logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Anghel (ANPC): Cumpărătorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care le achiziţionează de Black Friday

Imagine din galeria Agerpres

Cumpărătorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze în perioada marilor reduceri de preţuri, cum este Black Friday, eveniment care atrage cei mai mulţi cumpărători în mediul online, avertizează directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel.

"Situaţia actuală, creată de evoluţia COVID-19, a condus la intensificarea comerţului online. Acest tip de afacere se bazează pe relaţia de încredere într-o măsură mult mai mare decât comerţul tradiţional şi, totodată, mediul virtual expune consumatorul unor riscuri noi. În acest sens, atenţionez asupra faptului că la cumpărarea online, consumatorii trebuie să urmărească atent cerinţele privind comanda, livrarea şi transportul cât şi data expedierii produselor. Reducerile mari de preţ, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât şi pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de aceste reduceri, fără să le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze, să fie extrem de vigilenţi şi să acorde maximă atenţie tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de preţuri, cum este Black Friday, care rămâne evenimentul care atrage cei mai mulţi cumpărători în mediul online. Recomand verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs", susţine Anghel într-o declaraţie pentru AGERPRES.

Consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat online, are dreptul de a denunţa contractul şi 14 zile pentru a returna produsul, dacă nu este mulţumit de el, fără să invoce vreun motiv. În cazul returnării produsului, consumatorul îşi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului. Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată şi, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.

Rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării, menţionează reprezentantul ANPC.

De asemenea, consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare ale magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeşte cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor.

"Anul acesta, Black Friday se va desfăşura în condiţii speciale faţă de anii precedenţi şi, în cazul în care consumatorii consideră că drepturile le-au fost încălcate, le recomand să ne semnaleze orice abatere şi îi asigurăm că Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor le va acorda tot sprijinul. Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoţionale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare şi publicitate a preţurilor", atrage atenţia Anghel.

Astfel, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.

Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice: fie prin menţionarea noului preţ langă preţul anterior, barat, fie prin menţiunile "preţ nou", "preţ vechi" lângă sumele corespunzătoare, fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.

"Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare, dacă este cazul)", afirmă Paul Anghel.

Pentru siguranţa cumpărăturilor din perioada ofertelor de Black Friday, comisarul ANPC recomandă citirea cu atenţie a caracteristicilor produsului, verificând cu atenţie dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor cumpărătorilor.

Pentru cumpărăturile online, Anghel sfătuieşte cumpărătorii să verifice stocul existent, preţul afişat pe site şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA) dar şi dacă preţul include şi costul de livrare.

"Comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informaţii, după cum urmează: datele de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală); caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalităţile de plată şi de livrare; perioada de valabilitate a ofertei; durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs; existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului", spune directorul general al ANPC.

Consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare, iar modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţii vânzătorului.

Potrivit sursei citate, cumpărăturile din perioada Black Friday pot fi făcute în siguranţă dacă "întocmiţi o listă cu produsele pe care doriţi să le achiziţionaţi şi cu preţurile actuale ale acestora". "Acest lucru vă va ajuta să evitaţi falsele reduceri de preţuri, de exemplu atunci când comercianţii măresc preţul şi aplică procentul de reducere la preţul astfel majorat", spune Anghel.

El recomandă în cazul în unei comenzi online, verificarea, înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când a fost ales produsul.

"Este important de ştiut faptul că regulile privind garanţiile se aplică şi produselor achiziţionate în perioadele de reduceri. Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate produsele şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg", spune Anghel.

Legea 449/2003, republicată, reglementează garanţiile produselor, stabilind că există două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur produs.

Garanţia legală se aplică pentru orice produs comercializat (cu anumite excepţii, clar stabilite). În momentul achiziţionării unui produs, consumatorul beneficiază de garanţia legală, în temeiul legii. Garanţia legală este de doi ani, dar, pentru produse a căror durată de viaţă este mai mică de 2 ani, poate fi redusă la durata medie de utilizare a produsului, atât timp cât consumatorul este informat despre acest lucru. Conform legii, garanţia legală este responsabilitatea vânzătorului.

Garanţia comercială este cea care se acordă suplimentar. Este în plus faţă de garanţia legală şi nu aduce atingere acesteia. O poate acorda atât producătorul, cât şi vânzătorul. Garanţia comercială poate îmbrăca orice formă: o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariţiei unui defect etc. Dar nu poate înlocui şi nu anulează garanţia legală.

