România va avea ''o oarecare întârziere'' în tranziţia la vehiculele electrice; preţurile mari şi infrastructura de încărcare, printre motive (raport)

România va avea o oarecare întârziere în tranziţia la vehiculele electrice, unul dintre obstacolele majore fiind infrastructura de încărcare insuficientă, relevă datele unui raport de specialitate, prezentat marţi într-un workshop de Asociaţia 2Celsius.
Conform cercetării cu titlul "Tranziţia la vehiculele electrice în România şi impactul ei socio-economic", chiar dacă cele două grupuri auto prezente în România, Ford şi Renault, se află printre producătorii care au anunţat că vor avea în portofoliu doar maşini pur electrice până în 2030, cel puţin în Europa, "sunt semne clare că în România cele două companii intenţionează să treacă la producţia de vehicule electrice ceva mai târziu decât în celelalte ţări europene".
"Ford a vândut, în 2022, uzina de la Craiova către joint-venture-ul Ford Otosan şi, chiar dacă de facto vorbim în continuare de o uzină Ford în România, noul proprietar nu are un angajament de trecere totală la producţia de maşini electrice în 2030, compania fiind specializată în producţia de vehicule comerciale, inclusiv vehicule comerciale grele, care vor face tranziţia semnificativ mai târziu. În măsura în care va fi reînnoit, e de aşteptat totuşi ca modelul Puma să devină 100% electric cel târziu în 2030, iar anunţurile companiei au confirmat opţiunea unei motorizări pur electrice pentru camioneta ce urmează să fie produsă la Craiova începând cu 2023/24. Pentru Dacia, situaţia e ceva mai incertă. Conducerea Renault a menţionat explicit că Dacia va face tranziţia la maşini pur electrice "în ultimul moment", din moment ce o tranziţie mai rapidă ar fi foarte dificilă pentru segmentul de preţ dominat de Dacia. Din aceste motive, prognozele privitoare la producţia de maşini pur electrice în România sunt relativ rezervate: circa 97.000 de vehicule pur electrice în 2028 (sau 16% din total), toate la uzina din Craiova, industria făcând totuşi până atunci o tranziţie aproape completă la motorizările hibride", se menţionează în raportul 2Celsius.
În viziunea specialiştilor, cu o vârstă medie a parcului auto UE de 11,8 ani, e posibil ca, până în 2050, marea majoritate a vehiculelor poluante să nu mai fie pe străzi. În acest context, cu un parc auto semnificativ mai vechi (vârsta medie de 16,9 ani), România va avea o oarecare întârziere, însă tranziţia este inevitabilă şi din motive tehnice şi economice decalajul faţă de celelalte ţări din UE nu poate fi prea mare.
În ceea ce priveşte obstacolele care pot sta în tranziţia României către vehiculele electrice, unul se referă la preţurile mari.
"Preţurile mari sunt un obstacol important pentru creşterea cotei de piaţă a vehiculelor electrice în România e evident din contrastul puternic dintre cotele de piaţă în ţările cu venituri mari şi cele din ţările cu venituri mici. Portugalia este sigura ţară cu PIB per capita sub media UE şi o cotă de piaţă a autoturismelor electrice (hibrid încarcabil + baterie) de peste 10%. În rest, cum este de aşteptat, cota de piaţă a maşinilor electrice este mai mică în sud faţă de nord şi încă mai mică în est faţă de sud. România are o cotă de piaţă ceva mai mare faţă de ţările din est şi datorită stimulentelor financiare extrem de generoase, care pot scădea preţul de achiziţie a unei maşini electrice noi şi cu 10.000 de euro", notează sursa citată.
Un al doilea obstacol major care ar putea stopa tranziţia către vehiculele electrice este disponibilitatea infrastructurii de încărcare. Astfel, datele centralizate de 2Celsius relevă faptul că, în prezent, aproape jumătate dintre punctele de încărcare din UE sunt în doar două ţări: Olanda şi Germania. Cât priveşte România, în 2021, ţara noastră deţinea doar 0,4% din totalul punctelor de încărcare din UE, pentru 5,8% din suprafaţa Uniunii, iar raportat la suta de kilometri de drum vorbim despre 1,3 puncte de încărcare, de aproape 50 de ori mai puţine decât în Olanda.
Un studiu publicat de Transport & Environment în 2020 indică un necesar de 25.400 puncte de încărcare în România, în 2030, în timp ce o analiză recentă a Asociaţiei Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA) arată că România ar avea nevoie de 130 de puncte de încărcare noi în fiecare săptămână, până în 2030, în timp ce Belgia ar avea nevoie de şase ori mai multe.
"În acest caz, singurele posibilităţi logice pentru a ajunge la termenul-limită de 2035 cu un oarecare nivel de pregătire a infrastructurii ar fi investiţiile masive în intervalul 2031-2035, fie scăderea dramatică a necesarului în sine, mai precis reducerea semnificativă a utilizării vehiculelor în România", se precizează în cercetare.
