BISERICI ŞI CATEDRALE: Catedrala Sfânta Sofia din Istanbul
Catedrala Sfânta Sofia sau Biserica Sfintei Înţelepciuni (în greacă, Hagia Sophia) este vechea catedrală a oraşului Constantinopol (capitala Imperiului Roman de Răsărit între anii 330-1453), transformată ulterior în moschee, apoi în muzeu, din 1935, Muzeul "Ayasofya". Este considerată drept una dintre marile clădiri ale lumii, reprezentând un punct de referinţă în istoria arhitecturii şi, fără îndoială, centrul Ortodoxiei de până la căderea Constantinopolului în 1453.
Aflată astăzi în cartierul Sultanahmaet din metropola Istanbul, Catedrala Sfânta Sofia este integrată în obiectivul "zonele istorice ale oraşului Istanbul" inclus în Patrimoniul Universal UNESCO (1985), care mai cuprinde, potrivit https://whc.unesco.org/, hipodromul antic al lui Constantin şi Moscheea lui Soliman Magnificul, din secolul al XVI-lea.
Pe locul în care astăzi se înalţă catedrala, a fost ridicată în secolul IV d.Hr. de Constantin cel Mare, o biserică, renovată, apoi, de fiul său Constantin al II-lea în 360 d.Hr. Mica biserică de lemn a fost distrusă în totalitate de un incendiu în 404 d.Hr. În acelaşi loc, împăratul Teodosie al II-lea a ridicat o altă biserică în anul 415 d.Hr. Şi această biserică a ars, în timpul revoltelor lui Nika din anul 532 d.Hr. Câteva din coloanele sale, părţi superioare ale acestora (capiteluri), precum şi scări, pot fi văzute astăzi în curtea din jurul muzeului, notează http://www.greatistanbul.com/.
Între 532-537 d.Hr., împăratul Iustinian I a construit o nouă biserică, peste rămăşiţele celeilalte, ceea ce se poate vedea în fostul oraş bizantin, Constantinopol, astăzi metropola Istanbul: Catedrala Sfânta Sofia.
Împăratul şi-a cheltuit aproape întreaga sa avere iar 10.000 de oameni au muncit la ridicarea ei sub supravegherea a doi arhitecţi: Anthemios din Tralles (azi, oraşul Aydin din Turcia) şi Isidoros din Milet. Biserica a devenit un simbol glorios al Imperiului Bizantin şi cea mai mare biserică creştină din lume. Timp de aproape un secol, Biserica Sfânta Sofia a fost scaunul Patriarhiei de Constantinopol. Consiliile bisericii şi ceremoniile imperiale se desfăşurau în acest loc.
Gigantica cupolă centrală ridicată pe un plan dreptunghiular, a fost construită folosind cărămizi speciale: o duzină cântăreau cât una obişnuită. Cupola iniţială, care era prea grea, s-a prăbuşit în urma cutremurelor puternice din zonă, fiind construită o alta mai mică. În zilele acelea, cupolele mari trebuiau să fie susţinute de stâlpi şi ziduri masive, astfel încât au fost construiţi patru stâlpi uriaşi pentru a prelua presiunea exercitată asupra pereţilor laterali şi de a o distribui către pământ. Cele 40 de mici ferestre care înconjoară cupola dar şi celelalte ferestre ale bisericii lasă suficientă lumină în interior.
Pereţii interiori ai bisericii erau decoraţi cu mozaicuri de aur, podelele cu marmură albă şi capitelurile coloanelor cu monogramele împăraţilor Iustinian şi Teodora. Au fost folosite ca materiale de construcţie, bucăţi de marmură şi coloane ce proveneau din rămăşiţele civilizaţiilor anterioare aduse din toate regiunile Imperiului, de la Baalbek, Pergamon şi Templul lui Artemis. Galeriile superioare erau folosite de oamenii importanţi sau pentru consiliile bisericii în perioada bizantină, iar partea inferioară era folosită de oamenii obişnuiţi. Când Sfânta Sofia a fost transformată în moschee, galeriile erau rezervate femeilor în timpul rugăciunilor, iar podeaua era folosită de bărbaţi.
În 1204, biserica a fost jefuită în timpul celei de-a IV-a Cruciade, mai multe relicve preţioase fiind furate. Acest act a împărţit definitiv bisericile ortodoxe greceşti şi romano-catolice. Unele dintre aceste moaşte pot fi văzute astăzi în tezaurul Bazilicii Sf. Marcu din Veneţia, Italia. Enrico Dandolo, Doge al Veneţiei, care a comandat forţele latine în timpul invaziei oraşului, a fost înmormântat în interiorul bisericii, pe galeria superioară.
