CCR: Calitatea de judecător constituţional nu poate constitui un criteriu obiectiv de diferenţiere în materia regimului inviolabilităţilor (motivare)

Calitatea de judecător constituţional nu poate constitui un criteriu obiectiv de diferenţiere în materia regimului inviolabilităţilor, potrivit motivării deciziei prin care Curtea Constituţională a României (CCR) a admis parţial sesizarea PNL şi USR privind imunitatea membrilor CCR.
"Curtea apreciază că, prin dispoziţiile criticate ale art. 66 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, în ceea ce priveşte completarea obiectului inviolabilităţii aplicabile judecătorului constituţional cu măsura procesuală a începerii urmăririi penale, această funcţie publică devine beneficiara unei inviolabilităţi care excedează cadrului constituţional. Calitatea de judecător al Curţii Constituţionale nu poate constitui, prin ea însăşi, un criteriu obiectiv de diferenţiere în materia regimului inviolabilităţilor", se explică în motivare.
Conform aceleiaşi surse, statutul constituţional al acestei funcţii publice şi independenţa judecătorului CCR "nu pot fi invocate drept criterii obiective şi rezonabile care să justifice crearea unui regim juridic privilegiat al acestei magistraturi, sub aspectul imunităţii, ci, dimpotrivă, rangul şi locul constituţional al acesteia obligă la justa şi echitabila aplicare a formelor de protecţie a mandatului constituţional".
Referitor la prevederea conform căreia ministrul Justiţiei devine titularul cererii de încuviinţare a măsurilor procesual penale ce vizează un judecător CCR, Curtea a constatat că aceasta nu are acoperire în Constituţie.
"Din analiza comparativă a dispoziţiilor constituţionale şi legale care reglementează categoriile de funcţii publice pentru care legea sau Constituţia prevede, în prezent, inviolabilitatea, Curtea reţine că în niciuna dintre ipotezele examinate legiuitorul constituant sau ordinar nu l-a prevăzut pe ministrul Justiţiei ca titular al cererii de încuviinţare a măsurilor procesual penale. Respectând principiul separaţiei puterilor în stat, până în prezent, legiuitorul a stabilit o relaţie directă între organul de urmărire penală (Ministerul Public) şi autoritatea publică competentă să dispună încuviinţarea măsurilor care fac obiectul inviolabilităţii aferente fiecărei funcţii publice", se precizează în motivare.
În schimb, instanţa constituţională a apreciat că atribuirea competenţei decizionale cu privire la încuviinţarea măsurilor procesuale împotriva judecătorilor constituţionali în sarcina plenului CCR nu intră în contradicţie cu prevederile Legii fundamentale.
"Prerogativa pe care în prezent legea o recunoaşte Camerelor Parlamentului, respectiv Preşedintelui României, nu îşi are sorgintea în atribuţia
constituţională a acestor autorităţi de a numi judecătorii Curţii Constituţionale şi nici nu este inerentă vreunei competenţe a acestora în raport cu Curtea Constituţională. Dimpotrivă, modul în care legea în vigoare reglementează instituţia imunităţii judecătorului constituţional lipseşte această autoritate publică de garanţia de independenţă pe care Legea fundamentală i-o conferă, constituind premisa interferenţei legislativului şi executivului în activitatea jurisdicţională a instanţei constituţionale. Prin urmare, opţiunea legiuitorului de a atribui plenului Curţii competenţa de a încuviinţa ridicarea imunităţii judecătorului constituţional nu numai că nu contravine dispoziţiilor art. 1 alin. (4) din Constituţie referitoare la principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, ci, dimpotrivă, constituie expresia acestui principiu, noua situaţie juridică fiind de natură să asigure buna funcţionare a Curţii Constituţionale, în condiţii de deplină independenţă şi imparţialitate", se mai arată în motivare.
Curtea Constituţională a respins, de asemenea, şi critica referitoare la prevederea conform căreia Plenului CCR îi revine competenţa de a decide suspendarea unui membru trimis în judecată penală.
