ANCOM: Peste 4.200 de reclamații primite în 2024

Un număr de 4.123 de reclamații au fost primite, în 2024, de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) din partea utilizatorilor serviciilor de comunicații electronice și poștale, 63% dintre acestea fiind legate de sectorul comunicațiilor electronice și 30% de serviciile poștale.
Potrivit unui comunicat al ANCOM transmis joi AGERPRES, anul trecut s-au mai primit, totodată, circa 80 de reclamații privind serviciile digitale.
În sectorul comunicațiilor electronice, o mare parte dintre reclamații au vizat portabilitatea numerelor (29% din totalul reclamațiilor din acest domeniu), în special neprocesarea anulării portării, în contextul în care furnizorii au dat dovadă de flexibilitate în crearea ofertelor de retenție a clienților lor, adaptate la nevoile de comunicare și la puterea de cumpărare a acestora.
Alte nemulțumiri ale utilizatorilor au fost legate de încetarea contractelor (16%), facturarea serviciilor de comunicații electronice (10%), încheierea contractelor la distanță (10%), gradul de acoperire cu servicii de telefonie și internet mobile (8%) și modificarea unilaterală a contractelor (7%). Serviciul de roaming (6%) a fost un alt subiect reclamat de utilizatorii finali, în special cu referire la condițiile de utilizare în Spațiul Economic European (Roam like at home) evidențiind că, deși există provocări, piața serviciilor de comunicații electronice se dezvoltă continuu, iar utilizatorii se bucură de servicii tot mai bine reglementate și adaptate nevoilor acestora.
Conform datelor ANCOM, în anul 2024, Vodafone Romania S.A. a înregistrat cel mai mare număr de reclamații, respectiv 38% dintre cele referitoare la serviciile de comunicații electronice, fiind urmat de Orange România S.A. cu 26% și Digi Romania S.A. cu 16%. Telekom Mobile Communications S.A. a acumulat 7% din totalul reclamațiilor privind serviciile de comunicații electronice. Aceste statistici reflectă un climat concurențial activ pe piața serviciilor de comunicații electronice din România, unde toți operatorii se confruntă cu provocări în satisfacerea cerințelor utilizatorilor.
Din totalul reclamațiilor primite de ANCOM pe parcursul anului trecut, 30% au vizat serviciile poștale, cu 6% mai multe decât în anul 2023, în contextul în care tot mai multe persoane fac achiziții online. Principalele probleme semnalate au fost nelivrarea trimiterilor poștale (31% din totalul reclamațiilor privind acest sector), condițiile de predare (16%), nerespectarea termenului de livrare (15%), deteriorarea trimiterilor poștale (13%), respectiv pierderea/furtul acestora (11%).
Pe baza numărului de reclamații privind serviciile poștale transmise către ANCOM, cei mai reclamați furnizori au fost Fan Courier, cu un procent de 31% din totalul reclamațiilor privind serviciile poștale, urmat de Cargus (29%), Dynamic Parcel Distribution (12%) și Delivery Solutions - Sameday (9%).
Având în vedere reglementările europene din domeniul serviciilor digitale, ANCOM a primit, în anul 2024, 79 de sesizări referitoare la acest domeniu. Dintre acestea, 68 au avut ca obiect conținutul ilegal online, iar 11 plângeri au vizat o posibilă nerespectare a Regulamentului privind serviciile digitale.
În cazul comunicațiilor electronice, ANCOM face precizarea că intervine atunci când furnizorii nu oferă serviciul de portabilitate a numerelor, nu respectă legislația din acest domeniu, nu includ informațiile obligatorii în contracte, nu respectă condițiile de încheiere a contractelor la distanță sau nu respectă reglementările legate de furnizarea serviciilor de roaming. În situațiile în care un furnizor de servicii de comunicații electronice nu respectă prevederile din contractele încheiate cu utilizatorii finali, consumatorii se pot adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care are competența de a sancționa furnizorul. În același timp, atât consumatorii, cât și persoanele juridice pot apela la instanțele de judecată competente pentru soluționarea unor eventuale litigii legate de executarea contractelor încheiate pentru furnizarea de servicii de comunicații electronice.
