Grindeanu, despre actul adițional semnat de ARF cu Alstom: Nu pot accepta așa ceva; probabil că se va ajunge tot în instanță

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, spune că nu știa despre actul adițional semnat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară cu Alstom pentru modificarea graficului de livrare a celor 37 de rame contractate de statul român, document care, potrivit interpretărilor, scutește producătorul francez de plata penalităților de întârziere în valoare de zeci de milioane de euro.
Întrebat dacă știa despre acest act adițional, ministrul Transporturilor a răspuns: 'Evident că nu'.
'Cum bine știți - și sunt bucuros din acest punct de vedere - am și câștigat un proces, noi, ministerul, companiile, cu Alstom, pe întârzierile pentru metrou (ramele ce trebuiau să fie livrate Metrorex - n. r.). Și acolo s-a câștigat procesul. Același lucru mă aștept să-l facem și pe partea asta, cea legată de garniturile de tren, iar cei de la ARF, din ceea ce am discutat eu cu ei, îmi spun că nu intră (actul adițional - n. r.) în contradicție cu acele penalități. Nu pot accepta așa ceva. Și probabil că cei de la Alstom, nu vreau eu să-i îndemn, dar probabil că se va ajunge tot în instanță, unde iarăși vom câștiga, la fel ca la Metrou', a afirmat Grindeanu, marți, la Parlament, după dezbaterile din comisiile de specialitate reunite pe marginea proiectului de buget pe 2025 al MTI.
Șeful de la Transporturi a spus că nu știe care este noul termen pentru livrarea tuturor celor 37 de rame Alstom Coradia, dar în perioada următoare 'vor tot veni garnituri de tren'.
'Cred că pe parcursul acestui an, detaliat nu știu pe noul grafic amintit, dar știu că a doua garnitură de tren a intrat în urmă cu o săptămână în țară și, pe parcursul lunilor viitoare, vor tot veni garnituri de tren, asta neintrând în coliziune sau în contradicție cu penalitățile de care aminteam mai devreme, pe care ARF trebuie să le recupereze de la Alstom', a transmis Sorin Grindeanu.
Directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a afirmat, luni, că în 2024 compania a pierdut, prin neîncasare, aproape 30 de milioane de lei, pentru că nu a intrat în posesia trenurilor contractate de statul român cu Alstom și a anunțat că va da în judecată Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), care a încheiat cu producătorul un act adițional ce a modificat graficul inițial de livrare a ramelor Coradia, anulând, practic, penalitățile ce ar fi trebuit aplicate pentru nelivrarea la timp a acestora.
'Noi am făcut licitații de adjudecare a ramelor - 13, 12, 17. Noi am semnat un contract cu ARF în decembrie 2023, în care aveam un grafic de livrare. Noi trebuia să avem cele 12 rame în februarie 2024. Este contractul semnat de ARF cu Alstom. A trecut un an. Noi n-avem nicio ramă preluată. (...) Dacă aveam cele 12 rame, nu vreau să fac un calcul cu încărcare maximă pe ruta București - Constanța - Brașov, unde circulă aceste trenuri, eu am făcut dintr-un calcul, așa... este un minus de neîncasări de vreo 30 de milioane de lei. Noi vom face o sesizare în instanță și vom da în judecată ARF-ul, iar dacă statul român își permite să plătească aceste penalități mie și să nu le recupereze de la cei care au creat acest prejudiciu, respectiv de la Alstom, nu e treaba mea. În schimb, tot pe la jumătatea lunii decembrie, s-a semnat un adițional între ARF și firma Alstom, care a modificat integral graficul de livrare a ramelor. Deci, se semnează de către ARF un adițional în care modifică graficul de livrare și mi se spune că toate ramele vin în 2025. Practic, ce ai făcut cu acest adițional? Ai anulat toate penalitățile care trebuiau facturate în anul 2023 - 2024. Odată modificat graficul de livrare, automat aceste penalități cad', a declarat, luni, Preoteasa, într-o conferință de presă.
De asemenea, acesta a afirmat că nici noul grafic de livrare a trenurilor nu este respectat.