O estimare a ACEA a evidenţiat faptul că investiţiile necesare, până în 2030, în infrastructura de încărcare la nivelul UE ar fi de 280 de miliarde de euro, incluzând modernizarea reţelelor de distribuţie şi capacităţi adiţionale de energie regenerabilă. "Dacă toate aceste investiţii s-ar face din fonduri publice, se ajunge la o sumă echivalentă cu 42% din bugetul alocat la nivel european prin Facilitatea pentru Redresare şi Rezilienţă, care finanţează în prezent Planurile Naţionale de Redresare şi Rezilienţă", potrivit raportului.
Din datele Eurostat reiese că România avea, înainte de pandemie, ce-a de-a cincea cea mai mare industrie auto ca număr de persoane ocupate, după Germania, Franţa, Polonia şi Cehia. Aproximativ 180.000 de oameni lucrau în industria auto în România înainte de pandemie, echivalentul a 2,7% din totalul populaţiei ocupate. Dacă sunt adăugate reţelele de vânzări şi service, se ajunge la un număr de 283.000 de persoane ocupate, în 2019 (pondere de 5,5% din totalul salariaţilor). Aceşti lucrători generau, înainte de pandemie, peste 6,4 miliarde de euro în valoare adăugată, din care 4,4 miliarde de euro în industrie, respectiv un miliard de euro în vânzări şi service (7,7% din totalul valorii adăugate din economia concurenţială).
"Faţă de industria auto, autorităţile din România au avut, până în prezent, o politică pe cât de eficace, pe atât de rudimentară: oferirea de ajutoare de stat pentru subvenţionarea investiţiilor în capacităţi noi de producţie, în baza unor criterii cantitative simple - mai precis, în funcţie de numărul de locuri de muncă nou create. Aceasta abordare a contribuit la creşterea rapidă a industriei de furnizori în anii 2010, statul finanţând o parte considerabilă din investiţiile necesare, predominant pentru activităţi intensive în forţa de muncă. România a devenit rapid principalul producător european de cablaje auto, această industrie angajând în total zeci de mii de persoane în mai multe judeţe. Din punct de vedere strict cantitativ, vorbim de un oarecare succes, însă aceste noi investiţii nu asigură decât locuri de muncă cu productivitate scăzută şi prost plătite", se menţionează în raportul de specialitate.
Pe 29 iunie 2022, guvernele ţărilor din Uniunea Europeană au căzut de acord pentru eliminarea vânzărilor de autoturisme şi camionete noi cu motoare cu combustie internă pe tot teritoriul UE, cu termenul-limită 2035.
Pachetul "Pregătiţi pentru 55" prevede o eliminare totală a emisiilor pentru vehiculele uşoare noi până în anul 2035. Mai precis, începând de atunci orice vehicul nou vândut în UE va trebui să aibă emisii zero, adică să fie alimentat doar de o baterie electrică, motorizările hibride fiind la rândul lor interzise.
2Celsius este o organizaţie neguvernamentală înfiinţată în anul 2010 cu scopul de a influenţa politicile privind schimbările climatice la nivel naţional şi european. Asociaţia este membră a organizaţiilor internaţionale European Environmental Bureau, Climate Action Network Europe şi Federaţiei Europene pentru Transport şi Mediu (T&E). AGERPRES/(AS - autor: Daniel Badea, editor: Andreea Marinescu, editor online: Adrian Dãdârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Boloș: România implementează proiecte pentru modernizarea a 8500 km de conducte de apă și 9500 km de conducte de canalizare, în 900 de localități
România implementează, în acest moment, proiecte pentru modernizarea a 8500 km de conducte de apă și 9500 km de conducte de canalizare, în aproximativ 900 de localități, a anunțat ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș. 'Pentru sute de mii de români, asta înseamnă să nu mai depindă de f&
OMV Petrom a finalizat tranzacția cu NewMed Energy pentru a avansa explorarea în perimetrul offshore Han Asparuh
OMV Petrom a finalizat tranzacția de transfer al unei participații între filiala sa OMV Offshore Bulgaria și NewMed Energy Balkan, în urma acestei operațiuni cele două companii deținând fiecare câte 50% în proiectul Han Asparuh, un perimetru de explorare situat în vestul Mării Negre din Bulgaria, la sud de perimetrul Neptun Deep di
Burduja: România este mai aproape ca niciodată de obiectivul de a deveni un furnizor de securitate energetică pentru UE
România este mai aproape ca niciodată de obiectivul de a deveni un furnizor de securitate energetică pentru Uniunea Europeană iar interesul tot mai mare al statelor din regiune față de țară, ca principal producător de gaze din Uniunea Europeană, este doar unul dintre elementele care confirmă acest nou rol, consideră ministrul Energiei, Sebastian Burduja.