Referitor la serviciile poștale, în cazul nerespectării termenului de livrare, consumatorii pot înainta o sesizare către ANPC, care are autoritatea legală de a sancționa furnizorii pentru încălcarea contractelor sau a Condițiilor generale privind furnizarea serviciilor poștale. În situații precum pierderea, furtul, distrugerea totală sau parțială, ori deteriorarea trimiterilor poștale, utilizatorii trebuie să se adreseze, în primul rând, furnizorului de servicii poștale. Dacă în termen de trei luni nu primesc un răspuns sau sunt nemulțumiți de răspunsul primit, aceștia pot sesiza ANCOM, cu condiția să facă dovada că au urmat procedura reclamației prealabile. ANCOM mai spune că nu poate stabili cuantumul despăgubirilor și nu poate obliga furnizorii la plata acestora, aceste competențe revenind instanțelor de judecată.
În ceea ce privește soluționarea plângerilor legate de serviciile digitale, orice persoană, organizație sau asociație împuternicită să apere drepturile consumatorilor conform Regulamentul privind serviciile digitale, are dreptul de a depune o plângere la ANCOM, utilizând formularul online dedicat, pentru a semnala o posibilă încălcare a prevederilor Regulamentului de către furnizorii de servicii intermediare. În calitate de coordonator al serviciilor digitale în România, Autoritatea poate verifica respectarea obligațiilor ce cad în sarcina furnizorilor de servicii intermediare, fără să se pronunțe însă asupra legalității unui conținut publicat online, ce nu intră în sfera sa de competență. AGERPRES/(AS - autor: Cristian Anghelache, editor: Mariana Nica, editor online: Gabriela Badea)
* Sursa foto: ANCOM / Facebook.com
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
ANRE aprobă noile tarife reglementate de distribuție a gazelor naturale, aplicabile de la 1 iulie 2025
Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a actualizat noile tarife reglementate de distribuție a gazelor naturale, aplicabile de la 1 iulie 2025, acestea fiind, în medie, cu 0,005 lei/kWh mai mari decât cele practicate pentru perioada iulie 2024 - iulie 2025, a anunțat, miercuri, ANRE. ''&Icir
Piața de capital din România a fost recunoscută de furnizorul global de indici MSCI ca Piață de Frontieră Avansată
Piața de capital din România a fost recunoscută de furnizorul global de indici MSCI ca Piață de Frontieră Avansată (Advanced Frontier Market), acesta fiind un moment de referință în direcția obținerii statutului de Piață Emergentă, a anunțat, miercuri, Bursa de Valori București (BVB). Această clasificare este un nou pas înain
Negrescu (Unicredit): România va avea cel mai mare deficit bugetar din regiune, chiar și după începerea ajustării fiscale
România are și va continua să aibă cel mai mare deficit bugetar din regiune, chiar și după ce începe ajustarea fiscală, care va fi suportată de mai multe sectoare ale economiei, conducând la o încetinire a consumului și a investițiilor private, susține economistul UniCredit Bank, Anca Negrescu. 'România are și
DNSC atenționează utilizatorii față de tentativele de fraudă în care se folosește numele CEC Bank
O serie de apeluri telefonice frauduloase care pretind că sunt reprezentanți CEC Bank vizează, în aceste zile, diverse persoane, avertizează Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică (DNSC). 'Diverse persoane sunt contactate de indivizi care pretind a fi reprezentanți CEC Bank, susținând că s-ar fi depus o cerere de c
Diana Buzoianu a numit doi consilieri onorifici pe protecția mediului, biodiversitate și adaptarea la schimbările climatice
Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu, anunță numirea a doi consilieri onorifici pe zona protejării mediului înconjurător, conservării biodiversității și adaptării la schimbările climatice. 'Pentru că lucrurile bune se întâmplă în echipă, astăzi am decis să-i numesc în calitate de consilieri
Miruță: 982 de dosare din programul Start-Up Nation au fost deblocate și își vor primi banii
