Executivul a aprobat OUG care permite adoptarea la distanţă a hotărârilor Adunărilor Generale ale Acţionarilor
Executivul a aprobat în şedinţa de joi proiectul de Ordonanţă de urgenţă pentru adoptarea unor măsuri în domeniul societăţilor în vederea desfăşurării reuniunilor organelor statutare.
"Actul normativ, iniţiat de Ministerul Justiţiei, are ca obiectiv facilitarea desfăşurării procedurilor statutare în cadrul societăţilor. În acest sens, este esenţial ca operatorii economici să dispună de instrumente decizionale flexibile, adaptate noilor condiţii determinate de Pandemia de COVID-19, care să le permită adoptarea unor decizii rapide", se menţionează într-un comunicat al Ministerului de Justiţie.
Concret, soluţiile reglementate permit adoptarea, prin folosirea tehnicilor moderne de comunicare sau corespondenţă, hotărârilor adunărilor generale ale asociaţilor/acţionarilor la distanţă, chiar dacă în actul constitutiv nu se prevede explicit această posibilitate.
Totodată, proiectul oferă garanţia că toţii acţionarii/asociaţii beneficiază de tratament egal şi creează premisele exprimării drepturilor acţionarilor minoritari, nefiind afectate garanţiile de transparenţă a adunării generale a acţionarilor şi nici elaborarea documentaţiei de către organele de administrare şi de conducere în pregătirea acesteia.
De asemenea, este încurajată folosirea mijloacelor de comunicare la distanţă şi pentru derularea procesului decizional în cadrul organelor societare colegiale de administrare şi conducere, cu garantarea principiului colegialităţii deliberărilor.
"Aceste soluţii sunt aşteptate de mediul de afaceri, dovadă fiind numeroasele propuneri pe care Ministerul Justiţiei le-a primit la Proiectul de Ordonanţă de urgenţă privind unele măsuri în domeniul societăţilor pentru desfăşurarea reuniunilor organelor statutare în perioada de consultare publică şi pe care le-a valorificat în forma pe care a supus-o aprobării Guvernului. Cadre similare de reglementare au fost promovate şi de alte state membre ale UE, precum Franţa, Spania sau Germania. Acestea oferă societăţilor care nu şi-au prevăzut în actele constitutive sau nu o puteau face, neexistând un context, mecanisme de adoptare a deciziilor în cadrul organelor statutare adaptate circumstanţelor extraordinare", se precizează în comunicat.
Conform actului normativ, pe durata stării de urgenţă, adunările generale ale acţionarilor/asociaţilor societăţilor pot fi convocate fie prin modalităţile prevăzute în Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, fie prin orice mijloace de comunicare la distanţă, care asigură transmiterea textului, cu condiţia ca fiecare acţionar/asociat să comunice/să fi comunicat în scris administratorilor/consiliului de administraţie/directoratului adresa poştală sau, după caz, cea de poştă electronică, numărul de telefax ori alte coordonate la care poate primi corespondenţa cu societatea. Pot fi folosite în acest scop şi adresele acţionarilor/asociaţilor înscrise în registrul acţionarilor/asociaţilor.
Organul statutar care are competenţa de a convoca adunarea generală decide modalitatea sau combinaţia de modalităţi de convocare - prin scrisoare recomandată, prin curier, prin scrisoare transmisă pe cale electronică, la care este ataşată sau logic asociată semnătură electronică extinsă, dacă deţine, prin telefax ori prin alte mijloace de comunicare la distanţă care asigură transmiterea textului. Convocarea se publică şi pe pagina de internet a societăţii, dacă societatea deţine o pagină proprie de internet, precum şi, dacă este cazul, pe o pagină de internet adresată anumitor tipuri de societăţi, şi va fi transmisă şi prin poşta electronică, dacă sunt cunoscute de către societate adresele acţionarilor/asociaţilor.
Informaţiile şi documentele vizând problemele înscrise pe ordinea de zi, inclusiv, dacă este cazul, situaţiile financiare anuale, raportul anual al consiliului de
administraţie, respectiv raportul directoratului şi cel al consiliului de supraveghere, raportul cenzorilor/auditorilor financiari, propunerea cu privire la distribuirea de dividende şi situaţia privind dividendele distribuite parţial în cursul anului financiar se publică pe pagina de internet a societăţii, dacă aceasta deţine o pagină proprie de internet.
În cazul în care societatea nu deţine o pagină proprie de internet, informaţiile şi documentele se transmit acţionarilor/asociaţilor prin poşta electronică. Dacă nu este posibilă transmiterea prin poştă electronică, la cerere, copii ale acestor documente vor fi transmise acţionarilor/asociaţilor prin poştă sau curier. Costurile pentru transmiterea documentelor şi informaţiilor se acoperă de către societate.
