logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

INTERVIU/Actorul Dan Rădulescu: 60 de ani de teatru în limba română la Târgu Mureş - o sărbătoare a oamenilor dedicaţi scenei

Image

Teatrul Naţional Târgu Mureş - Compania "Liviu Rebreanu" a sărbătorit, în perioada 5 - 15 decembrie, 60 de ani de teatru în limba română, în cadrul microstagiunii SPOT 60.

Directorul artistic al Companiei "Liviu Rebreanu", Dan Rădulescu, a vorbit, într-un interviu acordat AGERPRES, despre ce au însemnat aceşti 60 de ani, dar şi despre momentele reprezentative pentru instituţie în cele şase decenii de activitate.

''Sărbătoarea aparţine instituţiei, aparţine Companiei ''Liviu Rebreanu'', aparţine tuturor acestor oameni care şi-au dedicat timp de 60 de ani sufletul, priceperea, talentul pe această scenă (...), pentru că aceşti 60 de ani înseamnă 60 de ani de teatru în limba română'', a spus Rădulescu.

AGERPRES: Ne întâlnim la finalul momentului aniversar SPOT 60 prin care aţi marcat cele şase decenii de teatru în limba română la Târgu Mureş. Aceste zece zile au însemnat nu doar spectacole, ci şi întâlniri, evocări, retrospective. Din punct de vedere emoţional, cum a fost acest moment pentru omul, actorul şi directorul artistic al Teatrului Naţional Târgu Mureş - Compania "Liviu Rebreanu", Dan Rădulescu?

Dan Rădulescu: În aceste 10 zile au fost alături de noi oameni importanţi de pe scena teatrului românesc, actori, regizori, oameni de teatru, cronicari, critici. Cum să fie pentru mine personal? Cred că nu eu sunt pionul important aici pentru că sărbătoarea aparţine instituţiei, aparţine Companiei ''Liviu Rebreanu'', aparţine tuturor acestor oameni care şi-au dedicat timp de 60 de ani sufletul, priceperea, talentul pe această scenă şi în semnul Teatrului Naţional, pentru că, nu-i aşa, aceşti 60 de ani înseamnă 60 de ani de teatru în limba română.

AGERPRES: Teatrul din Târgu Mureş are o misiune foarte importantă pentru comunitatea de aici, dar joacă un rol foarte important şi în ceea ce înseamnă întregul teatru românesc. Au fost de-a lungul celor şase decenii momente reprezentative pentru istoria teatrului românesc. L-aţi evocat, în această aniversare, pe Gheorghe Harag cu a sa de neuitat "Livadă de vişini" şi aţi punctat câteva dintre momentele esenţiale de după '90. Ce alte spectacole sau prezenţe artistice credeţi că au marcat istoria acestei instituţii?

Dan Rădulescu: Au mai fost de-a lungul acestor şase decenii spectacole relevante. Pentru noi a fost destul de dificil să alegem microstagiunea pe care organizatorii au propus-o. N-a cuprins spectacolele, toate spectacolele bune şi foarte bune pe care Compania ''Liviu Rebreanu'' le are şi iarăşi am mers pe acele spectacole, care unele dintre ele au fost selecţionate în diferite festivaluri naţionale şi la Întrunirea Teatrelor Naţionale de la Chişinău, spectacole care au fost nominalizate pentru galele UNITER de-a lungul timpului, şi aşa am ajuns la reluări de spectacole din stagiunea noastră, cum ar fi "Şcoala nevestelor", spectacol pe care l-am reluat după trei ani şi jumătate, el având o vechime de 10 ani, un spectacol care suntem doritori să-l continuăm, un spectacol care va reveni în stagiune şi în repertoriu, pentru că, aşa cum aţi putut vedea, e un spectacol care are priză mare la public, este o rescriere practic a lui Moliere de către inegalabilul scriitor şi regizor Cristi Juncu. Chiar spuneam despre el la una dintre melodrame că este asemenea unui compozitor, rescrie partitura şi face minuni cu textele pe care le defineşte.

