logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

#CONSTITUŢIE 30: Dezbaterile Adunării Constituante pe marginea Titlului III - alocuţiune Florin Vasilescu

Imagine din galeria Agerpres

La 21 noiembrie 1991, proiectul de Constituţie a României a fost votat de deputaţii şi senatorii, constituiţi la acea vreme în Adunarea Constituantă. La 8 decembrie acelaşi an, proiectul avea să fie aprobat prin referendum de către cetăţeni. Procesul de elaborare a proiectului de Constituţie a durat un an şi jumătate, timp în care Parlamentul, constituit în Adunare Constituantă, a dezbătut şi votat proiectul, propus de Comisia de redactare a proiectului de Constituţie, conform www.cdep.ro.

Potrivit Decretului-Lege nr. 92/1990, Adunarea Deputaţilor şi Senatul s-au constituit în Adunarea Constituantă pentru adoptarea Constituţiei României.

Prima întrunire a Adunării Constituante a avut loc la 11 iulie 1990, când a fost aprobată componenţa nominală a Comisiei de redactare a proiectului de Constituţie. Comisia, condusă de Antonie Iorgovan, cadru universitar la Facultatea de Drept, a fost formată din 23 de parlamentari şi 5 experţi - personalităţi ale învăţământului juridic românesc şi jurişti cu activitate îndelungată (Mihai Constantinescu, Ion Deleanu, Ioan Muraru, Florin Vasilescu, Ioan Vida), conform volumului "Geneza Constituţiei României 1991. Lucrările Adunării Constituante" (Regia Autonomă "Monitorul Oficial", 1991) şi site-ului www.cdep.ro.

Adunarea Constituantă s-a întrunit în 43 de şedinţe, lucrările acesteia cuprinzând prezentarea tezelor, dezbaterea lor, depunerea de amendamente, discutarea amendamentelor şi votul pe articole. Fiecare dezbatere a câte unui titlu al proiectului era precedat de alocuţiunea câte unuia dintre specialiştii în drept, membri ai Comisiei de redactare.

Astfel, la 21 noiembrie 1991, din numărul total de 510 deputaţi şi senatori care compuneau Adunarea Constituantă, 476 au răspuns la apel (371 deputaţi şi 105 senatori), 33 de parlamentari au votat prin corespondenţă, în timp ce un singur senator nu a răspuns la apelul nominal şi nici nu şi-a exprimat votul prin corespondenţă. Din totalul voturilor exprimate, 414 membri ai Adunării au votat pentru adoptarea Constituţiei, întrunindu-se, astfel, majoritatea de două treimi necesară adoptării Constituţiei. S-a declarat, astfel, adoptată Constituţia României de către Adunarea Constituantă, se arată în procesul verbal privind rezultatul votului exprimat asupra proiectului de Constituţie, în şedinţa din 21 noiembrie 1991, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 233 din 21 noiembrie 1991.

 

 

Preşedintele Camerei Deputaţilor, Dan Marţian (dr.), la Şedinţa Adunării Constituante a României pentru elaborarea noii Constituţii, Bucureşti, 17 aprilie 1991.

 

Foto: (c) : VIRGIL PAVEL @AGERPRES FOTO / ARHIVA ISTORICĂ


Redăm mai jos câteva fragmente din alocuţiunea specialistului Florin Vasilescu pe marginea titlului III din Constituţia de la 1991 referitoare la modalitatea de alegere a preşedintelui ţării, atribuţiile sale şi tipul de regim instituit în România.

"Instituţiile statale trebuie să provină de la cetăţenii acestuia, cei care au fost atâta vreme ignoraţi şi batjocoriţi de un regim strâmb şi de o oligarhie acaparatoare. În ansamblul acestor structuri, o poziţie cu totul deosebită revine instituţiei prezidenţiale. Ea trebuie să fie legitimă şi, pentru a fi legitimă nu poate fi altfel decât democratică. În lume există două moduri de a desemna pe preşedintele de republică, desigur ambele democratice: prin vot direct de către corpul electoral şi prin vot indirect, de către parlament sau colegii anume constituite în acest scop.

Prin alegerea preşedintelui prin vot universal direct de către alegători, funcţia prezidenţială capătă aceeaşi legitimitate cu cea pe care o au deputaţii în parlament. Şi unul şi ceilalţi sunt expresia nemijlocită a voinţei poporului şi răspund în faţa acestuia. Desigur că poziţia preşedintelui nu poate fi aceeaşi în cazul în care el nu este ales direct de către popor, cum este în republicile parlamentare. (...)

