Paul Anghel (ANPC): Atenţie la preţuri, începe perioada reducerilor de iarnă

Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să fie foarte atenţi la preţuri în perioada reducerilor de iarnă şi să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze.
"În perioada reducerilor de iarnă este recomandat să verificaţi preţurile prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică ce a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele online. Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de iarnă, citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră", a scris Paul Anghel, duminică, pe Facebook.
În opinia sa, cumpărăturile din această perioadă pot fi făcute în deplină siguranţă dacă se întocmeşte o listă cu produsele pe care cumpărătorii doresc să le achiziţioneze şi cu preţurile actuale ale acestora, fiind astfel informaţi cu privire la reducerile de preţuri.
"Verificaţi stocul existent; verificaţi preţul afişat şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA); verificaţi dacă preţul include şi costul de livrare; în cazul în care comandaţi online, verificaţi, înainte de a trimite comandă, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când aţi ales produsul; dacă aveţi nelămuriri, contactaţi comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozităţii vânzătorului", a explicat reprezentantul ANPC.
Potrivit acestuia, comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii, oferind, printre altele, informaţii despre datele de identificare, caracteristicile esenţiale ale produsului, preţul cu toate taxele incluse, cheltuieli de livrare şi modalităţi de plată, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului, durata minimă a contractului, funcţionalitatea, compatibilitatea şi interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conţinutului digital şi a serviciilor digitale precum şi existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
Totodată, acesta recomandă consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot oferi indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. În plus, pentru contractele încheiate pe pieţele online (de intermediere vânzări între comercianţi şi consumatori), consumatorul trebuie să ştie că orice furnizor de piaţă online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze o serie de informaţii într-o secţiune specifică a interfeţei online, care este direct şi uşor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele.
Astfel, furnizorii online trebuie să precizeze dacă partea terţă care oferă produsele este sau nu un comerciant - persoană juridică şi în cazul în care nu este un comerciant - persoană juridică, ci o persoană fizică să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislaţia în materie de protecţie a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat.
"Pentru siguranţa contului dumneavoastră, când doriţi să achiziţionaţi online cu plata prin card bancar, căutaţi "https" în adresa URL şi o pictograma de lacăt în bară de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiţi orice corespondenţă care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru", susţine Paul Anghel.
Potrivit sursei citate, indiferent că este vorba despre un magazin online sau despre unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare), dacă este cazul.
"Există mai multe comparatoare de preţuri unde poate fi verificată evoluţia în timp a preţurilor produselor. Această posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale şi face că magazinele să evite, în general, afişarea unor reduceri nereale", atenţionează Anghel.
Astfel, preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă/preţului anterior. Acesta reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării preţului redus.
În cazul produselor susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în aceeaşi suprafaţă de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de dată aplicării reducerii de preţ. În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioadă mai mică de 30 de zile, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în această perioadă înainte de data aplicării reducerii de preţ.
În ceea ce priveşte contractul, Anghel afirmă că acesta se consideră a fi încheiat, pentru magazinele clasice, în momentul în care se face plata şi este primit produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii cumpărătorilor.
În cazul magazinelor clasice, dacă un consumator doreşte să renunţe la achiziţie după ce a încheiat contractul, legea nu oferă dreptul de a renunţa la contract. "Odată achiziţionat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile. Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare", mai scrie Paul Anghel în recomandările postate pe reţeaua de socializare.
Unele magazine online, ca parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă cumpărătorii trebuie să verifice acest lucru cu fiecare comerciant în parte.
Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor. În cazul în care vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, cumpărătorul trebuie să plătească returul.
"Comerciantul este obligat să vă ramburseze preţul plătit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care aţi renunţat la contract, iar rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării", mai spune el.
Reprezentantul ANPC menţionează că, în cazul în care produsul ajunge deteriorat sau distrus, vânzătorul este cel care suportă pierderea.
Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate bunurile şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg, iar OUG 140/2021 este actul normativ care reglementează garanţiile bunurilor, respectiv stabileşte că există două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur bun.
În postarea sa, Anghel precizează că garanţia legală se aplică pentru orice bun comercializat şi este responsabilitatea vânzătorului în temeiul legii, în principiu fiind de doi ani, deşi există şi excepţii în cazul bunurilor cu elemente digitale, unde poate fi şi de cinci ani. În cazul produselor de ocazie, consumatorul şi vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanţie mai de cel puţin un an.
În cazul în care produsul se defectează sau nu respectă specificaţiile, cumpărătorii au dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile.
"Contactaţi vânzătorul dacă aveţi o problemă! Ce este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luaţi legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveţi niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia. Prin urmare, chiar dacă mergeţi la service cu produsul, informaţi întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute", a transmis Paul Anghel pe reţeaua de socializare.
Acesta a atras atenţia şi asupra comercianţilor şi pieţelor online care nu au sediul în Uniunea Europeană, precizând că în cazul în care operatorul economic care administrează site-ul de pe care sunt achiziţionate produsele nu are personalitate juridică în Uniunea Europeană, "capacitatea autorităţilor de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată". AGERPRES/(AS - autor: Mariana Nica, editor: Andreea Marinescu, editor online: Irina Giurgiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Boloș: România poate conta dacă nu confundă autonomia cu izolarea; tinerii nu vor granițe închise și frici învelite în tricolor
Independența înseamnă libertatea de a decide și de a folosi instrumentele pe care apartenența noastră europeană ni le oferă, să construim spitale, școli, infrastructură și economie competitivă nu împotriva cuiva, ci pentru oameni, folosind cooperarea ca mijloc, nu ca slăbiciune, a scris sâmbătă, pe Facebook, ministrul Fondurilor Europene, cu ocazia
Parcul fotovoltaic 'Da Vinci New Project' din județul Teleorman a fost finalizat
Parcul fotovoltaic 'Da Vinci New Project' din Nanov, județul Teleorman, a fost finalizat, investiția care ocupă o suprafață de aproximativ 24,7 hectare având o putere instalată de 23,106 MW, a anunțat sâmbătă ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'Astăzi anunțăm finalizarea parcului fotovoltaic 'Da Vinci New Projec
CNPP: Peste 4,68 milioane pensionari, la finele lunii aprilie 2025; pensia medie a fost de 2.759 de lei
Un număr de 4.686.479 de pensionari era înregistrat în aprilie 2025 în România, cu 21.837 mai mulți comparativ cu luna luna precedentă, iar pensia medie a fost de 2.759 de lei, conform datelor centralizate de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP), consultate de AGERPRES. Valoarea totală a drepturilor de pensie cuvenit
Tanczos: Avem nevoie în cel mai scurt timp de un guvern responsabil și reforme pentru restabilirea echilibrului macroeconomic
Riscul politic generat de rezultatul alegerilor poate afecta indicatorii economici și este nevoie în cel mai scurt timp posibil de formarea unui guvern responsabil și reforme imediate pentru a restabili echilibrul macroeconomic, consideră ministrul Finanțelor, Tanczos Barna. 'Vedem semne de ameliorare a condițiilor de piață: cursul l
ANPDCA: 8.074 de copii aveau, la finele lunii decembrie 2024, ambii părinți plecați la muncă în străinătate
Numărul total al copiilor din România care aveau ambii părinți plecați la muncă în străinătate era, la sfârșitul lunii decembrie 2024, de 8.074, cu 821 mai puțini comparativ cu situația de la finele lunii septembrie 2024, conform datelor centralizate de Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție (ANPDCA).
