REPORTAJ Timiş: Gara din Jimbolia - pagini din istoria locului

Jimbolia, aflată nu departe de graniţa cu Serbia, este o destinaţie care impresionează prin poveştile şi legendele care aşteaptă să fie descoperite.
Cristina Dema, coordonatorul Muzeului Presei "Sever Bocu", şi Sergiu Dema, directorul Casei de Cultură din Jimbolia, au scos dintre miile de pagini de arhivă ale vremii relatări inedite, care fac parte din istoria noastră.
Soţii Dema au multe de povestit despre legăturile Jimboliei cu Casa Regală a României, locul central fiind gara din oraş, pe unde a revenit în ţară din exil Regina Mamă Elena, după ce, tot pe acolo, lua drumul exilului definitiv, cu câteva zile înainte, fostul suveran Carol al II-lea.
Foto: (c) CONSTANTIN DUMA / AGERPRES FOTO
"Pe peronul gării din Jimbolia a avut loc întâmpinarea Reginei Mamă Elena de către Regele Mihai I (21 septembrie 1940, revenind din exilul din Italia - n.r.), imediat după ce tatăl său, Carol al II-lea, a părăsit ţara, tot prin Jimbolia. Sunt câteva fotografii făcute, probabil, de un jimbolian, în care apare Regele Mihai pe peron, în ţinută militară, foarte sobru, întâmpinându-şi mama când coboară din vagon. Avea mari greutăţi atunci, era în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. Cu doar o săptămână înainte, tot prin Jimbolia, tatăl său, Carol al II-lea, fugea din ţară, urmărit de legionari. Se spune că legionarii au urmărit trenul (pentru că rataseră răzbunarea în Gara de Nord Timişoara) de pe şosea, calea ferată şi cea rutieră fiind foarte apropiate şi ar fi tras focuri de armă asupra trenului. Unii spuneau că nu ar fi vrut să-l ţintească pe rege, ci pe amanta sa, Elena Lupescu. O doamnă în vârstă, nepoata şefului de gară de atunci, din Jimbolia, mi-a povestit că şeful de gară avea de luat o decizie foarte importantă, dacă să oprească trenul regal, potrivit cu legea şi să îndeplinească formalităţile, ceea ce ar fi crescut şansele legionarilor de a ajunge în gară, la tren, şi să se întâmple o nenorocire, sau să lase trenul să treacă prin Jimbolia fără a-l opri în gară şi să iasă din ţară. Până la urmă, şeful de gară a ordonat ca macazele să fie poziţionate astfel încât trenul să treacă cu viteză şi să nu fie ajuns de legionari. În anumite ziare, în episodul în care Regele Mihai îşi întâmpină mama, se specifică faptul că şi-a întâmpinat mama în gara din Jimbolia, aproape de locul în care un grup de legionari au fost prinşi, cu o săptămână în urmă, în timp ce încercau să-l asasineze pe regele Carol al II-lea'', povestesc soţii Dema.
Foto: (c) CONSTANTIN DUMA / AGERPRES FOTO
Cristina şi Sergiu Dema spun că şi Regele Ferdinand a trecut prin Jimbolia spre Occident, pe când oraşul se afla sub administraţie sârbească, la sfârşitul Primului Război Mondial, iar când a revenit în ţară, din călătorie, Jimbolia era deja în România, pentru că avusese loc schimbul de teritorii.
"Este interesant că la o vizită a lui Ferdinand în Jimbolia suveranul a fost întâmpinat în gară de un cor format din nemţi care au intonat Imnul Regal al României, gest apreciat de Ferdinand, care avea rădăcini germane. Nemţii de aici erau bucuroşi că au scăpat de sub dominaţia sârbească, iar Regele Ferdinand ar fi întrebat cum se face că există atât de mulţi oameni care cântă în acest oraş, instrumentişti şi corişti. Atunci s-ar fi răspuns că sunt şapte ansambluri muzicale, lucru care l-a surprins pe rege, care a remarcat: 'Atâtea formaţii muzicale într-o localitate atât de mică este un lucru bun, pentru că acolo unde oamenii cântă, nu trebuie să-şi faci griji că ar fi răutate'", ne dezvăluie Sergiu Dema.
