REPORTAJ Mureş: Muzeul de Istorie din Sighişoara a profitat de pandemie şi a restaurat jumătate din Tezaurul de la Criş
.jpg)
Muzeul de Istorie din Sighişoara a reuşit, în perioada restricţiilor impuse de pandemia de coronavirus, să restaureze jumătate din Tezaurul de la Criş, unul dintre cele mai mari din ţară, descoperit în Castelul Criş din Daneş, în anul 1998, care conţine cel puţin 5.000 de monede care circulau până în anul 1600.
"Se lucrează la restaurare, este un tezaur foarte mare, a fost găsit în 1998 cu ocazia lucrărilor de restaurare de la Castelul Criş şi a intrat în custodia noastră. Restauratorul a profitat de perioada de pandemie şi a putut să lucreze la restaurare. De atunci până astăzi a fost o permanentă preocupare a restauratorului nostru pentru acest mare tezaur. Este unul dintre cele mai mari tezaure, este descoperit arheologic şi prin multitudinea de monede - sunt monede poloneze, maghiare etc. - este foarte vast, arată faptul că persoana care le-a îngropat le-a tezaurizat. Sunt monede din perioada în care au fost îngropate, în vas, de atunci de unele nu se mai ştia nimic, nu se mai vedea emitentul, erau şterse, multe sunt lipite şi toate se termină la finele secolului al XVI-lea, deci au dată de limitare până la 1600 (...) Până acum a fost restaurat cam jumătate, avem un singur restaurator, a lucrat şi la restaurarea tezaurului de la Casa de pe Stâncă pe care l-a terminat, este restaurator şi pe ceramică şi îşi împarte munca între aceste domenii, plus că face şi muncă cu publicul. De aceea nu putem spune că într-un timp destul de precis tezaurul va fi complet restaurat", a declarat, pentru AGERPRES, directorul Muzeului de Istorie Sighişoara, Nicolae Teşculă.
Foto: (c) Dorina MATIŞ / AGERPRES
Potrivit directorului Muzeului de Istorie Sighişoara, se pare că tezaurul de la Criş a fost îngropat undeva la sfârşitul secolului al XVI-lea, o perioadă în care în Transilvania erau lupte, între tabăra filo-otomană şi tabăra filo-habsburgică şi că, probabil într-un context în care era un pericol, castelanul le-a ascuns.
"Acest tezaur este cumva contemporan cu un alt tezaur restaurat de noi, dar mult mai mic, care s-a găsit la Casa Roman (Casa de pe Stâncă) din Sighişoara, care are cam aceleaşi tipuri de monende. Asta dovedeşte că fiind o perioadă de nelinişti, oamenii îşi ascundeau bunurile de teama hoţilor şi a prădării (...) Cred că sunt peste 5.000 de monede, sunt în proces de restaurare, încă se lucrează, e o procedură de durată fiindcă multe sunt lipite şi e nevoie de migală. Aceasta este munca de restaurare, nu se vede publicului larg, dar este una dintre cele mai importante din muzeu, alături de conservare şi de evidenţa patrimoniului. Sunt lucruri care nu se văd, se văd doar obiectele expuse, iar această muncă poate să dureze chiar şi zeci de ani", a arătat Nicolae Teşculă.
Tezaurul de la Criş a fost descoperit de arheologul Ioan Fedor Pascu, acum responsabil cu patrimoniul UNESCO la Primăria Sighişoara, după ce s-a făcut o cercetare arheologică a castelului, care urma să fie suporte o serie de lucrări de restaurare iniţiate de Ministerul Culturii.
