logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Peste jumătate dintre români spun că vor face cheltuieli mai mari în perioada sărbătorilor (studiu)

Imagine din galeria Agerpres

Peste jumătate (56%) dintre români spun că vor face cheltuieli mai mari în perioada sărbătorilor din decembrie 2023 - ianuarie 2024, comparativ cu anul trecut, potrivit unui studiu referitor la obiceiurile de consum ale românilor.

Cercetarea EY Consumer Index 2023 a fost efectuată în luna decembrie 2023 şi evidenţiază modul în care a evoluat percepţia şi experienţa de cumpărare şi consum a consumatorului român în contextul schimbărilor semnificative ce au avut loc în acest an pe toate palierele economice, sociale şi geopolitice la nivel global.

"Potrivit studiului EY efectuat în luna decembrie a acestui an, primele trei preocupări ale românilor sunt: creşterea costului vieţii, economia ţării şi rezultatul alegerilor politice. În baza răspunsurilor analizate, în plus faţă de creşterea preţurilor pentru produsele de bază, pot fi identificate şi alte motive de îngrijorare ale românilor pentru anul care urmează, respectiv: creşterile privind impozitul pe venitul personal sau al gospodăriei, starea venitului personal şi asigurarea pensiei. În contextul cheltuielilor de sărbători, rezultă un apetit moderat al românilor pentru campaniile cu zile de reduceri semnificative. Totuşi, în ciuda îngrijorărilor legate de propriile finanţe, 56% din respondenţi declară că vor face cheltuieli mai mari în perioada de sărbători, decembrie - ianuarie, faţă de anul precedent", a declarat Georgiana Iancu, partener, lider Consumer Products & Retail, EY România.

Top 5 preocupări pentru români sunt legate de creşterea costului vieţii (32%), economia ţării (31%), rezultatul alegerilor politice (30%), războaiele şi conflictele externe (25%), agitaţia socială şi divizarea în societate (19%). Acestea reprezintă dovada preocupărilor în privinţa situaţiei interne, dar şi a impactului noului conflict din Orientul Mijlociu asupra opiniei publice, pe lângă cel al războiului din Ucraina. Aceste aspecte le-au devansat pe cele privind sănătatea mintală (20% dintre respondenţi) sau finanţele personale (17%). La polul opus, românii par mai puţin îngrijoraţi cu privire la relaţiile lor în familie şi comunitate (23%), posibilităţile de a-şi acoperi nevoile personale de bază (17%), locul de muncă (13%), atacuri teroriste (12%) sau pandemii (10%).

În privinţa aşteptărilor pentru viitor, răspunsurile au fost dintre cele mai diverse. Astfel, la capitolul aşteptări pentru o îmbunătăţire a situaţiei actuale, pe primele locuri se situează finanţele personale (44%), locul de muncă (37%), sănătatea fizică şi sănătatea mintală (35%), posibilităţile de a-şi acoperi nevoile personale de bază (31%). La polul opus, aşteptările ca situaţia să se deterioreze în viitor sunt în principal legate de: creşterea costului vieţii (72%), economia ţării (60%), rezultatului alegerilor politice din ţară (59%), conflicte şi războaie (56%) şi schimbări climatice (53%).

Comportamentul consumatorilor pare că a suferit modificări importante, pe fondul unei creşteri generalizate a preţurilor pentru majoritatea produselor şi serviciilor de bază. Primele trei aspecte unde respondenţii au fost de acord în cea mai mare măsură sunt: efortul de a nu irosi mâncarea (80%), o analiză mai bună a necesităţii achiziţiilor de produse neesenţiale (79%) şi faptul că nu simt nevoia de a fi la curent cu ultimele tendinţe în modă (61%).

