INTERVIU/ Eduard Burghelea, manager al Teatrului ''Bacovia'': Venitul la teatru e un ritual; oamenii îşi doresc o altfel de experienţă

Venitul la teatru este un ritual, iar oamenii care calcă pragul unei instituţii teatrale îşi doresc o altfel de experienţă, consideră managerul Teatrului Municipal "Bacovia", Eduard Burghelea.
Acesta a acordat un interviu AGERPRES în contextul desfăşurării în aceste zile, la Teatrul ''Bacovia'', a Bacău Fest Monodrame.
Eduard Burghelea, unul dintre cei mai tineri directori de teatru din ţară, ne-a vorbit despre această ediţie a festivalului, care se apropie de final, dar şi despre instituţia pe care o conduce de aproape doi ani.
În opinia sa, teatrul este o formă de divertisment care nu trebuie să se afle în concurenţă cu alte forme de divertisment.
AGERPRES: Suntem la un festival de monodrame la Bacău - Bacău Fest Monodrame. Mai reuşeşte teatrul în ziua de azi să atragă publicul în condiţiile în care sunt tot felul de platforme de streaming, de filme care se pot accesa foarte uşor, foarte ieftin? Mai vine lumea la teatru?
Eduard Burghelea: Da, absolut, şi cred cu tărie că teatru nu ar trebui să se afle în concurenţă cu aceste platforme de streaming sau cu orice fel de formă de divertisment uşor şi la îndemână. Din punctul meu de vedere, cred că venitul la teatru în sine este un ritual şi cred că oamenii care calcă pragul unui teatru îşi doresc altfel de experienţă. Am fost foarte surprinşi că a trebuit să suplimentăm locurile la spectacolele din concurs şi ne-a bucurat foarte tare acest lucru. Drept urmare, cel puţin în Bacău există o comunitate interesată de acest festival, interesată de acest teatru şi asta ne bucură şi ne onorează.
AGERPRES: Cea de-a 28-a ediţie a Bacău Fest Monodrame a adus publicului băcăuan actori importanţi atât din ţară, cât şi invitaţi din străinătate. Cum este pentru Teatrul 'George Bacovia', pentru organizatorul evenimentului, această ediţie? Ce a fost cel mai greu, ce a fost cel mai frumos?
Eduard Burghelea: Ediţia 28 cred că este o ediţie importantă pentru teatrul băcăuan şi pentru comunitatea băcăuană, după doi ani de pauză, un an în care festivalul nu s-a ţinut şi un an în care el a fost ţinut într-o ediţie virtuală, pot spune că în primul şi în primul rând spectatorii sunt bucuroşi că am reluat festivalul în format fizic. În acest an, avem o serie de spectacole invitate, de concerte şi de tot felul de alte evenimente adiacente spectacolelor din concurs, fiindcă am vrut să bucurăm orice segment din public. Lucrurile frumoase aşa sunt. Nu există parte grea, dar există şi au existat şi probabil vor exista şi în continuare, ca la orice eveniment mai amplu sau orice festival, tot felul de momente dificile, de tensiuni, de discuţii în contradictoriu şi cred că sunt absolut normale în ceea ce priveşte implementarea şi desfăşurarea unui eveniment, unui festival. Mă bucur foarte mult fiindcă sunt manager de foarte puţină vreme în această instituţie, dar am găsit o echipă sudată, o echipă care lucrează de foarte multă vreme în această instituţie şi am primit foarte multă susţinere din partea lor şi le mulţumesc.
AGERPRES: Vin în concurs actori consacraţi, actori foarte tineri, dar şi actori din afara ţării. Cum ajunge acest festival peste graniţe?
Eduard Burghelea: Acesta este un festival de tradiţie în Bacău şi cred că este unic în ţară. Vizibilitate internaţională există, dorinţa de a participa a artiştilor din afara ţării a fost foarte mare, am avut un număr foarte mare de spectacole străine care s-au înscris în festival şi le mulţumim tuturor pentru interes. Probabil dat fiind faptul că, aşa cum spuneam şi mai devreme, festivalul se află la cea de-a 28-a ediţie, a căpătat de-a lungul timpului, indiferent de numele pe care l-a avut, o notorietate în breaslă la nivel mondial şi sunt bucuros fiindcă au fost foarte multe propuneri din străinătate, iar juriul de preselecţie a avut o muncă titanică şi sunt absolut convins că nu le-a fost uşor.
