ROMÂNI CELEBRI: Anghel Saligny, unul dintre cei mai străluciţi reprezentanţi ai tehnicii româneşti
![Imagine din galeria Agerpres](https://foto.agerpres.ro/storage/watermark/10897342.jpg)
Anghel Saligny, inginer constructor, este considerat unul dintre pionierii tehnicii mondiale în proiectarea şi construcţia podurilor şi silozurilor cu structură metalică, respectiv de beton armat. Este, totodată, unul dintre întemeietorii ingineriei româneşti.
S-a născut la 19 aprilie 1854, în comuna Şerbăneşti, judeţul Galaţi. A avut un frate cu un an mai mare, Alfons Oscar I. Saligny (1853-1903), care a devenit un chimist cunoscut, membru corespondent al Academiei Române, şi o soră, Sofia Saligny, împreună cu care a făcut clasele superioare de liceu la Potsdam.
Anghel Saligny a urmat primele clase de şcoală la pensionul de copii din Focşani, înfiinţat de tatăl său, Alfred Saligny, pedagog de origine franceză din Alsacia, stabilit în România. A urmat, apoi, studiile secundare, la gimnaziul din Focşani, Colegiul Naţional Unirea, din aceeaşi localitate, şi ulterior, liceul în Germania, la Potsdam. Fiind iniţial atras de astronomie, a frecventat cursurile Universităţii din Berlin, avându-l ca profesor pe celebrul fizician Hermann von Helmholtz (1821-1894). În perioada 1870-1874, a urmat cursuri la Şcoala Tehnică Superioară din Charlottenburg. A lucrat, sub conducerea profesorului G. Mehrtens, la construcţia căii ferate Cottbus-Frankfurt pe Oder şi, sub conducerea lui Gh. Duca (în perioada 1877-1879), la construcţia căii ferate Ploieşti-Predeal.
A proiectat liniile ferate Adjud-Târgu Ocna, realizând primele poduri combinate-şosea şi cale ferată din România (1881-1882). În 1884 a fost numit profesor la Şcoala de poduri şi şosele. Podul peste râul Siret la Comăneşti, terminat în 1888, a fost lucrarea care l-a consacrat ca un remarcabil constructor de poduri.
Anghel Saligny a utilizat, pentru prima dată în lume, betonul armat la construcţia silozurilor de cereale din docurile portului Brăila, în 1888, iar anul următor la cele din portul Galaţi. Silozurile proiectate şi executate, sub directa îndrumare a lui Anghel Saligny, puteau cuprinde peste 25.000 tone cereale (aveau 30 m x 120 m la baza şi peste 18 m înălţime). Pereţii celulelor hexagonale ale silozurilor au fost realizaţi, tot în premieră mondială, din piese fabricate la sol, sub formă de plăci şi apoi erau montate folosind o macara cu aburi, potrivit "Dicţionarului cronologic al ştiinţei şi tehnicii universale" ("Editura ştiinţifică şi enciclopedică", 1979).
În perioada 1884-1901, în calitate de şef al Serviciului docuri, şi din 1877, ca şef al Serviciului lucrărilor noi din Direcţia Generală a Căilor Ferate Române, s-a ocupat de înlocuirea podurilor de lemn cu poduri metalice, cu console fără culee, pe linia ferată Filiaşi-Târgu Jiu (1886).
În 1885, guvernul român a organizat un concurs internaţional pentru proiectul unui pod de cale ferată peste Dunăre, la Cernavodă. Pe motiv că ofertele prezentate de firmele străine nu au fost mulţumitoare, s-a luat decizia de a încredinţa dificila lucrare inginerului român Anghel Saligny şi colaboratorilor săi. Proiectarea în 1888 a podului peste Dunăre de la Cernavodă de către Anghel Saligny a reprezentat cea mai importantă lucrare a sa.
Foto: (c) SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO
Începerea lucrărilor de execuţie a avut loc la 26 noiembrie 1890 în prezenţa regelui Carol I. Proiectul elaborat de Saligny aducea două mari inovaţii în construcţia de poduri: sistemul nou de grinzi cu console pentru suprastructura podului şi folosirea oţelului moale în locul fierului pudlat ca material de construcţie pentru tabliere de poduri. Complexul originar de poduri de la Cernavodă se compunea din trei părţi: dintr-un pod peste braţul Borcea, cu trei deschideri principale de câte 140 m, cu grinzi sistem Gerber, şi două viaducte de capăt cu deschidere de câte 50 m; podul propriu-zis peste Dunăre, cu cinci deschideri (dintre care cea din centru de 190 m) şi un viaduct de acces - pe malul stâng - cu 15 deschideri de câte 60 m; viaductul dintre cele două braţe, care asigura traversarea peste balta Iezerului, desfiinţat în 1969, ca urmare a desecării bălţii, potrivit sursei mai sus menţionate. Costul total al tronsonului de linie ferată Feteşti-Cernavodă, inclusiv liniile de cale ferată şi staţiile, a fost de 35 milioane lei aur.