"Analizând dispoziţiile criticate în prezenta cauză, Curtea reţine că intervenţia legiuitorului vizează modificarea standardului de integritate, în sensul transformării suspendării de drept a exercitării mandatului judecătorului constituţional în cazul trimiterii în judecată într-o suspendare facultativă, lăsată la latitudinea plenului Curţii Constituţionale, care va aprecia cu privire la efectele pe care trimiterea în judecată le va avea asupra modului în care judecătorul în cauză îşi va îndeplini prerogativele legale şi constituţionale şi, implicit, asupra activităţii şi imaginii publice a Curţii Constituţionale. (...) Or, în situaţia de faţă, opţiunea legiuitorului pentru modificarea unei garanţii a integrităţii şi probităţii morale a persoanei care ocupă funcţia publică de judecător a Curţii Constituţionale nu este un demers arbitrar, fără o justificare raţională şi obiectivă, atâta vreme cât continuarea exercitării funcţiei publice este decisă de plenul instanţei constituţionale doar dacă noua situaţie juridică în care se găseşte judecătorul constituţional (...) nu este de natură să afecteze îndeplinirea mandatului său şi încrederea publică în autoritatea Curţii Constituţionale", consideră CCR.
Curtea Constituţională a admis parţial, pe 20 martie, sesizarea PNL şi USR privind imunitatea judecătorilor constituţionali.
CCR preciza atunci, într-un comunicat transmis AGERPRES, că a admis cu majoritate de voturi obiecţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile Legii pentru modificarea şi completarea Legii 47/1992 referitoare la sintagmele "urmărirea penală" şi "la cererea ministrului Justiţiei" sunt neconstituţionale.
"Curtea a constatat că introducerea unei terţe autorităţi în procedura de ridicare a imunităţii, parte componentă a puterii executive, care nu are nicio competenţă cu privire la aspectele de natură procesual penală cercetate şi sesizate, contravine nu numai prerogativelor constituţionale ale Ministerului Public şi, implicit, principiului separaţiei puterilor în stat, ci şi, prin consecinţele pe care dreptul de veto pe care ministrul Justiţiei îl poate exercita potrivit legii, deturnează însăşi instituţia imunităţii. Astfel, scopul creării unei protecţii speciale a unor funcţii publice este acela de a împiedica eventualele presiuni sau abuzuri ce s-ar comite împotriva persoanei care ocupă funcţia publică, iar nu de a împiedica cercetarea penală, desfăşurată cu respectarea prevederilor legale", se arăta în comunicat.
În consecinţă, s-a constatat că norma care prevede că ministrul Justiţiei este titularul cererii de încuviinţare a măsurilor procesual penale care vizează un judecător al CCR contravine prevederilor constituţionale.
Curtea informa totodată că a analizat în ce măsură imunitatea creată de legiuitor, prin sfera sa de întindere, nu constituie un privilegiu pentru categoria funcţiei publice pentru care este adoptată.
"Întrucât egalitatea în faţa legii presupune instituirea unui tratament egal pentru situaţii care, în funcţie de scopul urmărit, nu sunt diferite, aplicarea unui tratament diferit nu poate fi doar expresia aprecierii exclusive a legiuitorului, ci trebuie să se justifice raţional, în respectul principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice. Or, în situaţia de faţă, opţiunea legiuitorului pentru lărgirea sferei de incidenţă a inviolabilităţii judecătorului constituţional cu privire la măsura procesuală a începerii urmăririi penale apare ca un demers fără o justificare raţională, obiectivă şi rezonabilă şi care dă naştere unui privilegiu", se explica în comunicat.
Conform aceleiaşi surse, statutul şi independenţa judecătorului Curţii Constituţionale "nu pot fi invocate drept criterii obiective şi rezonabile care să justifice crearea unui regim juridic privilegiat al acestei magistraturi" din punct de vedere al imunităţii, ci, dimpotrivă, "obligă la justa şi echitabila aplicare a formelor de protecţie a mandatului constituţional".
