Apstolache: Activele CFR Marfă nu vor fi transferate automat la Carpatica Feroviar, ci vor fi achiziţionate prin licitaţie

Activele CFR Marfă nu vor fi transferate la noua societate Carpatica Feroviar, ci vor fi achiziţionate de aceasta din urmă printr-o procedură publică legală, a declarat, joi, directorul general al companiei publice de transport feroviar de marfă Daniel Apostolache.
"Nu se vor transfera către Carpatica Feroviar active de la CFR Marfă, ci vor fi printr-o procedură publică legală achiziţionate de Carpatica Feroviar. CFR Marfă a valorificat bunurile pe care le putea valorifica în concordatul preventiv şi inclusiv cele două nave feribot au fost vândute prin licitaţii publice la Bursa Română de Mărfuri şi astăzi nu mai sunt în patrimoniul CFR Marfă, iar banii obţinuţi prin licitaţie au fost viraţi către furnizorul de ajutor de stat CFR SA, pentru o navă în luna decembrie 2023 şi cea de a doua navă în luna ianuarie 2024. ANAF este în curs de aplicare a măsurii de recuperare a ajutorului de stat prin executare silită şi execută silit parte din patrimoniul excedentar al CFR Marfă care nu face parte din actuala structură de transport şi, aşa cum am spus, la Carpatica Feroviar nu se vor transfera automat de la CFR Marfă active", a susţinut Apostolache, la dezbaterea publică referitoare la proiectul de Hotărâre de Guvern privind înfiinţarea Carpatica Feroviar.
Fiecare feribot s-a vândut cu suma de 13,2 milioane de lei, deci 26,4 milioane de lei obţinuţi au fost viraţi către CFR SA, în baza ajutorului de stat.
Potrivit directorului general, în prezent CFR Marfă foloseşte un parc activ de 8.500 de vagoane şi 270 de locomotive, cu posibilităţi de creştere a acestuia, pentru că sunt vagoane operaţionale până la concurenţa unui număr de 15.000 de vagoane şi 350 de locomotive, care, în funcţie de necesităţi, pot fi alocate într-un timp foarte scurt către transporturi.
În ultimii doi ani, CFR Marfă a înregistrat profit operaţional, cheia succesului fiind eficientizarea procesului de transport, începerea digitalizării proceselor de transport şi urmărirea ca fiecare leu cheltuit să fie recuperat în costul de transport.
"CFR Marfă a încheiat anul 2023 cu un profit operaţional de 114 milioane de lei, anul 2022 cu un profit operaţional de 137 de milioane de lei. Activitatea companiei este o activitate cu o cifră de afaceri în creştere de la an la an în ultimii doi ani. Cifra de afaceri pentru 2023 a fost în creştere cu 14% faţă de 2022, iar în 2022 faţă de 2021 cu 37%. Suntem cu plata la zi către toţi furnizorii de servicii şi furnizorii, iar către ajutorul de stat suntem cu tot ce am semnat eşalonări către CFR SA şi către ANAF. Toate sumele obţinute de ANAF prin executare silită merg în contul ANAF şi se sting din datoriile ajutorului de stat. CFR Marfă nu are datorii curente, nu avem alte plăţi restante din trecut decât cele date din ajutorul de stat", a precizat Daniel Apostolache.
El a subliniat că redresarea situaţiei companiei din ultimii doi ani s-a datorat eficientizării contractelor şi nu doar contextului geopolitic şi războiului din Ucraina.
"Redresarea CFR Marfă în ultimii doi ani se datorează conducerii şi eficientizării tuturor contractelor şi nu doar a efectului Ucraina sau a contextului geopolitic. Analizarea în profunzime a fiecărui contract şi rentabilizarea acestora a condus la revirimentul CFR Marfă. Strict referitor la transporturile cu Ucraina, pe lângă transporturile militare au fost transporturi de cereale din Ucraina către Portul Constanţa şi transporturi de mărfuri generale, inclusiv produse petroliere, din România - portul Constanţa către Ucraina. În ultimii doi ani cu siguranţă am transportat mai eficient. Avem şi contracte noi obţinute în această perioadă, dar şi contracte la care am renunţat pe motiv că nu erau eficiente. Cheia succesului a fost eficientizarea procesului de transport, începerea digitalizării proceselor de transport şi urmărirea ca fiecare leu cheltuit să fie recuperat în costul de transport", a adăugat şeful CFR Marfă.