AGERPRES: Această ediţie are cel puţin două particularităţi - prima că un fost câştigător de acum zece ani este membru al juriului, este vorba de Alex Bogdan, iar cea de-a doua este legată de faptul că unele texte câştigătoare din anii precedenţi au fost cuprinse într-un volum.
Eduard Burghelea: Da, este un volum printat în ediţia anterioară şi am considerat de cuviinţă să oferim un volum de monodrame tuturor participanţilor. Mi se pare important faptul că există o bază foarte mare de dramaturgi interesaţi să scrie şi o monodramă, fiindcă sunt absolut convins că nu le este uşor şi nu este uşor. Dacă eu, din punct de vedere actoricesc, pot spune că monodrama sau one man / one woman show-ul este printre cele mai grele spectacole de susţinut pentru un actor, sunt absolut convins că şi pentru un dramaturg este o muncă dificilă, dar absolut plăcută. Cred că scopul oricărui festival sau cel puţin al acestui festival este ca oamenii să se întâlnească, să existe o întâlnire, să existe un schimb de know-how între toţi participanţii şi între participanţi şi spectacole invitate, şi adolescenţii de aici, şi publicul băcăuan.
AGERPRES: Adolescenţii fac şi ei parte din festival, având şi un juriu al lor.
Eduard Burghelea: Da, există şi un juriu al publicului tânăr, un juriu construit din adolescenţi. Ne bucurăm foarte mult şi Bacăul se bucură de o bază foarte solidă de tineri care îşi doresc să facă teatru sau care fac teatru în liceu, în şcoala generală. Există patru trupe de adolescenţi permanente, aş putea spune în Bacău, ceea ce cred că este nemaiîntâlnit în ţară, dacă nu greşesc. Sunt absolut convins că vor răsări mult mai mulţi artişti dintre aceşti tineri, indiferent că sunt actori sau regizori sau scenografi. Se întâmplă lucruri frumoase la Bacău şi sper că şi publicul se bucură la fel de mult ca echipa de organizare a festivalului, fiindcă un festival este o bucurie şi aşa ar trebui să rămână.
AGERPRES: Ediţia din acest an a Bacău Fest Monodrame este pe final. Cum ar caracteriza organizatorul desfăşurarea acestei ediţii?
Eduard Burghelea: Aşteptăm să se termine totul cu bine şi atunci cred că am putea să vorbim foarte aplicat de felul cum s-au desfăşurat toate lucrurile pe durata festivalului. Cred că există lucruri bune, cred că există şi lucruri care nu au funcţionat la fel de bine sau care au avut anumite blocaje. Pe final de festival, aproape de sfârşit, în această poziţie de manager şi de organizator nu ştiu cum să mă raportez, deoarece cu mâna pe inimă şi foarte sincer şi deschis vă spun că este primul festival organizat de mine împreună cu echipa teatrului şi am ascultat şi am fost foarte deschis tuturor părerilor care au venit de la restul echipei din teatru.
AGERPRES: Ce elemente consideraţi că asigură trăinicia teatrului, indiferent de vremuri?
Eduard Burghelea: Cred că un teatru ar trebui să răspundă comunităţii din care face parte. Evident, nu ar trebui să ofere şi el o formă de divertisment la fel de facil sau uşor ca televiziunea sau ca emisiunile sau ca platformele de care vorbeam mai devreme, dar cred că ar trebui să se adreseze, să fie mult mai deschis comunităţii din care face parte. Evident că putem să vorbim aici de construcţia unui repertoriu, despre trupa artistică, despre trupa tehnică, dar cred că, în final, teatrul ar fi trebuit să fie strâns legat de mediul în care se află şi să răspundă nevoilor care există în mediul local, cel puţin în cazul nostru.
AGERPRES: Sunteţi unul dintre cei mai tineri manageri de teatru din România, dacă nu chiar cel mai tânăr. Cât este de uşor pentru un tânăr manager să conducă un teatru, un teatru cu anvergura acestuia de la Bacău?
Eduard Burghelea: Da, nu este uşor, nu este uşor şi, într-adevăr, mă aflu printre cei mai tineri manageri din ţară, cred, şi am întâmpinat foarte multe dificultăţi. Am întâmpinat foarte multe probleme de înţelegere, în primul şi în primul rând, din partea mea, în ceea ce priveşte sistemul administrativ, în ceea ce priveşte organizarea unei instituţii publice de cultură şi a trebuit să mă adaptez foarte repede unui sistem care se mişcă greoi, care are nevoie de cereri, care are nevoie de solicitări, de avize, dar la fel, cred că uşor-uşor am început să deprind şi eu cum funcţionează administraţia unei instituţii de cultură şi, la fel, repet, mulţumesc enorm echipei din spatele festivalului, echipei organizatorice, sunt oameni dedicaţi, oameni care lucrează de foarte multă vreme în instituţie şi oameni care m-au primit şi m-au ghidat cel puţin în aceşti aproape doi ani de când mă aflu eu la conducerea Teatrului 'Bacovia'.
