#CONSTITUŢIE 30: Dezbaterile Adunării Constituante pe marginea Titlului III - alocuţiune Florin Vasilescu

La 21 noiembrie 1991, proiectul de Constituţie a României a fost votat de deputaţii şi senatorii, constituiţi la acea vreme în Adunarea Constituantă. La 8 decembrie acelaşi an, proiectul avea să fie aprobat prin referendum de către cetăţeni. Procesul de elaborare a proiectului de Constituţie a durat un an şi jumătate, timp în care Parlamentul, constituit în Adunare Constituantă, a dezbătut şi votat proiectul, propus de Comisia de redactare a proiectului de Constituţie, conform www.cdep.ro.
Potrivit Decretului-Lege nr. 92/1990, Adunarea Deputaţilor şi Senatul s-au constituit în Adunarea Constituantă pentru adoptarea Constituţiei României.
Prima întrunire a Adunării Constituante a avut loc la 11 iulie 1990, când a fost aprobată componenţa nominală a Comisiei de redactare a proiectului de Constituţie. Comisia, condusă de Antonie Iorgovan, cadru universitar la Facultatea de Drept, a fost formată din 23 de parlamentari şi 5 experţi - personalităţi ale învăţământului juridic românesc şi jurişti cu activitate îndelungată (Mihai Constantinescu, Ion Deleanu, Ioan Muraru, Florin Vasilescu, Ioan Vida), conform volumului "Geneza Constituţiei României 1991. Lucrările Adunării Constituante" (Regia Autonomă "Monitorul Oficial", 1991) şi site-ului www.cdep.ro.
Adunarea Constituantă s-a întrunit în 43 de şedinţe, lucrările acesteia cuprinzând prezentarea tezelor, dezbaterea lor, depunerea de amendamente, discutarea amendamentelor şi votul pe articole. Fiecare dezbatere a câte unui titlu al proiectului era precedat de alocuţiunea câte unuia dintre specialiştii în drept, membri ai Comisiei de redactare.
Astfel, la 21 noiembrie 1991, din numărul total de 510 deputaţi şi senatori care compuneau Adunarea Constituantă, 476 au răspuns la apel (371 deputaţi şi 105 senatori), 33 de parlamentari au votat prin corespondenţă, în timp ce un singur senator nu a răspuns la apelul nominal şi nici nu şi-a exprimat votul prin corespondenţă. Din totalul voturilor exprimate, 414 membri ai Adunării au votat pentru adoptarea Constituţiei, întrunindu-se, astfel, majoritatea de două treimi necesară adoptării Constituţiei. S-a declarat, astfel, adoptată Constituţia României de către Adunarea Constituantă, se arată în procesul verbal privind rezultatul votului exprimat asupra proiectului de Constituţie, în şedinţa din 21 noiembrie 1991, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 233 din 21 noiembrie 1991.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, Dan Marţian (dr.), la Şedinţa Adunării Constituante a României pentru elaborarea noii Constituţii, Bucureşti, 17 aprilie 1991.
Foto: (c) : VIRGIL PAVEL @AGERPRES FOTO / ARHIVA ISTORICĂ
Redăm mai jos câteva fragmente din alocuţiunea specialistului Florin Vasilescu pe marginea titlului III din Constituţia de la 1991 referitoare la modalitatea de alegere a preşedintelui ţării, atribuţiile sale şi tipul de regim instituit în România.
"Instituţiile statale trebuie să provină de la cetăţenii acestuia, cei care au fost atâta vreme ignoraţi şi batjocoriţi de un regim strâmb şi de o oligarhie acaparatoare. În ansamblul acestor structuri, o poziţie cu totul deosebită revine instituţiei prezidenţiale. Ea trebuie să fie legitimă şi, pentru a fi legitimă nu poate fi altfel decât democratică. În lume există două moduri de a desemna pe preşedintele de republică, desigur ambele democratice: prin vot direct de către corpul electoral şi prin vot indirect, de către parlament sau colegii anume constituite în acest scop.
