logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Măntescu (FMLR): CFR Marfă trebuia să rămână în piaţă, fiind brandul României; conjunctura era favorabilă ca să se renegocieze cu CE

Imagine din galeria Agerpres

CFR Marfă nu trebuia închisă, iar conjunctura era favorabilă pentru o renegociere cu Comisia Europeană, astfel încât compania să rămână în piaţă, fiind brandul României, a afirmat, joi, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă din România, Iulian Măntescu, înainte de începerea dezbaterii publice referitoare la proiectul de Hotărâre de Guvern privind înfiinţarea Carpatica Feroviar.

"Dacă mă întrebaţi pe mine, pentru statul român era mai important să fi rămas CFR Marfă. Aştept înfiinţarea acestei noi societăţi, aştept acest act normativ de foarte mult timp. Sper ca în final să devină realizabil şi funcţional, dar părerea mea este că, totuşi, conjunctura era favorabilă ca să se renegocieze cu Comisia Europeană şi să putem să discutăm despre un CFR Marfă care să rămână în piaţă, fiind brandul României. Eu îmi doresc ca statul român să aibă o societate, o entitate, mi-aş fi dorit ca CFR Marfă să rămână, fiind brandul României. Miza este decizia Uniunii Europene, a punerii ei în aplicare şi rezultatul negocierii de a se înfiinţa o nouă entitate, iar CFR Marfă să fie închisă. Părerea mea personală este că CFR Marfă nu trebuia închisă", a afirmat Măntescu.

La finalul dezbaterii, liderul sindical a făcut un apel, atât la autorităţi, cât şi la mediul privat, să facă ceva pentru calea ferată şi să mute măcar 13% din transportul de mărfuri de pe rutier pe feroviar.

"S-au pus foarte multe întrebări aş vrea să dau nişte procente vizavi de activitatea CFR Marfă, care în 2020 avea ca şi cotă de piaţă 21,56%, în 2021 a scăzut la 19,55%, iar în 2023 se apropie de 30%. Asta ţine de managementul companiei şi de faptul că ministerul a făcut ceea ce trebuie în ultima perioadă. Aici nu rămâne decât să felicit conducerea societăţii şi conducerea ministerului (Transporturilor - n. r.) pentru ceea ce s-a întâmplat şi aş vrea să spun că, indiferent dacă CFR Marfă ar dispărea, celălalt concurent puternic din piaţă cu capital privat românesc nu va putea să acopere piaţa. Dar revin la PNRR: haideţi, fraţilor, să ne dăm mâna să rezolvăm problemele căii ferate şi să mutăm din cele 80 de procente de transport de mărfuri pe şosele, aşa cum angajamentul României este în PNRR, nu 26%, dar măcar 13% până în 2026. Şi atunci, probabil, că şi cota de piaţă se va dubla şi pentru concurent şi pentru CFR Marfă (...) Apelul meu şi pentru privat şi pentru stat este 'Haideţi să facem ceva pentru calea ferată, haideţi să facem ceva să mutăm volumul de mărfuri de pe rutier pe feroviar şi atunci toată lumea va fi mulţumită. Haideţi să rezolvăm problemele cu care confruntăm'", a îndemnat Iulian Măntescu.

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a organizat joi dezbatere publică privind proiectul de Hotărâre a Guvernului privind înfiinţarea Carpatica Feroviar. Potrivit Notei de fundamentare care însoţeşte proiectul de HG, societatea va avea obligaţia legală de a asigura transporturile strategice ale statului român, contrabalansându-se riscul de refuz al societăţilor de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, în situaţii de criză.

"Însuşi termenul de 'criză' relevă urgenţa ce caracterizează necesitatea asigurării unor astfel de servicii de transport, care, în situaţia imposibilităţii de a le prelua sau refuzului din partea celorlalte companii private de transport, ar genera întârzieri ce pot afecta siguranţa naţională şi a partenerilor externi", se spune în document.

Noua societate va desfăşura activităţi de interes strategic - ţinând cont de parteneriatele României rezultate din obligaţiile sale internaţionale şi de nevoia de acoperire a transportului de marfă în situaţii de criză şi de interes comercial - fiind o societate cu capital de stat, finanţată din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfă, venind în completarea cerinţelor pieţei de transport feroviar.

