EY Consumer Index: 56% dintre respondenţi sunt preocupaţi de creşterea costurilor pentru energie electrică, gaz şi apă

Peste jumătate (56%) dintre respondenţii la studiul EY Consumer Index România 2024 sunt preocupaţi de creşterea costurilor pentru energie electrică, gaz şi apă, accesul la asistenţă medicală de calitate (54%) şi posibilitatea de a găsi un loc de muncă (52%) fiind alte preocupări importante.
De asemenea, 48% din respondenţi sunt îngrijoraţi de creşterea impozitelor şi a costului alimentelor, iar 40% cred că nu vor putea cumpăra o casă în viitorul apropiat.
Majoritatea tinerilor cu vârste între 18 şi 30 de ani sunt cel mai îngrijoraţi că nu vor putea cumpăra o locuinţă fără ajutor financiar. Pe de altă parte, 81% dintre tinerii între 18 şi 24 de ani sunt extrem de preocupaţi de rezultatul alegerilor politice, iar 83% sunt îngrijoraţi de creşterea costului vieţii. În ceea ce priveşte evoluţia economiei naţionale, 68% dintre respondenţii între 51 şi 65 de ani sunt îngrijoraţi de viitorul acesteia.
"În 2024, starea de pesimism a românilor s-a accentuat, atât în ceea ce priveşte situaţia financiară personală, cât şi economia naţională. Dacă în 2023, principala îngrijorare era legată de creşterea preţurilor şi a costului vieţii din cauza inflaţiei, în 2024, 70% dintre respondenţi sunt preocupaţi de rezultatele alegerilor politice, considerate determinante pentru economia României. Alte îngrijorări majore includ creşterea costului vieţii (68%) şi mersul economiei (61%)", a declarat Georgiana Iancu, partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte şi liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România, citată într-un comunicat remis, vineri, AGERPRES.
Potrivit sursei citate, anul acesta românii au manifestat o atenţie sporită pentru a nu irosi mâncarea, procentul celor care adoptă acest comportament crescând semnificativ de la 80% anul trecut, la 89%. De asemenea, 61% dintre respondenţi nu simt nevoia de a fi la curent cu ultimele tendinţe în modă, iar 58% preferă să repare lucrurile în loc să le înlocuiască. Cât priveşte mărcile, 39% dintre respondenţi consideră că mărcile nu sunt foarte importante în deciziile lor de cumpărare.
În ceea ce priveşte reducerea cheltuielilor, accesoriile de modă (68%), electronicele de consum (59%) şi jucăriile sau gadgeturile (58%) sunt principalele categorii vizate. În contrast, îmbrăcămintea, încălţămintea şi produsele de frumuseţe şi cosmetice sunt mai puţin vizate pentru economisire.
În timp ce respondenţii cu vârste sub 30 de ani doresc să îşi reducă achiziţiile pentru a economisi bani, cei din categoria de vârstă de peste 51 de ani tind să cumpere mai puţin, raţionalizându-şi nevoile de consum.
Comparativ cu anul trecut, mai mulţi respondenţi intenţionează să adopte o atitudine mai prudentă faţă de consum şi să îşi reducă cheltuielile. Totuşi, în anumite domenii, estimările consumatorilor arată că acest lucru nu va fi posibil, din cauza creşterilor anticipate ale costurilor, în special pentru energie (57%), alimente proaspete (38%) şi îmbrăcăminte-încălţăminte (23%). În plus, respondenţii prevăd cheltuieli mai mari pentru vacanţe şi sărbători (41%), activităţi recreative (27%) şi cadouri sau donaţii caritabile (26%).
Reducerea cheltuielilor vizează categorii precum mobilier sau electrocasnice (43%), gustări şi snacks-uri (41%), mâncare de la restaurant (39%), articole de lux (39%) sau echipamente sportive (32%).
Studiul mai semnalează că, de asemenea, consumatorii sunt din ce în ce mai deschişi să cumpere produse marcă proprie oferite de retaileri din categoriile de alimente proaspete (64%), îngrijirea casei şi a gospodăriei (53%) şi alimente ambalate (51%). În contextul creşterii generale a preţurilor, 62% dintre respondenţi consideră că produsele marcă proprie îi ajută să economisească bani. Totuşi, interesul pentru îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii marcă proprie a retailerilor a scăzut semnificativ, de la 36% anul trecut la doar 26% în prezent.
Aproape două treimi dintre respondenţi (64%) au observat că unele mărci au redus dimensiunile pachetelor, menţinând însă preţurile constante sau chiar crescându-le. Acest fenomen, cunoscut sub denumirea de shrinkflation, influenţează percepţia consumatorilor. În acest context, interesul pentru evenimentele de cumpărături, precum Black Friday sau Valentine's Day a crescut, atingând 60% în acest an, comparativ cu 51% anul trecut. Aceasta sugerează o dorinţă mai mare de a profita de reduceri şi oportunităţi de economisire.