Prin alegerea preşedintelui prin vot universal direct de către alegători, funcţia prezidenţială capătă aceeaşi legitimitate cu cea pe care o au deputaţii în parlament. Şi unul şi ceilalţi sunt expresia nemijlocită a voinţei poporului şi răspund în faţa acestuia. Desigur că poziţia preşedintelui nu poate fi aceeaşi în cazul în care el nu este ales direct de către popor, cum este în republicile parlamentare. (...)
Prin urmare, trebuie să reflectaţi că, alegând un mod de alegere a preşedintelui, alegeţi un anumit regim politic. Pentru că, în cazul votării directe de către popor şi implicit al realizării unei legitimităţi superioare nu se pot acorda atribuţii de ordin secundar, neesenţiale pentru funcţia executivă. (...)
Pe de altă parte, este de subliniat faptul că, în cazul alegerii preşedintelui de către parlament, dacă prin compoziţia acestuia nu se ajunge la desemnarea unui candidat care să întrunească majoritatea necesară, soarta desemnării şefului executivului este lăsată în voia unor acorduri ce trebuie să intervină în statele-majore ale partidelor ce compun adunarea. Prin urmare, cetăţenilor le este străină aflarea modului în care s-a ajuns la un compromis şi, desigur, a elementelor care îl compun. (...)
Radu Câmpeanu, preşedintele Partidului Naţional Liberal, la şedinţa Adunării Constituante pentru adoptarea Constituţiei Romaniei, Bucureşti, 21 noiembrie 1991.
Foto: (c) : ARMAND ROSENTHAL @AGERPRES FOTO / ARHIVA ISTORICĂ
În aceste condiţii, majoritatea membrilor Comisiei Constituţionale a considerat mai potrivită ţării noastre alegerea preşedintelui prin vot direct de către toţi membrii corpului electoral. Este soluţia aplicată în Franţa, Irlanda, Polonia, Finlanda, Portugalia, Islanda, Austria. (...)
Ceea ce este important este faptul că atribuţiile ce se încredinţează preşedintelui să-i confere puterea necesară unui şef de stat, concomitent cu existenţa unor garanţii constituţionale în măsură să împiedice orice acces spre totalitarism.
În aceste condiţii, este firesc să subliniez că nu atât tipul de republică asigură prin el însuşi valoarea democratică a unui regim politic, ci modul în care sunt înfăptuite normele constituţionale şi cum este asigurat controlul exercitării lor.
Aşadar, ceea ce trebuie să prevaleze în orice instituţie democratică este existenţa unor sisteme de control constituţional suficient de eficace, pentru a asigura exerciţiul democratic, corect al atribuţiilor încredinţate."
***
Titlul III din Constituţia din 1991 se numeşte "Autorităţile publice" şi este structurat în şase capitole. Capitolele, la rândul lor, sunt împărţite pe secţiuni:
Capitolul I - Parlamentul
Secţiunea 1: Organizarea şi funcţionarea
Secţiunea 2: Statutul deputaţilor şi al senatorilor
Secţiunea 3: Legiferarea
Capitolul II - Preşedintele României
Capitolul III - Guvernul
Capitolul IV - Raporturile Parlamentului cu Guvernul
Capitolul V - Administraţia publică
Secţiunea 1: Administraţia publică centrală de specialitate - cu următoarele articole: Structura; Înfiinţarea; Forţele armate; Consiliul Suprem de Apărare a Ţării.
Secţiunea 2: Administraţia publică locală - cu următoarele articole: Principii de bază; Autorităţi comunale şi orăşeneşti; Consiliul judeţean; Prefectul.
Capitolul VI - Autoritatea judecătorească
Secţiunea 1: Instanţele judecătoreşti
Secţiunea 2: Ministerul Public
Secţiunea 3: Consiliul Superior al Magistraturii
***
Printre modificările aduse de revizuirea din 2003 la Titlul III, se numără: stabilirea mandatului preşedintelui ţării la cinci ani faţă de patru ani cât era în Constituţia din 1991 (art. 83 din Constituţia din 2003); introducerea unui nou alineat care prevede că preşedintele nu îl poate revoca pe primul ministru (art. 107); transformarea Curţii Supreme de Justiţie în Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (art. 126 din Constituţia revizuită); sporirea rolului şi importanţei Consiliului Superior al Magistraturii ca fiind garantul independenţei justiţiei şi incluzând în componenţa acestuia reprezentanţi ai societăţii civile (art. 133, 134 din Constituţia revizuită); scăderea numărului de cetăţeni care pot promova o iniţiativă legislativă de la 250.000 la 100.000 (art. 74 din Constituţia revizuită); restrângerea imunităţii parlamentare la voturile sau opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului (art. 72 din Constituţia revizuită).