La 29 mai 1453, otomanii au cucerit Constantinopolul şi sultanul Mehmet II a ordonat transformarea bisericii într-o moschee. Mozaicurile cu chipurile sfinţilor au fost ascunse sub un rând de tencuială, fiind acoperite apoi de modele florale sau modele geometrice otomane precum şi de caligrafia coranică. Pentru a putea fi folosită ca moschee, au fost adăugate un "mihrab" (o nişa semicirculară din peretele qibla al unei moschei, rezervată pentru imam la rugăciune) şi un "minbar" (amvon dintr-o moschee, în care se urcă imamul pentru a oferi predici), o fântână a fost amplasată pentru abluţiune, iar minarete au fost construite în diferite perioade în colţurile exterioare ale clădirii. Printre structurile adăugate de otomani se numără o şcoală pentru învăţarea Coranului, o bucătărie, o bibliotecă, o madrasa (şcoală sau instituţie de învăţământ superior, în care se predă teologia islamică, dar şi alte materii), mausoleele sultanilor (ce aparţin lui Selim II, Murat III, Mehmet III, Mustafa I şi Ibrahim). În secolul al XVI-lea, arhitectul turc Sinan a construit contraforturi mari pentru a sprijini zidurile care susţin cupola şi pentru a salva clădirea de la cutremure. O lojă a sultanului a fost adăugată în secolul al XIX-lea, în timpul restaurării moscheii, de către fraţii Fossati de origine elveţiană.
Foto: (c) SORIN LUPSA / AGERPRES FOTO
Sfânta Sofia a rămas moschee pentru aproape 500 de ani, până în 1935, când fondatorul Turciei moderne, Mustafa Kemal Ataturk a transformat-o în muzeu, devenind unul dintre cele mai vizitate obiective turistice din Turcia şi din întreaga lume. Experţi din întreaga lume au venit pentru a îndepărta numai în anumite locuri tencuiala de pe pereţi pentru a dezvălui spectaculoasele mozaicuri bizantine. A fost o sarcină importantă în timpul restaurărilor, scoţând la lumină toate mozaicurile bizantine majore, dar şi pentru păstrarea artei şi caligrafiei islamice în vederea menţinerii unui echilibru între cultura creştină şi cea islamică.
Catedrala Sfânta Sofia respectă planul unei bazilice clasice, cu o lungime de 74,67 metri şi o lăţime de 69,80 metri. Domul nu este perfect rotund, diametrul său variind între 31,87 şi 30,87 metri şi are o înălţime de 55,60 metri.
Intrarea în muzeu, din curte, se face prin poarta vestică originală, lângă ea putând fi observate rămăşiţele bazilicii anterioare (a doua). Există trei porţi care dau acces la primul coridor (pronaos exterior), apoi alte cinci porţi către pronaosul interior şi încă nouă porţi către nava centrală. Uşile din mijloc sunt mai mari decât uşile laterale, deoarece acestea erau folosite de membrii familiei imperiale. Intrarea în naos este încadrată de două urne rotunde din alabastru, care au fost adăugate în perioada otomană, în jurul secolului al XVI-lea.
Pe podeaua naosului există o zonă pătrată pavată cu piese de marmură colorate. Aceasta a fost numită "Omphalion", locul unde erau încoronaţi împăraţi bizantini. Se credea că acesta era centrul lumii, care pe atunci se considera a fi "plat".
Începând din 1993, o schelă imensă a fost amplasată în centrul naosului pentru restaurarea cupolei principale, o acţiune migăloasă şi plină de responsabilitate ce a durat de mai mulţi ani. Candelabrele pentru lumânări sau lămpi cu ulei sunt din perioada otomană. Există opt medalioane mari din lemn şi piele (7,5 metri diametru) cu inscripţii arabe, nume care aparţin, începând de la dreapta absidei, lui Allah şi Muhammad (peste absidă); primii patru califi Abu Bakr, Omar, Osman şi Ali (în cele patru colţuri ale cupolei); cei doi nepoţi ai profetului, Hasan şi Husayn (în naos).