În prezent, viteza medie comercială a unui tren de marfă în România este de 17 km/h.
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a organizat joi dezbatere publică privind proiectul de Hotărâre a Guvernului privind înfiinţarea Carpatica Feroviar. Potrivit Notei de fundamentare care însoţeşte proiectul de HG, societatea va avea obligaţia legală de a asigura transporturile strategice ale statului român, contrabalansându-se riscul de refuz al societăţilor de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, în situaţii de criză.
"Însuşi termenul de 'criză' relevă urgenţa ce caracterizează necesitatea asigurării unor astfel de servicii de transport, care, în situaţia imposibilităţii de a le prelua sau refuzului din partea celorlalte companii private de transport, ar genera întârzieri ce pot afecta siguranţa naţională şi a partenerilor externi", se spune în document.
Noua societate va desfăşura activităţi de interes strategic - ţinând cont de parteneriatele României rezultate din obligaţiile sale internaţionale şi de nevoia de acoperire a transportului de marfă în situaţii de criză şi de interes comercial - fiind o societate cu capital de stat, finanţată din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfă, venind în completarea cerinţelor pieţei de transport feroviar.
"Asigurarea transportului de marfă pe cale ferată reprezintă un serviciu de interes strategic, sincopele în funcţionarea acestuia generează perturbări grave în funcţionarea principalelor ramuri economice de activitate. Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 - 2023 (pandemia covid-19, criza energetică, alimentară şi a transporturilor, precum şi conflictele din apropierea graniţelor) au accentuat nevoia investiţiilor în sectorul feroviar, respectiv importanţa existenţei unui operator feroviar de stat, apt să execute necondiţionat toate transporturile necesare, conform cerinţelor agreate la nivelul României din UE şi NATO. Statul român are obligaţia de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020 (în continuare, Decizia), acordat Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă 'CFR Marfă' SA (denumit în continuare CFR Marfă). Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobânzi) poate conduce la costuri accesorii a căror valoare poate mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat. Ţinând cont de situaţia în care se regăseşte CFR Marfă, faţă de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal şi punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înfiinţării unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de apărare a ţării. Orice întârziere în adoptarea măsurilor prezentate poate periclita activitatea de transport feroviar de marfă şi poate afecta decisiv industriile direct dependente de resursele deţinute, iar, în ceea ce priveşte punerea în aplicare a Deciziei C(2020) 1115 final a Comisiei Europene, creşte riscul declanşării procedurii de infringement faţă de statul român", explică Nota de fundamentare. AGERPRES/(A - autor: Oana Tilică, editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Irina Giurgiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
CNAIR: Lucrările pe lotul 1 al A0 Nord se află într-un stadiu avansat
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) susține, într-o postare pe Facebook, că lucrările pe lotul 1 al A0 Nord se află într-un stadiu avansat. Astfel, pe acest lot, în lungime de 17,5 km, cei doi antreprenori din Asocierea rom
CFR Călători reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor sale pe 2025 care pun în pericol transportul public
CFR Călători reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 care pun în pericol transportul public de călători. 'Situația prezentată în adresa conducerii CFR Călători către autoritățile în domeniu reprezintă o radiografie a situației financiare existente în acest moment prezentând, în acelaș
Cristian Popescu Piedone: ANPC nu emite autorizații de funcționare sau autorizații de construire
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) nu emite autorizații de funcționare sau autorizații de construire, a precizat Cristian Popescu Piedone, președintele ANPC, într-o postare pe Facebook, în contextul începerii Comandamentului Litoral și Delta Dunării 2025 al instituției. ANPC informează, astfel, publicul și operatorii
INS: Producția de țiței a României a scăzut cu 7,1% în primele patru luni; importurile s-au majorat cu aproape 37%
România a produs, în primele patru luni din 2025, o cantitate de țiței de 840.000 tone echivalent petrol (tep), cu 63.900 tep mai mică (-7,1%) față de cea din perioada similară a anului anterior, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Importurile de țiței au totalizat, în ianuarie-aprilie 2025, peste 2,98 mil