RetuRO avertizează asupra unor tentative de fraudare a sistemului de către un număr restrâns de comercianți
RetuRO SGR, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR), a intensificat recent măsurile de monitorizare și control, în urma identificării unor tentative de fraudare a sistemului de către un număr restrâns de comercianți. 'Este vorba despre 11 comercianți contractați, pentru care există suspiciuni rezonabile de compor
Unitatea 2 CNE Cernavodă va intra în programul de oprire planificată din 11 mai
Unitatea 2 CNE Cernavodă va intra în programul de oprire planificată începând cu data de 11 mai iar desincronizarea de la Sistemul Energetic Național va avea loc la ora 11:00, a anunțat vineri SN Nuclearelectrica. 'Opririle planificate reprezintă proiecte complexe, inițiate cu 24 de luni anterior datei planificate, av&aci
Prezidențiale2025/IMM România le-a solicitat celor doi candidați la funcția de președinte prezentarea viziunii lor economice
IMM România a solicitat prezentarea viziunii economice din partea celor doi candidați la funcția de președinte, care este importantă pentru antreprenori și are la bază dezvoltarea dialogului cu decidenții politici în scopul consolidării mediului de afaceri, conform unui comunicat al confederației patronale, remis, vineri, AGERPRES.
Societatea Națională a Sării a sistat de luni activitatea de producție și de vizitare la Salina Praid
Societatea Națională a Sării S.A - Salrom a sistat, de luni, activitatea de producție și cea de vizitare la Salina Praid, județul Harghita, unde s-au produs infiltrații în urma ploilor din ultima perioadă. 'Începând cu data de 05.05.2025, la Sucursala Salina Praid s-a sistat activitatea de producție și cea de vizitar
ANCOM: Conținutul generat cu IA, neetichetat clar, se raportează platformelor online unde a fost publicat
Platformele online și motoarele de căutare online ale căror servicii ar putea fi utilizate pentru a crea sau disemina conținut generat de Inteligența Artificială (IA) ar trebui să le ofere utilizatorilor interfețe și instrumente standard, ușor de utilizat, care să le permită să adauge etichete la conținutul generat de această tehnologie, se arată într-un comuni
DNSC a participat la exercițiul NATO de apărare cibenetică Locked Shields 2025
Specialiști din cadrul Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC) au participat, în perioada 5-9 aprilie 2025, la Locked Shields 2025, cel mai complex exercițiu de securitate și apărare cibernetică organizat sub egida NATO și găzduit în premieră la Biblioteca Centrală a Universității Politehnica din București, informează instituția înt
CFA România: Economia românească ar avea extrem de mult de suferit în cazul îndepărtării României de Uniunea Europeană
Economia românească ar avea extrem de mult de suferit în cazul îndepărtării României de Uniunea Europeană, iar fără accesul la fondurile europene, aceasta nu ar mai putea furniza nici pe departe nivelul actual de bunăstare, susțin economiștii Asociației CFA România, într-un material de opinie. 'O lectură
Ivan: Peste 800 de angajați de la șantierul naval din Mangalia vor primi salariile în două tranșe
Peste 800 de angajați activi de la șantierul naval din Mangalia vor primi salariile în două tranșe și am identificat 13 proiecte suplimentare de reparații navale, care vor începe de îndată, pentru a susține redresarea financiară a companiei, a declarat, vineri, pe Facebook, ministrul interimar al Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turis
AFM a validat 121 de dealeri pentru participarea în Programul 'Rabla pentru tractoare'
Lista cu 121 de dealeri validați pentru a participa în cadrul programului 'Rabla pentru tractoare' a fost publicată, vineri, pe site-ul Administrația Fondului pentru Mediu (AFM). 'Deși în urma etapelor de evaluare și de soluționare a contestațiilor au fost validați mai mulți dealeri, doar 121 au semnat contractele și su
Autoritatea de concurență analizează tranzacția prin care Metlife vrea să preia administratorul de investiții PineBridge
Tranzacția prin care Metlife, Inc. intenționează să preia PineBridge Investments Americas Holdings Limited și, indirect, Digital Cable Systems S.A. și Akta Telecom S.A., este analizată de Consiliul Concurenței, se arată într-un comunicat de presă al instituției, transmis vineri AGERPRES. Conform prevederilor Legii concurenței nr. 21/1996