Apariţia pe piaţă a 130 de milioane de vehicule electrice, o provocare enormă pentru reţelele electrice ale Europei (raport)

Ritmul actual de adoptare a vehiculelor electrice este rapid: unul din cinci autovehicule vândute în Europa în anul 2021 a fost electric, însă accelerarea acestui ritm depinde de asigurarea unei experienţe de consum optimizate prin intermediul unei infrastructuri de alimentare solide, care să permită tuturor o încărcare rapidă şi eficientă, arată un nou raport realizat de EY şi Asociaţia industriei europene de energie - Eurelectric.
Creşterea masivă anticipată a numărului de vehicule electrice, de la aproximativ 5 milioane de autoturisme, vehicule comerciale uşoare şi vehicule grele în prezent, la 130 de milioane de vehicule până în 2035 va avea impact asupra reţelei, iar raportul EY constată că operatorii sistemelor de distribuţie (OSD) joacă un rol de o importanţă critică în succesul eMobilităţii şi al infrastructurii de alimentare necesară sprijinirii acesteia.
"130 de milioane de vehicule electrice sunt aşteptate în Europa până în 2035, susţinute de aproximativ 65 de milioane de puncte de încărcare. Creşterile rapide şi imprevizibile ale cererii de încărcare pot cauza probleme reţelelor electrice, cum ar fi fluctuaţiile de tensiune şi chiar întreruperi în alimentarea cu energie electrică. Operatorii de distribuţie locali au mai multe soluţii disponibile pentru a transforma aceste costuri suplimentare într-o investiţie cu potenţial de finanţare prin programele UE", susţine Mihai Drăghici, Director, Consultanţă, EY România.
Specialiştii EY susţin că apariţia preconizată pe piaţă a 130 de milioane de vehicule electrice reprezintă o provocare enormă pentru reţelele electrice ale Europei. Potrivit calculelor realizate în cadrul raportului, creşterea anticipată a numărului de vehicule electrice va face necesară instalarea a cel puţin 65 de milioane de puncte de încărcare, dintre care 9 milioane publice, faţă de cele 374.000 de staţii existente în prezent. Şi cererea de electricitate pentru alimentare este aşteptată să se majoreze cu 30% pe an, ceea ce înseamnă o creştere de 200 TWh până în 2030.
Cu toate acestea, potrivit raportului, un eventual efect destabilizator nu ar urma să fie provocat de creşterea cererii, ci mai degrabă de faptul că mii sau chiar milioane de vehicule electrice vor fi alimentate simultan.
Analiza EY relevă că reţelele, care sunt deja extrem de solicitate în numeroase zone, s-ar putea transforma în puncte de blocaj, dacă perioadele de vârf pentru alimentarea vehiculelor electrice ar coincide cu intervalele de solicitare maximă în general.
Potrivit unei analize a celor şase cele mai comune scenarii de utilizare în materie de alimentare a vehiculelor electrice (rezidenţial rural, rezidenţial urban, la locul de muncă, autobaze, în timpul nopţii şi pe autostrăzi), majorarea sarcinii maxime va fi între 21% şi 90%. "Din acest motiv, o abordare de tipul "instalare şi atât" în ceea ce priveşte punctele de încărcare riscă să exacerbeze congestionarea reţelelor deja suprasolicitate", avertizează experţii EY.
Raportul sugerează că alimentarea gestionată va fi un element crucial, care îi va ajuta pe operatorii sistemelor de distribuţie (OSD) să transforme vulnerabilitatea reprezentată de alimentarea necontrolată a milioane de vehicule electrice într-o resursă de valoare.