"Dacă produsul se defectează sau nu respectă specificaţiile, consumatorul are dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile. Ca regulă, iniţial, se poate alege între reparare şi înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparaţie cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia de pentru a asigura funcţionalitatea produsului. Înlocuirea poate interveni în cazul în produsul nu mai poate fi reparat şi se va face numai cu un produs identic. În ceea ce priveşte produsele de folosinţă îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, dacă, în cursul perioadei de garanţie, totalul intervalelor în care produsul nu a funcţionat din cauza defectelor depăşeşte 10% din respectivă perioada de garanţie, consumatorul poate solicită înlocuirea sau o rambursare a preţului", menţionează directorul general al ANPC.
Anularea contractului poate interveni în trei cazuri: când nu ai beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului; când vânzătorul nu a luat măsură reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă; când vânzătorul nu a luat măsură reparatorie într-un termen de 15 zile. Anularea contractului are că efect punerea părţilor în situaţia anterioară contractului. Prin urmare, consumatorul va primi suma plătită pentru produs, iar comerciantul produsul înapoi.

"Ce este foarte important, chiar dacă în practică ţi se spune să iei legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Consumatorul nu are niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia. Prin urmare, chiar dacă consumatorul merge la service cu produsul, trebuie să informeze întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute", spune Anghel.

În cazul produselor de folosinţă îndelungată, produsul înlocuit este acoperit de o nouă garanţie care începe din momentul înlocuirii. În cazul produselor reparate, garanţiile legale şi comerciale se prelungesc cu o perioada egală cu timpul scurs din momentul în care a fost notificat vânzătorului defectul sau i-a fost predat produsul, până în momentul în care produsul a fost reparat şi a fost primită o înştiinţare cu privire la acest lucru sau până în momentul în care produsul a fost livrat.

"În situaţia in care consideraţi ca drepturile dvs. sunt sau au fost încălcate încercaţi ca prim pas o soluţionare amiabilă cu reprezentantul operatorului economic iar dacă acest lucru nu se realizează sesizaţi/reclamaţi pe www.anpc.gov.ro", a adăugat comisarul ANPC.AGERPRES/(AS - autor: Mariana Nica, editor: Andreea Marinescu, editor online: Ady Ivaşcu)

Afisari: 11

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 24-04-2025 19:30

ONRC: 1.628 de firme și PFA au intrat în insolvență în primul trimestru din 2025, în scădere cu 9,7%

Numărul societăților comerciale și al persoanelor fizice autorizate (PFA) intrate în insolvență în primul trimestru din 2025 a fost de 1.628, în scădere cu 9,71% față de perioada similară din 2024, când au fost înregistrate 1.803 insolvențe, conform datelor publicate pe site-ul Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC).

Economic 24-04-2025 17:33

Consiliul Economic și Social invită candidații la Președinția României la o dezbatere electorală

Consiliul Economic și Social îi invită pe candidații la Președinția României la o dezbatere electorală, miercuri, 30 aprilie 2025, la sediul CES, pentru a-și prezenta viziunea într-un dialog reprezentanții organizațiilor patronale, sindicale și neguvernamentale. 'În fața provocărilor actuale cu care se confruntă societatea româ

Economic 24-04-2025 16:20

Bugetul AFM pentru 2025 depășește 16,42 miliarde de lei și include finanțarea a 7 noi programe (minister)

Bugetul Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), pentru anul 2025, va fi depăși 16,42 miliarde de lei, în creștere cu aproape 18% față de suma din anul anterior, potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), transmis joi AGERPRES. 'Bugetul AFM aprobat astăzi (în ședința de Guvern, n.r.) este unul isto

Economic 24-04-2025 15:43

România va avea un Program Național de Achiziții Ecologice pentru perioada 2025-2030

Guvernul a aprobat, joi, la propunerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), Programul Național de Achiziții Ecologice (PNAE) 2025-2030, prin care va fi stimulată achiziționarea la nivel de administrație centrală și locală a produselor, serviciilor și lucrărilor cu un impact redus asupra mediului, informează ministerul de resort, într-un comunicat de presă

Economic 24-04-2025 15:16

Companiile, reticente să apeleze la transportul multimodal, din cauza infrastructurii de transport inadecvată și a lipsei de terminale moderne (studiu)

Companiile sunt reticente să apeleze la transportul multimodal, având în vedere infrastructura de transport inadecvată, lipsa unor terminale multimodale moderne conectate la toate modurile de transport, lipsa unor lanțuri logistice multimodale și a unor depozite pentru containere, costurile mari de transport și de transfer, timpul de tranzit ridicat și navigabili