"Asigurarea transportului de marfă pe cale ferată reprezintă un serviciu de interes strategic, sincopele în funcţionarea acestuia generează perturbări grave în funcţionarea principalelor ramuri economice de activitate. Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 - 2023 (pandemia covid-19, criza energetică, alimentară şi a transporturilor, precum şi conflictele din apropierea graniţelor) au accentuat nevoia investiţiilor în sectorul feroviar, respectiv importanţa existenţei unui operator feroviar de stat, apt să execute necondiţionat toate transporturile necesare, conform cerinţelor agreate la nivelul României din UE şi NATO. Statul român are obligaţia de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020 (în continuare, Decizia), acordat Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă 'CFR Marfă' SA (denumit în continuare CFR Marfă). Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobânzi) poate conduce la costuri accesorii a căror valoare poate mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat. Ţinând cont de situaţia în care se regăseşte CFR Marfă, faţă de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal şi punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înfiinţării unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de apărare a ţării. Orice întârziere în adoptarea măsurilor prezentate poate periclita activitatea de transport feroviar de marfă şi poate afecta decisiv industriile direct dependente de resursele deţinute, iar, în ceea ce priveşte punerea în aplicare a Deciziei C(2020) 1115 final a Comisiei Europene, creşte riscul declanşării procedurii de infringement faţă de statul român", explică Nota de fundamentare. AGERPRES/(A - autor: Oana Tilică, editor: Andreea Marinescu, editor online: Irina Giurgiu)

Afisari: 7

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 14-06-2025 13:50

CNAIR: Lucrările pe lotul 1 al A0 Nord se află într-un stadiu avansat

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) susține, într-o postare pe Facebook, că lucrările pe lotul 1 al A0 Nord se află într-un stadiu avansat. Astfel, pe acest lot, în lungime de 17,5 km, cei doi antreprenori din Asocierea rom

Economic 14-06-2025 13:32

CFR Călători reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor sale pe 2025 care pun în pericol transportul public

CFR Călători reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 care pun în pericol transportul public de călători. 'Situația prezentată în adresa conducerii CFR Călători către autoritățile în domeniu reprezintă o radiografie a situației financiare existente în acest moment prezentând, în acelaș

Economic 14-06-2025 09:18

Cristian Popescu Piedone: ANPC nu emite autorizații de funcționare sau autorizații de construire

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) nu emite autorizații de funcționare sau autorizații de construire, a precizat Cristian Popescu Piedone, președintele ANPC, într-o postare pe Facebook, în contextul începerii Comandamentului Litoral și Delta Dunării 2025 al instituției. ANPC informează, astfel, publicul și operatorii

Economic 14-06-2025 08:56

INS: Producția de țiței a României a scăzut cu 7,1% în primele patru luni; importurile s-au majorat cu aproape 37%

România a produs, în primele patru luni din 2025, o cantitate de țiței de 840.000 tone echivalent petrol (tep), cu 63.900 tep mai mică (-7,1%) față de cea din perioada similară a anului anterior, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Importurile de țiței au totalizat, în ianuarie-aprilie 2025, peste 2,98 mil

Economic 13-06-2025 19:22

AmCham: România nu mai are luxul de a amâna deciziile dificile și de a tergiversa asumarea unor politici

Întârzierea unui acord politic pentru formarea unui Guvern stabil care să-și asume măsurile economice și fiscale de care România are nevoie crește îngrijorarea în rândul comunității de afaceri, tensiunea în societate și transmite semnale negative către partenerii instituționali, finanțatori și agențiile de rating, avertizează

Economic 13-06-2025 18:28

USLM: Metroul este la un pas să cadă; solicităm aprobarea bugetului Metrorex pe 2025

Uniunea Sindicatului Liber din Metrou (USLM) solicită aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al societății Metrorex, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, pentru a putea achiziționa materialele necesare unei bune funcționări a metroului bucureștean. ''Noi, cei din metrou, nu cerem d