'Am un act semnat tot de ARF, aici probabil altcineva trebuie să-l verifice, și spune că 'se poate considera că s-a creat un avantaj evident la Alstom Ferroviaria SPA și Alstom Transport într-un mod care nu a fost prevăzut în contractul inițial, acesta având posibilitatea să livreze ramele electrice interregionale într-un termen mult mai mare decât cel ofertat și cel maxim admis de ARF prin caietul de sarcini, fiind modificate în egală măsură condițiile inițiale și procedurile de atribuire'. Deci, astea sunt acte ale ARF-ului: unde a semnat odată un grafic de livrare nou și unde scrie că acest grafic de livrare nou nu este legal. Este adevărat că în caietul de sarcini era o precizare apropo de depunerea ofertelor, dar să zicem că s-a trecut de etapă, că orice ofertă care depășește 31 de luni de la data adjudecării se consideră neconformă. Inițial Alstom a spus că livrează, dar acum deja s-a ajuns la 36 de luni, deci n-a avut din start această părere. (...) Deja au intrat în întârziere și pe graficul nou. Trebuia să vina una (o ramă - n. r.) în decembrie. Suntem în februarie. Am văzut că a intrat în România, este la ei. Eu cred că graficul este când ajunge la noi, nu când intră la ei. Deci, trebuia să intre în noiembrie una, să zicem că este aceasta cu care am plecat, în decembrie una, nu s-a întâmplat, în martie una, în aprilie două, în mai patru, în iunie trei. Noi, la ora asta, nu am preluat de la Alstom nicio ramă', a susținut acesta.
Șeful CFR Călători a subliniat că singura ramă nouă livrată de Alstom, cu care operează transportatorul național feroviar de călători, a fost preluată de ARF și circulă 'prin convenție'. Dar chiar și așa trenul face o singură cursă dimineața la Brașov, dus-întors, după care revine în depoul Alstom, pentru 'mici probleme de remediat'. AGERPRES/(A - autor: Oana Tilică, editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Adrian Dădârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Grindeanu: După ce se vor identifica motivele incidentului de la Constanța, voi dispune măsuri urgente pentru a evita, pe viitor, astfel de situații
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că inspectorii Autorității de Siguranță Feroviară Română și ai Agenției de Investigare Feroviară Română vor stabili cauza incidentului feroviar din Gara Constanța și, după ce vor fi identificate motivele, va dispune măsuri urgente pentru a evita, pe viitor, astfel de situații. &
Bursa de la București a pierdut aproape 11 miliarde de lei la capitalizare, în această săptămână
Bursa de Valori București (BVB) a pierdut 10,87 miliarde de lei la capitalizare, respectiv 2,97%, în această săptămână, în timp ce valoarea tranzacțiilor cu acțiuni s-a diminuat cu 12,37 milioane de lei (7,6%), în comparație cu săptămâna anterioară. Potrivit datelor publicate de BVB și consultate de AGERPRES, capi
Reporturi importante la Loto 6/49, Noroc și Joker pentru tragerea de duminică
La Loto 6/49, la categoria I se înregistrează un report în valoare de peste 7,79 milioane de lei (peste 1,56 milioane de euro), la Noroc este un report cumulat de peste 13,65 milioane de lei (peste 2,74 milioane de euro), iar la Joker, la categoria I, un report de peste 17,68 milioane de lei (peste 3,55 milioane de euro), informează Loteria Română.
