INTERVIU Nicolas Philibert (câştigătorul Ursului de Aur): Eu fac filme pentru că încerc să înţeleg în ce lume trăiesc

Regizorul francez Nicolas Philibert a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, că filmele sale sunt atât un mod prin care încearcă să înţeleagă lumea, cât şi o formă de întâlnire cu semenii săi.
Philibert a primit, anul acesta, marele trofeu al Festivalului de la Berlin, "Ursul de Aur", pentru documentarul "Sur L'Adamant", un film despre un centru de zi dedicat persoanelor cu probleme psihice, aflat pe un vas, pe Sena.
În interviu, el vorbeşte despre încrederea între regizor şi persoanele care fac subiectul documentarului, despre faptul că genul pe care îl abordează este considerat de multe ori ca fiind unul "minor" şi despre nevoia persoanelor cu probleme psihice de a fi tratate "într-un mod uman şi demn".
"Eu fac filme pentru că încerc să înţeleg în ce lume trăiesc, cine sunt, ce fac pe lume, ce pot face. Încerc să înţeleg legătura mea cu semenii mei, despre asta este vorba în filmele mele. Filmele pe care le fac sunt despre întâlnirea cu celălalt. Mă întâlnesc cu semenii mei pentru a-i înţelege, în acelaşi timp pentru a înţelege cine sunt eu, ce ne apropie, ce ne desparte", a afirmat Philibert.
Nicolas Philibert a fost invitat special al festivalului Les Films de Cannes a Bucarest, care i-a dedicat o retrospectivă.
AGERPRES: Documentarul dumneavoastră cel mai recent, "Sur l'Adamant", prezintă o comunitate de persoane cu probleme psihice care sunt îngrijite într-un centru care este pe un vapor pe Sena. În ceea ce priveşte subiectul, cum aţi câştigat încrederea celor care sunt personaje în film? Este corect să întreb despre actul de a câştiga încrederea sau mai degrabă este vorba de a construi încrederea?
Nicolas Philibert: Este o întrebare foarte bună. Este întrebarea de bază. O mare parte din munca mea are de-a face cu asta, cu încrederea. Asta este, de fapt miza filmului: încrederea. Cum să creezi încredere. Unul dintre primele lucruri pe care le-am spus persoanelor care urmau să fie filmate a fost că fiecare poate, în mod foarte liber, să accepte sau să refuze să fie filmat. Şi dacă refuză, să nu se simtă vinovat. Nu trebuie să se simtă vinovat sau ruşinat că nu a vrut să fie filmat. Are libertatea de a spune asta direct, iar eu respect decizia. Nu am obligat pe nimeni să fie filmat. Acesta este unul din lucrurile pe care le spun. Încrederea nu este ceva ce impui. Este un lucru care trebuie să fie construit. Este nevoie de timp, depinde de context, de situaţie, de cei care sunt implicaţi. Există oameni care îţi acordă încredere destul de repede, cu alţii vezi o formă de complicitate, iar alţii au nevoie de timp. Dar (încrederea - n.r.) este fundamentul. Firea mea este să nu forţez pe nimeni. Nu sunt niciodată în rolul celui care ştie dinainte ce trebuie făcut ce trebuie spus, care are o idee preconcepută. Nu sunt în poziţia de ...
AGERPRES: De putere, de demiurg?
Nicolas Philibert: Nu sunt în poziţia de demiurg, asta este clar. Nu sunt cel care ştie dinainte ce se va întâmpla, cum va arăta filmul sau cum ar trebui să fie. Ştiu doar că în filmul acesta, în "Sur L'Adamant", dau cuvântul "pasagerilor", persoanelor care suferă de boli psihice şi care sunt văzute cu dispreţ, condescendenţă. Eu am încercat să estompez puţin clişeele acestea, pentru că persoanele care suferă de boli psihice, care sunt în clinici de psihiatrie, sunt mereu considerate de societate ca având un potenţial violent. Uneori este cazul, dar foarte rar. Marea parte a celor care au asemenea suferinţe nu sunt periculoşi. Există o tendinţă de a prezenta aceste persoane ca fiind periculoase: nu trebuie văzute, trebuie să fie închise, etc. Aşadar, filmul a plecat de la ideea că putem vedea (aceşti oameni - n.r.) altfel, cu demnitate. În fond, munca la acest film mi-a confirmat ideea că aceste persoane sunt extrem de inteligente, foarte lucide în ceea ce priveşte tulburările lor, uneori foarte culţi, au talente artistice şi tot aşa. Când oamenii de acolo simt că vin către ei binevoitor, cred că au încredere în mine, destul de repede.