Peste 980 de dosare din programul Start-Up Nation au fost deblocate, cele mai multe vor primi finanțarea luni, iar restul în următoarele 2 - 3 zile, a anunțat, miercuri, ministrul Economiei și Digitalizării, Radu Miruță, pe pagina sa de
Structurile de Combatere a Criminalității Organizate gestionau 928 de dosare despre fraude informatice, în primele 4 luni
Structurile de Combatere a Criminalității Organizate gestionau 928 de dosare despre fraude informatice în primele 4 luni din acest an, iar 169 de dosare au fost soluționate, a declarat miercuri Flavius Nistor, șef serviciu Direcția de Combatere a Criminalității Organizate din cadrul IGPR. 'Numai în primele patru luni al anului
Piața asigurărilor din România a crescut cu 7% în primul trimestru, la 6 miliarde lei
Piața asigurărilor din România a înregistrat, în primul trimestru al acestui an, un volum total al primelor brute subscrise de aproximativ 6 miliarde lei, în creștere cu 7% față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit unui raport publicat miercuri de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Conform surse
Ioan Mircea Pașcu cere înființarea unui grup de lucru la guvern pentru achizițiile militare
Fostul ministru al Apărării Ioan Mircea Pașcu, în prezent consilier al guvernatorului BNR, a susținut, miercuri, la o conferință de specialitate, înființarea unui grup de lucru la nivelul Guvernului pentru atragerea de fonduri europene necesare industriei de apărare românești. Consiliul Uniunii Europene a votat recent inițiat
Gheorghe: Stocurile de produse 'non SGR' din piață, una dintre problemele cu caracter de urgență
Stocurile de produse 'non SGR' de pe piață reprezintă una dintre problemele cu caracter de urgență care trebuie rezolvate, având în vedere că termenul limită pentru comercializarea acestora este 30 iunie 2025, susține Ovidiu Gheorghe, fost consilier de stat în Cancelaria Prim-Ministrului. 'Punctual, cu caracter de
Scutaru: Guvernul să-și asume decizia numirii unui secretar de stat politic pentru achizițiile de apărare
Guvernul Bolojan trebuie să-și asume decizia numirii unui secretar de stat politic pentru achizițiile în industria de apărare, a declarat, miercuri, George Scutaru, director executiv New Strategy Center, fost parlamentar și fost consilier prezidențial. 'Una din deciziile pe care guvernul trebuie să și le asume este să avem un secreta
Nuclearelectrica: Ambele unități ale CNE Cernavodă funcționează la parametri normali
Sursa degajării de fum din partea administrativă a amplasamentului CNE Cernavodă a fost identificată și gestionată, în prezent neexistând niciun risc aferent și ambele unități ale centralei funcționează la parametri normali, informează Nuclearelectrica printr-un comunicat. 'În data de 25 iunie 2025, în partea admini
Nicoleta Pauliuc: Mă aștept ca Guvernul Bolojan să vină cu un plan concret de finanțare a industriei de apărare
Președintele Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională din Senat, Nicoleta Pauliuc (PNL), a declarat, miercuri, la o dezbatere de specialitate, că așteaptă ca Guvernul Ilie Bolojan și miniștrii Economiei, Apărării și Finanțelor, să prezinte un plan concret pentru atragerea de finanțare pentru industria de apărare. 'Așt
Ministrul Finanțelor a dispus trimiterea de urgența a Corpului de Control la Vama Constanța
Ministrul Finanțelor a dispus trimiterea de urgență a Corpului de Control la Vama Constanța după apariția în spațiul public a informațiilor referitoare la blocaje și întârzieri nejustificate în procesul de vămuire a mărfurilor, precum și a acuzațiilor aduse unor funcționari vamali, conform unui comunicat al Ministerului Finanțelor.
Adjunct DNSC: O parte din banii alocați unui proiect trebuie să meargă și spre securitatea cibernetică
Adoptarea tehnologiilor emergente pentru managementul instalațiilor de apă este o prioritate suportată atât prin finanțare, cât și prin parteneriate, iar o parte din resursa financiară alocată unui proiect trebuie să meargă și spre securitatea cibernetică, a declarat, miercuri, la un workshop pe teme de securitate cibernetică în industria apei din R