"Instalarea de reţele inteligente va oferi operatorilor informaţii în timp real cu privire la reţelele pe care le exploatează, precum şi posibilitatea de a analiza necesarul curent şi viitor. Aceste date îi vor ajuta să stabilească dacă sunt necesare investiţii în consolidarea reţelei sau soluţii de flexibilitate pentru a susţine alimentarea vehiculelor electrice. Totodată, înglobarea soluţiilor digitale le va permite OSD să controleze capacitatea disponibilă, momentul şi durata alimentării şi să faciliteze alimentarea vehiculelor electrice la ore la care energia din reţea este abundentă şi ieftină, preîntâmpinând astfel prăbuşirea reţelelor din cauza suprasolicitării", se arată în raport.
Nevoia critică de a accelera substanţial instalarea de infrastructură de alimentare în concordanţă cu adoptarea vehiculelor electrice va impune o colaborare la scară largă între autorităţile municipale, autorităţile naţionale, urbanişti, operatorii punctelor de încărcare, furnizorii de servicii de eMobilitate, producătorii de autovehicule şi operatorii sistemelor de distribuţie.
"Prin această cooperare, sistemul de transport rutier conceput astăzi trebuie să îi deservească pe toţi consumatorii pentru o perioadă lungă de timp în viitor", concluzionează raportul EY "Pot companiile de utilităţi să transforme vehiculele electrice în resurse de valoare pentru reţele?" , care se bazează pe date puse la dispoziţie de Eurelectric şi de membrii asociaţiei. Raportul cuprinde informaţii obţinute în urma discuţiilor cu lideri din domeniile care formează întregul ecosistem al eMobilităţii, printre care industria auto, utilităţi, administrarea flotelor, planificare urbană şi infrastructură de alimentare.AGERPRES/(AS - autor: Mariana Nica, editor: Constantin Balaban, editor online: Ady Ivaşcu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Bursa de la București a închis pe roșu prima ședință a săptămânii
Bursa de la București a închis în scădere pe aproape toți indicii ședința de luni, iar valoarea totală a tranzacțiilor a fost de 56,28 milioane de lei (11,30 milioane de euro). Acțiunile Banca Transilvania au fost cele mai lichide, generând schimburi de 9,25 milioane de lei pe Piața Reglementată, urmate de ti
Wizz Air a transportat o sută de milioane de pasageri, în 18 ani de activitate în România
Wizz Air a transportat, în cei 18 ani de activitate în România, o sută de milioane de pasageri, mai mult de cinci ori populația țării, a anunțat, luni, operatorul aerian. În prezent, compania are șapte baze la nivel național și oferă mai mult de 173 de rute de pe 13 aeroporturi din România, conectând pasager
Senat/ Moțiunea simplă - Burduja: Sectorul energetic e vital, pentru că o țară care are energie e o țară puternică, de care alții depind
O țară care are energie este o țară puternică, de care alții depind, de aceea toate investițiile sunt importante, a declarat, luni, ministrul Energiei, Sebastian Burduja, în Plenul Senatului, la dezbaterea moțiunii simple împotriva sa. ''Nu pot să nu mă refer la dimensiunea geopolitică, geostrategică. Sectorul energetic est
Sebastian Burduja: Interesul este să nu fim vulnerabili în fața experților în șantaj energetic de la Est
Primul interes ar trebui să fie să livrăm românilor securitate energetică, să nu depindem de alții, să nu fim vulnerabili în fața celor care sunt experți în șantaj energetic de la Est, așa cum am fost ani de zile, a afirmat, luni, în plenul Senatului, ministrul Energiei, Sebastian Burduja. ''România are, a
Valentin Ștefan: Modernizarea Poștei Române depinde și de partenerii săi economici sau de instituțiile statului
Modernizarea Poștei Române nu depinde numai de companie, ci și de partenerii săi economici sau instituțiile statului, a declarat, luni, directorul general al Companiei Naționale Poșta Română (CNPR), Valentin Ștefan, la ''Conferința Tendințe Economice 2025'', aflată la a treia ediție, sub egida BNR. ''Moderni
Ministerul Finanțelor a atras, luni, 930,6 de milioane lei de la bănci