"În 1998, cu ocazia lucrărilor de restaurare a Castelului Bethlen din Criş a fost descoperit la demisol un tezaur medieval, la o adâncime de hârleţ, datat între mijlocul secolului XVI şi undeva începutul secolului următor. La momentul descoperirii am estimat că ar fi vorba despre peste 4.000 de monede, acum înţeleg că sunt peste 5.000, ungureşti, poloneze, austriece. Proprietarul lor cred că a fost un tip destul de zgârcit pentru că pe lângă monedele mari şi frumoase, în tezaur se află şi bănuţi mici de salbă, găuriţi. Până nu se curăţă monedele, nu se va şti de ce anume este legat acest tezaur, dar aparent el are legătură cu frământările din secolul al XVII-lea, când Transilvania este împărţită în două tabere: saşii şi o parte din nobilimea maghiară susţineau statul austriac, în timp ce o altă parte a nobilimii maghiare era susţinută de turci. Aşa că aveau loc conflicte, în repetate rânduri sunt pomenite cantonamente la Sighişoara, fie de turci, fie de maghiari, dar o parte dintre trupe erau cantonate în satele aparţinătoare, Şaeş, Apold. Probabil cineva a fost speriat că va rămâne fără bani şi le-a îngropat. A şi rămas, fiindcă se pare că a murit înainte să le recupereze", a declarat Ioan Fedor Pascu.
Arheologul spune că în momentul în care a descoperit comoara s-a bucurat că nu era din aur, fiindcă întotdeauna arheologii au probleme cu aurul, însă a simţit o emoţie puternică fiindcă nu era vorba despre ceva banal, ci de un tezaur cu mii de monede.
"Poate nu e cel mai mare tezaur medieval din Transilvania, dar este între cele mai mari. Când am dat cu hârleţul, a ieşit la suprafaţă. Când se va finaliza restaurarea, cea mai veche monedă va putea să dateze şi vasul (...) Tezaurul va fi un punct de atracţie al Muzeului după ce va fi restaurat şi expus", a subliniat Pascu.
După un an de la această descoperire arheologică, proiectul de restaurare a Castelului de la Criş, de transformare a acestuia într-un important centru cultural, care era unul dintre cele mai ambiţioase proiecte ale Ministerului Culturii, a fost abandonat după ce s-au investit mai multe miliarde de lei.
În 1993, castelul a intrat în Programul Naţional de Restaurare şi, până în 1999, s-au investit sume mari pentru integrarea castelului Bethlen în circuitul cultural-artistic.
Centru cultural de la Criş, potrivit proiectului Ministerului Culturii, presupunea săli de reuniuni, saloane, spaţii de cazare şi urma să fie introdus în proiectul de restaurare şi parcul dendrologic al castelului, care se întinde pe o suprafaţă de peste 10 hectare.
În 1999 castelul a fost revendicat de moştenitorii lui Gabriel Bethlen, iar ministerul a stopat lucrările.
Castelul Bethlen din Criş este unul dintre cele mai impresionante castele din Transilvania datorită stilurilor gotice şi renascentiste întâlnite în arhitectura sa.
Într-un document de la 1305, se arată că moşia şi castelul au trecut în proprietatea uneia dintre ramurile familiei Bethlen, denumită ramura de Criş. Deşi castelul a evoluat în timp, funcţia defensivă fiind înlocuită cu cea de reşedinţă nobiliară, caracterul defensiv al construcţiei încă se păstrează.
Curtea acestuia are formă de patrulater neregulat, prevăzut la colţuri cu bastioane romboidale de tip pană. În curtea interioară centrală se află un donjon circular, cu cinci nivele, cel mai înalt turn al arcaşilor din ţară, care e alipit unei incinte dreptunghiulare fortificate.
Potrivit documentelor, la jumătatea secolului al XV-lea, ansamblul a evoluat spre castel de tip nobiliar, iar în secolul al XVII-lea a fost construită capela familiei Bethlen.
În a doua jumătate a secolului al XVII-lea, turnul donjon a fost supraînălţat cu încă un nivel, iar zidurile au fost micşorate. În această perioadă a fost construit şi conacul, care cuprinde pivniţă cu bolţi de cărămidă, parter, etaj, saună şi o galerie deschisă cu arcade pe coloane.
