Paul Anghel (ANPC): Atenţie la preţuri, începe perioada reducerilor de iarnă
![Imagine din galeria Agerpres](https://foto.agerpres.ro/storage/watermark/15555009.jpg)
Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să fie foarte atenţi la preţuri în perioada reducerilor de iarnă şi să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze.
"În perioada reducerilor de iarnă este recomandat să verificaţi preţurile prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică ce a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele online. Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de iarnă, citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră", a scris Paul Anghel, duminică, pe Facebook.
În opinia sa, cumpărăturile din această perioadă pot fi făcute în deplină siguranţă dacă se întocmeşte o listă cu produsele pe care cumpărătorii doresc să le achiziţioneze şi cu preţurile actuale ale acestora, fiind astfel informaţi cu privire la reducerile de preţuri.
"Verificaţi stocul existent; verificaţi preţul afişat şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA); verificaţi dacă preţul include şi costul de livrare; în cazul în care comandaţi online, verificaţi, înainte de a trimite comandă, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când aţi ales produsul; dacă aveţi nelămuriri, contactaţi comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozităţii vânzătorului", a explicat reprezentantul ANPC.
Potrivit acestuia, comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii, oferind, printre altele, informaţii despre datele de identificare, caracteristicile esenţiale ale produsului, preţul cu toate taxele incluse, cheltuieli de livrare şi modalităţi de plată, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului, durata minimă a contractului, funcţionalitatea, compatibilitatea şi interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conţinutului digital şi a serviciilor digitale precum şi existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
Totodată, acesta recomandă consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot oferi indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. În plus, pentru contractele încheiate pe pieţele online (de intermediere vânzări între comercianţi şi consumatori), consumatorul trebuie să ştie că orice furnizor de piaţă online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze o serie de informaţii într-o secţiune specifică a interfeţei online, care este direct şi uşor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele.
Astfel, furnizorii online trebuie să precizeze dacă partea terţă care oferă produsele este sau nu un comerciant - persoană juridică şi în cazul în care nu este un comerciant - persoană juridică, ci o persoană fizică să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislaţia în materie de protecţie a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat.
"Pentru siguranţa contului dumneavoastră, când doriţi să achiziţionaţi online cu plata prin card bancar, căutaţi "https" în adresa URL şi o pictograma de lacăt în bară de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiţi orice corespondenţă care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru", susţine Paul Anghel.
Potrivit sursei citate, indiferent că este vorba despre un magazin online sau despre unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare), dacă este cazul.
"Există mai multe comparatoare de preţuri unde poate fi verificată evoluţia în timp a preţurilor produselor. Această posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale şi face că magazinele să evite, în general, afişarea unor reduceri nereale", atenţionează Anghel.
Astfel, preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă/preţului anterior. Acesta reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării preţului redus.
În cazul produselor susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în aceeaşi suprafaţă de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de dată aplicării reducerii de preţ. În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioadă mai mică de 30 de zile, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în această perioadă înainte de data aplicării reducerii de preţ.
În ceea ce priveşte contractul, Anghel afirmă că acesta se consideră a fi încheiat, pentru magazinele clasice, în momentul în care se face plata şi este primit produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii cumpărătorilor.
În cazul magazinelor clasice, dacă un consumator doreşte să renunţe la achiziţie după ce a încheiat contractul, legea nu oferă dreptul de a renunţa la contract. "Odată achiziţionat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile. Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare", mai scrie Paul Anghel în recomandările postate pe reţeaua de socializare.
Unele magazine online, ca parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă cumpărătorii trebuie să verifice acest lucru cu fiecare comerciant în parte.
Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor. În cazul în care vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, cumpărătorul trebuie să plătească returul.
"Comerciantul este obligat să vă ramburseze preţul plătit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care aţi renunţat la contract, iar rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării", mai spune el.
Reprezentantul ANPC menţionează că, în cazul în care produsul ajunge deteriorat sau distrus, vânzătorul este cel care suportă pierderea.
Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate bunurile şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg, iar OUG 140/2021 este actul normativ care reglementează garanţiile bunurilor, respectiv stabileşte că există două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur bun.
În postarea sa, Anghel precizează că garanţia legală se aplică pentru orice bun comercializat şi este responsabilitatea vânzătorului în temeiul legii, în principiu fiind de doi ani, deşi există şi excepţii în cazul bunurilor cu elemente digitale, unde poate fi şi de cinci ani. În cazul produselor de ocazie, consumatorul şi vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanţie mai de cel puţin un an.
În cazul în care produsul se defectează sau nu respectă specificaţiile, cumpărătorii au dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile.
"Contactaţi vânzătorul dacă aveţi o problemă! Ce este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luaţi legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveţi niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia. Prin urmare, chiar dacă mergeţi la service cu produsul, informaţi întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute", a transmis Paul Anghel pe reţeaua de socializare.
Acesta a atras atenţia şi asupra comercianţilor şi pieţelor online care nu au sediul în Uniunea Europeană, precizând că în cazul în care operatorul economic care administrează site-ul de pe care sunt achiziţionate produsele nu are personalitate juridică în Uniunea Europeană, "capacitatea autorităţilor de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată". AGERPRES/(AS - autor: Mariana Nica, editor: Andreea Marinescu, editor online: Irina Giurgiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Patronatul Operatorilor de Service Auto solicită asigurătorilor să actualizeze tarifele de manoperă
Menținerea unor tarife de manoperă sub nivelul pieței pune presiune pe service-urile auto și poate compromite calitatea reparațiilor iar companiile de asigurări ar trebui să adopte o atitudine responsabilă și să actualizeze tarifele de manoperă conform realităților economice, susținea Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA). Potrivit sursei citate, deși
Ministrul Energiei: Ne așteptăm ca până la finalul săptămânii viitoare să avem o decizie finală privind mecanismul de plafonare a prețurilor
Decizia privind mecanismul de plafonare a prețurilor la energie electrică și gaze naturale va fi luată în Guvern și ne așteptăm ca până la finalul săptămânii viitoare să avem o decizie finală, a declarat ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'Așa cum am declarat de la început, decizia privind mecanismul de plafonare a prețurilor la
Ministrul Energiei: Ne-am propus să trecem iarna cu gazul din producția proprie
Ne-am propus să trecem iarna cu gazul din producția proprie care înseamnă 25 de milioane de metri cubi zilnic plus ceea ce se extrage din depozite, iar românii trebuie să stea liniștiți, pentru că nu rămâne nimeni fără gaz și sunt protejați prin schema de compensare-plafonare, a declarat, marți, ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'Ne-
Burduja: Anul trecut a fost cel mai secetos pentru producția hidro din ultimul deceniu
Anul trecut a fost cel mai secetos din ultimul deceniu pentru producția hidro, aceasta fiind cu un sfert mai mică față de cea din 2023, iar seceta continuă, a declarat, marți, ministrul Energiei, Sebastian Burduja, la finalul întâlnirii pe care a avut-o cu miniștrii Agriculturii și Mediului. 'Apa, hrana și energia sunt elemente pe care le conec
Barbu: Sistemul de irigații din România se va extinde anul acesta
Sistemul de irigații din România se va extinde anul acesta, iar planul nostru este ca, până în 2027, să ajungem la 2,7 milioane de hectare irigate prin infrastructura principală de irigații, a declarat, marți, ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Florin Barbu. 'Am avut o întâlnire foarte bună cu formele asociative din
Petrescu (ASF): Există perspectiva să devenim membri OCDE în trimestrul III - IV din 2026; diferite tipuri de reglementări vor fi implementate
România ar putea deveni membru cu drepturi depline a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) în trimestrul III - IV din 2026, astfel că vor fi implementate diferite tipuri de reglementări, simplificând multe lucruri care, în prezent, sunt reclamate de diferite entități listate, a declarat marți, la un eveniment de specialitate, pr
Metrorex: Trenurile de metrou circulă la un interval de 5 minute la orele de vârf pe Magistrala 2
Circulația trenurilor pe Magistrala 2 se desfășoară la un interval de 5 minute la orele cu vârf de trafic, față de intervalul de 4 minute prevăzut în programul de circulație aprobat, informează, marți, Metrorex. Potrivit unei informări postate pe site-ul companiei, 'la acest moment, două trenuri din cele 18 care operează în mod uzual pe a
Congresul Dunărenilor 2025: Ministerul Mediului va finanța programe care vizează reducerea poluării apelor din România
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) are în plan, pentru acest an, finanțarea unui program care să facă apele României mai curate, iar printre beneficiari se vor afla inclusiv comunitățile dunărene, a anunțat ministrul de resort, Mircea Fechet, în cadrul celei de-a treia ediții a evenimentului 'Congresul Dunărenilor', organizat marți.
