logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Vânzările de FMCG din România au crescut cu 17,3% în trimestrul al doilea din 2023 (raport)

Imagine din galeria Agerpres

Vânzările de bunuri de larg consum (FMCG) din România au crescut, în trimestrul al doilea al acestui an, cu 17,3% în termeni valorici faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, conform datelor Retail Audit NielsenIQ.

În acelaşi timp, al doilea trimestru al anului a fost marcat şi de o diminuare a scăderii volumelor ce a caracterizat ultimele trimestre (-2% în T2 2023, faţă de -4,6% în T1 2023), cât şi de o domolire a creşterii preţurilor (+19,3% în T2 2023, faţă de +23,1% în T1 2023).

Conform unui comunicat remis, luni, AGERPRES, la nivel european, piaţa de FMCG a evoluat similar cu România în ultimele 12 luni. Cu o medie a creşterii valorice europene de +9,2%, volumele au scăzut cu -2,3%, iar preţurile s-au mărit cu +11,5%.

Comparativ cu ţările din estul Europei, România se situează pe locul al 5-lea în termeni de creştere valorică (+18,3%) în ultimele 12 luni, fiind întrecută de Ungaria, cu o creştere de +22,8%, Kazahstan (+22,7%), Serbia (+19,5%) şi Bulgaria (+19,3%).

În trimestrul al doilea al acestui an însă, România, cu o creştere de +17,3%, a fost întrecută doar de 3 ţări: Ucraina (+43,7%), Ungaria (+18,4%) şi Croaţia (+17,6%). Niciuna dintre ţările din zona nu au înregistrat creşteri ale consumului, iar România s-a numărat printre ţările cu cele mai mici pierderi în volum (-2,7%), faţă de Letonia în scădere de -11,2%, Ungaria (-7,1%), sau Slovacia (-5,2%) de exemplu.

Toate macro-categoriile de produse au înregistrat avansuri valorice însemnate în prima jumătate a anului. Cea mai mare creştere a fost a categoriei de produse alimentare (+19,7%), care a reprezentat mai mult de jumătate din totalul coşului de cumpărături din piaţa bunurilor de larg consum din România, urmată de categoria băuturilor non-alcoolice, ce au înregistrat o majorare valorică de 17,5%. Produsele non-alimentare au crescut în valoare cu 16,6%, iar băuturile alcoolice cu doar 12,3%, ca urmare a migrării unei părţi din consum către HoReCa.

Mai mult de trei sferturi dintre categoriile de produse au crescut în valoare în primul semestru, în timp ce doar 32% dintre acestea au reuşit să crească şi în volum. Categoriile de top, ce s-au majorat cu mai mult de 10% în valoare au fost berea, băuturile acidulate, carnea proaspătă, apa, brânza, cafeaua, snacks-urile, ciocolata, biscuiţii dulci, produsele lactate, legumele, pâinea, produsele de menaj şi spirtoasele, însă niciuna dintre acestea nu a crescut şi în volum, excepţie făcând carnea proaspată (+ 6,8% în volum), în timp ce restul categoriilor au stagnat sau au pierdut volume.

Raportul mai menţionează că evoluţia consumatorilor către o atitudine mult mai pragmatică şi calculată de achiziţie s-a reflectat şi în dinamica de creştere a canalelor de retail. Astfel, canalul cu cea mai ridicată creştere în prima jumătate a anului 2023 a fost cel al Discounterilor (+26,3% în valoare), urmat de formatele mici - Mini-marketurile (+22,7%) şi Super-marketuri (16,5%).

Comerţul tradiţional a crescut în valoare cu 15,3%, în timp ce Hypermarketurile au înregistrat cea mai lentă creştere, de 13%.

Noutatea celui de-al doilea trimestru al anului constă în modificarea tiparelor de consum din Hyper şi Super-marketuri: deşi valoarea coşului mediu de cumpărături din Hypers a rămas relativ constantă în ciuda inflaţiei (-0,6% faţă de T2 2022), numărul tranzacţiilor s-a mărit cu aproape 10%. În Supers, valoarea coşului mediu a crescut cu 9% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar numărul tranzacţiilor a crescut, la rândul său, cu 5,8%. Acest tipar de consum indică tendinţa consumatorilor de a face vizite mai frecvente la magazine, în încercarea de a menţine sub control valoarea coşului de cumpărături.

O altă metoda prin care consumatorii români au făcut faţă inflaţiei este îndreptarea către mărcile proprii ale retailerilor. Trendul ascendent al mărcilor private s-a menţinut şi în T2, când cota lor de piaţă a câştigat încă 0,7 puncte faţă de anul trecut, acest segment reprezentând acum 19,3% din totalul pieţei de larg consum din România. Produsele de tip private label din categoria de produse non-alimentare au înregistrat cea mai impresionantă dinamica în acest trimestru, fiind în creştere cu 2,7 puncte.