Economic 24-04-2025 14:40

UPDATE Trafic feroviar reluat în condiții normale în gara Brașov

Circulația feroviară a fost reluată la ora 13:40, în condiții normale de trafic, pe raza stației CF Brașov, inclusiv pe intervalele CF Dârste - Brașov și Brașov - Bod, a anunțat joi CFR SA. 'Regretăm disconfortul creat și asigurăm călătorii de faptul că personalul feroviar al SRCF Brașov a depus toate eforturile necesare pentru finalizarea operativă

Economic 24-04-2025 14:06

Burduja: Guvernul pregătește un sistem de compensații financiare ce vor fi acordate persoanelor vulnerabile pentru cheltuielile cu energia electrică

Guvernul României pregătește un sistem prin care persoanele vulnerabile vor primi compensații financiare directe pentru cheltuielile cu energia electrică după data de 1 iulie 2025 și, în același timp, românii pot beneficia deja de prețuri corecte prin piața concurențială, a scris joi ministrul Energiei, Sebastian Burduja, într-o postare publicată pe p

Economic 24-04-2025 13:33

Leul s-a apreciat, joi, în raport cu euro, dar a scăzut față de dolarul american

Moneda națională s-a apreciat, joi, în raport cu euro, care a fost calculat de Banca Națională a României (BNR) la 4,9772 lei, în scădere cu 0,03 bani (-0,01%) față de cotația precedentă, de 4,9775 lei. În schimb, leul a pierdut teren în fața dolarului american, care a fost cotat la 4,3734 lei, &i

Economic 24-04-2025 13:20

Akos Molnar (Tușnad): Reducerea valorii voucherelor de vacanță pune frână pe turismul intern

Măsurile de reducere a valorii voucherelor de vacanță pun frână pe turismul intern, iar diminuarea pieței interne ar putea fi compensată prin atragerea turiștilor străini, a afirmat, joi, directorul general al societății Tușnad SA, Akos Molnar, la un eveniment de specialitate. ''Cu măsurile de reducere a valorii voucherelor se pu

Economic 24-04-2025 13:05

Controale ANPC în sectorul 6: 55.000 de lei amenzi și două unități alimentare temporar închise

Comisarii pentru protecția consumatorilor au aplicat amenzi de 55.000 de lei în urma unor controale realizate miercuri la trei societăți cu puncte de lucru în Bulevardul Timișoara și, respectiv, Bulevardul Iuliu Maniu, și s-a dispus oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficiențelor la Sushi Torry și Patiseria Ioanid.

Economic 24-04-2025 12:41

Plata taxei de pod de la Fetești - Cernavodă, disponibilă prin aplicația 24pay

Plata taxei de pod de la Fetești - Cernavodă este disponibilă prin aplicația 24pay, potrivit unui comunicat remis joi AGERPRES. ''24pay app vine cu o noutate îndelung așteptată de utilizatori, chiar înainte de începerea sezonului estival: de acum, plata taxei de trecere a podului de la Fetești - Cernavodă se poate fac

Economic 24-04-2025 12:36

Frăsineanu: Implementarea unui sistem ''Clearing House'' va ajuta la uniformizarea colectării separate a deșeurilor de ambalaje municipale

Implementarea unui sistem ''Clearing House'' va conduce la uniformizarea în ceea ce privește colectarea separată a deșeurilor de ambalaje, generate în flux municipal, a declarat, joi, consilierul de stat în Cancelaria prim-ministrului, Mihaela Frăsineanu, la conferința ''SGR în România''.

Economic 24-04-2025 12:01

Asociația Micilor Comercianți: Ar trebui introduse de urgență PET-urile de spirt, apă distilată și ambalajele de 5 litri în SGR

PET-urile de spirt, apă distilată și ambalajele de 5 litri trebuie introduse de urgență în Sistemul Garanție-Returnare (SGR) pentru o funcționare îmbunătățită a acestuia, este de părere vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii (ANCMM), Feliciu Paraschiv. ''Recunosc că la început ne-am op

Economic 24-04-2025 11:46

Investiții de 169 milioane euro pe piața imobiliară din România, în primele trei luni

Piața imobiliară din România a consemnat un început de an pozitiv, cu un volum total al investițiilor de 169 milioane euro în primele trei luni, mai mult decât dublu față de trimestrul anterior și aproape la același nivel cu perioada similară a anului trecut, semnalând o revenire susținută a interesului investitorilor pentru active local

Economic 24-04-2025 11:40

Webb (RetuRo): Peste un miliard de ambalaje cu sigla SGR au fost colectate în primele trei luni ale acestui an

Peste un miliard de ambalaje SGR au fost colectate în primele trei luni ale acestui an, iar peste 90% dintre acestea au fost deja reciclate, a declarat, joi, la conferința ''SGR în România'', director general și președinte al RetuRO, Gemma Webb. ''Cu RetuRo, am început acum al doilea an de activi