Proiectul legii offshore - Statul român va avea drept de preempţiune pentru achiziţionarea gazelor naturale

Proiectul legii offshore depus vineri la Parlament reglementează operaţiunile petroliere de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol atât la perimetrele petroliere offshore, cât şi onshore de adâncime, stabilind că statul român va avea drept de preempţiune la achiziţia gazelor naturale.
Actul normativ este semnat de liderii celor trei partide din coaliţia de guvernare - preşedintele PNL, premierul Nicolae Ciucă, preşedintele PSD, Marcel Ciolacu, liderul UDMR, Kelemen Hunor, precum şi de ministrul Energiei, Virgil Popescu, şi liderul grupului minorităţilor reprezentate în Parlament, Varujan Vosganian.
"Prezenta lege stabileşte unele măsuri necesare pentru implementarea operaţiunilor petroliere de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol şi de abandonare, precum şi a lucrărilor/lucrărilor la sonde aferente operaţiunilor petroliere, desfăşurate de titularii de acorduri petroliere cu privire la perimetrele petroliere offshore şi onshore de adâncime, în conformitate cu prevederile acordurilor petroliere încheiate între titulari şi Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale. În situaţia în care un titular este parte la un acord petrolier care se referă atât la perimetre petroliere localizate pe uscat, cât şi la perimetre petroliere offshore sau are calitatea de titular atât al unui/unor acord/acorduri petrolier/petroliere care se referă la perimetre petroliere localizate pe uscat, cât şi la perimetre petroliere offshore, prevederile prezentei legi se aplică numai referitor la operaţiunile petroliere desfăşurate cu privire la perimetrele petroliere offshore şi onshore de adâncime", prevede proiectul.
Actul normativ stipulează o modificare a regimului de redevenţe şi a regimului fiscal specific aplicabil activităţilor de explorare, dezvoltare, exploatare şi abandonare.
În acest sens, se stabileşte introducerea de noi redevenţe, contribuţii, taxe şi impozite, tarife, aplicabile specific sau în mod disproporţionat sectorului petrolier.
"Impozitele, taxele şi contribuţiile, tarifele aplicabile specific sau în mod disproporţionat sectorului petrolier cuprind: impozitele, taxele şi contribuţiile, tarifele aplicabile unui număr limitat de sectoare de activitate, cum ar fi sectorul energetic sau sectorul extractiv sau cele aplicabile unui număr limitat de agenţi economici, definiţi pe baza unor criterii limitative, cum ar fi cifra de afaceri sau nivelul profitului", prevede proiectul.
De asemenea, se prevede "majorarea cotelor procentuale de redevenţă petrolieră sau modificarea pragurilor de producţie brută aferente acestor cote, stipulate în fiecare acord petrolier la data de 1 ianuarie 2023 sau modificarea bazelor de impozitare ori a metodei de calcul a redevenţelor petroliere datorate la data de 1 ianuarie 2023 pentru operaţiuni petroliere de exploatare a petrolului din zăcămintele petroliere, reglementate de Legea petrolului nr. 238/2004, precum şi majorarea cotelor, modificarea bazelor de impozitare sau a metodei de calcul al oricăruia dintre impozitele, taxele şi contribuţiile aplicabile la data de 1 ianuarie 2023, exclusiv sectorului petrolier".
Proiectul mai stabileşte introducerea de noi impozite, taxe, contribuţii sau tarife aplicabile asupra activelor specifice operaţiunilor petroliere desfăşurate de titularii de acorduri petroliere cum ar fi: sonde, platforme marine, conducte, staţii de tratare, măsurare, preluare, predare a petrolului.
"Titularilor de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore şi/sau onshore de adâncime aflate în curs de executare la data de 1 ianuarie 2022 li se aplică, pe toată perioada derulării acestora, regimul de redevenţe şi regimul fiscal specific aplicabil activităţilor de explorare, dezvoltare, exploatare şi abandonare, existente la data de 1 ianuarie 2023", prevede actul normativ.