De asemenea, peste jumătate dintre respondenţi (56%) au indicat faptul că încearcă să repare lucrurile, mai degrabă decât să le înlocuiască, ceea ce arată preocuparea pentru a economisi bani în vremuri dificile, iar pentru 45% dintre participanţii la sondaj brandurile nu sunt foarte importante în deciziile de cumpărare. Aproape jumătate s-au declarat în total dezacord cu afirmaţia potrivit căreia ar avea tendinţa de a cumpăra produse neesenţiale (articole de modă, cosmetice, articole pentru casă) pentru că acest lucru îi face fericiţi (45%).

Cei mai mulţi dintre participanţii la studiu declară că iau în considerare reducerea achiziţiilor pentru accesorii de modă (bijuterii, genţi, ochelari de soare), în proporţie de 64%, urmate de electronice de consum (ceasuri inteligente, telefoane, tablete, cu 54% dintre răspunsuri şi chiar articole de casă (obiecte sau produse de uz casnic, decoraţiuni), cu 51% dintre răspunsuri.

Motivul principal care îi determină pe români să cumpere mai puţine produse în viitor este acela de a economisi bani (80% dintre respondenţi), urmat fiind de lipsa necesităţii (77%) şi de faptul că viaţa ar putea fi mai simplă fără acele produse.

La întrebarea care ar fi elementele pentru care ar fi dispuşi să plătească mai mult în viitor, cei mai mulţi respondenţi au indicat produsele durabile (72%) şi produse de înaltă calitate (71%), ceea ce arată şi aici o atitudine de consum mult mai responsabilă. Pe de altă parte, aceştia au indicat preferinţa pentru achiziţia produselor fabricate în România (49%), de la branduri de încredere (42% dintre respondenţi) şi de la branduri care promovează sănătatea şi bunăstarea şi susţin comunitatea.

Studiul EY s-a referit la o serie de aspecte importante pentru viaţa de zi cu zi a românilor, începând cu veniturile personale, dobânda la credite, chirii, datorii personale, impozite, pensie, cost alimente, energie şi carburanţi şi până la siguranţa locului de muncă, accesul la serviciile medicale şi costul acestora. Cele cinci aspecte care îi îngrijorează cel mai mult pe respondenţi sunt: creşterea preţului la alimente, energie şi combustibil (85%), creşterea impozitului pe venit (76%), starea venitului personal şi asigurarea pensiei (66%), posibilitatea de a cumpăra o casă (61%) şi de a avea suficienţi bani pentru a cheltui pe alte lucruri decât pe cele uzuale (61%). Respondenţii s-au mai arătat foarte îngrijoraţi şi cu privire la accesul şi costul cu serviciile medicale, inclusiv cele privind sănătatea mintală sau creşterea dobânzilor aferente creditelor ipotecare. Mai puţin îngrijoraţi s-au arătat vizavi de datoriile personale, separarea de familie sau restricţiile de călătorie, aspecte care şi-au pierdut din importanţă în comparaţie cu perioada pandemică şi post-pandemică.

Întrebaţi dacă în următoarele 3-4 luni ar face schimbări în abordarea cheltuielilor gospodăriei, majoritatea celor intervievaţi au spus că vor cheltui la fel, comparativ cu perioada actuală.

Deşi peste două treimi (67%) dintre respondenţi au spus că au aşteptat campaniile de reduceri (de tip Black Friday) pentru a face noi achiziţii, doar 50% au declarat că au participat la aceste evenimente, cei mai mulţi dintre ei (82%) cumpărând online. Din punct de vedere al sumelor cheltuite, 41% din respondenţi au declarat că au alocat aceleaşi sume, 30% din respondenţi mai mult faţă de anul precedent şi restul de 29% mai puţin faţă de anul precedent.

În privinţa cheltuielilor de sărbători, dar şi pentru vacanţele din perioada decembrie-ianuarie, majoritatea respondenţilor (56%) au declarat că vor cheltui mai mult faţă de anul trecut, în timp ce 30% au declarat că vor cheltui la un nivel similar.