Oraşul a trecut şi prin momente tragice, întrucât 20% dintre jimbolienii deportaţi în Rusia nu s-au mai întors. Pe unii i-au trimis în Germania, dar alţii aveau familiile în Jimbolia şi au fost nevoiţi să vină pe rute ocolitoare de peste 1.000 km, clandestin prin Austria, Ungaria. Dar tot din gara aceasta au urmat şi deportările în Bărăgan.
Foto: (c) CONSTANTIN DUMA / AGERPRES FOTO
"Au fost deportări a peste 1.000 de oameni din oraş în URSS şi apoi în Bărăgan. Unii dintre cei care au revenit din URSS nu au mai fost recunoscuţi de copii. Unul nu şi-a mai recunoscut mama, pentru că era mic la deportare. A mai fost o femeie cu doi băieţi, soţul era pe front, iar în lagărele ruseşti primeau o plată modică. S-a îmbolnăvit şi nu a mai revenit. Cu banii aceia îşi cumpărau pâine. Femeia aceasta şi-a cumpărat textile pe care înainte de moarte le-a trimis băieţilor din Jimbolia. Deportarea în URSS a avut loc în ianuarie 1945 şi se păstrează legende înfiorătoare. De exemplu, o familie stătea la masă, într-o zi de duminică, au intrat militari sovietici şi români în casă; îl căutau pe tatăl familiei, dar acesta era încă pe front. Aşa că au luat-o pe mamă, pe care au dus-o la casa de cultură, unde erau deja câteva sute de localnici păziţi sub arme, oameni total nevinovaţi. Au fost duşi la gară, îmbarcaţi în vagoane pentru vite, era un tren de 30 de vagoane, cu câte 30 de persoane, femei şi bărbaţi împreună, oamenii erau speriaţi, nu ştiau unde merg. Un şvab mi-a povestit, în urmă cu doi ani, că doar copiii erau lăsaţi de militari să se apropie de tren, cât trenul a stat în gară, în gerul mijlocului de ianuarie. Copiii aveau sacoşe cu mâncare. Unii militari deschideau uşile vagonului. Acest şvab s-a băgat pe sub vagon, într-un colţ al vagonului unde era o gaură de scurgere de la WC şi pe acolo a băgat plasa cu mâncare, să le-o dea celor care erau în vagon. După trei zile de stat în gară, trenul a pornit şi a mers trei săptămâni până în Ucraina de astăzi", povesteşte Sergiu Dema.
Foto: (c) CONSTANTIN DUMA / AGERPRES FOTO
Jimbolia are şi alte legende la fel de emoţionante, relatate pentru AGERPRES de familia Dema.
Astfel, pe drum, militarii sovietici ar fi schimbat militari români, i-ar fi dezbrăcat de hainele militare şi le-au dat haine civile, înlocuind persoanele civile care au murit în timpul transportului cu militari români, pentru a ieşi la număr.
"Un alt jimbolian s-a ascuns când au venit soldaţii să-l ridice de acasă, iar militarii l-au luat pe fiul său. Când aude că fiul i-a fost luat, fuge după militari şi se predă. Dar militarii i-au luat pe amândoi", spune Cristina Dema.
Deportarea în Bărăgan, din 1951, s-a desfăşurat după un mecanism asemănător, doar că ei au avut voie să ia la drum mobilă, un sac de făină şi ce au mai putut, în fugă. Jimbolia fiind oraş de graniţă, calea ferată are deschidere spre Serbia şi a fost folosită de mulţi oameni pentru a ieşi ilegal din ţară.
Foto: (c) CONSTANTIN DUMA / AGERPRES FOTO
Sergiu Dema cunoaşte două întâmplări adevărate.
"Un grup de trei persoane a încercat să sară într-un marfar care se îndrepta spre Serbia. Pentru asta, cei trei s-au ascuns în fabrica Ceramica din apropierea căii ferate, care trecea prin mijlocul fabricii. Când trenul era în apropierea ascunzătorii, ei au ţâşnit în şir indian din ascunzătoare şi au fugit spre calea ferată care era la câţiva zeci de metri de ei. Grănicerii care păzeau calea ferată i-au observat şi au început să tragă în ei. Primul şi al treilea au reuşit să sară în tren, iar cel din mijloc a fost salvat de cel din spate, care a reuşit să-i întindă mâna şi să-l prindă. A mai fost şi o altă fugă absolut spectaculoasă. Fabrica Ceramica avea propria locomotivă cu care făcea manevre, căra vagoane cu marfă dintr-un loc în altul. Mecanicul locomotivei locuia în ultima casă de pe o stradă care se deschidea spre calea ferată, la 30 de metri. Cum fabrica era practic în spatele casei, el gara locomotiva de multe ori lângă casă, pe o linie moartă. Într-o noapte, jimbolienii care ştiau puţină mecanică au pornit locomotiva şi au trecut în Serbia, unde au abandonat-o. Graniţa feroviară era marcată doar de un par care indica limita dintre ţări", relatează directorul Casei de Cultură din Jimbolia.