Ministerul Finanțelor (MF) a împrumutat, luni, 930,6 milioane de lei de la bănci, printr-o emisiune de obligațiuni de stat de tip benchmark, cu o maturitate reziduală la 25 luni, la un randament mediu de 6,93% pe an, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Valoarea nominală a emisiunii de luni a fost de 500
Sterică Fudulea: Decizia politică se vede mai mult decât dialogul social din spatele acesteia
Decizia politică este aceea care se vede mai mult decât orice dialog social din spatele deciziei, noi neavând o cultură a dialogului social și civic privind implementarea și parcursul legislativ, a declarat, luni, președinte al Consiliului Economic și Social (CES), Sterică Fudulea, la Conferința ''Tendințe Economice 2025'', aflată la a tre
Tarifele vamale ale lui Trump apasă pedala de frână a industriei auto; tarife reciproce la orizont (analiză)
Anunțul de săptămâna trecută al președintelui Donald Trump privind introducerea, din data de 2 aprilie, a unor tarife vamale de 25% pentru automobilele și principalele componente importate a provocat o undă de șoc în industria mondială a automobilelor, cu posibile implicații grave pentru producătorii europeni, este de părere analistul eToro, Bogdan Maiore
Niculescu (ANRE): Prin scăderea birocrației și măsuri de eficientizare un anumit sector din domeniul energiei poate să se dezvolte sănătos
Prin scăderea birocrației și măsuri de eficientizare un anumit sector din domeniul energiei poate să se dezvolte sănătos, iar în perioada următoare Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) dorește simplificarea modalității prin care operatorii economici obțin autorizații de înființare și licențe, a afirmat, luni, președintel
România produce carne de pui în proporție de 100% față de nevoile naționale, cu posibilități de export (președinte companie)
România produce carne de pui, în ferme, în proporție de 100% față de nevoile naționale, având și posibilități de export, a afirmat luni Ioan Popa, președinte și fondator Transavia. ''Este singura zonă, mă refer la mâncare, la produse alimentare, în care producem în proporție de 100% față de nev
România poate exporta produse alimentare de origine vegetală proaspătă către Indonezia
Laboratorul de testare a siguranței alimentelor al Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) a obținut recunoașterea oficială din partea Autorității de Carantină din Indonezia și, în acest fel, România are posibilitatea să exporte produse alimentare de origine vegetală proaspătă (FFPO), în special grâu,
Apostol (FPE): Proiectul privind impozitul pe construcții speciale, așa cum e lansat în transparență, presupune ca această taxă să devină permanentă
Proiectul privind impozitul pe construcții speciale, așa cum este lansat în transparență decizională, presupune ca această taxă să devină una permanentă, ceea ce ar însemna o penalizare permanentă a proiectelor de investiții, a declarat, pentru AGERPRES, directorul general al Federației Patronale a Energiei (FPE), Daniel Apostol. &
Oprea: România are oportunitatea de a fi cel mai bun hub logistic pentru reconstrucția Ucrainei
România se pregătește pentru momentul reconstrucției Ucrainei, având oportunitatea de a fi cel mai bun hub din punct de vedere logistic pentru aceasta, a declarat, luni, șeful Cancelariei prim-ministrului, Ștefan Radu Oprea, la ''Conferința Tendințe Economice 2025'', aflată la a treia ediție, sub egida BNR. '
APIA a publicat Ghidul informativ pentru sprijinul financiar în sectorul apicol; cererile de plată se depun până la 31 iulie
Cererile pentru acordarea de sprijin financiar în sectorul apicol se pot depune până la data de 31 iulie 2025, iar Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) a publicat Ghidul informativ dedicat acestui segment. Potrivit unui comunicat de presă al instituției, transmis luni AGERPRES, materialul de informare intitulat
Jianu: IMM-urile au început să investească în noile tehnologii, nu și în resursele umane
Întreprinderile Mici și Mijlocii (IMM) au început să investească mai mult în noile tehnologii, dar mai puțin în resursele umane, a afirmat, luni, senatorul PSD Florin Jianu, fost președinte al Consiliului Național al IMM-urilor, la