În contextul majorărilor de preţuri, apare deja fireasca opţiune a cumpărătorilor pentru produsele de tip marcă proprie ale marilor retaileri. La întrebarea privind produsele pentru care ar lua în considerare cumpărarea articolelor marcă proprie, cea mai mare parte a respondenţilor (71%) a bifat alimentele proaspete, urmate de alimente ambalate (51%), produse pentru îngrijirea casei şi a gospodăriei (49%), îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii (36%) şi produse de îngrijire personală (32%). Pentru 64% dintre respondenţi, percepţia este că aceste produse corespund cerinţelor de preţ şi calitate, comparativ cu produsele de brand şi oferă o variantă de economisire. Pe de altă parte, 58% au observat creşterea preţurilor acestor produse şi au constatat faptul că unele branduri au redus dimensiunea pachetelor deşi au menţinut preţul sau chiar l-au mărit (64%). AGERPRES/(AS - autor: George Bănciulea, editor: Andreea Marinescu, editor online: Andreea Lăzăroiu)

Afisari: 19

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 25-04-2025 20:32

Burduja: Am lansat în consultare un proiect de lege ce vizează finalizarea accelerată a marilor investiții hidroenergetice,începute de zeci de ani

Ministerul Energiei a lansat în dezbatere publică un proiect de lege care vizează finalizarea accelerată a marilor investiții hidroenergetice începute de zeci de ani și blocate, a anunțat vineri, ministrul de resort, Sebastian Burduja. Potrivit acestuia, proiectul de lege introduce un regim juridic special, aplicabil exclusiv acelo

Economic 25-04-2025 19:24

Ministrul Finanțelor: Execuția bugetului pe primele trei luni reflectă provocările contextului economic intern și extern

Execuția bugetului pe primele trei luni ale anului reflectă provocările contextului economic intern și extern, precum și primele rezultate ale măsurilor luate pentru restabilirea echilibrului bugetar, a transmis, vineri, ministrul Finanțelor, Tanczos Barna. 'Reducerea cheltuielilor și creșterea investițiilor în economie trebuie continuate. Execuția b

Economic 25-04-2025 18:50

Deficitul bugetar a urcat la 2,28% din PIB, după primele trei luni din 2025

Deficitul bugetar s-a situat la 2,28% din PIB, după primele trei luni din 2025, comparativ cu 2,04% din PIB în perioada similară a anului trecut, potrivit datelor publicate vineri de Ministerul Finanțelor. 'Execuția bugetului general consolidat în primele trei luni ale anului 2025 s-a încheiat cu un deficit de 43,66 miliarde lei, respectiv 2,2

Economic 25-04-2025 16:20

Marcel Boloș și comisarul european Piotr Serafin au vizitat proiecte implementate din fonduri europene la Oradea

Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, și comisarul european pentru Buget, luptă antifraudă și administrație publică, Piotr Serafin, au vizitat proiecte de succes implementate din fonduri europene la Oradea, potrivit unui comunicat de presă al ministerului. 'Salutăm inițiativa domnului comisar Serafin de a vizita statele membre pent

Economic 25-04-2025 15:19

Apropierea de metrou poate crește prețul unei locuințe și cu 30% (analiză)

Două locuințe care dispun de caracteristici asemănătoare și se află în același cartier pot fi scoase la vânzare cu prețuri foarte diferite, atunci când una dintre acestea se află în imediata proximitate a unei stații de metrou și cealaltă nu, arată o analiză realizată de platforma Imobiliare.ro, publicată vineri. Conform sursei citate,

Economic 25-04-2025 13:26

Producătorii auto se pot înscrie în Programul 'Rabla' 2025, începând din 30 aprilie (AFM)

Sesiunea de înscriere a producătorilor în cadrul Programului 'Rabla' 2025 va demara pe data de 30 aprilie, a anunțat, vineri, Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), într-un comunicat de presă transmis AGERPRES. Dosarul de validare trebuie depus până pe 7 mai, la ora 23:59, și va cuprinde următoarele document

Economic 25-04-2025 13:18

ASPES: Peste 60% dintre români cred că țara se îndreaptă spre o direcție greșită

Peste 60% dintre români cred că țara se îndreaptă spre o direcție greșită și de aceea votanții doresc de la viitorul președinte să promoveze direct sau împreună cu Parlamentul și Guvernul o schimbare reală și profundă în politica actuală și viitoare a României, afirmă Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES).