Multe dintre mozaicurile de aur au fost vandalizate în timpul stăpânirii romane între 1204-1261, iar unele au fost distruse în timpul cutremurelor. În urma lucrărilor de restaurare, o serie de mozaicuri frumoase se pot vedea în galeria superioară dar şi la nivelul inferior, după porţile principale. Aceste mozaicuri de aur datează în mare parte din secolele X şi XI. De exemplu, chiar deasupra porţii de intrare în pronaos se află un mozaic cu Iisus Hristos şi împăratul Leon al VI-lea pledând pentru milă divină, cu medalioane ale Fecioarei Maria şi Arhanghelului Gabriel. Un alt mozaic care îi înfăţişează pe Fecioara Maria şi Copilul Iisus poate fi văzut deasupra absidei, care în dreapta are un mozaic al Arhanghelului Gabriel, parţial deteriorat. În galeria superioară spre sud, un mozaic important înfăţişează scena "Deesis", cunoscută sub numele de "Justiţie Universală", cu un Hristos Pantocrator flancat de Fecioara Maria şi Ioan Botezătorul. Spre sfârşitul aceleiaşi galerii mai există două mozaicuri; în dreapta se poate vedea Fecioara Maria şi Copilul Iisus cu împăratul Ioan Comnenus II şi împărăteasa Irene împreună cu fiul lor Alexis. În stânga se află Iisus Hristos cu împărăteasa Zoe şi al treilea soţ al ei, împăratul Constantin IX Monomahul. Un alt mozaic fin poate fi văzut la poarta de ieşire, cu Fecioara Maria şi Copilul Iisus în centru, Constantin cel Mare în dreapta prezentând un model al oraşului Constantinopol, pe care l-a întemeiat, şi împăratul Iustinian I în stânga prezentând un model al bisericii Sfânta Sofia, pe care a construit-o.
Foto: (c) SORIN LUPSA / AGERPRES FOTO
Catedrala Sfânta Sofia numără 107 coloane. Capitelurile coloanelor de marmură au sculpturi fine ce conţin monogramele imperiale ale lui Iustinian şi Teodora. În colţul de nord al bisericii se află o coloană specială numită "coloana care transpiră" sau "coloana care plânge", realizată din marmură albă adusă de la Templul lui Artemis din Efes. O centură de bronz înconjoară partea inferioară a acestei coloane în care există o adâncitură de mărimea unui deget. Există multe legende şi poveşti despre această coloană; din cauza unor picături de apă ce se prelingeau din acea adâncitură, oamenii au crezut că această coloană "plânge", fiind perceput ca un miracol.
O rampă de pe colţul de nord oferă acces la galeriile superioare care oferă o privelişte magnifică a naosului central şi de unde se pot vedea mozaicurile originale din aripa de sud. Uşile de bronz de la ieşirea dinspre sud sunt parţial încorporate în podea şi datează din secolul al II-lea î.Hr., fiind aduse dintr-un templu păgân din Tars. AGERPRES/(Documentare - Irina Andreea Cristea; editor: Liviu Tatu, editor online: Ady Ivaşcu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
PERSONALITATEA ZILEI: Actorul și regizorul Kevin Costner
Kevin Costner s-a născut la 18 ianuarie 1955 în Lynnwood, California. A urmat studii liceale la Buena High School și la Villa Park High School. A luat lecții de pian, a scris poezii și a interpretat în corul bisericii baptiste, potrivit www.thefamouspeople.com. În 1978, a absolvit
DOCUMENTAR: 10 ani de la moartea Christinei Valmy, 'regina cosmeticelor'
Christine Valmy (Cristina Xantopol), figură influentă în estetica modernă, consultant și antreprenor, a fost supranumită 'regina cosmeticelor'. S-a născut la 25 octombrie 1926, la București. A absolvit Facultatea de Drept a Universității din București în 1946, a urmat un curs în dermatologie și de îngrijire a pielii, care a
CITATUL ZILEI
'Problema morală poate fi - și este, adeseori - eludată printr-o diafană teorie a virtuții. (...) O latentă erezie maniheistă comprimă neîncetat drama imediată a vieții, sistematizând-o după un binom didactic: absolutismul virtuții pe de o parte, abisul viciului pe de alta. Totul devine, astfel, neadevărat de simplu: buna viețuire constă - din unghi etic - &i
