Mai multe propuneri ale Consorţiului Universitaria la proiectul privind învăţământul superior, agreate cu Ministerul Educaţiei
Mai multe propuneri ale Consorţiului Universitaria la proiectul de lege privind învăţământul superior care vizează reprezentarea în comisiile consultative, finanţarea, dar şi prelungirea statutului de titular al cadrelor didactice peste vârsta de pensionare au fost agreate cu Ministerul Educaţiei, informează un comunicat remis, luni, presei.
Potrivit sursei citate, reprezentanţii Consorţiului Universitaria şi cei ai Ministerului Educaţiei au purtat discuţii pe tema proiectului de lege.
Astfel, pentru o reprezentare echitabilă în comisiile consultative ale Ministerului Educaţiei a tuturor consorţiilor universitare, a tuturor centrelor universitare şi a tuturor domeniilor de studii fundamentale şi ramurilor de ştiinţă (matematică şi ştiinţe ale naturii; ştiinţe inginereşti; ştiinţe biologice şi biomedicale; ştiinţe sociale; ştiinţe umaniste şi arte; ştiinţa sportului şi a educaţiei fizice), reprezentanţii consorţiului au solicitat introducerea unui alineat nou.
De asemenea, "Componenţa comisiilor naţionale prevăzute la alin. (2) va asigura reprezentarea proporţională conform numărului de cadre didactice titulare în universităţi acreditate şi tuturor domeniilor de studii fundamentale şi ramurilor de ştiinţă - matematică şi ştiinţe ale naturii; ştiinţe inginereşti; ştiinţe biologice şi biomedicale; ştiinţe sociale; ştiinţe umaniste şi arte; ştiinţa sportului şi a educaţiei fizice".
O altă propunere agreată prevede că instituţiilor de învăţământ superior de stat li se alocă o finanţare suplimentară de minimum 45% raportat la finanţarea de bază, pe baza criteriilor şi a standardelor de calitate stabilite de Comisia Naţională a Finanţării Învăţământului Superior şi aprobate de Ministerul Educaţiei.
Totodată, "Ministerul Educaţiei asigură finanţarea de bază pentru instituţiile de învăţământ superior de stat, prin granturi de studii calculate pe baza costului mediu per student echivalent pe cicluri, domenii de studii şi pe limbă de predare, inclusiv pentru învăţământul superior dual. Granturile de studii vor fi alocate prioritar spre acele domenii care asigură dezvoltarea sustenabilă şi competitivă a societăţii".
Conform unei alte propuneri, CNFIS propune metodologia de finanţare a instituţiilor de învăţământ superior şi stabileşte anual costul mediu per student echivalent pe cicluri şi domenii de studii, inclusiv pentru învăţământul superior dual.
"Pentru a reduce deficitul de cadre didactice pentru învăţământul preuniversitar în specializările din domenii STEM se va creşte finanţarea per student echivalent la acele specializări publicate anual de Ministerul Educaţiei prin aplicarea unui coeficient suplimentar de 1.2 la coeficienţii de finanţare calculaţi de CNFIS. (...) Ministerul Educaţiei poate finanţa cercetarea ştiinţifică universitară, în limita fondurilor alocate cu această destinaţie, pe baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei", sunt alte propuneri agreate.
În plus, reprezentanţii Ministerului Educaţiei au luat act de propunerea Consorţiului Universitaria de modificare a proiectului de lege a învăţământului superior în ceea ce priveşte procedura pentru prelungirea statutului de titular al cadrelor didactice peste vârsta de pensionare.
În acest sens, s-a propus aplicarea principiului autonomiei universitare în procesul de aprobare a prelungirii statutului de titular pentru personalul din învăţământul superior după vârsta legală de pensionare. Astfel, universităţile, la propunerea departamentelor şi facultăţilor, cu avizul conform al consiliilor de administraţie, prin senatele universitare vor decide privind criteriile de performanţă pentru prelungirea statutului de titular al cadrelor didactice peste vârsta de pensionare, adică peste vârsta de 65 de ani.
Cadrele didactice pensionate care nu vor avea calitatea de titular pot fi plătite şi cu ora sau se pot reîncadra în învăţământul universitar în poziţii de cercetare prin concurs.