Dezbaterile Adunării Constituante a României pentru elaborarea noii Constituţii a statului, Bucureşti, 13 februarie 1991.
Foto: (c) : CORNEL MOCANU @AGERPRES FOTO / ARHIVA ISTORICĂ
Pentru fluidizarea activităţii legislative şi eliminarea etapelor medierii şi divergenţelor, Constituţia din 2003 a prevăzut o mai bună partajare a competenţelor legislative ale fiecăreia dintre camere, asigurându-se o anumită specializare a acestora, dar, în acelaşi timp, o menţinere a egalităţii în atribuţii. Potrivit modificării din 2003, proiectele legislative sunt dezbătute şi adoptate de ambele Camere, dar, pe rând, fiecare Cameră va avea o competenţă decizională, în sensul că a doua Cameră sesizată se va pronunţa definitiv în domeniul rezervat acesteia. Camera Deputaţilor va avea în competenţă decizională, în principal, legile ordinare, în timp ce Senatului îi va reveni ratificarea acordurilor internaţionale. Legile organice sunt fi împărţite în mod egal, ca importanţă şi număr, între cele două Camere, scrie cdep.ro. (art. 65, art. 73, art. 75, art. 76 din Constituţia revizuită).
Cu privire la administraţia publică din unităţile administrativ-teritoriale, Constituţia din 2003 prevede că, pe lângă principiile descentralizării şi autonomiei locale, aceasta se întemeiază şi pe principiul deconcentrării serviciilor publice, subliniindu-se că între prefect şi celelalte autorităţi publice locale nu există raporturi de subordonare (art. 120, art. 123), conform www.cdep.ro. AGERPRES/ (Documentare - Ionela Gavril, redactori Arhivă Foto: Elena Bălan, Vlad Ruşeanu; editor: Cerasela Bădiţă, editor online: Alexandru Cojocaru)
* Explicaţie foto din deschidere: Dezbaterile Adunării Constituante a României pentru elaborarea noii Constituţii a statului, Bucureşti, 13 februarie 1991.
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
PERSONALITATEA ZILEI: Fostul mare jucător de tenis Yannick Noah
Jucătorul de tenis Yannick Noah s-a născut la 18 mai 1960, în localitatea Sedan. Stabilit de la vârsta de trei ani în Camerun, a început să practice tenisul de câmp. Revenit în Franța, la Nisa, a început să se pregătească la nivel profesionist în sportul alb, conform
18 mai - Ziua internațională a muzeelor
În fiecare an, la data de 18 iunie, Consiliul Internațional al Muzeelor (ICOM) organizează Ziua internațională a muzeelor, un eveniment global ce dezvăluie rolul transformator al muzeelor în cadrul societății, potrivit https://icom.museum/. Obiectivul Zilei internaționale a muzeelor este de a atrag
18 mai - Ziua internațională a lumânărilor aprinse în memoria victimelor virusului HIV-SIDA
Ziua internațională a lumânărilor aprinse (The International AIDS Candlelight Memorial) este marcată în fiecare an în a treia duminică din luna mai, începând din 1983, potrivit site-urilor dedicate acestei zile - Global Network of People Living with HIV (https://gnpplus.net/) și International AI
CITATUL ZILEI
'Nu fi amarnic, răuvoitor, cârcotaș, prost dispus, cusurgiu, meschin, năzuros și mizantrop, mereu scârbit, pus pe gâlceavă, veșnic nemulțumit, nu căuta neîncetat nod în papură și pete în soare, nu fi plin de fiere, pizmuitor și bănuitor, urâcios și posomorât.' - Tudor Vianu, 'Jurnal' ('Buna-cuviință oglindit
SÃRBÃTORI RELIGIOASE - 18 mai
Ortodoxe Sf. Mc. Petru, Dionisie și Paulin Duminica a 5-a după Paști Greco-catolice Duminica a 5-a a Paștilor. Sf. m. Petru, Dionisie, Cristina, Andrei, Pavel, Heraclie, Paulin și Benedim Romano-catolice Duminica a 5-a a Paștelui Ss. Ioan I, pp. m.; Alexandra,
