Opt din 10 consumatori din România au observat o amplificare a fraudelor online şi a scam-urilor (studiu)

Opt din 10 (83%) consumatori din România au observat o amplificare a fraudelor online şi a scam-urilor, care fie i-au vizat în mod direct, fie au vizat prieteni sau cunoscuţi sau ambele variante, informează Revolut.
Revolut a anunţat marţi lansarea unui nou modul educativ creat pentru a creşte prevenţia faţă de fraude în rândul clienţilor. Potrivit celor mai recente date oferite de Global Anti-Scam Alliance (GASA), fraudele au generat în 2021 pierderi de peste 50 miliarde de euro şi un studiu realizat recent de Revolut subliniază faptul că tot mai mulţi utilizatori ai internetului se simt ameninţaţi de fraude.
Cercetarea, comandată de Revolut şi realizată de Dynata, arată că 83% dintre consumatorii din România au observat o amplificare a fraudelor online şi a scam-urilor care fie i-au vizat în mod direct, fie au vizat prieteni sau cunoscuţi sau ambele variante. 38% au recunoscut că au fost chiar ei victimele unor fraude, în ultimul an, iar 41% au indicat că ştiu de situaţii de fraudare a unor colegi sau prieteni. Doar 17% dintre respondenţi declară că nu au remarcat o intensificare a fenomenului.
Deşi fraudele sunt tot mai prezente, consumatorii admit că sunt "în ceaţă" atunci când se pune problema prevenţiei şi a protejării lor de scam-uri şi fraude.
Potrivit studiului Revolut, 25% dintre utilizatorii de internet se simt foarte încrezători în capacitatea lor de a identifica eventualele fraude, în timp ce 11% nu au deloc încredere în propriile abilităţi. Majoritatea respondenţilor - 65% - declară că au încredere într-o oarecare măsură în priceperea personală de a identifica elementele unor fraude. Mai mult, 13% dintre consumatori spun că nu au auzit niciodată de scam-urile prin platformele de social media, 21% declară că îşi dau seama imediat dacă o reclamă de pe social media este falsă, iar 66% cred că şi-ar putea da seama de asta doar dacă ar avea timp suficient ca să studieze cu atenţie reclamele.
Tocmai pentru a reduce această nesiguranţă, Revolut vine cu o campanie pentru creşterea conştientizării scam-urilor şi lansează o serie de cursuri de prevenire a fraudelor în aplicaţie.
Aceste cursuri, disponibile începând cu versiunea 9.22 a aplicaţiei, constau în cinci lecţii: o introducere în explicarea fraudelor, un curs despre scam-urile legate de achiziţii şi cumpărături, altul despre scam-urile legate de investiţii, un curs despre uzurparea identităţii, altul despre fraudele cu preluarea conturilor. Toate aceste lecţii au fost create de echipele de experţi anti-fraudă din Revolut şi pornesc de la tipurile de scam-uri cel mai des folosite de escroci. Fiecare lecţie include materiale care explică mecanismul de fraudă, cum clienţii se pot proteja de acestea şi arată exemple despre cum aceste fraude funcţionează, pornind de la cazuri reale. La finalul fiecărei lecţii, clienţii îşi pot testa cunoştinţele dobândite. Modulul educativ este gratuit şi este integrat în aplicaţie în secţiunea Învaţă din Hub, fiind disponibil în limba română.
Cercetarea a mai scos la iveală faptul că unul din cinci respondenţi ştie exact ce să facă în cazul în care este victima unei fraude, în timp ce 16% nu cunosc nimic despre paşii care trebuie urmaţi. Jumătate dintre respondenţi au indicat că prima măsură care trebuie luată, în caz de fraudă, este să-şi blocheze cardurile direct în aplicaţia de digital banking. 20% au spus că ar informa Poliţia şi autorităţile despre incident, în timp ce 18% s-ar adresa imediat instituţiei bancare care a emis cardul.
Conform aceluiaşi studiu, 6 din 10 români cred că banca lor inovează foarte mult în domeniul conştientizării şi prevenirii fraudei, dar 33% dintre respondenţi nu sunt siguri de inovaţia pe care o pune la dispoziţia clienţilor serviciul lor bancar, în scopul prevenirii fraudelor. 10% dintre participanţii la sondaj cu siguranţă nu sunt mulţumiţi de inovaţia adusă de furnizorii lor actuali de servicii bancare în ceea ce priveşte prevenirea fraudei.