"În afara propunerilor deja agreate la punctul I, Ministerul Educaţiei va lua în calcul şi propunerile punctuale transmise în procesul de consultare publică de fiecare dintre universităţile membre ale Consorţiului Universitaria", afirmă aceeaşi sursă.
Comunicatul de presă este semnat de ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, şi preşedintele Consorţiului Universitaria, Marian Preda.
Tot luni, rectorul Universităţii din Bucureşti, Marian Preda, declara că instituţia de învăţământ superior nu poate susţine un proiect de lege care nu are o viziune privind promovarea învăţământului de calitate şi a cercetării fundamentale şi perpetuează sistemul "inechitabil" de finanţare.
"Ca să fac o primă evaluare generală, în ciuda încercărilor noastre mai vechi sau recente de a sprijini proiectul prin implicarea specialiştilor în educaţie ai universităţii, prin consultări sau prin propuneri de îmbunătăţire a proiectelor de legi ale educaţiei, situaţia este foarte îngrijorătoare. Am fost ignoraţi, amânaţi, am tras semnale de alarmă publice cu privire la lipsa de dialog, iar când am ajuns la discuţii şi negocieri pe o listă minimală de modificări, pe care Consorţiul Universitaria le-a făcut, de altfel, publice, cele mai multe au fost respinse parţial sau total", a afirmat Preda, potrivit unui material publicat pe site-ul Universităţii din Bucureşti.
În opinia sa, prima problemă "majoră" a proiectelor de lege este procesul în sine de elaborare, care este "profund greşit", "din birou, fără analize serioase", cu şi de către un grup "monocolor" de autori, care "nu include specialişti în domeniul educaţiei sau ai altor ştiinţe sociale", fără consultarea principalilor actori din sistem, cei care ar trebui să implementeze aceste legi, precum marile universităţi. AGERPRES/(AS - autor: Roberto Stan, editor: Florin Marin, editor online: Ady Ivaşcu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Arad: 16 elevi sunt diagnosticați cu fobie școlară, iar unii trebuie să învețe acasă
Tulburarea numită ''fobie școlară'' apare tot mai des la copii, indiferent de vârstă, au constatat specialiștii, care vor să tragă un semnal de alarmă pentru ca părinții să fie atenți la simptome, în Arad fiind diagnosticate 16 cazuri. Medicul neuropsihiatru Diana Trifa, de la Compartimentul de Psihiatrie Pediatrică
Harghita: Toate unitățile școlare din Miercurea-Ciuc, dotate cu mobilier nou și tehnologie digitală, prin PNRR
Toate unitățile școlare din Miercurea-Ciuc vor fi dotate cu mobilier nou și tehnologie digitală, în cadrul unui amplu proiect derulat de Primăria municipiului și finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Mobilierul scos din uz și aflat în stare bună va fi donat elevilor din Beregovo, Ucraina. P
Daniel David: Metodologia de la bacalaureat este elaborată în 2024, nu am modificat-o
Metodologia de la bacalaureat este elaborată în anul 2024 și nu a fost modificată, a declarat joi ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, în mesajul său înainte de începerea probelor de evaluare a competențelor din cadrul examenului național de bacalaureat. 'În zilele următoare veți participa la probele de evaluare a
Probele de evaluare a competențelor din cadrul bacalaureatului încep luni
Probele de evaluare a competențelor din cadrul primei sesiuni a examenului de bacalaureat vor începe luni, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației. În intervalul 27-29 ianuarie are loc evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română - proba A, între 29 și 31 ianuarie vor fi evaluate competențe
Vâlcea: Arheologul Ionuț Tuțulescu afirmă că descoperirile de la Tetoiu 'pun pe tapet importanța Europei în apariția omului'
Noul studiu despre situl arheologic Bugiulești (comuna Tetoiu), denumit și 'Valea lui Grăunceanu', publicat de curând în revista Nature Communications, aduce date importante despre evoluția comunităților umane, spune arheologul vâlcean Ionuț Tuțulescu, care adaugă că deși mai sunt lucruri de lămurit în ceea ce privește descoperirile di
Mureș: Nou concept la Reghin de academie sportivă pentru copii, incluzând educația nutrițională și psihologia
În municipiul Reghin a fost inaugurată, la inițiativa vicepreședintelui Agenției Naționale pentru Sport, Gabriel Toncean, prima academie sportivă pentru copii care va include și educația nutrițională și psihologia sportivă, pe lângă antrenamentele fizice. 'Odată cu proiectul pe care l-am inițiat, de introducere a educației nutr
Bistrița-Năsăud: Peste 15% dintre elevii din anii terminali de liceu nu s-au înscris la Bacalaureat
Un număr de 310 elevi din anii terminali de liceu din județul Bistrița-Năsăud, reprezentând circa 15,6% din total, nu s-au înscris pentru a susține probele de competențe lingvistice și digitale din cadrul examenului de Bacalaureat, potrivit datelor comunicate miercuri AGERPRES de către inspectorul școlar general, Vasile Șteopoaie.