Deşi mărcile proprii au continuat să crească în importanţă în România, ne situăm încă sub media europeană, unde acestea reprezintă 32,7% din totalul vânzărilor, dar peste media Europei de Est - de doar 16,2%, precizează sursa citată.

Comerţul online de FMCG monitorizat de NIQ a înregistrat o creştere valorică importantă în cel de-al doilea trimestru al anului, respectiv de 20,4%. Cea mai mare parte a comerţului online monitorizat a fost ocupată de produsele non-alimentare, în creştere cu 25,5%, dar şi de produsele alimentare, în creştere valorică de +14,1%. Băuturile alcoolice au crescut în e-comm cu 25,2%, în timp ce băuturile non-alcoolice au înregistrat un avans de 21,3%. Deşi piaşa de e-commerce nu mai înregistrase fluctuaţii semnificative de la finalul pandemiei, vârful creşterii valorice a acestei pieţe a fost atins în T2 2023.

"Deoarece preţurile produselor din FMCG continuă să crească şi în al doilea trimestru al acestui an, efectul suprapunându-se deja peste inflaţia începută de anul precedent, la nivel global 15,6% dintre consumatori iau deja în calcul că va trebui să cheltuiască mai mult pe bunurile de larg consum în următoarele 12 luni, în ciuda decelerării inflaţiei, iar 32% dintre consumatorii globali afirmă că au început deja să cumpere mai degrabă de la magazine de tip Discount şi achiziţionează de preferinţă produsele la promoţie", se mai menţionează în comunicat.

Şi în România promoţiile au început să crească din nou în trimestrul 2 din 2023, ajungând să reprezinte 24% din totalul vânzărilor (+3,9 pp). Toate canalele de comerţ modern au pus pe piaţă mai multe oferte în 2023 decât în anul precedent, însă, cu toate acestea eficienţa promoţiilor a scăzut pentru toate macro-categoriile de produse, cu excepţia băuturilor alcoolice, ale căror promoţii au avut o eficienţă de 77,1% în T2 2023 (faţă de 76,6% în T2 2022).

NIQ este liderul mondial în domeniul informaţiilor despre consumatori, oferind cea mai completă înţelegere a comportamentului de cumpărare şi dezvăluind noi căi de creştere pentru comercianţi şi producători. În 2023, NIQ s-a unit cu GfK, aducând împreună cei doi lideri din industrie cu o acoperire globală fără precedent.

NIQ este o companie din portofoliul Advent International, cu operaţiuni în peste 100 de pieţe, acoperind mai mult de 90% din populaţia lumii.AGERPRES/(AS-editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Ady Ivaşcu)

Afisari: 36

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 18-06-2025 19:05

Bursa de la București a închis în scădere pe majoritatea indicilor ședința de tranzacționare de miercuri

Bursa de Valori București (BVB) a închis în scădere pe majoritatea indicilor ședința de miercuri iar valoarea totală a tranzacțiilor s-a situat la 66,375 milioane de lei. Principalul indice al Bursei de Valori București, BET, care include cele mai tranzacționate 20 de companii listate pe Piața Reglementată, s-a depreciat cu 0,05%, până la val

Economic 18-06-2025 16:51

Pistol (CNAIR): Lucrările pentru construcția lotului 4 al A0 Nord au depășit 70%

Lucrările pentru construcția celor 4,5 kilometri ai lotului 4 al A0 Nord (Pantelimon - Glina) au depășit 70%, a anunțat, miercuri, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol. 'Constructorul român (UMB) este mobilizat în șantier cu 420 de muncitori și 180 utilaje. Se lucrează acum

Economic 18-06-2025 16:19

Investitorii individuali se orientează către aur; cei din România, speriați de o posibilă recesiune (studiu)

Investitorii individuali consideră aurul ca fiind cea mai bună protecție împotriva deprecierii dolarului, în contextul volatilității piețelor și al incertitudinii economice, relevă cel mai recent sondaj trimestrial Retail Investor Beat, realizat de platforma de tranzacționare și investiții eToro. Potrivit sursei citate, temerile privind o potențial

Economic 18-06-2025 15:51

Festivalul Internațional de Folclor din București modifică traseele autobuzelor 100, 203 și 205, în perioada 19-23 iunie

Autobuzele liniilor 100, 203 și 205 vor circula pe trasee modificate, în perioada 19-23 iunie, pentru desfășurarea Festivalului Internațional de Folclor 'Muzici și Tradiții în București', informează Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public (TPBI), într-un comunicat de presă transmis, miercuri, AGERPRES. Potrivit

Economic 18-06-2025 15:39

RECTIFICARE Administrația Fondului pentru Mediu suspendă programele de finanțare, inclusiv Rabla, până la formarea noului guvern

În știrea cu titlul 'Administrația Fondului pentru Mediu suspendă programele de finanțare, inclusiv Rabla, până la formarea noului guvern', difuzată luni, la ora 13:28, pe fluxul Economic Intern şi pe www.agerpres.ro, în titlu și în primul paragraf se va citi corect 'suspendă lansarea programelor de finanțare', în loc de 'sus