Celelalte spectacole... sigur am avut şi producţii noi, e vorba de "Ierbar", a cărui premieră a avut loc în stagiunea asta, un spectacol minunat, un spectacol feeric, poetic, sub amprenta lui Radu Afrim, şi "Jocul ielelor" de Camil Petrescu, care a fost de fapt spectacolul aniversar al acestei sărbători, în regia lui Adi Iclenzan. Sigur, am mai avut şi "Kasimir şi Karoline", regia Laszlo Bocsardi, sau spectacolul lectură "Ţara zânelor", în regia lui Keresztes Attila şi Laurenţiu Blaga, o coproducţie între cele două companii ale Teatrului Naţional Târgu Mureş.

Credem că am reuşit să oferim publicului diversitate, calitate şi, în primul rând, în acest crâmpei de microstagiune sau această microstagiune, ne-am axat şi pe gusturile pe care le cunoşteam din partea comunităţii, pentru că, în primul şi în primul rând, cred eu că orice teatru naţional din provincie, aşa cum s-a obişnuit să se spună, are datoria în primul rând faţă de comunitatea în care se află şi mai apoi să facă nişte spectacole pentru scena mare a teatrului românesc. Sigur că fiecare dintre aceste teatre naţionale au această oportunitate de a se întâlni în cadrul Festivalului Naţional de Teatru, în care sigur fiecare merge cu ce are mai reprezentativ şi mai bun.

AGERPRES: Revenind la prezent, Teatrul Naţional din Târgu Mureş - Compania ''Liviu Rebreanu'' este o prezenţă atât în Festivalul Naţional de Teatru, cât şi în celelalte mari festivaluri din România. Cei mai mari regizori ai momentului vin să lucreze aici tocmai pentru că găsesc ceea ce puţine teatre mai au, din păcate, o trupă. Cum credeţi dumneavoastră că se păstrează în ziua de azi ideea de trupă, ţinând cont că faceţi parte de ani buni din această trupă şi din distribuţii reprezentative?

Dan Rădulescu: Cred că secretul păstrării trupei la un nivel calitativ ridicat o dau motoarele trupei, actorii care devin model pentru actorii tineri care vin pe parcurs şi disciplina, rigurozitatea, cred că sunt calităţi pe care orice trupă care se respectă trebuie să le aibă, şi sigur, într-adevăr, cei mai mari regizori la această oră din teatrul românesc vin la Târgu Mureş pentru că ei repetă aceste gesturi datorită faptului că au şi ei rezultate extraordinare alături de noi şi noi alături de ei, avem foarte multe nominalizări, premii la diferite festivaluri în regia lor, şi atunci sigur că chimia asta care se stabileşte în toţi anii ăştia dă roade. Sigur că avem şi noi necazurile şi eşecurile noastre pe care trebuie să ni le asumăm şi asta face parte din meserie şi din ceea ce facem noi în fiecare zi, dar sigur tindem să facem spectacole bune, foarte bune şi extraordinare, dacă se poate.

AGERPRES: Aţi oferit la SPOT 60 şi câteva transmisii live ce au putut fi urmărite de oriunde din ţară. Cât de importantă consideraţi această deschidere pe care o oferă online-ul unui teatru, mai ales că aţi fost una dintre instituţiile cele mai active din acest punct de vedere şi pe perioada pandemiei?

Dan Rădulescu: Pentru noi pandemia, poate paradoxal, a fost mană cerească. De ce? Pentru simplul motiv că noi am muncit mai mult în perioada pandemică decât am muncit în general, şi de ce mai mult, pentru că ne-am băgat în această zonă online, a luat naştere acest proiect "Ro.Drama" şi ne-am apucat de istoria teatrului românesc de la începuturi până în prezent, lucru care ne-a dat mare bătaie de cap, în sensul în care trebuia să facem rost de texte, să le buchisim, să repetăm. Asta a însemnat zoom-uri, a însemnat întâlniri pe grupuri, a însemnat, la un moment dat, când s-a putut, întâlniri în teatru, stat cu mască, repetat, deci a fost o nebunie. Dar am văzut că totuşi proiectul ăsta a prezentat interes.