AGERPRES: Filmările au avut loc în timpul pandemiei?
Nicolas Philibert: Parţial în timpul pandemiei.
AGERPRES: Care au fost provocările atunci? Aveaţi multe persoane implicate.
Nicolas Philibert: A fost destul de complicat, filmările au durat mai mult decât era prevăzut, pentru că, din cauza COVID-19 trebuia să ne oprim, să revenim. Era şi problema purtării măştilor sanitare. Era complicat să filmăm într-un spaţiu din zona sănătăţii publice. L'Adamant nu este spaţiu privat, face parte din sistemul public de îngrijire psihiatrică, deci purtarea măştilor era un lucru obligatoriu. Îngrijitorii respectau acest lucru, pacienţii mai mult sau mai puţin. M-am descurcat astfel încât măştile să nu fie foarte prezente. Filmările au avut loc timp de şapte luni.
AGERPRES: Implicarea dumneavoastră politică, în calitate de artist, este evidentă. Întrebarea este dacă dumneavoastră credeţi că această implicare politică trebuie să fie directă sau într-o manieră poetică?
Nicolas Philibert: Rezonez la întrebarea dumneavoastră şi rareori este exprimată atât de clar. Răspunsul este deja cuprins în întrebare. Aveţi dreptate spunând că, probabil implicarea mea politică nu este frontală. Nu sunt un regizor care face filme denunţătoare. "L'Adamant" nu este un film care acuză, ci mai degrabă, este un film care prezintă, care arată o tehnică a psihiatriei actuale, care are multe probleme, o psihiatrie umană, a demnităţii, care încearcă, în prezent, să vadă pacienţii ca pe nişte fiinţe umane, o psihiatrie care nu restrânge pacienţii la simptomele lor, ci încearcă să le dea demnitate, a unor persoane capabile să aibă dorinţe, talente, interese şi toate acestea. Este vorba de o psihiatrie care încearcă să ajute oamenii, să se reconecteze la lume. Deseori, cei care vin pe vas sunt oameni blocaţi în ei înşişi, care nu mai au dorinţe, perspective şi care trebuie să fie ajutaţi în acest sens. Este nevoie de eforturi pentru a-i face să arate interes faţă de lume, de alţi oameni şi chiar faţă de ei înşişi. Arăt un loc care rezistă curentului care distruge psihiatria de azi, această viziune neoliberală curentă, care distruge sistemele de sănătate. Sistemele de sănătate din prezent sunt subminate de democraţii. Un schizofrenic nu trebuie să coste (sistemul sanitar - n.r.) prea mult. Psihiatria este distrusă azi de managementul neoliberal, cu presiunile economice. Vorbim de o lipsă de paturi, de o lipsă de îngrijitori. Mulţi infirmieri de la psihiatrie renunţă la meseria lor, pentru că nu mai pot să îşi practice meseria cu demnitate. Dacă sunteţi îngrijitor la psihiatrie, nu mai aveţi timp să ascultaţi pacienţii, să petreceţi timp cu ei, aveţi nevoie de timp, de răbdare, de imaginaţie. Psihiatria nu înseamnă doar să dai nişte medicamente şi să trimiţi oamenii acasă în trei zile. Este nevoie de timp, să asculţi oamenii, să găseşti soluţii, să fii motivat. Când oamenii aceştia nu mai pot să îşi facă meseria aşa cum vor sunt descurajaţi şi îşi dau demisia. În acest moment, domeniul psihiatriei nu este foarte atrăgător.
AGERPRES: Vorbiţi de Franţa sau de lumea întreagă?
Nicolas Philibert: Cred că este o chestiune generală. Este vorba de Franţa, dar, cum am mers cu filmul în multe ţări, este valabil şi acolo, pentru că vorbim de aceeaşi viziune economică, de aceeaşi logică economică. Să revin la întrebarea dumneavoastră, aş fi putut face un film mai politic la modul direct, pentru a arăta aceste lucruri. Eu am ales o altă cale, să arăt un loc unde se încearcă un tip de psihiatrie umană şi demnă şi cred că şi acest gest este politic, dar într-un mod ocolit. Faptul că dau cuvântul - nu îmi place expresia asta -, faptul că fac să fie ascultaţi - nu dau eu cuvântul cuiva - aceasta este munca mea: să încerc să îi fac pe cei pe care îi filmez să îmi dăruiască ceva - o părticică din povestea lor, modul lor de a vedea lucrurile, gândurile lor, pentru a arăta acest lucru spectatorilor. Să îi fac auziţi pe aceşti oameni este un gest politic în sine.