Proiectul mai prevede că pe durata stării de urgenţă, adunările generale ale acţionarilor/asociaţilor pot avea loc, chiar dacă actul constitutiv nu prevede sau interzice, şi prin corespondenţă sau prin mijloace electronice de comunicare directă la distanţă.
Organul statutar care are competenţa de a convoca adunarea generală va indica în convocator toate informaţiile referitoare la data şi ora adunării, formele de participare şi modul de desfăşurare a adunării generale şi de acces a acţionarilor/asociaţilor la aceasta, locul unde se transmit procurile, precum şi modalităţile de exercitare a dreptului de vot.
Dacă pe ordinea de zi a adunării generale a acţionarilor se află aspecte care necesită vot secret, organul statutar va asigura ca votul acţionarilor să fie exprimat prin mijloace care nu permit deconspirarea acestuia decât acelor persoane însărcinate cu numărarea şi validarea voturilor în cadrul adunării.
Adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor poate fi ţinută prin mijloace electronice de comunicare directă la distanţă, precum teleconferinţa sau videoconferinţa,
cu respectarea caracterului secret al votului, dacă este cazul, şi a dreptului de exercitare a votului prin corespondenţă.
Mijloacele electronice de comunicare la distanţă trebuie să îndeplinească condiţiile tehnice necesare pentru a permite: compatibilitatea cu cele mai uzuale tehnologii fixe sau mobile de acces, cu un număr cât mai mare de sisteme de operare şi conectarea cu reţele publice fixe sau mobile de comunicaţii electronice; identificarea participanţilor şi participarea efectivă a acestora la şedinţă; transmisiunea continuă şi în timp real a adunării generale, înregistrarea şi arhivarea acesteia; comunicarea bidirecţională în timp real, astfel încât acţionarii/asociaţii să se poată adresa de la distanţă adunării generale; exprimarea votului în cursul adunării generale şi înregistrarea acestuia; verificarea ulterioară a modului în care s-a votat în adunare.
OUG mai stabileşte că, dacă există motive temeinice care ţin de împrejurările excepţionale ca urmare a măsurilor luate de autorităţi împotriva răspândirii coronavirusului SARS-Co-V-2, organul statutar care are competenţa de convocare a adunării generale poate modifica data şi/sau ora sau locul ţinerii adunării, informând pe acţionari/asociaţi cu cel puţin 5 zile înainte de data fixată pentru adunare, despre noua dată şi/sau oră sau noul loc de ţinere a şedinţei, precum şi despre modalitatea de desfăşurare a adunării şi de exercitare a dreptului de vot.
Prevederile ordonanţei de urgenţă sunt aplicabile şi adunărilor generale convocate pe durata stării de urgenţă, dar care sunt întrunite ulterior încetării acestei stări, precum şi adunărilor generale convocate şi întrunite în primele 2 luni după încetarea stării de urgenţă.AGERPRES/(AS-autor: Nicoleta Gherasi, editor: Andreea Marinescu, editor online: Anda Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
APIA: Înmatriculările de autoturisme electrificate au crescut cu 25,1%, în 2024
Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 19,4%, în luna decembrie 2024 față de intervalul similar din 2023, în timp ce pe segmentul mașinilor 'verzi' s-a consemnat un salt de 25,1%, pe întreg anul trecut, arată datele Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), prelucrate de Asociația Producătorilor și Impor
Burduja: Sunt încrezător că anul acesta vom marca o premieră și vom inaugura hidrocentrala Răstolița
Finalizarea hidrocentralelor începute înainte de 1989 reprezintă una dintre prioritățile Ministerului Energiei și sunt încrezător că anul acesta vom marca o premieră și vom inaugura hidrocentrala Răstolița, prima terminată după mai bine de 34 de ani, a declarat ministrul de resort, Sebastian Burduja. 'Una dintre priorităț
Biletele de avion sunt mai ieftine, în medie, cu până la 60% în ianuarie (analiză)
Ianuarie rămâne luna celor mai mici prețuri la biletele de avion, în medie cu până la 60% sub nivelul obișnuit către destinații precum Milano, Paris, Londra, Leeds, Malaga, Pescara, Viena, Londra sau Bari, arată o analiză publicată de o platformă de rezervări online. 'După îndelungi analize ale sistemelor de rezerva
APIA: Comisia Europeană a rambursat oficial României suma de 1,12 miliarde euro
Comisia Europeană a rambursat oficial României suma de 1,12 miliarde euro, respectiv rambursări provenite din Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA), a anunțat, vineri, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA). 'În conformitate cu declarația de cheltuieli FEGA, transmisă de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultu
Deficitul comercial a crescut cu 17,7%, la 30,054 miliarde de euro, în primele 11 luni din 2024