Cumpărăturile exclusiv online au câştigat popularitate, fiind preferate de 50% dintre respondenţi în timpul ultimului eveniment major de reduceri, cu o creştere de 4% faţă de anul anterior. La ultimul mare eveniment de cumpărături, majoritatea respondenţilor (32%) au declarat că au cheltuit aproximativ la fel ca în anii anteriori; totuşi, 27% au raportat cheltuieli mai mari, iar 24% au cheltuit mai puţin.
Pentru perioada sărbătorilor şi vacanţelor din decembrie şi ianuarie, 39% dintre respondenţi se aşteaptă să cheltuiască aproximativ la fel ca anul trecut, iar 37% prevăd cheltuieli mai mari.
"Românii manifestă, în general, un nivel ridicat de pesimism, această trăsătură fiind evidenţiată în numeroase studii sociale şi economice. Este pentru prima dată în ultimii trei ani când sondajul anual EY România relevă clar capitolele la care respondenţii au bifat, în proporţii semnificative, opţiunea "îngrijorat"", se mai arată în comunicat.
Astfel, două treimi (67%) dintre respondenţi se tem că situaţia economică se va înrăutăţi, ceea ce reprezintă o creştere de 7% faţă de anul precedent. În ceea ce priveşte locurile de muncă, 60% dintre respondenţi estimează că situaţia va rămâne neschimbată în 2024, ceea ce sugerează aşteptări scăzute privind îmbunătăţirea pieţei muncii. De asemenea, în 2024, peste jumătate dintre respondenţi (59%) se declară extrem de îngrijoraţi de conflicte şi războaie externe.
"Aşteptările privind creşterile de taxe şi impozite, inflaţia în ascensiune, deficitul bugetar care depăşeşte limitele acceptate de Uniunea Europeană şi majorarea constantă a preţurilor la produsele de bază contribuie la un climat tot mai îngrijorător. Toate aceste aspecte, coroborate cu tensiunea specifică unui an electoral, vin să explice pesimismul accentuat resimţit de români", a explicat Georgiana Iancu.
EY Consumer Index 2024 s-a derulat în perioada noiembrie-decembrie 2024. Din totalul respondenţilor, 42% au vârste între 18 şi 40 de ani, 43% între 41 şi 65 de ani, din care aproape 70% de gen feminin, restul, masculin. Majoritatea respondenţilor au fost din mediul urban (91%), cu 59% din Bucureşti, 9% din Cluj, 6% din Ilfov, 5% din Iaşi şi 4% din Timiş. Cei mai mulţi au studii universitare şi post-universitare - 98%, restul au studii medii şi post-liceale. Ca ocupaţie, 87% sunt angajaţi, 8% sunt liber profesionişti şi 3% pensionari, iar ca venituri, o treime dintre participanţi au venituri lunare între 5.000 - 9.999 lei, 20% între 10.000 - 15.000 lei, iar 27% depăşesc 15.000 lei.
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 51,2 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2024.
Prezentă în România încă din anul 1992, EY furnizează, prin intermediul celor peste 1000 de angajaţi din România şi Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, juridică, strategie şi tranzacţii, consultanţă către companii multinaţionale şi locale. AGERPRES/(AS-autor: Nicoleta Gherasi, editor: Mariana Nica, editor online: Andreea Lãzãroiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Bursa de la București a închis cu scăderi pe majoritatea indicilor ședința de joi
Bursa de la București a închis cu scăderi pe majoritatea indicilor ședința de joi, iar valoarea totală a tranzacțiilor s-a cifrat la 49,6 milioane de lei (aproape 10 milioane euro). Cele mai lichide titluri pe piața reglementată au fost ale Premier Energy, cu schimburi de 14,5 milioane de lei, urmate de acțiunile Banca Transilvania, cu puțin peste 5,6 mi
Cea mai mare despăgubire plătită de Omniasig în baza unei polițe RCA,aproape 3,2 milioane lei
Cea mai mare despăgubire plătită de Omniasig anul trecut în baza unei polițe RCA a fost de aproape 3,2 milioane lei, în urma unui accident în Italia, a anunțat joi compania. 'În topul aferent liniei RCA, cea mai mare despăgubire, în valoare de aproape 3,2 milioane lei, a fost plătită în urma unui accident în Italia
ANPC a propus suspendarea temporară a activității la restaurantul din Parlament
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a propus oprirea activității pentru o perioadă de cel mult șase luni pentru restaurantul de la Parlament și a dat amenzi de 72.000 de lei pentru aceeași unitate, în urma neregulilor constatate de comisarii care au mers joi în control. 'ANPC a efectuat astăzi, 13 martie 2025, un contro
Peste 5.000 de joburi vor fi oferite de 80 de companii la Angajatori de TOP, în 28-29 martie
Angajatori de TOP, unul dintre evenimentele de carieră din România, va avea loc pe 28-29 martie la Sala Palatului din București, anunță organizatorii într-un comunicat transmis AGERPRES. Persoanele care sunt în căutarea unui loc de muncă vor putea aplica la peste 5.000 de joburi disponibile, oferite de 80 de companii. Ediția din această primă