AGERPRES: Se spune că trăim într-o lume a corectitudinii politice. Cum vedeţi această situaţie în calitate de creator, de creator cu mesaje politice? Corectitudinea politică afectează arta într-o măsură?
Nicolas Philibert: Încerc să fiu cât se poate de autentic şi de asta îmi pasă.
AGERPRES: Iar corectitudinea politică nu contează?
Nicolas Philibert: Nu este unul din lucrurile care mă preocupă, nu! Am făcut un film numit "Le pays des sourds" ( "Tărâmul surzilor" - n.r.). În prezent, trebuie să înlocuieşti "surzi" cu "persoane cu deficienţe de auz". Nu mai zicem orbi, zicem "persoane cu deficienţe de vedere". Nu trebuie să ne punem piedici în a spune lucrurilor pe nume. Când vezi o pisică îi spui "pisică".
AGERPRES: Când aţi primit marele premiu al Festivalului de Film de la Berlin, aţi mărturisit că vă emoţionează profund faptul că documentarul este considerat a fi cinema. De ce? Există această discuţie: Documentarul este considerat ce? Jurnalism?
Nicolas Philibert: Documentarul este deseori desconsiderat. Este de prea multe ori asimilat jurnalismului şi pentru mulţi oameni, din industria cinematografiei inclusiv, este văzut ca un gen minor. Pentru mulţi, nu este cinema în adevăratul sens al cuvântului. Este o subcategorie, cinematografia înseamnă ficţiune. Este documentarul cinematografie? Nu mereu. Există documentare care transmit informaţii, sunt tangenţiale cu reportajul şi care au un format pe măsură. În prezent, vedem în zona documentarului, ca şi în domeniul ficţiunii, autori cu scenarii, demersuri, stiluri, "gramatici" diferite, stiluri diferite, viziuni unice. Cred că documentarul este la fel de inventiv şi de vast ca şi ficţiunea. Dar pentru asta este nevoie de timp. Când s-a născut cinematografia, a fost şi ficţiune şi documentar în acelaşi timp. Primul film.
AGERPRES: Trenurile în gară ...
Nicolas Philibert: Nu, asta a fost după, primul film a fost cu muncitorii ieşind din fabrica Lumiere. Acest prim film este de domeniul documentarului. Doar că fraţii Lumiere au vrut ca porţile fabricii să se închidă în cadru, dar cadrul fusese făcut înainte. Aşa că această scenă a fost refăcută. Aşadar, această dublă a devenit instant ficţiune - li s-a cerut muncitorilor să se întoarcă şi să iasă din nou din fabrică. Eu spun mereu că documentarul este o manieră diferită de a face film de ficţiune. Din momentul în care alegi să pui camera video undeva, interpretezi realitatea şi poate că o şi schimbi. Când povesteşti ce ai trăit, transformi realitatea. Mereu este vorba de reinventare. Aşadar, o poveste care se doreşte a fi documentară deja are o nuanţă de interpretare. Deci, suntem la graniţa cu ficţiunea. Totul este ficţiune, într-un fel.
AGERPRES: În filmele dumneavoastră sunt foarte multe personaje fragile. În prezent, fragilitatea este văzută ca o slăbiciune. Cum abordaţi asta în film?
Nicolas Philibert: Da, trăim într-o lume care din ce în ce mai mult pare că are două viteze. Există cei care se descurcă şi cei pe care îi zdrobeşte. Este vorba de cei care sunt marginalizaţi, excluşi. Este tot mai frapant în marile capitale europene, faptul că există mulţi oameni fără adăpost, care nu au un loc de muncă. Vedem oameni care muncesc şi locuiesc în propriile automobile. Unde locuiesc eu, sunt oameni care dorm în maşină. Au un loc de muncă, dar nu câştigă destul şi pentru o locuinţă. Parisul este un oraş foarte scump. Există mii de studenţi care nu îşi permit decât o masă pe zi. Costul vieţii cotidiene este mare, este greu şi da, trăim într-o lume cu două viteze.
AGERPRES: Şi credeţi că acest lucru se va schimba? Că fragilitatea va deveni un punct forte al generaţiilor viitoare?