În consecinţă, Curtea a reţinut că sintagma "urmărire penală" din cuprinsul legii analizate încalcă prevederile art. 16 alin. (1) şi art. 124 alin. (1) şi (2) din Constituţie.
CCR mai anunţa că a constatat neconstituţionalitatea dispoziţiilor care reglementează posibilitatea înnoirii în funcţie, cu un mandat de 9 ani, a judecătorului care a deţinut deja un mandat corespunzător restului de mandat al unui alt judecător.
"Trimiterea pe care norma constituţională a art. 142 alin. (5) o face la Legea nr. 47/1992, folosind sintagma 'în condiţiile prevăzute de legea organică a Curţii', vizează exclusiv reglementarea procedurii pe care autorităţile implicate în procesul de înnoire a Curţii au obligaţia să o urmeze (cuprinse, în prezent, în art. 68 alin. (1) şi (2) din lege) şi nicidecum eludarea interdicţiei prevăzute de art. 142 alin. (2) teza a treia din Constituţie cu privire la prelungirea sau înnoirea mandatului unui judecător constituţional", se menţiona în comunicatul CCR.
Curtea a decis, totodată, să respingă ca neîntemeiate celelalte critici privind Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale. CCR informa că, în fundamentarea soluţiilor pronunţate, a luat în considerare şi recomandările Comisiei de la Veneţia. AGERPRES/(AS - autor: George Onea, editor: Claudia Stănescu, editor online: Ada Vîlceanu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Ministrul Justiției: Frații Tate au înțeles să respecte jurisdicția românească
Frații Tate au înțeles să respecte jurisdicția românească și dacă nu făceau acest lucru, exista riscul foarte serios să se modifice măsura preventivă, a declarat miercuri ministrul Justiției, Radu Marinescu. Întrebat la Parlament dacă a fost o decizie oportună să se relaxeze controlul judiciar pentru ca ei să plece în S
Bihor: Profesor de sport, reținut pentru agresiune sexuală asupra unui minor, suspendat de la activitatea didactică
Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Bihor a anunțat miercuri că a fost informat în legătură cu o presupusă abatere disciplinară a unui cadru didactic de la Colegiul Național ''Iosif Vulcan'' din Oradea și despre intervenția instituțiilor abilitate în legătură cu acest caz, sesizate de către părintele unui copil de 9 ani.
Prahova: Doi recidiviști, arestați pentru trafic de droguri de risc și de mare risc
Doi bărbați recidiviști au fost arestați preventiv într-un dosar de trafic de droguri de risc și de mare risc instrumentat de procurorii DIICOT Ploiești. Potrivit unor comunicate de presă transmise, miercuri, de DIICOT și Inspectoratul Județean de Poliție Prahova, cei doi inculpați au vârstele de 27 și 32 de ani.
Percheziții la polițiști care primeau mită de la firme de transport beton
Procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul București, cu sprijinul Direcției Generale Anticorupție și al Brigăzii Speciale de Intervenție a Jandarmeriei, au efectuat, miercuri, 23 de percheziții domiciliare la adrese din București și județul Ilfov, într-un dosar penal ce vizează infracțiuni de trafic de influență, cumpărare de influență, luare de mită, dare de
Sibiu: Polițiștii caută două surori, de 4 și 14 ani care au dispărut de acasă; s-au dat și mesaje RO-ALERT
Polițiștii caută două surori, cu vârste de 4 și 14 ani, care au dispărut de acasă, luni, fără a se mai întoarce, fiind emise, miercuri, și mesaje RO-ALERT prin care se face apel la populație să ofere informații utile, a informat Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Sibiu. Din primele informații, IPJ Sibiu arată că fetele s-ar deplasa spre munici
Avocat - susținător al lui Călin Georgescu, trimis în judecată pentru incitare la violență: Să punem mâna pe ciomege!