Titularii de acorduri petroliere offshore şi/sau onshore de adâncime, inclusiv filialele acestora şi/sau titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre offshore şi/sau onshore de adâncime aparţinând aceluiaşi grup de interes economic care desfăşoară efectiv atât activităţi de extracţie, cât şi activităţi de vânzare a gazelor naturale extrase din aceste perimetre sunt obligaţi la calcularea, declararea şi plata impozitului asupra veniturilor suplimentare.
"Prin venit suplimentar se înţelege diferenţa dintre preţul mediu ponderat al gazelor naturale vândute din producţia internă proprie din perimetrele offshore şi/sau onshore de adâncime, din care se deduc costurile de transport, distribuţie, înmagazinare şi alte costuri logistice în măsura în care sunt suportate de către titularul acordului petrolier, şi preţul de 85 de lei/MWh, înmulţit cu volumele de gaze vândute din producţia internă proprie din perimetrele offshore", indică proiectul.
Procentele de calcul al impozitului se determină pe baza preţurilor de vânzare a gazelor naturale pentru care se aplică impozitul asupra veniturilor suplimentare practicate de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore şi/sau onshore de adâncime, pe baza grilei de preţuri de mai jos, ajustate anual începând cu 1 ianuarie 2019 cu indicele anual al preţurilor de consum, după cum urmează:
a) 15% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri mai mari decât 85 lei/MWh şi mai mici sau egale cu 100 lei/MWh;
b) 30% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri mai mari decât 100 lei/MWh şi mai mici sau egale cu 115 lei/MWh;
c) 35% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri mai mari decât 115 lei/MWh şi mai mici sau egale cu 130 lei/MWh;
d) 40% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri mai mari decât 130 lei/MWh şi mai mici sau egale cu 145 lei/MWh;
e) 50% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri mai mari decât 145 lei/MWh şi mai mici sau egale cu 160 lei/MWh;
f) 55% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri mai mari decât 160 lei/MWh şi mai mici sau egale cu 175 lei/MWh;
g) 60% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri mai mari decât 175 lei/MWh şi mai mici sau egale cu 190 lei/MWh;
h) 70% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri mai mari decât 190 lei/MWh.
Limita maximă a deducerii investiţiilor în segmentul upstream nu poate depăşi 40% din totalul impozitului pe veniturile suplimentare.
Conform proiectului, sumele datorate de titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetrele offshore şi onshore de adâncime ca impozit asupra veniturilor suplimentare se colectează într-un cont special utilizat pentru finanţarea înfiinţării şi extinderii reţelelor de distribuţie a gazelor naturale şi a racordurilor la sistemul naţional de transport gaze naturale, precum şi alte investiţii stabilite prin hotărâre a Guvernului. Repartizarea sumelor colectate se face prin hotărâre a Guvernului.
Impozitul asupra veniturilor suplimentare, calculat în condiţiile prezentei legi, reprezintă pentru operatorii economici cheltuială deductibilă la stabilirea rezultatului fiscal, în condiţiile prevederilor Codului fiscal.
Pe toată durata derulării acordurilor petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore şi onshore de adâncime, titularii acordurilor, inclusiv operatorii economici afiliaţi acestora au dreptul de a comercializa în mod liber hidrocarburile produse din perimetrele petroliere respective, la preţurile şi în cantităţile determinate de către aceştia, în acord cu legislaţia naţională, precum şi cu principiile Uniunii Europene de piaţă liberă. Totodată, nu pot face obiectul unor restricţii referitoare la preţ, comercializare, ofertare şi/sau vânzare a hidrocarburilor după data de 31 decembrie 2022, cu excepţia prevederilor legale obligatorii din România, precum şi ale Uniunii Europene.
Prin derogare, "Guvernul, prin Hotărâre de Guvern, la propunerea Ministerului Energiei, în situaţie de criză energetică şi/sau de distorsiune a aprovizionării cu gaze naturale a României, poate lua măsuri de vânzare cu prioritate în România a cantităţilor de gaze naturale extrase din perimetrele respective", mai stabileşte actul normativ.