În 1947, Castelul de la Criş a fost preluat de stat şi a fost folosit un timp ca tabără de pionieri, apoi a devenit depozit de legume şi cereale al IAS-ului din sat. O dată cu mutarea IAS-ului în castel, construcţia a fost practic devastată, iar obiectele de o valoare inestimabilă adăpostite aici şi-au pierdut urma. Abia în 1991 au început lucrările de intervenţie urgentă pentru stoparea degradării şi paza monumentului.
Între timp castelul a fost restituit familiei Bethlen şi se află în folosinţa Fundaţiei Dévai Szent Ferenc pentru 50 de ani, cu condiţia renovării castelului. AGERPRES / (A, AS - autor: Dorina Matiş, editor: Marius Frăţilă, editor online: Gabriela Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Un nou sezon Art Safari - de vineri, la Palatul Dacia-România; Țuculescu și Andreescu - expoziții eveniment
Un program expozițional de excepție reunind lucrări semnate de Ion Țuculescu și Ioan Andreescu, de pictori români uitați și voci contemporane propune prima ediție din 2025 Art Safari, care va putea fi vizitată de vineri, până pe 27 iulie, la Palatul Dacia-România. 'Am realizat nu o expoziție Țuculescu, ci un agregat curat
REPORTAJ/Dâmbovița/Muzeul Poliției, o atracție pentru copii - până și preșcolarii recunosc AK-47; fetele - atrase de uniforme
Muzeul Poliției Române îi încântă pe copiii care îi trec pragul, aceștia fiind atrași de uniforme și de armele expuse, spre mirarea muzeografilor care constată că până și micuții de grădiniță recunosc imediat pușca de asalt AK-47, pe care o știu din jocurile video.
Hituri de Nat King Cole și Frank Sinatra - aduse la Sala Radio de Adrian Nour
Muzicianul Adrian Nour este invitat special la primul concert al primăverii prezentat de ansamblul Radio România prin Big Band-ul Radio dirijat de Simona Strungaru, pe 13 martie, de la ora 19:00, informează organizatorii într-un comunicat transmis, joi, AGERPRES. În cadrul evenimentului intitulat 'Smile', spectatorii vor avea posibili
Sezonul România - Polonia/'Un ochi râde, altul plânge' - lucrări din colecția Ovidiu Șandor, la Cracovia
Expoziția 'Un ochi râde, altul plânge. Arta românească în colecția Ovidiu Șandor', parte a Sezonului Cultural România - Polonia 2024-2025, reunește, începând de sâmbătă și până pe 20 iulie, la Centrul Internațional pentru Cultură din Cracovia (MCK), lucrări semnate de peste 60 de artiști români.
Marina Constantinescu: În România se vorbește de Purcărete că este făcătorul de imagini
Expoziția aniversară de fotografie 'Silviu Purcărete - 50 de ani de teatru' a fost vernisată, miercuri seara, la Muzeul Țăranului Român. La eveniment au fost prezenți Emil Banea, directorul Teatrului Odeon, instituție în care în anul aniversar, 2024, Silviu Purcărete a montat două spectacole, scenograful Adrian Damian
Expoziția ''Mărțișorul - Povestea unei tradiții vii'' - deschisă la Muzeul Țăranului; Baciuna: Să ne promovăm tradițiile
Expoziția ''Mărțișorul - Povestea unei tradiții vii: De la Regina Maria la inima fiecăruia'', care își propune să aducă la lumină istoria, simbolurile și poveștile care fac din mărțișor un element esențial al identității noastre culturale, s-a deschis, miercuri, în Sala Acvariu a Muzeului Național al Țăranului Român.