VIDEO ANPC: Două restaurante cu specific chinezesc din București, amendate cu 65.000 de lei; o unitate a fost închisă temporar
Două restaurante cu specific chinezesc din București au fost amendate cu un total de 65.000 de lei în urma unor controale efectuate de inspectorii pentru protecția consumatorului, în cazul unuia dintre ele fiind dispusă și măsura de închidere temporară a activității pe o durată de cel mult șase luni. Potrivit unei postări pe pagina de Faceboo
Piața neagră a țigaretelor a crescut în ianuarie 2025 până la 10,1% din totalul consumului
Piața neagră a țigaretelor a crescut în ianuarie 2025 până la 10,1% din totalul consumului, comparativ cu 9,1% în noiembrie 2024, arată o analiză a Novel Research remisă miercuri AGERPRES. Conform sursei citate, nivelul din ianuarie depășește media anuală din 2024, de 9%, cea mai ridicată din ultimii patru ani.
Românii consideră digitalizarea benefică, dar ritmul acesteia e inegal între mediul privat și stat (studiu)
Un procent de 59% dintre români consideră digitalizarea benefică, iar 52% cred că aceasta are un impact pozitiv asupra calității vieții, însă ritmul transformării este perceput de aproape jumătate dintre respondenți (49%) ca fiind inegal între mediul privat și instituțiile statului, relevă un studiu Ipsos realizat pentru Edge Institute, dat miercuri
Ministrul Finanțelor: Veniturile obținute în mod cinstit pot fi transferate liber în cadrul familiei, fără a mai fi impozitate
Veniturile obținute în mod cinstit pot fi transferate liber în cadrul familiei, fără a mai fi impozitate, astfel încât cei care transferă bani copiilor sau părinților lor, fie prin virament bancar, fie în numerar, din veniturile lor legal obținute, nu au de ce să se teamă, a declarat, miercuri, ministrul Finanțelor, Tanczos Barna.
Pătrașcu (investitor la bursă): Cred că se dorește un dolar mai slab ca astfel Guvernul Americii să se împrumute la prețuri competitive
Situația de pe piața de capital ar mai putea dura 6 - 8 luni și face parte dintr-o strategie mai mare în care un dolar mai slab ar ajuta Guvernul Americii să se împrumute la prețuri competitive, susține Octavian Pătrașcu, CEO al NAGA Group. 'Eu cred că se dorește să fie un dolar mai slab ca astfel Guvernul Americii să se î
AFIR a publicat Ghidul solicitantului pentru investiții în sectorul legume și/sau cartofi
Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a publicat Ghidul solicitantului pentru investiții în sectorul legume și/sau cartofi, prin intervenția DR-16, a transmis, miercuri, instituția, printr-un comunicat de presă. Potrivit sursei citate, pentru aceste investiții, finanțarea este acordată din bugetul de stat și din Fondul Eu
CFR Călători: Modificări în circulația trenurilor în perioada 6 - 11 aprilie, în urma unor lucrări la infrastructura feroviară
Circulația trenurilor CFR Călători va suferi modificări în perioada 6 - 11 aprilie, ca urmare a unor lucrări la infrastructura feroviară între stațiile Brașov și Hărman, a anunțat, miercuri, operatorul național feroviar de pasageri. Astfel, în acea perioadă, în urma lucrărilor solicitate și realizate de către CNCF CFR S
ANAF: Transferurile de bani între rude, sumele încasate la evenimente familiale și darurile primite sunt neimpozabile
Sumele de bani transferate între rude se încadrează în categoria veniturilor neimpozabile, în timp ce banii încasați ca urmare a evenimentelor familiale (nunți/botezuri), situația este aceeași, dacă nu există obligația declarativă din partea contribuabilului, la fel și pentru sursele de fonduri de natura darurilor primite cu ocazia acest
Mai mult de jumătate dintre români au demisionat la un moment dat, din cauza unui mediu toxic (raport)
Peste jumătate dintre români (51%) au demisionat la un moment dat, din cauza unui mediu toxic, timp în care media globală se situează la 44%, arată un studiu de specialitate, dat publicității miercuri. Datele centralizate în cadrul Randstad România Workmonitor 2025 relevă faptul că, în acest an, siguranța locului
Prejudiciu de peste trei milioane de lei, identificat la un operator economic din București din domeniul ridesharing
Un prejudiciu de peste trei milioane de lei a fost identificat la un operator economic din București care activează pe piața de transport alternativ de persoane prin intermediul platformelor online, în urma unor acțiuni de control pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, a anunțat, miercuri, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).
Bursa de la București a deschis cu scăderi pe majoritatea indicilor ședința de tranzacționare de miercuri
Bursa de Valori București (BVB) a deschis cu scăderi pe majoritatea indicilor ședința de miercuri, iar rulajul se cifra la 2,65 milioane de lei (533.751 de euro), după 30 de minute de la debutul tranzacțiilor. Indicele principal BET, care arată evoluția celor mai lichide 20 de companii, înregistra o depreciere de 0,
INS: Deficitul balanței comerciale a crescut cu 38,5%, în ianuarie
Deficitul balanței comerciale (FOB/CIF) înregistrat de România, în ianuarie, s-a majorat cu 38,5%, față de aceeași lună din 2024, până la valoarea de 2,73 miliarde de euro, arată datele publicate, miercuri, de Institutul Național de Statistică