Noi am hotărât să-l continuăm şi până în ziua de azi şi în cadrul sărbătorii am ales, ca melodramă, două spectacole relevante pentru perioada respectivă, ale Teatrului Naţional, ale Companiei "Liviu Rebreanu". Este vorba despre piesa Andreei Vălean, "Eu când vreau să fluier, fluier", în regia lui Teodor Cristian Popescu, şi "Năpasta" în regia lui Cristi Juncu. Despre "Eu când vreau să fluier, fluier" nu pot să vorbesc foarte mult, că aş fi foarte subiectiv, e un spectacol care la vremea respectivă a fost un fel de "Livada de vişini" a lui Harag, la vremea lui şi pentru toată distribuţia, pentru că am şi reuşit să ne întâlnim după 25 de ani în aceeaşi formaţie, în aceeaşi distribuţie, fără excepţie, singura excepţie a fost vocea lui Fiscuteanu, care, din păcate, nu mai e printre noi, şi l-am rugat pe Cristache, director general adjunct, să ne ajute cu vocea lui frumoasă. Dar în rest, în ceea ce priveşte "Năpasta", sigur, şi acolo am avut o pierdere imensă, e un spectacol al lui Cristi Juncu din 2002, un spectacol de avangardă la vremea respectivă, pentru că totuşi era vorba despre drama lui Caragiale, "Năpasta", pusă într-o cheie extrem de inovativă la vremea aia şi ne aşteptam să avem tot felul de reacţii din partea publicului sau din partea presei. Dar se pare că totul a fost atât de bine gândit, încă o dată, Juncu nu greşeşte, nu ştiu ce Dumnezeu face, nu greşeşte, şi ne-am bucurat de reluările astea două de lecturi.

Cred că eu m-am bucurat mai mult de reluările astea decât m-am bucurat de celelalte spectacole, pentru că ele m-au întors în timp şi nu credeam vreodată, fără niciun fel de preparaţie, cum spun magicienii, să mi se dea de pe ochi, aşa ca un fel de văl şi să revăd şi să mă văd pe scenă în situaţia respectivă. Deci, din punct de vedere afectiv, imediat s-a întâmplat un miracol, în sensul în care nu mai era lectură, era trăire pur şi simplu, adică ne întorceam fiecare în personaje, ceea ce înseamnă foarte mult, înseamnă că acele personaje există încă în noi, deci ne-au marcat, ne-au marcat existenţa, ne-au marcat profesia şi, de fapt, astea sunt costurile pe care un actor le plăteşte, faptul că te costă şi rămâne în tine, e o parte din tine şi în momentul în care apeşi butonul ăla se pare că drive-ul, sau cum îi spune, funcţionează. Deci, nu se uită nimic în momentul în care eşti ataşat emoţional de câte un personaj.

AGERPRES: Anul acesta aţi luat un premiu pentru comedie la Galaţi. Cât de multă nevoie este de comedie în ziua de azi în condiţiile în care sunt atât de multe teme/problematici pe care teatrul are datoria morală de a ni le aduce în faţă?