"În vederea protejării siguranţei energetice a României, contractele bilaterale de tranzacţionare a cantităţilor de gaze exploatate din perimetrele reglementate de prezenta lege vor fi notificate spre avizare Autorităţii Naţionale de Reglementare a Energiei. Pentru contractele menţionate, statul român, prin Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale (ANRSPS), va avea drept de preempţiune pentru achiziţionarea cantităţilor de gaze ce urmează a fi tranzacţionate, în condiţiile contractuale negociate de către cei doi operatori economici", mai prevede proiectul.
Marcel Ciolacu şi Nicolae Ciucă au transmis, vineri, un mesaj comun pe Facebook, în care arată că acest proiect deblochează investiţiile din Marea Neagră şi reduce dependenţa de gazul rusesc. AGERPRES/(AS - autor: Alina Novăceanu, editor: Claudia Stănescu, editor online: Andreea Lăzăroiu)
Citeşte şi:
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Prezidențiale2025/ Ședință la CCR pe contestații, la ora 17:00
Curtea Constituțională a României (CCR) se reunește sâmbătă în ședință, pentru a se pronunța asupra contestațiilor înregistrate privind candidaturile la alegerile prezidențiale. Ședința de judecată a Curții Constituționale privind contestațiile înregistrate în temeiul Legii nr.370/2004 va avea loc sâmb
Ciolacu: România - model de bună conviețuire și dialog intercultural; comunitatea maghiară - parte a acestei povești de succes
Premierul Marcel Ciolacu a transmis, sâmbătă, un mesaj de Ziua Maghiarilor de Pretutindeni în care afirmă că România este recunoscută internațional ca model de bună conviețuire și dialog intercultural, subliniind că din această poveste de succes face parte și comunitatea maghiară. ''Astăzi, România, stat UE și N
Bolojan: Avem o răspundere comună să ne opunem ferm ideologiilor care alimentează disensiunile și neîncrederea
Președintele interimar Ilie Bolojan a transmis, sâmbătă, un mesaj cu prilejul Zilei Maghiarilor de Pretutindeni în care afirmă că peste tot în lume există, din păcate, manifestări extremiste, punctând că ''avem o răspundere comună să ne opunem ferm ideologiilor care alimentează disensiunile și neîncrederea''.
Prezidențiale2025/ Ultima zi de depunere a candidaturilor la BEC
Sâmbătă este ultima zi în care mai pot fi depuse candidaturi la Biroul Electoral Central pentru alegerile prezidențiale din mai. Potrivit calendarului aprobat de Guvern, ultima zi de depunere a candidaturilor este 15 martie, ora 24:00. Până în prezent, BEC a decis înregistrarea candidaturilor lui Ni
Prezidențiale2025/ BEC - măsuri pentru exercitarea dreptului de vot în condiții de legalitate, egalitate și integritate
Biroul Electoral Central a stabilit, vineri, măsuri pentru exercitarea dreptului de vot la alegerile prezidențiale din mai în condiții de legalitate, egalitate și integritate. Potrivit deciziei, alegătorii care, în ziua votării, se află în unitatea administrativ-teritorială în care și-au stabilit domiciliul sau reședința votează numai l
Prezidențiale2025/AEP: Ghidul finanțării campaniei electorale la prezidențiale, în dezbatere publică
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a lansat, vineri, în dezbatere publică proiectul de hotărâre privind aprobarea Ghidului finanțării campaniei electorale la alegerile pentru Președintele României din anul 2025. Proiectul de hotărâre a AEP poate fi consultat la secțiunea Legislație electorală - Transparență decizională de pe site-u
Prezidențiale2025/ BEC a decis înregistrarea candidaturii lui Victor Ponta