Parchetul de pe lângă Curtea de Apel București l-a trimis în judecată, sub control judiciar, pe avocatul Cătălin Dinulescu din Baroul București, pentru săvârșirea infracțiunii de incitare la violență, ură sau discriminare, după ce a rostit un discurs la protestul organizat în Piața Victoriei de susținătorii lui Călin Georgescu în luna ianuarie,
Ion Iliescu, trimis din nou în judecată în dosarul Mineriadei din iunie 1990
Fostul președinte Ion Iliescu și fostul premier Petre Roman au fost trimiși în judecată de Parchetul General în dosarul Mineriadei din iunie 1990, pentru săvârșirea de infracțiuni contra umanității. În același dosar, au fost deferiți justiției fostul vicepremier Gelu-Voican Voicul
Suceava: 21 de percheziții într-un dosar privind introducerea ilegală în țară a unor arme de vânătoare
Polițiștii Serviciului Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Suceava efectuează, miercuri, 21 de percheziții domiciliare la persoane din mai multe localități din mediul rural cercetate pentru nerespectarea regimului armelor și munițiilor. Potrivit IPJ, perchezițiile se desfășoară într-un dosar compl
VIDEO Percheziții la interlopul Bercea Mondialu într-un caz de camătă și șantaj (surse)
Procurorii DIICOT - Serviciul Teritorial Craiova și polițiști de la Brigada de Combatere a Criminalității Organizate Craiova au efectuat miercuri 11 percheziții domiciliare pe raza județelor Olt, Teleorman și în municipiul București, într-un dosar penal având ca obiect săvârșirea infracțiunilor de constituirea unui grup infracțional organizat, camătă
CCR dezbate sesizarea ICCJ pe legea de înființare a Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier Petrolier
Curtea Constituțională a României dezbate, miercuri, sesizarea Înaltei Curți de Casație și Justiție privind legea de înființare a Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier Petrolier. Instanța supremă a decis, la jumătatea lunii decembrie a anului trecut, să sesizeze Curtea Constituțională pe legea de apro
Medici de la INML puși sub acuzare pentru mușamalizarea unui caz de malpraxis
Cinci medici de la Institutul Național de Medicină Legală sunt cercetați penal de procurori pentru favorizarea făptuitorului, fiind acuzați că au încercat să mușamalizeze cazul unui chirurg oncolog din Capitală care a uitat o compresă în corpul unei paciente operată de cancer, femeia decedând din cauza unei septicemii. Chirur
DGPMB: Măsuri de protecție la sediile a trei instituții publice după primirea unor plicuri cu o substanță alb-rozalie
Autoritățile au luat măsuri de protecție și siguranță la sediile a trei instituții publice, după ce au fost primite plicuri ce conțineau o substanță de culoare alb-rozalie, a informat, marți, Poliția Capitalei. Surse judiciare au precizat, pentru AGERPRES, că ar fi vorba despre sediul Inspectoratului General al Poliției Române, cel al Av
Frații Tate au plecat spre Dubai, după ce s-au prezentat în România la controlul judiciar
Influencerul Andrew Tate și fratele său Tristan au plecat marți cu un zbor privat de la București spre Dubai, după ce s-au conformat măsurii controlului judiciar în România, unde sunt investigați pentru trafic de persoane și viol, relatează agenția EFE. Frații Tate s-au întors recent în România, după ce au efectua
Prahova: Patru persoane, arestate într-un dosar de trafic de droguri de risc și de mare risc
Patru persoane au fost arestate preventiv într-un dosar de trafic de droguri de risc și de mare risc instrumentat de polițiștii Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate Ploiești împreună cu procurorii DIICOT Ploiești. În acest dosar sunt cercetate cinci persoane (trei bărbați și două femei) cu vârste într
Frații Tate, chemați la DIICOT pentru prelungirea controlului judiciar (surse)
Frații Andrew și Tristan Tate au fost chemați marți la sediul DIICOT, unde procurorul de caz îi va anunța că le va prelungi măsura controlului judiciar, au declarat surse judiciare pentru AGERPRES. Frații Tate s-au întors recent în România, după ce au efectuat o vizită în SUA, cu acceptul procurorului de caz de la