Respondenţii români se simt deosebit de vulnerabili la fraude şi înşelătorii: pe platformele sociale (56%), atunci când fac cumpărături online (de exemplu, atunci când banii sau informaţiile au fost partajate prin intermediul unui site web, e-mail sau link fals, 52%), la înşelătoriile prin mesaje text pe telefon (44%) sau la cele prin telefonul mobil care copiază identitatea sau logo-ul unei companii (34%).
Şi nu în ultimul rând, 61% dintre respondenţi au declarat că ar prefera să folosească tehnologiile bancare digitale cu instrumente inteligente pentru prevenirea fraudei, în timp ce 30% ar opta în continuare pentru o bancă tradiţională cu prezenţă fizică, pentru un acces mai uşor la un angajat al băncii, care ar putea ajuta în caz de fraudă. 9% dintre respondenţi sunt încă nesiguri sau nehotărâţi cu privire la cea mai bună soluţie.
În ceea ce priveşte instrumentele la care ar trebui să apeleze furnizorii de servicii financiare ca să protejeze mai bine clienţii de fraude, respondenţii români menţionează: sistemele de control al cardurilor/ conturilor, având capacitatea de a bloca imediat cardul sau contul (34%), educaţia şi sensibilizarea clienţilor cu privire la fraude (33%) şi tehnologia bancară/financiară, cum ar fi avertismentele de risc de fraudă (20%). AGERPRES/(AS - autor: George Bănciulea, editor: Oana Tilică, editor online: Adrian Dãdârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Bursa de la București a închis în scădere pe majoritatea indicilor ședința de tranzacționare de miercuri
Bursa de Valori București (BVB) a închis în scădere pe majoritatea indicilor ședința de miercuri iar valoarea totală a tranzacțiilor s-a situat la 66,375 milioane de lei. Principalul indice al Bursei de Valori București, BET, care include cele mai tranzacționate 20 de companii listate pe Piața Reglementată, s-a depreciat cu 0,05%, până la val
Pistol (CNAIR): Lucrările pentru construcția lotului 4 al A0 Nord au depășit 70%
Lucrările pentru construcția celor 4,5 kilometri ai lotului 4 al A0 Nord (Pantelimon - Glina) au depășit 70%, a anunțat, miercuri, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol. 'Constructorul român (UMB) este mobilizat în șantier cu 420 de muncitori și 180 utilaje. Se lucrează acum
Investitorii individuali se orientează către aur; cei din România, speriați de o posibilă recesiune (studiu)
Investitorii individuali consideră aurul ca fiind cea mai bună protecție împotriva deprecierii dolarului, în contextul volatilității piețelor și al incertitudinii economice, relevă cel mai recent sondaj trimestrial Retail Investor Beat, realizat de platforma de tranzacționare și investiții eToro. Potrivit sursei citate, temerile privind o potențial
Festivalul Internațional de Folclor din București modifică traseele autobuzelor 100, 203 și 205, în perioada 19-23 iunie
Autobuzele liniilor 100, 203 și 205 vor circula pe trasee modificate, în perioada 19-23 iunie, pentru desfășurarea Festivalului Internațional de Folclor 'Muzici și Tradiții în București', informează Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public (TPBI), într-un comunicat de presă transmis, miercuri, AGERPRES. Potrivit
RECTIFICARE Administrația Fondului pentru Mediu suspendă programele de finanțare, inclusiv Rabla, până la formarea noului guvern
În știrea cu titlul 'Administrația Fondului pentru Mediu suspendă programele de finanțare, inclusiv Rabla, până la formarea noului guvern', difuzată luni, la ora 13:28, pe fluxul Economic Intern şi pe www.agerpres.ro, în titlu și în primul paragraf se va citi corect 'suspendă lansarea programelor de finanțare', în loc de 'sus
Angajatorii din România oferă 32.258 de locuri de muncă; 336 de posturi sunt disponibile în străinătate
Agenții economici din România oferă 32.258 de locuri de muncă, în timp ce angajatorii din Spațiul Economic European (SEE) pun la dispoziție 336 de posturi, prin rețeaua Eures, arată datele centralizate miercuri de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM). Cele mai multe locuri de muncă sunt oferite pentru conducător auto transport