Nicolas Philibert: Nu pot să prevăd lucruri, este greu să prevăd. Sunt oameni care pretind că pot face asta. Eu nu sunt sociolog. Încerc să înţeleg prezentul pe care îl trăim şi nu este uşor. De fapt, eu fac filme pentru că încerc să înţeleg în ce lume trăiesc, cine sunt, ce fac pe lume, ce pot face. Încerc să înţeleg legătura mea cu semenii mei. Despre asta este vorba în filmele mele. Filmele pe care le fac sunt despre întâlnirea cu celălalt. Mă întâlnesc cu semenii mei pentru a-i înţelege, în acelaşi timp pentru a înţelege cine sunt eu, ce ne apropie, ce ne desparte. Dar viitorul nu îl pot prezice. Viitorul ne surprinde mereu.
AGERPRES: Aveţi un documentar cunoscut numit "Etre et avoir" ("A fi şi a avea" - n.r.). Dacă îmi permiteţi un joc de cuvinte, credeţi că, în acest moment, oamenii pun accent pe "a fi" sau pe "a avea"?
Nicolas Philibert: Nu pot răspunde pe scurt la o asemenea întrebare. În mod evident, trăim într-o lume care valorifică ideea de a avea. Este suficientă o privire asupra nouă înşine pentru a vedea eforturile care sunt făcute pentru ca noi să cheltuim. Sunt atâtea situaţii în care noi pur şi simplu scoatem cardul de credit. Societatea noastră se bazează în mare parte pe achiziţia de bunuri utile, dar şi de multe lucruri inutile. Cheltuim mult pentru nimic, pentru o imagine, o imagine de sine. AGERPRES/(A - autor: Oana Ghiţă, editor: Florentina Peia, editor online: Ady Ivaşcu)
Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Bookfest/Profesorul Stanomir: Nicolae Iorga - simpatie vădită pentru un regim totalitar, dar nu a recomandat un partid unic
Profesorul Ioan Stanomir a afirmat că Nicolae Iorga a avut o 'simpatie vădită' pentru un regim totalitar, dar în niciun moment al carierei sale politice nu a recomandat un partid unic și totalitar, fiind 'un conservator autoritar'. Politologul a participat, sâmbătă, la Bookfest, la lansarea volumului Georgianei Țăra
Bookfest/Liiceanu: Toate etapele vieții noastre se trăiesc cu adevărat printr-o înțelegere secundară
Toate etapele vieții se trăiesc cu adevărat printr-o înțelegere secundară, a afirmat, sâmbătă, filosoful Gabriel Liiceanu, subliniind că, dacă se rămâne la prima înțelegere a unui act existențial, oamenii vor muri fără să-și fi înțeles viața în întreaga ei semnificație. Liiceanu, care și-a lansat la standul Humanitas d
Bookfest/Cărtărescu: Niciodată nu-i poți cunoaște pe oameni, scriitori sau ne-scriitori, din jurnalele pe care le publică
Scriitorul Mircea Cărtărescu și-a lansat, sâmbătă, la Bookfest, volumul 'Șapte ani stranii. Jurnal 2018-2024', proaspăt ieșit de sub tipar, subliniind cu acest prilej că nu publică un jurnal ca să spună bârfe din viața literară, ci doar texte demne de a fi citite ca o operă care are un sens din punct de vedere artistic. 'Niciodată nu-i
Bookfest/Mihaela Noroc: 'Atlasul frumuseții' - o enciclopedie a diferitelor stări prin care putem să trecem
Fotograful Mihaela Noroc și-a lansat, sâmbătă, la Bookfest, albumul 'Atlasul frumuseții, o nouă călătorie. Portrete și povești despre puterea femeilor', despre care a afirmat că reprezintă o mică enciclopedie a diferitelor stări prin care oamenii pot trece. 'A fost foarte important pentru mine să găsesc aceste povești, să le arăt lumii
Bookfest: Cartea 'Consulatul Lunii sau Adelina și crocodilii de mlaștină', de Matei Vișniec - lansată la standul Humanitas
Volumul 'Consulatul Lunii sau Adelina și crocodilii de mlaștină', de Matei Vișniec, un 'roman minuscul în două părți destinat copiilor de la 8 ani în sus și adulților de la 108 ani în jos', cum mărturisește autorul, a fost lansat, sâmbătă, la standul Editurii Humanitas din cadrul Bookfest. 'E o carte subversivă de la
Cărți semnate de Mircea Cărtărescu și Gabriel Liiceanu și un musical dedicat Zilei Copilului - în weekend, la Bookfest