AGERPRES: Ce proiecte aveţi pentru următorii ani - premiere, alte festivaluri?
Eduard Burghelea: După cum bine ştiţi, Teatru Municipal 'Bacovia' are două secţii - secţia de animaţie şi secţia dramatică. Următoarea noastră premieră va fi "Păcală", în regia domnului Ciprian Huţanu, la secţia de animaţie, iar la dramă suntem în discuţii cu mai mulţi regizori dornici, care vor să vină să lucreze cu echipa artistică a teatrului. Ca proiecte de durată, ne dorim foarte mult să recâştigăm spaţiul din faţa teatrului, fiindcă e o problemă care persistă de foarte multă vreme. Este vorba despre hotelul din faţa teatrului, care este în litigiu şi împreună cu primăria facem toate eforturile pentru a desţeleni această situaţie. Am reuşit să recuperăm un foaier şi să finalizăm procesul la fel de greoi de a-l igieniza, aş putea spune, fiindcă cred foarte mult că în primul şi în primul rând ca un teatru să funcţioneze are nevoie de spaţii funcţionale, are nevoie de o infrastructură tehnică funcţională, are nevoie de foarte multe lucruri care cred că ţin de un soi de decenţă. AGERPRES/(AS - autor: Petronius Craiu, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Ady Ivaşcu)
Sursa foto: Lucian Daniel Stanciu Viziteu / Facebook
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Alba: Figurină antropomorfă din eneolitic, expusă în premieră de la descoperirea sa, la Muzeul Național al Unirii
O figurină antropomorfă, din lut, datată în mileniile IV-III î.Hr., folosită cel mai probabil într-un context ritualic, descoperită în toamna anului trecut lângă Alba Iulia, va fi expusă marți în premieră la Muzeul Național al Unirii (MNU) Alba Iulia, unde va putea fi văzută pe durata lunii iunie în cadrul unei mini-expoziții
O nouă finanțare europeană nerambursabilă pentru restaurarea Palatului Principilor din Alba Iulia
Încă un corp al Palatului Principilor Transilvaniei din Alba Iulia va fi restaurat cu fonduri europene de peste 6,6 milioane de euro, acesta fiind cel de-al doilea contract prin care s-a obținut finanțare nerambursabilă pentru clădirea în care a locuit odinioară și voievodul Mihai Viteazul. Potrivit unui comunicat transmis, luni, A
Spectacolele de operă și balet revin în programul Festivalului Internațional 'George Enescu'
Spectacole de operă și balet, opere în versiune concertantă și producții simfonice care integrează dansul contemporan se află în programul celei de-a 27-a ediții a Festivalului Internațional 'George Enescu', care va avea loc în perioada 24 august - 21 septembrie, informează un comunicat al organizatorilor transmis, marți, AGERPRES.
'Rapsodii de Primăvară' - single lansat de trupa Poetika
Trupa Poetika - compusă din Maya, Karina și Anais - a lansat 'Rapsodii de Primăvară', single ce readuce în actualitate poezia lui Topârceanu printr-o reinterpretare muzicală contemporană. Proiectul muzical semnat de Alexandrescu DaNiel & ADN Music face parte dintr-o viziune mai amplă: crearea unui model de edutainment r
Bihor: Patru dansatoare sportive, premiate în competițiile World Dance Masters (Croația)
Patru dansatoare sportive de la studioul 'Ars Nova Dance' din Oradea s-au remarcat în cadrul competițiilor World Dance Masters, desfășurate în perioada 20-25 mai, în orașul Porec, din Croația, unde au câștigat un loc 1, două locuri 2 și alte clasări meritorii. Potrivit unui comunicat al studioului, coordonat de
Bookfest 2025 - la final; cărți de Radu Paraschivescu, Mircea Cărtărescu sau Papa Francisc - în topul vânzărilor
Salonul Internațional de Carte Bookfest - ediția a XVIII-a și-a închis porțile duminică, scriitorii Radu Paraschivescu, Mircea Cărtărescu, Ioana Pârvulescu, Gabriel Liiceanu, Silvia Colfescu sau Papa Francisc numărându-se printre autorii ale căror cărți s-au situat în topul vânzărilor. *** Grupul HUMANITAS
Bookfest2025/Mihai Mitrică (AER): O ediție care a început timid și s-a terminat spectaculos