Dan Rădulescu: Prin faptul că există totuşi un festival de comedie la Galaţi e clar că lumea are nevoie de comedie, pentru că şi la Galaţi festivalul durează opt zile, sunt opt spectacole din toată ţara, deci e clar că fiecare teatru are cel puţin o comedie, dar, din punctul meu de vedere, care am jucat mulţi ani comedie şi sper să mai joc, este nevoie mai ales în aceste vremuri de genul ăsta de teatru, de dramaturgie, pentru că lumea e destul de apăsată de tot felul de nevoi, de ziua de mâine, sigur că nu trebuie să ne transformăm în teatre sau, mă rog, să transformăm repertoriul doar mergând pe comedii bulevardiere, comedii facile, în general. Sunt comedii de foarte bună calitate, cine şi-ar fi închipuit, de exemplu, iarăşi revin la "Şcoala nevestelor", că la un Moliere se poate râde atâta. Adică da, deci se poate şi este nevoie şi noi, cel puţin în stagiunea viitoare 2023-2024 dorinţa mea şi a Companiei e să avem nişte comedii proaspete, cel puţin două comedii proaspete, pe sală mare, şi să vedem în ce măsură vom reuşi, dar eu cred că publicul, cel puţin din Târgu Mureş, aşteaptă zona asta de entertainment. E o nişă foarte căutată şi foarte dorită.

AGERPRES: Revenim la SPOT 60. După fiecare spectacol aţi avut întâlniri cu publicul, cu criticii, cu teatrologi. Cum au fost aceste întâlniri privite de actori, de public?

Dan Rădulescu: Actorii în general sunt obişnuiţi cu genul ăsta de discuţii, mai ales în festivaluri. Sunt unele teatre care optează pentru aceste discuţii post-spectacol, care sunt benefice şi de o parte şi de alta, pentru că din punct de vedere al cronicarilor sau al criticilor, probabil prin întrebările lor află mai multe din ceea ce înseamnă culisele construcţiei unui spectacol. De multe ori se întâmplă ca şi un cronicar sau altul să ne pună în situaţia unei întrebări sau unei discuţii prin care noi, actorii, ne dăm seama că respectiva persoană şi-a imaginat o situaţie pe care noi nici n-am visat-o. Adică el înţelegea dintr-o situaţie un lucru, dar nu era vorba de aşa ceva. Sigur că iarăşi vorbim despre gusturi, dar încă o dată revin, actorii sunt obişnuiţi cu astfel discuţii. Pentru ei înseamnă un feedback imediat, pentru că, sigur, dincolo de aplauze, care sunt hrana noastră spirituală, şi părerea specialiştilor contează, pentru că fiecare ne dorim succes şi faimă, dar ponderat. Sigur îţi trebuie o confirmare a specialistului, care poate fi la un moment dat, că şi ei sunt oameni, subiectivă, nu neapărat obiectivă. Ce place unui critic poate să nu placă unei săli întregi, nu e bătut în cuie.

AGERPRES: Ce proiecte urmează pentru Teatrul Naţional Târgu Mureş - Compania ''Liviu Rebreanu''?

Dan Rădulescu: În prima decadă a lunii ianuarie încep repetiţiile la o monogramă a unui coleg de-al nostru, a colegului nostru Ion Vântu, text al unui autor rus, în regia Laurei Moldovan, după care încă suntem în discuţii cu un regizor care să monteze un spectacol care să se adreseze unei plaje de spectatori între 10 şi 80 de ani. Va fi un spectacol cu multă mobilitate, un soi de musical care să cuprindă până şi step, pe un text extraordinar scris de Daniel Oltean, text inspirat din poveştile lui Creangă, mai cu seamă povestea lui Dănilă Prepeleac, şi va fi, cred eu, o idee şi un concept interesant. Asta va fi în ianuarie, după care în a doua jumătate a lunii februarie revine la Târgu Mureş nimeni altul decât Teodor Cristian Popescu să monteze un alt spectacol în patru personaje. AGERPRES/(AS - autor: Petronius Craiu, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Adrian Dădârlat)

 

Foto: (c) Cristina Gânj / Teatrul Naţional Târgu-Mureş - Compania Liviu Rebreanu / Facebook

Afisari: 69

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Cultura - Media 02-06-2025 16:33

Alba: Figurină antropomorfă din eneolitic, expusă în premieră de la descoperirea sa, la Muzeul Național al Unirii