Bihor: Universitatea din Oradea marchează 15 ani de excelență în cercetarea doctorală în Sociologie
Universitatea din Oradea a celebrat, marți, aniversarea celor 15 ani de excelență în cercetarea doctorală în Sociologie, un deceniu și jumătate de la înființarea programului de doctorat în Sociologie, a informat miercuri, într-un comunicat, directorul Școlii Doctorale de Sociologie, Adrian Hatos. Cu această ocazie
Timiș: Universitatea de Vest a inaugurat laboratorul de robotică
Universitatea de Vest Timișoara (UVT) a inaugurat, miercuri, laboratorul de robotică, un pas important în direcția inovării, echipat cu imprimante 3D și tehnologie de ultimă generație, care le oferă studenților oportunitatea dezvoltării de proiecte complexe, să învețe și să realizeze cercetări în domeniul roboticii. Teodor Grumeza, li
Rectorul Universității din București: Finalizarea renovării tronsonului Facultății de Istorie este planificată vara aceasta
Finalizarea renovării primului tronson al clădirii Universității din București (UB), cel al Facultății de Istorie, este planificată vara aceasta, a declarat, marți, rectorul acestei instituții de învățământ superior, Marian Preda. 'Conform planificării, în această vară ar trebui să avem gata primul tronson, pe cel central
Dâmbovița: 'SMART - Studenți motivați să ajungă antreprenori de succes', proiect cu fonduri europene derulat de Universitatea Valahia
Universitatea Valahia din Târgoviște anunță, marți, derularea unui proiect cu fonduri europene pentru formarea și dezvoltarea de competențe profesionale cerute pe piața muncii, studenții putând participa la programe de învățare la locul de muncă prin stagii de practică. Proiectul, intitulat 'SMART - Studenți motivați să a
Cluj: UBB a lansat un volum omagial dedicat academicianului Ioan-Aurel Pop, la împlinirea a 70 de ani
Universitatea 'Babeș-Bolyai' (UBB) din Cluj-Napoca i-a dedicat un volum omagial academicianului Ioan-Aurel Pop, la împlinirea vârstei de 70 de ani. 'Lansarea volumului 'Episoade și reverberații ale Evului Mediu', dedicat academicianului Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române și fost rector al UBB, l
Cluj: Universitatea de Medicină și Farmacie 'Iuliu Hațieganu', partener strategic într-un proiect de 85 de milioane de euro
Universitatea de Medicină și Farmacie 'Iuliu Hațieganu' (UMF) din Cluj-Napoca este partener strategic în proiectul ROGEN, o inițiativă națională pentru dezvoltarea cercetării genomice, în valoare de 85 de milioane de euro. 'Universitatea de Medicină și Farmacie 'Iuliu Hațieganu' din Cluj-Napoca are plăcerea să a
Arad: De 13 ani, un hotel construit de Ministerul Educației stă abandonat pentru că nu s-au finalizat interioarele
Un hotel construit de Ministerul Educației în orașul Arad, care urma să fie folosit de sportivi, a rămas abandonat din 2012, după ce au fost investiți peste opt milioane de lei, finanțarea fiind oprită în momentul în care se începuseră amenajările interioare. Hotelul era prevăzut cu 100 de locuri de cazare și o cantină cu o capacitate d
Harghita: 265 de elevi din Miercurea-Ciuc și Gheorgheni vor fi selectați într-un proiect european câștigat de ISJ
Un număr de 265 de elevi, de la două licee din Miercurea-Ciuc și Gheorgheni, vor fi selectați într-un proiect european câștigat de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Harghita, în parteneriat cu cele două unități de învățământ, care pune accent pe organizarea de stagii de practică la agenți economici, îndrumarea în carieră, d