EFEMERIDE ASTRONOMICE - 18 mai
Este a 138-a zi a anului 2025. Au mai rămas 227 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 05 h 45 m și apune la 20 h 40 m. Luna răsare la 01 h 19 m și apune la 10 h 02 m. AGERPRES/(Documentare - Horia Plugaru, editor: Doina Lecea)
17 mai - Noaptea Muzeelor 2025, ediția a XXI-a
La 17 mai 2025, are loc cea de-a XXI-a ediție a evenimentului Noaptea Muzeelor, sub genericul 'Mai aproape de oameni într-o noapte de mai', la care participă peste 70 de muzee din București și din țară, potrivit https://www.muzee.org/. Noaptea Muzeelor 2025, coordonat de Rețeaua Națională
17 mai - Ziua mondială de luptă împotriva hipertensiunii arteriale
Ziua mondială de luptă împotriva hipertensiunii arteriale este marcată la 17 mai, în vederea sensibilizării populației cu privire la riscurile și efectele tensiunii arteriale crescute, dar și încurajării cetățenilor din toată lumea să prevină și să controleze această boală. Această zi este promovată de Liga Mondială a Hipertensiunii (World Hy
17 mai - Ziua mondială a telecomunicațiilor și a societății informaționale (ONU)
În fiecare an, Organizația Națiunilor Unite (ONU) marchează Ziua mondială a telecomunicațiilor și a societății informaționale la data de 17 mai. Astfel este evidențiată importanța utilizării internetului și a celorlalte tehnologii de informare și comunicare, conform www.un.org. Totodată, în această zi sunt sărbători
17 mai - Ziua internațională a telefonului copilului
Ziua internațională a telefonului copilului a fost marcată pentru prima dată la 17 mai 2007, la inițiativa Child Helpline International, o organizație cu impact colectiv, cu peste 150 de membri ai liniei telefonice de asistență pentru copii din peste 130 de țări și teritorii din întreaga lume, informează
CITATUL ZILEI
'Ce e mai greu în lume? De a se cunoaște pe sine. Ce e mai ușor în lume? De a cunoaște pe alții.' - Cilibi Moise ('Apropouri', Colecția Cogito, Editura Albatros, 1982)
SÃRBÃTORI RELIGIOASE - 17 mai
Ortodoxe Sf. Ap. Andronic și soția sa, Iunia; Sf. Cuv. Nectarie și Teofan Greco-catolice Sf. ap. Andronic și Iunia; Fer. Ioan Scheffler Romano-catolice Sf. Pascal Baylon, călug.; Fer. Ioan Scheffler, ep. m. Sfântul Apostol Andronic și Sf&
EFEMERIDE ASTRONOMICE - 17 mai
Este a 137-a zi a anului 2025. Au mai rămas 228 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 05 h 46 m și apune la 20 h 39 m. Luna răsare la 00 h 40 m și apune la 08 h 53 m. AGERPRES/(Documentare - Horia Plugaru, editor: Doina Lecea)
Săptămâna europeană 12-16 mai 2025
Reuniunea mai multor miniștri europeni de externe la Londra pe tema Ucrainei, prioritățile UE pentru summitul cu Regatul Unit ce va avea loc în 19 mai la Londra, negocierile de pace pentru Ucraina desfășurate la Istanbul și Summitul Comunității Politice Europene s-au numărat printre subiectele acestei săptămâni în spațiul european.
Retrospectiva evenimentelor interne 12-16 mai 2025
Începerea votării în străinătate pentru al doilea tur de scrutin prezidențial, anunțul ministrului Finanțelor potrivit căruia România va încasa, pe 10 iunie, 1,3 miliarde euro din tranșa a treia de plată pentru PNRR, stagnarea Produsului Intern Brut în primul trimestru al acestui an, cea de-a cincea ediție a Festivalului de artă și creativitate