Prin urmare, trebuie să reflectaţi că, alegând un mod de alegere a preşedintelui, alegeţi un anumit regim politic. Pentru că, în cazul votării directe de către popor şi implicit al realizării unei legitimităţi superioare nu se pot acorda atribuţii de ordin secundar, neesenţiale pentru funcţia executivă. (...)

Pe de altă parte, este de subliniat faptul că, în cazul alegerii preşedintelui de către parlament, dacă prin compoziţia acestuia nu se ajunge la desemnarea unui candidat care să întrunească majoritatea necesară, soarta desemnării şefului executivului este lăsată în voia unor acorduri ce trebuie să intervină în statele-majore ale partidelor ce compun adunarea. Prin urmare, cetăţenilor le este străină aflarea modului în care s-a ajuns la un compromis şi, desigur, a elementelor care îl compun. (...)

 


Radu Câmpeanu, preşedintele Partidului Naţional Liberal, la şedinţa Adunării Constituante pentru adoptarea Constituţiei Romaniei, Bucureşti, 21 noiembrie 1991.

 

Foto: (c) : ARMAND ROSENTHAL @AGERPRES FOTO / ARHIVA ISTORICĂ


În aceste condiţii, majoritatea membrilor Comisiei Constituţionale a considerat mai potrivită ţării noastre alegerea preşedintelui prin vot direct de către toţi membrii corpului electoral. Este soluţia aplicată în Franţa, Irlanda, Polonia, Finlanda, Portugalia, Islanda, Austria. (...)

Ceea ce este important este faptul că atribuţiile ce se încredinţează preşedintelui să-i confere puterea necesară unui şef de stat, concomitent cu existenţa unor garanţii constituţionale în măsură să împiedice orice acces spre totalitarism.

În aceste condiţii, este firesc să subliniez că nu atât tipul de republică asigură prin el însuşi valoarea democratică a unui regim politic, ci modul în care sunt înfăptuite normele constituţionale şi cum este asigurat controlul exercitării lor.

Aşadar, ceea ce trebuie să prevaleze în orice instituţie democratică este existenţa unor sisteme de control constituţional suficient de eficace, pentru a asigura exerciţiul democratic, corect al atribuţiilor încredinţate."

***
Titlul III din Constituţia din 1991 se numeşte "Autorităţile publice" şi este structurat în şase capitole. Capitolele, la rândul lor, sunt împărţite pe secţiuni:

Capitolul I - Parlamentul
Secţiunea 1: Organizarea şi funcţionarea
Secţiunea 2: Statutul deputaţilor şi al senatorilor
Secţiunea 3: Legiferarea

Capitolul II - Preşedintele României

Capitolul III - Guvernul

Capitolul IV - Raporturile Parlamentului cu Guvernul

Capitolul V - Administraţia publică
Secţiunea 1: Administraţia publică centrală de specialitate - cu următoarele articole: Structura; Înfiinţarea; Forţele armate; Consiliul Suprem de Apărare a Ţării.
Secţiunea 2: Administraţia publică locală - cu următoarele articole: Principii de bază; Autorităţi comunale şi orăşeneşti; Consiliul judeţean; Prefectul.

Capitolul VI - Autoritatea judecătorească
Secţiunea 1: Instanţele judecătoreşti
Secţiunea 2: Ministerul Public
Secţiunea 3: Consiliul Superior al Magistraturii

***
Printre modificările aduse de revizuirea din 2003 la Titlul III, se numără: stabilirea mandatului preşedintelui ţării la cinci ani faţă de patru ani cât era în Constituţia din 1991 (art. 83 din Constituţia din 2003); introducerea unui nou alineat care prevede că preşedintele nu îl poate revoca pe primul ministru (art. 107); transformarea Curţii Supreme de Justiţie în Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (art. 126 din Constituţia revizuită); sporirea rolului şi importanţei Consiliului Superior al Magistraturii ca fiind garantul independenţei justiţiei şi incluzând în componenţa acestuia reprezentanţi ai societăţii civile (art. 133, 134 din Constituţia revizuită); scăderea numărului de cetăţeni care pot promova o iniţiativă legislativă de la 250.000 la 100.000 (art. 74 din Constituţia revizuită); restrângerea imunităţii parlamentare la voturile sau opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului (art. 72 din Constituţia revizuită).