Deficitul balanței comerciale (FOB/CIF) în perioada 1 ianuarie - 30 noiembrie 2024 a fost de 30,054 miliarde de euro, mai mare cu 4,518 miliarde de euro (+17,7%) decât cel înregistrat în perioada similară a anului trecut, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, publicate vineri. Conform INS, în primele nouă luni ale
Noile date publicate de INS arată o stagnare a PIB în T3 față de T2 2024
Produsul intern brut a stagnat în cel de-al treilea trimestru al anului trecut, comparativ cu trimestrul anterior, arată noile date provizorii (2) publicate vineri de Institutul Național de Statistică. În comunicările precedente, INS a arătat, inițial, o stagnare a PIB în T3 față de T2 (date ajustate sezonier publicate în 14 noiembrie)
Holcim România va contesta în instanță decizia Consiliului Concurenței
Holcim România consideră decizia Consiliul Concurenței de a sancționa producătorii de ciment ca fiind 'lipsită de fundament' și anunță că va contesta în instanță sancțiunea prin care compania a fost amendată cu suma de 18,2 milioane de euro. 'Ca urmare a finalizării investigației privind piața cimentului, astăzi, Consil
Ministrul Energiei: Ne-am propus prelungirea termenelor de exploatare a centralelor pe cărbune
România va solicita Comisiei Europene (CE) prelungirea cu 2-3 ani a termenelor de exploatare a centralelor pe cărbune, pentru că nu are cu ce să înlocuiască în prezent aceste grupuri pe cărbune, a declarat, joi, într-o conferință de presă, ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'Ne-am propus prelungirea termenelor d
Burduja: Până la 1 februarie vom lua o decizie finală referitoare la schema de compensare-plafonare
Unul dintre scenariile de lucru aflate pe masă este păstrarea schemei de compensare-plafonare și după 1 aprilie 2025, iar o decizie finală va fi luată până pe 1 februarie, a declarat, joi, într-o conferință de presă, ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'Considerăm că avem argumente pentru ca la proiectul de buget să fim cel
Hossu (Cartel Alfa): Trebuie să ne asigurăm că România menține o participare robustă în sectoare precum energie, apărare și infrastructură
CNS 'Cartel Alfa' își exprimă îngrijorarea cu privire la potențialele riscuri pe care tendințele actuale de privatizare le pot provoca în România, solicitând menținerea participării statului în industriile de importanță strategică, potrivit unui comunicat remis joi AGERPRES. 'În contextul p
Comisarul european pentru Industrie, la București: Vom continua să susținem investițiile în sectorul bateriilor
Vom continua să susținem, la nivel european și la nivelul Comisiei Europene, sectorul bateriilor, mai ales investițiile în acest domeniu, a declarat joi Stephane Sejourne, vicepreședinte executiv al Comisiei Europene, responsabil pentru prosperitate și strategia industrială, care efectuează o vizită oficială la București. Împreună
Investitorii, cu ochii ațintiți pe schimbările de politici pe care Donald Trump le va impune (analiză)
Investitorii urmăresc cu nerăbdare deciziile legate de tarifele vamale pe care Donald Trump le-ar putea lua odată ce va ajunge în Biroul Oval de la Casa Albă, iar acest lucru se vede pe piețele financiare, unde indicele S&P 500, Dow Jones și Nasdaq evoluează practic lateral, cu câștiguri sub 1% de la începutul anului până în prezent,
Comisarii de la Protecția Consumatorilor au dat amenzi de 1,7 milioane lei unor operatori economici din turism
Comisarii de la Protecția Consumatorilor au aplicat amenzi de 1,7 milioane lei unor operatori economici din turism, în urma neregulilor constatate în cadrul controalelor desfășurate în perioada 16 decembrie 2024 - 7 ianuarie 2025, în zonele turistice cele mai frecventate în vacanța de iarnă din România. Conform reprezentanți
Consiliul Concurenței a sancționat Holcim România, Romcim și Heidelberg Materials România cu 217,9 milioane lei
Consiliul Concurenței a sancționat companiile Holcim România SA, Romcim SA și Heidelberg Materials România SA cu amenzi în valoare totală de 217,966 milioane lei (aproximativ 43,7 milioane euro) pentru coordonarea politicilor de stabilire a prețurilor, conform unui comunicat al instituției. Holcim Romania SA a primit cea mai mare amen
Miniștrii Mediului și Energiei sesizează DIICOT cu privire la diseminarea de informații false despre barajele din România
Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, și ministrul Energiei, Sebastian Burduja, au depus o sesizare penală la Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT) împotriva unor persoane care au diseminat în mod intenționat informații false, prin canale de presă online și rețele sociale, referitoare la presup