Peste 1.700 de consumatori s-au adresat CSALB pentru rezolvarea situaţiilor cu băncile anul acesta

Peste 1.700 de consumatori au formulat solicitări în raport cu băncile şi IFN-urile prin intermediul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), de la începutul anului, se arată într-un comunicat remis, miercuri, AGERPRES.
Majoritatea solicită găsirea unor soluţii pentru reducerea ratelor afectate de creşterea preţurilor şi de majorarea dobânzilor variabile. Răspunsul instituţiilor de credit a venit prin scăderea la sub 4% a cererilor respinse fără un motiv obiectiv.
În plus, valoarea beneficiilor obţinute din negocierile dintre instituţiile de credit şi consumatori, derulate pe parcursul anului 2022, a depăşit, până în luna august, suma obţinută pentru întregul an 2020, respectiv 1,3 milioane euro.
"Observăm că băncile au gestionat eficient atât perioada pandemiei, cât şi cea generată de creşterea generalizată a preţurilor şi de majorarea dobânzilor. Un exemplu este reprezentat de cererile privind trecerea de la ROBOR la IRCC. În cadrul CSALB am primit 50 de astfel de cereri, semn că probabil băncile au rezolvat intern majoritatea acestor solicitări. Există şi ipoteza în care consumatorul a fost refuzat iniţial de bancă, iar după ce a ajuns la CSALB, instituţia de credit şi-a reconsiderat poziţia, dar asta arată încă o dată flexibilitatea instituţiilor de credit de a negocia cu consumatorul, chiar dacă politica băncii respective nu era să acorde această modificare automat, pe baza unei simple cereri", a declarat Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.
El a arătat că, atunci când completează o cerere în aplicaţia de pe site-ul CSALB, un consumator bifează o singură opţiune privind obiectul cererii, dar ataşează o serie de documente şi îşi descrie situaţia financiară. Toate aceste informaţii ajung la structurile organizatorice din băncile comerciale care lucrează direct cu CSALB.
"Iar acolo aceste cereri primesc o atenţie suplimentară, sunt scoase din şablon şi analizate particular. Asta face ca, în anumite situaţii particulare dificile, unele solicitări privind diminuarea ratelor, de pildă, să primească soluţii de ştergere integrală a datoriei", susţine reprezentantul CSALB.
Cererile respinse de bănci din motive nejustificate au ajuns în 2022 la cel mai mic nivel de la înfiinţarea CSALB: 3,7% din total. În urma solicitărilor făcute de CSALB către bănci, pentru unele cereri iniţial refuzate, băncile şi-au reconsiderat opinia şi le-au acceptat spre negociere.
Solicitarea de ştergere a înregistrărilor în Biroul de Credit este considerată un motiv obiectiv de clasare a cererii deoarece nu sunt cereri negociabile, iar consumatorii se pot adresa direct băncilor cu această solicitare. În 2022 băncile şi IFN-urile au primit în cadrul CSALB peste 700 de astfel de cereri, faţă de 1.173 de cereri cu acest obiect în 2021.
Valoarea beneficiilor rezultate din negocierile purtate în cadrul CSALB (2016 - 2022) depăşeşte 7 milioane de euro.
Din 2016 până acum, aproximativ 3.700 de consumatori s-au împăcat cu băncile şi IFN-urile în cadrul CSALB (prin intermediul concilierilor şi prin facilitarea înţelegerilor directe dintre părţi).
Până în prezent CSALB înregistrează cel mai mare număr de înţelegeri amiabile/an: 361. Cifra confirmă preluarea la nivelul băncilor comerciale a mecanismelor de soluţionare prin negociere promovate de CSALB.
CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. AGERPRES/(AS - autor: Florentina Cernat, editor: Andreea Marinescu, editor online: Andreea Lăzăroiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Moody's a înrăutățit perspectiva asociată ratingului României la 'negativă'
Agenția de evaluare financiară Moody's Ratings a confirmat, vineri, ratingul României la 'Baa3', dar a modificat perspectiva asociată ratingului la 'negativă', de la 'stabilă', se arată într-un comunicat de presă al Moody's. 'Decizia de a modifica perspectiva la negativă reflectă riscul ca, &icir
Ministrul Muncii: Piața forței de muncă are cea mai mare dinamică din istorie
Piața forței de muncă are cea mai mare dinamică din istorie și este esențial să ne adaptăm la noile cerințe ale economiei, să dezvoltăm competențe relevante și să cooperăm strâns cu mediul de afaceri pentru a asigura o forță de muncă calificată și competitivă, consideră ministrul de resort, Simona Bucura-Oprescu. Aceasta a participat vin
Amânarea de către România a măsurilor de corecție bugetară îi îngrijorează pe investitori (Bloomberg)
Turbulențele din mediul politic din România îi îngrijorează pe investitori, care se tem că măsurile fiscale necesare pentru a reduce cel mai mare deficit guvernamental din Uniunea Europeană vor suferi noi amânări, informează Bloomberg. Tensiunile care există înainte de cel de-al doilea tur de scrutin al alegerilor prezidențiale, d
Fetea (ACA): Valorificarea mierii a devenit tot mai dificilă, atât în România, cât și la nivel european
Valorificarea mierii a devenit tot mai dificilă, atât în România, cât și la nivel european, iar prețurile modice la care se vinde acest produs nu acoperă nici jumătate din prețul de producție al apicultorilor, a declarat, vineri, la Târgul Național al Mierii, președintele Asociației Crescătorilor de Albine din România (ACA), Ioan Fetea.