Economic 18-06-2025 15:02

Angajatorii din România oferă 32.258 de locuri de muncă; 336 de posturi sunt disponibile în străinătate

Agenții economici din România oferă 32.258 de locuri de muncă, în timp ce angajatorii din Spațiul Economic European (SEE) pun la dispoziție 336 de posturi, prin rețeaua Eures, arată datele centralizate miercuri de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM). Cele mai multe locuri de muncă sunt oferite pentru conducător auto transport

Economic 18-06-2025 14:30

România a înregistrat cea mai mare creștere, cu 57 %, a proiectelor de investiții străine directe din ECE, în 2024 (studiu)

Intrările de investiții străine directe (ISD) în România au scăzut anul trecut cu 14%, la 5,7 miliarde de euro, de la 6,6 miliarde de euro în 2023, conform studiului EY Attractiveness Survey România 2025, însă țara noastră a înregistrat cea mai mare creștere a proiectelor ISD din Europa Centrală și de Est, cu 57%. Astfel, Ro

Economic 18-06-2025 14:23

Mircea Fechet: Am completat arsenalul de luptă împotriva poluării al Gărzii Naționale de Mediu cu 46 drone dotate cu senzori

Arsenalul de luptă împotriva poluării al Gărzii Naționale de Mediu (GNM) a fost completat cu 46 de drone dotate cu senzori și termoviziune, a anunțat, miercuri, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, pe pagina sa de Facebook. 'Monitorizăm România de la înălțime: am completat arsenalul de luptă împotriva poluării al

Economic 18-06-2025 14:13

Șeful ANIS: Industria IT a fost afectată semnificativ de excluderea facilităților fiscale

Industria IT a fost afectată semnificativ de eliminarea facilităților fiscale, iar pentru următoarea perioadă ne dorim cel mai mult să ne păstrăm oamenii cei mai valoroși în România, a declarat, miercuri, președintele Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS), Edward Crețescu. 'Noi, ca industrie de IT, suntem într-u

Economic 18-06-2025 14:01

Folcuț (ARB): România rămâne pe ultimul loc în topul statelor UE în privința competențelor digitale

România se plasează, din păcate, în continuare pe ultimul loc în Uniunea Europeană în topul competențelor digitale de bază, cu un procent de 27,7% la nivelul anului 2023, față de media europeană de 56,6%, a declarat, miercuri, directorul executiv al Asociației Române a Băncilor (ARB), Gabriela Folcuț, în conferința 'Digitalizare și Sig

Economic 18-06-2025 13:33

ANSVSA: Caz izolat de variolă ovină confirmat în România

Virusul POX - variola ovină - a fost confirmată marți pentru prima dată pe teritoriul României, potrivit unui comunicat de presă al Autorității Naționale Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), care menționează că este vorba de un caz izolat în județul Teleorman. ''În data de 17 iunie 2025, pentr

Economic 18-06-2025 13:19

ONJN a publicat Ordinul ce aduce îmbunătățiri în ceea ce privește autoexcluderea

Ordinul președintelui Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc care are rolul de a aduce îmbunătățiri privind autoexcluderea a fost publicat, marți, în Monitorul Oficial, informează ONJN printr-un comunicat. Potrivit sursei citate, la preluarea mandatului de către noua conducere (20 aprilie 2025) erau înregistrate aproximativ 15.000 de cerer

Economic 18-06-2025 12:50

Cosmin Marinescu: Cele mai importante economii bugetare le putem face câștigând credibilitate, prin măsuri clare și coerente

Cele mai importante economii bugetare pot fi făcute câștigând credibilitate prin măsuri clare și coerente, iar prin adoptarea unui pachet credibil de consolidare fiscală dobânzile la care România va atrage finanțare pot scădea semnificativ, consideră Cosmin Marinescu, viceguvernator al Băncii Naționale a României.

Economic 18-06-2025 12:14

APIA: Peste 60 de milioane de euro vor ajunge la fermieri pentru susținerea sectoarelor sensibile

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) a început, miercuri, transferul sumelor aferente Sprijinului Cuplat pentru Campania 2024, în care 43.500 de fermieri vor beneficia de plăți în valoare totală de peste 60 de milioane de euro, fonduri provenite din Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA). ''

Economic 18-06-2025 11:56

Cristea (DNSC): Noile tehnologii ajută atacatorii malițioși să-și dezvolte tacticile și procedurile de atac

Noile tehnologii permit actorilor malițioși să-și dezvolte tacticile și procedurile de atac, iar în context aceștia nu mai au nevoie de cunoștințe avansate pentru a deveni ''un mic hackeraș'' sau o mică structură care poate avea interese financiare, a declarat, miercuri, în cadrul conferinței ''Digitalizare și Siguranță Cibernetică