România a înregistrat cea mai mare creștere, cu 57 %, a proiectelor de investiții străine directe din ECE, în 2024 (studiu)
Intrările de investiții străine directe (ISD) în România au scăzut anul trecut cu 14%, la 5,7 miliarde de euro, de la 6,6 miliarde de euro în 2023, conform studiului EY Attractiveness Survey România 2025, însă țara noastră a înregistrat cea mai mare creștere a proiectelor ISD din Europa Centrală și de Est, cu 57%. Astfel, Ro
Mircea Fechet: Am completat arsenalul de luptă împotriva poluării al Gărzii Naționale de Mediu cu 46 drone dotate cu senzori
Arsenalul de luptă împotriva poluării al Gărzii Naționale de Mediu (GNM) a fost completat cu 46 de drone dotate cu senzori și termoviziune, a anunțat, miercuri, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, pe pagina sa de Facebook. 'Monitorizăm România de la înălțime: am completat arsenalul de luptă împotriva poluării al
Șeful ANIS: Industria IT a fost afectată semnificativ de excluderea facilităților fiscale
Industria IT a fost afectată semnificativ de eliminarea facilităților fiscale, iar pentru următoarea perioadă ne dorim cel mai mult să ne păstrăm oamenii cei mai valoroși în România, a declarat, miercuri, președintele Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS), Edward Crețescu. 'Noi, ca industrie de IT, suntem într-u
Folcuț (ARB): România rămâne pe ultimul loc în topul statelor UE în privința competențelor digitale
România se plasează, din păcate, în continuare pe ultimul loc în Uniunea Europeană în topul competențelor digitale de bază, cu un procent de 27,7% la nivelul anului 2023, față de media europeană de 56,6%, a declarat, miercuri, directorul executiv al Asociației Române a Băncilor (ARB), Gabriela Folcuț, în conferința 'Digitalizare și Sig
ANSVSA: Caz izolat de variolă ovină confirmat în România
Virusul POX - variola ovină - a fost confirmată marți pentru prima dată pe teritoriul României, potrivit unui comunicat de presă al Autorității Naționale Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), care menționează că este vorba de un caz izolat în județul Teleorman. ''În data de 17 iunie 2025, pentr
ONJN a publicat Ordinul ce aduce îmbunătățiri în ceea ce privește autoexcluderea
Ordinul președintelui Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc care are rolul de a aduce îmbunătățiri privind autoexcluderea a fost publicat, marți, în Monitorul Oficial, informează ONJN printr-un comunicat. Potrivit sursei citate, la preluarea mandatului de către noua conducere (20 aprilie 2025) erau înregistrate aproximativ 15.000 de cerer
Cosmin Marinescu: Cele mai importante economii bugetare le putem face câștigând credibilitate, prin măsuri clare și coerente
Cele mai importante economii bugetare pot fi făcute câștigând credibilitate prin măsuri clare și coerente, iar prin adoptarea unui pachet credibil de consolidare fiscală dobânzile la care România va atrage finanțare pot scădea semnificativ, consideră Cosmin Marinescu, viceguvernator al Băncii Naționale a României.
APIA: Peste 60 de milioane de euro vor ajunge la fermieri pentru susținerea sectoarelor sensibile
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) a început, miercuri, transferul sumelor aferente Sprijinului Cuplat pentru Campania 2024, în care 43.500 de fermieri vor beneficia de plăți în valoare totală de peste 60 de milioane de euro, fonduri provenite din Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA). ''
Cristea (DNSC): Noile tehnologii ajută atacatorii malițioși să-și dezvolte tacticile și procedurile de atac
Noile tehnologii permit actorilor malițioși să-și dezvolte tacticile și procedurile de atac, iar în context aceștia nu mai au nevoie de cunoștințe avansate pentru a deveni ''un mic hackeraș'' sau o mică structură care poate avea interese financiare, a declarat, miercuri, în cadrul conferinței ''Digitalizare și Siguranță Cibernetică