședinte al Confederației 'Patronatul Român'. 'În general, abordarea asta rigidă, de înăsprire a mediului fiscal, este cea mai proastă opțiune pe care o poate l
Wizz Air reîncepe să opereze curse regulate de pe Aeroportul Băneasa
Wizz Air reia, de miercuri, operarea curselor regulate de pasageri de pe Aeroportul Internațional București Băneasa Aurel Vlaicu, a anunțat, marți, Compania Națională Aeroporturi București (CNAB). Primele zboruri au ca destinații Napoli și Cracovia. Wizz Air urmează să deschidă operarea de pe AIBB-AV și către Varșovia și Abu Dhabi, preci
Vânzările de locuințe au crescut în 2024 cu 7,6% în București și Ilfov și cu 6,6% la nivel național (analiză)
Vânzările de case și apartamente au crescut anul trecut cu 7,6% în București și Ilfov față de rezultatul înregistrat în 2023, în timp ce la nivel național s-au vândut cu 6,6% mai multe locuințe, potrivit unei analize realizate de compania de consultanță imobiliară SVN România, pe baza statisticilor oficiale, remisă marți AGER
Contractul pentru supervizarea lucrărilor pe lotul 2A Ditrău - Grințieș, A8, a fost publicat în SEAP
Contractul pentru supervizarea lucrărilor pe lotul 2A Ditrău - Grințieș, cel mai lung lot al Autostrăzii Unirii (A8), a fost publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), valoarea acestuia fiind cuprinsă între 64 și 75 milioane lei (fără TVA), a informat marți Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), pe pagina de Facebook.
Chisăliță (AEI): Ofertele de preț pentru energie electrică sunt de până la 13 ori mai mari după 1 aprilie
Consumatorii de energie electrică sunt invitați să încheie contracte avantajoase pe platforma ANRE - Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice, însă aceștia riscă să încheie contracte păguboase accesând această platformă, susține președintele Asociației Energia Inteligentă (AEI), Dumitru Chisăliță. Potrivi
Grupul DIGI, contribuție de peste 1,3 miliarde de lei la bugetul de stat în anul 2024
Grupul DIGI a virat în cursul anului 2024 la bugetul de stat peste 1,3 miliarde de lei, reprezentând taxele, contribuțiile și impozitele aferente activităților desfășurate de toate entitățile sale din România. 'Compania pune în practică o strategie de business bazată pe investiții sustenabile și tehnologii avansate,