CONAF: Forumul Național De Vocație Antreprenoare ajunge la Cluj-Napoca, pe 25 martie
Forumul Național De Vocație Antreprenoare, inițiativa Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), continuă cu a treia ediție pe 25 martie, la Cluj-Napoca, la Muzeul Mina. 'România rămâne o economie dominată de IMM-uri, iar puține afaceri reușesc să depășească pragul unei dezvoltări sustenabile și să devină actori de r
ASF și InfoCons au semnat un parteneriat pentru educația financiară privind produsele și serviciile financiare nebancare
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) și InfoCons - Organizație Europeană pentru Protecția Consumatorilor au semnat vineri un protocol de colaborare în vederea derulării de proiecte și de programe educaționale, precum și de acțiuni cu scopuri educative. Potrivit unui comunicat remis vineri AGERPRES, cele două instituții marchează, prin înche
ANAF avertizează cu privire la apariția unor emailuri false transmise în numele instituției
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) avertizează cu privire la apariția unor emailuri false transmise în numele instituției, prin care contribuabilii sunt înștiințați că procesul de rambursare a taxei a fost finalizat. 'Atenție! Emailuri false în numele ANAF! ANAF atenționează contribuabilii cu privire la emailuri false transm
Romsilva va planta 19 milioane de puieți forestieri în campania de primăvară
Regia Națională a Pădurilor - Romsilva va planta 19 milioane de puieți forestieri în campania de împăduriri de primăvară, informează Regia într-un comunicat transmis vineri AGERPRES. Romsilva a marcat debutul Lunii Plantării Arborilor și a campaniei de împăduriri de primăvară printr-o acțiune de împădurire la Ocolul Silvic
ANCOM propune o serie de obligații Digi România, după ce a fost identificat ca furnizor cu putere semnificativă în 6.288 de localități
Digi România a fost identificat ca furnizor cu putere semnificativă în 6.288 de localități din România și, ca atare, pentru a asigura o concurență eficientă în aceste zone, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) propune ca operatorului să îi fie impuse o serie de obligații. P
Planul de acțiuni preventive în domeniul energiei, un document esențial pentru asigurarea securității furnizării gazelor în România (Burduja)
Planul de acțiuni preventive în domeniul energiei, elaborat de Ministerul Energiei, reprezintă un document esențial pentru asigurarea securității furnizării gazelor în România, susține ministrul Energiei, Sebastian Burduja. Conform unui comunicat remis vineri AGERPRES, Ministerul Energiei a promovat în Guvern ordonanța
INS: Pensia medie lunară a ajuns la 2.898 lei în trimestrul IV din 2024, în creștere cu 12,2%
Pensia medie lunară a crescut cu 12,2% în ultimele trei luni ale anului trecut, comparativ cu trimestrul precedent, până la valoarea de 2.898 lei, a anunțat, vineri, Institutul Național de Statistică (INS). Numărul mediu de pensionari a fost de 4,92 milioane persoane, în scădere cu 41.000 persoane față de trimestrul III 2024,
INS: Câștigul salarial mediu brut, în scădere cu 341 de lei, în ianuarie; media netă, diminuare cu 5,6%
Câștigul salarial mediu brut a fost de 8.910 lei, în ianuarie 2025, cu 341 de lei sub valoarea din luna decembrie 2024, în timp ce media netă s-a situat la 5.328 de lei, în scădere cu 5,6%, conform datelor publicate, vineri, de Institutul Național de Statistică (INS). Raportat la ianuarie 2024, câștigul salarial m
România, promovată la Salon Mondial du Tourisme de la Paris, prin experiențe autentice și tradiții românești
Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT) promovează România, între 13 și 16 martie, la Salon Mondial du Tourisme de la Paris, cel mai important târg de profil din Franța, destinat în principal publicului larg, dar și specialiștilor din industrie, potrivit unui comunicat remis vineri AGERPRES.
INS: Sporul natural al populației României s-a menținut negativ în prima lună a anului
Numărul nașterilor și deceselor, înregistrate în luna ianuarie 2025, a scăzut față de aceeași perioadă din anul anterior, iar sporul natural s-a menținut negativ, la minus 10.845 de persoane, arată datele publicate, vineri, de Institutul Național de Statistică (INS). Conform statisticii oficiale, în ianuarie 2025, s-au î
INS: Rata de ocupare a populației cu vârsta între 15 și 64 de ani, în scădere în trimestrul IV din 2024
Rata de ocupare a populației în vârstă de muncă (15-64 ani) a fost în trimestrul IV al anului trecut de 63%, în scădere cu 0,3 puncte procentuale față de trimestrul anterior, relevă datele publicate, vineri, de Institutul Național de Statistică (INS). Conform statisticii oficiale, în ultimele trei luni din 2024, r