Chirițoiu, despre eliminarea subvențiilor la energie: Eu recunosc că sunt mai preocupat de firme; trebuie să ajutăm marii consumatori
Marii consumatori de energie trebuie ajutați după eliminarea subvențiilor la energie și cred că trebuie să venim cu ceva ce arată a ajutor de stat, este de părere președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu. 'Toți am vrea să cumpărăm totul foarte ieftin, dar nici n-o să poată statul să subvenționeze. Și energia costă și nu poate să o subvențione
Chirițoiu: O să spunem în iunie care sunt recomandările OECD pe care le preluăm; ne uităm la concentrările sub prag
Pregătirea judecătorilor pe subiecte de concurență și ''ușoare'' modificări la legislație legat de concentrările sub prag sunt două dintre recomandările Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică pe care Consiliul Concurenței le va prelua, a declarat, pentru AGERPRES, președintele instituției, Bogdan Chirițoiu. '
ANCOM: A fost identificată o rețea de site-uri clonate, utilizată pentru promovarea de conținut înșelător
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) avertizează în legătură cu prezența în spațiul autohton online a unei rețele de site-uri de tip Doppelganger. 'A fost identificată o rețea de site-uri clonate, care imită întocmai imaginea paginilor oficiale de internet ale unor institu
Bursa de la București a închis în scădere sesiunea de tranzacționare de vineri
Bursa de Valori București (BVB) a închis vineri în scădere pe aproape indicii, iar valoarea tranzacțiilor a coborât la 35,82 milioane de lei (7,2 milioane de euro), față de de 54,79 milioane de lei (11 milioane de euro) în ședința precedentă. Principalul indice al Bursei de Valori București, BET, care include cele mai t
Rezervele valutare ale BNR au crescut la 62,414 miliarde euro, în aprilie
Rezervele valutare ale Băncii Naționale a României (BNR) totalizau 62,414 miliarde de euro la finele lunii aprilie 2025, în creștere cu 0,67% comparativ cu nivelul de 61,993 miliarde de euro înregistrat la 31 martie 2025, se arată într-un comunicat al Băncii Centrale, transmis vineri AGERPRES. În cursul lunii apri
Burduja: Nu sunt probleme în sistemul energetic național; nu există un risc de blackout
Nu sunt probleme în sistemul energetic național, nu anticipăm probleme în sistemul energetic național în zilele următoare, cu atât mai puțin în ziua alegerilor și nu există un risc de blackout în România, a precizat, vineri, ministrul Energiei, Sebastian Burduja, într-o postare pe Facebook. '
Poșta Română investește patru milioane de euro pentru curierat și transport mai eficiente
Poșta Română a demarat procedura de achiziție a 80 de autoutilitare moderne, pentru un transport mai rapid, mai sigur și mai eficient, investiția totală estimată pentru această achiziție fiind de 18,96 milioane lei, fără TVA. 'Achiziția face parte dintr-un amplu proces de transformare și digitalizare a companiei, alături de investiți
BNS își reafirmă, de 1 Mai, angajamentul de a apăra drepturile celor care prin muncă susțin România
Blocul Național Sindical (BNS) își reafirmă, de 1 Mai - Ziua Internațională a Muncii, angajamentul de a apăra drepturile celor care prin muncă susțin prezentul și viitorul României, potrivit unei postări pe pagina oficială de Facebook a confederației sindicale. 'Munca trebuie să fie fundamentul pe care se construiește respectul
Simona Bucura Oprescu le mulțumește românilor care lucrează și sunt la datorie, de 1 Mai
Ministrul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, Simona Bucura Oprescu, le-a mulțumit persoanelor care lucrează de 1 Mai, într-o postare publicată, joi, pe pagina oficială de Facebook a ministerului de resort. 'Astăzi e despre voi - despre oamenii care muncesc cu responsabilitate, care pun suflet în ceea ce fac
CNPP: 404.668 beneficiari de pensii și indemnizații prevăzute de legi speciale, în martie 2025
Un număr de 404.668 de persoane beneficiau, în luna martie 2025, de pensii și indemnizații prevăzute de legi speciale, cu 2.531 mai puține față de luna anterioară, conform datelor centralizate de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP). Cel mai mare număr de persoane, respectiv 189.482, se înregistra în cazul beneficiarilor d
Boloș, de 1 Mai: Nu sărbătorim doar munca în sine, ci și oamenii care o învață
De 1 Mai, nu sărbătorim doar munca în sine, ci și oamenii care o învață, a afirmat, joi, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, într-o postare pe Facebook. 'Azi serbăm toate mâinile care clădesc, repară, îngrijesc, hrănesc, modelează, rezolvă. Așa ne învață Sfânta Scriptură:
Ajutor de stat pentru investiții în locuri de cazare pentru porcine în valoare de 1,4 miliarde de lei, în 2025 (proiect)
Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) va acorda, în 2025, un ajutor de stat pentru investiții în locuri de cazare pentru porcine, în valoare de 1,4 miliarde de lei, proiectul de Ordonanță de Urgență pentru susținerea sectorului suin fiind publicat spre consultare publică pe