Foto: (c) CONSTANTIN DUMA / AGERPRES FOTO
Sergiu Dema aminteşte şi faptul că Jimbolia a fost localitatea fără administraţie, pentru o zi, când oamenii erau ai nimănui, fără ţară şi instituţii. În perioada 1919-1924, Jimbolia a aparţinut Regatului sârbo-croato-sloven până în aprilie 1924, când, în urma unui schimb de teritorii, Jimbolia revine statului român.
"Jimbolia a fost oraşul fără ţară, pentru câteva ceasuri. Protocolul prevedea că administraţia românească va intra în Jimbolia la câteva ore după ce administraţia sârbească părăseşte oraşul. Oamenii din Jimbolia au notat că a existat o panică imensă în acest interval, pentru că se ştiau a fi fără ţară, erau ai nimănui, nu aveau poliţie, spital, lege şi orice acţiune a răufăcătorilor în aceste ore nu putea fi pedepsită de nimeni", încheie Cristina şi Sergiu Dema. AGERPRES/(A - autor: Otilia Halunga, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Adrian Dădârlat)
Citeşte şi:
REPORTAJ Timiş: Jimbolia - un tărâm al legendelor; incursiune în istoria locurilor (GALERIE FOTO)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Argeș: Microbuz cu pasageri lovit de un tren, la Pitești; nu s-au înregistrat victime
Un microbuz în care se aflau 11 persoane a fost lovit de un tren, marți dimineață, la o trecere la nivel cu calea ferată din municipiul Pitești. Potrivit informațiilor comunicate de reprezentanții Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Argeș, accidentul s-a produs în cartierul Prundu din zona de sud a municipiului Pitești
Olt: Primăria Slatina înlătură gardurile bordurate de pe spațiile verzi și amplasează aparate fitness
Gardurile bordurate ce delimitează spațiile verzi din municipiul Slatina vor fi eliminate treptat și în toate cartierele din oraș vor fi montate aparate de fitness pentru diferite categorii de vârstă, a declarat luni primarul Mario De Mezzo. Edilul a precizat pentru AGERPRES că se urmărește amenajarea, în următorii pa
Hunedoara: Primarul din Petroșani solicită includerea Termocentralei Paroșeni în renegocierea PNRR
Primarul municipiului Petroșani, Tiberiu Iacob-Ridzi, solicită ministrului Energiei, Sebastian Burduja, să includă și Termocentrala Paroșeni pe lista centralelor care vor rămâne în funcțiune în cazul renegocierii PNRR, el apreciind că dezbaterea privind viitorul industriei energetice din România trebuie să aibă în vedere și exploatările
Emisiunea 'Florile livezilor' - de marți, în magazinele Romfilatelia
Romfilatelia anunță introducerea în circulație, începând de marți, a emisiunii filatelice 'Florile livezilor', compusă din patru mărci poștale și un plic 'prima zi'. Potrivit unui comunicat transmis luni AGERPRES, imaginile mărcilor poștale ilustrează florile următorilor pomi fructiferi: Mărul (
Arad: Șase milioane de euro sunt investiți în modernizarea a trei zone din orașul Nădlac
Șase milioane de euro vor fi investiți, în următorii doi ani și jumătate, în trei zone din orașul Nădlac, în care vor avea loc ample lucrări de reamenajare urbanistică, cea mai mare parte a finanțării fiind obținută de la Uniunea Europeană. Potrivit unui comunicat de presă transmis, luni, de Agenția de Dezvoltare Regională Ve
Brașov: Începe montarea, în municipiu, a ecoinsulelor achiziționate prin PNRR
În municipiul Brașov va începe, săptămâna viitoare, montarea primelor ecoinsule pentru care Primăria a obținut, în 2023, finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și care sunt dotate, conform legislației în vigoare, inclusiv cu containere separate pentru materialul biodegradabil. 'De lun
Ministerul Dezvoltării a aprobat finanțarea a două noi obiective strategice necesare pentru exerciții militare NATO
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MLDPA) a anunțat luni că acordă finanțare pentru reabilitarea unor străzi de interes strategic din municipiul Brașov. Ordinul a fost semnat de ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, iar investițiile vor fi finanțate în cadrul Programului Național de Dezvoltare Locală, etapa a II-a 2017-2026.