Biroul Electoral Central a decis, vineri, înregistrarea candidaturii independente a lui Victor Ponta la alegerile prezidențiale din mai. 'Din analiza dosarului de candidatură al domnului Ponta Victor-Viorel s-a constatat că acesta conține înscrisurile prevăzute de Decizia nr. 2D/26.02.2025 privind documentele pe care trebuie să le depună partid
Prezidențiale2025/ BEC a decis sesizarea organelor de urmărire penală și CNA, ca urmare a amenințărilor primite de membrii săi
Biroul Electoral Central a decis, vineri, să sesizeze organele de urmărire penală și Consiliul Național al Audiovizualului, ca urmare a amenințărilor primite de membrii săi pe rețelele de socializare. 'BEC aduce la cunoștința publicului faptul că, în ședința din 14 martie 2025, a decis în unanimitate sesizarea organelor de urmă
Ilie Bolojan participă la reuniunea în format de videoconferință convocată de prim-ministrul britanic Keir Starmer
Președintele interimar Ilie Bolojan va participa sâmbătă la reuniunea în format de videoconferință convocată de prim-ministrul Regatului Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord, Keir Starmer. Potrivit Administrației Prezidențiale, reuniunea are loc de la ora 12:00. Premierul britanic Keir Starmer va găzdui s&ac
Prezidențiale2025/Simion, despre candidatura sa și a Aneimaria Gavrilă: Vedem cine se poziționează mai bine pentru câștigarea turului II
Președintele AUR, George Simion, a declarat vineri că, în cazul în care vor fi validate ambele candidaturi la alegerile prezidențiale, respectiv a sa și a președintei POT, Anamaria Gavrilă, va rămâne în cursă cel care se va poziționa mai bine pentru câștigarea turului II. 'În consens, prin constatarea ca
Iuliu Winkler: Nu vom vedea în următorii ani o armată europeană, dar o cooperare militară mai serioasă va fi
Europarlamentarul UDMR Iuliu Winkler a declarat, pentru AGERPRES, că nu crede că se poate vorbi de constituirea în următorii ani a unei armate europene propriu-zisă, însă sigur va fi o cooperare militară mult mai serioasă între statele UE decât a fost până acum. 'A fost adoptat săptămâna aceasta, la Stra
Prezidențiale2025/Simion, despre Târziu: S-ar putea să fie un pic de gelozie că nu a fost ales el candidatul mișcării suveraniste
Președintele AUR, George Simion, a declarat, vineri, referindu-se la declarațiile lui Claudiu Târziu, președintele Consiliului Național de Conducere al AUR, care a afirmat că partidul ar fi trebuit să aleagă 'un candidat cu șanse mai mari' pentru alegerile prezidențiale din luna mai, că acesta 'greșește' și 's-ar putea să fie un pic de geloz
Prezidențiale2025/BEC: John - Ion Banu - Muscel și-a depus candidatura
John - Ion Banu - Muscel și-a depus, vineri, la Biroul Electoral Central, candidatura ca independent pentru funcția de Președinte al României. 'Biroul Electoral Central pentru alegerea Președintelui României din anul 2025 informează că, în data de 14.03.2025, a fost depusă propunerea de candidatură independentă a domnului
Legea 'fugarilor' - promulgată de președintele interimar
Președintele interimar Ilie Bolojan a promulgat, vineri, legea potrivit căreia se consideră evadare și fapta persoanelor condamnate la pedeapsa cu închisoarea de a nu se prezenta la organul de Poliție în vederea punerii în executare a mandatului. Această modificare a Codului penal urmărește înăsprirea pedepselor pentru
Prezidențiale2025/Turcan: Divizarea voturilor proeuropene ar putea da țara pe mâna radicalilor
Liderul Organizației Județene PNL Sibiu, deputatul Raluca Turcan, crede că în România există 'acest pericol al izolaționismului, extremismului, haosului și îndepărtării de la orice sursă predictibilă și stabilă de dezvoltare' și de aceea face apel către partidele proeuropene, avertizând că 'divizarea voturilor proeuropene ar putea