O figurină antropomorfă, din lut, datată în mileniile IV-III î.Hr., folosită cel mai probabil într-un context ritualic, descoperită în toamna anului trecut lângă Alba Iulia, va fi expusă marți în premieră la Muzeul Național al Unirii (MNU) Alba Iulia, unde va putea fi văzută pe durata lunii iunie în cadrul unei mini-expoziții

Cultura - Media 02-06-2025 16:27

O nouă finanțare europeană nerambursabilă pentru restaurarea Palatului Principilor din Alba Iulia

Încă un corp al Palatului Principilor Transilvaniei din Alba Iulia va fi restaurat cu fonduri europene de peste 6,6 milioane de euro, acesta fiind cel de-al doilea contract prin care s-a obținut finanțare nerambursabilă pentru clădirea în care a locuit odinioară și voievodul Mihai Viteazul. Potrivit unui comunicat transmis, luni, A

Cultura - Media 02-06-2025 14:05

Spectacolele de operă și balet revin în programul Festivalului Internațional 'George Enescu'

Spectacole de operă și balet, opere în versiune concertantă și producții simfonice care integrează dansul contemporan se află în programul celei de-a 27-a ediții a Festivalului Internațional 'George Enescu', care va avea loc în perioada 24 august - 21 septembrie, informează un comunicat al organizatorilor transmis, marți, AGERPRES.

Cultura - Media 02-06-2025 10:51

'Rapsodii de Primăvară' - single lansat de trupa Poetika

Trupa Poetika - compusă din Maya, Karina și Anais - a lansat 'Rapsodii de Primăvară', single ce readuce în actualitate poezia lui Topârceanu printr-o reinterpretare muzicală contemporană. Proiectul muzical semnat de Alexandrescu DaNiel & ADN Music face parte dintr-o viziune mai amplă: crearea unui model de edutainment r

Cultura - Media 02-06-2025 08:15

Bihor: Patru dansatoare sportive, premiate în competițiile World Dance Masters (Croația)

Patru dansatoare sportive de la studioul 'Ars Nova Dance' din Oradea s-au remarcat în cadrul competițiilor World Dance Masters, desfășurate în perioada 20-25 mai, în orașul Porec, din Croația, unde au câștigat un loc 1, două locuri 2 și alte clasări meritorii. Potrivit unui comunicat al studioului, coordonat de

Cultura - Media 01-06-2025 21:38

Bookfest 2025 - la final; cărți de Radu Paraschivescu, Mircea Cărtărescu sau Papa Francisc - în topul vânzărilor

Salonul Internațional de Carte Bookfest - ediția a XVIII-a și-a închis porțile duminică, scriitorii Radu Paraschivescu, Mircea Cărtărescu, Ioana Pârvulescu, Gabriel Liiceanu, Silvia Colfescu sau Papa Francisc numărându-se printre autorii ale căror cărți s-au situat în topul vânzărilor. *** Grupul HUMANITAS

Cultura - Media 01-06-2025 21:29

Bookfest2025/Mihai Mitrică (AER): O ediție care a început timid și s-a terminat spectaculos

Ediția 2025 a Salonului Internațional de Carte Bookfest a fost una care a început timid, din cauza vremii, în primul rând, dar care s-a terminat spectaculos, a afirmat, pentru AGERPRES, directorul executiv al Asociației Editorilor din România, Mihai Mitrică. 'A fost o ediție care a început timid, din cauza vre

Cultura - Media 01-06-2025 17:45

Bookfest/Cărțile autorilor portughezi - în topurile de vânzări; 'Câinii din Galveias' de Jose Luis Peixoto - printre bestselleruri

Autori îndrăgiți de publicul cititor din România precum Fernando Pessoa, Jose Saramago, Antonio Lobo Antunes, Jose Luis Peixoto, Mia Couto, alături de autori traduși în premieră, cum sunt David Machado sau Yara Nakahanda Monteiro, s-au situat în topurile de vânzări ale editurilor la ediția 2025 a Bookfest. Potrivit unui co

Cultura - Media 01-06-2025 17:23

Bookfest/Istoricul Cosmin Popa: Mișcarea legionară este expresia pură a insuficientei modernizări a societății românești

Istoricul Cosmin Popa, cercetător al Institutului de Istorie 'Nicolae Iorga' al Academiei Române, a afirmat că Mișcarea Legionară este 'expresia pură' a insuficientei modernizări a societății românești și a atras atenția că așa-zisele 'accidente istorice' sunt, de fapt, evoluții organice, care s-ar putea să aibă finaluri dramatice.