 

 

Dezbaterile Adunării Constituante a României pentru elaborarea noii Constituţii a statului, Bucureşti, 13 februarie 1991.

 

Foto: (c) : CORNEL MOCANU @AGERPRES FOTO / ARHIVA ISTORICĂ


Pentru fluidizarea activităţii legislative şi eliminarea etapelor medierii şi divergenţelor, Constituţia din 2003 a prevăzut o mai bună partajare a competenţelor legislative ale fiecăreia dintre camere, asigurându-se o anumită specializare a acestora, dar, în acelaşi timp, o menţinere a egalităţii în atribuţii. Potrivit modificării din 2003, proiectele legislative sunt dezbătute şi adoptate de ambele Camere, dar, pe rând, fiecare Cameră va avea o competenţă decizională, în sensul că a doua Cameră sesizată se va pronunţa definitiv în domeniul rezervat acesteia. Camera Deputaţilor va avea în competenţă decizională, în principal, legile ordinare, în timp ce Senatului îi va reveni ratificarea acordurilor internaţionale. Legile organice sunt fi împărţite în mod egal, ca importanţă şi număr, între cele două Camere, scrie cdep.ro. (art. 65, art. 73, art. 75, art. 76 din Constituţia revizuită).

Cu privire la administraţia publică din unităţile administrativ-teritoriale, Constituţia din 2003 prevede că, pe lângă principiile descentralizării şi autonomiei locale, aceasta se întemeiază şi pe principiul deconcentrării serviciilor publice, subliniindu-se că între prefect şi celelalte autorităţi publice locale nu există raporturi de subordonare (art. 120, art. 123), conform www.cdep.ro. AGERPRES/ (Documentare - Ionela Gavril, redactori Arhivă Foto: Elena Bălan, Vlad Ruşeanu; editor: Cerasela Bădiţă, editor online: Alexandru Cojocaru)

 

* Explicaţie foto din deschidere: Dezbaterile Adunării Constituante a României pentru elaborarea noii Constituţii a statului, Bucureşti, 13 februarie 1991.

Afisari: 24

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Documentare 16-04-2025 11:00

PERSONALITATEA ZILEI: Henri, Marele Duce al Luxemburgului

Henri, Mare Duce al Luxemburgului, duce de Nassau, prinț de Bourbon-Parma, s-a născut la 16 aprilie 1955, la palatul Batzdorf din Luxemburg și este fiul cel mai mare (din cinci copii) al Marelui Duce Jean (1921-2019) și al Marii Ducese Joséphine-Charlotte de Luxemburg (1927-2005), potrivit https://monarchie.lu/.

Documentare 16-04-2025 10:00

FRAGMENT DE ISTORIE: Armata sovietică începe ofensiva asupra Berlinului (16 aprilie 1945)

Bătălia pentru Berlin, denumită 'Operațiunea ofensivă strategică Berlin' de către Uniunea Sovietică, a fost una dintre ultimele și cele mai importante și grele bătălii din Europa, în cadrul celui de-al Doilea Război Mondial. Pe 16 aprilie 1945, forțele sovietice au atacat din nord, est și sud, ocupând, în zilele următoare, întregul oraș. Forțe

Documentare 16-04-2025 09:00

Cea de-a XXIV-a ediție a Galei Premiilor Radio România Cultural

În ziua de 16 aprilie 2025, este programată cea de-a XXIV-a ediție a Galei Premiilor Radio România Cultural. Evenimentul este prezentat de actorul Denis Hanganu, are loc la Sala Radio și începe la ora 19.00, potrivit radioromaniacultural.ro. Cu acest prilej, personalități a că

Documentare 16-04-2025 07:45

CITATUL ZILEI

'Fericirea personală a noastră depinde întotdeauna de fericirea generală. Tot așa și mântuirea noastră depinde totdeauna de raportul dintre noi și semenii noștri, de cât de bine le-am făcut, câtă dragoste le-am arătat.' - Episcopul Chesarie Păunescu al Dunării de Jos ('Patericul Românesc', Arhimandrit Ioanichie Bălan; ediția a VI