Foto: (c) ILIE BUMBAC / AGERPRES FOTO
Podul peste Dunăre de la Cernavodă era, la vremea respectivă, cel mai lung din Europa (4.088 m) şi al treilea din lume. Sistemul de poduri de cale ferată ce traversează Dunărea între Feteşti şi Cernavodă, asigura legătura feroviară între Bucureşti şi Constanţa. La 14 septembrie 1895 s-a dat în circulaţie podul de cale ferată peste Dunăre, de la Cernavodă, fiind unul dintre cele mai mari şi mai frumoase poduri metalice din lume construite la sfârşitul secolului al XIX-lea.
Foto: (c) PAUL BUCIUTA / Arhiva istorică AGERPRES
Anghel Saligny, care a condus şi lucrările de amenajare ale portului Constanţa, a introdus pentru prima oară, în România, piloţii şi radierele din beton armat în construcţiile portuare.
Ca director general al Căilor Ferate, a iniţiat, în 1895, o lege pentru reorganizarea căilor ferate române, a creat legături directe între Bucureşti şi Berlin (prin Burdujeni), între Berlin şi Constanţa.
În 1899, Anghel Saligny a propus construirea primei conducte magistrale de transport produse petroliere (Băicoi - Constanţa), realizată în 1916, în baza legii votate de Parlament în 1911.
Între 1911-1917 a fost şef al Direcţiei Generale a Îmbunătăţirilor Funciare, perioadă în care a proiectat vaste lucrări de îmbunătăţiri funciare. A fost ministru al Lucrărilor Publice (1918-1919). Anghel Saligny s-a numărat printre fondatorii Societăţii Politehnice (1881), pe care a condus-o între 1895-1897 şi 1910-1911; a fost mare ofiţer al Legiunii de Onoare (1908). Membru (din 7 aprilie 1897), vicepreşedinte (26 martie 1901-23 martie 1904) şi preşedinte (18 aprilie 1907-25 mai 1910) al Academiei Române, potrivit dicţionarului ''Membrii Academiei Române'' (Editura Enciclopedică/Editura Academiei Române, 2003).
Anghel Saligny, cel care a fost şi rămâne unul dintre cei mai străluciţi reprezentanţi ai tehnicii româneşti, s-a stins din viaţă la 17 iunie 1925, în Bucureşti, potrivit volumului ''A. Saligny'' (Ion Crişan, Editura Tineretului, 1959). AGERPRES/(Documentare - Daniela Dumitrescu, editor: Irina Andreea Cristea, editor online: Gabriela Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
15 februarie - Ziua națională a lecturii
În fiecare an, la data de 15 februarie, este sărbătorită Ziua națională a lecturii. O propunere legislativă privind instituirea zilei de 15 februarie ca Ziua națională a lecturii a fost prezentată în Biroul Permanent al Camerei Deputaților, la 22 martie 2021, de mai mulți deputați și senatori, potrivit site-ului
15 februarie - Ziua internațională a copilului bolnav de cancer
Ziua internațională a copilului bolnav de cancer reprezintă o campanie globală ce are ca scop creșterea gradului de conștientizare cu privire la cancerul infantil și evidențierea sprijinului necesar pentru copiii și adolescenții cu cancer, supraviețuitorii și familiile acestora, notează https://internatio
CITATUL ZILEI
'Cea mai minunată viață e aceea care niciodată nu a avut nevoie de o minune.' - N. Iorga (Cugetări, Ed. Albatros, 1972)
SĂRBĂTORI RELIGIOASE - 15 februarie
Ortodoxe Sf. Ap. Onisim; Sf. Mc. Maior Greco-catolice Sf. ap. Onisim Romano-catolice Sf. Claudiu de la Colombiere, pr. Sfântul Apostol Onisim este pomenit în calendarul creștin ortodox în ziua de 15 februarie. Sfâ
EFEMERIDE ASTRONOMICE - 15 februarie
Este a 46-a zi a anului 2025. Au mai rămas 319 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 07 h 15 m și apune la 17 h 45 m. Luna apune la 08 h 27 m și răsare la 20 h 52 m și. AGERPRES/(Documentare - Daniela Dumitrescu, editor: Irina Andreea Cristea)