Ediția 2025 a Salonului Internațional de Carte Bookfest a fost una care a început timid, din cauza vremii, în primul rând, dar care s-a terminat spectaculos, a afirmat, pentru AGERPRES, directorul executiv al Asociației Editorilor din România, Mihai Mitrică. 'A fost o ediție care a început timid, din cauza vre
Bookfest/Cărțile autorilor portughezi - în topurile de vânzări; 'Câinii din Galveias' de Jose Luis Peixoto - printre bestselleruri
Autori îndrăgiți de publicul cititor din România precum Fernando Pessoa, Jose Saramago, Antonio Lobo Antunes, Jose Luis Peixoto, Mia Couto, alături de autori traduși în premieră, cum sunt David Machado sau Yara Nakahanda Monteiro, s-au situat în topurile de vânzări ale editurilor la ediția 2025 a Bookfest. Potrivit unui co
Bookfest/Istoricul Cosmin Popa: Mișcarea legionară este expresia pură a insuficientei modernizări a societății românești
Istoricul Cosmin Popa, cercetător al Institutului de Istorie 'Nicolae Iorga' al Academiei Române, a afirmat că Mișcarea Legionară este 'expresia pură' a insuficientei modernizări a societății românești și a atras atenția că așa-zisele 'accidente istorice' sunt, de fapt, evoluții organice, care s-ar putea să aibă finaluri dramatice.
CNA solicită platformelor digitale să elimine materialele audiovizuale care conțin imaginile crimei de sâmbătă
Consiliul Național al Audiovizualului condamnă ferm distribuirea 'necontrolată, iresponsabilă și profund nocivă', pe marile platforme digitale, a unei filmări în care o tânără este ucisă în mod brutal, în plină stradă, în fața propriei fiice minore. 'Prezentarea publică a unor astfel de acte de o violență extremă nu do
Bookfest/Ioana Pârvulescu: Târgurile de carte - o sărbătoare a armoniei într-o lume tot mai cacofonică și mai dezarmonică
Scriitoarea Ioana Pârvulescu afirmă că târgurile de carte sunt o sărbătoare a armoniei într-o lume tot mai 'cacofonică și mai dezarmonică'. 'Târgurile internaționale de carte de la București, dar și din alte orașe, sunt, cu adevărat, o sărbătoare a armoniei într-o lume tot mai cacofonică și mai dezarmonică. Ele au cali
Bookfest/Cărți pentru copii de Oscar Wilde și James Joyce - prezentate la standul Humanitas
Două cărți de povești pentru copii, 'Integrala poveștilor'' de Oscar Wilde, în traducerea Lianei Alexandru, cu ilustrațiile Anei Alfianu și 'Pisica și Diavolul' de James Joyce, tradusă de Radu Paraschivescu, au fost lansate, sâmbătă, de Ziua Copilului, la Salonul Internațional de Carte Bookfest. 'Integrala poveștilor'
REPORTAJ/Piatra Neamț: Festivalul 'Lada cu zestre' a transformat orașul în capitală a meșteșugurilor populare tradiționale
Municipiul Piatra-Neamț este, în acest weekend, capitala meșteșugurilor populare tradiționale prin organizarea Festivalului de Artă Populară 'Lada cu zestre', manifestare ajunsă la a 19-a ediție. Toate aleile Parcului Tineretului, situat lângă complexul cultural Curtea Domnească, vibrează de viață, aducând în fața vizitatorilor
Bookfest/Profesorul Stanomir: Nicolae Iorga - simpatie vădită pentru un regim totalitar, dar nu a recomandat un partid unic
Profesorul Ioan Stanomir a afirmat că Nicolae Iorga a avut o 'simpatie vădită' pentru un regim totalitar, dar în niciun moment al carierei sale politice nu a recomandat un partid unic și totalitar, fiind 'un conservator autoritar'. Politologul a participat, sâmbătă, la Bookfest, la lansarea volumului Georgianei Țăra
Bookfest/Liiceanu: Toate etapele vieții noastre se trăiesc cu adevărat printr-o înțelegere secundară
Toate etapele vieții se trăiesc cu adevărat printr-o înțelegere secundară, a afirmat, sâmbătă, filosoful Gabriel Liiceanu, subliniind că, dacă se rămâne la prima înțelegere a unui act existențial, oamenii vor muri fără să-și fi înțeles viața în întreaga ei semnificație. Liiceanu, care și-a lansat la standul Humanitas d