Lansarea celui mai recent jurnal al lui Mircea Cărtărescu și a volumului semnat de Gabriel Liiceanu 'A doua viață a cărților mele', un musical plin de emoție după 'Invizibilii', o carte specială a Ioanei Pârvulescu ori prezentarea serialului animat Țup, făcut după seria de cărți Țup a autorului Alex Donovici, sunt tot atâtea provocări propuse, &ic
Patriarhia oferă 100.000 lei în sprijinul persoanelor afectate de inundații în Covasna și Harghita
Patriarhia Română oferă un sprijin financiar de 100.000 de lei pentru sinistrații din Covasna și Harghita, afectați de inundațiile din ultimele zile. 'În urma inundațiilor masive din județele Covasna și Harghita, dar și din alte zone ale țării, Patriarhia Română se alătură autorităților centrale și județene în efort
Bookfest/Pleșu: Mai important decât adevărul și eroarea e drumul;căutarea dă mai mult de câștigat decât cumințenia tradițională
Eseistul Andrei Pleșu consideră că mai important decât adevărul și eroarea este drumul, mai importantă decât instalarea într-un punct și rămânerea acolo este interogativitatea, 'căutarea care dă mai mult de câștigat decât cumințenia tradițională'. Pleșu a participat, vineri, la lansarea la scena Aren
Hunedoara: Festivalul de operă în aer liber Opera Nights, în perioada 24-27 iulie
O nouă ediție a Festivalului de operă în aer liber 'Opera Nights' se va desfășura între 24 și 27 iulie în patru orașe ale județului Hunedoara, bugetul pe acest an al manifestării culturale fiind redus cu 50%, din rațiuni economice. 'Din rațiuni economice, în acest an bugetul festivalului a fost redus cu apro
Bookfest/Ediția istorică bilingvă Buescu a Poeziilor lui Eminescu - lansată la standul Portugaliei
O nouă ediție a volumului bilingv 'Poezii / Poesias', de Mihai Eminescu, în traducerea istorică a lui Victor Buescu, din anii '50, când se împlinea un veac de la nașterea lui Eminescu, cu eseul lui Mircea Eliade, carte care a văzut recent lumina tiparului la Editura Junimea în coordonarea lui Dinu Flămând, a fost lansată, vin
Vaslui: Muzeul Județean a lansat proiectul 'Ctitorii ștefaniene - Cronici peste timp'
Reprezentanții Muzeului Județean 'Ștefan cel Mare' Vaslui au lansat, vineri, proiectul omagial 'Ctitorii ștefaniene - Cronici peste timp', care marchează 550 de ani de la victoria voievodului Moldovei asupra Imperiului Otoman, în bătălia de la Podul Înalt. Proiectul își propune promovarea patrimoniului cultura
Neamț: 65 de meșteri populari din țară și Republica Moldova, prezenți la Festivalul de Artă Populară 'Lada cu zestre' (GALERIE FOTO)
Un număr de 65 meșteri populari din toată țara dar și din Republica Moldova sunt prezenți la a 19-a ediție a Festivalului de Artă Populară 'Lada cu zestre', care are loc în perioada 30 mai - 1 iunie, în Parcul Tineretului din Piatra-Neamț.
Bihor: Expoziție fotografică '1 Iunie', realizată de Clubul Varadinum, pentru copiii din întreaga lume
Clubul fotografic Varadinum va oferi, timp de o lună, spre vizionare o expoziție dedicată copiilor din întreaga lume, sub genericul '1 Iunie', a anunțat, într-un comunicat, clubul orădean. 'Vizitatorii exp
Vâlcea: The Jazz Cave Festival revine în această vară cu sute de artiști de pe trei continente
The Jazz Cave Festival, unul dintre cele mai inedite festivaluri de muzică din România, revine pentru al doilea an consecutiv în județul Vâlcea și timp de patru zile, în luna august, propune iubitorilor de artă și de muzică bună un maraton de jazz ai cărui protagoniști vor fi artiști de pe trei continente, anunță Uniunea de Creație Interpretat
Bookfest/Mihai Mitrică (AER): Nu privim cu ochi deloc buni eventuala creștere a cotei TVA
Directorul executiv al Asociației Editorilor din România, Mihai Mitrică, a afirmat, vineri, că o eventuală creștere a TVA ar accentua trendul descrescător al consumului de carte din România. 'La Bookfest cred că avem șansa să arătăm publicului, cel puțin pentru câteva luni de acum înainte, cât de efervescentă este piața de car