ADR anunță că platformele pe care le administrează vor deveni funcționale 'în cel mai scurt timp'
Funcționalitatea platformelor online administrate de Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) va fi restabilită în cel mai scurt timp, a anunțat, marți, instituția. 'În contextul întreruperilor în furnizarea energiei electrice din cursul dimineții de astăzi, care au dus la afectarea serviciilor platform
Prețul aurului a depășit pragul de 450 lei/gram; leul s-a depreciat față de euro și dolar
Gramul de aur s-a scumpit marți cu 0,8966 lei (0,19%), ajungând la o cotație de 450,2987 lei, de la 449,4021 lei, cât anunțase luni Banca Națională a României (BNR), înregistrând o nouă valoare record. Moneda națională s-a depreciat în raport cu euro, care a fost calculat de Banca Națională a României
Bitdefender: Hackerii vizează companii printr-o înșelătorie de recrutare pe LinkedIn
Bitdefender a depistat o nouă metodă de atac asupra companiilor, prin intermediul ofertelor false de angajare postate pe platforma LinkedIn, după ce atacatorii au contactat tocmai un cercetător al companiei, astfel fiind descoperit rapid planul fraudulos. Potrivit unui comunicat de presă, transmis marți AGERPRES, totul începe cu un mesaj
Mai mult de 8 din 10 adolescenți care au TikTok accesează zilnic platforma (sondaj)
Peste 84% dintre adolescenții cu vârste între 14 și 19 ani care au cont de TikTok accesează platforma zilnic, iar peste jumătate dintre aceștia (53,4%) o fac de mai mult de patru ori pe zi, ei petrecând, în medie, în jur de două ore jumătate pe platformă, relevă un sondaj realizat de World Vision România, cu prilejul Zilei Siguranț
Circa două treimi dintre români resimt o creștere a costurilor asociate locuinței (cercetare)
Aproape două treimi dintre români (64%) resimt o creștere a costurilor lunare asociate locuinței, în condițiile în care România rămâne pe primul loc în topul țărilor cu cel mai mare număr de proprietari de locuințe (84%), arată rezultatele studiului European Housing Trend Report, realizat de Re/Max Europe în 2024.
UNCSV: Strategii de marketing și branding pentru managerii cooperativelor agricole în cadrul unui proiect Erasmus
Marketingul, brandingul și antreprenoriatul strategic pentru managerii și membrii consiliilor de administrație ai cooperativelor agricole din România au fost temele abordate în cadrul celui de-al doilea proiect Erasmus, derulat de Uniunea de Ramură Națională a Cooperativelor din Sectorul Vegetal (UNCSV), la Dalum Academy of Agricultural Business din Odens
Rolul Guvernului este să promoveze profesionalizarea meseriei de expert contabil și auditor pe partea de sustenabilitate (secretar de stat)
Rolul Guvernului este să promoveze profesionalizarea meseriei de expert contabil și auditor pe partea de sustenabilitate, context în care a fost înființat Departamentul de Dezvoltare Durabilă, la nivelul Guvernului, pentru a încerca o anumită standardizare a raportării nefinanciare, a declarat, marți, într-o conferință de specialitate, Mihai P