Economic 25-04-2025 12:53

ANCOM: Platformele online pot suspenda, restricționa sau închide conturile utilizatorilor și trebuie să motiveze clar decizia

Furnizorii platformelor online le pot impune utilizatorilor o serie de restricții pe motiv că informațiile furnizate de către aceștia constituie conținut ilegal sau sunt incompatibile cu condițiile generale de utilizare ale serviciilor platformelor, informează Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), într-un comuni

Economic 25-04-2025 12:18

Creștere de peste patru ori a numărului de bilete cumpărate de către români cu destinația Roma, în ultima săptămână (analiză)

Numărul biletelor de avion cumpărate de către români cu destinația Roma a crescut de peste patru ori, pentru perioada 21-27 aprilie, pentru a fi prezenți fizic la funeraliile Papei Francisc, arată o analiză de specialitate, publicată vineri. Potrivit datelor centralizate de Vola.ro, prețul mediu al unui bilet dus-întors către capit

Economic 25-04-2025 12:05

Salonul Imobiliar București, la Palatul Parlamentului în acest weekend

Salonul Imobiliar București, coorganizat de Imobiliare.ro, s-a deschis vineri la Palatul Parlamentului, unde sunt prezenți peste 100 de expozanți, cu o ofertă vastă de apartamente noi, case și terenuri, atât din București, cât și din țară. La târg vor fi prezenți dezvoltatori imobiliari și peste 20 de agenții imobiliare, cu o

Economic 25-04-2025 11:15

Aproape 80% dintre români ar cumpăra pui cu creștere lentă, dar spun că nu găsesc suficiente informații (studiu)

Peste 80% dintre români consumă carne de pui cel puțin o dată pe lună, consolidându-i poziția ca aliment de bază, iar 76% dintre ei spun că ar cumpăra pui crescut lent, dacă ar avea acces facil la acest produs în magazine, relevă un studiu dat vineri publicității. Carnea de pui rămâne un aliment esențial în dieta

Economic 25-04-2025 11:05

Depozitele la bănci ale firmelor și populației au crescut cu 0,4% în martie

Depozitele rezidenților clienți neguvernamentali au crescut în luna martie 2025 cu 0,4% față de luna anterioară, până la nivelul de 629,084 miliarde lei, iar față de aceeași perioadă a anului anterior s-au majorat cu 7,9% (2,9% în termeni reali), conform datelor publicate vineri de Banca Națională a României. Depozitele

Economic 25-04-2025 10:55

Soldul creditului neguvernamental a crescut cu 0,8% în luna martie 2025

Soldul creditului neguvernamental acordat de instituțiile de credit a crescut cu 0,8% în luna martie 2025, față de februarie a.c., (0,5% în termeni reali), până la nivelul de 423,567 miliarde lei, informează Banca Națională a României printr-un comunicat. Creditul în lei, cu o pondere de 70,0% în volumul tot

Economic 25-04-2025 09:55

ANOFM va organiza cursuri de formare profesională pentru 1.395 de persoane, în luna mai

Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) va organiza, în cursul lunii mai, 94 de programe de formare profesională pentru un număr de 1.395 persoane. Potrivit unui comunicat de presă al instituției, transmis vineri AGERPRES, cei interesați beneficiază, conform legii, de servicii de formare profesională gratuite, organizat

Economic 25-04-2025 09:50

Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata a scăzut cu 4,2% în primele două luni ale acestui an

Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a scăzut în primele două luni din acest an, față de perioada similară din 2024, atât ca serie brută cu 4,2%, cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 4%, arată datele publicate, vineri, de Institutul