Cultura - Media 01-06-2025 15:44

CNA solicită platformelor digitale să elimine materialele audiovizuale care conțin imaginile crimei de sâmbătă

Consiliul Național al Audiovizualului condamnă ferm distribuirea 'necontrolată, iresponsabilă și profund nocivă', pe marile platforme digitale, a unei filmări în care o tânără este ucisă în mod brutal, în plină stradă, în fața propriei fiice minore. 'Prezentarea publică a unor astfel de acte de o violență extremă nu do

Cultura - Media 01-06-2025 14:48

Bookfest/Ioana Pârvulescu: Târgurile de carte - o sărbătoare a armoniei într-o lume tot mai cacofonică și mai dezarmonică

Scriitoarea Ioana Pârvulescu afirmă că târgurile de carte sunt o sărbătoare a armoniei într-o lume tot mai 'cacofonică și mai dezarmonică'. 'Târgurile internaționale de carte de la București, dar și din alte orașe, sunt, cu adevărat, o sărbătoare a armoniei într-o lume tot mai cacofonică și mai dezarmonică. Ele au cali

Cultura - Media 01-06-2025 12:57

Bookfest/Cărți pentru copii de Oscar Wilde și James Joyce - prezentate la standul Humanitas

Două cărți de povești pentru copii, 'Integrala poveștilor'' de Oscar Wilde, în traducerea Lianei Alexandru, cu ilustrațiile Anei Alfianu și 'Pisica și Diavolul' de James Joyce, tradusă de Radu Paraschivescu, au fost lansate, sâmbătă, de Ziua Copilului, la Salonul Internațional de Carte Bookfest. 'Integrala poveștilor'

Cultura - Media 01-06-2025 10:30

REPORTAJ/Piatra Neamț: Festivalul 'Lada cu zestre' a transformat orașul în capitală a meșteșugurilor populare tradiționale

Municipiul Piatra-Neamț este, în acest weekend, capitala meșteșugurilor populare tradiționale prin organizarea Festivalului de Artă Populară 'Lada cu zestre', manifestare ajunsă la a 19-a ediție. Toate aleile Parcului Tineretului, situat lângă complexul cultural Curtea Domnească, vibrează de viață, aducând în fața vizitatorilor

Cultura - Media 31-05-2025 19:48

Bookfest/Profesorul Stanomir: Nicolae Iorga - simpatie vădită pentru un regim totalitar, dar nu a recomandat un partid unic

Profesorul Ioan Stanomir a afirmat că Nicolae Iorga a avut o 'simpatie vădită' pentru un regim totalitar, dar în niciun moment al carierei sale politice nu a recomandat un partid unic și totalitar, fiind 'un conservator autoritar'. Politologul a participat, sâmbătă, la Bookfest, la lansarea volumului Georgianei Țăra

Cultura - Media 31-05-2025 16:55

Bookfest/Liiceanu: Toate etapele vieții noastre se trăiesc cu adevărat printr-o înțelegere secundară

Toate etapele vieții se trăiesc cu adevărat printr-o înțelegere secundară, a afirmat, sâmbătă, filosoful Gabriel Liiceanu, subliniind că, dacă se rămâne la prima înțelegere a unui act existențial, oamenii vor muri fără să-și fi înțeles viața în întreaga ei semnificație. Liiceanu, care și-a lansat la standul Humanitas d