ANAF: Prejudiciu de aproape 1,73 milioane lei, identificat la un operator economic din București
Un operator economic din București a adus un prejudiciu de aproape 1,73 milioane lei bugetului de stat, reprezentând TVA și impozitul pe profit, pentru recuperarea căruia au fost instituite măsuri asigurătorii și au fost sesizate organele de cercetare penală, informează, joi, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). 'În urma unui contr
Ministerul Finanțelor a atras, joi, peste 500 de milioane lei de la bănci
Ministerul Finanțelor (MF) a împrumutat, joi, 505,1 milioane de lei de la bănci, printr-o emisiune de obligațiuni de stat de tip benchmark, cu o maturitate reziduală la 104 luni, la un randament mediu de 7,39% pe an, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Valoarea nominală a emisiunii de joi a fost de 400 de milioane de lei
Alexandrescu (INS): România are un deficit comercial consistent care a crescut an de an
România are un deficit comercial consistent, care a crescut an de an, a declarat, joi, șeful de cabinet al președintelui Institutului Național de Statistică (INS), Vladimir Alexandrescu, la o conferință de specialitate. 'România a ajuns la un nivel al exporturilor de 92,6 miliarde de euro în 2024 și al importurilor de 133,4 miliarde de eu
Aproape 2,7 milioane de pensionari români au venituri mai mici sau egale cu 2.574 lei
Aproape 2,7 milioane de pensionari români au venituri mai mici sau egale cu 2.574 lei iar dintre aceștia 86.263 locuiesc în străinătate, potrivit Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale (MMFTSS). Executivul a aprobat joi o ordonanță de urgență privind acordarea, în anul 2025, a unui sprijin financiar în valoa
Stocklosa (CCIB): Una din problemele economice ale României o constituie deficitul cronic al balanței comerciale
Una din problemele economice ale României o constituie deficitul cronic al balanței comerciale, 30 de miliarde de euro în primele 10 luni ale anului trecut, deficit care nu poate fi acoperit cu surplusul balanței din comerțul cu servicii, a declarat, joi, președintele Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București (CCIB), Iuliu Stocklosa, la o conferință
ANPC: Amenzi în valoare de 41,094 milioane lei, aplicate în perioada 7 februarie - 10 martie
Comisarii pentru protecția consumatorilor au aplicat amenzi de 41,094 milioane lei în perioada 7 februarie - 10 martie și au dispus oprirea definitivă de la comercializare a unor mărfuri neconforme, în valoare totală de 3,27 milioane lei. 'Valoarea totală a amenzilor aplicate este de 41.094.350 lei, reflectând severitatea abaterilor desco
APIA a demarat plata ajutorului de stat la motorina utilizată în agricultură, pentru trimestrele II și III din 2024
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), prin intermediul Centrelor Județene, efectuează începând de joi, 13 martie, plata ajutorului de stat la motorina utilizată în agricultură, aferentă perioadei 1 aprilie - 30 iunie 2024 (trimestrul II/2024 - îmbunătățiri funciare), respectiv 1 iulie - 30 septembrie 2024 (trimestrul III/2
Bursa de Valori București lansează o secțiune de educație financiară pe platforma BVB Research Hub
Bursa de Valori București (BVB) lansează o nouă secțiune de educație financiară pe platforma BVB Research Hub, dedicată investitorilor de retail, conform unui comunicat de presă. BVB, ca operator al pieței de capital, demarează acest proiect din necesitatea de a crește nivelul de educație financiară și de a promova cultura investițională. Plat
România își extinde producția de energie curată printr-un sprijin de 30 de milioane de euro de la BEI
Banca Europeană de Investiții (BEI) angajează până la 30 de milioane de euro pentru un proiect important de energie eoliană în România, accelerând tranziția verde și independența energetică a țării, conform unui comunicat al băncii. Sprijinul BEI cofinanțează cel de-al doilea parc eolian terestru planificat în Peș
Margarina, igiena și cosmetica și serviciile poștale, în topul scumpirilor din februarie 2025
Margarina, igiena și cosmetica și serviciile poștale se află în topul scumpirilor înregistrate în februarie 2025, comparativ cu luna similară a anului anterior, potrivit datelor publicate joi de Institutul Național de Statistică (INS). Astfel, margarina s-a scumpit cu 17% comparativ cu februarie 2024, igiena și cosmetica, plu
Tsakiris (BEI): România este un partener cheie pentru Grupul BEI; finanțări de 2,49 miliarde de euro în 2024
România este un partener cheie pentru Grupul Băncii Europene de Investiții, iar în 2024 instituția a acordat finanțări în valoare de 2,49 miliarde de euro, a declarat, joi, vicepreședintele BEI, Ioannis Tsakiris. 'România este un partener cheie pentru Grupul Băncii Europene de Investiții. Angajamentul nostru față de