SÃRBÃTORI RELIGIOASE - 18 ianuarie
Ortodoxe Sf. Ier. Atanasie și Chiril, arhiepiscopii Alexandriei Greco-catolice Sf. Atanasie și Ciril ai Alexandriei Romano-catolice Sf. Prisca, m. Sfinții Atanasie și Chiril, arhiepiscopi ai Alexandriei, sunt sărbătoriți în calendarul cre
EFEMERIDE ASTRONOMICE - 18 ianuarie
Este a 18-a zi a anului 2025. Au mai rămas 347 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 07 h 47 m și apune la 17 h 06 m. Luna apune la 10 h 07 m și răsare la 22 h 02 m. AGERPRES/(Documentare - Daniela Dumitrescu, editor: Roxana Losneanu)
Săptămâna europeană 13-17 ianuarie 2025
Comisia Europeană a prezentat un plan de acțiune al Uniunii Europene pentru a consolida securitatea cibernetică a spitalelor și a furnizorilor de servicii medicale. Uniunea Europeană a anunțat acordarea unui ajutor umanitar de 120 de milioane de euro pentru Fâșia Gaza, precum și un nou pachet de ajutor umanitar în valoare de 140 de milioane de euro pentru
Actrița britanică Joan Ann Plowright a încetat din viață la 95 de ani (fișă biografică)
Actrița britanică Joan Ann Plowright, nominalizată la Oscar și câștigătoare a două premii Globurile de Aur, a încetat din viață, la vârsta de 95 de ani, a anunțat familia sa la 17 ianuarie 2025, conform DPA/P
Retrospectiva evenimentelor interne 13-17 ianuarie 2025
Adoptarea de către Guvern a Ordonanței privind data alegerilor prezidențiale la 4 mai 2025 și alegerilor locale parțiale din anul 2025, alegerea președintelui AUR, George Simion, în poziția de vicepreședinte al Partidului Conservatorilor și Reformiștilor Europeni (ECR Party), raportul Eurostat care arată că în trimestrul trei din 2024, România a fos
DESTINAȚII DE WEEKEND: sfârșit de săptămână în București și în țară
*De miercuri, 15 ianuarie, până duminică, 19 ianuarie 2025, Muzeul Național al Literaturii Române (MNLR) organizează o serie de expoziții, dezbateri, serate, dialoguri cu cititorii, spectacole de teatru și ateliere de educație muzeală, de scenografie, de benzi desenate și de educație alternativă prin artă performativă, cu ocazia Zilei Culturii Naționale.
A 89-a ediție a expoziției 'Săptămâna Verde 2025' de la Berlin
În intervalul 17-26 ianuarie 2025, are loc, la Berlin, expoziția internațională 'Săptămâna verde 2025' ('Grüne Woche'), dedicată producătorilor agricoli și industriei alimentare. Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) din țara noastră participă la eveniment cu un stand de informare privind politicile aplicate în domeniul a
CITATUL ZILEI
"Etica nu e altceva decât tocmai efortul spiritului de a învăţa limba străină a lumii, efortul seninătăţii de a înţelege lacrimile." - Andrei Pleşu, ("Minima moralia", Editura Cartea românească, 1988, pp. 59)
SÃRBÃTORI RELIGIOASE - 17 ianuarie
Ortodoxe Sf. Cuv. Antonie cel Mare; Sf. Cuv. Antonie cel Nou din Veria Greco-catolice Sf. cuv. Antonie cel Mare Romano-catolice Sf. Anton, abate Sfântul Cuvios Antonie cel Mare este sărbătorit de Biserică la 17 ianuarie.
EFEMERIDE ASTRONOMICE - 17 ianuarie
Este a 17-a zi a anului 2025. Au mai rămas 348 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 07 h 47 m și apune la 17 h 05 m. Luna apune la 09 h 49 m și apune la 20 h 58 m. AGERPRES/(Documentare - Daniela Dumitrescu, editor: Roxana Losneanu)
Regizorul american David Lynch a încetat din viață (fișă biografică)
Regizorul și scenaristul David Lynch a încetat din viață la vârsta de 78 de ani, a anunțat, la 16 ianuarie 2025, familia într-un comunicat publicat pe pagina sa de Facebook, potrivit AFP și Reute
CITATUL ZILEI
'S-ar părea, deci, că lumea e în așa fel alcătuită, încât, în limitele ei, nu poți obține claritatea și liniștea decât la capătul unul ocol ce trece pe sub 'vălul sălbăticiei'. Ocolul acesta este tărâmul eticului. Pentru a ieși deasupra timpului, trebuie neapărat să intri mai întâi, în joaca lui.' - Andrei