Documentare 16-04-2025 07:30

SÃRBÃTORI RELIGIOASE - 16 aprilie

Ortodoxe Sfânta și Marea Miercuri (Denie); Sf. Mc. fecioare Agapia, Irina și Hionia Greco-catolice Sf. m. Agapia, Irina și Hionia; Sf. Bernadeta Soubirous Romano-catolice Ss. Bernadeta Soubirous, fc.; Benedict Iosif Labre În

Documentare 16-04-2025 05:30

EFEMERIDE ASTRONOMICE - 16 aprilie

Este a 106-a zi a anului 2025. Au mai rămas 259 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 06 h 30 m și apune la 20 h 02 m. Luna răsare la 24 h 00 m și apune la 07 h 39 m. AGERPRES/(Documentare - Horia Plugaru, editor: Liviu Tatu)

Documentare 15-04-2025 11:00

PERSONALITATEA ZILEI: Actrița britanică Emma Watson

Actrița Emma Charlotte Duerre Watson, faimoasă pentru roluri precum Hermione Granger din seria ''Harry Potter'' și Belle din 'Beauty and the Beast', s-a născut la 15 aprilie 1990, la Paris, potrivit imdb.com. La vârsta de doar 6 ani, Emma a decis că vrea să devină actriță. S-a mu

Documentare 15-04-2025 10:00

DOCUMENTAR: Philippe, regele Belgiei, împlinește 65 de ani (15 aprilie)

Rege al Belgiei (din iulie 2013), Philippe s-a născut la Bruxelles, la 15 aprilie 1960, fiind fiul cel mare al regelui Albert al II-lea și al reginei Paola, potrivit https://www.monarchie.be/. Prințul nu a fost educat de profesori particulari, ci a urmat școli pri

Documentare 15-04-2025 09:00

Forumul de securitate cibernetică de la Taipei (15-17 aprilie 2025)

La 15 aprilie 2025, începe la Taipei, în Taiwan, timp de trei zile, unul dintre cele mai importante evenimente din Asia dedicate securității cibernetice, o amplă platformă de relaționare pentru companii și actori importanți, lideri și profesioniști din acest domeniu, potrivit https://cybersec.ithome.c

Documentare 15-04-2025 08:00

Festivalul Primăverii de la Bourges, Franța

Festivalul Primăverii de la Bourges - Le Printemps de Bourges - este unul dintre cele mai vechi și mai respectate festivaluri de muzică din Franța. Ediția din 2025 se desfășoară în perioada 15-20 aprilie, menționează site-ul oficial al festivalului www.printemps-bourges.com. Festivalul este

Documentare 15-04-2025 07:30

CITATUL ZILEI

'Soarele se oglindește în apa cea limpede și cerul în inima curată.' - Sfântul Nicolae Velimirovici (Predică la Buna Vestire - https://www.crestinortodox.ro) 

Documentare 15-04-2025 07:30

SÃRBÃTORI RELIGIOASE - 15 aprilie

Ortodoxe Sfânta și Marea Marți (Denie); Sf. Ap. Aristarh, Pud și Trofim; Sf. Mc. Crescent Greco-catolice Sf. m. Crescent Romano-catolice Sf. Damian de Veuster, pr. În Sfânta și Marea Marți textele principale din Sf&acir

Documentare 15-04-2025 05:30

EFEMERIDE ASTRONOMICE - 15 aprilie

Este a 105-a zi a anului 2025. Au mai rămas 260 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 06 h 32 m și apune la 20 h 00 m. Luna răsare la 22 h 54 m și apune la 07 h 11 m. AGERPRES/(Documentare - Horia Plugaru, editor: Irina Andreea Cristea)

Documentare 14-04-2025 19:13

Printre cele mai grave accidente de tramvai produse în perioada 2019-2025 (cronologie)

La 14 aprilie 2025, circulația tramvaielor de pe liniile 1, 10, 19, 23 și 27 este blocată din cauza unui tramvai al liniei 19 care a deraiat în jurul orei 17:35, în intersecția Bulevardului Camil

Documentare 14-04-2025 10:48

A murit marele scriitor latino-amercian Mario Vargas Llosa (fișă biografică)

Scriitorul peruan Mario Vargas Llosa, laureat al premiului Nobel pentru Literatură în 2010, a încetat din viață la 13 aprilie, la Lima, la vârsta de 89 de ani, marcând finalul un