Timiș: Piața istorică Alexandru Mocioni va intra în proces de regenerare urbană, cu fonduri UE
Primarul municipiului Timișoara, Dominic Fritz, a anunțat, luni, că proiectul de regenerare urbană a Pieței Mocioni, Pieței Maria și a zece străzi adiacente are autorizație de construire, municipalitatea urmând să înainteze dosarul pentru obținerea unei finanțări europene pentru investiție și apoi să demareze licitația pentru constructor.
Harghita: Peste 130 de persoane continuă intervenția a Salina Praid, unde au apărut infiltrații în urmă cu o săptămână
Peste 130 de pompieri militari, angajați ai Apelor Române și ai Salinei Praid, precum și voluntari continuă intervenția la Praid, în urma infiltrațiilor apărute în zona de exploatare a salinei. 'Pompierii militari harghiteni intervin neîntrerupt, de o săptămână, cu ajutorul celor opt motopompe remorcabile de m
Tulcea: Primăria așteaptă soluții privind furnizorul de căldură în sistem centralizat din municipiu
Consiliul local al municipiului Tulcea va decide, la finele lunii viitoare, ce se va întâmpla cu societatea Energoterm SA, singurul furnizor de energie termică în sistem centralizat din oraș, după ce o comisie formată la nivelul Primăriei municipiului va finaliza un raport care va propune soluții pentru actualii beneficiari ai serviciilor acestei so
Primăria Sectorului 3 a dat startul înscrierilor la școlile și grădinițele participante la programele educaționale de vară
Primăria Sectorului 3 a dat startul înscrierilor la școlile și grădinițele participante la programele educaționale de vară, informații detaliate fiind disponibile pe platforma găzduită pe site-ul www.primarie3.ro. Potrivit unui comunicat al Primăriei Sectorului 3 transmis luni, e-mail
ANM: Alternanțe de temperatură, în perioada 12 - 26 mai; vremea se încălzește de săptămâna viitoare
Săptămâna în curs va aduce, la nivel național, o vreme mult mai rece decât ar fi normal pentru perioada din calendar, însă de săptămâna viitoare va începe un proces de încălzire, iar maximele termice vor reveni către valori de 20 - 23 de grade, în unele regiuni, relevă prognoza publicată, luni, de Administrația Națională de Met
Cluj: Un copil de 3 ani și o femeie au murit după ce au căzut dintr-o căruță și au fost loviți de un autocamion
Un minor de 3 ani și o femeie în vârstă de 33 de ani au murit, luni, în localitatea Boian, comuna Ceanu Mare, după ce au căzut dintr-o căruță și au fost loviți de un autocamion, informează Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Cluj. 'În data de 12 mai a.c., în jurul orei 11,00, în comuna Ceanu Mare a a
Prezidențiale2025/Harghita: Zeci de participanți la Târgul de Carte de la Miercurea-Ciuc iau atitudine pentru apărarea cuvântului în limba maternă
Peste 60 de autori, editori, librari, organizatori și participanți la cea de-a X-a ediție a Târgului de Carte de la Miercurea-Ciuc, care s-a desfășurat în perioada 8-10 mai, au semnat o declarație în care își asumă public că pe 18 mai vor vota conștienți de responsabilitatea păstrării culturii maghiare. În declara
VIDEO Bistrița-Năsăud: Poiana cu narcise din Munții Rodnei, acoperită cu un strat consistent de zăpadă
Poiana cu narcise din Munții Rodnei, situată în masivul Saca, la o altitudine de 1.600 metri, este acoperită de un strat de zăpadă de aproximativ 20 de centimetri, în urma ninsorilor de la sfârșitul săptămânii trecute, potrivit Administrației Parcului Național Munții Rodnei (APNMR).