Filarmonica de Stat din Târgu Mureș aniversează 75 de ani de la înființare
Filarmonica de Stat din Târgu Mureș aniversează în acest an 75 de ani de la înființare, iar momentul festiv va fi marcat printr-un concert aniversar în data de 13 martie, în cadrul căruia va fi interpretată Simfonia nr. 2 de Gustav Mahler, cunoscută drept ''Simfonia învierii''. ''Conc
Patriarhia: 9 martie - ziua de pomenire a Sfinților 40 de Mucenici și de comemorare a deținuților politici anticomuniști
Patriarhia Română reamintește miercuri că pe 9 martie sunt pomeniți, în mod special, luptătorii români împotriva regimului totalitar comunist, care au mărturisit credința ortodoxă împotriva ateismului comunist. 'Data de 9 martie reprezintă atât ziua de pomenire a Sfinților 40 de Mucenici din Sevastia, cât și Ziua C
Placido Domingo Jr. vine la București pe 2 aprilie, cu spectacolul 'Volver - Anima Tango'
Spectacolul 'Volver - Anima Tango', o poveste spusă prin muzică, dans, teatru și poezie, cu fiul celebrului tenor Placido Domingo în distribuție, va fi prezentat în premieră la București, pe 2 aprilie, de la ora 20:00, la Sala Luceafărul. Potrivit unui comunicat transmis, miercuri, AGERPRES, Placido Domingo Jr. va urca pe scenă într-o
CNA: Proiect de modificare și completare a Codului audiovizual - în dezbatere publică
Consiliul Național al Audiovizualului a lansat, miercuri, în dezbatere publică un proiect de decizie privind modificarea și completarea Codului de reglementare a conținutului audiovizual. Potrivit CNA, dispozițiile, în concordanță cu noile prevederi ale legislației Uniunii Europene (Directiva UE din 2018), adoptate deja în Legea audiovizualul
Cristina Lupu (CJI): Jurnalismul nu este egal cu fake news, cum afirmă unii dintre politicieni
Directorul executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) a transmis miercuri, în contextul unei întâlniri la care au luat parte reprezentanți ai Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România (UZPR) - Filiala Buzău, că desfășoară activități în scopul apărării libertății de exprimare și explică de ce jurnalismul nu este egal cu fake new
Prima expoziție imersivă din România dedicată lui Leonardo da Vinci, prezentată și la Cluj
Operele lui Leonardo da Vinci vor fi prezentate, începând cu 15 martie, într-o expoziție imersivă la Cluj-Napoca. 'Prima expoziție imersivă din România dedicată lui Leonardo da Vinci ajunge la MINA Cluj! După recentul debut la București, 'Da Vinci, The Immersive Show' poate fi experimentat, începând cu 15 martie,
Expoziția de fotografie 'Silviu Purcărete - 50 de ani de teatru' - demiercuri, la Muzeul Țăranului
Expoziția de fotografie 'Silviu Purcărete - 50 de ani de teatru' se va deschide miercuri la Muzeul Național al Țăranului Român. Potrivit unui comunicat al MNȚR, transmis marți AGERPRES, proiectul a fost inițiat de directoarea Asociației Culturale Vis-a-Vis, Adriana Moca, cea care a făcut parte vreme de nouă ani din echipa artisti
Expoziția 'Mărțișorul - Povestea unei tradiții vii: De la Regina Maria la inima fiecăruia' - de miercuri, la Muzeul Țăranului
Expoziția 'Mărțișorul - Povestea unei tradiții vii: De la Regina Maria la inima fiecăruia' va fi vernisată, miercuri, în Sala Acvariu a Muzeului Național al Țăranului Român. Potrivit unui comunicat al organizatorilor transmis, luni, AGERPRES, expoziția aduce la lumină istoria, simbolurile și poveștile care fac din mărțișor
CNA: Realitatea Plus - amendă 100.000 de lei; clipul nu era filmat într-un supermarket din România
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a sancționat, marți, postul Realitatea Plus cu o amendă de 100.000 de lei din cauza difuzării, în emisiunea ''Culisele statului paralel'', a unui clip dintr-un supermarket despre care s-a afirmat în mod neadevărat că era filmat în România. Potrivit unui comunic