Economic 13-06-2025 16:00

Ministerul Finanțelor a atras, vineri, 90 de milioane de lei de la bănci, suplimentar la licitațiile de joi

Ministerul Finanțelor a atras, vineri, 90 milioane de lei de la bănci, suplimentar la licitațiile de joi, când a împrumutat 1,11 miliarde de lei, la dobânzi de 7,52% pe an, respectiv 7,46% pe an, prin două emisiuni de obligațiuni de stat de tip benchmark. Valoarea nominală a celor două emisiuni suplimentare a fost de 75 de mi

Economic 13-06-2025 15:13

Investițiile străine directe au scăzut cu 12%, în primele patru luni

Investițiile directe ale nerezidenților în România au însumat, în primele patru luni ale acestui an, 1,99 miliarde de euro, în scădere cu 12% față de 2,27 miliarde euro consemnate în perioada similară a anului trecut, informează Banca Națională a României printr-un comunicat remis vineri AGERPRES. '

Economic 13-06-2025 15:01

Deficitul de cont curent a crescut cu 60% în primele patru luni, la peste 10,1 miliarde de euro

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat un deficit de 10,103 miliarde de euro în perioada ianuarie-aprilie 2025, în creștere cu 60,6% comparativ cu deficitul de 6,289 miliarde de euro din aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor Băncii Naționale a României, publicate vineri. Balanța bunurilor a consem

Economic 13-06-2025 15:00

Popa (BNR): Piețele financiare ne penalizează deja; o vor face cu o intensitate mai mare dacă nu venim cu un plan solid

Piețele financiare ne penalizează deja și o vor face cu o intensitate mult mai mare dacă România nu vine rapid cu un plan solid și credibil de reducere a deficitului bugetar, a afirmat, vineri, Cristian Popa, membru în Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României (BNR). ''Am avut recent curiozitatea să ur

Economic 13-06-2025 14:42

Bogdan Ivan a anunțat finalizarea celor două scheme de sprijin de 300 de milioane de lei pentru Praid

Ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan Ivan, a anunțat, vineri, finalizarea procedurilor ce vizează alocarea a 200 de milioane de lei pentru repararea daunelor provocate de inundațiile de la Praid și a 100 de milioane de lei pentru antreprenorii din turism ce activează în zona afectată de inundații.

Economic 13-06-2025 13:13

(P) Liviu Neagu, CEO Bergerat Monnoyeur România: Caterpillar pune împreună oamenii și tehnologia. La aniversarea unui secol de existență, aducem un nou concept de comunicare între operatori, mașini și antreprenori

Bergerat Monnoyeur România celebrează, zilele acestea, un secol de inovație și excelență în domeniul utilajelor pentru construcții, o sută de ani de când utilajele și tehnolo

Economic 13-06-2025 13:06

Burduja: Astăzi se împlinesc 70 de ani de la 'prima tură' la Dispecerul Energetic Național

Dispecerul Energetic Național - celebrul DEN este una dintre cele mai importante instituții din România, un nod strategic care asigură, în fiecare secundă, funcționarea în siguranță a Sistemului Energetic Național, a scris vineri, pe Facebook, ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'Astăzi (vineri, n.r.) se împlinesc 70 de ani de la

Economic 13-06-2025 12:28

România se numără printre țările UE cu cele mai importante creșteri ale producției industriale în luna aprilie

Producția industrială în UE a scăzut în luna aprilie 2025, comparativ cu luna martie 2025, însă România se numără printre țările membre cu cele mai importante creșteri ale producției industriale de la o lună la alta, arată datele publicate, vineri, de Oficiul European de Statistică (Eurostat). Conform acestor date, în aprilie comp

Economic 13-06-2025 11:02

Persoanele fizice se pot înscrie la Rabla Auto din 19 iunie; AFM publică un clip cu pașii necesari

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) va demara, pe 19 iunie, sesiunea de înscriere a persoanelor fizice în programul Rabla Auto 2025 pe site-ul www.afm.ro, în acest sens fiind publicat un clip video informativ cu pașii de urmat, a anunțat vineri instituția, printr-un comunicat. 'Am pus