AmCham: România nu mai are luxul de a amâna deciziile dificile și de a tergiversa asumarea unor politici
Întârzierea unui acord politic pentru formarea unui Guvern stabil care să-și asume măsurile economice și fiscale de care România are nevoie crește îngrijorarea în rândul comunității de afaceri, tensiunea în societate și transmite semnale negative către partenerii instituționali, finanțatori și agențiile de rating, avertizează
USLM: Metroul este la un pas să cadă; solicităm aprobarea bugetului Metrorex pe 2025
Uniunea Sindicatului Liber din Metrou (USLM) solicită aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al societății Metrorex, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, pentru a putea achiziționa materialele necesare unei bune funcționări a metroului bucureștean. ''Noi, cei din metrou, nu cerem d
Ministerul Finanțelor a atras, vineri, 90 de milioane de lei de la bănci, suplimentar la licitațiile de joi
Ministerul Finanțelor a atras, vineri, 90 milioane de lei de la bănci, suplimentar la licitațiile de joi, când a împrumutat 1,11 miliarde de lei, la dobânzi de 7,52% pe an, respectiv 7,46% pe an, prin două emisiuni de obligațiuni de stat de tip benchmark. Valoarea nominală a celor două emisiuni suplimentare a fost de 75 de mi
Investițiile străine directe au scăzut cu 12%, în primele patru luni
Investițiile directe ale nerezidenților în România au însumat, în primele patru luni ale acestui an, 1,99 miliarde de euro, în scădere cu 12% față de 2,27 miliarde euro consemnate în perioada similară a anului trecut, informează Banca Națională a României printr-un comunicat remis vineri AGERPRES. '
Deficitul de cont curent a crescut cu 60% în primele patru luni, la peste 10,1 miliarde de euro
Contul curent al balanței de plăți a înregistrat un deficit de 10,103 miliarde de euro în perioada ianuarie-aprilie 2025, în creștere cu 60,6% comparativ cu deficitul de 6,289 miliarde de euro din aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor Băncii Naționale a României, publicate vineri. Balanța bunurilor a consem
Popa (BNR): Piețele financiare ne penalizează deja; o vor face cu o intensitate mai mare dacă nu venim cu un plan solid
Piețele financiare ne penalizează deja și o vor face cu o intensitate mult mai mare dacă România nu vine rapid cu un plan solid și credibil de reducere a deficitului bugetar, a afirmat, vineri, Cristian Popa, membru în Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României (BNR). ''Am avut recent curiozitatea să ur
Bogdan Ivan a anunțat finalizarea celor două scheme de sprijin de 300 de milioane de lei pentru Praid
Ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan Ivan, a anunțat, vineri, finalizarea procedurilor ce vizează alocarea a 200 de milioane de lei pentru repararea daunelor provocate de inundațiile de la Praid și a 100 de milioane de lei pentru antreprenorii din turism ce activează în zona afectată de inundații.
(P) Liviu Neagu, CEO Bergerat Monnoyeur România: Caterpillar pune împreună oamenii și tehnologia. La aniversarea unui secol de existență, aducem un nou concept de comunicare între operatori, mașini și antreprenori
Bergerat Monnoyeur România celebrează, zilele acestea, un secol de inovație și excelență în domeniul utilajelor pentru construcții, o sută de ani de când utilajele și tehnolo
Burduja: Astăzi se împlinesc 70 de ani de la 'prima tură' la Dispecerul Energetic Național
Dispecerul Energetic Național - celebrul DEN este una dintre cele mai importante instituții din România, un nod strategic care asigură, în fiecare secundă, funcționarea în siguranță a Sistemului Energetic Național, a scris vineri, pe Facebook, ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'Astăzi (vineri, n.r.) se împlinesc 70 de ani de la
România se numără printre țările UE cu cele mai importante creșteri ale producției industriale în luna aprilie
Producția industrială în UE a scăzut în luna aprilie 2025, comparativ cu luna martie 2025, însă România se numără printre țările membre cu cele mai importante creșteri ale producției industriale de la o lună la alta, arată datele publicate, vineri, de Oficiul European de Statistică (Eurostat). Conform acestor date, în aprilie comp
Persoanele fizice se pot înscrie la Rabla Auto din 19 iunie; AFM publică un clip cu pașii necesari
Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) va demara, pe 19 iunie, sesiunea de înscriere a persoanelor fizice în programul Rabla Auto 2025 pe site-ul www.afm.ro, în acest sens fiind publicat un clip video informativ cu pașii de urmat, a anunțat vineri instituția, printr-un comunicat. 'Am pus