Cristian Diaconescu, numit în funcția de consilier prezidențial pentru apărare și siguranță națională (fișă biografică)
La 14 februarie 2025, Cristian Diaconescu a fost numit consilier prezidențial pentru apărare și siguranță națională, conform unui decret semnat în aceeași zi de către președintele interimar al Rom&acir
Săptămâna europeană 10-14 februarie 2025
Sesiunea plenară a Parlamentului European (PE); UE lansează inițiativa InvestAI pentru a mobiliza investiții în valoare de 200 de miliarde de euro în Inteligența Artificială; Comisia Europeană a adoptat programul de lucru pentru 2025; UE va continua să sprijine #Ucraina dacă Kievul refuză un acord de pace Trump - Putin, asigură șefa diplomației europene K
Retrospectiva evenimentelor interne 10-14 februarie 2025
Demisia președintelui Klaus Iohannis și înlocuirea sa, interimar, cu președintele Senatului, Ilie Bolojan, promulgarea legilor bugetului de stat și bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025, preluarea de către Cătălin Predoiu a funcției de președinte interimar al PNL, transmiterea de către Ilie Bolojan a primului mesaj în calitate de președinte interima
DESTINAȚII DE WEEKEND: sfârșit de săptămână în București și în țară
*Opera Națională București (ONB) celebrează Ziua îndrăgostiților prin prezentarea, de miercuri, 12 februarie, până duminică, 16 februarie, a unora dintre cele mai faimoase povești de iubire din repertoriul liric universal, potrivit unui comunicat al ONB. Conform ONB, iubitorii baletului și ai artei lirice vor putea urmări spectacol
Cutremure cu magnitudinea peste 4 produse în România (cronologie 2023-2025)
Un cutremur cu magnitudinea 4,4 s-a produs, joi, 13 februarie 2025, la ora 22:44, în județul Buzău, zona seismică Vrancea, la adâncimea de 119,4 kilometri, în apropierea următoarelor orașe: 55 km sud-est de Sfântu-Gheorghe, 60 km nord-vest de Buzău, 61 km est de Brașov, 63 km vest de Focșani și 77 km nord de Ploiești. Seismologii au revizuit magnitudi
DOCUMENTAR: 20 de ani de la înregistrarea mărcii, logoului și domeniului platformei YouTube (14 februarie)
La 14 februarie 2005, trei tineri americani, Chad Hurley, Steve Chen și Jawed Karim, foști angajați ai unei companii americane de plăți online, au înregistrat marca, logoul și domeniul YouTube, cu scopul de a crea o aplicație video de întâlniri, potrivit https://www.adido-digital.co.uk și
14 februarie - Ziua Sfântului Valentin sau Ziua îndrăgostiților
În fiecare an, la 14 februarie, este sărbătorită Ziua Sfântului Valentin sau Ziua îndrăgostiților, o zi dedicată dragostei și afecțiunii, fie că este vorba de dragoste romantică, prietenie sau legături familiale. Reprezintă un moment, în plus, ca oamenii să-și arate aprecierea față de persoanele speciale din viața lor și de a crea amintiri de neuitat.
CITATUL ZILEI
'Orice iubire e datoare să se apropie cu reverență de sufletul spre care se îndreaptă.' - N. Iorga (Cugetări, Ed. Albatros, 1972)
SĂRBĂTORI RELIGIOASE - 14 februarie
Ortodoxe Sf. Cuv. Auxentie, Maron și Avraam Greco-catolice Sf. cuv. Auxențiu; Sf. Ciril și Metodiu - Patronii Europei Romano-catolice SS. Ciril, călug., și Metodiu, ep., patroni ai Europei; Valentin, pr. m. Sfântul Cuvios Auxentie este po
Conferința anuală de securitate de la Munchen (14-16 februarie)
Cea de-a 61-a Conferință de securitate de la Munchen (MSC 2025) va avea loc în perioada 14-16 februarie 2025, la Hotel Bayerischer Hof din Munchen. Secretarul general al NATO, Mark Rutte, președintele ucrainean, Volodimir Zelenski, vicepreședintele american, JD Vance, și secretarul de stat american, Marco Rubio, sunt printre numele cele mai rezonante de pe lista partic